Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tele2vision Digital TV Box

2306 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 October 2006 - 18:31

ndjr
  • ndjr
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
leatherface!

Visst är det en emulation firmware som den här "Predator 332" http://www.dragonmodul.com/ man ska använda till att uppdatera dragon modulen? har prövat det och nu står det predator 3.32 i common interface i topfielden, men nope det funkar ändå inte, man ska väl bara behöva trycka in tele2visionskortet i modulen så ska det funka? det är väl inget mer man måste göra?

Postad 24 October 2006 - 23:05

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
jo de är predator men det finns nyare än 3.32 typ 3.54 eller nåt sånt fast 3.32 borde ändå funka... se till att sätta in kortet med chipet neråt med... tänk på att det kanske kan ta ett tag innan kanalerna syns pga kortet inte har uppdaterats....

Redigerat av Leatherface, 24 October 2006 - 23:17.

Postad 25 October 2006 - 10:52

ndjr
  • ndjr
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

jo de är predator men det finns nyare än 3.32 typ 3.54 eller nåt sånt fast 3.32 borde ändå funka... se till att sätta in kortet med chipet neråt med... tänk på att det kanske kan ta ett tag innan kanalerna syns pga kortet inte har uppdaterats....

<{POST_SNAPBACK}>

Prövade med 3.54 först, men det stod ingenting om conax i den uppdateringen, som det gör med 3.32, men ingen av dom funkar, med 3.32 står det CLONAX (stavfel??) i common interface, och under smartcard menyn står det bara smartcard is unknown not decoding.

Jag tror inte detta kommar att funka förrän det kommer en helt ny uppdatering från dragon ELLER topfield, tele2vision är förmodligen för nytt och har för få användare än så länge?!

Postad 25 October 2006 - 15:23

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
ska inte spela nån roll sålänge det är conax egentligen men kanske det är så att topfielden inte gillar kortet av nån anledning och dragoncam använder ju emus precis som dreambox gör....

Redigerat av Leatherface, 25 October 2006 - 15:26.

Postad 25 October 2006 - 16:22

ndjr
  • ndjr
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

ska inte spela nån roll sålänge det är conax egentligen men kanske det är så att topfielden inte gillar kortet av nån anledning och dragoncam använder ju emus precis som dreambox gör....

<{POST_SNAPBACK}>

Identifierar din dreambox smartcardet som tele2vision?

Dom som har topfielden TF5100PVRc den äldre modellen verkar få in comhem utan större problem, den kanske är bättre gjord för svenska conaxsystem??? undrar om man törs installera den den firmware för min TF5200PVRc !

Du har inga andra förslag jag kan pröva?

Redigerat av ndjr, 25 October 2006 - 16:22.

Postad 25 October 2006 - 17:11

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
ingen skillnad på conax i sverige.... dreamboxen identar kortet som ett conax kort (0b00)
den firmware du snackar om är till en annan modell och den bör du inte köra in och sen så vad jag förstår så hittar den ju kanalerna men kan inte läsa kortet så det är inget firmware problem....

Redigerat av Leatherface, 25 October 2006 - 17:15.

Postad 25 October 2006 - 20:35

ndjr
  • ndjr
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

ingen skillnad på conax i sverige.... dreamboxen identar kortet som ett conax kort (0b00)
den firmware du snackar om är till en annan modell och den bör du inte köra in och sen så vad jag förstår så hittar den ju kanalerna men kan inte läsa kortet så det är inget firmware problem....

<{POST_SNAPBACK}>

Nej den kan inte läsa tele2visions kortet i dragon modulen eller i den inbyggda, conditional access i menyn är hela tiden blank och går inte komma in i, så frågan är varför?

Postad 25 October 2006 - 20:53

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
funkar kortet i orginalboxen då?

Postad 25 October 2006 - 21:17

ndjr
  • ndjr
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

funkar kortet i orginalboxen då?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja dom funkar helt perfekt, har 2 tele2visons kort och boxar, men inget av dom funkar i topfielden

Postad 25 October 2006 - 21:42

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
ok tänkte ifall det var nåt uppdateringsproblem....

Postad 26 October 2006 - 15:04

ndjr
  • ndjr
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Jag har e-mailat till några ställen och frågat varför topfielden inte funkar, idag fick jag dessa svar från 2 ställen som har med topfield produkter att göra

HI
I would suggest to use a genuine Conax modul intead of a dragon cam. Dragon do not work exactly like an original conax module.

Mit freundlichen Grüßen / Best Regards

ihr hm-sat team

Hi,

Does your Topfield have Conax embedded? If so, smart card should be chip upwards. Also I know that Dragoncam don’t work in all receivers, try original conaxcam.

Båda verkar föreslå ett original conaxcam framför ett dragon

Postad 26 October 2006 - 16:20

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
och du hade väl testat båda vägarna redan så då kanske du kan glömma topfielden med tele2vision då... fast jag kollade just upp lite och topfielden är bland dom mottagarna som funkar med dragoncam... det dom menar inte funkar som en vanlig cam är för att det funkar lite som dreamboxen skillnaden är att du i dreamboxen inte behöver nån cam utan kör det direkt i dreamboxen...

Redigerat av Leatherface, 26 October 2006 - 16:27.

Postad 26 October 2006 - 16:57

ndjr
  • ndjr
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Ja snart byter jag till en dreambox! nu fick jag svar att dom tror att den inbyggda modulen är trasig,

Men om ingenthing är trasig och det inte heller funkar med en original conax modul så måste väl tele2vision avika något från conax standarden iallafall??? det finns inget sätt att kolla om modulen är trasig? typ programmera loader kortet med med ett testprogram? conditional access menyn blinkar till en sekund när man stoppar in kortet

Postad 26 October 2006 - 17:08

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
om de skulle avvika så skulle det inte funka med dreamboxen heller.... dessutom så funkar det med vissa comhem boxar iaf...

Redigerat av Leatherface, 26 October 2006 - 17:08.

Postad 26 October 2006 - 17:19

ndjr
  • ndjr
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Då kanske det är topfield som aviker, undrar om det är möjligt att fixa med en mjukvaru uppgradering från dom?

Postad 26 October 2006 - 17:24

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
kan ju faktiskt vara så att det är den inbyggda modulen som är paj med....

Postad 26 October 2006 - 19:09

ndjr
  • ndjr
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Bara för att vara helt säker på att jag gör allt rätt.... efter det att dragonmodulen är uppdaterad och man har startat om topfielden och stoppat i tele2visionskortet måste man gå in i common interface och ändra någonthing i inställningarna typ i debug eller nåt sånt? när man går in i debug så står det bl. "CLONAX" och sen "C DIGITAL" make your choice, behöver jag bry mig om dessa saker eller ska det funka ändå? och varför står det clonax ska det inte vara conax?

Postad 26 October 2006 - 20:59

ndjr
  • ndjr
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Nu har jag fått dessa svar från topfield i finland

Topfield finland
Does build in conax recognize/read smart card? You can check this if in Main Menu, Conditional Access-menu is active and you can read card information

jag
NO the Conditional Access menu is blank and I can`t get in to it

Topfield finland
Sorry to tell, but build in Conax is maybe broken. You can stil try to clean card chipset and try again and also put card in and out few times, if you then can see Access-menu active. Main menu can be open during you test this

jag
I have tried to put card in and out a few times, and the access menu becomes active for a second, but it`s not possible to get in to it, is there any way to find out if it`s broken? can I program my dragon loader card somehow with a test software or something???

Topfield finland
Now you can be sure that card reader is broken. I’m not familiar whit Dragoncam, but I know that multicas cams are not working like originals in all receivers. You should have warranty in your box, if not, find original Conax cam.

jag
Just one more question, tele2vision use conax, but is there different variation of conax system?, and maybe the topfield can`t decode tele2visions? or should the topfield be able to decode ANY conax system?

Topfield finland
Well, there is different kind of Conax card. CAS3, CAS5 and CAS7, but Toppy should work all of them.

Om det går så tror jag att man byter upp sig till en reelbox, det borde ju gå sätta in en blu-ray brännare till den senare

http://www.hm-sat-sh...-200-gb-f.html/

Redigerat av ndjr, 26 October 2006 - 21:32.

Postad 26 October 2006 - 23:32

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
reelboxen ska du inte skaffa den har värdelös mjukvara... bättre satsa på dreambox 8000 istället då och då du kan sätta in dvd brännare i den så borde det gå med bluray med sen...

Redigerat av Leatherface, 26 October 2006 - 23:34.

Postad 27 October 2006 - 10:54

ndjr
  • ndjr
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

reelboxen ska du inte skaffa den har värdelös mjukvara... bättre satsa på dreambox 8000 istället då och då du kan sätta in dvd brännare i den så borde det gå med bluray med sen...

<{POST_SNAPBACK}>

Det är väl först i december den kommer? hur är snabbspoling framåt och bakåt med dreamboxen, svarar knapparna snabbt, och är den på typ 6x 10x eller 20x ?

Postad 27 October 2006 - 11:36

Gäst_gsandlund_*
  • Gäst_gsandlund_*
  • 0
Om man köper ett TV-kort till datorn måste man då ha på datorn för att kunna kolla på TV eller har det separat strömförsörjning?

Postad 27 October 2006 - 13:04

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
du måste ha datorn på... men det finns nåra genom usb som funkar med datorn avstängd tror jag...

Postad 27 October 2006 - 13:50

ndjr
  • ndjr
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Så här säger dom nu i tyskland där jag köpte topfielden

Your scandinavian TV Providers uses several technices that are not really common conax wise. So i guess the build in version is not as high as the one your provider uses, a Trex will and can never work like a genuine conax modul. Its just a emulation. It cant tranfer all the data to the card while activating or updating.

Mit freundlichen Grüßen / Best Regards

ihr hm-sat team

hm-sat gmbh deutschland
Kössing 3
92648 Vohenstrauss
tel: 09651-9180269
fax: 09651-916331

Postad 27 October 2006 - 15:09

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
det är emulation i dreamboxen med som sagt...

Postad 28 October 2006 - 13:33

fulis
  • fulis
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Leatherface, du verkar ju ha koll på detta med digital-tv.

Jag har bestämt mig för att bygga en HTPC och vill få allt att lira med T2V. Har du nån koll på hur man får fart på softcam mm i windows? (jaa, jag vet att jag svär. :)

HTPC kommer att köra linux men på min maskin kör jag windows och jag vill testa allt innan jag lägger 10k+ på en htpc.

Om du tycker att detta är fel ställe för att diskutera softcam windows mm så har jag startat en annan tråd för denna fråga.
https://www.minhembi...howtopic=137310

/Fulis

Postad 28 October 2006 - 15:26

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
när de gäller windows har jag ingen koll men det finns ett par softemus kompilerad för windows med... jag kör enbart linux på mina burkar.... att diskutera softcams ska inte vara nåt problem här sålänge de handlar om köra det med orginalkort....

Redigerat av Leatherface, 28 October 2006 - 15:28.

Postad 29 October 2006 - 10:36

Peppeuppsala
  • Peppeuppsala
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0
Fet fel på Uppsala just nu... felsökning pågår..

Postad 29 October 2006 - 10:43

Peppeuppsala
  • Peppeuppsala
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0
en DreamBox Dm8000s verka ju som ett kanonalternativ.. jag är inte helt nöjd med originalboxen nu när jag köpt en 50" Pioneer. Mna ser verkligen att det inte är lika bra bild som från Boxer.. men det är ju vissa kanaler som jag vill åt via Tele2.. så det är väl bara att göra det bästa av situationen...

En DreamBox Dm8000s, med stor hårddisk och DVD recorder... och som är anpassad för Tele2´s nät.. vad skulle ett sånt mästerverk gå loss på tro?

Postad 29 October 2006 - 16:23

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
förbokning ligger på 6500 iaf sen nån 1000 lapp till för 2 tuners sen om du ska ha hårddisk och dvd brännare blir de väl nån 1000-1500 till så kring 8500-9000 får du väl räkna med då...

Postad 29 October 2006 - 18:42

Peppeuppsala
  • Peppeuppsala
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0

förbokning ligger på 6500 iaf sen nån 1000 lapp till för 2 tuners sen om du ska ha hårddisk och dvd brännare blir de väl nån 1000-1500 till så kring 8500-9000 får du väl räkna med då...

<{POST_SNAPBACK}>

hoppla! det blir till o äta gröt ett tag då!!

Postad 29 October 2006 - 22:06

Unregisteredeb6832ad
  • Unregisteredeb6832ad
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0
Tjena..

Har nu oxå fått denna box. :D
Den analoga sändningen släcks här 14/11, det jag undrar är blir det bra bild om jag kopplar den till min projektor?? Vad tror ni??

Har en Sanyo Z3. Det borde väl finnas Scart till komponent eller??? Tror jag sett sådana kablar nånstans. Vet ni om det borde funka

Edit.. hittade.. funkar denna.. http://hembiobutiken...p?pgrpnr=111980

Men dyrt lär det bli... Nån som har en bättre billigare alternativ :)

Redigerat av Unregisteredeb6832ad, 29 October 2006 - 22:10.

Postad 30 October 2006 - 07:53

PeeWee00
  • PeeWee00
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Tjena..

Har nu oxå fått denna box.  :D 
Den analoga sändningen släcks här 14/11, det jag undrar är blir det bra bild om jag kopplar den till min projektor?? Vad tror ni??

Har en Sanyo Z3. Det borde väl finnas Scart till komponent eller??? Tror jag sett sådana kablar nånstans. Vet ni om det borde funka

Edit.. hittade.. funkar denna..  http://hembiobutiken...p?pgrpnr=111980

Men dyrt lär det bli... Nån som har en bättre billigare alternativ  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Att köpa en sådan dyr kabel till en sådan skitbox är inte något för mig iaf. Jag har kört med Kjell&Companys clicktronic kablar och tycker de fungerar fint om man inte har väldigt höga krav.. En sådan här kanske?

Postad 30 October 2006 - 09:32

Unregisteredeb6832ad
  • Unregisteredeb6832ad
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0
Tack så sjukt mkt.. :P :D

Ja givetvis är det mkt bättre.. 10 meter får man oxå.. :) Du är en ängel. :lol:

Men är boxen så jäkla röten?? Eller har det med lite hur man bor ???? :o

Postad 30 October 2006 - 11:18

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
jupp boxen är skit... funkar möjligen bra att laga mat på då den blir jävligt varm....

Postad 30 October 2006 - 14:40

Unregisteredeb6832ad
  • Unregisteredeb6832ad
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0
Har läst en del genom tråden.. Finns det nån "billig" som fungerar mkt bättre till tele2vision?? :D

Postad 30 October 2006 - 19:11

Rian
  • Rian
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0
Sitter snart i samma situation som dig Bagarn, har en Sanyo Z4 och blir snart med T2V-box. Hoppas den duger något sånär...
Iaf, den där sladden på Kjell & Co är nog inte rätt för dig och mig. Rätta mig om jag har fel men jag tror inte Sanyon går att ställa om till RGB på komponent-ingångarna. Krävs en RGB till komponent omvandlare för att köra på komponent-ingångarna. Tror HBB har en sådan, rätt dyr historia plus att det ger en till (onödig) signal-omvandling.
Deras Scart-VGA sladd funkar nog (iaf om den har sync till pinne 13), men den är vansinnigt dyr.

Annars är nog artikel 919S på den här sidan rätt för oss:
http://www.sisaco.se...rt/ScartRGB.htm

Vad den nu kostar och vart man köper den någonstans vet jag inte (än iaf), tror nog jag tar fram lödpennan och löder ihop en egen kort Scart-RGB till VGA-hona och köper en vanlig 5 meters kabel för monitorer hos någon lokal data-pryls månglare här i stan.

Postad 30 October 2006 - 19:50

ndjr
  • ndjr
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Köpte en conax mudul, och nu funkar det klockrent på topfielden

Postad 30 October 2006 - 20:03

Rian
  • Rian
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0
Betyder det att den inbyggda/medföljande faktiskt var trasig?

Postad 30 October 2006 - 20:51

Unregisteredeb6832ad
  • Unregisteredeb6832ad
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0
Hej RIAN..

Jo du har ju rätt. :)

Du kan väl ropa eller pma om du hittar pris eller annan kabel som bör funka till oss..

JAg har skickat en förfrågan på vad kabeln kostar.. Skriver i tråden vad den kostar

Redigerat av Unregisteredeb6832ad, 30 October 2006 - 20:59.

Postad 30 October 2006 - 21:30

ndjr
  • ndjr
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Den inbyggda var antingen trasig eller så klarade den inte av det skandinaviska conax systemet som säljaren sa, (den är köpt från tyskland) jag tror det senare

När det gäller dragon modulen så tror jag att den inte funkade på topfielden eller så gjorde jag något fel

Redigerat av ndjr, 30 October 2006 - 21:36.

Postad 30 October 2006 - 22:22

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
dragon camen ska funka med topfielden... när de gäller conax kan de ju va så att topfielden inte klarar alla CAS systemen... conax kommer ju från norge så det är en nordisk standard....

Postad 03 November 2006 - 12:48

Rian
  • Rian
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0
Jaha, T2V-boxarna har kommit och beter sig väl ungefär som förväntat, kanal-LED'arna flimrar lite och bilden måste man ju säga är bra mycket bättre än när den var analog, men inte riktigt DVD kvalitet. Lägre bitstream eller nåt antar jag.
Iaf, lödde ihop en sladd för att få ut ScartRGB till VGA-ingången på min Z4 det fungerade helt ok.

Köpte en sådan:
5m monitor kabel

Den drog jag ner från projektorn så att jag även kan koppla en vanlig VGA-signal till projen om jag skulle behöva.

Köpte oxå en kortare monitor förlängnings kabel av samma tillverkare, 15 pin hane till hona, och klippte bort han-kontakten och lödde dit SCART-kontakten istället. Gjorde alltså en ScartRGB till VGA adapter. Kabeln verkade helt ok, dubbel-skärm ytterst, både koppar-fläta och aluminium-folie. Sedan hade varje ledare för R, G och B egen skäm och det satt ferriter på kablarna.
Ja iaf det funkar helt ok och jag har numera även möjligheten att ansluta projektorn till en dator eller något annat som bara har VGA ut.

Vill man göra det lite billigare kan man löda dit SCART-kontakten direkt på långa monitor-sladden.

Fråga om T2V-boxen: Är optiska utgången aktiverad på den? I så fall, kommer det någonsin någon form av multi-kanals ljud där eller är det bara två-kanals ljud där oxå?

Postad 03 November 2006 - 13:43

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
den borde vara det men det är bara canal+ film kanalerna vad jag vet som sänder dd5.1... SVT är 2 kanaler bara än sålänge fast dom egentligen är skyldig att sända ut SVT kanalerna i oförändrat skick...

Redigerat av Leatherface, 03 November 2006 - 14:36.

Postad 06 November 2006 - 22:10

Unregisteredeb6832ad
  • Unregisteredeb6832ad
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0

Jaha, T2V-boxarna har kommit och beter sig väl ungefär som förväntat, kanal-LED'arna flimrar lite och bilden måste man ju säga är bra mycket bättre än när den var analog, men inte riktigt DVD kvalitet. Lägre bitstream eller nåt antar jag.
Iaf, lödde ihop en sladd för att få ut ScartRGB till VGA-ingången på min Z4 det fungerade helt ok.

Köpte en sådan:
5m monitor kabel

Den drog jag ner från projektorn så att jag även kan koppla en vanlig VGA-signal till projen om jag skulle behöva.

Köpte oxå en kortare monitor förlängnings kabel av samma tillverkare, 15 pin hane till hona, och klippte bort han-kontakten och lödde dit SCART-kontakten istället. Gjorde alltså en ScartRGB till VGA adapter. Kabeln verkade helt ok, dubbel-skärm ytterst, både koppar-fläta och aluminium-folie. Sedan hade varje ledare för R, G och B egen skäm och det satt ferriter på kablarna.
Ja iaf det funkar helt ok och jag har numera även möjligheten att ansluta projektorn till en dator eller något annat som bara har VGA ut.

Vill man göra det lite billigare kan man löda dit SCART-kontakten direkt på långa monitor-sladden.

Fråga om T2V-boxen: Är optiska utgången aktiverad på den? I så fall, kommer det någonsin någon form av multi-kanals ljud där eller är det bara två-kanals ljud där oxå?

<{POST_SNAPBACK}>

Tjena..

Hur tyckte du bilden blev med slutresultatet??

Var det svårt??

Du skulle inte vilja göra en åt mig om jag pröjsar ;)

Är inte så säker på det där.. Skall kolla med en jag känner, han är ganska duktig på att löda.. Annars får du mer än gärna fixa det =)

Postad 07 November 2006 - 15:26

cure33
  • cure33
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

den borde vara det men det är bara canal+ film kanalerna vad jag vet som sänder dd5.1... SVT är 2 kanaler bara än sålänge fast dom egentligen är skyldig att sända ut SVT kanalerna i oförändrat skick...

<{POST_SNAPBACK}>

Hos mig digitaliserar T2V sitt utbud på tisdag (14 november). Jag har redan ringt och frågat om man kommer att kunna lyssna på SVT i 5.1. Svaret blev ja (men av den här långa trådens erfarenhet av kundservice och dess mer eller mindre vakna personer så får man väl ta det med en nypa salt). Jag har i alla fall köpt en optisk ljudkabel. Får jag bara 2-kanalsljud i den så får jag väl debitera T2V för onödigt inköp och förtal. ;)

Men som du säger: SVT har väl ett krav på att underleverantörer skickar ut kanalerna i oförändrat skick vad gäller ljudet (eller gäller detta bara NICAM)?

Som lite kuriosa kan jag avsluta med att berätta att kaos råder på Postens utlämningsställen här i stan (Alingsås) - precis som det gjort överallt där T2V's digitalisering har dragit fram. Vi fick en box igår men den andra extraboxen som vi beställt har "fastnat i systemet" (citat kundservice). Jag ringer kundservice varannan dag framöver för att få ett kollinummer på den. :P

Min förhoppning är att det i slutändan ska bli bättre kvalitet på TV-tittandet här hemma men jag är mycket skeptisk - inte bara efter att ha läst på detta forum utan för att jag alltid har förknippat Kabelvision med lite av hobbyverksamhet och "på-låtsas-verksamhet". En sak är dock säker: det kommer att dröja länge innan jag ens funderar på att byta ut vår 28" CRT. Det verkar ju knappt finnas TV som är gjord för något bättre idag...

Postad 07 November 2006 - 15:33

Unregisteredeb6832ad
  • Unregisteredeb6832ad
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0
En alingsåsare till ;)

Jag hoppas verkligen att bilden blir bättre än vad den analoga är ialla fall. I vilket område bor du i??

Själv bor man på Östlyckan :P

Redigerat av Unregisteredeb6832ad, 07 November 2006 - 15:33.

Postad 07 November 2006 - 16:22

cure33
  • cure33
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Jag bor på Nolby! ;)

Ända sedan jag flyttade hit (årsskiftet 2001-2002) så har jag förbannat Kabelvisions uråldriga system med analoga sändningar, högst skiftande bildkvalitet och monoljud. Jag flyttade från en lägenhet i Herrljunga där jag hade egen parabol och Canal Digital (vilket jag var oerhört nöjd med, förutom att de tog bort en massa kanaler som jag tyckte om, bl a MTV2). Därför är det egentligen väldigt kul att T2V äntligen får ändan ur vagnen och gör något. Men man blir ju självklart lite lätt nervös när man läser om allas problem överallt. Jag väljer faktiskt hellre god prestanda i form av driftsäkerhet och stabilitet framför fler kanaler, bättre bild och ljud.

Vi får se vad som händer den 14:e...

Postad 08 November 2006 - 11:25

Rian
  • Rian
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0
Hallå Bagarn,

Jag lödde ihop en enligt bifogad skiss.

...men skippade pinne 14 på VGA-sidan då Sanyo'n bara använder pinne 13 för syncen. Pinout för den kontakten finns i manualen till projjen.

Du behöver en SCART kontakt för lödning, t ex art nr 42-081-12 på www.elfa.se. Borde finnas hos någon lokal elektronik månglare hos dig. Sedan är det väl bara att bestämma sig för om Du vill löda på den direkt på en längre monitor-kabel eller göra som jag och klippa av hanen på en monitor förlängnings kabel.

Mina lödningar fungerar som de ska men jag blev väl inte direkt stolt över dem, märks att de var över 10 år sedan man hade löd-certifikat :blink:

Bildmässigt får jag nog lov att vara rätt så nöjd, nu kan man faktiskt titta på TV på projjen vilket man inte kunde innan T2V digitaliserade. Dock så blir bilden ganska orolig med en del macro-blocking eller vadd det heter om det är mycket rörelse i bilden, detta borde väl bero på att T2V har en lägre bitstream än vad man har på en vanlig DVD film antar jag. Annars är ju upplösningen den samma. Stillbilder ser dock riktigt bra ut :P

Bifogad fil(er)

Postad 09 November 2006 - 18:10

cure33
  • cure33
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Är det någon mer här som har beställt extrabox till sitt Tele2Vision-abonnemang? Jag har fått båda boxarna levererade men korten till dem ser lite olika ut. Den första boxen som kom levererades med ett väldigt anonymt vitt kort och den andra (extraboxen) kom tillsammans med ett blått kort med T2V's logga på. Undrar just varför? Även chipstorleken skiljer sig från det ena kortet till det andra... Någon som har en förklaring?

Postad bild

/cure33

Postad 09 November 2006 - 19:12

Unregistered11bf6fd0
  • Unregistered11bf6fd0
  • Forumräv

• 848 inlägg
  • 0
Spelar det någon roll? Kanske för att det blir enklare för T2V att hålla reda på vilket kort som hör till vilken box? Såg att T2V nu även fått ny kanalindelning för CD kanaler. Klockrent att bara kunna se på film för 169:- i månaden, så slipper man betala för sport när man inte är intresserad av det.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.