Sharp LC32/37-GA8E/GD8E, GA9E/GD9E
652 svar till detta ämne
Postad 03 september 2006 - 13:08
vilgot
-
vilgot
-
Rookie
-
3 inlägg
Halloj Sharp-Nördar, .... Hur upplever ni den inbyggda digitalmottagaren på GD8E/GD9E? Om ni kör med CA-modul med Boxerkort så skulle jag bli väldigt glad för era omdömen. Anledningen att jag frågar är att jag precis läst i en tråd att en del tillverkares inbyggda DVB-T mottagare håller sunkig kvalitet. Självklart kunde inte postaren peka på nån tillverkare/modell som exempel, men eftersom jag ska köpa en GD9E i oktober så vill jag gärna höra med er som äger den vad ni tycker.
//P
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har en GD8E. Jag använder mig än så länge bara av de fria kanelarna. Kanske ska nämna att jag inte jämfört den inbyggda med en separat box så mina synpunkter är rätt så subjetiva. + Bra bild EPG fungerar bra - Ingen digital ljudutgång Favoritlistor fungarar dåligt Övrigt: Långsamma kanalbyten. Anledningarna till att jag köpte D-modellen är två: 1. min hyresvärd släpper igenom boxer-signalerna i sitt kabelnät, jag behöver alltså ingen separat antenn till digitaltv utan kan se hela det analoga grundutbudet och de fria digitalkanalerna med samma antenn. 2. priset var så pass bra på gd8e att jag ändå inte funderade så mycket över dvb-t mottagren ändå.
Postad 03 september 2006 - 17:43
peppelito
-
peppelito
-
Veteran
-
-
2 261 inlägg
Halloj Sharp-Nördar, .... Hur upplever ni den inbyggda digitalmottagaren på GD8E/GD9E? Om ni kör med CA-modul med Boxerkort så skulle jag bli väldigt glad för era omdömen. Anledningen att jag frågar är att jag precis läst i en tråd att en del tillverkares inbyggda DVB-T mottagare håller sunkig kvalitet. Självklart kunde inte postaren peka på nån tillverkare/modell som exempel, men eftersom jag ska köpa en GD9E i oktober så vill jag gärna höra med er som äger den vad ni tycker.
//P
<{POST_SNAPBACK}> Jag har en GD8E. Jag använder mig än så länge bara av de fria kanelarna. Kanske ska nämna att jag inte jämfört den inbyggda med en separat box så mina synpunkter är rätt så subjetiva.
+ Bra bild EPG fungerar bra
- Ingen digital ljudutgång Favoritlistor fungarar dåligt
Övrigt: Långsamma kanalbyten.
Anledningarna till att jag köpte D-modellen är två: 1. min hyresvärd släpper igenom boxer-signalerna i sitt kabelnät, jag behöver alltså ingen separat antenn till digitaltv utan kan se hela det analoga grundutbudet och de fria digitalkanalerna med samma antenn. 2. priset var så pass bra på gd8e att jag ändå inte funderade så mycket över dvb-t mottagren ändå.
<{POST_SNAPBACK}>
Tack för din info vilgot! Bra bild samt bra EPG är viktigt, så det var kul att höra. Att favoritlistor funkar dåligt kan jag nog leva med, även om jag tycker det är bra att kunna skapa egna listor utan alla sunkiga kanaler...blir liksom mindre "skit" att zappa sig genom då...haha! Vad gäller avsaknaden av digital ljudutgång så gör det inget alls. Denna teve ska användas som "vardagsteve" och det blir ingen avancerad utrustning kopplad till den och garanterat inget som skulle kräva en digital ljudutgång. //P
Postad 03 september 2006 - 22:00
SaJe
-
SaJe
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Er jeg den eneste med pixelfejl?
Jeg er nu på mit andet eksemplar af Sharp 37GD9E og den nye har to lysende grønne pixels. Den første havde over fem forskellige pixelfejl.
<{POST_SNAPBACK}>
Har I testet jeres skærme grundigt for pixelfejl? Jeg kan nemlig ikke tro, at det kun er mig, som er så uheldig med mine Sharp skærme. Jeg tester med de sorte, hvide, røde, grønne, blå og de andre fuldskærmsbilleder, som findes på DVE. Det er ikke sikkert, at I ser pixelfejlene, hvis I kun tester med et sort billede!
Postad 03 september 2006 - 22:11
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
Er jeg den eneste med pixelfejl?
Jeg er nu på mit andet eksemplar af Sharp 37GD9E og den nye har to lysende grønne pixels. Den første havde over fem forskellige pixelfejl.
<{POST_SNAPBACK}>
Har I testet jeres skærme grundigt for pixelfejl? Jeg kan nemlig ikke tro, at det kun er mig, som er så uheldig med mine Sharp skærme.
Jeg tester med de sorte, hvide, røde, grønne, blå og de andre fuldskærmsbilleder, som findes på DVE. Det er ikke sikkert, at I ser pixelfejlene, hvis I kun tester med et sort billede!
<{POST_SNAPBACK}>
Har försökt titta nog på min skärm noga. Kollat film, spelat tv spel. kollat vanlig tv men hittar inga pixelfel. Har iofs. inte testat med DVE skiva, vet inte heller vad det är riktigt om jag skall vara ärlig  Sen är jag inhet proffs heller
Postad 04 september 2006 - 05:58
DanAkaPharao
-
DanAkaPharao
-
Användare
-
-
168 inlägg
Jag har heller inte hittat några döda elle felaktiga pixlar, och om jag fattat det hela rätt, så har man dem inte när man packar upp teven, så får man aldrig dem heller?
DVE är ett kalibreringsprogram, Digital Video Essentials. Jag har det, men inte kört pixelfel grejen där än. Blåser här nere, så fokuset ligger på att fånga vågor ft.
Postad 04 september 2006 - 06:34
Qudos
-
Qudos
-
Användare
-
-
154 inlägg
Hej!
Var hittar man Pixeltest på DVE?
Mvh
Q
Postad 04 september 2006 - 09:44
Stefan Bäckman
-
Stefan Bäckman
-
Forumräv
-
-
976 inlägg
Man måste inte ha DVE för att kolla efter pixelfel. Om man har en PC kopplad till tvn så kan man t.ex skaffa Nokia Monitor Test. En snabb googling gav följande nedladdningssajt: SoftpediaDet finns också ett bra program på Flatpanels.dk. /Bäckman
Postad 04 september 2006 - 16:24
Charlatan
-
Charlatan
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
jag vet att denna fråga ställts tidigare men ingen verkar ha svarat. Klarar även GA8E ta emot 1080i signaler? låter lite skumt om den inte skulle klara.. vore väldigt schysst om nån med xbox360 eller liknande kunde ta o testa.
Postad 04 september 2006 - 18:55
SaJe
-
SaJe
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Idag returnerede jeg mit andet Sharp 37GD9E pga. pixelfejl og jeg får nu pengene tilbage.
LCD skærme er altså bare ikke gode nok til mig.
Først havde jeg 2 stk. LG 37LZ55, som begge led af en inhomogen baggrundsbelysning, som senere viste sig at skyldes defekte paneler. Sælgeren havde ikke set den fejl før. 
Efter mit andet eksemplar af skærmen valgte jeg at få pengene tilbage.
Nu har jeg så haft 2 stk. Sharp 37GD9E (er forresten klasser bedre end LG 37LZ55), som begge havde tydelige pixelfejl og sælgeren (som ikke er den samme, som solgte mig de 2 LG skærme) har sagt, at jeg er den første med det problem.
Jeg må enten være ekstrem uheldig eller bare meget kvalitetsbevidst.
En ting er dog sikker og det er, at der går lang tid, før jeg igen tør investere i en LCD skærm, så indtil videre vælger jeg at leve med mit gamle Panasonic 28" widescreen tv (50Hz CRT).
Min Xbox360 kan jeg jo f.eks. altid forbinde til min PC monitor (CRT) og derigennem få flot billede i opløsningen 1280x1024.
Postad 07 september 2006 - 08:01
lillegorenje
-
lillegorenje
-
Användare
-
-
243 inlägg
Kan verifiera nu att Ga9 INTE pixelmappar 1:1, i alla fall inte i vertikal-led. har inte orkat kolla Stefans egna pixelmönster, utan har kollat på www.pixelmappat.nu och bäddrat lite bland mönstrena där (borde eg vara samma som Stefans) tills jag kom till det med alternerande svarta/vita linjer i y-led. Då ser jag mkt tydligt en ojämn gråhet i vertikal-led, det börjar ljusgrått uppe i skärmen och går till mörkgrått i mitten, för att sedan bli ljusgrått nedtill igen. Detta tyder på att Sharpen antingen uppskalar eller nedskalar en linje från datorns 768 linjer. Det troliga är att den nedskalar till 767 linjer eftersom Stefan verkar kommit fram till det. Jag har provat 1360x768 och 1024x768 med samma resultat. Det är ju totalidiotiskt av Sharp!!! Frågan är nu vad man gör nu? Orkar man? Jag själv använder ju dator-Sharp till att titta på film bara, inte som arbetsskärm, och jag tycker att bilden är mer än godkänd. Men det är lite surt att veta att den antagligen skulle kunna vara lite lite bättre... I princip skulle man kunna gå över till att anv HDMI för att koppla datorn till TVn, man får ju inte pixelmappat i vilket fall som helst...
Postad 07 september 2006 - 08:20
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Uppar, nån som är intresserad av att ta reda på dennes tv går för? Okej, finns det nån glad och trevlig GA/GD 8/9 ägare här som vill göra ett deinterlace-test?
Det handlar alltså om att jämföra några scener med interlace resp progressiv matning till tv:n. Fördel förstås om man har en erkänt bra dvd-spelare så man märker ev. skillnad.
För instruktioner läs detta och framförallt detta inlägg.
Lite teknisk bakgrund finns här.
Jaggies eller inte, det är frågan. Först till kvarn får en...ähm, guldstjärna. Eller nått. 
<{POST_SNAPBACK}>
Postad 07 september 2006 - 08:45
lillegorenje
-
lillegorenje
-
Användare
-
-
243 inlägg
Uppar, nån som är intresserad av att ta reda på dennes tv går för? 
Haha  Håller precis på att gå igenom Panna PV60-tråden, ser att du skapade hel del "oreda" där med ditt lilla test, är du ute efter samma sak här?  Jag är också helt klart intresserad av detta som Pacman skriver, dessvärre har jag ingen DVD-spelare, bara datorn. Jag har börjat märka ngt intressant. Har en DV-videokamera som spelar in interlaced, jag brukar exportera i Adobe Premiere till DVD som progressive. När jag kollar på DVDn hos min svärfar både på hans dator och på hans DVD så blir det enorma kam-mönster (linjer) vid snabba rörelser. Jag trodde det berodde på dålig deinterlacing i Premiere, men till min förvåning så var alla såna linjer borta när jag körde via min PC-> Sharpen. Jag kan ju inte säga om det beror på mjukvara i min dator eller om det beror på Sharpen att linjerna försvann. Men om ngn vänlig själ kan reda ut det som Pacman ber om skulle det vara skoj
Postad 07 september 2006 - 09:18
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Haha Håller precis på att gå igenom Panna PV60-tråden, ser att du skapade hel del "oreda" där med ditt lilla test, är du ute efter samma sak här? 
<{POST_SNAPBACK}>
Anledning till att jag frågar är: 1) Jag vill veta vad den går för, funderar på budget alternativet 2) Vill att fler ska veta hur man undersöker deinterlaceing, kanske man kan lita på kommentaren "det ser apbra ut med RGB-scart", var lite si och så med det under 80+ sidor i PV60-tråden... 3) Nivån måste åtminstone stiga till den nivån att folk här kan se samma sak som min ointresserade sambo ser på 2 sek. (finns en skalnings-guide i PV60-tråden oxå, ta gärna den i samma veva  ) edit: När jag kollar på DVDn hos min svärfar både på hans dator och på hans DVD så blir det enorma kam-mönster (linjer) vid snabba rörelser. Jag trodde det berodde på dålig deinterlacing i Premiere, men till min förvåning så var alla såna linjer borta när jag körde via min PC-> Sharpen. Jag kan ju inte säga om det beror på mjukvara i min dator eller om det beror på Sharpen att linjerna försvann.
låter iaf som din far har helt sjukt dålig deinterlace programvara i sin pc. men menar du att du har samam hemma?
Redigerat av pacman, 07 september 2006 - 09:20.
Postad 07 september 2006 - 10:54
Stefan Bäckman
-
Stefan Bäckman
-
Forumräv
-
-
976 inlägg
Okej, finns det nån glad och trevlig GA/GD 8/9 ägare här som vill göra ett deinterlace-test?
Det handlar alltså om att jämföra några scener med interlace resp progressiv matning till tv:n. Fördel förstås om man har en erkänt bra dvd-spelare så man märker ev. skillnad.
För instruktioner läs detta och framförallt detta inlägg.
Lite teknisk bakgrund finns här.
Jaggies eller inte, det är frågan. Först till kvarn får en...ähm, guldstjärna. Eller nått. 
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Hej Kommer att ha hela helgen för mig själv. Sambon och sonen åker iväg på fredag och kommer hem på söndag. Jag ska försöka klämma in lite testande. /Bäckman
Postad 07 september 2006 - 11:30
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Stefan Bäckman>> U da man!
Alla tv-trådar borde innehålla ett "deinterlace-test". Eller är det bara jag som tänkt koppla digitalboxen till tv:n?
Postad 07 september 2006 - 13:11
Stefan Bäckman
-
Stefan Bäckman
-
Forumräv
-
-
976 inlägg
Nu har jag dessutom skrivit ihop ett brev och skickat till Sharp support. Nu får vi se vad som händer. Jag klagade på följande: (utdrag ur brevet) # Ingen automatisk widescreen automatik på analog signal. Man måste alltid välja läge manuellt. # Ett svagt flimmer infinner sig i vissa färgfält. Det verkar inte vara något i signalen utan mer ett fel i panelen. Detta har dessutom observerats av fler personer. # Det skulle vara bra om man kunde ställa in max och min läge på bakgrundsbelysningen för OPC funktionen. I dagsläget tycker jag inte funktionen är användbar. Nu måste man justera manuellt. # Problem vid anslutning av en dator via VGA
* Ingen Dot-to-Dot mode eller automatisk justering. * Otroligt svårt, jag har fortfarande inte lyckats, att justera in en bra bilden i x-led. X-pos, clock och phase är väldigt svårt om inte omöjligt att justera in. * Insignal skalas ner till 767 (!!!) linjer, dvs en signal från pcn (1024x768) skalas om för att få plats på tvns 767 linjer. Tvn använder inte nedersta linjen på panelen för att visa en datorsignal. Bekräftat av fler än mig. * WXGA ska stödjas enligt er hemsida. Det fungerar också, men man måste veta hur man skall göra. En skärm rapporterar till datorn vilka upplösningar den kan ta emot via något som kallas EDID. Sharpen rapporterar inte WXGA utan enbart 640x480, 800x600 samt 1024x768! Här saknas alltså 1360x768 eller 1366x768! Detta kan man komma förbi i Windows genom att inte bry sig om den informationen. I Linux är det inte alls lika enkelt och jag har ännu inte lyckats får till WXGA där.
# Enligt rapporter så tar TVn inte emot datorsignal via HDMI/DVI. Alla signaler blir dessutom beskurna via sk overscan vilket inte är acceptabelt när man kör med en datorsignal.
/Bäckman
Postad 07 september 2006 - 13:22
lillegorenje
-
lillegorenje
-
Användare
-
-
243 inlägg
Nu har jag dessutom skrivit ihop ett brev och skickat till Sharp support. Nu får vi se vad som händer.
Utmärkt, bra jobbat! Får hoppas på seriös support från Sharp nu. Väntar med spänning även på deinterlacing-testet. Det skulle ju finnas ngt nytt chip som var bättre på det än i gamla modeller, hoppas det håller
Postad 07 september 2006 - 13:43
DanAkaPharao
-
DanAkaPharao
-
Användare
-
-
168 inlägg
Nu har jag dessutom skrivit ihop ett brev och skickat till Sharp support. Nu får vi se vad som händer. Jag klagade på följande: (utdrag ur brevet)
# Ingen automatisk widescreen automatik på analog signal. Man måste alltid välja läge manuellt. /Bäckman
<{POST_SNAPBACK}>
Byt antennkabel eller flytta.  Det funkar för mig, både på SVT och TV4 via analog com-hem signal.
Postad 07 september 2006 - 13:50
Stefan Bäckman
-
Stefan Bäckman
-
Forumräv
-
-
976 inlägg
Nu har jag dessutom skrivit ihop ett brev och skickat till Sharp support. Nu får vi se vad som händer. Jag klagade på följande: (utdrag ur brevet)
# Ingen automatisk widescreen automatik på analog signal. Man måste alltid välja läge manuellt. /Bäckman
<{POST_SNAPBACK}> Byt antennkabel eller flytta. 
Det funkar för mig, både på SVT och TV4 via analog com-hem signal.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag köpte en ny skärmad antennkabel när jag skaffade tvn. Du får alltså att tvn switchar mellan 4:3 mode och widescreen? Det växlar inte till 14:9 också? Det mesta verkar ju sändas i 14:9. Vad har du för inställningar då? I vilket mode står wide inställningen på? Vad har du anget på WSS? Det vore skoj att kunna bocka av något i listan  /Bäckman
Redigerat av Stefan Bäckman, 07 september 2006 - 13:51.
Postad 07 september 2006 - 13:58
DanAkaPharao
-
DanAkaPharao
-
Användare
-
-
168 inlägg
Okej, finns det nån glad och trevlig GA/GD 8/9 ägare här som vill göra ett deinterlace-test?
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Ja kan köra, men har inte så många DVD's, är Episode 3 "filmbaserad" ? Jag såg om den nyligen men då uppskalat och matat via HDMI. Antar att du vill att man kör 576i via komponent med och utan progressive scan? Jag har en KiSS DP-500 (scart, komponent), en KiSS DP-600 (scart, komponent och HDMI) samt en Pioneer DV-696AV (scart, komponent och HDMI). Alla klarar av progressiv signal och man kan även välja att mata interlaced på allihopa tror jag. Så frågan är, vill man att bilden skall vara "pixlig" i I och bra i P, eller menar du att den skall vara lika bra oavsett I eller P så länge som matar med 576i? Jag orkar inte plöja igenom hela tråden, och ärligt talat så förstår jag inte hur det skall vara om det är bra?! Ähh jag bara förvirrar mig själv.
Postad 07 september 2006 - 14:04
DanAkaPharao
-
DanAkaPharao
-
Användare
-
-
168 inlägg
Jag köpte en ny skärmad antennkabel när jag skaffade tvn. Du får alltså att tvn switchar mellan 4:3 mode och widescreen? Det växlar inte till 14:9 också? Det mesta verkar ju sändas i 14:9.
Vad har du för inställningar då? I vilket mode står wide inställningen på? Vad har du anget på WSS? Det vore skoj att kunna bocka av något i listan 
/Bäckman
<{POST_SNAPBACK}>
Jag själv körde med en "bonn-kabel" men nu har jag ngn lyxkabel, Monster kanske, som antennkabel, guldpläterad och förmodligen skärmad. Oavsett, så har TV:n betett sig likadant hela tiden. Jag har Auto på WSS, eller "ON" kanske det är. Men blir nu osäker på om den switchar till 16:9, jag kör normalt allt i "Panorama", men så plötsligt när man byter kanal så ser allt bra ut, eller själv tycker jag alla blir långsmala (dvs. normala) och detta händer på vissa direktsändingar och speciellt filmer som visas. Men det kanske inte är Widescreen då? Det ser iaf. bra ut??!!? Blir väldigt osäker som sagt....
Postad 07 september 2006 - 14:46
Stefan Bäckman
-
Stefan Bäckman
-
Forumräv
-
-
976 inlägg
Jag köpte en ny skärmad antennkabel när jag skaffade tvn. Du får alltså att tvn switchar mellan 4:3 mode och widescreen? Det växlar inte till 14:9 också? Det mesta verkar ju sändas i 14:9.
Vad har du för inställningar då? I vilket mode står wide inställningen på? Vad har du anget på WSS? Det vore skoj att kunna bocka av något i listan 
/Bäckman
<{POST_SNAPBACK}> Jag själv körde med en "bonn-kabel" men nu har jag ngn lyxkabel, Monster kanske, som antennkabel, guldpläterad och förmodligen skärmad. Oavsett, så har TV:n betett sig likadant hela tiden.
Jag har Auto på WSS, eller "ON" kanske det är.
Men blir nu osäker på om den switchar till 16:9, jag kör normalt allt i "Panorama", men så plötsligt när man byter kanal så ser allt bra ut, eller själv tycker jag alla blir långsmala (dvs. normala) och detta händer på vissa direktsändingar och speciellt filmer som visas. Men det kanske inte är Widescreen då? Det ser iaf. bra ut??!!?
Blir väldigt osäker som sagt....
<{POST_SNAPBACK}>
Panorama är att den drar ut bilden ut kanterna men inget i mitten. Det går också helt bort för mig! Jag vägrara att köra något annat än så bilden ska se ut. Då blev det ingen bock i listan iaf /Bäckman
Postad 07 september 2006 - 18:04
SaJe
-
SaJe
-
Amatör
-
-
59 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> Byt antennkabel eller flytta. 
Det funkar för mig, både på SVT och TV4 via analog com-hem signal.
<{POST_SNAPBACK}>
Det fungerede også fint på min 37GD9E.
Postad 07 september 2006 - 18:47
DanAkaPharao
-
DanAkaPharao
-
Användare
-
-
168 inlägg
Panorama är att den drar ut bilden ut kanterna men inget i mitten. Det går också helt bort för mig! Jag vägrara att köra något annat än så bilden ska se ut. Då blev det ingen bock i listan iaf
/Bäckman
<{POST_SNAPBACK}>
Nej alltså, normalt kör jag allt i Panorama, men när jag anser att den kicka in i Widescreen läge, det är då bilden är "Full" och bilden blir "normal" dvs. inga tjocka ovala huvuden och kroppar utan alla blir "smala" igen. Sen om det är 14:9 eller 16:9 vet jag inte, men något gör teven på widescreen sändningar per automatik som gör att aspect ration blir bra för ögat och "Panorama" läget försvinner. Do I make any sense here?
Postad 07 september 2006 - 21:03
DanAkaPharao
-
DanAkaPharao
-
Användare
-
-
168 inlägg
Nu är det bekräftat, det funkar!
SVT1 just nu, ang. 9/11, den drar upp själv i Widescreen 16:9, drar jag över på SVT2 så är det det jag väljer, sen går tillbaka till SVT1 väljer "Full" går till SVT2 och sen tillbaka så går den själv till 16:9.
Såja. WSS funkar.
Postad 08 september 2006 - 07:44
Barsk
-
Barsk
-
Lärjunge
-
-
493 inlägg
Jag har börjat märka ngt intressant. Har en DV-videokamera som spelar in interlaced, jag brukar exportera i Adobe Premiere till DVD som progressive. När jag kollar på DVDn hos min svärfar både på hans dator och på hans DVD så blir det enorma kam-mönster (linjer) vid snabba rörelser. Jag trodde det berodde på dålig deinterlacing i Premiere, men till min förvåning så var alla såna linjer borta när jag körde via min PC-> Sharpen. Jag kan ju inte säga om det beror på mjukvara i min dator eller om det beror på Sharpen att linjerna försvann. Men om ngn vänlig själ kan reda ut det som Pacman ber om skulle det vara skoj 
<{POST_SNAPBACK}>
En DV-kamera spelar in native interlaced, dvs det finns inga helbilder inspelade alls. Jag vill alls inte utpeka mig som expert, men magkänslan säger mig att det bästa vore att exportera ut videomaterialet till DVD'n som interlaced, dvs så nära orginalet som möjligt. Sen är det upp till TV:n (eller om DVD'n deinterlacar) att hantera det interlacade materialet. Borde bli lika bra (eller dåligt) som vanlig TV-sändning, beroende på kvaliteten på deinterlacern. S.k progressive scan har här ingen effekt eftersom det inte finns några helbilder att "scanna". Istället kommer avancerade deintelacingalgoritmer som motion adaptive deinterlacing till sin rätt. Exempel på denna är Faroudjas DCDi som är en hårdvarulösning ibyggd i diverse DVD, TV opch projektorer. På mjukvarusidan i HTPC är Nvidia PureVideo outstanding med ATIs liknande lösning AVIVO (eler vad den hette) tätt i hälarna. Jag tittade igår på inspelad DVB-T (digitalTV) på min HTPC med Nvidias Purevideo drivrutiner mot en projektor inställd på 50 Hz. Såg mycket, mycket bra ut. Lite off-topic, men... läste en artikel från en webbsajt där dom testade riktigt dyra DVD-spelare mot kompetenta HTPC-maskiner. HTPC-maskinerna vann... Bättre deinterlacing/progressive scan och bättre scaling. Så nu ska jag bara få sprutt på min krånglande DVI->HDMI mot projektorn så får DVD-spelaren vila :-) Det som händer hos din svärfar är nog nån form av bug i nåt led i kedjan, t.ex att DVD'n flaggar progressive, medans materialet ändå är interlaced. Tja, en teori...
Redigerat av Barsk, 08 september 2006 - 07:45.
Postad 08 september 2006 - 20:29
Lunde
-
Lunde
-
Rookie
-
5 inlägg
Har en fråga om fäste, jag hade nämligen tänkt fästa denna TV 32" på väggen men jag har inte så stor koll på det där med VESA och liknande, så jag skulle bara vilja ställa ett par frågor.
1. Hur mycket tror ni den kommer att sticka ut från väggen när den väl är monterad?
2. Är det lätt att montera av "foten"?
3. Vad heter VESA standarden som denna kan monteras med? (GA8E hade en som hette VESA200 tror jag)
4. Finns det något väggfäste som ni kan rekomendera(helst i budgetklassen)?
Tacksam för svar!
Redigerat av Lunde, 08 september 2006 - 20:31.
Postad 08 september 2006 - 22:15
Unregistered56b04b1d
-
Unregistered56b04b1d
-
Forumräv
-
-
729 inlägg
2. Är det lätt att montera av "foten"?
En bit av kaka  Foten är inte monterad som standard. När man monterar den så för man bara in foten's ben i botten på skärmen och fäster den med 4 skruvar. Går lätt att skruva av igen.
Postad 08 september 2006 - 23:36
Stefan Bäckman
-
Stefan Bäckman
-
Forumräv
-
-
976 inlägg
Har en fråga om fäste, jag hade nämligen tänkt fästa denna TV 32" på väggen men jag har inte så stor koll på det där med VESA och liknande, så jag skulle bara vilja ställa ett par frågor.
1. Hur mycket tror ni den kommer att sticka ut från väggen när den väl är monterad? 2. Är det lätt att montera av "foten"? 3. Vad heter VESA standarden som denna kan monteras med? (GA8E hade en som hette VESA200 tror jag) 4. Finns det något väggfäste som ni kan rekomendera(helst i budgetklassen)?
Tacksam för svar!
<{POST_SNAPBACK}>
Budget väggfäste är väl IKEAs variant, runt 150-200 sek. Har själv inte monterat på vägg än. /Bäckman
Postad 08 september 2006 - 23:38
Stefan Bäckman
-
Stefan Bäckman
-
Forumräv
-
-
976 inlägg
Jo en sak till. Jag har nu varit inne och kikat i service menyn. Jag kunde inte låta bli
/Bäckman
Postad 08 september 2006 - 23:41
DanAkaPharao
-
DanAkaPharao
-
Användare
-
-
168 inlägg
Postad 09 september 2006 - 08:14
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1 276 inlägg
kommer att lämna tillbaka tv:n.
Postad 09 september 2006 - 09:24
Unregistered56b04b1d
-
Unregistered56b04b1d
-
Forumräv
-
-
729 inlägg
Jo en sak till. Jag har nu varit inne och kikat i service menyn. Jag kunde inte låta bli 
Hur kommer man in dit?!  Precis blivit ägare av en 37" GA9 och vill lära känna den lite bättre
Postad 09 september 2006 - 09:52
Unregistereda8f82565
-
Unregistereda8f82565
-
Forumräv
-
-
660 inlägg
Biggles:\>
Varför ska du lämna tillbaka då?
HS
Postad 09 september 2006 - 12:06
Stefan Bäckman
-
Stefan Bäckman
-
Forumräv
-
-
976 inlägg
För att komma in i service menyn görs följande:
Knapparna man ska använda är de på tvn, inte flärrkontrollen.
1. Stäng av tvn med powerknappen.
2. Håll nere "Vol -" och "Ext" knappen och slå på tvn med powerknappen.
3. När det kommer fram ett "K" i övre vänstra hörnet kan man släppa knapparna.
4. Tryck "Vol -" och "Prg -" för att komma in i menyn.
För att avaktivera service läget följer man punkt 1 och 2 igen och då kommer "K"et att försvinna.
Jag har lagt upp bilder på service menyn i mitt galleri. Det är totalt 11 delsidor.
/Bäckman
Postad 09 september 2006 - 16:59
peppelito
-
peppelito
-
Veteran
-
-
2 261 inlägg
Halloj,
Nån som vet om det är samma DVB-T mottagare i GD8 och GD9?
//P
Postad 09 september 2006 - 17:07
altair4
-
altair4
-
Veteran
-
-
1 621 inlägg
Vad ger det där TrueD som finns på 9-modellerna?
Postad 09 september 2006 - 17:47
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Vad ger det där TrueD som finns på 9-modellerna?
<{POST_SNAPBACK}>
All the models use Sharp's latest TrueD anti-judder technology, which reduces noise while enhancing detail and contrast. This will make movement appear more smooth, according to Sharp. The technology apparently works particularly well with HD sources, so it'll make a difference when watching action-oriented material such as Sky Sports HD.
Postad 09 september 2006 - 18:06
altair4
-
altair4
-
Veteran
-
-
1 621 inlägg
Tack för svaret. Synd det verkar göra skillnad på det som är viktigt för mig, nämligen sport.
9-serien blir tyvärr för dyr för mig.
Postad 09 september 2006 - 19:31
Unregistered56b04b1d
-
Unregistered56b04b1d
-
Forumräv
-
-
729 inlägg
För att komma in i service menyn görs följande:
...
Nice  Skall testa så fort jag kommer hem. Men när jag ändå är här...verkade någon av menyerna reglera overscan för respektive ingång? Såg inget som direkt poppade ut när jag spanade på ditt galleri, men jag kanske har missat det. Var där något annat som du fann användbart?
Postad 09 september 2006 - 21:48
Unregistered56b04b1d
-
Unregistered56b04b1d
-
Forumräv
-
-
729 inlägg
Jaha, så har man kollat in service menyn själv också, och där verkar inte vara något som man vågar pillar på  Däremot har jag ett betydligt större problem än overscan. När jag använder HDMI ingångarna så är bilden plågad av horizontella vita streck. Detta uppträder bara vid 720p och högre upplösningar. Sker med både DVD och datorbild, med och utan Gefen HDMI spilitter/switch. Dessutom är menyn på TVn skitseg när jag har dessa problem. Har testat tre olika kablar, allt från den HDMI kabel som följde med DVDn till den som ingick i Gefen manicken. Dessutom så har jag aldrig sett detta på min projektor, och den är kopplad på exakt samma vis. Kollade precis komponentingången och samma fel finns där. Här är tre bilder som visar problemet:  
Postad 09 september 2006 - 22:43
Unregistered56b04b1d
-
Unregistered56b04b1d
-
Forumräv
-
-
729 inlägg
Spontant så blir problemet värre när man har tvn på längre. Känns nästan som det är relaterat till värmen som skärmen genererar. Dock så känns den inte särskilt varm när man känner på bakpanelen och dess ventilationshål. *suck* Här skaffar man en LCD i väntan på att man skall få en ny lampa till projjen och så är LCDn (till synes) kass
Postad 10 september 2006 - 13:49
Unregistered56b04b1d
-
Unregistered56b04b1d
-
Forumräv
-
-
729 inlägg
En annan fråga, nån mer än jag som har fruktansvärt sega TV menyer (inställningar, osv) när man kör något på HDMI ingången? Mellan 2-5s från knapptryck till att något sker.
Postad 10 september 2006 - 14:28
peppelito
-
peppelito
-
Veteran
-
-
2 261 inlägg
Halloj,
Hur är det med favoritlistor i den inbyggda DVB-T'n på GD8/GD9? Har läst i tråden att de inte funkar så bra för vissa, men är det så för alla? Och vad är det som inte funkar?
//P
Postad 10 september 2006 - 15:16
Unregistered56b04b1d
-
Unregistered56b04b1d
-
Forumräv
-
-
729 inlägg
Min 37GA9 överhettar. Det är det som ger dessa vita streck över bilden. Testade att ställa skärmen mitt på golvet utan något i närheten och efter typ 20-40 minuter så kom felet igen. Endast med en fläkt som blåser på bakstycket så får jag felfri bild. Men menynavigeringen är fortfarande superseg.
Skall snacka med försäljaren imorgon. Detta ex är heltklart kasst (speciellt med tanke på att han har samma modell i butiken som står på hela dagarna utan fel).
Postad 11 september 2006 - 10:02
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Ja kan köra, men har inte så många DVD's, är Episode 3 "filmbaserad" ?
Japp, alla filmer som gått på bio är filmbaserade, och fler därtill. Antar att du vill att man kör 576i via komponent med och utan progressive scan?
Japp interlace ut från källan eftersom det vi vill undersöka är tv:ns deinterlaceing (dvs omvandling från i->p) Jag har en KiSS DP-500 (scart, komponent), en KiSS DP-600 (scart, komponent och HDMI) samt en Pioneer DV-696AV (scart, komponent och HDMI). Alla klarar av progressiv signal och man kan även välja att mata interlaced på allihopa tror jag.
Jag gissar att spelarna inte klarar av att lämna interlace signal via hdmi men komponent eller RGB-scart blir kanon att testa med. Så frågan är, vill man att bilden skall vara "pixlig" i I och bra i P, eller menar du att den skall vara lika bra oavsett I eller P så länge som matar med 576i?
Naturligtivs vill man att bilden ska se bra ut oavsett om man matar skärmen med I eller P. Frågan är HUR det ser. "Felen" är lättast att se i den typen av scener som jag gjorde förslag på i tråden. Titta på bilderna och jämför med hur det ser ut på tv:n, jaggies eller inte jaggies? Jag känner inte till om de spelare du har är bra på deinterlaceing så jag har inge aning om du kommer få en försämring (spelarna är bättre än tv:n) eller förbättring (tv:n har bättre deinterlaceing än spelarna) eller mer eller mindre oförändrat (spelare och tv gör ungefär samma jobb) när du går från P till I matning.
Postad 11 september 2006 - 12:26
Marcus B.
-
Marcus B.
-
Forumräv
-
-
829 inlägg
Jaså! Lillgorenje & Peppelito!
Låtsas ni oxå arbeta på era jobb fast ni precis som mig undersöker betydligt viktigare saker på detta forum istället??
Fö´låt! Tycker bara det är så kul att vara här inne med massa andra samtidigt, som kanske egentligen borde göra andra grejer..
Mac.
Redigerat av Marcus B., 11 september 2006 - 12:27.
Postad 11 september 2006 - 12:31
lillegorenje
-
lillegorenje
-
Användare
-
-
243 inlägg
Jobba är överskattat
Bäckman: Får du ut ngt konkret bra av service-menyn, jag har ingen erfarenhet av dem och vad jag kan få ut bättre? Gick in i menyn idag men blev inte mkt klokare än efter dina bilder... dela gärna av er av era "förbättringar". Varna även för saker man absolut inte får pilla på
Postad 11 september 2006 - 12:41
Unregistered56b04b1d
-
Unregistered56b04b1d
-
Forumräv
-
-
729 inlägg
Har precis bytt TV (och åkt tebax till jobbet så jag kan inte testa) ... Men är det nån mer än jag som upplever Sharp's GA9E som väldigt slö när man tittar på en HDMI källa i 720p ?
Edit:
Med slö menar jag att om man trycker MENU på fjärren för Sharpen och navigerar menyerna där så tar det ofta tid för ett knapptryck att registrera.
Redigerat av Unregistered56b04b1d, 11 september 2006 - 12:49.
Postad 11 september 2006 - 13:30
peppelito
-
peppelito
-
Veteran
-
-
2 261 inlägg
Sådär...nu har jag beställt en LC32GD8E! Det har varit en lång och tröttsam process och förmodligen är det inte över...ska ju köpa till ett litet hembiosystem också... Har varit inställd på GD9E nästan hela tiden, men eftersom jag inte tror jag kommer sakna TruD eller 2xHDMI så föll valet på GD8E istället. Pengarna som blir över går till ett micro-dvd system istället. Fick den hos en lokal handlare för 11000 inklusive CA-modul. Visst...några hundra mer än på nätet, men jag gynnar gärna en lokal handlare om det inte rör sig om mer pengar än så! Vad tror ni om att koppla till nån av följande via komponent och progressiv scan? Sony CMT-WS2D http://www.dustinhom...odID=5010081682 Yamaha PianoCraft E-700 http://www.netonnet.....asp?iid=101952JVC EX-P1 http://www.netonnet.....asp?iid=099019Philips HTS-8010 http://www.siba.se/i...faa76baeffb46a8//P
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|