Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PVR-box, Samsung DCB-P850Z

2769 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 november 2006 - 16:08

ronnie47
  • ronnie47
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Ps En annan fråga - Hur f-n  :D gör man när man ska skapa sin favoritlista? jag fattar ingenting  :lol: - manualen är ju dessutom helt kass. Skulle behöva lite steg-för-steg instruktioner.
tack på förhand d.s

<{POST_SNAPBACK}>

1. Tryck på knappen FAVCH
2. Markera den kanal du vill lägga till
3. Tryck sedan på den gula knappen TEXT
4 Välj Favoritlista 1 i undermenyn som visas.
5. Klicka på den gula knappen TEXT
6. Ett hjärta dyker upp på den kanal du valt.
7, Markera ev en ny kanal. Tryck på gul knapp TEXT. Ett hjärta dyker upp.
8. Forsätt med den gula knappen TEXT till du är nöjd och klicka sedan OK

När du nu klickar på FAVCH ser du din favoritlista. Klickar du en gång till kommer hela listan på alla kanaler.

Postad 06 november 2006 - 15:54

Idealman
  • Idealman
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Tack för hjälpen! :P
Nu "ramla´poletten ner"... ;)

thnx!!! :)

Postad 06 november 2006 - 21:08

Unregistered26472801
  • Unregistered26472801
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Alla ni som har problem med att klockan går fel, jag har hittat ett sätt som råder bot. Klockan på min box var rätt när jag först installerade boxen, men har sedan börjat rusa iväg, med kanske en dryg halv minut per vecka. Så gick den sju minuter före när jag kom på att se ifall det kunde hjälpa att stänga av boxen helt, alltså med strömknappen där bak, och sen knäppa på igen - och det funkade! Nu går klockan rätt igen. Inte ett så omöjligt problem som det först verkade, med andra ord, men skönt förstås om det kunde fixas med kommande mjukvaruuppdatering så man slipper hålla efter.

Postad 06 november 2006 - 23:55

Elgsam
  • Elgsam
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Har det kommit någon uppdatering för er som köpt boxen?

Eller är alla problem fortfarande olösta?

Postad 07 november 2006 - 06:25

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0

Har det kommit någon uppdatering för er som köpt boxen?

Eller är alla problem fortfarande olösta?

<{POST_SNAPBACK}>

Alla har vi våra problem kvar ;)

Men livet går vidare som vanligt, i hopp om en snar mjukvaru uppdatering mina varmaste hälsningar till COMHEM.

PS) SÄTT LITE FART NU...........

Postad 09 november 2006 - 13:15

Gandolf
  • Gandolf
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Ringde Comhem idag för att höra om jag kunde komma över den här boxen på något billigt sätt genom att förlänga mitt abonnemang Large som jag idag har utan bindningstid.

Och visst kunde jag det. Genom att sätta en bindningstid på 24 månader fick jag köpa den för 995 pix.
Varför inte när jag ändå tänkt att behålla Large paketet.

Nu ska det bli spännande att se om det kommer hem ett måndagsexemplar eller inte. Dessutom ska se om jag kan få min DVD-recorder att samarbeta med den. Skulle kännas futtigt om man inte på något sätt kan föra över filer från hårdisken på PVR:en när den är full.

Återkommer med rapporter när maskinen är levererad och testad.

Ni kanske undrar varför en PVR när jag har en DVD-recorder?
Dels för dubbla tuners plus att min digitalbox är en utav Comhems första Sagemboxar.
Är kund sen -95 och boxen är förmodligen ännu äldre. :)

Postad 09 november 2006 - 22:00

Unregistered68c36d4f
  • Unregistered68c36d4f
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Vad har ni för signalstyrka/signalkvalitet?

Själv har jag ungefär 49% / 90%.

Tycker att det låter lite dåligt med 49-50% i signalstyrka.

Så låt höra!

Postad 09 november 2006 - 23:26

Unregisteredfe65247c
  • Unregisteredfe65247c
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

Ungefär samma hemma hos mig: 47-51 / 89-90

Postad 10 november 2006 - 13:56

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0
Hej på er!
Tack för en intressant och lärorik tråd (som jag nu hoppar in i). Fast allas dåliga erfarenheter av samsung-boxen gör mig lite deprimerad.

Ni vet säkert att Comhem köpt UPC. Och jag är en så kallad "före detta UPC-kund" som nu ska få min kabel-tv från Comhem. När läser vad ni skrivit så blir jag lite mörkrädd. Ingen verkar vara särkild nöjd med Comhem. Själv hade jag glatts väldigt åt att äntligen kunna få en box med hårddisk och dubbla tuners. UPC erbjöd bara två boxar, båda Motorola och båda utan hårddisk. Den Motorola jag har funkar visserligen ganska bra, även om jag irriterar mig för att man måste knappa in tre siffror för att komma till en kanal (t.ex. för TV1 trycker man 101). Eftersom de tre siffrorna måste knappas in med en viss rytm så klarar inte de små barnen hemma av att använda boxen.

Än så länge har jag ett UPC-utbud, vad Comhem kallar "DigitalTv Mix" (eller liknande). Inte förrän efter nyår kan jag få ett Comhempaket och en Samsung med hårddisk. En sak som kanske kan intressera alla som irriterar sig på att Comhem inte sänder kanal 3, 5 och 6 digitalt är att mixpaktetet innehåller dessa tre kanaler i digital version. Det hänger med från UPC. Inte för att jag vet, men kanske har Comhem också köpt rätten att sända dessa digitalt när de köpte UPC.

En annan sak. I de senaste inläggen pratas om signalstyrka. Kan ni kolla det i era boxar? (Det kan man nämligen inte i Motorolan, tror jag.) Det vore ju kul att kunna kolla det. Hemma hos oss verkar nämligen signalstyrkan gå lite upp och ner. Bildkvaliteten på både digital och analog Tv kan variera oerhört dag från dag. Ibland är den analoga så grynig att man knappt kan titta på den. Och så vitt jag förstår hänger detta ihop med signalstyrkan.

Tack igen för ett givande forum. :wub: Jag kommer att hänga med och hoppas på en mjukvaruuppgradering till Samsungs box. Ingen som pratat med Samsung?

Postad 10 november 2006 - 14:13

Kullre
  • Kullre
  • Användare

• 209 inlägg
  • 0

Tack igen för ett givande forum.  ;) Jag kommer att hänga med och hoppas på en mjukvaruuppgradering till Samsungs box. Ingen som pratat med Samsung?

<{POST_SNAPBACK}>

Nej. Men slå gärna en signal och återkom här. :wub:

Postad 10 november 2006 - 15:01

ronnie47
  • ronnie47
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

49% - 90%

Postad 10 november 2006 - 23:43

Unregistered1213
  • Unregistered1213
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej!

Lurar också på att införskaffa denna box men har blivit lite anti när det sägs att det inte går att föra över inspelningar från hårddisken och ut till tex en dator eller DVD-brännare.

Stämmer verkligen detta! eller har någon lyckats? Annars verkar det ju suverränt med dubbla tuners.

:P

Postad 11 november 2006 - 01:32

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0

Hej på er!
Tack för en intressant och lärorik tråd (som jag nu hoppar in i). Fast allas dåliga erfarenheter av samsung-boxen gör mig lite deprimerad.

Ni vet säkert att Comhem köpt UPC. Och jag är en så kallad "före detta UPC-kund" som nu ska få min kabel-tv från Comhem. När läser vad ni skrivit så blir jag lite mörkrädd. Ingen verkar vara särkild nöjd med Comhem. Själv hade jag glatts väldigt åt att äntligen kunna få en box med hårddisk och dubbla tuners. UPC erbjöd bara två boxar, båda Motorola och båda utan hårddisk. Den Motorola jag har funkar visserligen ganska bra, även om jag irriterar mig för att man måste knappa in tre siffror för att komma till en kanal (t.ex. för TV1 trycker man 101). Eftersom de tre siffrorna måste knappas in med en viss rytm så klarar inte de små barnen hemma av att använda boxen.

Än så länge har jag ett UPC-utbud, vad Comhem kallar "DigitalTv Mix" (eller liknande). Inte förrän efter nyår kan jag få ett Comhempaket och en Samsung med hårddisk. En sak som kanske kan intressera alla som irriterar sig på att Comhem inte sänder kanal 3, 5 och 6 digitalt är att mixpaktetet innehåller dessa tre kanaler i digital version. Det hänger med från UPC. Inte för att jag vet, men kanske har Comhem också köpt rätten att sända dessa digitalt när de köpte UPC.

En annan sak. I de senaste inläggen pratas om signalstyrka. Kan ni kolla det i era boxar? (Det kan man nämligen inte i Motorolan, tror jag.) Det vore ju kul att kunna kolla det. Hemma hos oss verkar nämligen signalstyrkan gå lite upp och ner. Bildkvaliteten på både digital och analog Tv kan variera oerhört dag från dag. Ibland är den analoga så grynig att man knappt kan titta på den. Och så vitt jag förstår hänger detta ihop med signalstyrkan.

Tack igen för ett givande forum.  B) Jag kommer att hänga med och hoppas på en mjukvaruuppgradering till Samsungs box. Ingen som pratat med Samsung?

<{POST_SNAPBACK}>

Du har nog missat alla positiva inlägg :P På ett forum tjatar man ju inte ihjäls sig på bra apekter heller utan man vill ha de negativa lösta.

Boxen är kanon men har några viktiga barnsjukdomar. Förhoppningsvis åtgärdas de snart.

Postad 11 november 2006 - 09:57

Unregistered60ec3204
  • Unregistered60ec3204
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Hej, jag tycker att produkten är OK nu när man fått den fixad, det tog visserligen drygt en månad men det är ju så när dom inte själva visste hur dom skulle laga den/var felet låg, barnsjukdomar.
Nästa gång skall jag vänta med att köpa nya produktertills dom blivit "avlusade"

Dock saknar jag några funktioner

Time Shift måste man "starta",
på min DVD samt min tidigare box, Humax 2000, så spelar den in från det att man startar apparaten så man kan spela tillbaka i fall man missat eller vill se om något.

Man måste vänta till den spelat in klart när man har programerad inspelning,
man kan inte missat "starten" och "jobba" sig till "nutid".

Sedan saknar jag en funktion där man kan hoppa t ex 15 min fram,
finns bara "30 sek knapp"

Eller har jag missat nått så någon dessa funktioner finns...... :P

Postad 11 november 2006 - 21:17

Harlin
  • Harlin
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0

på min DVD samt min tidigare box, Humax 2000, så spelar den in från det att man startar apparaten så man kan spela tillbaka i fall man missat eller vill se om något.

<{POST_SNAPBACK}>

Ang timeshift så ombads Samsung på ett tidigt stadium att utveckla en sådan funktion i boxen, men Samsung nekade, åtminstone till lanseringen.

Ang ny mjukvara så jobbar Samsung med en sådan. Jag kan ha missat ngt problem i denna tråd, men de flesta problemen skall/bör vara löst i.o.m. att Samsung tagit fram ny mjukvara. Vissa problem kan ta lägre tid att utveckla och då kan åtgärderna delas upp på flera mjukvarusläpp. Det finns nuläget inget spikat datum för att spela ut ny mjukvara till boxarna, men snarast efter att Samsung är klar så läggs den ut i nätet.

Postad 12 november 2006 - 12:20

Unregistered68c36d4f
  • Unregistered68c36d4f
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Harlin!

Du verkar väl insatt i det mesta som gäller boxen.
Det låter bra att en uppdatering är på gång.
Det blir lite svårt att förklara för hustrun att den här boxen är bättre än den gamla, när ljudet är så fruktansvärt osynkat ( i dolby digital-läget).

Det verkar som boxen har en intern klocka som går för fort, då tidsförskjutningen blir större och större.
Kanske påverkar den snabba internklockan, också ljudsynken.
Tycker nästan att det blir värre och värre.

Är det INGEN annan som har haft problem med dessa saker;
- text-TV , hänger sig vid bläddring med '=>' efter c:a 8-9 sidor
- text-TV , kan inte visa stora 'Å' och tyskt u (u med ä-prickar blir tyskt dubbel ss istället)
- inget ljud när man visar lokal-tv (ex.vis 'ABC-nytt'), när man förvalt dolby digitalt ljud.

Tack och hej.

Postad 13 november 2006 - 08:56

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0
Chuck Spin skrev:
"Du har nog missat alla positiva inlägg :) På ett forum tjatar man ju inte ihjäls sig på bra apekter heller utan man vill ha de negativa lösta.

Boxen är kanon men har några viktiga barnsjukdomar. Förhoppningsvis åtgärdas de snart."

Tack för de orden! :blink: Då är det bara att vänta tills Comhem löst det tekniska i övergången från UPC.

Redigerat av Seminola, 13 november 2006 - 08:59.

Postad 13 november 2006 - 09:30

thepalm
  • thepalm
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0
Ang Signalstyrka.
Jag tror inte detta är något man skall hänga upp sig på. Är er bild dålig?
Vad jag förstår är 40 - 50% väldigt bra.

Vi hade problem i området ett tag och då gick signalstyrkan ner. Detta resulterade
i att boxen inte alls fungerade och signalstyrkan låg då kring 20% har jag för mig.

Så häng inte upp er allt för mycket på signalstyrkan. Om bilden är och ljudet är bra -
förutom osynket i Dolby Digital, så är allt ok.

Postad 13 november 2006 - 11:09

Worns
  • Worns
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Har skaffat boxen. I början tycket jag det lät lite mycket av den. Men lät mycket pga av vibration mot glaset den stod på så ställde upp den på ett mjukt material så låter den betydligt mindre.

Fungerat bra än så länge.

Det jag stör mig på att det inte går att kolla på text tvn via min tv fjärrkontroll som jag kunde på min gamla sagem box. Så text tv sidorna sparas osv, är det någon inställning så det är möjligt att kolla på text tvn utan att använda boxens texttv? (för nu blir de t bara en svart skärm när man drar på text tvn via TVns fjärrkontroll, dvs den tror inte det finns text tv)

En annan sak, har ju en philips TV som zoomar eller vad man ska säga när det är 4:3 upplösning och då kan man ju flytta bilden lite upp eller ned om nån text där nere eller uppe inte syns ordentligt. Har provat alla inställningar på boxen att ställa in widescreen med blandat osv men bilden "låser" sig så det inte är möjligt att flytta bilden lite upp eller ner.
T.ex. på fotbollsmatcher kanske man bara ser halva texten och klockan där uppe och då vill man ju kunna flytta ned den texten så man ser den ordentligt.

Enda gången det går att scrolla är när jag har inställning på 4:3 upplösning på boxen. Men så måste jag ändra tillbaks till 16:9 varje gång jag ska se nån film eller liknande som är widescreen upplösning. Fungerade ju kanon på min gamla sagem box och kunna rulla ned texten trots jag hade 16:9 inställning på den. Kanske också går att ställa in på något sätt?

Redigerat av Worns, 13 november 2006 - 11:10.

Postad 13 november 2006 - 18:01

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0

Chuck Spin skrev:
"Du har nog missat alla positiva inlägg  :blink:  På ett forum tjatar man ju inte ihjäls sig på bra apekter heller utan man vill ha de negativa lösta.

Boxen är kanon men har några viktiga barnsjukdomar. Förhoppningsvis åtgärdas de snart."

Tack för de orden!  :lol: Då är det bara att vänta tills Comhem löst det tekniska i övergången från UPC.

<{POST_SNAPBACK}>

Inga problem mannen. :) Mitt tv-tittande har fått en helt ny dimension tack vare samsungen.

Postad 13 november 2006 - 18:03

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0

Hej, jag tycker att produkten är OK nu när man fått den fixad, det tog visserligen drygt en månad men det är ju så när dom inte själva visste hur dom skulle laga den/var felet låg, barnsjukdomar.
Nästa gång skall jag vänta med att köpa nya produktertills dom blivit "avlusade"

Dock saknar jag några funktioner

Man måste vänta till den spelat in klart när man har programerad inspelning,
man kan inte missat "starten" och "jobba" sig till "nutid".

Sedan saknar jag en funktion där man kan hoppa t ex 15 min fram,
finns bara "30 sek knapp"

Eller har jag missat nått så någon dessa funktioner finns...... :)

<{POST_SNAPBACK}>

Ang fram/bakspolning så kan man använda <> (pilknapparna) till att spola framåt snabbt. Ett tryck är en minut ca tror jag...håller du den nedtryckt går den dit du vill i inspelningen.

Pausar man kan dessutom spela 1/8 framåt bakåt & snabbare.

Postad 14 november 2006 - 15:10

leckan
  • leckan
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Någon annan som har problem med att ljudet försvinner t.e.x på på C+, när den går över till Dolby Digital ljud?

Postad 16 november 2006 - 12:20

Unregistered8bbb5578
  • Unregistered8bbb5578
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Hejsan allihopa här.

Nu har jag införskaffat denna box och har börjat gå igenom den.

En orska till att jag skaffade den var att den har en USB-kontakt som gör att man kan stoppa dit en extern HD

Snabbt och lätt köpte jag en 300Gb Maxtor extern HD. Drömmen är ju att ha massor av filmer och musik...:)

Men efter att ha anslutit den till boxen så händer inget alls, den hittar ingen extern hd alls.

Läste mig till att en hd som ansluts via USB-porten måste vara i FAT32.

Ringde då till Samsung support som informerade mig ocm att det måste vara FAT32.

Då är min fråga, som jag även ställde till Samsung utan att få svar:

FAT32 är ju enbart upp till max 30Gb, sedan är det ju NTFS som gäller.
30Gb för filmer är ju inte mycket att ha.

Hur skall jag få min nya 300Gb att bli till FAT32 och uttnyttja hela HD????

Det verkar ju helsjukt att göra en modern box som ENBART stöder "urgamla" HD på max 30GB som har FAT32.

Har jag rätt i min fundering???
Tar tacksamt emot förslag på hur jag ska göra.... Känner mig väldigt desperat.

Postad 16 november 2006 - 14:13

briskeby
  • briskeby
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Hejsan,

jag har en 250GB usb hårddisk som är FAT32. Jag antar att FAT32 numera klarar större diskar. Grymt skönt att spela alla sina mp3 med fjärrkontrollen i vardagsrummet... Och få ljudet digitalt till min förstärkare...

Dock så har jag (som jag nämnt tidigare i tråden) följande allvarliga problem med disken tillsammans med boxen:
* Svenska tecken å,ä och ö m fl funkar inte i filnamn. Mappar som innehåller sådana filer ser tomma ut. Jag fick skriva ett program som bytte alla namn på ett finurligt sätt tills rättning kommer...
* Jag har också problem att koppla in min USB disk. Kan det vara för att den är stor? Typ varannan gång funkar det inte och jag får stänga av den och börja om. Ibland tar det 5-6 ggr innan boxen fattar att den har en USB-disk. Har inga sådana problem när jag kopplar disken till andra enheter.

Hejsan allihopa här.

Nu har jag införskaffat denna box och har börjat gå igenom den.

En orska till att jag skaffade den var att den har en USB-kontakt som gör att man kan stoppa dit en extern HD

Snabbt och lätt köpte jag en 300Gb Maxtor extern HD. Drömmen är ju att ha massor av filmer och musik...:)

Men efter att ha anslutit den till boxen så händer inget alls, den hittar ingen extern hd alls.

Läste mig till att en hd som ansluts via USB-porten måste vara i FAT32.

Ringde då till Samsung support som informerade mig ocm att det måste vara FAT32.

Då är min fråga, som jag även ställde till Samsung utan att få svar:

Hur skall jag få min nya 300Gb att bli till FAT32 och uttnyttja hela HD????

Det verkar ju helsjukt att göra en modern box som ENBART stöder "urgamla" HD på max 30GB som har FAT32.

Har jag rätt i min fundering???
Tar tacksamt emot förslag på hur jag ska göra....  Känner mig väldigt desperat.

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 16 november 2006 - 14:46

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Oavsett FAT32 eller NTFS så går det inte att skyffla filmer mellan boxen o en extern disk. Det funkar bara med bilder o musik

Postad 16 november 2006 - 15:20

Unregistered19a9d113
  • Unregistered19a9d113
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
jag har en dum fråga, skulle spela in några program men epg'n var tom, finns det nått sätt att uppdatera den manuellt eller gör den det automatiskt?

Postad 16 november 2006 - 18:35

Ralle1
  • Ralle1
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0
Det är problem med epg'n.

Jag har ringt kundtjänst för en vecka sen om det, men det verkar inte hända något.

Postad 16 november 2006 - 20:40

maghag
  • maghag
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Alla ni som har problem med att klockan går fel, jag har hittat ett sätt som råder bot. Klockan på min box var rätt när jag först installerade boxen, men har sedan börjat rusa iväg, med kanske en dryg halv minut per vecka. Så gick den sju minuter före när jag kom på att se ifall det kunde hjälpa att stänga av boxen helt, alltså med strömknappen där bak, och sen knäppa på igen - och det funkade! Nu går klockan rätt igen. Inte ett så omöjligt problem som det först verkade, med andra ord, men skönt förstås om det kunde fixas med kommande mjukvaruuppdatering så man slipper hålla efter.

<{POST_SNAPBACK}>

Åhhh...tack!!!!!

Nu har jag bara två större problem kvar...är det någon mer än jag som har problem med fjärrkontrollen? Märkligt nog fungerar inte vissa knappar på fjärren, jag hade detta problem tidigare men det gick då över av sig själv. Nu har det uppstått igen...är det nån mer än jag som känner igen detta?

Dessutom funkar inte fram- och bakspolningen för mig. Jag kan göra 30-sekundershopp, men inte spola "synbart".

Jag är ändå övervägande glad över boxen :)

Postad 16 november 2006 - 22:06

Unregistered68c36d4f
  • Unregistered68c36d4f
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Är det fel med text -tv oxå?

Om inte , är det fel på text tv modulen i min box.

Det har blivit sämre och sämre med tiden.

Jag bläddrar färre och färre sidor innan det hänger sig.

Idag har den t.o.m. börjat hänga hela boxen.

Måste återställa med strömknappen på baksidan.

Just nu finns det ingen Text tv på SVT1 och SVT2.

Tack och hej

Postad 17 november 2006 - 08:30

Unregistered8bbb5578
  • Unregistered8bbb5578
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
[/quote]
Oavsett FAT32 eller NTFS så går det inte att skyffla filmer mellan boxen o en extern disk. Det funkar bara med bilder o musik

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Hejsan.

Tack för många svar.

Jag har fixat det nu i Fat32 genom att använda partition Magic, så nu har jag 289Gb i Fat32.*glad*
Men boxen hittar fortfarande inte Hd när jag kopplar in USB kabeln...
Kanske jag får prova flera ggr på raken som ett inlägg handlade om här*grrrrr* Varför dessa "barnsjukdomar"???

Sedan när jag läser ovanstående så undrar man ju också varför man INTE kan "skyffla" filmer emellan boxen och externa hårddisken. Vad beror det på tro då man verkar kunna klara det med musik o bilder????

Postad 17 november 2006 - 09:48

thepalm
  • thepalm
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0
Anledningen till att man inte kan skyffla filmer är copyright. Tidigare i denna tråd har vi diskuterat detta ingående.
Du kan enbart använda ansluten usb - disk till att titta på bilder och spela musik.
Ingenting annat

Mycket tråkigt..

Postad 17 november 2006 - 16:17

Unregistered8bbb5578
  • Unregistered8bbb5578
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Anledningen till att man inte kan skyffla filmer är copyright. Tidigare i denna tråd har vi diskuterat detta ingående.
Du kan enbart använda ansluten usb - disk till att titta på bilder och spela musik.
Ingenting annat

Mycket tråkigt..

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för svaret, har gått tilblaka i detta forum och hittat en hel del diskussioner om detta med hårddisken och inspelningar m.m

Håller med dig att detta är otroligt tråkigt.

Detta med copyright är ju sjukt, för man kan ju som sagt spela in från en DVD-inspelare, det är ju också copyright iså fall.

En fråga har jag nog inte riktigt fått svar på ännu:
Kan man inte föra över filmer som man spelat in till boxern vidare till externa? Dvs över till externa Hd eller direkt till datorn?
Att det inte går från USB HD o spela upp filmer har jag förstått, men tvärt om så att säga, man vill ju spara dem på DVD ibland....

Redigerat av Unregistered8bbb5578, 18 november 2006 - 11:21.

Postad 17 november 2006 - 16:56

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0
Min TEXT-TV hänger sig också. Vare sig man använder boxens eller via boxen. 6-7 sidor sedan är

det kaputt. Helt klart en bugg. //

Postad 18 november 2006 - 11:45

briskeby
  • briskeby
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

Hejsan.

Tack för många svar.

Jag har fixat det nu i Fat32 genom att använda partition Magic, så nu har jag 289Gb i Fat32.*glad*
Men boxen hittar fortfarande inte Hd när jag kopplar in USB kabeln...
Kanske jag får prova flera ggr på raken som ett inlägg handlade om här*grrrrr* Varför dessa "barnsjukdomar"???

Sedan när jag läser ovanstående så undrar man ju också varför man INTE kan "skyffla" filmer emellan boxen och externa hårddisken. Vad beror det på tro då man verkar kunna klara det med musik o bilder????

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan endast välja USB när du är i musik eller bildläge. Därför går det inte att skyffla filmer.
Om du har problem att koppla in USB-disken kan det löna sig att starta om boxen på baksidan. Detta hjälper f ö ibland mot flera andra barnsjukdomar som boxen har...

Redigerat av briskeby, 18 november 2006 - 11:46.

Postad 19 november 2006 - 20:20

Unregistered8bbb5578
  • Unregistered8bbb5578
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
[/quote]

Du kan endast välja USB när du är i musik eller bildläge. Därför går det inte att skyffla filmer.
Om du har problem att koppla in USB-disken kan det löna sig att starta om boxen på baksidan. Detta hjälper f ö ibland mot flera andra barnsjukdomar som boxen har...

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Hej igen.

Det är med stor besvikelse jag läser ovanstående text, har även själv provat för att kontrollera detta. Det är enbart när det gäller musik och bild läge som man kan använda sig av USB hårddisken. När det gäller video delen så finns det ingen USB tillgänglig.

Att inte kunna föra över det man spelar in från TV-kanalerna till hårdisken och sen bränna ut på skiva o spara är ju helsjukt.... Jag vet att det handlar om copyright, men ändå !!!!
Att man har en 160Gb HD i boxen tolkar man ju som att man kan spela in tex filmer för att sedan spara och bränna på skiva.

Kanske om det kommer en "hackad firmware" så går det, vad tror ni??????? Borde nog komma tycker man då denna box är den enda "riktiga" boxen ännu så länge till Comhem.

Redigerat av Unregistered8bbb5578, 20 november 2006 - 06:46.

Postad 20 november 2006 - 11:33

thepalm
  • thepalm
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0
Elektro1 >>
Jag kände precis som dig när jag, först efter att ha använt boxen, förstod att man inte kunde föra filer från boxen till den inkopplade USB - disken.
Tidigare köpte jag en DVD - recorder (LG) med 200 gb hdd, HDMI m m, men den var bara skit dessvärre.

Det jag tröstar mig med är att jag ju, de facto, kan spela i på två kanaler samtidigt - alternativt se på en kanal och spela in på en annan. Dessutom räcker 160 gb förvånandsvärt långt.
När väl boxen är buggfri kommer jag nog vara nöjd med dess funktioner.

Nä, jag tror man får satsa på en rejäl HTPC för att bli riktigt nöjd framöver. Tycker alla nya maskiner med HDD - inspelning på ett eller annat sätt har brister och då är det bättre att ha något som man kan modifiera "för hand". Vete sjutton om det blir någon hackad firmware till denna box då det väl är aningens oklart hur många det är som använder den.

Postad 20 november 2006 - 14:04

Unregistered68c36d4f
  • Unregistered68c36d4f
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Har nu testat Text tv funktionen fram och tillbaka i helgen.

Man bläddrar ett tag, stannar och läser en sida, sedan går det inte att komma vidare,

Det är dock bara svenska Text-tv sidor som hänger sig. (SVT1 SVT2 TV4)
Tyska ZDF, engelska BBC osv. ....inga problem.

Är det våra konstiga bokstäver ( t.ex. Å,Ä,Ö) som är problemet.
Jag har som nämt, inget stort 'Å' och tyska u (med prickar) blir i stället tyskt dubbel s.
Efter hängningen brukar även programinfo försvinna.

Efter hängningen, när jag går ur med 'exit', har hela boxen hängt sig ett par gånger.
Det har gjort att jag måste starta om med strömknappen på baksidan.

Tack och hej.

Postad 23 november 2006 - 16:17

Unregistered34451
  • Unregistered34451
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Nu har även jag slagit till på denna box! Förlängde mitt medium i två år och betalade 1995:-. Fick hem den igår så jag har inte hunnit testa så mycket! Spelade in lite från tv-guiden och det fungerade utmärkt! Känns väldigt bra så här långt!

Det jag så här direkt saknar är väl samma som alla andra! 3an och 5an digitalt samt möjligheten att flytta inspelade program till en annan enhet. Att få 3an och 5an känns ju väldigt angeläget tycker jag, det är nog trots allt de kanalerna jag tittar på mest! Har inte helt gett upp hoppet dock! :wub:

Mvh

Christian

Postad 24 november 2006 - 08:27

Unregistered8bbb5578
  • Unregistered8bbb5578
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Nu har även jag slagit till på denna box! Förlängde mitt medium i två år och betalade 1995:-. Fick hem den igår så jag har inte hunnit testa så mycket! Spelade in lite från tv-guiden och det fungerade utmärkt! Känns väldigt bra så här långt!

Det jag så här direkt saknar är väl samma som alla andra! 3an och 5an digitalt samt möjligheten att flytta inspelade program till en annan enhet. Att få 3an och 5an känns ju väldigt angeläget tycker jag, det är nog trots allt de kanalerna jag tittar på mest! Har inte helt gett upp hoppet dock!  :blink:

Mvh

Christian

<{POST_SNAPBACK}>

Jag får väl gratulera dig till inköpet av boxen.

I stort sett så fungerar ju boxen väldigt bra, jag har haft boxen nu i snart 2 veckor och liksom dig så betalade jag 1995:-. Är som sagt nöjd med boxen förutom det jag skrivit om tidigare och som enligt mig är ett väldigt stort problem.
Att INTE kunna spara inspelade program/serier/filmer till en extern enhet via USB-porten.
Jag köpte i samband med köpet av boxen en extern hd på 300Gb och formaterade den i fat32, nu sitter jag här utan att kunna använda den i det syfte jag vill.*grrrrrr*
I det fallet kan vi bara hoppas på att någon sorts "hackad" firmware kommer så denna "copyright orsak" försvinner.
Sedan är det som du och andra säger att detta med 3an o 5an är väldigt irriterande och man kan bara hoppas att de kommer digitalt snarast.

Postad 24 november 2006 - 11:08

Unregistered39219
  • Unregistered39219
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Har kört min box ett par veckor nu och stör mig på samma saker som ni andra...
Kass fjärr, högt fläktljud, osynk, hängningar, ingen text från HDD, hackar vid uppspelning mm.
Det som stör mig mest av allt är att PVR-funktionerna inte funkar bättre än en gammal VHS-bandare. Att behöva vänta tills programmet är slut innan uppspelning kan startas är ju helt sjukt!!
Och att timeshift-inspelningar inte lagras är också lite störigt....

Men, en liten fundering har jag som jag inte hittar tidigare i tråden:
Min DVD är kopplad via scart2 på boxen. För att se en DVD måste jag stänga av boxen för att DVD-signalen ska släppas igenom till TV:n. Men om jag vill spela in något samtidigt som jag tittar på en DVD, hur får jag då DVD-signalen upp till TV:n??
Den har ju ingen "ext-knapp"!!??
Eller har jag missat nåt??

Postad 24 november 2006 - 11:15

evilhellsatan
  • evilhellsatan
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Ang Signalstyrka.
Jag tror inte detta är något man skall hänga upp sig på. Är er bild dålig?
Vad jag förstår är 40 - 50% väldigt bra.

Vi hade problem i området ett tag och då gick signalstyrkan ner. Detta resulterade
i att boxen inte alls fungerade och signalstyrkan låg då kring 20% har jag för mig.

Så häng inte upp er allt för mycket på signalstyrkan. Om bilden är och ljudet är bra -
förutom osynket i Dolby Digital, så är allt ok.

<{POST_SNAPBACK}>

Exaktomundo.

Med digital signal finns bara två alternativ: bild eller ingen bild. Du får inte bättre bild av bättre signalstyrka.

Har du bild har du tillräcklig signalstyrka. Punkt.

Det enda som bättre signalstyrka kan hjälpa dig med är om du har mycket tydliga dropouts (=som i otittbart) i signalen - eller ingen bild alls. Då är det läge att ringa kundtjänst och bråka.

Redigerat av evilhellsatan, 24 november 2006 - 11:15.

Postad 24 november 2006 - 13:01

thepalm
  • thepalm
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0
Ja, det är ju inte ofta ettor och nollor blir tvåor bara för att det är bättre signalstyrka :blink:

Postad 24 november 2006 - 18:59

Gandolf
  • Gandolf
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Nu är det dags även för mig att utvärdera denna box. Den införskaffades för ett tag sen till det facila priset av 995:- genom en förlängning av befintligt abonnemang. Jag tvekade länge till införskaffandet efter alla negativa kommentarer i denna tråd. Men jag slog till ändå och jag ångrar mig inte.

Jag är helnöjd och har inte många saker jag kan klaga på. PVR inspelningar funkar klockrent och när vi ändå pratar klockor så har jag inte märkt att den drar sig alls som andra skrivit om. Den går rätt helt enkelt. Syncfel har jag inte märkt av alls men det kan ju bero på att jag inte kör ljudet i Dolby digital då. Har även prövat att redigera mina inspelningar och det funkar fint men tar lite tid.

Klagomål på fjärren förstår jag inte då jag tycker den funkar mycket bra. Speciellt gillar jag att jag kunde programmera den att funka till min TV också. Nu styr jag både TV:n och PVR:en med samma fjärr. Inte alla funktioner på TV:n naturligtvis men dom viktigaste.

Finns det inget negativt då. Jo, det finns det men det positiva överväger lätt. Nedan följer det som jag upplever som negativt då.

Text-tv är katastrof. Har samma problem som någon tidigare skrivit där det funkar att se 3-4 sidor sen hänger sig alltihop. Har även fått uppleva finska undertexter på Disney Channel fast jag har svenska som förvalt. Fast detta har jag bara upplevt när talet är på svenska och då tror jag inte att det skickas ut några svenska undertexter. Dom finns iaf inte valbara i menyn. Däremot ligger finska som spår 1 där svenska brukar ligga normalt. Så det är nog därför finskan poppar upp när talet är svenskt.

Dock går ju detta att få bort genom att gå in i huvudmenyn och stänga av undertexter helt.
Inget större problem alltså.

Sen håller jag med om att det är synd att man inte kan skyffla från den inbyggda hårddisken till en extern. Men eftersom jag har en DVD-recorder ihopkopplad med boxen kan jag ju "skyffla" i realtid genom att spela upp på PVR:en och spela in på min DVD. Här kommer redigeringsfunktionen på PVR:en till sin rätt eftersom man naturligtvis redigerat bort all reklam innan man börjar "skyffla".

Visst, detta tar tid men det funkar alltså att få över saker från boxens hd till en DVD-skiva t. ex.
Nu tror jag inte detta kommer att hända så ofta eftersom jag mest spelar in när man inte har tid att se något program. Så dom 160 gb kommer jag nog aldrig att lyckas fylla upp.

Så som ni märker är det övervägande positivt från min sida sett. Boxen blev ett rejält lyft för mig då jag tidigare körde en utav Sagems första modeller från 1995.

Att sen inte vissa kanaler finns som digitala är inte denna box fel och är egentligen off-topic.
Felet där ligger hos Comhem och Canal Digital som har prestigematch i sina förhandlingar.
Har dock hört rykten på andra forum att ett avtal om detta inte ligger så långt borta i tiden.

Slutsummering då. Jag kan varmt rekommendera denna box. Visst. den har sina barnsjukdomar men inget som gör att jag skulle avråda ett köp.

Redigerat av Gandolf, 24 november 2006 - 19:57.

Postad 24 november 2006 - 21:59

thepalm
  • thepalm
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0
Bra summering Gandalf, håller med dig på de flesta punkter - dock svider det lite extra att man betalat 1995:- för en halvfärdig produkt.
Känns inte heller helt tryggt att ingen uppdatering kommit från Samsung och om man inte löser alla buggar i denna release är det då något som talar för att man fortsätter jobba på boxen? Den är ju liksom utskeppad och såld.

Om man får vara lite petig så är det förhandligar mellan Comhem och Viasat (MTG va?) som är på gång. Canal Digital och Comhem är nog väldigt bra kompisar..

Trevlig helg alla prisjägare!

Postad 24 november 2006 - 22:27

Gandolf
  • Gandolf
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Om man får vara lite petig så är det förhandligar mellan Comhem och Viasat (MTG va?) som är på gång. Canal Digital och Comhem är nog väldigt bra kompisar..

Visst är det så. Går in i skamvrån. B)

Bra summering Gandalf

Ähhum, ta en titt till på mitt namn.
Dags för skamvrån för dig nu. ;)

Postad 25 november 2006 - 18:25

Aroskillen
  • Aroskillen
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0

Bra summering Gandalf, håller med dig på de flesta punkter - dock svider det lite extra att man betalat 1995:- för en halvfärdig produkt.
Känns inte heller helt tryggt att ingen uppdatering kommit från Samsung och om man inte löser alla buggar i denna release är det då något som talar för att man fortsätter jobba på boxen? Den är ju liksom utskeppad och såld.

Trevlig helg alla prisjägare!

<{POST_SNAPBACK}>

Och SBS när det gäller Kanal 5.

Postad 25 november 2006 - 21:22

thepalm
  • thepalm
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0
SBS? Vad är det?
Sorry Gandolf (har precis kommit ur skamvrån ; )

Postad 25 november 2006 - 22:35

Gandolf
  • Gandolf
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Info om SBS

Postad 27 november 2006 - 08:50

thepalm
  • thepalm
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0
Oj! Tack för den informationen Gandolf.
Det kommer faktiskt som en liten chock att SBS, som ju äger Canal +, inte släpper till
Kanal 5 åt Comhem (digitalt). Man måste ju verkligen ställa sig frågan varför, även om hela denna diskussionen är off-topic.

Postad 27 november 2006 - 09:48

Unregistered68c36d4f
  • Unregistered68c36d4f
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Hej igen!

Problemet med hängning i Text-tv har upphört.
Kanske inte fel i boxen då, utan problemet har legat hos ComHem.

Kan ni verifiera detta?

Dock återstår det lilla problemet med stora 'Å' (= blankt)
och tyskt y (u med med två prickar = tyskt dubbel ss).

Tack och hej.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.