Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bildkalibrering

3789 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Calibrator - Deluxe edition (3-disc Box + blåfilterglasögon) (Övrigt) 0 (0) Inga priser
Samsung LE37S86BD (TV) 1 9,15 (12) Inga priser
Digital Video Essentials (US) (Blu-ray) (Blu-ray-filmer) 2 8,39 (43) Inga priser
Calibrite i1Display 2 (Hårdvarukalibratorer) 1 7 (4) Inga priser
Spears & Munsil HD Benchmark - 2nd Edition (US) (Blu-ray) (Blu-ray-filmer) 2 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P55VT50Y (TV) 9 9,2 (34) Inga priser
LG 47LS560T (TV) 7 7,38 (12) Inga priser
Andersson LED6581FDC PVR (TV) 3 (0) Inga priser
LG 55LA965W (TV) 9 9,25 (19) Inga priser
Samsung UE40J6275 (TV) 1 7 (1) Inga priser
Samsung QLED QE65Q60R 65" 4K Ultra HD (3840x2160) Smart TV (TV) 4 7,33 (5) Inga priser
Samsung 65" The Frame 4K QLED TV TQ65LS03DAUXXC (TV) 9 6,75 (3) 12 990:-
41 relaterade trådar
Samsung PS50B551 (613 inlägg) 4 år sedan
En "OK" 65"-75" för 10k? (6 inlägg) 4 år sedan
Köpråd Philips 65PUS7354/12 Eller Samsung QE65Q60RATXXC (2 inlägg) 5 år sedan
Panasonic Plasma 2012 (5449 inlägg) 5 år sedan
QE65Q60R eller QE65Q6FN (9 inlägg) 6 år sedan
LG 55LA965W erfarenheter? (58 inlägg) 7 år sedan
Koppa in en Samsung UBD-K8500 i min LG 55LA965W och få 4K (4 inlägg) 7 år sedan
Nyheter 2015 (202 inlägg) 8 år sedan
* Officiell Tråd - Panasonic PT-AE4000 * (811 inlägg) 9 år sedan
Har inte LG 55LA965W ARC?? (10 inlägg) 9 år sedan
Digital Video Essentials HD Basics ? (43 inlägg) 9 år sedan
CCFL eller LED (1 inlägg) 9 år sedan
Ljudkvaliten i filmmusiken & konsärerna på Ultra HD Blu-ray skivor? (6 inlägg) 9 år sedan
Spears & Munsil High Definition Benchmark 2nd Edition (11 inlägg) 9 år sedan
Inställningar för LG 55LA965W? (8 inlägg) 9 år sedan
Vilken inställning för sport? (27 inlägg) 10 år sedan
Bättre TV än tx-p55vt50? (1 inlägg) 10 år sedan
Epson lanserar nya projektorer (1011 inlägg) 10 år sedan
Faktatråd (193 inlägg) 10 år sedan
Input lag - varning, LG 4K (9 inlägg) 10 år sedan
LG 55LB671V eller 55LA860w ? (5 inlägg) 10 år sedan
Mellandagsrea 2013 (197 inlägg) 11 år sedan
Panasonic PT-AT5000E (163 inlägg) 11 år sedan
Andersson LED6581FDC (7 inlägg) 12 år sedan
LG 47LS560T Ljusläckage. (3 inlägg) 12 år sedan
HDMI in i TV, Optisk ut, surround? (4 inlägg) 12 år sedan
LG 47LS560T - Billig men ej så populär "led" tv? (25 inlägg) 12 år sedan
Ni som har en PS64E8005 är ni nöjda? (22 inlägg) 12 år sedan
Vad är skillnaden mellan LG 47LS560T VS LG 47LS5600? (4 inlägg) 12 år sedan
Optoma HD23 & HD230X (17 inlägg) 12 år sedan
LG LED-TV 47LS5600 är den bra? (6 inlägg) 12 år sedan
Kalibreringsvideo ? (19 inlägg) 12 år sedan
Kalibrera bilden - klarar man detta som glad amatör? (2 inlägg) 13 år sedan
Hur kalibrerar man på bästa sätt? (5 inlägg) 14 år sedan
Hur svårt ska det vara.. tusan.. (32 inlägg) 14 år sedan
Inställningar för LG 50" Plasma 50PK350N (5 inlägg) 14 år sedan
DVE (Digital Video Essentials) på blueray eller dvd ? (41 inlägg) 15 år sedan
Samsungs nya lcd-serier, S8, R8 och M8 (1960 inlägg) 15 år sedan
Samsung LE-37S86BDX (10 inlägg) 16 år sedan
Vilken tv < 10000 kr (32 inlägg) 17 år sedan
problem: x264 från dator till tv (3 inlägg) 17 år sedan

Postad 04 juni 2008 - 11:28

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Hej!

Igår kalibrerade jag min Panasonic px80 med DVE på BluRay via PS3.

Jag får väl säga att det ser ganska lovande ut ändå, svärta och kontrast blev betydligt bättre än innan. Nu var det en ren njutning att se mörka partier i en film.

Grattis, visst är det trevligt att det gör skillnad. :(

Men jag hade lite problem med färgkalibreringen. Det finns bara ett reglage som reglerar färgen och det kallas "färgmättnad". När jag tittade genom det blåa filtret och flyttade färgmättnad så att de blåa rutorna smälte in i bakgrunden, så fungerade det inte lika bra med det gröna och det röda filtret. På DVE-skivan sa de att när man ställt in det blåa så ska de andra också bli rätt, om TVn har en korrekt färgimplementering.

Färgfilter är inte exakta utan man får ta det men en nypa salt och det är "bara" en fingervisning om att du har korrekt färgmättnad och ljusstyrka från färgerna.

För en helt korrekt färgåtergivning krävs mätinstrument och ett färghanteringsverktyg i displayen, något som Panasonic inte har. Så, allt du kan göra är att använda filtret och justera med Färgmättnad som du gjort. Om du har en tonskillnad mellan de inre fyrkanterna i testmönstret kan du prova att justera kontrollen Färgton vilket ändrar förhållandet mellan Cyan och Magenta, men det brukar bara vara aktiverat för NTSC-signal.

Sen kom jag på att jag har en annan inställning, färgtemp, som man kan sätta till Normal, Varm eller Kall. Jag körde med Normal och hann inte testa med de andra. Är det denna som jag ska ändra för att få korrekt färg på alla tre fälten? Läste på nåt forum till en annan TV att man skulle köra med Varm, trots att det gärna ser lite gult ut när man kalibrerar kontrasten.

Färgtemperatur har inte med de enskilda färgerna, R, G, B att göra utan är balansen mellan dem i gråskalan, där en korrekt neutral gråskala har 100% av R, G, B för alla steg i skalan från svart till referensvitt.

Det enda du kan göra här är att använda ett testmönster som heter Reverse Gray Ramps with Steps (eller liknande) och sedan välja den Färgtemperatur som du subjektivt tycker ger den mest neutrala gråskalan.

För att kunna ställa in färgtemperaturen helt korrekt så krävs det återigen mätinstrument och kontroller i TV:n för att styra balansen i gråskalan, kallas ofta vitbalans i TV:ns menyer. Jag tror inte Panasonic har några kontroller för detta i användarmenyn.

Är det nån mer som har kalibrerat PX80 eller en TV med liknande inställningar?
Måste jag annars gå in i servicemenyn och leka?

Tyvärr så har jag aldrig rattat en Panasonic och vet inte vilka möjligheter som finns i servicemenyn, men för t ex vitbalans så måste du ha ett mätinstrument så det hjälper inte att gå in i servicemenyn om du inte har det plus att man måste veta precis vad man håller på men innan man ändrar något i servicemenyn så det är nog bäst lämnat till de som har utbildning i hur det fungerar för just din TV.

Jag lyckades väl ställa in så att färgerna stämde hyfsat med testmönstrena på färgtemp Normal. Men när jag tittade på film så tyckte jag att färgerna var nästan lite för mycket, det blev på något sätt för färgglatt... =) Folk såg solbrända ut. Är det jag som är van vid en grådassig bild eller har jag kalibrerat fel?

Sen vet jag inte heller vilket bildläge som är mest korrekt, Normal eller Bio? (har uteslutit miljö och dynamisk)
Jag provade att kalibrera med båda och upplevde att Normal var bättre vid inställning av gråskalan. Den hade en mer finkänslig skillnad på det test då man skulle öka ljusstyrkan tills man precis såg en grå bar på en svart bakgrund.
Även när man kollade på gråskalan så såg det ut som att bioläget växte från svart till grått mycket snabbare än normal-läget där övergången såg mer successiv ut...

Du har antagligen alternativet Färghantering På i menyn(?). Det ger som de flesta andra TV en sk wide-gamut, dvs väldigt övermättade färger. Panasonics färger ska ligga hyfsat korrekt förutom grön, men det är nog inget att göra åt.

Du kan kolla in denna recension för tips om vilkan inställningar som ligger närmast standard.

Edit:
...Ett annat problem jag upptäckte var att TVn envisades med att ändra kontrasten automatiskt så när jag ökade kontrasten så gick det inte att få de vita fälten att smälta ihop, inte ens när jag satte kontrasten till max. Istället stirrade jag på det vitaste fältet och ökade kontrasten tills det inte längre kunde bli vitare... kändes som att det borde fungera... ? =) Några tips?

Det har väl att göra med Panasonics märkliga beslut att hårdkoda in dynamiska justeringar utom användarens kontroll. Ytterst olyckligt tycker jag. Så länge du inte har någon färgskift i gråskalan och kan leva med ljusstyrkan utan att dina ögon blir trötta så är det väl helt OK som du gör.

Postad 04 juni 2008 - 11:32

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Håller helt med om att färgerna inte går att få till bra. Jag hade en PG6000 tidigare som fixade detta utan problem men den har ju definitivt fler möjligheter till kalibrering. Jag tror att färgen inte är rätt out of the box efter vad jag förstått efter tester, bla hdtvtest.co.uk vilket skulle kunna förklara det. Jag gissar att det som återstår är att gå in i servicemenyn och ändra där. Att ställa färgerna på "Warm" ger en bild med mycket gult i, känns absolut inte naturligt. T.o.m. undertexten blir gul. Jag fixar inte att ha det på det viset även om många rekommenderat det.

Om du är haj på detta så skriv gärna vad du hittar och ställer om i servicemenyn (tryck in kanalväljarknappen på TVn och tryck 0 tre gånger på fjärren). Själv törs jag inte fippla med färgerna där...

det kan ju inte vara omöjligt att få till färgerna... måste bara komma på hur...

Att warm upplevs som gult handlar väl om en balans mellan kontrast, färg och ljus, har du provat att kalibrera detta med DVE? Det kan väl också vara en vanesak. Att byta till warm är sällan trevligt men att det blir inte samma effekt om man slår på tvn med det från början.

Sen är det ju inte säkert att det hjälper vårt problem. Risken finns ju att man måste ställa om i service-menyn. Vet inte exakt vad det är som är så farligt där men folk talar ju om permanenta skador och förlorad garanti, så man tvekar ju att gå in där. Men jag vet inte vad de har för inställningar där som inte går att återställa... =)

Postad 04 juni 2008 - 11:36

Unregistered63826edc
  • Unregistered63826edc
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

det kan ju inte vara omöjligt att få till färgerna... måste bara komma på hur...

Att warm upplevs som gult handlar väl om en balans mellan kontrast, färg och ljus, har du provat att kalibrera detta med DVE? Det kan väl också vara en vanesak. Att byta till warm är sällan trevligt men att det blir inte samma effekt om man slår på tvn med det från början.

Sen är det ju inte säkert att det hjälper vårt problem. Risken finns ju att man måste ställa om i service-menyn. Vet inte exakt vad det är som är så farligt där men folk talar ju om permanenta skador och förlorad garanti, så man tvekar ju att gå in där. Men jag vet inte vad de har för inställningar där som inte går att återställa... =)

Jag har inte DVE än. Det var så skönt med LGn att man kunde göra små ändringar från användares kalibrerade inställningar och få en bild och ett färginnehåll som man verkligen njöt av. Jag har provat allehandla inställningar efter tips från reviews och användare. Bilden blir möjligen bättre men inte så bra att man känner att man hamnat rätt. Så var det med LGn.

Jag har gått in i servicemenyn men jag kommmer inte vidare för att fippla med inställningarna. Men det måste väl ändå vara så att TVn har någon slags bios som man kan reseta till, ett grundläge liksom?

Postad 04 juni 2008 - 11:43

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Du har antagligen alternativet Färghantering På i menyn(?). Det ger som de flesta andra TV en sk wide-gamut, dvs väldigt övermättade färger. Panasonics färger ska ligga hyfsat korrekt förutom grön, men det är nog inget att göra åt.

Du kan kolla in denna recension för tips om vilkan inställningar som ligger närmast standard.

Det har väl att göra med Panasonics märkliga beslut att hårdkoda in dynamiska justeringar utom användarens kontroll. Ytterst olyckligt tycker jag. Så länge du inte har någon färgskift i gråskalan och kan leva med ljusstyrkan utan att dina ögon blir trötta så är det väl helt OK som du gör.

Jag hade inte färghantering på, har haft alla extra inställningar AV. Kanske är det värt att prova att slå på färghantering och se om det ser bättre ut :(

Som sagt så blev jag nöjd med kontrast och ljus så just den biten fungerade nog bra. Jag ökade bara på kontrasten så länge det vitaste fältet fortsatte att bli vitare. När det till slut inte blev någon skillnad så stannade jag. Det blev inget överdrivet högt kontrastvärde så det blev nog ok. Håller dock med om att det är dumt att man inte kan stänga av dynamisk kontrast om man vill...

Hur ser jag om jag har färgskift i gråskalan?

Har sett de inställningarna från hdtv-test innan men tyvärr så stämmer de inte så bra överens med de jag fick. Vet inte hur ny tv de testade på. Sen har ju alla exemplar individuella skillnader. Men visst kan det vara bra att testa om man kan utgå från deras inställningar och se om man kan få bra resultat från kalibreringen...

Postad 04 juni 2008 - 11:49

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Jag har inte DVE än. Det var så skönt med LGn att man kunde göra små ändringar från användares kalibrerade inställningar och få en bild och ett färginnehåll som man verkligen njöt av. Jag har provat allehandla inställningar efter tips från reviews och användare. Bilden blir möjligen bättre men inte så bra att man känner att man hamnat rätt. Så var det med LGn.

Jag har gått in i servicemenyn men jag kommmer inte vidare för att fippla med inställningarna. Men det måste väl ändå vara så att TVn har någon slags bios som man kan reseta till, ett grundläge liksom?

Alltså jag har ju fått en fullt njutbar bild på min px80 också (som jag givetvis skrev ner inställningarna till innan jag började leka), och där tycker jag färgerna är bra. Men nu efter kalibreringen så är det mycket bättre svärta och bättre bild i mörka partier, något som jag inte varit helt nöjd med innan.
Nu är dock färgerna ett problem. Men jag är ju på rätt väg iaf.

Att "låna" inställningar från andra är inte alls samma sak, för varje exemplar av TVn är olika och står i olika miljöer och det är därför de inte har ett inställningsläge som heter "perfect" och som ger en färdigkalibrerad bild. Man måste kalibrera själv om det ska bli helt rätt.

Tycker också att det borde gå att återställa om man ställer till med något, men om så vore fallet så skulle det ju inte påverka garantin... kanske är det bara att folk skrämmer upp varandra... kanske inte..

Postad 04 juni 2008 - 11:58

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Jag hade inte färghantering på, har haft alla extra inställningar AV. Kanske är det värt att prova att slå på färghantering och se om det ser bättre ut :(

Det borde rimligtvis leda till än mer färglada färger så om du har den Av är det nog den mest korrekta inställningen jämfört med standard.

Du kan testa att justera Färgmättnad mha enbart rött färgfilter istället för att se om den resultarande inställningen ger ett subjektivt bättre resultat vad gäller den solbrända looken. :)

...Hur ser jag om jag har färgskift i gråskalan?

Det brukar yttra sig i att vit börjar skifta i rosa, men skiftningen är subtil så det är bäst om du har så mörklagt rum som möjligt för att se små nyansskillnader så bra som möjligt.

Har sett de inställningarna från hdtv-test innan men tyvärr så stämmer de inte så bra överens med de jag fick. Vet inte hur ny tv de testade på. Sen har ju alla exemplar individuella skillnader. Men visst kan det vara bra att testa om man kan utgå från deras inställningar och se om man kan få bra resultat från kalibreringen...

Det är ju helt OK. Jag är stor motståndare av att låna inställningar från andra då det kan skilja sig ganska ordentligt mellan olika apparater även om de är från samma tillverkare och t o m från samma modell, för att inte tala om skillnader i miljö där TV:n står uppställd.

Jag menade enbart för de "fasta" inställningarna så som Färgtemperatur. Övriga inställningar är helt klart bäst att göra för din individuella TV och din omgivande mijlö.

Postad 04 juni 2008 - 12:22

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Det borde rimligtvis leda till än mer färglada färger så om du har den Av är det nog den mest korrekta inställningen jämfört med standard.

Du kan testa att justera Färgmättnad mha enbart rött färgfilter istället för att se om den resultarande inställningen ger ett subjektivt bättre resultat vad gäller den solbrända looken. :(

Det brukar yttra sig i att vit börjar skifta i rosa, men skiftningen är subtil så det är bäst om du har så mörklagt rum som möjligt för att se små nyansskillnader så bra som möjligt.

Det är ju helt OK. Jag är stor motståndare av att låna inställningar från andra då det kan skilja sig ganska ordentligt mellan olika apparater även om de är från samma tillverkare och t o m från samma modell, för att inte tala om skillnader i miljö där TV:n står uppställd.

Jag menade enbart för de "fasta" inställningarna så som Färgtemperatur. Övriga inställningar är helt klart bäst att göra för din individuella TV och din omgivande mijlö.

Okej! Tack för tipsen =)

När jag kommer hem ska jag testa Bio + Varm som de gör på hdtv-test. Och även Normal+Varm. Sen ska jag också testa att kalibrera med enbart rött och sen se om blått resp grönt gav acceptabla värden... =)
Ska bli spännande att se om man kommer nånvart...

Postad 04 juni 2008 - 17:34

Unregistered63826edc
  • Unregistered63826edc
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Att "låna" inställningar från andra är inte alls samma sak, för varje exemplar av TVn är olika och står i olika miljöer och det är därför de inte har ett inställningsläge som heter "perfect" och som ger en färdigkalibrerad bild. Man måste kalibrera själv om det ska bli helt rätt.

Självklart är det bäst om man kan kalibrera själv. Och det är klart att det kan finnas vissa individuella skillnader mellan olika aparater. Men det är ju också slående att många upplever samma svagheter vilket kanske talar för att TVn trots olika enheter beter sig på samma sätt och har samma problem med färgerna så jag är inte helt 100% överens med dig att det skiljer så mycket mellan olika apparater. Miljön är ju förstås olika från person till person men jag ser kalibrerade rekommendationer som en fingervisning åt rätt håll. I åtminstonde 2 reviews har man anmärkt på att färgerna inte riktigt stämmer, konstigt nog har andra sagt att färghanteringen är jättebra men då undrar man ju om det är miljön, tittaren eller enheten som står för detta. Jag vet inte... Vad jag vet är dock att jag har svårt att på ett enkelt sätt få till en klockren bild.

Redigerat av Unregistered63826edc, 04 juni 2008 - 17:41.

Postad 04 juni 2008 - 20:47

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Självklart är det bäst om man kan kalibrera själv. Och det är klart att det kan finnas vissa individuella skillnader mellan olika aparater. Men det är ju också slående att många upplever samma svagheter vilket kanske talar för att TVn trots olika enheter beter sig på samma sätt och har samma problem med färgerna så jag är inte helt 100% överens med dig att det skiljer så mycket mellan olika apparater. Miljön är ju förstås olika från person till person men jag ser kalibrerade rekommendationer som en fingervisning åt rätt håll. I åtminstonde 2 reviews har man anmärkt på att färgerna inte riktigt stämmer, konstigt nog har andra sagt att färghanteringen är jättebra men då undrar man ju om det är miljön, tittaren eller enheten som står för detta. Jag vet inte... Vad jag vet är dock att jag har svårt att på ett enkelt sätt få till en klockren bild.

Alltså det handlar inte om att "det kan finnas individuella skillnader" utan snarare att det kan inte existera 2 paneler som är identiska. Det är nästan lika omöjligt som att två personer har samma fingeravtryck. Dessutom påverkas bilden även av miljön. Av dessa anledningar heter det "kalibrering"
På ett exemplar är det bäst att ha kontrasten 3 klick till höger om mitten, på ett annat är det 2 klick vänster om mitten. Samma sak gäller de andra inställningarna såsom ljus och färgmättnad.

Sen är det självklart att det finns problem som gäller alla apparater i en familj. Om det nu skulle vara så att det är omöjligt att få bra färger på en PX80 så är det klart att det inte handlar om att en viss individ var dålig utan då är det ett generellt problem med TVn. Men jag hade inte hört innan om detta du säger, att det inte går att få till. Om en expert säger att "färgerna inte riktigt stämmer" så är han antagligen på lite högre nivå än vad jag är, jag har inte kunnat jämföra 50 olika apparater. Men jag är helt säker på att färgerna kan bli bättre än de jag har fått fram nu.

Sen tror jag inte att det hjälper att kolla på riktvärden från ett test, ställa in dem och sen säga att "nä, den här bilden blev inte så bra som på min förra tv". För de riktvärdena kanske inte är bra för din tv. Som sagt, de värdena jag fick fram vid kalibreringen är ganska långt ifrån de som hdtv-test hade fått fram, t.ex.

Du kanske har rätt i att pg6000 har bättre färger. Det enda jag säger är att det kanske är en förhastad slutsats att dra på egen hand om man bara har använt låneinställningar. Om du gör en kalibrering själv och verkligen anstränger dig för att få fram bästa möjliga bild, och det fortfarande är sämre än LGn, då är det en vettig slutsats att dra.
(visserligen kalibrerade du inte LGn heller, men det kan ju också innebära att den är lättare att få till, eller att du hade lite tur med inställningarna)

hoppas du fattar vad jag menar... jag säger inte att jag inte tror dig, men jag är säker på att px80 kan få fram bra färger om man ställer in den rätt, även om de kanske kan bli ännu bättre på LGn.
Ska återkomma när (om) jag har lyckats :(

Redigerat av schjak, 04 juni 2008 - 20:49.

Postad 05 juni 2008 - 08:10

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0
Nu blev det mycket bättre. Provade att utgå från "bio" och "varm" som hdtv-test rekommenderar. Och färgerna blev så mycket bättre. Precis när man byter till varm tycker man att allt är gult som gammalt papper. Men när jag hade gått igenom kalibreringen och var färdig så upplevde jag inte det alls. Vet inte om ögonen hade vant sig eller om det var kalibreringen som gjorde det.

Det var hursomhelst mycket lättare att göra färgkalibreringen. Inga större problem att få de rutorna i samma färg som bakgrunden när man tittade genom filtret. Var lite extra noga med att röd skulle ha samma färg som bakgrunden.

Sen har jag kollat på lite olika material efter det och blev riktigt nöjd. Mycket bättre än innan jag kalibrerade, färgerna blev riktigt bra nu och det där gula från "varm" syns inte alls. Så brandmannen, om du har svårt att få till en bra bild så kan det vara värt att prova detta... vet inte om du hade ännu bättre på LGn men om du kan få bättre bild så är det ju bra...

Redigerat av schjak, 05 juni 2008 - 08:19.

Postad 05 juni 2008 - 09:52

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0
Bra jobbat, schjak!

Visst är det så att om man vant sig med blåsticket i gråskalan (alldeles för kall färgtemperatur, ~9000 K istället för ~6500 K) som de flesta apparater kommer med då de är förinställda för visning i butik så kan en mer korrekt bild först te sig som ett färgstick åt det varma hållet.

Postad 05 juni 2008 - 10:37

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Bra jobbat, schjak!

Visst är det så att om man vant sig med blåsticket i gråskalan (alldeles för kall färgtemperatur, ~9000 K istället för ~6500 K) som de flesta apparater kommer med då de är förinställda för visning i butik så kan en mer korrekt bild först te sig som ett färgstick åt det varma hållet.

Det hjälper ju inte heller att de sedan döper det färgläget till "Varm" och det med blåare färgstick till Normal. Folk vill ju vara normala, inte konstigt att alla går och vänjer sig vid det blåa då...

Varm borde heta normal. Normal borde heta Kall. Det kall som finns nu borde slopas. Sen borde det lägga till ett läge som är alldeles för gult som då döps till Varm, så att folk ser vad gult egentligen ser ut som =)

Postad 05 juni 2008 - 11:18

Unregistered63826edc
  • Unregistered63826edc
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Alltså det handlar inte om att "det kan finnas individuella skillnader" utan snarare att det kan inte existera 2 paneler som är identiska. Det är nästan lika omöjligt som att två personer har samma fingeravtryck. Dessutom påverkas bilden även av miljön. Av dessa anledningar heter det "kalibrering"
På ett exemplar är det bäst att ha kontrasten 3 klick till höger om mitten, på ett annat är det 2 klick vänster om mitten. Samma sak gäller de andra inställningarna såsom ljus och färgmättnad.

Sen är det självklart att det finns problem som gäller alla apparater i en familj. Om det nu skulle vara så att det är omöjligt att få bra färger på en PX80 så är det klart att det inte handlar om att en viss individ var dålig utan då är det ett generellt problem med TVn. Men jag hade inte hört innan om detta du säger, att det inte går att få till. Om en expert säger att "färgerna inte riktigt stämmer" så är han antagligen på lite högre nivå än vad jag är, jag har inte kunnat jämföra 50 olika apparater. Men jag är helt säker på att färgerna kan bli bättre än de jag har fått fram nu.

Sen tror jag inte att det hjälper att kolla på riktvärden från ett test, ställa in dem och sen säga att "nä, den här bilden blev inte så bra som på min förra tv". För de riktvärdena kanske inte är bra för din tv. Som sagt, de värdena jag fick fram vid kalibreringen är ganska långt ifrån de som hdtv-test hade fått fram, t.ex.

Du kanske har rätt i att pg6000 har bättre färger. Det enda jag säger är att det kanske är en förhastad slutsats att dra på egen hand om man bara har använt låneinställningar. Om du gör en kalibrering själv och verkligen anstränger dig för att få fram bästa möjliga bild, och det fortfarande är sämre än LGn, då är det en vettig slutsats att dra.
(visserligen kalibrerade du inte LGn heller, men det kan ju också innebära att den är lättare att få till, eller att du hade lite tur med inställningarna)

hoppas du fattar vad jag menar... jag säger inte att jag inte tror dig, men jag är säker på att px80 kan få fram bra färger om man ställer in den rätt, även om de kanske kan bli ännu bättre på LGn.
Ska återkomma när (om) jag har lyckats :)

Jag är helt med dig i grunden! Jag är ledsen om min frustration spiller över och jag misstolkas som omedgörlig eller otrevlig. Jag tror inte heller att det är omöjligt att få till färgerna på PX80 men det tycks ändå kräva en del mer arbete. Sen ska jag ju tillägga att inställningarna jag fastnade för på LGn möjligen kan ha varit långt ifrån hur de blivit om jag kalibrerade den riktigt eftersom det till viss del handlar om preferenser också.

Jag ska absolut skaffa DVE och lägga lite energi på det men jag undrar lite hur det ska gå till att få det bra med så få parametrar i menyn (variationsmöjligheterna blir ju gigantiska ändå, men separata färger och riktig vitbalans etc. hade ju underlättat en del tror jag). Efter 1 veckas ägande måste jag ändå medge att jag börjar gilla bilden mer och mer. Om det hänt något med panelen efter lite körning eller om jag börjar vänja mig låter jag vara osagt dock.

Mvh

Nu blev det mycket bättre. Provade att utgå från "bio" och "varm" som hdtv-test rekommenderar. Och färgerna blev så mycket bättre. Precis när man byter till varm tycker man att allt är gult som gammalt papper. Men när jag hade gått igenom kalibreringen och var färdig så upplevde jag inte det alls. Vet inte om ögonen hade vant sig eller om det var kalibreringen som gjorde det.

Det var hursomhelst mycket lättare att göra färgkalibreringen. Inga större problem att få de rutorna i samma färg som bakgrunden när man tittade genom filtret. Var lite extra noga med att röd skulle ha samma färg som bakgrunden.

Sen har jag kollat på lite olika material efter det och blev riktigt nöjd. Mycket bättre än innan jag kalibrerade, färgerna blev riktigt bra nu och det där gula från "varm" syns inte alls. Så brandmannen, om du har svårt att få till en bra bild så kan det vara värt att prova detta... vet inte om du hade ännu bättre på LGn men om du kan få bättre bild så är det ju bra...

Hur ser undertexter ut efter detta? Så fort jag i något läge fipplar med "varm" färgton så blir undertexterna gula också så jag har helt antagit att varm måste vara utanför det normala färgomfånget. Fan, om jag ändå hade DVE här.... Det verkar ju gå riktigt bra för dig!

Redigerat av Unregistered63826edc, 05 juni 2008 - 11:15.

Postad 05 juni 2008 - 11:33

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Det hjälper ju inte heller att de sedan döper det färgläget till "Varm" och det med blåare färgstick till Normal. Folk vill ju vara normala, inte konstigt att alla går och vänjer sig vid det blåa då...

Varm borde heta normal. Normal borde heta Kall. Det kall som finns nu borde slopas. Sen borde det lägga till ett läge som är alldeles för gult som då döps till Varm, så att folk ser vad gult egentligen ser ut som =)

Tyvärr är det så att det här med kalibrering och standard är något som är ganska nytt här i Sverige och de allra flesta har ingen aning. Nomenklaturen kommer nog att ändras allt eftersom att både tillverkare, säljare och kunder blir mer medvetna. Idag så är faktiskt blåstick i gråskalan "normalt". :) :)

Sen är det vansinnigt svårt att komma förbi hindret att de flesta handlar TV från ellador där dels personalen är okunninga (jag menar absolut inte alla dock) och visningslokalerna är under all kritik (gäller inte heller alla). För att stå ut i en sådan miljö, mest för dem som inte vet bättre så är det hög ljusstyrka, väldigt kall färgtemperatur och extremt övermättade samt för ljusstarka färger som gäller.

Redigerat av Wolfy, 05 juni 2008 - 11:35.

Postad 05 juni 2008 - 13:50

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Jag ska absolut skaffa DVE och lägga lite energi på det men jag undrar lite hur det ska gå till att få det bra med så få parametrar i menyn (variationsmöjligheterna blir ju gigantiska ändå, men separata färger och riktig vitbalans etc. hade ju underlättat en del tror jag). Efter 1 veckas ägande måste jag ändå medge att jag börjar gilla bilden mer och mer. Om det hänt något med panelen efter lite körning eller om jag börjar vänja mig låter jag vara osagt dock.

Det är lugnt, jag förstår dig =)
Ja det är få parametrar, men även de måste ställas in på rätt sätt :) Det blev ju inte alls samma som när jag frihandade ju... så det är inte lätt.. och det är imponerande att det faktiskt går att få resultat trots att man ändrar på så få parametrar.

Hur ser undertexter ut efter detta? Så fort jag i något läge fipplar med "varm" färgton så blir undertexterna gula också så jag har helt antagit att varm måste vara utanför det normala färgomfånget. Fan, om jag ändå hade DVE här.... Det verkar ju gå riktigt bra för dig!

Jag tycker inte att de ser gula ut... Har dock inte testat att köra dessa inställningar på vanlig tv utan bara genom ps3... men jag ska testa det också och återkommer med resultatet... (efter helgen)

Beställ på webhallen så har du den imorgon.... hmm nej det är ju helg imorgon :blush: otur, men på måndag =)
Och så vill jag ju lämna en viss reservation för att du kanske inte alls blir lika nöjd med resultatet som jag. Som du säger så har alla olika referenser. Men jag tror nog att du blir nöjd också när du är rätt på det...

Tyvärr är det så att det här med kalibrering och standard är något som är ganska nytt här i Sverige och de allra flesta har ingen aning. Nomenklaturen kommer nog att ändras allt eftersom att både tillverkare, säljare och kunder blir mer medvetna. Idag så är faktiskt blåstick i gråskalan "normalt". :) ;)

Sen är det vansinnigt svårt att komma förbi hindret att de flesta handlar TV från ellador där dels personalen är okunninga (jag menar absolut inte alla dock) och visningslokalerna är under all kritik (gäller inte heller alla). För att stå ut i en sådan miljö, mest för dem som inte vet bättre så är det hög ljusstyrka, väldigt kall färgtemperatur och extremt övermättade samt för ljusstarka färger som gäller.

Man kan ju tycka att det är lite synd att tillverkarna, som ju borde veta hur en bild ska se ut, inte ser till att blåstick inte döps till normal etc =) Det skjuter ju bara trenden åt fel håll...

Redigerat av schjak, 05 juni 2008 - 13:53.

Postad 09 juni 2008 - 20:50

FlesHunter
  • FlesHunter
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Är det någon som har en fin liten lista på bildinställningar för en Samsung LE 40M86 som är kalibrerad efter Digital Video Essentials (DVE) som någon kan skicka till mig?? allt kan bli bättre på min tv just nu. som man kan få någon lista över någons annans inställningar tills jag har köpt mig en egen Digital Video Essentials (DVE)...

Tack på förhand..

Postad 12 juni 2008 - 15:42

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0
Jag har ändrat mig ang. färgtemp varm. Tittade på ett par filmer och upplevde nån känsla av att titta på en väldigt gammal filmrulle som legat och blivit missfärgad i solen eller något. På de material jag tittade på efter kalibreringen var det inte så tydligt.
Gjorde om kalibreringen med färgtemp Normal och lyckades få till lika korrekta färger där med (dvs nästan korrekt). Kontrasten fick gå ner lite till nu. Och nu känns det mycket bättre - färgerna och svärtan är fortfarande riktigt bra men det gula är borta.

Men nu skriver också flatpanels.dk i sitt test av PX80 att det är varm som gäller. Så jag vet inte riktigt? .... =)

Redigerat av schjak, 12 juni 2008 - 15:44.

Postad 12 juni 2008 - 16:28

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0
Ska man ställa in enligt standard så kräver det att displayen tillåter det, tyvärr gör inte Panasonic det. Möjligtvis att det går att komma tillrätta med vissa saker i servicemenyn och möjligtvis är det det som flatpanel.dk har gjort?

Postad 16 juni 2008 - 09:57

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Ska man ställa in enligt standard så kräver det att displayen tillåter det, tyvärr gör inte Panasonic det. Möjligtvis att det går att komma tillrätta med vissa saker i servicemenyn och möjligtvis är det det som flatpanel.dk har gjort?

Det visade sig att jag hade för hög kontrast. När jag ställde in kontrasten på 1-2 steg under mitten som flatpanels rekommenderade, så upplever jag inte färgtemp "varm" som för gul längre. Nu blev bilden riktigt bra och samtidigt riktigt skön för ögat att titta på... inte så bländade som den varit innan utan mer mild som från en projektor...

riktigt nöjd =)

Så om man kör efter flatpanels rekommendationer (bio, färgtemp varm, kontrast 1-2 steg under mitten osv) och kalibrerar ljusstyrka och färgtemp själv med DVE, så går det att få till en riktigt trevlig bild på px80 med bra svärta och färger...

Postad 16 juni 2008 - 15:29

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0
Intressant, låter bra. Noterade du ingen färgskift i gråskalan (DVE-mönster: Program Guide -> Reference Materials -> 12. Display Setup Patterns -> 14. Reverse Gray Ramps & Steps (eller 15. Reverse Shallow Ramps)) med din högre kontrastinställning?

PS Ingen tvekan om att det går att få till en riktigt trevlig bild med Panasonic, det är en bra TV. Jag menade endart att det är problem att få till den i stort sett helt korrekt enligt standard då den saknar en del nödvändiga inställningar. DS

Redigerat av Wolfy, 16 juni 2008 - 15:33.

Postad 16 juni 2008 - 15:48

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Intressant, låter bra. Noterade du ingen färgskift i gråskalan (DVE-mönster: Program Guide -> Reference Materials -> 12. Display Setup Patterns -> 14. Reverse Gray Ramps & Steps (eller 15. Reverse Shallow Ramps)) med din högre kontrastinställning?

PS Ingen tvekan om att det går att få till en riktigt trevlig bild med Panasonic, det är en bra TV. Jag menade endart att det är problem att få till den i stort sett helt korrekt enligt standard då den saknar en del nödvändiga inställningar. DS

Det som inte går att få till är ju det gröna... det blir inte 100% rätt, några av de gröna rutorna matchar ej bakgrunden vid användning av det gröna filtret. De röda och de blåa matchar....

Men felet är ju inte så markant att det syns vid tittning...

Postad 16 juni 2008 - 16:24

Bellander
  • Bellander
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Hej. jag tänkte bara fråga. Vad är att föredra? Joe Kane Digital Video Ess dvdn eller Spyder TV kalibratorn?
Vilken ger bäst resultat?

/Danne

Postad 16 juni 2008 - 21:20

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Hej. jag tänkte bara fråga. Vad är att föredra? Joe Kane Digital Video Ess dvdn eller Spyder TV kalibratorn?
Vilken ger bäst resultat?

/Danne

Digital Video Essentials är en skiva med testmönster.
Spyder är en (rätt dålig har jag hört) mätare som man bland annat kan använda för att mäta testbilder med.
Två helt olika saker mao och den ena utesluter inte den andra.

Pacman har helt rätt. Det man kan lägga till är att fråga om din egen ambition, dvs hur mycket tid du är villig att lägga ner på att lära dig att hantera respektive verktyg? DVE kräver minimal tid för att lära sig att använda för att göra en hyfsad grundinställning, speciellt mha en bra guide. Att använda en mätare och mjukvara har större potential för ett bättre resultat, men kräver dels att man sätter sig in lite mer i hur det fungerar och det finns inget tak för inlärning, det är inte som att göra en profilering av en LCD monitor, dels att mätaren fungerar tillräckligt bra så att man får någolunda korrekta mätvärden och inte korrigerar mot mätarens fel snarare än korrigera displayen. Spyder 2 är nog ett gränsfall. Vet inte hur bra Spyder 3 är.

Postad 16 juni 2008 - 22:47

Unregistered2c834d1b
  • Unregistered2c834d1b
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
Duger DVE DVD till t ex Pio's 9G samt en Dell 24" som kanske borde kalibreras eller ska man satsa på blu-ray varianten? har ingen sån läsare i dator så vet inte riktigt hur jag ska fixa datorskärmen då, får bli nå DVI-HDMI adapter.. :(

Redigerat av Unregistered2c834d1b, 16 juni 2008 - 22:48.

Postad 16 juni 2008 - 23:45

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1 743 inlägg
  • 0
Jag tror till skillnad från en hel del andra att det generellt sett är bra att "låna" inställningar från andra. I de flesta fall är detta en god utgångspunkt och även om exemplar skiljer sig åt så kommer man nog betydligt närmare än om man utgår från standardläge eller försöker kalibrera på egen hand när man inte har något att gå efter.

Men detta gäller främst förbättringsfilter (live color, XD engine) som man kan ganska enkelt konstatera att de är skräp eller ska stå i ett visst läge, skärpa, brusreducering m.m. I mitt tycke så kan man komma en mycket god bit på vägen genom att låna detta.

Brightness är sällan felinställd ens från fabrik och är relativt lätt (i alla fall på plasma) att ställa in. Problemet ligger istället i kontrast (på plasma) respektive backlight (på lcd) som är enormt beroende av rummet hur man ska ställa in det. Som om det inte vore nog så påverkar dessa inställningar inte sällan brightness, color m.m. på ibland icke förutsägbara vis.

Förinställda färgtemperaturer kan man också köpa ganska rakt av skulle jag vilja påstå. På många apparater är alternativen dock "jätteblå" "något blå" och "alldeles för varm". Några har läget "Lagom varm" också :( Alltså ofta får man välja mellan en för varm (5500k t.ex.) eller en för kall nyans och det är då oftast lättare att välja den kalla (för ögonen) då man är van vid det även om den kalla egentligen ligger längre från standarden än vad den varma gör. Alltså en tv som följer 6500k kommer upplevas som varm i tonen av de flesta (Då vi är vana vid blåstick) och en tv som då är något för varm (enligt standard) kommer upplevas som en gammalt gulnat papper ungefär...

Jag har personligen svårt att få till vitbalansen bra på min (gamla) LG. Normal-läget är tvivelsutan något för kall, men så fort jag börjar ratta med enskilda färger så får jag massa problem i gråskalan med att det drar iväg i någon ton här eller där. Normal-läget ger en ganska neutral men något för kall grå men å andra sidan är den jämn och fin.

Det jag vill komma med här är helt enkelt att det finns inga perfekta platt-tv (ens idag, min är lite gammal t o m) och ofta får man göra kompromisser. Det är där det egna omdömmet m.m. kommer in och då kan det vara dumt att följa andras rekommendationer slaviskt.

Postad 21 juni 2008 - 09:52

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0
ColorFacts 7.5.
Stora skillnader mot 7.0?

Läser lite här, men någon som kan berätta lite om vad de ev. rent praktiska nyheterna är?

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio

Postad 24 juni 2008 - 16:40

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0
Jag är lite kluven..

En del hävdar att det första man skall göra innan huvudkalibrering är att ta en välkänd scen, som man förhoppningsvis har hyfsad koll på hur den skall se ut, och ställa förinställd grundgamma, typ välja rätt läge mellan vad-de-nu-kan-heta Theatre, Video, Dynamic, Day, Night, Vivid, etc., och sedan ställa dynamik (svärta><kontrast).

Andra hävdar att man skall börja med att ställa just grunddynamiken, och därefter förinställd grundgamma.

För mig känns det första spontant mer riktigt, eller vad säger ni övriga experter?

Jag tänker också att om grunddynamiken sätts först, och sedan förinställd grundgamma, så kan väl val av förinställd grundgamma ha större inflytande på dynamiken (optimal svärta, max ljusflöde), än tvärtom? :)

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio

Postad 25 juni 2008 - 07:49

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0
Nu har jag ju inte vana av särskillt många olika displayer och/eller typer och är därför inte expert, men jag svarar ändå då det intresserar mig. :)

Jag tycker att det inte borde spela så stor roll, korrekt inställd borde resultatet bli detsamma. Jag arbetar dock (hittills) alltid enligt flödet:
  • 1. Filter/Bildförbättrare (oftast i meningen slå av)
  • 2. Svartnivå
  • 3. Vitnivå
  • 4. Färgtemperatur - fasta val
  • 5. Gamma - fasta val
  • 6. Gamut - primärer (bara om man har tillgång till CMS och/eller olika val av Gamut)
  • 7. Gråskala/Gamma
  • 8. Sekundärer (bara om man har tillgång till CMS)
  • 9. Börja om från 6, om OK fortsätt
  • 10. Skärpa och dylika kontroller, efterkontroll av bildförbättrare
  • 11. Börja om från 2, om OK så är man färdig
Så jag antar att jag använder mig av grunddynamik först, men om displayen fungerar korrekt borde inte val av Gammaläge påverka svartnivå och vitnivå, eller är det vanligt att det gör det?

Edit: Irriterande att numrerad lista inte fungerar. Justerade listan med allt jag gör.

Redigerat av Wolfy, 25 juni 2008 - 08:01.

Postad 25 juni 2008 - 09:12

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Jag är lite kluven..

En del hävdar att det första man skall göra innan huvudkalibrering är att ta en välkänd scen, som man förhoppningsvis har hyfsad koll på hur den skall se ut, och ställa förinställd grundgamma, typ välja rätt läge mellan vad-de-nu-kan-heta Theatre, Video, Dynamic, Day, Night, Vivid, etc., och sedan ställa dynamik (svärta><kontrast).

Andra hävdar att man skall börja med att ställa just grunddynamiken, och därefter förinställd grundgamma.

För mig känns det första spontant mer riktigt, eller vad säger ni övriga experter?

Jag tänker också att om grunddynamiken sätts först, och sedan förinställd grundgamma, så kan väl val av förinställd grundgamma ha större inflytande på dynamiken (optimal svärta, max ljusflöde), än tvärtom? :)

Spontant vill jag påstå...varken eller. Eller snarare båda två. Dvs bildläge (med dess påverkan av bla svartnivå, vitnivå och gamma) och enskilda parametrar är nått man får labba med som "allt på en gång". Dvs det blir mkt micklande hit och dit innan man hittar den bästa kombinationen.

Man kanske skulle kunna säga att man går igenom alla bildlägen och i dem hoppar runt mellan 1-5 i Wolfys lista ovan. Därefter borde man kommit fram till "bästa grundplåten" för fininställningar (finns dock säkert finns undantag till även denna "regel").

Anledningen till att man säger att det ska vara en viss ordning är att det är mer än nått annat en dödssynd att tex sätta brightness och sen helt plötsligt ändra bildläge eller nått sånt tokigt...Dvs lösa riktlinjer snarare än absoluta "så här ska du göra - alltid".

Postad 25 juni 2008 - 09:51

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0
Bra poäng paccis, självklart bör man hoppa mellan, som du skriver, för att kolla olika inställningars påverkan innan man kör igång själva kalibreringen.

Postad 25 juni 2008 - 11:07

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0
Tack!
Värdefull feedback som vanligt. :)
Tillbaka till spakarna. :D

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio

Postad 27 juni 2008 - 21:03

insaniac
  • insaniac
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
tja har precis köpt en Sony KDL-46D3500 och är inte riktigt nöjd med bilden.
har bara en humax pvr 1000 tror jag den heter från com hem och en sony dvd som skalar upp till 720 p.
men det blir efterdragningar på bilden när man kollar på mörk film.
försökte ställa in bilden med den nya calibrator men det blev sämre.
hoppas nån annan har köpt denna tv och har inställningar jag kan få.
tack på förhand.
mvh
insaniac

Postad 01 juli 2008 - 20:14

insaniac
  • insaniac
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
ingen som vet?

Postad 01 juli 2008 - 21:05

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1 242 inlägg
  • 0

tja har precis köpt en Sony KDL-46D3500 och är inte riktigt nöjd med bilden.
har bara en humax pvr 1000 tror jag den heter från com hem och en sony dvd som skalar upp till 720 p.
men det blir efterdragningar på bilden när man kollar på mörk film.
försökte ställa in bilden med den nya calibrator men det blev sämre.
hoppas nån annan har köpt denna tv och har inställningar jag kan få.
tack på förhand.
mvh
insaniac

Har ingen 46D3500 men en 46D3000. Kan inte säga att jag märkt efterslälpningar på DVD,
däremot syns det ibland på TV via Humax-boxen. Har visserligen en kalibrerad D6500 gråskala
men tror inte det påverkar eftersläpningar.
PICTURE MENU
Picture Mode: Cinema
Backlight: 2
Contrast: Max
Brightness: 50
Colour: 33
Colour Temperature: Warm 2
Noise Reduction: Off
MPEG Noise Reduction: Off
ADVANCED SETTINGS
Black Corrector: Off
Adv. Contrast Enhancer: Off
Gamma: Off
Clear White: Off
Live Colour: Off
Colour Space: Wide
SET-UP MENU
Motion Enhancer: Off
Film Mode: Auto 1
Power Saving: Low
Light Sensor: Off

Ovan är för TV via HDMI (Color YPBPR).

Testa även med Motion Enhancer: Standard + Film Mode: Auto 2

Redigerat av rickardl, 07 juli 2008 - 18:34.

Postad 02 juli 2008 - 12:16

Bellander
  • Bellander
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Hej!
Är det någon skillnad på Digital video essentials på DVD och Bluray? Eller är dem bara anpassade för att passa den typ av "spelare" man har?

Postad 02 juli 2008 - 12:35

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Hej!
Är det någon skillnad på Digital video essentials på DVD och Bluray? Eller är dem bara anpassade för att passa den typ av "spelare" man har?

Kalibreringsmönstrena är nog i princip samma, men blu-rayversionen innehåller testmaterial i HD och hela programmet är i HD. De pratar också en del om HD-standarden m.m. så de har nog ändrat en hel del innehåll i programmet. Den innehåller en del riktigt bra material så jag ångrar inte att jag köpte min på blu-ray i alla fall.

Sen är det väl bäst att kalibrera bilden efter blu-ray om man avser att använda blu-ray. Man ställer ju generellt högre krav när man tittar på blu-ray än dvd. Tänker du använda blu-ray väldigt lite så kan du ju kalibrera efter dvd istället, men om du nu har en blu-rayspelare så lär du ju komma att använda den mer och mer.

Postad 02 juli 2008 - 12:44

Bellander
  • Bellander
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0

Kalibreringsmönstrena är nog i princip samma, men blu-rayversionen innehåller testmaterial i HD och hela programmet är i HD. De pratar också en del om HD-standarden m.m. så de har nog ändrat en hel del innehåll i programmet. Den innehåller en del riktigt bra material så jag ångrar inte att jag köpte min på blu-ray i alla fall.

Sen är det väl bäst att kalibrera bilden efter blu-ray om man avser att använda blu-ray. Man ställer ju generellt högre krav när man tittar på blu-ray än dvd. Tänker du använda blu-ray väldigt lite så kan du ju kalibrera efter dvd istället, men om du nu har en blu-rayspelare så lär du ju komma att använda den mer och mer.

Jo jag tänkte spela upp bluray via min ps3 och sedan blir det en del .mkv x264 från datorn så jag kanske behöver bluray versionen. Hittade den dock inte i lager nånstans och jag hade behövt den snart då ny TVn är på ingående :)

Postad 02 juli 2008 - 12:48

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Har inte HDMovieSource den i lager?

Ang om man ska skaffa DVD:DVE eller BD:DVE så är svaret alltid:skaffa båda två, de är ju för fasen nästan gratis. :)

Postad 02 juli 2008 - 13:16

Bellander
  • Bellander
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0

Har inte HDMovieSource den i lager?

Ang om man ska skaffa DVD:DVE eller BD:DVE så är svaret alltid:skaffa båda två, de är ju för fasen nästan gratis. :)

Out of stock stod det. Men jag hittade på Spelkontroll med upp till 10 dagars leveranstid. Det får det väl vara värt :D Behöver jag båda? Vad har DVD:DVE som inte BD har?

Postad 03 juli 2008 - 05:53

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Vad har DVD:DVE som inte BD har?

SD-material. ;)
...För att undersöka hur spelare/display hanterar just Standard Definition.

Plus fler testmönster.

Plus att när man kör BD så ger man en 1080p24 signal ut, det är inte alls säkert att displayen man har har exakt samma beteende om den matas med en (interlace/progressiv oskalad/uppskalad) 50 Hz signal via DVD.

Det är inte omöjligt att man kommer fram till exakt samma inställningar för DVD som för BD men det kan man inte veta förän man provat så oavsett vad så är det bra med båda. :P

Postad 03 juli 2008 - 16:56

Bellander
  • Bellander
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0

SD-material. ;)
...För att undersöka hur spelare/display hanterar just Standard Definition.

Plus fler testmönster.

Plus att när man kör BD så ger man en 1080p24 signal ut, det är inte alls säkert att displayen man har har exakt samma beteende om den matas med en (interlace/progressiv oskalad/uppskalad) 50 Hz signal via DVD.

Det är inte omöjligt att man kommer fram till exakt samma inställningar för DVD som för BD men det kan man inte veta förän man provat så oavsett vad så är det bra med båda. :)

Aha. Jag slog till på en DVE:BD till en början. Ska kika lite på den först. Jag har ingen erfarenhet alls av bildkalibrering så man får se vad det blir av det hela :P

Postad 04 juli 2008 - 07:11

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Hehe, ja det är ju ingen panik direkt, bekanta dig med BD DVE först du.

Vad jag säger är bara att många displayer kräver olika inställningar för DVD resp BD och för att verkligen veta att så är fallet måste man ha båda verrarna. Om man vill vara noga - och varför skulle man inte vilja det med tanke på hur äckligt många tusenlappar man lagt ut på en dumburk - lika bra att inte hålla på med halvmesyrer mao. :)

Jag vill föresten slå ett slag för guide-materialet på BD DVE.
Det är riktigt bra och tål att ses både en och två gånger. Det ger en bakgrund till varför man ska kalibrera och varför det ger bättre bild. Dessutom ger det en guide till vad man ska titta efter och hur man ska ratta de vanligaste reglagen. Så ni med nyinköpta DVE, gå inte direkt på testbilderna utan lyssna på vad Joe har att säga. ;) (inte för att det han som är berättarröst iofs)

Postad 04 juli 2008 - 07:31

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Vad jag säger är bara att många displayer kräver olika inställningar för DVD resp BD och för att verkligen veta att så är fallet måste man ha båda verrarna. Om man vill vara noga - och varför skulle man inte vilja det med tanke på hur äckligt många tusenlappar man lagt ut på en dumburk - lika bra att inte hålla på med halvmesyrer mao. :)

Det är riktigt bra och tål att ses både en och två gånger. Det ger en bakgrund till varför man ska kalibrera och varför det ger bättre bild. Dessutom ger det en guide till vad man ska titta efter och hur man ska ratta de vanligaste reglagen. Så ni med nyinköpta DVE, gå inte direkt på testbilderna utan lyssna på vad Joe har att säga. ;) (inte för att det han som är berättarröst iofs)

De berättar till och med en del som kan vara bra att veta redan innan man köper en TV, så det skadar inte att kolla på den så tidigt som inför själva tv-inköpet :P

Postad 04 juli 2008 - 08:36

lacunaz
  • lacunaz
  • Användare

• 247 inlägg
  • 0
Hej.

Skall köpa en Panasonic px80 och har en fråga angående kalibrering.

Skulle DVE skivan fungera bra med denna tvn?

har hört att tvn inte har mycket inställningar.
Men hade varit kul om man kunde kalibrerat den på bästa möjliga metod.

Har någon nått förslag?

Postad 04 juli 2008 - 08:47

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Hej.

Skall köpa en Panasonic px80 och har en fråga angående kalibrering.

Skulle DVE skivan fungera bra med denna tvn?

har hört att tvn inte har mycket inställningar.
Men hade varit kul om man kunde kalibrerat den på bästa möjliga metod.

Har någon nått förslag?

Jodå, skivan är till hjälp för färginställningar och för att ställa in ljusnivån rätt så att svärtan blir korrekt.
Följ hdtv-tests riktlinjer för inställning av färgtemp, kontrast och övriga inställningar. För färgmättnad och ljus använd DVE. Även skärpan kan du anpassa med DVE, samt kontrollera att kontrastskalan ser bra ut. (dock är det svårt att kalibrera kontrasten enbart med dve, jag fick inte det att bli bra förrän jag ställde ner den enligt HDTV-tests tips)
Men jag köpte DVE till blu-ray till min px80 och jag ångrar verkligen inte köpet, fick mycket bättre bild när allt var klart. Har du några frågor så kan du skicka pm.

Redigerat av schjak, 04 juli 2008 - 08:47.

Postad 04 juli 2008 - 09:17

Bellander
  • Bellander
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0

Jo jag ska köra PCn mot skärmen också så jag får väl skaffa DVD versionen dit.
Tackar för infon Pacman :P

Postad 04 juli 2008 - 11:29

Paavonen
  • Paavonen
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Tjena!

Jag har en Samsung LE40M87. Jag arbetar med färgstyrning på ett tryckeri och har således tillgång till kalibreringsutrustning för bildskärmar såväl som för tryckt media. Jag skulle ju kunna använda skärmkalibreringsutrustningen till att kalibrera min teve, men då man kopplar in datorn till teven så går teven in i PC-läge, och justeringarna man kan göra i teven är begränsade (filmläget ej tillgängligt m.m.). Nån som har något tips på hur man skulle kunna göra? Kalibreringsutrustningen är toppklass (ca 25.000:- ex moms) så det vore nice eftersom den är ca 4 ggr känsligare än mänskliga ögat (1 delta E).

Postad 04 juli 2008 - 12:59

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Tjena!

Jag har en Samsung LE40M87. Jag arbetar med färgstyrning på ett tryckeri och har således tillgång till kalibreringsutrustning för bildskärmar såväl som för tryckt media. Jag skulle ju kunna använda skärmkalibreringsutrustningen till att kalibrera min teve, men då man kopplar in datorn till teven så går teven in i PC-läge, och justeringarna man kan göra i teven är begränsade (filmläget ej tillgängligt m.m.). Nån som har något tips på hur man skulle kunna göra? Kalibreringsutrustningen är toppklass (ca 25.000:- ex moms) så det vore nice eftersom den är ca 4 ggr känsligare än mänskliga ögat (1 delta E).

Programmet som används för profilering av LCD-monitorer funkar inte med en TV. Du behöver ett speciellt program, t ex ColorHCFR (gratis). Finns bättre alternativ än HCFR, men de kostar pengar så det är enklast att börja med HCFR och om du sedan blir biten så finns andra alternativ. Fågan är bara om din mätare stöds av mjukvaran, vilken hårdvara ingår i paketet från ditt jobb, x-rite EyeOne Pro?'

Sen får man ta det där med dE med en nypa salt, allt beror på vilken dE som redovisas och i vilken del av spektrat som man befinner sig, mm. :o

Redigerat av Wolfy, 04 juli 2008 - 12:59.

Postad 05 juli 2008 - 09:58

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0
Är HCFR senaste version för övrigt sämre, lika bra eller bättre än COLORFACTS PR0 7.5?

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio i Sverige

Postad 05 juli 2008 - 20:46

johanssonrobin
  • johanssonrobin
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0
Hej!
Det är så att jag har köpt DVE Bluray och har några frågor angånde Brightness och contrasst kalibreringen.
Jag har fattat det så här, har jag forstått det rätt?

Brightness
När man skall ställa in brightness så höjer man den tills man ser dom yttersta linjerna (raderana).
Som jag har ringat in med rött på bilden nedan.
Sedan så sänker man brigthness tills dom yttersta linjerna "raderna" blir en jämn färg med bakgrunden.
Har jag förstått det rätt?
Postad bild

Contrast:
Man höjer kontrasten tills det är ljust fram till dom prickade linjerna på sidorna som jag har ringat in på bilden nedan eller?
Och man skall även se till att den svarta sidan är svart fram tills prickarna eller?
Sedan när kontrasten är vit fram tills dom prickade linjerna så är det bra va?
Har ringat in dom prickade linjerna med rött på bilden nedan:
Postad bild

Edit:
Visst skall man kalibrera TVN från soffan dvs på sittavstånd.
Eller skall man gå nära tvn och kalibrera den så nära som möjligt?

Skall man kalibrera tvn i ett mörkt rum eller i ett ljust rum?
Jag antar att man skall kalibrera den i sånt mörkt rum som man har när man kollar på film.
Men vill vara säker.

Redigerat av johanssonrobin, 05 juli 2008 - 21:47.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.