Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Apple TV *

395 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Apple TV 40GB (Mediaspelare) 4 8.649998 (19) Inga priser
Apple TV 160GB (Mediaspelare) 3 8.374998 (7) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 23 August 2008 - 23:14

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0

Kan man koppla in en extern hårddisk direkt till ATV och lagra alla podcaster, musikbiliotek osv på den?

ja, om du hackar den.

Postad 02 September 2008 - 01:05

Aggro
  • Aggro
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

ja, om du hackar den.

Det går att utan hack med, om man är villig att pilla lite med hårdvaran.

Postad 02 September 2008 - 09:29

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0

Det går att utan hack med, om man är villig att pilla lite med hårdvaran.

Det skulle nog gå ja, men då blir det ju ett hårdavurhack istället :).

Postad 02 September 2008 - 19:14

NiklasK
  • NiklasK
  • Lärjunge

• 452 inlägg
  • 0
Har själv en Apple TV på posten som skall hämtas ut och ersätta mitt Windows Media Center. Har dock läst att en del som använder streaming och som har uppdaterat till senaste mjukvaran för aTV har väldiga problem att få det att funka.

Någon här som kör senaste iTunes och senaste aTV FW och som har streaming fungerande?

Det kommer inte bli aktuellt med att synca då filmer, tv och musik uppgår till ca 5TB i dagsläget.

I övrigt tänker jag försöka undvika att hacka min aTV så gott som det går och försöka anpassa alla filmer, tv och musik-filer enligt den standad som finns för aTV (Handbrake och VisualHub framför allt).

Postad 06 September 2008 - 10:59

Unregistered0f595241
  • Unregistered0f595241
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Jag skulle vilja ha de visuella effekterna i Itunes spelade på TV när man lyssnar på musik via ITunes. Jag har en Airport Express kopplad till stereon/TV-anläggningen via det vanliga trådlösa TV-nätverket. Vet någon om det går? Klarar ATV detta eller behövs det en Apple mini eller vanlig Apple eller annan PC för det?

Postad 11 September 2008 - 21:32

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0
Har inte sett något om att Apple TV skulle ha effekter vid musikuppspelning. Ett alternativ kan däremot vara att fixa till en Quartz-skärmsläckare. Tydligen ska det gå att använda iTunes Visualizers på det sättet. Har inte testat att göra detta på Apple TV (Mac OS X 10.4.7).

http://www.macosxhin...080103015704114

För den som vill testa, så föreslår jag att man håller koll på processorbelastningen samtidigt (via exempelvis "top"). Min Apple TV gick riktigt varm när jag testade en krävande Quartz-släckare tidigare (ersatte default släckaren).

Postad 06 October 2008 - 11:01

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0
Apple TV OS 2.2 är släppt!

Ett par nyheter:
* Dual Audio Support for Movie files (while holding Play/Pause whilst playing movie files)
* Genius playlist feature (activated by holding Play/Pause whilst playing a song)
* Fixes Security Bug in Quicktime that could lead to code execution.
* Music Video playlists
* On-the-Go Playlists
* Standby Option
* HD TV Show Playback and Purchase

http://wiki.awkwardt.../AppleTV_OS_2.2
http://support.apple.com/kb/HT3187

Redigerat av Walkir, 06 October 2008 - 11:01.

Postad 07 October 2008 - 13:06

Unregistered3757f53c
  • Unregistered3757f53c
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
Äntligen kanske man kan motivera sig själv att köpa en Apple TV!
http://xbmc.org/wiki...Mac_on_Apple_TV

Postad 07 October 2008 - 18:42

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0

Äntligen kanske man kan motivera sig själv att köpa en Apple TV!
http://xbmc.org/wiki...Mac_on_Apple_TV

Fast jag skulle nästan säga att vill man köra XBMC så är det nästan bättre att ta steget till en MacMini. Men det är ju kul att de fortsätter leker med ATVn som plattform, den är ju trotts allt väldigt billig för det man får.

Postad 08 October 2008 - 15:46

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0
Jag tycker att boxee verkar vara ett trevligare alternativ än XBMC. Samma grundkod men mer anpassat för bland annat Apple TV efter vad jag har förstått.

http://blog.boxee.tv/

Postad 08 October 2008 - 16:44

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0

Jag tycker att boxee verkar vara ett trevligare alternativ än XBMC. Samma grundkod men mer anpassat för bland annat Apple TV efter vad jag har förstått.

http://blog.boxee.tv/

Nja, boxee har ju funnits som beta till leopard ganska länge. Mer inriktat på "social networking" tjänster. XBMC är kanske lite allsidigt (eventuellt). Synd bara att inte AppleTVn kör Leopard så man kunde kört Plex.app :D.

Min nya favorit är kombon Spotify + Arifoil + AppleTV.

Redigerat av Phindus, 08 October 2008 - 16:44.

Postad 09 October 2008 - 08:43

Unregistered3757f53c
  • Unregistered3757f53c
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Fast jag skulle nästan säga att vill man köra XBMC så är det nästan bättre att ta steget till en MacMini. Men det är ju kul att de fortsätter leker med ATVn som plattform, den är ju trotts allt väldigt billig för det man får.

Jovisst... Men jag kör nu en Mac MIni med Plex i vardagsrummet. ATV med XBMC blir en perfekt förlängning in till sovrummet :) Så för mig är 4lax extra för en till Mini rätt onödigt.

Har ni koll på vad som skiljer Plex mot XBMC och Boxee mot XMBC? Har inte testat XBMC på Minin. Viste inte fram tills nyligen att det både fanns Plex och XBMC. :blink:

Postad 09 October 2008 - 09:19

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0

Jovisst... Men jag kör nu en Mac MIni med Plex i vardagsrummet. ATV med XBMC blir en perfekt förlängning in till sovrummet :) Så för mig är 4lax extra för en till Mini rätt onödigt.

Har ni koll på vad som skiljer Plex mot XBMC och Boxee mot XMBC? Har inte testat XBMC på Minin. Viste inte fram tills nyligen att det både fanns Plex och XBMC. :)

XBMC och plex är ju typ samma sak, bara olika skal. XBMC.org har du projektet på.

Postad 09 October 2008 - 12:21

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0
Någon som har bra tips på hur jag bäst konverterar mina DVD-filmer till Apple TV (2.2)?

Använder idag HandBrake (snapshot build 3) och försöker experimentera mig fram till rätt inställningar.

HandBrake snapshots finns här (Mac/Win/Linux); http://handbrake.fr/?article=snapshot

Hur konvererar ni era filmer? Helst vill jag kunna skala upp bilden och få likvärdig kvalitet som min stationära DVD-spelare ger.

Jag kör Windows på min dator.

Postad 09 October 2008 - 12:24

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0

Någon som har bra tips på hur jag bäst konverterar mina DVD-filmer till Apple TV (2.2)?

Använder idag HandBrake (snapshot build 3) och försöker experimentera mig fram till rätt inställningar.

HandBrake snapshots finns här (Mac/Win/Linux); http://handbrake.fr/?article=snapshot

Hur konvererar ni era filmer? Helst vill jag kunna skala upp bilden och få likvärdig kvalitet som min stationära DVD-spelare ger.

Jag kör Windows på min dator.

Jag konverterar den bara som den är med original upplösning med AppleTV presetten (nästan iaf) i Handbreak. Kör den senaste stabila builden.

Postad 21 November 2008 - 11:52

Aggro
  • Aggro
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Någon som vet om man köra 4:3 program i riktigt 4:3 upplösning. Allting verkar vara pillarboxat? :)

Postad 21 November 2008 - 12:00

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0

Någon som vet om man köra 4:3 program i riktigt 4:3 upplösning. Allting verkar vara pillarboxat? :)

Ett 4:3 program skall väl visas pillarboxed för att inte bli förvrängt iom att ATVn kör 16:9, eller förstår jag dig fel?

Postad 21 November 2008 - 12:26

Aggro
  • Aggro
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

Ett 4:3 program skall väl visas pillarboxed för att inte bli förvrängt iom att ATVn kör 16:9, eller förstår jag dig fel?

Jag vill att 4:3 ska outputas som 4:3 och inte pillarboxat i 16:9. Anledningen är att jag vill använda TV'n zoom-funktioner.

Postad 21 November 2008 - 13:41

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0

Jag vill att 4:3 ska outputas som 4:3 och inte pillarboxat i 16:9. Anledningen är att jag vill använda TV'n zoom-funktioner.

Tror inte det är möjligt, eventuellt om du går in och ställer om till 576p eller 480p, men jag är ganska säker på att man inte kan få den att switcha automatiskt mellan olika output-upplösningar.

Postad 21 November 2008 - 16:26

Aggro
  • Aggro
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

Tror inte det är möjligt, eventuellt om du går in och ställer om till 576p eller 480p, men jag är ganska säker på att man inte kan få den att switcha automatiskt mellan olika output-upplösningar.

Har redan testats. Tycker det är rätt surt, framförallt tecknat/animerat material tycker jag ser bättre ut i 16:9.

Postad 21 November 2008 - 17:01

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0

Har redan testats. Tycker det är rätt surt, framförallt tecknat/animerat material tycker jag ser bättre ut i 16:9.

Tja, du kan ju dra ut den i datorn först till en 16:9 film om du vill. Jag är väldigt glad att den inte håller på att byta format hela tiden då min TV endast kan ta emot 16:9 via HDMI samt att jag är allergisk mot filmer som förvrängts :).

Postad 29 November 2008 - 14:54

AndreasLif
  • AndreasLif
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Jag konverterar den bara som den är med original upplösning med AppleTV presetten (nästan iaf) i Handbreak. Kör den senaste stabila builden.

Jag ser att apple tv-preseten är på 59%...Hur märkbar blir kvalitetsförlusten??

Jag funderar själv på att köpa en Apple TV och en nätverkshårddisk för att lagra filmer och tv-serier på, men vill helst ha dem i dvd-kvalitet. Test-rippade en film med Handbrake idag på 100% konstant kvalitet och den hamnade på 8GB, vilket var lite väl mycket.

Postad 29 November 2008 - 15:11

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0

Jag ser att apple tv-preseten är på 59%...Hur märkbar blir kvalitetsförlusten??

Jag funderar själv på att köpa en Apple TV och en nätverkshårddisk för att lagra filmer och tv-serier på, men vill helst ha dem i dvd-kvalitet. Test-rippade en film med Handbrake idag på 100% konstant kvalitet och den hamnade på 8GB, vilket var lite väl mycket.

Du förlorar ju alltid i kvalitet så fort du encodar om något. Men h.264, som ATVn kör bäst, är väldigt effektiv. Jag märker inga stora problem med ATV-preseten utan jag tycker det ser bra ut. Är du extremt känslig kan du ju rippa skivorna rakt av och hacka ATVn så att den kan spela upp Video_TS kataloger.

Postad 29 November 2008 - 16:02

AndreasLif
  • AndreasLif
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Du förlorar ju alltid i kvalitet så fort du encodar om något. Men h.264, som ATVn kör bäst, är väldigt effektiv. Jag märker inga stora problem med ATV-preseten utan jag tycker det ser bra ut. Är du extremt känslig kan du ju rippa skivorna rakt av och hacka ATVn så att den kan spela upp Video_TS kataloger.

Ska testa detta. Hur "rippar man skivorna rakt av"? Är ganska ny på detta.. :)

Problemet är väl om man ska spela upp hela Video_TS att man inte kan ha dem i iTunes? Och jag måste väl åtminstone länka filerna från min nätverksdisk till itunes och sen synca ATV med itunes för att kunna spela upp den vägen? Eller har jag fel i detta?

tackar för hjälpen...

Postad 29 November 2008 - 17:51

AndreasLif
  • AndreasLif
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Har testat mig fram med några andra DVD-filmer också, fast alla verkar inte gå att öppna i handbrake. Någon som har stött på det problemet? Antingen går dessa inte att öppna alls, eller så blir halva skärmen grön. Någon mer som haft detta problem?

Postad 08 December 2008 - 19:49

Unregistered8d55bd54
  • Unregistered8d55bd54
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Min nya favorit är kombon Spotify + Arifoil + AppleTV.

Någon som har testat att köra Spotify på en hackad Apple TV?
Det ligger väl en bantad version av Mac OS som grund.

Postad 08 January 2009 - 14:43

Unregistered2d6ca99d
  • Unregistered2d6ca99d
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
hej, jag sitter i valet o kvalet mellan atv eller att bygga en egen htpc, tanken var att hacka atvn slänga in xbmc spela film o musik, hörde ngn säga att den strejkar vid bitrates över 5k då blev jag osäker för de filmer jag ska ladda i 720p h264 ligger oftast över det. stämmer detta? tacksam för hjälp

Postad 22 January 2009 - 10:27

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0
Måste faktiskt säga att jag är lite förvånad men AppleTVn har börjat sälja relativt bra enligt Apples ekonomiska rapport som kom ut igår. Upp 300% förra året. Dock behöver det ju inte betyda att den säljer jätte bra om den låg på en låg nivå innan. Däremot låter det inte som om Apple har övergett idéen iaf, men den fortsätter att beskrivas som ett hobbyprojekt.

- Appleinsider.com

Postad 31 January 2009 - 00:35

Alter Ego
  • Alter Ego
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Edit: Apple TV åker tillbaka till butiken. Behåller min WD TV då 1080p är ett måste.

Redigerat av Alter Ego, 10 February 2009 - 22:25.

Postad 18 February 2009 - 21:47

swing
  • swing
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Vill kunna navigera i det egna musikarkivet (både bland de musikfiler som lagras lokalt på A-TV:n och de som streamas från servern) utan att alltid behöva slå igång platt-TV:n.

Vad behöver jag komplettera A-TV:n med - Ipod, Logitech-kontroll, eller vad?

Postad 18 February 2009 - 21:58

sintran
  • sintran
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Vill kunna navigera i det egna musikarkivet (både bland de musikfiler som lagras lokalt på A-TV:n och de som streamas från servern) utan att alltid behöva slå igång platt-TV:n.

Vad behöver jag komplettera A-TV:n med - Ipod, Logitech-kontroll, eller vad?

Det finns ett gratisprogram i iTunes Store (AppStore) för iPod Touch eller iPhone som ger dig en grafisk remote. FUnkar as-bra!

Postad 19 February 2009 - 17:39

swing
  • swing
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Det finns ett gratisprogram i iTunes Store (AppStore) för iPod Touch eller iPhone som ger dig en grafisk remote. FUnkar as-bra!

Ja just det, såg ngt om det på deras (Apples) sajt. Detta gör då att jag även kan styra servern - inte bara det som lagrats lokalt på A-TV:n, eller?

Postad 19 February 2009 - 18:10

sintran
  • sintran
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Ja just det, såg ngt om det på deras (Apples) sajt. Detta gör då att jag även kan styra servern - inte bara det som lagrats lokalt på A-TV:n, eller?

Du kan styra samtliga iTunes efter att du parat ihop remoten med resp itunes. Sedan anger man output till just din ATV.

Postad 20 February 2009 - 22:38

swing
  • swing
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Du kan styra samtliga iTunes efter att du parat ihop remoten med resp itunes. Sedan anger man output till just din ATV.

Låter ju lysande. Låt säga att man har lagrat en del av sitt musikarkiv lokalt på A-TV:n och en del på sin server. Vid sökning/navigering i Ipod Touchen så ser man båda dessa arkiv "ihopslagna" då? D v s man tänker inte på dem som två olika utan ett?

Hur är det med bildtexter. I den gamla analoga världen med fysiska fotoalbum så har hustrun och jag varit glada för att tillfoga kommentarer invid fotona. I Powerpoint kan man ju också jobba med bildtexter.

Hur (om) är detta löst i A-TV:n? Har ju läst om bildspelsmöjligheter och möjligheten att koppla bildspel med musik/ljud.

Postad 21 February 2009 - 13:24

sintran
  • sintran
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Låter ju lysande. Låt säga att man har lagrat en del av sitt musikarkiv lokalt på A-TV:n och en del på sin server. Vid sökning/navigering i Ipod Touchen så ser man båda dessa arkiv "ihopslagna" då? D v s man tänker inte på dem som två olika utan ett?

Hur är det med bildtexter. I den gamla analoga världen med fysiska fotoalbum så har hustrun och jag varit glada för att tillfoga kommentarer invid fotona. I Powerpoint kan man ju också jobba med bildtexter.

Hur (om) är detta löst i A-TV:n? Har ju läst om bildspelsmöjligheter och möjligheten att koppla bildspel med musik/ljud.

Tyvärr, du måste byta musikarkiv. Ang bilder så vet jag ej.

Postad 06 March 2009 - 11:02

swing
  • swing
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Nu är jag ägare av både ipod touch och A-tv. Har precis tankat ner Remote-mjukvaran och förväntade mig sedan att installation av denna skulle dra igång automatiskt men inget "hände". Jag är helt Apple-novis, hur gör jag för att komma igång så att jag kan styra A-TV med Ipoden??

Postad 06 March 2009 - 11:10

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0

Nu är jag ägare av både ipod touch och A-tv. Har precis tankat ner Remote-mjukvaran och förväntade mig sedan att installation av denna skulle dra igång automatiskt men inget "hände". Jag är helt Apple-novis, hur gör jag för att komma igång så att jag kan styra A-TV med Ipoden??

Det är ganska enkelt. Apple har en ganska simpel guide på sin hemsida.

Hör av dig igen om du behöver hjälp! Det ser ut att vara många steg, men det är ganska självförklarande när man gör det.

Postad 06 March 2009 - 11:10

swing
  • swing
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Har också - som den Nybörjare jag nu är - testat att köra bildvisning via A-TV. Har varit inne (i I-tunes) och valt vilka mappar (med foton) som skall streamas.

Blir dock förvånad när jag skall visa bilder då A-TV:n drar igång bildspelsvisning - utan att jag bett om det (trodde såklart att jag som steg 1 skulle kunna visa enskilda foton och klicka mig fram manuellt). Den startar också bakgrundsmusik, vilket i sig i trevligt men inte begärt.

Den tredje reflektionen - och mest störiga såhär långt - är dock att jag har undermappar vilka jag inte kommer till (jmf musikavspelning där man klickar sig ner i hierarkin med album o dyl) när jag klickar på en mapp i nivån direkt under "Bilder". I stället verkar A-TV:n slumpvis visa bilder ur denna "huvudmapp".

Inställningssak? I så fall var??

Postad 06 March 2009 - 11:16

swing
  • swing
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Det är ganska enkelt. Apple har en ganska simpel guide på sin hemsida.

Hör av dig igen om du behöver hjälp! Det ser ut att vara många steg, men det är ganska självförklarande när man gör det.

TACK för erbjudandet!! Jag kör fast redan i steg 3/4.

Öppna programmet Remote på din mobila enhet.
Välj Lägg till bibliotek på inställningsskärmen i Remote.

Jag hittar inte Remote på min mobila enhet (vilket då måste vara Touchen)!

?

Postad 06 March 2009 - 11:20

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0

Har också - som den Nybörjare jag nu är - testat att köra bildvisning via A-TV. Har varit inne (i I-tunes) och valt vilka mappar (med foton) som skall streamas.

Blir dock förvånad när jag skall visa bilder då A-TV:n drar igång bildspelsvisning - utan att jag bett om det (trodde såklart att jag som steg 1 skulle kunna visa enskilda foton och klicka mig fram manuellt). Den startar också bakgrundsmusik, vilket i sig i trevligt men inte begärt.

Den tredje reflektionen - och mest störiga såhär långt - är dock att jag har undermappar vilka jag inte kommer till (jmf musikavspelning där man klickar sig ner i hierarkin med album o dyl) när jag klickar på en mapp i nivån direkt under "Bilder". I stället verkar A-TV:n slumpvis visa bilder ur denna "huvudmapp".

Inställningssak? I så fall var??

Inställningar för bildspel och bakgrundsmusik finns i inställningar i huvudmenyn. Vill du stega fram så kan du bara trycka på paus när den sätter igång bildspelet och sedan stega fram. Men som sagt, kolla in inställningar.

Är inte hundra på att den streamar/synkar undermappar. Har dålig koll på detta då jag inte använder mapp-hierarki längre.

TACK för erbjudandet!! Jag kör fast redan i steg 3/4.

Öppna programmet Remote på din mobila enhet.
Välj Lägg till bibliotek på inställningsskärmen i Remote.

Jag hittar inte Remote på min mobila enhet (vilket då måste vara Touchen)!

?

Har du laddat ned den via App Store på iPoden eller via iTunes? Gör du det i iTunes så måste du synka iPoden en gång efter för att för över appen.

Har du synkat eller laddat ned via App Store så skall den finnas på iPoden, dock ligger den nog sist bland ikonerna och du kan då bli tvungen att byta "sida" med ikoner.

Postad 06 March 2009 - 11:22

swing
  • swing
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Inställningar för bildspel och bakgrundsmusik finns i inställningar i huvudmenyn. Vill du stega fram så kan du bara trycka på paus när den sätter igång bildspelet och sedan stega fram. Men som sagt, kolla in inställningar.

Är inte hundra på att den streamar/synkar undermappar. Har dålig koll på detta då jag inte använder mapp-hierarki längre.

OK, tack. Jag skall kolla.

Mapphiearkin känns naturlig för fotoarkivet, tycker jag. Typ

(Mapp 1) 20060310 till 20060406
(Mapp 2) 20060407 till 20061213
o s v

D v s för arkivering/sortering som vid letande/visning blir hyggligt enkel. Men det finns kanske andra lösningar...

Postad 06 March 2009 - 11:26

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0

OK, tack. Jag skall kolla.

Mapphiearkin känns naturlig för fotoarkivet, tycker jag. Typ

(Mapp 1) 20060310 till 20060406
(Mapp 2) 20060407 till 20061213
o s v

D v s för arkivering/sortering som vid letande/visning blir hyggligt enkel. Men det finns kanske andra lösningar...

Jo, är man van Windowsanvändare så är det nog det ;). Mac (och Apple) brukar oftare gå databasvägen och då blir det lite annorlunda. Men det kräver att man har ett program som iPhoto/Aperture på Macen eller Adobe Album på datorn. Tror tyvärr du får välja varje mapp för sig för att få över alla bildern. Skall tilläggas att bildfunktionen nog inte varit prio ett när det kommer till AppleTVn.

Postad 06 March 2009 - 11:32

swing
  • swing
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Har du laddat ned den via App Store på iPoden eller via iTunes? Gör du det i iTunes så måste du synka iPoden en gång efter för att för över appen.

Har du synkat eller laddat ned via App Store så skall den finnas på iPoden, dock ligger den nog sist bland ikonerna och du kan då bli tvungen att byta "sida" med ikoner.

Gick via hemsidan för Apple-TV och klickade mig vidare. Antar att det var iTunes...

Tror precis att jag kom på problemet. Köpte Touchen begagnad förra veckan och säljaren hade inte senaste pgm-verision nertankad - låter som att det skulle kunna bero på det!?

I så fall är det väl bara till att först pynta upp 75 spänn och uppgradera Touchen?

(Den ligger inte med bland ikonerna. Däremot under Program i iTunes.)

Postad 06 March 2009 - 11:34

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0

Gick via hemsidan för Apple-TV och klickade mig vidare. Antar att det var iTunes...

Tror precis att jag kom på problemet. Köpte Touchen begagnad förra veckan och säljaren hade inte senaste pgm-verision nertankad - låter som att det skulle kunna bero på det!?

I så fall är det väl bara till att först pynta upp 75 spänn och uppgradera Touchen?

(Den ligger inte med bland ikonerna. Däremot under Program i iTunes.)

Låter som du har köpt en iPod v1.x och då måste man tyvärr betala för uppgraderingen till v2.x. Tradigt men sant.

Postad 06 March 2009 - 11:37

swing
  • swing
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Låter som du har köpt en iPod v1.x och då måste man tyvärr betala för uppgraderingen till v2.x. Tradigt men sant.

OK. Lite trist men då har vi hittat förklaring och lösning i a f. Tack!

Du, som van Apple-användare, kan säkert också svara mig på hur jag flyttar filer från Ipoden till någon annan mapp på PC:n.

Se min nyinlagda fråga på:

https://www.minhembi...howtopic=228504

Postad 06 March 2009 - 11:47

swing
  • swing
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Frågan om uppgradering av Touchen - för att kunna nyttja Remote till A-TV och iTunes - fick ytterligare bäring på min andra fundering - hur man tillfälligt sparar undan (flyttar) filer som man bara har på Touchen.

Vid uppgradering så blåses tydligen Touchen - all musik, filmer o dyl försvinner.

Har därför såklart avbrutit. Hoppas på snar hjälp med frågan... ;)

Postad 07 March 2009 - 10:08

swing
  • swing
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Hur flyttar man musikfiler resp bildfiler till A-TV? (D v s ej streaming utan lokal förvaring.)

Drag ´n drop via iTunes får jag inte att fungera?

Postad 07 March 2009 - 10:28

swing
  • swing
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Hur flyttar man musikfiler resp bildfiler till A-TV? (D v s ej streaming utan lokal förvaring.)

Drag ´n drop via iTunes får jag inte att fungera?

Verkar som att jag precis kom på det. Jag hade inte aktivt anslutit A-TV till iTunes.

sHar lite att lära mig också om skillnad mellan filförvaring (lokalt) och "spegling". Begreppet streaming har jag greppat tror jag men Synkronisering är jag inte helt klok på än, märker jag... ;)

I mitt fall så ser jag framför mig att jag vill använda de 40 Gb på A-TV till att ha det mesta/bästa ur musiksamlingen lagrad på (för snabb uppstart, utan PC/server - och navigering med Touchen/Remote när vi vill lyssna på musik). Familjens foton får lagras på annan disk och streamas. Känns ännu - som nämnts längre upp i tråden - dock som att det saknas ett bra sätt att nyttja den mappstruktur som man är van vid - och som ju finns för Album/Artister, d v s Musik i Applevärlden. Är det så att man inte varit konsekvent och löst detta på motsvarande bra sätt, för Bilder?

Ovanstående behov är det som jag - säkert med god hjälp tips från erfarna användare här på forumet - skall få till i vår lösning. Kan ännu - som användare med bara 4-5 timmars Applevana... - inte se hur det här med Synkronisering skall nyttjas för oss.

Visst kan det sedan vara kul att någon gång även kunna bära med sig musik- och fotofiler i fickan (Touchen) men jag ser inte ngt behov av att denna skall speglas ("synkroniseras"?) för detta utan då känns det bättre att manuellt flytta över utvalda bilder och musikfiler till denna (från PC/server och A-TV), vid behov.

Tips?

Postad 07 March 2009 - 11:52

swing
  • swing
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Familjens foton får lagras på annan disk och streamas. Känns ännu - som nämnts längre upp i tråden - dock som att det saknas ett bra sätt att nyttja den mappstruktur som man är van vid - och som ju finns för Album/Artister, d v s Musik i Applevärlden. Är det så att man inte varit konsekvent och löst detta på motsvarande bra sätt, för Bilder?

Lyckades nu få till precis den önskade "mappstrukturen" även för Bilder. Detta efter val av "Synkronisera bilder från:" i iTunes och Enhet Apple TV.

Navigeringen var nu riktigt smutt - precis som jag innan köpet sett framför mig.

Dock verkar (nybörjare, som sagt...) denna åtgärd betyda att bildfilerna flyttas över lokalt till A-TV:n och det är alltså inte funkis för mig, då de 40 Gb måste dedikeras Musikarkivet (filerna, efter rippning).

Så, en av mina kvarstående frågor är, hur når jag det nämnda resultatet gällande Bildfiler utan att ha dessa sparade lokalt på A-TV:n, d v s hur streamar man sitt bildarkiv från PC:n?? (Har inte hittat den inställningen.)

Postad 08 March 2009 - 22:29

hence776
  • hence776
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Någon här som har provat att installera XBMC på en Apple TV och vilka erfarenheter har du av hur det fungerar att köra det?

Bakgrunden är att jag funderar på att införskaffa denna kombination till mina föräldrar för att dom ska ha ett enkelt, men ändå kompetent mediacenter som bara fungerar utan något strul. Jag vet att XBMC duger bra från användarperspektiv och funktionaliteten duger också alldeles utmärkt. Men hur fungerar det på Apple TV?

Går det t ex köra 720p-filmer? Hur fungerar bildvisning? Musikuppspelning? Är det något som är segt? Hur är prestanda jämfört med XBMC på Xboxen?

Tacksam för den/de svar jag kan få eller om någon kan tala om en tråd där detta har diskuterats tidigare! :)

Redigerat av hence776, 08 March 2009 - 22:32.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.