10 orsaker varför PS3 kommer bli ledande
1040 svar till detta ämne
Postad 02 maj 2007 - 21:47
Moo
-
Moo
-
Användare
-
-
168 inlägg
Jag tycker också att cutscenes tillför oehört mycket till känslan i spel men just förrenderade har jag alltid haft problem med. Nu talar jag om förrenderade i benämningen att kvalitén mellan cutscenes och ingame är ganska tydligt. Som ett spel som MGS, Gears of War etc har alltid använt sig av ingame kvalitén vilket gör att det är mer sammanhållning genom hela spelet. Detta gör dessutom att det fyller inte oehört mycket mer om nu det kan renderas on the fly.
Förrenderade sekvenser har fördelen att de inte är begränsade av spelets motor så de kan båda se bättre ut och låta bättre. Framförallt brukar animationen vara mycket bättre, hur många spel har inte haft in-game cutscenes där gubbarna rört sig stelt och fult (speciellt ansiktsanimation och lip-sync t.ex. drabbas extra hårt) som för mig i alla fall förstörde känslan mer än om den hade varit förrenderad och "stått ut" från in-game grafik. Vissa nyare spel som GoW lyckas mycket bättre med detta så det är klart ett alternativ också, men det känns som att det bör avgöras av hur utvecklaren vill att det ska se ut, inte om platsen på lagringsmediet räcker eller inte. Du undviker min fråga genom att tramsa dig. Varför kan du vara så självsäker på dessa spel när du i vanliga fall måste testa retail-spel? Det är ingen skillnad på de spel som du menar du måste testa först och de spel som du spekulerar om ska komma.
Din fråga var: Du har varit ganska säker på att PS3:n kommer leverera kick ass spel som kommer visa var skåpet står. Hur kommer det sig att här plötsligt så föredrar du inte att testa färdiga retail-spel?
Jag vet inte vilket annat svar du sökte efter, du konstaterar att jag tror på framtida PS3-spel, och sen frågar du mig varför jag inte testar dem i en färdig version istället för att spekulera, så återigen: hur ska jag testa färdiga versioner av framtida spel? Det var där tidsmaskinen kom in i bilden. Om jag säger att jag är utvecklare så är jag väl utvecklare och inte en hjälpreda? Då måste du syfta på att jag försöker framstå som någon jag inte är? Men för att göra klarhet över vad jag gör hos IOI så får du en liten lista.
Hitman: Contracts Generell Background Artist
Hitman: Bloodmoney Background Artist ansvarig för 2 levels
Kane & Lynch Technical Artist
Du hade inte förtydligat exakt vad du gjorde så jag ville bara påpeka att det finns andra positioner på ett spelföretag. Nu vet jag att du sysslar med den grafiska biten, hjälper när jag ska väga det du säger i rollen som spelutvecklare, t.ex. så lägger jag mer vikt när du pratar om själva det artistiska och mindre vikt när du pratar om saker som rör spelmotorn och programmering. Det tror jag inte hade varit så självklart. Hade det varit en HD maskin hade den med största sannolikhet och varit betydligt dyrare. Det är många faktorera som gör att Wii säljer i min mening. Att den är billigare i förhållande till dom andra maskinerna är en av dom.
Är den verkligen billig i förhållande till t.ex. 360? Det vill jag inte hålla med om, idag kostar en Wii med komponentkabeln typ en hundring mindre än 360 Premium. Den hade säkert varit dyrare om den haft HD men det jag ville få fram är att alla konsumenter bryr sig om grafik i någon grad, och att jämföra Wii-försäljningen med 360/PS3 för att bevisa att grafik inte spelar roll är missvisande. Här får du jättegärna förklara för mig hur mer utrymme hade gjort spelet snyggare? Jag är ganska säker på att dom har pushat spelets motor när det kommer till fieldrate. Och det vet jag inte hur mer utrymme på en skiva skulle plötsligt lätta på det? Det är en sak att kunna ha mer texturer t ex liggande på en skiva men en annan sak att vissa fler texturer (eller högre upplösning) on-screen.
Även om GoW redan maxade upplösningen för Unreal Engine 3 (vilket jag finner föga troligt) så är upplösningen inte det enda som påverkar kvalitén på texturerna, det antar jag att du känner till. Samma textur som inte är lika hårt komprimerad hade inte belastat motorn hårdare, det hade snarare avlastat systemet eftersom uppackningen av den komprimerade texturen generellt tar mer kraft ju mer avancerad komprimeringsalgoritmen är och ju hårdare den är komprimerad. Fler texturer kan också ge mer variationer i bandesignen och fler miljöer t.ex.
Postad 02 maj 2007 - 21:58
Moo
-
Moo
-
Användare
-
-
168 inlägg
Hehe, jag läser allt som skrivs. Jag är mest imponerad över Zoiler's och Moo's förmåga att hantera och struktera så många "quote's". 
Dock har jag en liten fråga. Ni talar om hur mycket ljud som ryms på media, på min 360 brukar jag helt enkelt använda mina egna spellistor med MP3'or från datorn då jag spelar spel (jag vet, musik måste ändå packas med för de som inte kör MP3).
Min fråga är, kan man på en PS3 gör detta? Att i spel ändra från "ingame music" till sina egna MP3 från dator? Detta är inget påhopp på PS3, bara en enkel fråga för att utbilda mig. 
<{POST_SNAPBACK}>
Nej, den är ganska låst ännu så länge PS3an, inte direkt flexibel som mediaspelare precis.
<{POST_SNAPBACK}>
Det är väl upp till spelutvecklarna precis som på 360 misstänker jag. PS3 kan spela upp MP3 från en mängd olika källor (hårddisk, minneskort, USB-enhet osv) så det handlar väl bara om att spelen ska ha stöd för att spela musiken från dessa källor istället musiken som medföljer spelet (i still med EA Trax), det är inte konsolen som stoppar detta. Nån som vet om EA-spelen som t.ex. NFS klarar detta på PS3/360? Har inte provat själv.
Postad 02 maj 2007 - 22:04
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2 965 inlägg
Hehe, jag läser allt som skrivs. Jag är mest imponerad över Zoiler's och Moo's förmåga att hantera och struktera så många "quote's". 
Dock har jag en liten fråga. Ni talar om hur mycket ljud som ryms på media, på min 360 brukar jag helt enkelt använda mina egna spellistor med MP3'or från datorn då jag spelar spel (jag vet, musik måste ändå packas med för de som inte kör MP3).
Min fråga är, kan man på en PS3 gör detta? Att i spel ändra från "ingame music" till sina egna MP3 från dator? Detta är inget påhopp på PS3, bara en enkel fråga för att utbilda mig. 
<{POST_SNAPBACK}>
Nej, den är ganska låst ännu så länge PS3an, inte direkt flexibel som mediaspelare precis.
<{POST_SNAPBACK}>
Det är väl upp till spelutvecklarna precis som på 360 misstänker jag. PS3 kan spela upp MP3 från en mängd olika källor (hårddisk, minneskort, USB-enhet osv) så det handlar väl bara om att spelen ska ha stöd för att spela musiken från dessa källor istället musiken som medföljer spelet (i still med EA Trax), det är inte konsolen som stoppar detta.
Nån som vet om EA-spelen som t.ex. NFS klarar detta på PS3/360? Har inte provat själv.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag lyckas inte ens hitta mina Mp3:or när jag stoppar in mitt Sony memorystick micro i PS3.an. Och ja, jag har valt "show all"
Postad 02 maj 2007 - 22:34
Moo
-
Moo
-
Användare
-
-
168 inlägg
Jag lyckas inte ens hitta mina Mp3:or när jag stoppar in mitt Sony memorystick micro i PS3.an.
Och ja, jag har valt "show all"
<{POST_SNAPBACK}>
Testat att lägga dem i en mapp som heter MUSIC? Andra har fått det att funka utan problem i alla fall, känner den ens av kortet?
Postad 02 maj 2007 - 22:44
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2 965 inlägg
Jag lyckas inte ens hitta mina Mp3:or när jag stoppar in mitt Sony memorystick micro i PS3.an.
<{POST_SNAPBACK}>
Testat att lägga dem i en mapp som heter MUSIC? Andra har fått det att funka utan problem i alla fall, känner den ens av kortet?
<{POST_SNAPBACK}>
Yapp prövade att döpa till "Music". Var inte det USB minnesdongel de fick att funka? Ja jag hittar bilder jag tagit med mobilen utan problem på minneskortet.
Postad 02 maj 2007 - 22:54
MTD
-
MTD
-
Lärjunge
-
-
393 inlägg
Vem utav er är det som förespråkar PS3 och 360?
Postad 02 maj 2007 - 23:09
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2 965 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Gött att du fick mig att pröva igen, jag gjorde om och gjorde rätt. Det var bara skit bakom spakarna som vanligt.
Postad 02 maj 2007 - 23:18
Moo
-
Moo
-
Användare
-
-
168 inlägg
Det var intressant. Vanligtvis brukar man väl konventionellt testa någonting innan man köper det (för att beskriva själva meningen med att testa), men du kör på en helt annan approach. Blir det inte både kostsamt och mödosamt att köpa och spela både Xbox 360 och PS3 versionen av varje spel för att ta reda på vilken som är bäst 
Ordet "testa" kan användas på många sätt, ett sätt är här när jag använder det i sammanhanget "testa 360-versionen mot PS3-versionen", det betyder inte "testa" som i "testa innan köp" utan snarare "undersöka skillnader", framgick inte det? Det hade säkert varit mödosamt om jag gjorde det, men jag har inte påstått att jag gör sådana testar på varje spel jag äger. "Du måste köpa dem innan du kan testa dem" <--- Eh va? Jag kan lika gärna ha fått spelet, laddat hem spelet eller på annat sätt kommit över det. Tja, att ladda hem ett spel (utan att köpa, dvs utan att betala) är olagligt och ingenting vi diskuterar på det här forumet. Nästa gång blir det varning.
Återigen ignorerar du min poäng och koncentrerar dig på något meningslöst, det jag ville ha sagt är att det finns många sätt för mig att få tag på spel att testa och att jag inte förstår ditt uttalande om "Du måste köpa dem innan du kan testa dem", men istället lyckas du få det att låta som om jag förespråkar piratkopiering, starkt jobbat. Hehe, förhandstittar av en nära färdig produkt ett par veckor innan release är långt ifrån ovanligt. Recensioner är intryck från fullversioner. Intervjuer från utvecklare (lägg ned bloggar, intervjuer förekommer på spelsiter) som har ett mål med sina produkter går också att lita på. Eller tror du att de släpper ett spel och sedan säger "Well, what do you know. While playing the retailcopy myself i found out that the PS3 version had som extra CG that i didnt know we put in. It halso apparently had some great physics compared to the 360 version which is fun since Im the lead physicsprogrammer".
Kanske därför jag skrev "källor med olika graders trovärdighet"? Dvs vissa av dessa kan fullt ut återspegla den färdiga produkten medan vissa inte alls gör det. "intervjuer från utvecklare med ett mål", det är inte alltid de når målet, det kan mycket väl i slutändan låta: "well we set out to do it this way, but because of *insert excuse* we had to settle for that" Ett annat exempel är ditt exempel nedan från 360-versionen av Virtua Fighter 5, som hamnar någonstans i mitten av denna skala: The first glimpses we've had of the 360 version, thanks to a trip to developer AM2's headquarters in Tokyo, suggest that the game is going to be just as good - if not better - on the Xbox 360.
Illustrerar min poäng ganska väl tycker jag, förhandstittar är oftast just förhandstittar och ska tas med en nypa salt. HD filmer går att lita på. Jämförande HD filmer går att lita på. Vad pratar du om?
Vad pratar du om? Skillnaden är som du ser att du tror dig VETA saker om slutversionen av ett spel genom att läsa lite här och var från källor med olika graders trovärdighet som oftast inte ens har ett färdigt spel att tillgå. Skitsnack. Se ovan. Av erfarenhet stämmer det.
Jag såg ovan, och det om något är skitsnack, för en förklaring se ovan. Så du menar att man ur "Utgivarna räknar inte med att göra särskilt stora vinster på att släppa samma spel igen till PS3, därför har de inte heller har lust att lägga stora resurser på en portning som förmodligen inte genererar mycket klirr i kassan ändå" inte kan motsatsvis tolka fram "om utgivarna hade räknat med stora vinster skulle de ha lagt större resurser på en portning"? Det du tydligen missade i din summering ovan är det som kommer efter "inte räknar med att göra stora vinster", nämligen konsekvesen: "inte lägger resurser på portningen". Sen om vi vänder på "inte räknar med stora vinster" till "göra stora vinster", så vänder vi också på konsekvensen till "lägga resurser på portningen", vet inte hur mycket klarare jag kan illustrera detta utan att försöka rita ett diagram. Nej, det här ser jag som damage control.
Återigen ett svar som saknar logik ett motivering. "Nej" som i att du fortfarande inte förstår? Hur är det damage control? Det här också. "Generellt" är en annan femma mot vad du sa förut. Du ändrar små detaljer från vad du sa förut för att argumentera vidare.
Vad skrev jag förut som motsäger det då? Nej jag ändrar inte detaljer, jag definerar detaljer när jag gjort uttalande som inte varit tillräckligt specifika för att du inte ska angripa dem och tolka dem till extremen. Säger jag t.ex. "en apa äter banan" så tolkar du det som "en apa måste äta banan" och angriper det bara för att jag inte definerade det tillräckligt med att skriva "en apa äter en banan när den känner för det". (Det här är åter ett exempel för att illustrera en poäng, denna gång hoppas jag att jag slipper följdfrågor som "Vart är konsumenterna? eller "vad motsvarar royalties?" eftersom de återigen inte ingår i exemplet  ) Det var ett direkt svar till din fråga om varför jag tror att PS2 och GBA säljer bra fortfarande, var det svårt att koppla ihop? Eller menar du att man inte kan förklara varför något säljer bra genom att gå in på vilka som köper den och varför? Det var en retorisk fråga för att få dig att erkänna att det beror på spelbiblioteket. Jag ser bara inte relevansen att diskutera vilka det är som köper, det har du ändå ingen aning om ju. Vanligtvis hade jag inte brytt mig, men du påpekar alltid för mig hur det ska vara relevant så jag trodde det gällde båda vägarna.
Jag såg relevansen och förklarade just ovan varför det är relevant, motsätter du dig att pris och utbud har relevans till försäljningen? Har du selektivt minne ? Jag tog några andra exempel också från förra generationen och denna generationen men de passade tyvärr inte heller. Kan du bevisa att gamla spel och återutgivningar genererar lite cash som omväxling? Varför ska jag alltid bevisa allt ?
Frågar man dig efter bevis så heter det typ "läs runt lite", "det säger väl sig självt", "se dig om i världen". Det är inga övertygande argument.
De andra spelen (MGS, Resident evil och andra stora spelserier) du tog som exempel har redan avhandlats i en annan del, så det är väl du som har selektivt minne i så fall. Anledningen till att jag inte alltid skriver med bevis är att vissa saker är självklara nog utan bevis medan vissa andra saker skulle ta för mycket tid och jobb för mig att bevisa. Ett exempel på det första är mitt påstående att tal komprimerar mycket bättre än musik och grafik, men visst hade jag känt att det inte är något allmänt känt hade jag länkat till [url="http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_data_compression#Speech_encoding"]http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_data_co...Speech_encoding[url] och pekat på: The range of frequencies needed to convey the sounds of a human voice are normally far narrower than that needed for music, and the sound is normally less complex. As a result, speech can be encoded at high quality using relatively low bit rates.
Nöjd? Ett exempel på det andra, att det ibland tar för mycket tid och jobb för att vara värt det, är att försöka sammanställa försäljningsstatistik för att försöka övertyga dig om att spel som är säg ett halvår gammalt och portas till en annan konsol säljer generellt sämre. Jag vet att det är sant och om du inte accepterar det så får det vara så, jag lägger inte ner den tiden på det, det tar tillräckligt mycket tid att ens engagera mig i denna tråd. Hade Wii inte sålt ännu bättre om det hade haft HD-stöd? Hade den möjligtvis kostat mer?
Citerar mitt svar från när basselito ställde mer eller mindre samma fråga: "Den hade säkert varit dyrare om den haft HD men det jag ville få fram är att alla konsumenter bryr sig om grafik i någon grad, och att jämföra Wii-försäljningen med 360/PS3 för att bevisa att grafik inte spelar roll är missvisande." Det har jag förstått för länge sedan ju
Jag har också förstått att du tror att multiplattformsspelen kommer bli snyggare på PS3 så till den grad att man alltid väljer den snyggare versionen, aka PS3 versionen. Vilket i sin tur ska vända på försäljningssiffrorna i sinom tid.
Det är där vi skiljer oss åt, men det är kärnan av diskussionen. Allt annat vi diskuterar runt omkring är bara för skojs skull 
Vilken skulle du välja om grafiken var bättre i PS3-versionen och resten identiskt? Sen finns det spel som VF5, där enligt förhandstitten det ser ut som att 360-versionen verkar bli bättre, men det kunde lika gärna varit tvärtom om ett spel kommer till 360 först, det mesta är upp till utvecklarna såklart. Många av de spelen som kom tidigare till 360 och sen till PS3 till release kunde också fått sina spel tweakade, buggar fixade, nya funktioner inlagda osv, det handlar om hur mycket ansvar utvecklingsteamet som gör portningen tar. Jämföra spel är väl precis det hela debatten handlar om ? Multiplattformsspel blir snyggare på PS3 än på 360. Vad är det, om inte att jämföra?
Jämföra olika spel till skillnad från att jämföra samma spel på olika plattformar alltså. Jämför du olika spel grafiskt så är det svårt att derivera skillnaderna till plattformen i sig, det handlar oftast mer om spelets motor, utvecklarnas skicklighet osv. Och om det som skrivs är till förmån för vad du argumenterar för så blir det enklare att hålla med, eller hur ? Även om spelutvecklaren bara utvecklar exklusivt för PS3.
Självklart är det lättare att hålla med om det överensstämmer med min egen uppfattning, det säger sig själv och gäller för alla. Det betyder inte att jag avfärdar allt som inte överensstämmer med min uppfattning utan att analysera den, annars hade jag knappast suttit här och diskuterat i tråden med er. Nejdå, det finns ingen absolut sanning eftersom det är olika från individ till individ. Bäst rankat av spelmedia alltså. Ca 100 olika siter, det är många professionella åsikter det
Personligen tycker jag alltid att det är svårt att jämföra hur bra spel är utan att börja kategorisera, hur jämför man t.ex. Final Fantasy VII mot Motorstorm? Visst en ranking kan visa att det ena har fått bättre medelsnitt i recensioner men det är helt omöjligt att ur de siffrorna bestämma vilket spel som är bättre eftersom de är helt olika spel. Rankingen kan användas för att se om media tycker att ett spel är bra eller inte, men inte för att se om spel x är bättre än spel y. Då tolkar du fel, jag har inte påstått att det kommer massa CG, men det finns utrymme om det gör det, till skillnad från DVD. Vem har sagt att resurserna de lägger ner inte gynnar 360-versionen? De kan komprimera filmerna mer och släppa multidisk, det blir inte lika bra men då slipper de göra en version med och en utan CG i alla fall, speciellt om CG är viktigt för storyn och en naturlig del av spelet som i många RPG.
Med BD så behöver de inte fortsätta med ingamecutscenes gudskelov
Jag är inte så säker på att jag tolkat fel alls faktiskt. Snarare att du varit otydlig om något. Men det är rätt skoj. Nu för du mitt argument att man kan släppa på fler skivor och komprimera för att få rätt i denna deldiskussionen  . Men nu säger du att CG finns primärt i RPG, en väldigt liten del av spelutbudet. Och du har naturligtvis rätt i det. Därför är extra plats för CG knappast något avgörande... en fördel måhända, men inget som gör att PS3 "drar ifrån" på något sätt. Jag har inte motsatt mig att man kan släppa spel på flera skivor, jag har bara framfört att jag tycker att det är en nackdel att ha flera DVD när man kan få plats med det på en BD. Jag menade inte alls att CG finns primärt i RPGs, jag sa snarare att exempelvis har många RPGs CG, det betyder inte att andra spelgenre inte också kan ha mycket CG. Jag har inte heller påstått att mer plats för CG är på egen hand avgörande, utan lyft fram det just som bara en av fördelarna. Nu kommer Blue Dragon aldrig komma på PS3, men det stämmer ja. 360 ägarna får träningsverk av att byta DVD var 20:e timma och PS3 ägarna blir soffpotatisar . Cutscenes i betydligt högre kvalitet vet jag inte eftersom BD har CG i 720p (vet inte om det är 1080p), men det är trevligt för de med 1080p display. Själv har jag liksom många andra fortfarande en SD TV, men det kommer nog ändras inom 3-4 år, när MS nya konsol troligen kommer ut.
Det är skillnad på 720p och 720p också, komprimeringsalgoritm och bitrate är väldigt avgörande faktorer, en cutscene komprimerad med mpeg2 och 10mbit/s kan se avsevärt sämre ut än samma cutscene komprimerad med h.264 och 20mbit/s även om båda har samma upplösning på 720p, lagringsfördelen BD har kan mycket väl tillåta högre bitrates. Vilka källor har sagt att nästa konsol fråm MS kommer runt 2010? Jag har också hört lösa rykten men finns det mer än så i dagsläget? Text tar också plats i tillräcklig stor mängd, där får man plats med mer enormt mycket mer än 25 timmar story på en DVD5, känner du att det du förmedlade fortfarande har någon mening? Du kan inte mena allvar
Jag menar fullt allvar, vill du förklara meningen du ville få fram med "Ljud tar plats." då? Härligt, vid en snabb anblick kan man se att jag bara summerade vad du sa förut också. Fast jag använde inte citattecken . Synd att det misstolkades som en förvrängning, men sånt händer. Du är förlåten.
Så din summering av "möjligt att det kan ta längre tid också" är "luta åt 3 år"? Bra summerat, du missade bara att innehållet ska stämma överens. Rätta till det och jag kan förlåta dig med. Det har jag aldrig sagt heller. Är du med nu? Ljud tar oftast, nej ALLTID, mer plats än text i spel. Du gillar att famla med teoretiska begrepp har jag förstått. Sen har jag fortfarande inte fått något bevis. Ditt ord kan jag ju inte ta för det eftersom du aldrig tar mitt ord för något 
Tal tar fortfarande ALLTID lite plats jämfört med ljudeffekter/musik vid samma komprimeringsgrad, det verkar vara relativiteten du har svårt med och visst det är ett teoretiskt begrepp. Bevis för att tal komprimerar bättre har du lite längre upp i denna post. Du blandar in begrepp som inte ens finns med i analogin och skapar förvirring. Men det är ju för att begreppen inte finns med som jag inte tycker det är en bra analogi...
En analogi behöver inte vara en omfattande analys, det är bara ett annat sätt att säga något. Vill jag säga något kan jag göra det med en analogi utan att behöva analysera begrepp och omständigheter bortom det jag ursprungligen ville ha sagt. Så om vi återgår till min analogi så handlar den ingenstans om royalties eller konsumenten, så jag vet fortfarande inte varför du blandar in dem. Hade du gjort det om jag bara rakt ut hade sagt "eftersom 360 är begränsad av sin lagringskapacitet så kommer spelutvecklarna anpassa 360-versionen efter det men inte nödvändigtvis PS3-versionen också"? Hade du frågade då vart konsumenterna och royalties är? Det hade inte varit särskilt logiskt eller hur? Din tolkning gynnar din poäng mycket bättre så det är föga förvånande att du valde den.
Eh jag behöver inte välja en tolkning för något jag skrev, det räcker med att jag kommer ihåg varför jag skrev det, jag behöver inte återtolka det för att komma fram till vad jag menade. Vem har sagt något om vad du tycker? Jag ville ha en teknisk förklarning, inget lekmansprat som inte förklarar någonting.
Vi har redan varit där, med GFLOPS, kärnor osv, varför ska jag upprepa de tekniska skillnaderna? Har du glömt dem kan du bläddra tillbaka ett par sidor i tråden. Om du tycker att siffrorna inte förklarar nånting tyder det mer på att du inte känner till vad de representerar. GFLOPS t.ex. är hur många miljarder flyttalsoperationer som kan utföras per sekund, google och wikipedia är din vän. Annars kan jag tycka att 360 Elite är så snygg att ingen kommer köpa PS3 nu eftersom den har fulare svart färg och säga att det är relevant för framtida försäljningssiffror 
Det får du gärna tycka, jag tycker också att den är snygg (snyggare än den vita i alla fall) men jag föredrar piano-finishen hos PS3, smaken är som baken. Du kan absolut bygga en teori kring utseendet på konsolen och framtida försäljningssiffror, hur trovärdig den blir beror på din motivering. I det här fallet: inte särskilt.
Redigerat av Moo, 03 maj 2007 - 00:05.
Postad 02 maj 2007 - 23:21
Moo
-
Moo
-
Användare
-
-
168 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Gött att du fick mig att pröva igen, jag gjorde om och gjorde rätt.
Det var bara skit bakom spakarna som vanligt. 
<{POST_SNAPBACK}>
Haha gamla hederliga PLBCAK! Har du möjlighet att testa det där med custom musik i spelen nu när du kommer åt musiken? Som sagt vill jag minnas att EA-spelen är de med störst chans att ha stöd för det.
Redigerat av Moo, 02 maj 2007 - 23:25.
Postad 03 maj 2007 - 00:06
Faceplant
-
Faceplant
-
Beroende
-
-
1 264 inlägg
Vad skrev jag förut som motsäger det då? Nej jag ändrar inte detaljer, jag definerar detaljer när jag gjort uttalande som inte varit tillräckligt specifika för att du inte ska angripa dem och tolka dem till extremen. Säger jag t.ex. "en apa äter banan" så tolkar du det som "en apa måste äta banan" och angriper det bara för att jag inte definerade det tillräckligt med att skriva "en apa äter en banan när den känner för det". (Det här är åter ett exempel för att illustrera en poäng, denna gång hoppas jag att jag slipper följdfrågor som "Vart är konsumenterna? eller "vad motsvarar royalties?" eftersom de återigen inte ingår i exemplet )
Det här stycket fick mig att skratta, påminde mig om några Kafka-liknande stunder jag själv haft på det här forumet. Det känns som den här tråden har passerat sitt bäst före datum.
Postad 03 maj 2007 - 00:09
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2 965 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Gött att du fick mig att pröva igen, jag gjorde om och gjorde rätt.
Det var bara skit bakom spakarna som vanligt. 
<{POST_SNAPBACK}>
Haha gamla hederliga PLBCAK!
Har du möjlighet att testa det där med custom musik i spelen nu när du kommer åt musiken? Som sagt vill jag minnas att EA-spelen är de med störst chans att ha stöd för det.
<{POST_SNAPBACK}>
Har ju Fight Night 3 så jag kan ju testa, imorn, *gäsp*
Postad 03 maj 2007 - 02:42
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38 106 inlägg
Ordet "testa" kan användas på många sätt, ett sätt är här när jag använder det i sammanhanget "testa 360-versionen mot PS3-versionen", det betyder inte "testa" som i "testa innan köp" utan snarare "undersöka skillnader", framgick inte det?
Nej eftersom ordet, som du vet, kan användas på många sätt så var det inte klart vilket sätt du menade. Varför frågar du om det framgick överhuvudtaget när det är tydligt att det inte gjorde det? Det hade säkert varit mödosamt om jag gjorde det, men jag har inte påstått att jag gör sådana testar på varje spel jag äger.
Hur får du då reda på vilken version som är bäst eftersom du inte läser recensioner? Det kanske är så enkelt som att du inte bryr dig riktigt... precis som mainstream inte kommer göra. Återigen ignorerar du min poäng och koncentrerar dig på något meningslöst, det jag ville ha sagt är att det finns många sätt för mig att få tag på spel att testa och att jag inte förstår ditt uttalande om "Du måste köpa dem innan du kan testa dem", men istället lyckas du få det att låta som om jag förespråkar piratkopiering, starkt jobbat.
Vem är det som koncenterar sig på något meningslöst i första taget då? Tänk efter nu. Är det meningsfullt att koncentrera sig på ordet "köpa"? Att du skulle spela två olika versioner av spelen tror jag knappast du har tid med, råd har du säkert eftersom du verkar få spelen gratis, så jag förstår inte varför du sitter och, som det verkar som, ljuger. Du tar väl inte hem två versioner av ett multiplattformsspel och spelar dem spelet ut? Snarare är det så att du inte hade räknat med att du måste "få tag i" båda spelen för att kunna se skillnaderna, eller hur? Om det däremot är så att du verkligen sitter och spelar igenom samma spel två ggr på olika maskiner så kudos. Du är antagligen en mycket värre spelgalning än alla på forumet. Då kommer du med argumentet "men jag sa ju att jag inte gör det i varje spel". Tja, då faller hela ditt sätt att tänka på eftersom du måste ha ett sätt att se skillnaderna i spel på. Mitt (och den stora majoriteten av alla andras som vill veta vilken som är den definitiva versionen) är bättre eftersom där slipper jag köpa/skaffa någonting som jag inte behöver (behöver bara en version, inte två) och jag slipper lägga ned dubbelt med tid. Brukar du inte läsa recensioner på spel heller då alltså med motivationen att det inte är retail? Du testar dessa spel själv? Hur vet du då vilket spel du vill ha? Kanske därför jag skrev "källor med olika graders trovärdighet"? Dvs vissa av dessa kan fullt ut återspegla den färdiga produkten medan vissa inte alls gör det. "intervjuer från utvecklare med ett mål", det är inte alltid de når målet, det kan mycket väl i slutändan låta: "well we set out to do it this way, but because of *insert excuse* we had to settle for that"
Ja, men jag läser flera olika källor på varje spel vid olika tider. Jag läser också forum med folk som spelar de olika versionerna av spelen. Illustrerar min poäng ganska väl tycker jag, förhandstittar är oftast just förhandstittar och ska tas med en nypa salt.
Varför har du klippt ut just det citatet? De säger nedanför vad som kommer bli bättre. De har inte ens avslöjat allt som ska bli bättre. Vad pratar du om?
Jag pratar om att jag kan titta på en HD film på datorn av ett spel på en konsol och sedan titta på en annan konsol. Ibland gör de också jämförande filmer, t ex Gametrailers. Jag får alltså både intryck från såna som har spelat spelet och visuella bevis på en och samma gång. Är du med? Jag såg ovan, och det om något är skitsnack, för en förklaring se ovan.
Ok. Då har jag väl bara tur att det som står nästan alltid överensstämmer med verkligheten då Återigen ett svar som saknar logik ett motivering. "Nej" som i att du fortfarande inte förstår? Hur är det damage control?
Återigen ett spydigt svar. "Nej", som i svar på den enda frågan du ställde där. Vet du inte ens vad du själv frågar? Vad skrev jag förut som motsäger det då? Nej jag ändrar inte detaljer, jag definerar detaljer när jag gjort uttalande som inte varit tillräckligt specifika för att du inte ska angripa dem och tolka dem till extremen. Säger jag t.ex. "en apa äter banan" så tolkar du det som "en apa måste äta banan" och angriper det bara för att jag inte definerade det tillräckligt med att skriva "en apa äter en banan när den känner för det". (Det här är åter ett exempel för att illustrera en poäng, denna gång hoppas jag att jag slipper följdfrågor som "Vart är konsumenterna? eller "vad motsvarar royalties?" eftersom de återigen inte ingår i exemplet )
Så med andra ord är du vag med meningen för att du ska få en fördel i argumentationen. Och så klagar du på att jag frågar vidare när det är du som utelämnar detaljer som ändrar betydelsen med meningar. Vart är konsumenterna? Vad motsvarar royalties? Jag såg relevansen och förklarade just ovan varför det är relevant, motsätter du dig att pris och utbud har relevans till försäljningen?
Du har missat poängen. Jag motsätter mig hur det är relevant vilka som köper, sålänge några köper. Nöjd?
Med dialog och ljud tar mycket plats (som jag sa från början om du läser) menar jag att det ofta fyller upp mycket plats på skivan. Jag har aldrig sagt någonting mot att dialog komprimerar bra. Jag trodde det framgick. Ett exempel på det andra, att det ibland tar för mycket tid och jobb för att vara värt det, är att försöka sammanställa försäljningsstatistik för att försöka övertyga dig om att spel som är säg ett halvår gammalt och portas till en annan konsol säljer generellt sämre. Jag vet att det är sant och om du inte accepterar det så får det vara så, jag lägger inte ner den tiden på det, det tar tillräckligt mycket tid att ens engagera mig i denna tråd.
Fast hur kan du veta att det är sant om du aldrig sammanställt försäljningsstatistik  ? Citerar mitt svar från när basselito ställde mer eller mindre samma fråga: "Den hade säkert varit dyrare om den haft HD men det jag ville få fram är att alla konsumenter bryr sig om grafik i någon grad, och att jämföra Wii-försäljningen med 360/PS3 för att bevisa att grafik inte spelar roll är missvisande."
Det spelar ju inte någon större roll... Om man köper spel till Wii så kan man köpa multiplattformsspel till 360 som är väldigt lite grafiskt sämre än PS3. Man köper nya färska spel till PS2 också. Du verkar ju tro att man kommer välja den bättre versionen bara för att den är bättre. Men som du själv argumenterar för så finns det andra aspekter som passar in också. Vilken skulle du välja om grafiken var bättre i PS3-versionen och resten identiskt?
360 versionen. Jag har ingen PS3  Men med samma argument så skulle alla med två konsoler "eller de som inte har bestämt sig ännu" köpa 360 versionen av Virtua Fighter 5. Men det gör de inte. De flesta vet inte ens om skillnaderna. Det är det jag försöker berätta. Personligen tycker jag alltid att det är svårt att jämföra hur bra spel är utan att börja kategorisera, hur jämför man t.ex. Final Fantasy VII mot Motorstorm? Visst en ranking kan visa att det ena har fått bättre medelsnitt i recensioner men det är helt omöjligt att ur de siffrorna bestämma vilket spel som är bättre eftersom de är helt olika spel. Rankingen kan användas för att se om media tycker att ett spel är bra eller inte, men inte för att se om spel x är bättre än spel y.
Inte individuellt. Men man kan se om de 100 sidorna rankar ett spel bättre än ett annat. Då håller de det högre än det andra. Om de flesta säger 10 till ett spel och 9 till ett annat så tycker de det första spelet är bättre. Jag har inte motsatt mig att man kan släppa spel på flera skivor
Näe.. du har bara frågat hur "Xbox 360 ska kunna konkurrera" med så lite lagringsutrymme. Det är skillnad på 720p och 720p också, komprimeringsalgoritm och bitrate är väldigt avgörande faktorer, en cutscene komprimerad med mpeg2 och 10mbit/s kan se avsevärt sämre ut än samma cutscene komprimerad med h.264 och 20mbit/s även om båda har samma upplösning på 720p, lagringsfördelen BD har kan mycket väl tillåta högre bitrates.
Ok. Ska bli intressant att se vad PS3 har för CG. Om man nu kan avgöra det genom att titta på det utan någon bild vid bild jämförelse? Vilka källor har sagt att nästa konsol fråm MS kommer runt 2010? Jag har också hört lösa rykten men finns det mer än så i dagsläget?
Jag kan minnas fel men det var väl Peter Moore själv bland annat. Men jag sa att den "troligen" kommer då, så det är mina spekulationer. Det brukar inte ta mer än 5 år innan en ny konsol är ute på marknaden. Jag menar fullt allvar, vill du förklara meningen du ville få fram med "Ljud tar plats." då?
Att ljud och dialog tar plats i många spel. Som Oblivon t ex. Du väljer ju själv att lyfta fram en kategori som RPG när du ska förespråka att CG tar plats så jag ser inte varför jag inte ska få det. Så din summering av "möjligt att det kan ta längre tid också" är "luta åt 3 år"? Bra summerat, du missade bara att innehållet ska stämma överens. Rätta till det och jag kan förlåta dig med.
Det var inte den summeringen jag menade, det var inte ens en summering  . Jag menade givetvis de som Faceplant syftade på som du tyckte jag förvrängde. Sluta ######s nu Tal tar fortfarande ALLTID lite plats jämfört med ljudeffekter/musik vid samma komprimeringsgrad, det verkar vara relativiteten du har svårt med och visst det är ett teoretiskt begrepp.
Vad argumenterar du mot/för här som du tror att jag inte håller med om? Hade du frågade då vart konsumenterna och royalties är? Det hade inte varit särskilt logiskt eller hur?
Det hade jag definitivt gjort och det gör jag ju hela tiden under diskussionen. Man kan inte bara säga en sak om lagringsutrymmet och tro att andra aspekter inte spelar in. Eh jag behöver inte välja en tolkning för något jag skrev
Du kan ändra innebörden av vad du skrivit beroende på vad jag skriver. Det har du gjort många ggr hittills. Vi har redan varit där, med GFLOPS, kärnor osv, varför ska jag upprepa de tekniska skillnaderna? Har du glömt dem kan du bläddra tillbaka ett par sidor i tråden.
Notera hur jag skriver i imperfekt så bör allting bli mycket klarare
Postad 03 maj 2007 - 04:16
Moo
-
Moo
-
Användare
-
-
168 inlägg
[quote name='Zoiler' date='May 3 2007, 03:42'][quote name='Moo' date='May 2 2007, 23:18 ']Ordet "testa" kan användas på många sätt, ett sätt är här när jag använder det i sammanhanget "testa 360-versionen mot PS3-versionen", det betyder inte "testa" som i "testa innan köp" utan snarare "undersöka skillnader", framgick inte det?[/quote] Nej eftersom ordet, som du vet, kan användas på många sätt så var det inte klart vilket sätt du menade. Varför frågar du om det framgick överhuvudtaget när det är tydligt att det inte gjorde det? [/quote] Jag tyckte det framgick solklart, därför jag frågade. Det är inte alls tydligt att det inte framgick, det enda som är tydligt är att du missade helt sammanhanget jag använde ordet "testa" i och började tjaffsa om "testa innan man köper". [quote]Hur får du då reda på vilken version som är bäst eftersom du inte läser recensioner? Det kanske är så enkelt som att du inte bryr dig riktigt... precis som mainstream inte kommer göra.[/quote] Du får gärna visa var jag har sagt att jag inte läser recensioner. Att jag föredrar att testa spelen framför att läsa recensioner betyder knappast att jag inte läser recensioner. Om jag inte brydde mig vilken version som var bäst, skulle jag ha brytt mig om att hålla en såhär lång diskussion om vilken av plattformarna som kommer få de bättre multiplattformsversioner i framtiden? Tänk efter lite va. [quote]Vem är det som koncenterar sig på något meningslöst i första taget då? Tänk efter nu. Är det meningsfullt att koncentrera sig på ordet "köpa"? Att du skulle spela två olika versioner av spelen tror jag knappast du har tid med, råd har du säkert eftersom du verkar få spelen gratis, så jag förstår inte varför du sitter och, som det verkar som, ljuger. Du tar väl inte hem två versioner av ett multiplattformsspel och spelar dem spelet ut? Snarare är det så att du inte hade räknat med att du måste "få tag i" båda spelen för att kunna se skillnaderna, eller hur? Om det däremot är så att du verkligen sitter och spelar igenom samma spel två ggr på olika maskiner så kudos. Du är antagligen en mycket värre spelgalning än alla på forumet. Då kommer du med argumentet "men jag sa ju att jag inte gör det i varje spel". Tja, då faller hela ditt sätt att tänka på eftersom du måste ha ett sätt att se skillnaderna i spel på. Mitt (och den stora majoriteten av alla andras som vill veta vilken som är den definitiva versionen) är bättre eftersom där slipper jag köpa/skaffa någonting som jag inte behöver (behöver bara en version, inte två) och jag slipper lägga ned dubbelt med tid. Brukar du inte läsa recensioner på spel heller då alltså med motivationen att det inte är retail? Du testar dessa spel själv? Hur vet du då vilket spel du vill ha?[/quote] Nej det är meningslöst att koncentrera sig på ordet "köpa" i sammanhanget, det är just det jag försökt säga, titta på dessa citat från dig: [quote]Och hur "testar" du dessa retailspel? Du måste köpa dem innan du kan testa dem. För övrigt ska det även inkludera "vad spelutvecklare säger i intervjuer av speltidningar".[/quote] [quote]Blir det inte både kostsamt och mödosamt att köpa och spela både Xbox 360 och PS3 versionen av varje spel för att ta reda på vilken som är bäst  [/quote] Som vi kan se är det du som hela tider tar upp det här med "köpa spel", nu förklarar du att det är meningslöst, eh ok jag kan ju bara hålla med. Har jag påstått att jag spelar två versioner av spelen? Det är inte praktiskt på något sätt, det jag sa är att jag testar vissa spel på båda plattformar, här betyder ordet "testar" att jag spelar kortare perioder för att se om versionerna skiljer sig åt på något sätt, ibland för att bestämma vilken jag ska behålla. Men eftersom du verkar otroligt intresserad av hur jag får tag i spelen så kan jag berätta att jag köper vissa, lånar vissa, spelar vissa hos kompisar osv, kan vi lämna hur jag får tag i spelen nu eller är du fortfarande nyfiken? [quote][quote]Kanske därför jag skrev "källor med olika graders trovärdighet"? Dvs vissa av dessa kan fullt ut återspegla den färdiga produkten medan vissa inte alls gör det. "intervjuer från utvecklare med ett mål", det är inte alltid de når målet, det kan mycket väl i slutändan låta: "well we set out to do it this way, but because of *insert excuse* we had to settle for that"[/quote] Ja, men jag läser flera olika källor på varje spel vid olika tider. Jag läser också forum med folk som spelar de olika versionerna av spelen.[/quote] Ja men kan du erkänna att mycket som skrivs på dessa inte är skrivet i sten, inte ens allt utvecklarna skriver eftersom saker kan ändras under arbetets gång? För om man läser detta citat från dig: [quote]Intervjuer från utvecklare (lägg ned bloggar, intervjuer förekommer på spelsiter) som har ett mål med sina produkter går också att lita på. Eller tror du att de släpper ett spel och sedan säger "Well, what do you know. While playing the retailcopy myself i found out that the PS3 version had som extra CG that i didnt know we put in. It halso apparently had some great physics compared to the 360 version which is fun since Im the lead physicsprogrammer"[/quote] ...så antyder du att så länge en utvecklare i en blogg eller intervju har satt upp ett mål med produkten så uppnås det också, vilket ofta inte alls stämmer. [quote]Varför har du klippt ut just det citatet? De säger nedanför vad som kommer bli bättre. De har inte ens avslöjat allt som ska bli bättre.[/quote] Eh jag klippte ut det citatet för att det säger att det handlar om en "first glimpse" dvs en tidig förhandstitt, och långt ifrån allt som skrivs är klart och bekräftat. Ett fåtal förbättringar är saker redan implementerade men de flesta är bevisligen finns implementerade än och han säger också att utvecklarna inte vill avslöja detailjer kring dessa. Det och att det är en "first glimpse" är anledningen till att jag menade att det ska tas med en nypa salt. [quote]Jag pratar om att jag kan titta på en HD film på datorn av ett spel på en konsol och sedan titta på en annan konsol. Ibland gör de också jämförande filmer, t ex Gametrailers. Jag får alltså både intryck från såna som har spelat spelet och visuella bevis på en och samma gång. Är du med?[/quote] Nu är jag med ja, gick inte alls att utlösa det ur "HD filmer går att lita på. Jämförande HD filmer går att lita på." då "HD filmer" kan syfta på precis vad som helst utan sammanhang. [quote]Ok. Då har jag väl bara tur att det som står nästan alltid överensstämmer med verkligheten då  [/quote] Busstidtabellen stämmer också nästan alltid, är det därför de skriver "tider är ungefärliga" på den? Jag har inte påstått att rykten, intervjuer, förhandstittar (inte ens bra att klumpa ihop alla till en kategori då vissa är av färdiga spel medan andra är mycket tidigare i utvecklingen) aldrig stämmer, jag påstår som sagt att de varierar i trovärdighet. Du försöker få det att framstå som fakta om den färdiga produkten innan den existerar och det är det som irriterar mig. [quote][quote]Återigen ett svar som saknar logik ett motivering. "Nej" som i att du fortfarande inte förstår? Hur är det damage control?[/quote] Återigen ett spydigt svar. "Nej", som i svar på den enda frågan du ställde där. Vet du inte ens vad du själv frågar?[/quote] Jag vet vad jag frågade, jag bad dig utveckla ditt svar vilket du inte gör. Oväntat att du inte undviker att förklara vad du menar med "damage control" när jag specifikt frågar efter en förklaring och istället svarar med något som leder konversationen åt ett annat håll. [quote]Så med andra ord är du vag med meningen för att du ska få en fördel i argumentationen. Och så klagar du på att jag frågar vidare när det är du som utelämnar detaljer som ändrar betydelsen med meningar.[/quote] Klagar jag när du "frågar vidare"? Nej jag klagar när du tar något jag skriver och tolkar det fel, istället för att fråga mig vad jag menar eller att utveckla det jag skriver gör du en för dig fördelaktig tolkning av det. [quote]Du har missat poängen. Jag motsätter mig hur det är relevant vilka som köper, sålänge några köper.[/quote] Synd bara att du missade att det handlade om varför de maskinerna fortfarande säljer bra, inte att de gör det. Jag har inte motsatt mig det faktum att de säljer bra, (bara att bläddra tillbaka ett par sidor och kolla) däremot är det relevant vilka som köper den när jag förklarade min teori om varför de säljer bra. [quote]Med dialog och ljud tar mycket plats (som jag sa från början om du läser) menar jag att det ofta fyller upp mycket plats på skivan. Jag har aldrig sagt någonting mot att dialog komprimerar bra. Jag trodde det framgick.[/quote] Ok om jag citerar det som sas: [quote=Zoiler]Du skulle inte kunna ge några bevis på att dialog tar lite plats?[/quote] [quote name='Moo]Läs runt lite' date=' det är allmänt känt att tal komprimerar bättre än t.ex. musik.[/quote'] [quote=Zoiler]Not good enough och inget svar på frågan. Mycket dialog tar plats och det har du redan gått med på.[/quote] En annan del: [quote name='Moo]Mycket dialog tar plats = ja' date=' dialog komprimerar bättre än musik = ja. Bara jag gått med på det första behöver inte betyda att det andra inte stämmer.[/quote'] [quote name='Zoiler]Det har jag aldrig sagt heller. Är du med nu? Ljud tar oftast' date=' nej ALLTID, mer plats än text i spel. Du gillar att famla med teoretiska begrepp har jag förstått. Sen har jag fortfarande inte fått något bevis. Ditt ord kan jag ju inte ta för det eftersom du aldrig tar mitt ord för något[/quote'] I båda dess konversationer ber du mig bevisa att tal komprimerar bra, sen är du inte nöjd med beviset när jag bara avfärdar det med att det är allmänt känt, skulle du göra så om du inte motsatte dig att tal komprimerar bra? Det är solklart att du inte godtog det och nu när jag orkade presentera bevis så backar du och helt plötsligt hade du aldrig ifrågesatt det. [quote]Fast hur kan du veta att det är sant om du aldrig sammanställt försäljningsstatistik  ?[/quote] Det är min tes att det är så, jag menar också att de flesta andra spelkonsumenter håller med om det. Hade jag dock haft stenhårda bevis hade vi inte ens diskuterat det fram och tillbaka. [quote]Det spelar ju inte någon större roll... Om man köper spel till Wii så kan man köpa multiplattformsspel till 360 som är väldigt lite grafiskt sämre än PS3. Man köper nya färska spel till PS2 också. Du verkar ju tro att man kommer välja den bättre versionen bara för att den är bättre. Men som du själv argumenterar för så finns det andra aspekter som passar in också.[/quote] Menar du multiplattformsspel för Wii eller exklusiva? Multiplattformsspel för Wii är faktiskt en intressant del vi inte berört och där finns det en del potential i och med Wii-moten, till skillnad från 360 har Wii ett eget tekniskt övertag gentemot PS3. Ja vill du dela med dig av några argument för varför konsumenter inte skulle välja den bättre versionen av ett multiplattformsspel? Vilka faktorer påverkar åt andra hållet? Att man väljer en version som är sämre när man äger konsolerna för båda? Det finns såna faktorer och det förnekar jag fortfarande inte. Dåligt informerade konsumenter är väl den viktigaste jag kan komma på, men fortfarande tror jag att betydligt fler väljer den bättre versionen. [quote][quote]Vilken skulle du välja om grafiken var bättre i PS3-versionen och resten identiskt?[/quote] 360 versionen. Jag har ingen PS3  [/quote] Frågan var retorisk. [quote]Men med samma argument så skulle alla med två konsoler "eller de som inte har bestämt sig ännu" köpa 360 versionen av Virtua Fighter 5. Men det gör de inte. De flesta vet inte ens om skillnaderna. Det är det jag försöker berätta.[/quote] Jag äger inte VF5, skulle jag köpa det efter att 360-versioner kommer ut, och de förbättringarna som det pratas om i den tidiga förhandstitten verkligen är där och är betydliga så väljer jag 360-versionen tveklöst. "De flesta vet inte ens om skillnaderna" <- kan kanske bero på att den versionen inte ens är färdig? Du tror inte informationen kommer fram till konsumenterna när det väl är dags? Att t.ex. säljarna i spelbutikerna informerar? Att kartongen informear om "förbättrade funktioner"? Att recensionerna informerar osv? [quote]Inte individuellt. Men man kan se om de 100 sidorna rankar ett spel bättre än ett annat. Då håller de det högre än det andra. Om de flesta säger 10 till ett spel och 9 till ett annat så tycker de det första spelet är bättre.[/quote] Även om det är två helt olika spel, säg ett bilspel och ett RPG? Du tycker att det fortfarande kan jämföras med varandra med betyg från recensioner och man kan säga att ett spel är bättre än det andra? Hur skulle du i så fall motivera det om du inte fick svara "den ena har fått bättre recensioner"? [quote][quote]Jag har inte motsatt mig att man kan släppa spel på flera skivor[/quote] Näe.. du har bara frågat hur "Xbox 360 ska kunna konkurrera" med så lite lagringsutrymme.[/quote] Det är i min mening mer troligt att utvecklarna försöker få ner skivantalet genom att kompromissa med innehållet (hårdare komprimering, kanske borttagandet av vissa icke-essentiella element osv) än att släppa med så många skivor för att spegla PS3-versionen, och det kan resultera i en konkurrensfördel för PS3-versionen. Men visst så länge utvecklarna är villiga att trycka ut upp till 6 DVD för varje BD (som på MGS4 Boxset-bilden  ) så kan DVD självklart konkurrera med BD, jag anser bara att det föreligger hinder i praktiken då utvecklarna med stor sannolikhet väljer det alternativet. [quote]Ok. Ska bli intressant att se vad PS3 har för CG. Om man nu kan avgöra det genom att titta på det utan någon bild vid bild jämförelse?[/quote] Det är väl rätt subjektivt från person till personb, vissa ser inte skillnad på en TV för 10 000 och en för 50 000 heller utan att jämföra dem sida vid sida. De som inte har en HD-kapabel display har väl svårast att se skillnaden. [quote]Att ljud och dialog tar plats i många spel. Som Oblivon t ex. Du väljer ju själv att lyfta fram en kategori som RPG när du ska förespråka att CG tar plats så jag ser inte varför jag inte ska få det.[/quote] Det jag ville få fram var att dialog tar i relation till t.ex. CG eller musik lite plats per tidsenhet, motsatte aldrig att stora mängder tal (t.ex. 25 timmar som i Oblivion) inte kan ackumulera stor mängd data, men att det i relation till samma mängd CG (25 timmar) skulle vara relativt litet. [quote]Tal tar fortfarande ALLTID lite plats jämfört med ljudeffekter/musik vid samma komprimeringsgrad, det verkar vara relativiteten du har svårt med och visst det är ett teoretiskt begrepp. [quote]Vad argumenterar du mot/för här som du tror att jag inte håller med om?[/quote][/quote] Se ovan om dina krav på att jag ska bevisa att tal komprimerar väl. [quote]Det hade jag definitivt gjort och det gör jag ju hela tiden under diskussionen. Man kan inte bara säga en sak om lagringsutrymmet och tro att andra aspekter inte spelar in.[/quote] Aha då kan du få förklara hur royalties ska knytas till mitt uttalande "eftersom 360 är begränsad av sin lagringskapacitet så kommer spelutvecklarna anpassa 360-versionen efter det men inte nödvändigtvis PS3-versionen också". [quote][quote]Eh jag behöver inte välja en tolkning för något jag skrev[/quote] Du kan ändra innebörden av vad du skrivit beroende på vad jag skriver. Det har du gjort många ggr hittills.[/quote] Jag kan förtydliga det när andra tolkar det på ett annat sätt än det jag menade, om du ska anklaga mig för att ändra det så får du komma med citat där det jag säger bara kan tolkas på ett sätt och citat där jag ändrar mig från den tolkningen. Jag anser att du har misstolkat mig med uppsåt vid vissa tillfälle för att få fördel i en diskussion då du tolkat det till något jag klart inte menade.
Redigerat av Moo, 03 maj 2007 - 04:42.
Postad 03 maj 2007 - 06:28
Unregistered6810b893
-
Unregistered6810b893
-
Guru
-
-
6 702 inlägg
Jag kan inte bevisa att jag får morgontidningen i brevlådan i morgon-bitti heller, det är det som är felet med den argumentationstekniken.
Typiskt nog var min brevlåda tom i morse. Tack för det Faceplant! (och i förlängningen både PS3 och Sony!) Ja just det, innan jag glömmer det:
Postad 03 maj 2007 - 07:26
basselito
-
basselito
-
Beroende
-
-
1 302 inlägg
Jag vet inte vilket annat svar du sökte efter, du konstaterar att jag tror på framtida PS3-spel, och sen frågar du mig varför jag inte testar dem i en färdig version istället för att spekulera, så återigen: hur ska jag testa färdiga versioner av framtida spel? Det var där tidsmaskinen kom in i bilden.
<{POST_SNAPBACK}>
Sluta med att försöka fördumma mig. Dåligt sätt att hålla en disskusion. Jag frågar självklart inte dig varför du inte testar dom framtida PS3 spelen. Gud vad fånig du är. Du säger att du föredrar att testa retail spelen innan du bildar dig en uppfattning eller hur? Varför har du ett behov av det och inte vågade bilda dig en uppfattning om dom innan dom släpps medan du kan det med dessa PS3 spelen? Du hade inte förtydligat exakt vad du gjorde så jag ville bara påpeka att det finns andra positioner på ett spelföretag. Nu vet jag att du sysslar med den grafiska biten, hjälper när jag ska väga det du säger i rollen som spelutvecklare, t.ex. så lägger jag mer vikt när du pratar om själva det artistiska och mindre vikt när du pratar om saker som rör spelmotorn och programmering.
Är man spelutvecklare jobbar man väl direkt med spel eller? Du har verkligen en tråkig översittar fason. Du verkar tydligen inte vara tillräckligt insatt i vad man gör som Technical Artist. Som Technical Artist tar jag fram ny teknologi när det kommer till den grafiska biten. Vilket du redan förstår hoppas jag är ganska utbrett område. Hur motorns core ska vara uppbyggd när det gäller rendera upp geometri till ljus modeller som ska användas i motorn. Jag jobbar direkt med programmerarna. Spenderar nästan mer tid med dom än med grafiker. Men i o m du var ganska snabb med att döma som du inte lägger någon större vikt i när jag pratar om den tekniska biten så vill jag veta vad DU har för erfarenhet som säger att vi ska lägga någon vikt i vad du säger? Är den verkligen billig i förhållande till t.ex. 360? Det vill jag inte hålla med om, idag kostar en Wii med komponentkabeln typ en hundring mindre än 360 Premium. Den hade säkert varit dyrare om den haft HD men det jag ville få fram är att alla konsumenter bryr sig om grafik i någon grad, och att jämföra Wii-försäljningen med 360/PS3 för att bevisa att grafik inte spelar roll är missvisande.
100:- billigare? Var har du fått dom uppgifterna ifrån. Kollar jag bara billigaste priserna här på Prisjakt ser det inte ut så. Det visar bara hur du har tendens till att vinkla saker till din fördel. Prisjakt: Xbox 360 Premium 3190:- Nintendo Wii: 2590:- 500:- skillnad. Tillräckligt för många. Även om GoW redan maxade upplösningen för Unreal Engine 3 (vilket jag finner föga troligt) så är upplösningen inte det enda som påverkar kvalitén på texturerna, det antar jag att du känner till. Samma textur som inte är lika hårt komprimerad hade inte belastat motorn hårdare, det hade snarare avlastat systemet eftersom uppackningen av den komprimerade texturen generellt tar mer kraft ju mer avancerad komprimeringsalgoritmen är och ju hårdare den är komprimerad. Fler texturer kan också ge mer variationer i bandesignen och fler miljöer t.ex.
Du prata helt och hållet om texturer när dom packas om, men när dom är uppackade? Både PS3 och 360 har sitt grafik minne eller hur? Det kvittar hur mycket du har komprimerat texturerna, grafik minnet kan fortfarande inte belastas mer. Det du pratar om är att PS3 skulle kunna swappa texturer snabbare. Det är en annan sak. Jag sa fieldrate.
Redigerat av basselito, 03 maj 2007 - 07:39.
Postad 03 maj 2007 - 07:28
basselito
-
basselito
-
Beroende
-
-
1 302 inlägg
Jag kan inte bevisa att jag får morgontidningen i brevlådan i morgon-bitti heller, det är det som är felet med den argumentationstekniken.
Typiskt nog var min brevlåda tom i morse. Tack för det Faceplant! (och i förlängningen både PS3 och Sony!)
Ja just det, innan jag glömmer det: 
<{POST_SNAPBACK}>
Haha....fick precis reda på det också via deras "tidning utebliven" linje.  Fan vad ska man nu läsa till sitt kaffe?
Postad 03 maj 2007 - 11:01
Sir Anselm
-
Sir Anselm
-
Beroende
-
-
1 475 inlägg
Touched a nerve there did I? Mer att komma med? Tja vad sägs om den biten där jag utvecklade denna teori? Ska jag "läsa lite böcker" och lära mig att argumentera? Jag är inte den som som tvingas ta till välgenomtänkta argument som "idiot" i alla fall 
Jaså, så du tycker att uttalanden som försöker likställa människor som avviker från din uppfattning med 10-åringar är välgenomtänkta? Ha ha, you're funny! Hade du tillhört det andra könet hade jag börjat undra om det var den där jobbiga perioden i månaden.
Aah, ännu ett moget och välgenomtänkt uttalande... Med din logik så behövs det väl inte ljudeffekter eller dialog i ett spel heller, för hade du velat lyssna på sånt hade du köpt en CD eller hur?
Det där är väl ändå ingen bra jämförelse? Men visst, hade ett spel fyllts med massa musik utan betydelse för spelet hade jag hellre lyssnat på en cd! Du verkar inte ha följt tråden så jag får upprepa mig: bara en sån sak som mindre komprimering av texturerna hade definitivt gett grafiken i GoW en boost, hade även hjälp något med frame-raten. Du skrev tidigare att du inte stördes av de fåtal slowdowns i GoW och det accepterar jag, inte alla är lika känsliga, vissa uppfattar inte skillnaden mellan 60 uppdateringar och 100, vissa uppfattar knappt skillnaden mellan 30 och 60, olika personer är olika känsliga. För mig var det i alla fall uppenbart stundtals att frame-raten sjönk markant. Ska också tillägga att jag spelade igenom hela spelet i split-screen co-op med en vän, kanske inte håller samma FPS som när man spelar själv.
Se Basselitos svar, jag tar nog hellre hans ord för det än ditt, för såvitt jag vet så har du ingen egen erfarenhet av att utveckla spel? Skippar du alla cutscenes i FFX och MGS kan du lika gärna sluta spela såna spel och hålla dig till shooters som GoW imo.
Ja, eller så spelar jag spel som inte består till hälften av cutscenes, som t.ex Oblivion eller dylikt... Men i valet mellan MGS och Gears of War är mitt val enkelt. FFX skulle kanske bli svårare, för det var ändå ett riktigt bra spel, som jag spenderade ett par hundra timmar på... trots minifilmerna
Postad 03 maj 2007 - 11:15
Faceplant
-
Faceplant
-
Beroende
-
-
1 264 inlägg
Typiskt nog var min brevlåda tom i morse. Tack för det Faceplant! (och i förlängningen både PS3 och Sony!)
Ja just det, innan jag glömmer det: 
<{POST_SNAPBACK}>
Absolut och visst hade det varit extra intressant om någon falktiskt hade argumenterat mot att du skulle fått tidningen idag.  Jag misstänker att du själv skulle kunna rada upp flera goda argument för att du faktiskt borde fått tidningen. Du har kanske betalat din prenumeration, tidningsbudet brukar komma, det är inte snöstorm etc. Tror du att du får tidningen nästa torsdag?
Redigerat av Faceplant, 03 maj 2007 - 11:19.
Postad 03 maj 2007 - 11:24
Faceplant
-
Faceplant
-
Beroende
-
-
1 264 inlägg
Jag sa fieldrate.
<{POST_SNAPBACK}>
Nu har du skrivit "fieldrate" två gånger i dina poster. Om du skrivit det en bara gång så hade jag avfärdat det som stavfel, men det verkar det inte vara eftersom du nu betonar extra att du faktiskt skrev "fieldrate". Vad är "fieldrate"?
Postad 03 maj 2007 - 11:32
Moo
-
Moo
-
Användare
-
-
168 inlägg
Sluta med att försöka fördumma mig. Dåligt sätt att hålla en disskusion. Jag frågar självklart inte dig varför du inte testar dom framtida PS3 spelen. Gud vad fånig du är. Du säger att du föredrar att testa retail spelen innan du bildar dig en uppfattning eller hur? Varför har du ett behov av det och inte vågade bilda dig en uppfattning om dom innan dom släpps medan du kan det med dessa PS3 spelen?.
Hur ska jag veta att du menar spel som är ute när du nämner det i samband med diskussionen om framtida spel? Hade du formulerat dig korrekt där hade vi sluppit älta detta. Ja jag föredrar att testa retail-spel framför info från förhandstittar och dyl. men varför skulle detta betyda att jag inte kan ha en uppfattning innan de släpps? Det har jag ibland om förhandsinfon är omfattande och övertygande, men den uppfattningen kan fortfarande ändras när det färdiga spelet kommer eftersom det knappast är samma sak att läsa en förhandstitt och att spela den färdiga versionen själv. Är man spelutvecklare jobbar man väl direkt med spel eller? Du har verkligen en tråkig översittar fason. Du verkar tydligen inte vara tillräckligt insatt i vad man gör som Technical Artist. Som Technical Artist tar jag fram ny teknologi när det kommer till den grafiska biten. Vilket du redan förstår hoppas jag är ganska utbrett område. Hur motorns core ska vara uppbyggd när det gäller rendera upp geometri till ljus modeller som ska användas i motorn. Jag jobbar direkt med programmerarna. Spenderar nästan mer tid med dom än med grafiker. Men i o m du var ganska snabb med att döma som du inte lägger någon större vikt i när jag pratar om den tekniska biten så vill jag veta vad DU har för erfarenhet som säger att vi ska lägga någon vikt i vad du säger?
Hur långt man sträcker begreppet "spelutvecklare" är en öppen fråga, är någon som t.ex. bara ritar idéskisser en utvecklare? Någon som skriver bakgrundsstoryn? Utan att veta vad du gjorde så anser jag att min fråga var berättigad. Nu när du förklarar ännu mer i detalj vad du gör så kan de som läser dina inlägg ha det i åtanke, hur ska vi gissa oss till vad en "Technical Artist" (termen är knappast glasklar eller vida känd för oss som inte jobbar i branschen) gör annars och vilken del av det du säger som är av egen erfarenhet? Hur detta gör mig till en översittare för du gärna utveckla. Man ska alltid vara källkritisk så jag anser inte att någon ska ta någon av våra åsikter för givet utan att analysera dem. Jag har aldrig jobbat med spel och det har jag inte heller antytt, däremot har jag mycket erfarenhet av spel ur konsumentsynpunkt och jag motiverar mina argument utförligt. Är den verkligen billig i förhållande till t.ex. 360? Det vill jag inte hålla med om, idag kostar en Wii med komponentkabeln typ en hundring mindre än 360 Premium. Den hade säkert varit dyrare om den haft HD men det jag ville få fram är att alla konsumenter bryr sig om grafik i någon grad, och att jämföra Wii-försäljningen med 360/PS3 för att bevisa att grafik inte spelar roll är missvisande. 100:- billigare? Var har du fått dom uppgifterna ifrån. Kollar jag bara billigaste priserna här på Prisjakt ser det inte ut så. Det visar bara hur du har tendens till att vinkla saker till din fördel.
Prisjakt:
Xbox 360 Premium 3190:-
Nintendo Wii: 2590:-
500:- skillnad. Tillräckligt för många.
Du läser inte särskilt bra så jag har nu markerat det du missat i fet text. Du kan argumentera att de som har en kass TV lika gärna kan köra skit-kompositen som medföljer om du saknar svar. Jag gillar dock att göra jämförelsen lite mer rättvis eftersom jag anser att Wii har "fuskat" med priset genom att inte inkludera en komponentkabel eller RGB-scart medan 360 inkluderar komponentkabel och en del andra tillbehör. Om du vill föra argumentet att vi bara ska jämföra baspaketet utan "onödiga" tillbehör som en avsevärt bättre kabel som är essentiellt i min mening så kan vi lika gärna jämföra Wii med 360 Core där Core är 100kr billigare. Även om GoW redan maxade upplösningen för Unreal Engine 3 (vilket jag finner föga troligt) så är upplösningen inte det enda som påverkar kvalitén på texturerna, det antar jag att du känner till. Samma textur som inte är lika hårt komprimerad hade inte belastat motorn hårdare, det hade snarare avlastat systemet eftersom uppackningen av den komprimerade texturen generellt tar mer kraft ju mer avancerad komprimeringsalgoritmen är och ju hårdare den är komprimerad. Fler texturer kan också ge mer variationer i bandesignen och fler miljöer t.ex. Du prata helt och hållet om texturer när dom packas om, men när dom är uppackade? Både PS3 och 360 har sitt grafik minne eller hur? Det kvittar hur mycket du har komprimerat texturerna, grafik minnet kan fortfarande inte belastas mer. Det du pratar om är att PS3 skulle kunna swappa texturer snabbare. Det är en annan sak. Jag sa fieldrate.
Jag pratar om när texturer packas upp ja. Var skrev jag något om grafikminnets belastning? Jag skrev tydligt "det hade snarare avlastat systemet eftersom uppackningen av den komprimerade texturen..." och du borde veta att det som avlastas av lättare uppkacning är processorenhterna och inte minnet, så jag vet inte varför du blandar in grafikminnet.
Postad 03 maj 2007 - 12:18
Moo
-
Moo
-
Användare
-
-
168 inlägg
Jaså, så du tycker att uttalanden som försöker likställa människor som avviker från din uppfattning med 10-åringar är välgenomtänkta? Ha ha, you're funny!
Jag likställer inte människor som avviker från min uppfattning med 10-åringar, min poäng var att många skippar cutscenes för att de saknar tålamod att sitta och koncentrera sig på storyn, sen använde jag 10-åringar som ett exempel på en sådan grupp. Du fiskar bara efter sympatier i brist på argument mot teorin jag målat upp. Aah, ännu ett moget och välgenomtänkt uttalande...
Dina inlägg är knappast mer genomtänkta, de flesta går ut på att anmärka på att jag stampar på tår när jag framför en poäng istället för att bemöta poängen i sig. Fluffigt och utan substans är dessa svar från dig. Med din logik så behövs det väl inte ljudeffekter eller dialog i ett spel heller, för hade du velat lyssna på sånt hade du köpt en CD eller hur?
Det där är väl ändå ingen bra jämförelse? Men visst, hade ett spel fyllts med massa musik utan betydelse för spelet hade jag hellre lyssnat på en cd!
Jag tyckte att det var en utmärkt parallell. Vad definerar du som "musik utan betydelse för spelet" och hur skiljer det sig till "musik med betydelse för spelet"? Det lustiga är att det är klart lättare att definera om en cutscene har betydelse för spelet eller inte än att göra detsamma med musik, och ändå valde du att ha en distinktion mellan musik med betydelse och musik utan medan du drar alla cutscenes över en kam och helt enkelt kalla dem tråkiga. Se Basselitos svar, jag tar nog hellre hans ord för det än ditt, för såvitt jag vet så har du ingen egen erfarenhet av att utveckla spel?
Du får självklart tro på vem du vill, och nej jag har ingen erfarenhet av spelutveckling. Däremot så svarar basselito med att grafikminnet inte avlastas när jag pratade om processorenheterna, så jag vet inte vad du får ut av hans svar i det här fallet. Dessutom så tappar texturer i kvalité ju hårdare det komprimeras, det tror jag att han håller med om. Ja, eller så spelar jag spel som inte består till hälften av cutscenes, som t.ex Oblivion eller dylikt... Men i valet mellan MGS och Gears of War är mitt val enkelt. FFX skulle kanske bli svårare, för det var ändå ett riktigt bra spel, som jag spenderade ett par hundra timmar på... trots minifilmerna 
Oblivion består av minst lika mycket cutscenes som MGS och FFX, alla dialoger du har med NPCs t.ex. är in-game cutscenes, dvs delar av spelet där du förlorar kontrollen av din karaktär och en ofta längre story-sekvens följer. Hoppar du över allt NPCs säger till dig då? Om du lade ner ett par hundra timmar på FFX, kunde du inte ha lagt ett par till genom att ta till dig storyn? Kan inte tänka mig hur det skulle vara att spela FFX eller andra likande spel utan att sätta mig in i och förstå storyn.
Postad 03 maj 2007 - 12:42
Sir Anselm
-
Sir Anselm
-
Beroende
-
-
1 475 inlägg
Jag likställer inte människor som avviker från min uppfattning med 10-åringar, min poäng var att många skippar cutscenes för att de saknar tålamod att sitta och koncentrera sig på storyn, sen använde jag 10-åringar som ett exempel på en sådan grupp. Du fiskar bara efter sympatier i brist på argument mot teorin jag målat upp.
Ditt inlägg: Misstänker att många som inte tål cutscenes överhuvudtaget har lika mycket tålamod som en tioåring, eller är en.
Kallar du det här för att måla upp en teori? Garttis Einstein... Dina inlägg är knappast mer genomtänkta, de flesta går ut på att anmärka på att jag stampar på tår när jag framför en poäng istället för att bemöta poängen i sig. Fluffigt och utan substans är dessa svar från dig.
Ursäkta, men vilken poäng skulle det vara? Jag tyckte att det var en utmärkt parallell. Vad definerar du som "musik utan betydelse för spelet" och hur skiljer det sig till "musik med betydelse för spelet"? Det lustiga är att det är klart lättare att definera om en cutscene har betydelse för spelet eller inte än att göra detsamma med musik, och ändå valde du att ha en distinktion mellan musik med betydelse och musik utan medan du drar alla cutscenes över en kam och helt enkelt kalla dem tråkiga.
Som exempel skulle jag ju kunna ta en tv-serie istället för ett spel. Du har väl hört talas om Baywatch? De hade en lustig vana att lägga in episoder av "musikvideos" mitt i programmen, utan betydelse för storyn i sig, detta gjorde än riktigt usel serie om möjligt ännu sämre. Däremot musiken i Guitar Hero II är ju av största vikt, skillnaden mellan de varianterna av musik måste ju även du förstå? Du får självklart tro på vem du vill, och nej jag har ingen erfarenhet av spelutveckling. Däremot så svarar basselito med att grafikminnet inte avlastas när jag pratade om processorenheterna, så jag vet inte vad du får ut av hans svar i det här fallet. Dessutom så tappar texturer i kvalité ju hårdare det komprimeras, det tror jag att han håller med om.
Ja du, min tro på Basselito kvarstår... Oblivion består av minst lika mycket cutscenes som MGS och FFX, alla dialoger du har med NPCs t.ex. är in-game cutscenes, dvs delar av spelet där du förlorar kontrollen av din karaktär och en ofta längre story-sekvens följer. Hoppar du över allt NPCs säger till dig då?
Om du lade ner ett par hundra timmar på FFX, kunde du inte ha lagt ett par till genom att ta till dig storyn? Kan inte tänka mig hur det skulle vara att spela FFX eller andra likande spel utan att sätta mig in i och förstå storyn.
Har du spelat spelen överhuvudtaget? Varför skulle jag hoppa över dialoger? De är ju av största betydelse för spelet... Satt du med mig när jag spelade FFX? Nej! Alltså har du ingen aning om huruvida jag "hängde med" i storyn eller inte...
Postad 03 maj 2007 - 12:50
basselito
-
basselito
-
Beroende
-
-
1 302 inlägg
Hur ska jag veta att du menar spel som är ute när du nämner det i samband med diskussionen om framtida spel? Hade du formulerat dig korrekt där hade vi sluppit älta detta. Ja jag föredrar att testa retail-spel framför info från förhandstittar och dyl. men varför skulle detta betyda att jag inte kan ha en uppfattning innan de släpps? Det har jag ibland om förhandsinfon är omfattande och övertygande, men den uppfattningen kan fortfarande ändras när det färdiga spelet kommer eftersom det knappast är samma sak att läsa en förhandstitt och att spela den färdiga versionen själv. <{POST_SNAPBACK}>
*Sigh* Formulera mig mer korrekt? Jo så kan man också vända på en sak när man helt enkelt inte klarar av att förstår vad man skriver. Hur långt man sträcker begreppet "spelutvecklare" är en öppen fråga, är någon som t.ex. bara ritar idéskisser en utvecklare? Någon som skriver bakgrundsstoryn? Utan att veta vad du gjorde så anser jag att min fråga var berättigad. Nu när du förklarar ännu mer i detalj vad du gör så kan de som läser dina inlägg ha det i åtanke, hur ska vi gissa oss till vad en "Technical Artist" (termen är knappast glasklar eller vida känd för oss som inte jobbar i branschen) gör annars och vilken del av det du säger som är av egen erfarenhet? Hur detta gör mig till en översittare för du gärna utveckla.
Man ska alltid vara källkritisk så jag anser inte att någon ska ta någon av våra åsikter för givet utan att analysera dem. Jag har aldrig jobbat med spel och det har jag inte heller antytt, däremot har jag mycket erfarenhet av spel ur konsumentsynpunkt och jag motiverar mina argument utförligt.
Av alla exempel som du dragit upp så valde du att använda "att koka kaffe" som ganska tydligt inte har med direkt spelutveckling av ett spel. Men jo, självklart kan man definera det hur mycket man vill om vad som ska involveras. Även bud killen som kommer och lämnar paket till spelföretaget kan också anses vara en del av spelutvecklingen. Allt är en inviduell definition. Vad trodde du en Technical Artist gör? Var tror du Technical kommer in i bilden? Du säger det inte är känt för dig vad en Technical Artist gör men likväl så är du så pass säker på dig att du säger till mig att jag nog inte har så mycket erfarenhet av spelmotor och programmering. Då måste du ha någon aning om vad en Technical Artist gör? Eller kan det vara så att du faktiskt hade bildat dig en felaktig uppfattning för en gång skull? Sen när jag nämnde att jag är spelutvecklare så vad din respons liknande som: -"Pfftt, jaha vad gör du där? Koka kaffe kanske? Det är att titta ner på någon. Jag tolkade din respons på det sättet och det hade varit intressant hur andra tolkade det för du kommer ju absolut inte erkänna något sånt. Du läser inte särskilt bra så jag har nu markerat det du missat i fet text. Du kan argumentera att de som har en kass TV lika gärna kan köra skit-kompositen som medföljer om du saknar svar. Jag gillar dock att göra jämförelsen lite mer rättvis eftersom jag anser att Wii har "fuskat" med priset genom att inte inkludera en komponentkabel eller RGB-scart medan 360 inkluderar komponentkabel och en del andra tillbehör. Om du vill föra argumentet att vi bara ska jämföra baspaketet utan "onödiga" tillbehör som en avsevärt bättre kabel som är essentiellt i min mening så kan vi lika gärna jämföra Wii med 360 Core där Core är 100kr billigare.
Det mer komponent kabeln ignorera jag helt enkelt för det är en inviduell sak för varje person. Det samma gäller ju PS3 isåfall som även där bara ingår en komposit kabel. Det är priset konsumenterna ser i reklambladen, affärena etc etc som är det väsentliga. Sen ska det inte glömmas att du kan spela på din Wii out-of-the-box, men du ser inte att jag väljer att lägga på ett spel på 360:n? Jag pratar om när texturer packas upp ja. Var skrev jag något om grafikminnets belastning? Jag skrev tydligt "det hade snarare avlastat systemet eftersom uppackningen av den komprimerade texturen..." och du borde veta att det som avlastas av lättare uppkacning är processorenhterna och inte minnet, så jag vet inte varför du blandar in grafikminnet.
Amen gud, bra du håller att det är det du pratar om men kommer du ihåg var det hela började? Om att du säger det skulle bli snyggare om man har mer plats på skivan och det är just det jag menar att fillraten är fortfarande detsamma vilket är det du faktiskt ser på skärmen. Så det kvittar om den kan packa upp fler texturer om den inte klarar av att visa dom.
Postad 03 maj 2007 - 12:53
basselito
-
basselito
-
Beroende
-
-
1 302 inlägg
Jag sa fieldrate.
<{POST_SNAPBACK}> Nu har du skrivit "fieldrate" två gånger i dina poster. Om du skrivit det en bara gång så hade jag avfärdat det som stavfel, men det verkar det inte vara eftersom du nu betonar extra att du faktiskt skrev "fieldrate".
Vad är "fieldrate"?
<{POST_SNAPBACK}>
Jo det är båda typos. Fillrate.
Redigerat av basselito, 03 maj 2007 - 12:54.
Postad 03 maj 2007 - 13:06
Moo
-
Moo
-
Användare
-
-
168 inlägg
Kallar du det här för att måla upp en teori?
Eller så menade jag det här inlägget: Så du ser inget samband mellan avsaknad av tålamod och spelare som hoppar förbi texter, dialog, cutscenes och andra delar av storyn? Det gör jag i alla fall och det har inget med argumentationsteknik att göra. Du ser till och med själv vad en av de säger: "cutscenes är bara tråkigt", han drar alla cutscenes över en kam och visar helt klart de tenderserna jag tog upp.
Tur att du läser vad jag skriver innan du kommer med dina väl utstuderade svar. Garttis Einstein...
Haha grattis själv. Ursäkta, men vilken poäng skulle det vara?
Till exempel den ovan, eller stycket nedan om basselitos svar, där du skriver att du tror på honom utan att utveckla det eller på något sätt tillföra denna diskussion något överhuvudtaget. Intresseklubben antecknar typ. Som exempel skulle jag ju kunna ta en tv-serie istället för ett spel. Du har väl hört talas om Baywatch? De hade en lustig vana att lägga in episoder av "musikvideos" mitt i programmen, utan betydelse för storyn i sig, detta gjorde än riktigt usel serie om möjligt ännu sämre. Däremot musiken i Guitar Hero II är ju av största vikt, skillnaden mellan de varianterna av musik måste ju även du förstå?
En musikvideo och bakgrundsmusik är helt olika saker, jag frågade dig hur du definerar om bakgrundsmusik har betydelse för spelet eller ej och du svarar med något om musikvideos i Baywatch, hahaha. Med din beskrivning så motsvarar dessa musikvideos snarare cutscenes-liknande material än bakgrundsmusik, tänk efter lite innan du uttalar dig va. Guitar Hero är ett unikt exempel eftersom det är i grunden ett musikspel, och då har väl all musik i det betydelse för spelet, musiken står ju i centrum. Men om vi bortser från Guitar Hero då och tar "vanliga" spel? Hur definerar man då vad som är betydelsefull musik och vad som inte är det? *väntar på att få höra om Knight Rider* Har du spelat spelen överhuvudtaget?
Varför skulle jag hoppa över dialoger? De är ju av största betydelse för spelet...
Satt du med mig när jag spelade FFX? Nej! Alltså har du ingen aning om huruvida jag "hängde
Ja jag har spelat båda. Så du hoppar inte över dialoger, vad skiljer en längre dialog från en cutscene om jag får fråga? För på dig låter det ena (dialogerna) som något som har stor betydelse för spelet som du inte hoppar över och det andra (cutscenes) det motsatta eftersom de alla är tråkiga? När det gäller FFX så krävs det att man tar in vad som händer i cutscenes för att tillgodogöra sig storyn, så enkelt är det, antingen gjorde du det eller så gjorde du det inte, jag utgick från att du inte gjorde det från attityden du haft mot cutscenes genomgående i denna tråd, men du får gärna berätta hur det var istället för ett defensivt svar som "du var inte där så du vet inte, buuhuu", ett svar som återigen inte tillför diskussionen nånting.
Redigerat av Moo, 03 maj 2007 - 13:09.
Postad 03 maj 2007 - 13:33
Moo
-
Moo
-
Användare
-
-
168 inlägg
Hur ska jag veta att du menar spel som är ute när du nämner det i samband med diskussionen om framtida spel? Hade du formulerat dig korrekt där hade vi sluppit älta detta. Ja jag föredrar att testa retail-spel framför info från förhandstittar och dyl. men varför skulle detta betyda att jag inte kan ha en uppfattning innan de släpps? Det har jag ibland om förhandsinfon är omfattande och övertygande, men den uppfattningen kan fortfarande ändras när det färdiga spelet kommer eftersom det knappast är samma sak att läsa en förhandstitt och att spela den färdiga versionen själv. <{POST_SNAPBACK}> *Sigh* Formulera mig mer korrekt? Jo så kan man också vända på en sak när man helt enkelt inte klarar av att förstår vad man skriver.
Läs det du citerade igen och svara sedan (utan nonsens) på "Hur ska jag veta att du menar spel som är ute när du nämner det i samband med diskussionen om framtida spel?". Av alla exempel som du dragit upp så valde du att använda "att koka kaffe" som ganska tydligt inte har med direkt spelutveckling av ett spel. Men jo, självklart kan man definera det hur mycket man vill om vad som ska involveras. Även bud killen som kommer och lämnar paket till spelföretaget kan också anses vara en del av spelutvecklingen. Allt är en inviduell definition. Vad trodde du en Technical Artist gör? Var tror du Technical kommer in i bilden? Du säger det inte är känt för dig vad en Technical Artist gör men likväl så är du så pass säker på dig att du säger till mig att jag nog inte har så mycket erfarenhet av spelmotor och programmering. Då måste du ha någon aning om vad en Technical Artist gör? Eller kan det vara så att du faktiskt hade bildat dig en felaktig uppfattning för en gång skull?
Sen när jag nämnde att jag är spelutvecklare så vad din respons liknande som:
-"Pfftt, jaha vad gör du där? Koka kaffe kanske?
Det är att titta ner på någon. Jag tolkade din respons på det sättet och det hade varit intressant hur andra tolkade det för du kommer ju absolut inte erkänna något sånt.
Jag valde extremen "koka kaffe" för att det ger en klar kontrast och är lätt då att förstå vilka skillnader som kan finnas. Technical Artist kan t.ex. lika gärna vara den artisten som ser till att grafiken kommer fram i ett format spelet kan använda, det är inte alls klart utifrån termen hur mycket som är tekniskt och hur mycket som är grafiskt i arbetet. "du säger till mig att jag nog inte har så mycket erfarenhet av spelmotor och programmering" <- det jag skrev var snarare "t.ex. så lägger jag mer vikt när du pratar om själva det artistiska och mindre vikt när du pratar om saker som rör spelmotorn och programmering." och underlaget till det består inte bara av vad jag tror om din erfarenhet utan också min analys av dina uttalanden här i tråden. Att du har erfarenhet av spelmotorer och programmering (hur mycket vet bara du) innebär knappast automatiskt att jag inte ifrågesätter dina uttalanden. Det mer komponent kabeln ignorera jag helt enkelt för det är en inviduell sak för varje person. Det samma gäller ju PS3 isåfall som även där bara ingår en komposit kabel. Det är priset konsumenterna ser i reklambladen, affärena etc etc som är det väsentliga. Sen ska det inte glömmas att du kan spela på din Wii out-of-the-box, men du ser inte att jag väljer att lägga på ett spel på 360:n?
Då är kan som sagt lika gärna jämföra Wii med 360 core eftersom Wii inte har hårdisk eller headset heller, och trådlös kontroll är väl lika "individuellt" som en bättre kabel med din logik. Vill du jämna ut det när det gäller spel kan du lägga till ett par småspel från Live Arcade (kan till och med lägga till ett fullängdsspel med tanke på hur många reatitlar det finns nu) så hamnar vi på samma innehåll och samma pris, då är Wii inte längre relativt billig eller hur? PS3 lämnade jag utanför denna diskussion eftersom både 360 och Wii är betydligt billigare, så det finns ingen mening att dra in den, även om det hade medföljt HDMI-kabel med den hade den varit mycket dyrare än de båda andra. Priset i reklambladen? Då är alltså 360 Core billigast eftersom det är billigast i reklambladen. Amen gud, bra du håller att det är det du pratar om men kommer du ihåg var det hela började? Om att du säger det skulle bli snyggare om man har mer plats på skivan och det är just det jag menar att fillraten är fortfarande detsamma vilket är det du faktiskt ser på skärmen. Så det kvittar om den kan packa upp fler texturer om den inte klarar av att visa dom.
Eh så du menar att bara för att det visas samma mängd data i båda fallen så kan inte det ena se bättre ut än det andra med hjälp av t.ex. mindre komprimeringsförluster? Vill någon annan försöka tyda detta? Nej det spelar roll för att den inte ska packa upp fler texturer, utan den packar upp samma antal men snabbare, och kan använda resten av tiden till andra laster.
Redigerat av Moo, 03 maj 2007 - 13:36.
Postad 03 maj 2007 - 14:06
Sir Anselm
-
Sir Anselm
-
Beroende
-
-
1 475 inlägg
En musikvideo och bakgrundsmusik är helt olika saker, jag frågade dig hur du definerar om bakgrundsmusik har betydelse för spelet eller ej och du svarar med något om musikvideos i Baywatch, hahaha. Med din beskrivning så motsvarar dessa musikvideos snarare cutscenes-liknande material än bakgrundsmusik, tänk efter lite innan du uttalar dig va.
Men snälla du, hur skulle bakgrundsmusik kunna störa en spelupplevelse? Du får nog ta och specificera bättre vad du menar när du skriver i fortsättningen, blir svårt att hänga med i dina tankar och åsikter annars... Fast okej, skulle de kört låten Popcorn i bakgrunden under hela Gears of War hade jag nog stört mig rätt rejält... Sen att du inte kan förstå mina liknelser är nog mer ditt problem än mitt... Hur kan man förresten ha cutscenes i en film eller tv-serie? Det skulle väl isåfall vara reklamavbrotten, gillar du dem också? Ja jag har spelat båda. Så du hoppar inte över dialoger, vad skiljer en längre dialog från en cutscene om jag får fråga? För på dig låter det ena (dialogerna) som något som har stor betydelse för spelet som du inte hoppar över och det andra (cutscenes) det motsatta eftersom de alla är tråkiga?
Först och främst har jag aldrig sagt att alla cutscenes är tråkiga, lägg inte ord i min mun är du snäll... Det jag har vänt mig emot var ditt konstiga argument att BluRay var en fördel för då fick man plats med mer cutscenes, något som jag tycker det fanns för mycket av redan på PS2:an... Second: En dialog, märk ordet dialog, är en helt annan sak en en cutscene, kan du inte greppa det kan jag inte hjälpa dig mer tyvärr... När det gäller FFX så krävs det att man tar in vad som händer i cutscenes för att tillgodogöra sig storyn, så enkelt är det, antingen gjorde du det eller så gjorde du det inte, jag utgick från att du inte gjorde det från attityden du haft mot cutscenes genomgående i denna tråd, men du får gärna berätta hur det var istället för ett defensivt svar som "du var inte där så du vet inte, buuhuu", ett svar som återigen inte tillför diskussionen nånting.
Jaså det krävs det? Så din solklara åsikt är att precis varje cutscene är av största betydelse för storyn? Ja, då får det vara din åsikt, jag håller inte med, men det är ju det som är så bra med en demokrati, det är liksom tillåtet med avvikande åsikter  Själv tycker jag att det är mycket bättre med en story som drivs framåt av spelet självt, man kan gärna ta hjälp av små klipp, i vissa fall är det antagligen nödvändigt, men att fylla 30GB med film som ska förklara vad som händer i ett spel tycker jag helt enkelt är förkastligt... Jag vill inte se en story, jag vill spela en story!
Postad 03 maj 2007 - 14:49
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38 106 inlägg
Jag anser att du har misstolkat mig med uppsåt vid vissa tillfälle för att få fördel i en diskussion då du tolkat det till något jag klart inte menade.
<{POST_SNAPBACK}>
Det anser du säkert men som den besserwisser du uttryckligen sagt att du är och med tanke på hur du argumenterar även med alla andra (först trodde jag det berodde bara på mig  ) så lägger jag inte så stor vikt vid detta Jag får helt enkelt lägga ned det här nu då det börjar ta löjligt lång tid att skriva inläggen.. och som sagt det finns inget "ge och ta" i den här diskussionen så det blir bara tråkigare och tråkigare för varje inlägg och dessutom mer utspätt från kärndiskussionen och mer ingående mot retorik och tolkningsfel (argumentera inte mot detta nu tack). Jag kan ta upp den här diskussionen om ett år när framtiden är realiserad. Vidare får du en varning för: Garttis Einstein...
Haha grattis själv.
3.4 Agera inte språkpolis - 051018 Kommentera inte andras sätt att skriva som till exempel felstavningar, särskrivningar eller grammatiska felaktigheter. Du har gjort många stavfel i dina poster i den här tråden. Inget som någon anmärkt på dock, och jag är ganska säker på att du tror att Sir Anselm kan stava till "grattis". Vidare får jag be både dig och resten att tänka på vad ni skriver och inte försöka varken förminska någon, vara spydig, eller förolämpa. Det är väl minst 3 personer nu som klagat på dig angående just detta och deras poster blir också mer aggressiva vilket leder till dålig stämning.
Postad 03 maj 2007 - 15:03
Moo
-
Moo
-
Användare
-
-
168 inlägg
Men snälla du, hur skulle bakgrundsmusik kunna störa en spelupplevelse? Du får nog ta och specificera bättre vad du menar när du skriver i fortsättningen, blir svårt att hänga med i dina tankar och åsikter annars...
Fast okej, skulle de kört låten Popcorn i bakgrunden under hela Gears of War hade jag nog stört mig rätt rejält...
Sen att du inte kan förstå mina liknelser är nog mer ditt problem än mitt... Hur kan man förresten ha cutscenes i en film eller tv-serie? Det skulle väl isåfall vara reklamavbrotten, gillar du dem också? 
"störa" var inte det som var på tal, du gjorde en distinktion mellan bakgrunsmusik som hade betydelse för spelet och de som inte hade det, ingenstans pratade vi om störande musik. Du ignorerade det när jag bad dig utveckla hur man gör den distinktionen. Jag sa aldrig att man kan ha cutscenes på samma sätt i en tv-serie, utan anmärkte bara att du beskrev dem så de lät mer som cutscenes än bakgrundsmusik. Läs det jag skrev igen så ska du se. Först och främst har jag aldrig sagt att alla cutscenes är tråkiga, lägg inte ord i min mun är du snäll... Det jag har vänt mig emot var ditt konstiga argument att BluRay var en fördel för då fick man plats med mer cutscenes, något som jag tycker det fanns för mycket av redan på PS2:an... Second: En dialog, märk ordet dialog, är en helt annan sak en en cutscene, kan du inte greppa det kan jag inte hjälpa dig mer tyvärr...
Nä du skrev bara att du ville slippa dem: Om 360:ns "brist" på lagringsutrymme innebär mindre cutscenes så är jag bara glad, jag vill spela, inte titta på film...
Du gjorde inget undantag för cutscenes som har essentiell betydelse för storyn vad jag kan se, därav mitt påpekande att du drar alla cutscenes över en kam. BD har fördel både av att det får plats med mer cutscenes och att cutscenes inte behöver komprimeras lika hårt som med begränsade antal DVDs. En dialog är inte alls en annan sak än cutscene i det här sammanhanget, båda är icke-interaktiva bitar där storyn berättas. Varför skulle t.ex. inte en ingamrenderad dialog räknas som cutscene? Jaså det krävs det? Så din solklara åsikt är att precis varje cutscene är av största betydelse för storyn? Ja, då får det vara din åsikt, jag håller inte med, men det är ju det som är så bra med en demokrati, det är liksom tillåtet med avvikande åsikter 
Själv tycker jag att det är mycket bättre med en story som drivs framåt av spelet självt, man kan gärna ta hjälp av små klipp, i vissa fall är det antagligen nödvändigt, men att fylla 30GB med film som ska förklara vad som händer i ett spel tycker jag helt enkelt är förkastligt... Jag vill inte se en story, jag vill spela en story!
Varje cutscene? Nä inte alla är essentiella för förståelsen av storyn, de allra flesta lägger dock till olika stora bitar till pusslet, så för varje cutscene du inte tar del av så missar du en bit av storyn. Du kan inte heller veta hur mycket av storyn du missar när du väljer att skippa en cutscene. Du har fortfarande inte svarat på min fråga om hur du spelade igenom spelet precis som att du inte svarar på andra frågor när du känner att du inte kan göra det utan att bekräfta min poäng. 30GB? 30GB film kan vara 20 minuter eller 200 minuter beroende på komprimering och upplösning, är båda fallen förkastliga?
Postad 03 maj 2007 - 15:52
Sir Anselm
-
Sir Anselm
-
Beroende
-
-
1 475 inlägg
En dialog är inte alls en annan sak än cutscene i det här sammanhanget, båda är icke-interaktiva bitar där storyn berättas. Varför skulle t.ex. inte en ingamrenderad dialog räknas som cutscene?
En dialog är ett samtal mellan två personer, dialogerna i Oblivion är en dialog mellan mig och en NPC, därav interaktiva. Skulle dialogerna vara i form av cutscenes så är det i den meningen ingen dialog längre.... Nä du skrev bara att du ville slippa dem:
Har jag skrivit det? Då får du gärna visa mig det, för det citatet du visar stämmer ju inte överens med det du påstår... 30GB? 30GB film kan vara 20 minuter eller 200 minuter beroende på komprimering och upplösning, är båda fallen förkastliga?
Ja, det första fallet nästan ännu mer, snacka om slöseri med utrymme... De 30GB:ena är det ju mycket bättre om man lägger på mer spelinnehåll, tycker inte du det också?!
Postad 03 maj 2007 - 16:59
Moo
-
Moo
-
Användare
-
-
168 inlägg
En dialog är ett samtal mellan två personer, dialogerna i Oblivion är en dialog mellan mig och en NPC, därav interaktiva. Skulle dialogerna vara i form av cutscenes så är det i den meningen ingen dialog längre....
Så om det hade varit så att du inte emellanåt fick svara i dessa dialoger så hade det varit tråkigt? Dvs om alla NPCs bara berättade de sakerna som de vanligvis berättar men utan att du kan påverka det hela. Nä du skrev bara att du ville slippa dem:
Har jag skrivit det? Då får du gärna visa mig det, för det citatet du visar stämmer ju inte överens med det du påstår...
Ja som jag citerade redan i förra svaret så skrev du tidigare "Om 360:ns "brist" på lagringsutrymme innebär mindre cutscenes så är jag bara glad, jag vill spela, inte titta på film...", det där citatet visar glasklart att du gladeligen slipper cutscenes. Ja, det första fallet nästan ännu mer, snacka om slöseri med utrymme... De 30GB:ena är det ju mycket bättre om man lägger på mer spelinnehåll, tycker inte du det också?!
Jo finns det så mycket övrig speldata så kan man antagligen kompromissa lite med komprimeringen på förrenderade cutscenes, men då bekräftar det också fördelen med BD om vi snackar 30GB spelinnehåll. Finns det plats kvar efter övrigt spelinnehåll så ser jag inte varför det skulle vara slöseri att fylla resten av BDn genom att ha en lägre komprimeringsnivå på cutscenes.
Redigerat av Moo, 03 maj 2007 - 17:19.
Postad 03 maj 2007 - 17:42
Sir Anselm
-
Sir Anselm
-
Beroende
-
-
1 475 inlägg
Så om det hade varit så att du inte emellanåt fick svara i dessa dialoger så hade det varit tråkigt? Dvs om alla NPCs bara berättade de sakerna som de vanligvis berättar men utan att du kan påverka det hela.
I princip ja... Dock så tycker jag att dialogerna i Oblivion är rätt kortfattade... Ja som jag citerade redan i förra svaret så skrev du tidigare "Om 360:ns "brist" på lagringsutrymme innebär mindre cutscenes så är jag bara glad, jag vill spela, inte titta på film...", det där citatet visar glasklart att du gladeligen slipper cutscenes.
Läs igen... Jo finns det så mycket övrig speldata så kan man antagligen kompromissa lite med komprimeringen på förrenderade cutscenes, men då bekräftar det också fördelen med BD om vi snackar 30GB spelinnehåll. Finns det plats kvar efter övrigt spelinnehåll så ser jag inte varför det skulle vara slöseri att fylla resten av BDn genom att ha en lägre komprimeringsnivå på cutscenes.
...och den fördelen har jag hela tiden sagt att det är det jag ser som fördelen med BR... Komprimeringsnivån är knappast det jag har diskuterat, självklart ska det vara så hög kvalitet som möjligt, även om jag likt någon annan talare nästan hellre ser cutscenes som är renderade i spelmotorn.... Jaja, tror jag klargjort min syn på saken iallafall, så den här tråden lägger jag nog åt sidan tills det dyker upp något nytt intressant...
Postad 04 maj 2007 - 01:18
Moo
-
Moo
-
Användare
-
-
168 inlägg
I princip ja... Dock så tycker jag att dialogerna i Oblivion är rätt kortfattade...
Så...short and interactive gooooooood, long and non-interactive baaaaaaaaad? Ja som jag citerade redan i förra svaret så skrev du tidigare "Om 360:ns "brist" på lagringsutrymme innebär mindre cutscenes så är jag bara glad, jag vill spela, inte titta på film...", det där citatet visar glasklart att du gladeligen slipper cutscenes. Läs igen...
Haha så nu låter det som att du bara vill ha mindre cutscenes? Hur mycket mindre då? Hoppar du över cutscenes selektivt på slump eller vadå? Varför du lägger fram det nu såhär långt senare i diskussionen utan att ha invänt mot det tidigare?
Postad 14 maj 2007 - 17:49
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14 825 inlägg
PES 07 to be "3 times better" on PS3 -------------------------------------------------------------------------------- A supposed Konami insider has posted claims on a Korean games forum that the upcoming Pro Evolution Soccer 2007 will be noticeably better on PS3 than on 360.
The post, which appeared on Ruliweb (and translated here), claims that the PS3 version of everybody's favourite footy sim will receive huge enhancements afforded by the large capacity of the Blu-Ray format.
The game is said to use 18GB of space on the disc (Xbox 360's dual-layer DVDs offer 7GBs of usable storage space).
The post also claims that the PS3 version's 60fps frame-rate will better that of the 360.
We remain sceptical that the difference, if there is any, will be noticeable. Time will tell.
Postad 14 maj 2007 - 18:04
Andreas_Johanss
-
Andreas_Johanss
-
Användare
-
-
121 inlägg
PES 07 to be "3 times better" on PS3
--------------------------------------------------------------------------------
A supposed Konami insider has posted claims on a Korean games forum that the upcoming Pro Evolution Soccer 2007 will be noticeably better on PS3 than on 360.
The post, which appeared on Ruliweb (and translated here), claims that the PS3 version of everybody's favourite footy sim will receive huge enhancements afforded by the large capacity of the Blu-Ray format.
The game is said to use 18GB of space on the disc (Xbox 360's dual-layer DVDs offer 7GBs of usable storage space).
The post also claims that the PS3 version's 60fps frame-rate will better that of the 360.
We remain sceptical that the difference, if there is any, will be noticeable. Time will tell.
<{POST_SNAPBACK}>
låter inte helt otroligt med tanke på att pes6 redan nu är minst dubbelt så bra på ps2 än xbox 360
Postad 14 maj 2007 - 18:06
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14 825 inlägg
låter inte helt otroligt med tanke på att pes6 redan nu är minst dubbelt så bra på ps2 än xbox 360
<{POST_SNAPBACK}> Kan du utveckla det där.
Postad 14 maj 2007 - 19:10
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38 106 inlägg
Snacka om Aftonbladet fetingrubrik. Vad hände med källkritiken nu då? Det var trots allt du som tyckte "Jaffe would not include BR in PS3" var en aftonbladetrubrik That "Konami Insider" is obviously fake. He offered "proof" in form of a "Konami ID card". That card was nothing more than a Konami e-AMUSEMENT pass. http://www.neogaf.co...ad.php?t=155801Okie, n4g says it's from Japanese website "ruliweb" but we all know that ruliweb is Korean game forum. The "Konami ID card" on his blog is e-amusement card, it's typically used in arcade, to record save datas from various Konami arcade games(majong quiz etc). Anyone in Japan can have it. IS HE REAL konami insider???
http://ja.wikipedia....iki/E-AMUSEMENT http://en.wikipedia....iki/E-AMUSEMENT http://www.ea-pass.konami.jp/
This "insider news" is now flying around web, and I found this in Japanese game forum few mins ago. It gave me a good laugh when I found what being behind it. Looks like C&VG did it again. http://www.neogaf.co...ad.php?t=155823Kan du utveckla det där.
Läs PES 360 tråden, där är det många som utvecklar. Bland annat jag. Med det här sagt skulle det inte förvåna mig om PS3 versionen blev bättre än 360 versionen. Men "3 ggr bättre".. dont make me laugh. Ingen officiell kille skulle mäta upp det på ett sånt simpelt sätt och det kommer knappast skilja så mycket.
Postad 14 maj 2007 - 20:30
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14 825 inlägg
Snacka om Aftonbladet fetingrubrik. Vad hände med källkritiken nu då?
Det var trots allt du som tyckte "Jaffe would not include BR in PS3" var en aftonbladetrubrik 
Kunde inte låta bli, tråden hade ju stannat upp ...
Redigerat av Unregisteredf64a5233, 14 maj 2007 - 20:31.
Postad 15 maj 2007 - 07:27
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
PES 07 to be "3 times better" on PS3
--------------------------------------------------------------------------------
A supposed Konami insider has posted claims on a Korean games forum that the upcoming Pro Evolution Soccer 2007 will be noticeably better on PS3 than on 360.
<{POST_SNAPBACK}> Så 18/7 * 60/x = 3 Och inte bara 3 ggr mer utan även 3 ggr bättre spel! CVGs matematik är klart spännande... Plockar man fram x i ekvationen ovan får man: x = 18/7 * 60/3 = 51.428 (avrundat till endast 3 decimaler). Därmed har vi PES 360 exakta framerate, bra att veta.
Postad 15 maj 2007 - 09:03
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14 825 inlägg
Så 18/7 * 60/x = 3 Och inte bara 3 ggr mer utan även 3 ggr bättre spel! CVGs matematik är klart spännande...
Plockar man fram x i ekvationen ovan får man: x = 18/7 * 60/3 = 51.428 (avrundat till endast 3 decimaler). Därmed har vi PES 360 exakta framerate, bra att veta.
<{POST_SNAPBACK}>
Hehe, ja de har verkligen en bländande logik.
Redigerat av Unregisteredf64a5233, 15 maj 2007 - 09:03.
Postad 15 maj 2007 - 09:36
Unregistered6810b893
-
Unregistered6810b893
-
Guru
-
-
6 702 inlägg
Kunde inte låta bli, tråden hade ju stannat upp ... 
<{POST_SNAPBACK}>
Var det nått fel med det?
Postad 16 maj 2007 - 14:00
Andreas_Johanss
-
Andreas_Johanss
-
Användare
-
-
121 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Kan du utveckla det där.
<{POST_SNAPBACK}>
hehe nej men känlsan på xbox versionen är ju otroligt kass jämfört med ps2an
Postad 17 juni 2007 - 23:14
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14 825 inlägg
När det gäller Blu-ray denna konsolgeneration tycker jag följande var lite "O_o". “Developers are having to make a shift in their mindset about the kind of games they made,” he says. “Now there’s a route to market which means you can tune and work on your concept and get attachment to that title. Ultimately though, retail disks aren’t going to go away. Later this year, we’re bringing out 50 GB Blu-ray disks because games won’t fit on 25 GB disks, so the market is exploding in different directions.”
Första tanken var Stranglehold med Hard Boiled på samma skiva, men det kan vara andra spel som kräver mycket utrymme också. Sony DevStation.07
Redigerat av Unregisteredf64a5233, 17 juni 2007 - 23:14.
Postad 17 juni 2007 - 23:56
MTD
-
MTD
-
Lärjunge
-
-
393 inlägg
Postad 18 juni 2007 - 01:03
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38 106 inlägg
Häftigt. Undrar vilket/vilka spel det gäller. Stranglehold är antagligen en bra gissning.
Postad 20 juni 2007 - 08:43
Faceplant
-
Faceplant
-
Beroende
-
-
1 264 inlägg
The PS3 has reached 1 million sales in PAL territories according to SCEE. A price drop before year end is becoming inevitable and would be in line with previous PlayStation first time price reduction timings.This is certainly what is needed to boost sales however the education of consumers as to what is in the box and what its benefits are has not been forthcoming from Sony. Marketing material has tended towards the esoteric and abstract and has seemingly failed to resonate with the consumer. Senior marketing execs at SCEE have said that it was decided to build a brand rather than inform consumers as to the technical benefits and value of the PS3 platform.
Most publishers European management teams feel that the PS3 will win out, especially in Europe where the brand still appears to be impregnable. Brand PlayStation has always commanded respect from a broad parish to come up with what is required to prevail in the marketplace. Some commentators point out that it took Gran Turismo 3 to drive a slow launch of the PS2 after 7 to 8 months on the market. There is no doubt that currently there is a lack of distinctive content to drive hardware sales but Q4 2007 and Q1 2008 could reveal some unrivalled games which are exclusive to PS3, not least because competing platforms would be technically incapable of offering them. SCEE is promising a bombshell in order to provide a fillip to the PS3's fortunes before the end of the year, this is likely to be in the form of a price drop and the arrival of the new PSNetwork virtual world in the autumn.
The online Home virtual world is a topic of gossip but cynics ask the question why trawl through this world to source content when the simple look up bar is easier and quicker. Others reply that building communities and user generated content are key components drawing consumers to the platform and maintaining its stickiness in what is an increasingly networked world of entertainment.
Mer intressant att läsa om 360 och Wii finns här.
Postad 20 juni 2007 - 11:36
Barbapapu
-
Barbapapu
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Konstigt att man alltid pratar i futurum när det kommer till PS3s framgångar. Vid introduktionen skulle den ta världen med storm och nu skall "snart" spelen komma som är så avancerade att de kommer att krossa allt motstånd. Börjar det inte bli lite löjligt?
Postad 20 juni 2007 - 13:18
Faceplant
-
Faceplant
-
Beroende
-
-
1 264 inlägg
Konstigt att man alltid pratar i futurum när det kommer till PS3s framgångar. Vid introduktionen skulle den ta världen med storm och nu skall "snart" spelen komma som är så avancerade att de kommer att krossa allt motstånd. Börjar det inte bli lite löjligt?
<{POST_SNAPBACK}>
Ja det kan vi säkert diskutera tills tangentborden är nednötta, men det tog lite drygt ett år innan det kom ett riktigt "next-gen" spel (GeOW) till 360:n som visade lite av vad som är möjligt att göra med 360:n. Det är ju inte orimligt att det tar lika länge för PS3:an att komma dit relativt sett, de nya multiplat-spelen ser ju redan närmast identiska ut. Sony har mycket möjligt överskattat marknaden för 6000 kr konsoler, men allt eftersom den kommer ner i pris så kommer den att antagligen att sälja i betydligt större volymer. Man får ju faktiskt väldigt mycket funktioner med i boxen: blu-ray, media center funktionalitet med HDMI 1.3, uppskalning av PS1-2 spel, SixAxis, etc. + att ny firmware, achievements, Home, Rumble, Playstation Eye etc. är på gång. Spelförläggarna i artikeln har nog lite längre tidsperspektiv på saker och ting än vad vi konsumenter har.
Postad 20 juni 2007 - 15:02
Unregistered40880
-
Unregistered40880
-
Forumräv
-
-
865 inlägg
Tror inte heller att spelbranschen går mot monopol. Det borde finnas plats för minst tre tillverkare av spelkonsoler plus pc då spelmarknaden expanderar för varje år som går...Dessutom är det ju faktiskt fortfarande så att varje tillverkare har sina exklusiva titlar som lockar köpare till de respektive formaten.
De stora vinnarna är ju faktiskt vi konsumenter, prissänkningar på hårdvara och tuff konkurrens gör att konsolerna blir billigare och billigare och spelen borde i alla fall i teorin bli bättre och bättre...
<{POST_SNAPBACK}>
Håller med till fullo. bra inlägg.....
Postad 20 juni 2007 - 20:15
Faceplant
-
Faceplant
-
Beroende
-
-
1 264 inlägg
Här är en snygg remake av en klassisk synthlåt från åttitalet med lite inbakad Playstation 3 reklam i slutet. http://www.youtube.c...h?v=uZQA2zGihCs
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Spelkonsoler & PC-spel
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny projektor
thhmo
2025-05-11 11:17:07
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|