Nya Pioneer receivrar
351 svar till detta ämne
Postad 12 February 2008 - 19:48
Unregisteredcb365a13
-
Unregisteredcb365a13
-
Amatör
-
-
62 inlägg
hur väljer jag att ps3 ska göra avkodningen ? röcker det då med en förstärkare med v1.2 på hdmi ex Marantz 6001 el 7001 ?
Mvh Silverfisk Ja HDMI v1.2 duger, fast egentligen räcker det med om receivern är av version 1.1 för att klara av HD-ljud. Så länge avkodningen sker i t.ex. dvd-spelaren. Ännu har det väl inte kommit receivers som avkodar HD-formatet…? PS. Det finns en gammal tråd där det ämnet avhandlats väl: Dolby Digital Plus, Dolby True HD och DTS HD
T
Det är väl det som är ett av huvud attraktionerna med just denna tråds förstärkare..
Postad 12 February 2008 - 23:04
THXcht
-
THXcht
-
Veteran
-
-
2340 inlägg
Det finns väl ändå inte någon dvd-spelare som har HD ljud. Och ifall det är Blu-Ray / HD-dvd du menar så finns det inte någon av dem som klarar av att avkoda alla hd formaten, utan vissa av dem kan skicka ut signalen bitström som sedan görs om i stärkaren (då typ DTS-HD MA)
Postad 13 February 2008 - 20:33
kpt.blau
-
kpt.blau
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Jag får inte heller igenom 1080P när jag väljer den upplösningen. Men när jag väljer "source direct" dvs 1080P24 så funkar det bra.... När du skriver att du väljer 1080p, menar du då att du ställer in förstärkaren på 1080p? Eller i spelaren? Jag gissar att du menar det första pga att du nämner "Source Direct" sen som väl är läget på förstärkaren när den endast skickar vidare bilden helt obehandlad ut på HDMI.
Jag är mycket intresserad av detta då jag antagligen kommer köpa en snart och jag har som absolut krav att den skall kunna skicka vidare 1080P på HDMI. Skall se på BD-filmer juh... 
Sorry , kanske inte var tydlig...
Det är i spelaren jag väljer vilken upplösning jag vill skicka ut och recievern släpper ju bara igenom signalen Min reaktion avsåg Supra-kablarna och om det är därför jag inte kan skicka 1080P utan bara source direct där mtrl är 1080P24 Recievern i sig lär inte ha några problem med att skicka vidare 1080P....angående det kan du vara lugn Jag rek verkligen recievern... 
Jag kanske inte heller varit tydlig. Jag skickar en 1080P signal från källan in i LX70 och den verkar inte kunna ta emot den och skicka den vidare. Och naturligtvis har jag uppskalning ställd till "OFF" på LX70. Och då borde LX70 bara släppa igenom signalen. Har även provat 1080P /24fps och det funkar inte heller.
Har pratat med återförsäljaren och det enda vi kommit fram till är att det är som kablarna spökar. Ska åka och låna en uppsättning med HDMI kablar. Hoppas det funkar..
Tack för svaren. Nu känner jag mig endast lite lugnare, då jag också har Supra-kabel. Men, jag har det endast ut från förstärkaren till projektorn (det enda som verkar funka på 12 meter eller längre). In i förstärkaren har jag någon mer "normal" svart kabel. kpt.blau kör du med supra hela vägen både in och ut?
Greenblood jo, den verkar grymt trevlig förstärkaren, även om det är LX60 som gäller för min del, den är lite billigare. Har haft en AX2AV tills nyligen så jag vet att det låter bra från stärkare som har MCACC Airstudios. (Men det kanske finns ett fint mässerbjudande på LX70 i Lund i helgen... man får se.)
Nu har jag testat färdigt och kommit fram till att LX70:n inte vill skicka 1080P till min proj. Eller om man vill se det från en annan synvinkel; att min proj säger till att han bara är en 720P och inte vill ta emot en 1080P signal. Alltså inget fel på supra kabeln och inget fel på LX70:n och egentligen inget fel på projjen heller... Det är väl bara så att dom inte snackar samma språk.
Postad 14 February 2008 - 08:09
_green_
-
_green_
-
Lärjunge
-
-
443 inlägg
Nu har jag testat färdigt och kommit fram till att LX70:n inte vill skicka 1080P till min proj. Eller om man vill se det från en annan synvinkel; att min proj säger till att han bara är en 720P och inte vill ta emot en 1080P signal.
Alltså inget fel på supra kabeln och inget fel på LX70:n och egentligen inget fel på projjen heller...
Det är väl bara så att dom inte snackar samma språk.
Hej Vilken projektor kör du? Har kanske missat det, men vilken spelare kör du? Jag kommer köra PS3 -> LX60 -> Supra 12m -> Benq W10000. Kommer få hem min LX60 på söndag. Blir ju lite orolig när du skriver så här. Hoppas du har andra prylar än mig...  Hoppas du får ordning på din grejer. Inget kul med saker som inte funkar som de skall.
Redigerat av _green_, 14 February 2008 - 08:09.
Postad 14 February 2008 - 10:08
kpt.blau
-
kpt.blau
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Nu har jag testat färdigt och kommit fram till att LX70:n inte vill skicka 1080P till min proj. Eller om man vill se det från en annan synvinkel; att min proj säger till att han bara är en 720P och inte vill ta emot en 1080P signal.
Alltså inget fel på supra kabeln och inget fel på LX70:n och egentligen inget fel på projjen heller...
Det är väl bara så att dom inte snackar samma språk. Hej Vilken projektor kör du? Har kanske missat det, men vilken spelare kör du? Jag kommer köra PS3 -> LX60 -> Supra 12m -> Benq W10000. Kommer få hem min LX60 på söndag. Blir ju lite orolig när du skriver så här. Hoppas du har andra prylar än mig... 
Hoppas du får ordning på din grejer. Inget kul med saker som inte funkar som de skall.
Jag har PS3 och DENON 2930 (DVD) till LX70:n och sen vidare till min Hitachi PJ-TX300 proj. Men nu är det ju så att hitachin är en projje med 1280x720 upplösning så att det är förmodligen det som spökar. Jag tror att LX70:n vet att Hitachin är en 720 och vill inte vill skicka en 1080P signal. Men det lustiga är när jag kör med min DENON 2807 (reciever) till projjen så funkar det med 1080P. Det är därför jag är lite fundersam. Och jag vet även andra som kör 1080P till hitachin med andra recievrar. Men med din uppsättning så kan jag säga att med 100% säkerhet att det kommer fungera. Du har ju en full-HD proj Och så har jag faktiskt testat LX50 och BenqW5000 tillsammans och det funkar kanon i 1080P. Och då känns det som dina prylar inte bör vara några problem
Postad 14 February 2008 - 11:06
kh_vorsteh
-
kh_vorsteh
-
Amatör
-
-
71 inlägg
En fråga, VSX-917, har den lip-sync eller annan motsvarande funktion ?
Mvh
Postad 14 February 2008 - 12:29
_green_
-
_green_
-
Lärjunge
-
-
443 inlägg
Jag har PS3 och DENON 2930 (DVD) till LX70:n och sen vidare till min Hitachi PJ-TX300 proj. Men nu är det ju så att hitachin är en projje med 1280x720 upplösning så att det är förmodligen det som spökar. Jag tror att LX70:n vet att Hitachin är en 720 och vill inte vill skicka en 1080P signal. Men det lustiga är när jag kör med min DENON 2807 (reciever) till projjen så funkar det med 1080P. Det är därför jag är lite fundersam. Och jag vet även andra som kör 1080P till hitachin med andra recievrar.
Men med din uppsättning så kan jag säga att med 100% säkerhet att det kommer fungera. Du har ju en full-HD proj Och så har jag faktiskt testat LX50 och BenqW5000 tillsammans och det funkar kanon i 1080P. Och då känns det som dina prylar inte bör vara några problem 
Tack för ditt lugnande svar. En idé är att du kör med en HDMI-splitter, (Kjells för ca 800kr) så splittar du av bilden direkt till projen innan signalen går in förstärkaren? Eller kommer LX70 stänga av ljudet då på signalen som så att säga är avhängd från kabeln som går direkt till projen? Hmm, fast det är nog snyggare å byta proj eller förstärkare...
Postad 14 February 2008 - 12:47
_green_
-
_green_
-
Lärjunge
-
-
443 inlägg
En fråga, VSX-917, har den lip-sync eller annan motsvarande funktion ?
Mvh
Vad jag kan se, efter en snabbkoll av den svenska manualen så finns det inte lipsync på VSX-917. Tyvärr.
Postad 14 February 2008 - 13:34
kpt.blau
-
kpt.blau
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Jag har PS3 och DENON 2930 (DVD) till LX70:n och sen vidare till min Hitachi PJ-TX300 proj. Men nu är det ju så att hitachin är en projje med 1280x720 upplösning så att det är förmodligen det som spökar. Jag tror att LX70:n vet att Hitachin är en 720 och vill inte vill skicka en 1080P signal. Men det lustiga är när jag kör med min DENON 2807 (reciever) till projjen så funkar det med 1080P. Det är därför jag är lite fundersam. Och jag vet även andra som kör 1080P till hitachin med andra recievrar.
Men med din uppsättning så kan jag säga att med 100% säkerhet att det kommer fungera. Du har ju en full-HD proj Och så har jag faktiskt testat LX50 och BenqW5000 tillsammans och det funkar kanon i 1080P. Och då känns det som dina prylar inte bör vara några problem 
Tack för ditt lugnande svar. En idé är att du kör med en HDMI-splitter, (Kjells för ca 800kr) så splittar du av bilden direkt till projen innan signalen går in förstärkaren? Eller kommer LX70 stänga av ljudet då på signalen som så att säga är avhängd från kabeln som går direkt till projen?
Hmm, fast det är nog snyggare å byta proj eller förstärkare... 
Jag lånade hem LX70:n för att prova lite och blev nöjd.. så det blev ett köp igår Innan hade jag en DENON 2807, som jag också är nöjd med. Men den kommer att användas i något annat rum. Nästa steg i uppgraderingen får bli en Full-HD proj, förhoppningsvis inom ett halvår. Bara frågan om vilken.
Postad 14 February 2008 - 13:58
_green_
-
_green_
-
Lärjunge
-
-
443 inlägg
Jag lånade hem LX70:n för att prova lite och blev nöjd.. så det blev ett köp igår Innan hade jag en DENON 2807, som jag också är nöjd med. Men den kommer att användas i något annat rum. Nästa steg i uppgraderingen får bli en Full-HD proj, förhoppningsvis inom ett halvår. Bara frågan om vilken.
OK. Det blir nog trevligt för dig med Full-HD sen... Gillar det själv, speciellt med tanke på mitt steg från vanlig dvd-uuplösning till Full-HD. Låter som en trevlig återförsäljare som låter en testa hemma! Vilken är det? Har en kompis som är på g att köpa förstärkare.
Postad 14 February 2008 - 14:10
kpt.blau
-
kpt.blau
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Jag lånade hem LX70:n för att prova lite och blev nöjd.. så det blev ett köp igår Innan hade jag en DENON 2807, som jag också är nöjd med. Men den kommer att användas i något annat rum. Nästa steg i uppgraderingen får bli en Full-HD proj, förhoppningsvis inom ett halvår. Bara frågan om vilken. OK. Det blir nog trevligt för dig med Full-HD sen... Gillar det själv, speciellt med tanke på mitt steg från vanlig dvd-uuplösning till Full-HD. Låter som en trevlig återförsäljare som låter en testa hemma! Vilken är det? Har en kompis som är på g att köpa förstärkare.
Lefflers i Linköping, finns i Norrköping också. Ja det har aldrig varit några problem där, riktig trevliga. http://www.lefflers.se/
Postad 27 February 2008 - 19:49
Mika K
-
Mika K
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Tja !
Har också lånat hem en Pioneer vsx-lx70 och i det stora hela är jag verkligen nöjd med 2 kanals ljudet och det var väl det som förvånade mig mest, för tanken var att kolla på marantz sr7002 eller sr8002 för 2 hdmi ut e bra, men men sen tog jag hem den och koppla in bara fronthögtalarna och testade sen och kopplade till mitt slutsteg rotel till frontarna och ljudet från pioneers inbyggda var inte alls långt ifrån rotel slutsteget så jag säljer nog rotel steget och kör hela systemet med pioneer :=)ungf tyckte efter snabba intryck att det fanns ungf samma stuns ,botten punch men ev lite mer mellan/diskant som iofs livar upp lite och tyckte passar till mina dynaudio är borta just nu och jobbar så får testa lite mer på fredagen och bestämma mig, sen får väl köpa nån 1till 2 ut hdmi splitter i så fall för ska köpa platt tv snart.
skulle bara tipsa om pioneer vsx-lx 70 för den e nog lite underskattad faktiskt kör min rotel dvd rdv-1092 och det funkar fint samt att pioneer har 12v trigger ut. Vet inte varför men har nåt konstigt sen förr mot onkyo så orkar inte ens testa men inget e klart än....marantz sr8002 pioneer vsx-lx70....hehe
Oki doki efter många timmars manglande med musik främst och film rulle så är jag övertygad att pioneer vsx-lx70 passar som hand i handsken med mina dynaudio audience 70 samt övriga högtalare till en fin symbios :=)
så de vart en deal med pioneer och slipper att tänka på annat har lyssnat till dire straits, thåström, type o negative, kitaro och det vart mer än godkänt :=)
dynaudio + pioneer vsx-lx70 = love
Redigerat av Mika K, 01 March 2008 - 14:08.
Postad 01 March 2008 - 11:20
Valentinic
-
Valentinic
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Mika K; Nu vill vi allt se lite bilder på ditt nyförvärv. Iaf jag vill se.
Postad 01 March 2008 - 14:13
Mika K
-
Mika K
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Hallo !
Det verkar svårt att fånga bra bilder men den e snyggare live samt bra bilder finns på pioneers hemsida förstås samt att jag ska flytta och möblera om i racket med kablar samt att den ska ned några hyllor i racket, senare hade jag tänkt att inhandla en annan tv/stereo bänk till plat tv samt hembion och gömma alla kablar förstås.
Redigerat av Mika K, 01 March 2008 - 14:14.
Postad 02 March 2008 - 16:19
aftersun
-
aftersun
-
Forumräv
-
-
526 inlägg
Jag har jäkligt svårt att få uppskalningen att fungera.
Om jag försöker skala upp bilden till 1080p från inkommande xbox 360 med komponentkabel så fungerar det om man ställer in 360'n på en upplösning receivern kan ta emot. Dock blir uppskalningen och resultatet väldigt mycket sämre än om jag gör uppskalningen till 720p i xboxen t.ex.
Från min Pioneer DV-696 dvd spelare fungerar det inte alls, den menyn i receivern där man gör uppskalningen finns inte. Någon som har koll på varför?
Redigerat av aftersun, 02 March 2008 - 16:21.
Postad 02 March 2008 - 19:09
Unregistered4fa1df97
-
Unregistered4fa1df97
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Tja !
Har också lånat hem en Pioneer vsx-lx70 och i det stora hela är jag verkligen nöjd med 2 kanals ljudet och det var väl det som förvånade mig mest, för tanken var att kolla på marantz sr7002 eller sr8002 för 2 hdmi ut e bra, men men sen tog jag hem den och koppla in bara fronthögtalarna och testade sen och kopplade till mitt slutsteg rotel till frontarna och ljudet från pioneers inbyggda var inte alls långt ifrån rotel slutsteget så jag säljer nog rotel steget och kör hela systemet med pioneer :=)ungf tyckte efter snabba intryck att det fanns ungf samma stuns ,botten punch men ev lite mer mellan/diskant som iofs livar upp lite och tyckte passar till mina dynaudio är borta just nu och jobbar så får testa lite mer på fredagen och bestämma mig, sen får väl köpa nån 1till 2 ut hdmi splitter i så fall för ska köpa platt tv snart.
skulle bara tipsa om pioneer vsx-lx 70 för den e nog lite underskattad faktiskt kör min rotel dvd rdv-1092 och det funkar fint samt att pioneer har 12v trigger ut. Vet inte varför men har nåt konstigt sen förr mot onkyo så orkar inte ens testa men inget e klart än....marantz sr8002 pioneer vsx-lx70....hehe
Oki doki efter många timmars manglande med musik främst och film rulle så är jag övertygad att pioneer vsx-lx70 passar som hand i handsken med mina dynaudio audience 70 samt övriga högtalare till en fin symbios :=) så de vart en deal med pioneer och slipper att tänka på annat har lyssnat till dire straits, thåström, type o negative, kitaro och det vart mer än godkänt :=)
dynaudio + pioneer vsx-lx70 = love
Riktigt kul att höra att du gillade 70-isen i tvåkanal... med tanke på strömstyrkan (värre än 4308) så kan den alltså vara aktuell att köra även med tungdrivna B&W.. nice :-)
Postad 02 March 2008 - 19:11
Mika K
-
Mika K
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Hej !
Vad jag har fått att fungera är det som det ska iaf har min rotel dvd rdv-1092 och testade alla fungerande upplösningar från dvd:n 720p, 1080i men som det ska/bör så fungerar inte 1080p för projjen stöder upp till 1080i.
när jag testade 1080p från dvd:n sade den bara not supported antar att den förstår att projjen är en 1080i maximalt. var kan man hitta tester med strömstyrka offo och aftersun hoppas allt kommer i sin ordning snart
Mvh// Mika
Redigerat av Mika K, 02 March 2008 - 19:16.
Postad 06 March 2008 - 11:48
vassago666
-
vassago666
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Halloj, nån som vet om man får både bild & ljud via HDMI med någon Pioneer reciever? Ljudet skall tas emot & hanteras av receivern, bilden skickas vidare till skärmen. T.ex. vid koppling av PS3 & en DVD-spelare via varsin HDMI sladd till recievern, & en HDMI sladd från receivern till skärmen. Kan jag då switcha både bild & ljud via Pioneers fjärrkontroll? Alltså endast 3 st sladdar totalt (+el & högtalarkablage såklart). Vill alltså INTE behöva koppla extra optiska/koax sladdar för ljudet (det skall ju inte behövas om man kör HDMI, vill dock få det bekräftat eftersom jag hört oroväckande rykten att vissa receivrar bara skickar/tar emot bilden). Har fått veta att VSX-917 samt Denons receivrar dessvärre _inte_ klarar detta.  Men _någon_ modell som har funktionen måste det väl finnas?
Mvh
Postad 06 March 2008 - 11:50
THXcht
-
THXcht
-
Veteran
-
-
2340 inlägg
Postad 06 March 2008 - 11:54
aftersun
-
aftersun
-
Forumräv
-
-
526 inlägg
Postad 07 March 2008 - 07:28
_green_
-
_green_
-
Lärjunge
-
-
443 inlägg
Postad 07 March 2008 - 16:04
vassago666
-
vassago666
-
Amatör
-
-
52 inlägg
LX50 klarar detta också.
Ok coolt, tack för svaren. Uppdatera gärna om det finns fler modeller som klarar av det. Rent allmänt, är dryga dubbla priset för LX50 jämfört med VSX-917 värt det? Är ingen superaudiofil utan mest cineast & har varit fullt nöjd med Pioneers midrange produkter hittills. Mvh
Postad 07 March 2008 - 19:30
_green_
-
_green_
-
Lärjunge
-
-
443 inlägg
LX50 klarar detta också.
Ok coolt, tack för svaren. Uppdatera gärna om det finns fler modeller som klarar av det. Rent allmänt, är dryga dubbla priset för LX50 jämfört med VSX-917 värt det? Är ingen superaudiofil utan mest cineast & har varit fullt nöjd med Pioneers midrange produkter hittills.
Mvh
Jag har ingen aning om det är värt det, då jag inte testat varken 917 eller LX50. Men har du kollat VSX-1017AV? Den ser ut att vara lite mer robust än 917. Jag gillar bioljudet man får med Pioneers senaste MCACC med AIR Studio på LX60! Hade tidigare AX2AV med den äldre MCACC + AIR Studio, den var riktigt bra, mne LX60 är typ dubbelt så bra! Hur det nu kan gå till... LX50 har visst lite enklare version av MCACC och ingen AIR Studio. Vad jag försöker säga är att du som cineast kommer ha glädje av ljudet ju bättre/dyrare du går upp i Pioneers klasser. Det är tyvärr så. Har du möjlighet att gå in på någon riktigt bra hembiobutik personligen så kan du troligen få låna hem och jämföra någon förstärkare. Det är helt klart att rekommendera. (The Rock i Lund, har även hört att Lefflers i Norrköping/Linköping gör det.) Lycka till.
Postad 08 March 2008 - 14:41
jonathan_forslund
-
jonathan_forslund
-
Användare
-
-
195 inlägg
Har ägt min Lx60 i en dag nu och är redan fundersam över en sak. Har bara kopplat in ett xbox 360 och en dvd Panasonic S99 båda via HDMI. Problemet är att bilden är ju väldigt olika på dessa och behöver justeras var för sig, det ska ju gå att ställa in via V parameter men när jag trycker på knappen kommer bara ”Cannot select” upp i displayen? Man kan väl justera ljus och kontrast även om det är HDMI? Vet inte vad jag gör för fel eller om det ska va på detta sätt? Xboxen går ju inte att justera på något sätt och när den ska använda samma port på tv så vore det ju gott om man kunde justera lite via receivern.
Alla tips och förslag är varmt välkomna
Postad 08 March 2008 - 21:42
_green_
-
_green_
-
Lärjunge
-
-
443 inlägg
Har ägt min Lx60 i en dag nu och är redan fundersam över en sak. Har bara kopplat in ett xbox 360 och en dvd Panasonic S99 båda via HDMI. Problemet är att bilden är ju väldigt olika på dessa och behöver justeras var för sig, det ska ju gå att ställa in via V parameter men när jag trycker på knappen kommer bara ”Cannot select” upp i displayen? Man kan väl justera ljus och kontrast även om det är HDMI? Vet inte vad jag gör för fel eller om det ska va på detta sätt? Xboxen går ju inte att justera på något sätt och när den ska använda samma port på tv så vore det ju gott om man kunde justera lite via receivern. Alla tips och förslag är varmt välkomna
Enligt manualen så kan du inte ändra på de värden som ej går att välja vid olika källor. Ex.vis så kör du HDMI som källa och då kan du troligen endast välja VIDEO CONVERSION <ON> eller <OFF>. Så är det i min LX60. Kan du inte ändra ljus/kontrast eller liknande inne i dina maskiner du ansluter? Annars låter det ju riktigt jobbigt. Lycka till.
Postad 08 March 2008 - 22:08
jonathan_forslund
-
jonathan_forslund
-
Användare
-
-
195 inlägg
Tack för ditt svar. Det va som jag själv trodde men inte ville  . Dvd går ju att ställa in så klart, men microsoft tycker inte man ska ha den möjligheten tydligen.
Postad 08 March 2008 - 22:36
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Jag kör också TV-Dator-DVD genom HDMI och jag kan också välja "Video Conversion av/på" och sedan "through/720p osv" och även "Amp/Through"... Men jag har märkt att bild och skärpa och ljus etc. bara går att justera på vissa ingångar, exempelvis "TV" och inte "HDMI 1" -Green- Ang. ljudet i receivern, jag tycker mitt ljud är skitbra och det är samma processorer och MCACC (Advanced) i min apparat som i din, vad är det du tycker är bättre, mer precis? Jag har en AX2-AS. (skulle tro att det är samma slutsteg i dessa två maskiner också, genom en kvalificerad gissning)
Redigerat av Unregisteredb38af287, 08 March 2008 - 22:39.
Postad 08 March 2008 - 23:34
Lindholm R
-
Lindholm R
-
Beroende
-
-
1194 inlägg
LX70 funkar.
LX60 också!
LX50 klarar detta också.
Bra. Håller själv på att leta efter en stärkare som fixar att skicka vidare 1080p/24 och "släppa av" ljudet i själva stärkaren. Så, klarar dessa av det?
Postad 09 March 2008 - 00:47
_green_
-
_green_
-
Lärjunge
-
-
443 inlägg
LX70 funkar.
LX60 också!
LX50 klarar detta också.
Bra. Håller själv på att leta efter en stärkare som fixar att skicka vidare 1080p/24 och "släppa av" ljudet i själva stärkaren. Så, klarar dessa av det?
Kort och gott, ja!
Postad 09 March 2008 - 00:58
_green_
-
_green_
-
Lärjunge
-
-
443 inlägg
-Green- Ang. ljudet i receivern, jag tycker mitt ljud är skitbra och det är samma processorer och MCACC (Advanced) i min apparat som i din, vad är det du tycker är bättre, mer precis? Jag har en AX2-AS. (skulle tro att det är samma slutsteg i dessa två maskiner också, genom en kvalificerad gissning)
Jag tycker ljudet har fått en mycket bättre fyllighet och är mindre vasst. Basen kanske helt enkelt kommer fram bättre, jag har haft tre olika Pioneer tidigare. VSX-607, VSX-501C och AX2AV. Speciellt de två senare var ganska vassa i ljudet. Men 607:an var väldigt oprecis men lite fylligare. Så de båda senare var mer precisa och tydliga. Men AX2AV var i mitt tycke efter injustering helt OK, men släppte inte igenom 1080p. Så när jag ändå köpte nytt tänkte jag att jag skall ha en med allt det senaste som låter minst lika bra som min AX2AV därför valde jag LX60. Jag har inte lyssnat på en AX2AS men den låter nog lika som LX60. Vad jag har förstått så är det väl i stort sett samma maskin med nytt skal och möjlighet till HD-ljudsavkodning, eller har jag fel? Jag hade nog kunnat köpa en AX2AS istället... men jag känner mig så nöjd med ljudet så jag sitter på jobbet å längtar hem varje dag till att spela musik hemma på min nya LX60...
Postad 09 March 2008 - 12:34
Lindholm R
-
Lindholm R
-
Beroende
-
-
1194 inlägg
LX50 klarar detta också.
Kort och gott, ja!
Tack skall du ha för hjälpen!
Postad 09 March 2008 - 12:41
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Nä, jag tror också att LX60 är samma maskin med ny kosmetika, i stort.
Just XXX-AS låter tydligen märkbart bättre än dom tidigare icke-AS och AX4 enligt det jag läst i jämförande tester, men själv vet jag inte då jag bara har testat AX2-icke-AS men inte gjort någon jämförelse.
Var lite nyfiken på om du hade AX2-icke-AS eller AS bara.
Själv var jag fick jag ett lite ljummet intryck när jag testade de nyare modellerna men, det var okalibrerat och "pure direct" det...
Även om man tycker grundtonen inte är exakt nirvana på alla de nyare maskinerna, så har man ju egentligen i det närmaste verktyg för att i stort kunna optimera i det oändliga.
För dom som bara vill trycka på en knapp är det knappast spot-on, men för dom som inte har något emot att jobba för att skräddarsy sin möjlighet till perfektion så är det ju rent perfekt.
Jag är själv jätteglad att jag valde som jag gjorde, toppnöjd med ljudet också.
Förmodligen hade jag suttit lika nöjd med en LX60 men nu betalade jag ju halva priset och är därför lite extra glad över det jag fick för pengen. Lyckos mig!
Postad 12 March 2008 - 07:11
Mika K
-
Mika K
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Tja !
Det var det som förvånade mig mest med 2 kanals ljudet kopplade in och pure direct och det lät så förvånande neutralt och likvärdigt med mitt gamla rotel rb990bx slutste men båttre ? för när jag lyssnade på rotel var det skönt ljud ingen stickande register lite tillbakadraget och pioneer med samma avgrunds bas egenskaper och bättre bas olika bas nivåer skiftningar frekvenser var bättre på rotel:n igen var lite högre register sång och övre mellan/bas diskant var lite längre ifrån om någon mer än jag förstår vad ja menar, medans på pioneer lx70 så den var närmare sång, mellan och diskant register, som jag upfattade till det bättre och att alla i orkestern spelade från samma plats :=). Förstegets kvalitet vet jag inte om det var optimalt för rotel slutsteget iofs, men jag var mer än nöjd med 2 kanals ljudet och nu slipper jag typ 3 st apparater i racket :=). Det kan spela in som alltid vad för högtalare man har mina Dunaudio audience 70 passade ruskigt bra. Min rotel RDV1092 ska man förståss ta in i beräkningen den är riktigt kompetent som cd spelare naturligtvis. Bioljudet som är den starkare sidan enlig många har jag bara ställt in auto kalibrering och riktigt nöjd med det super bioljud faktiskt.
Pioneer VSX-LX70 + Dynaudio Audience 70 + Rotel RDV1092 = ljuv musik
MVH// Mika
Redigerat av Mika K, 12 March 2008 - 12:34.
Postad 12 March 2008 - 12:17
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Jag är lite av samma uppfattning faktiskt, dina intryck speglar till stor del mina, fast jag kör nu med endast "Direct" och en eller två ytterligare Tweaks.
Kalibreringen är väldigt bra också, en hel del i rummet kompenseras för och jag måste säga att jag är positivt överaskad över MCACC (avancerad).
Postad 23 March 2008 - 22:28
Unregistered70c204f0
-
Unregistered70c204f0
-
Användare
-
-
154 inlägg
Då är även jag en lycklig ägare av en LX 70 och jag är supernöjd. Dock så kan jag inte ändra videoparameter på HDMI ingångarna. Video converter kommer jag åt men alla färginställningar är avslagna.(På de analoga ingångarna kan jag använda alla alternativ)
Vet någon om det ska vara så??? I handboken står det att vissa möjlighter kan saknas beroende på källan, men att färg osv alltid skall kunna ändras.
Postad 24 March 2008 - 10:06
Unregistered36431
-
Unregistered36431
-
Forumräv
-
-
647 inlägg
Har nu haft min LX60 i 3månader och har testat en heldel, har dock ett jätte problem med MCACC jag får bara inte till det.
Ljudet blir platt och helt inhålls löst, därimot om jag väljer en MCACC inställning som är rak ( fabriks inställning) så blir ljudet fylligt med bra tryck i.
Har visserligen väldigt kalt på väggarna i vardagsrummet, ta en titt i gallerit. Det som har tillkommit är en stor rya matta + bord en större tavla ovanför soffan.
Mitt front system är Polk Audio RTi10 samt Polk Audio CSi5, bak kör jag med ett par gammla Audio pro högtalare ( nya är på G, Polk Audio RTi6).
Sen en liten fråga på vilken volym brukarn ni köra på?
Själv kör jag på -50db -55db för lite bakgrunds musik, PS3 & Xbox360 lir brukar jag köra på -35db -40db, till film brukar jag liggar på -20db -30db.
I vissa lägen kan ljudet vara väldigt lågt även om man krämar på, kan det ha med MCACC att göra??
//Niklas
Redigerat av Unregistered36431, 24 March 2008 - 10:07.
Postad 24 March 2008 - 11:41
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Testa att höj grundnivåerna så att du boostar hela volymen, så att säga, då får du högre ljud med färre vrid på ratten/fjärren och kanske mer nivåmatchat mot andra ingångar/källor.
Testa också att köra med/utan "stående-vågor-kontroll" och med/utan MCACC för att endast köra direct med viss justering och kanske sub + eller pure direct, testa även "Hi-Bit" (eller vad det nu heter på era maskiner) aktiverat så får du lite mer "skimmer/liv" på grund av uppsamplingen, eller nåt. Testa med/utan viss tonkontroll in/urkopplad osv.
Men först, höj som sagt grundnivåerna på volyminställningen.
Postad 08 April 2008 - 00:09
Audio One
-
Audio One
-
Forumräv
-
-
832 inlägg
Här kommer lite rekomenderade priser.
1017: 8000kr lx50: 12000kr lx60: 14000kr lx70: 16000kr
<{POST_SNAPBACK}>
Jag saknar verkligen en reciver mellan 20000-30000kr Tycker det är allt för stort hopp mellan tex: LX 70 (16000:-) och tex: Lx 90 (50000:- eller mer ?) Finns liksom inga alternativ i mitten!? 
<{POST_SNAPBACK}>
Jag tippar nog på att det dyker upp en LX-80 inom nått halv år som kostar runt 25-30 tusen.
Någon som hört eller vet om det blir någon reciver mellan den prisklassen emellan LX 70......och LX90 ???? Skulle sitta fint med en sådan om det fanns! Lx 90 är lite för dyr för min smak!
Postad 08 April 2008 - 10:12
Unregistered82c3d111
-
Unregistered82c3d111
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Pioneer VSX-917.. Hur är den. Billig men hur är den i kvalitet och i ljudkvalitet??
Postad 08 April 2008 - 11:52
Unregistered4fa1df97
-
Unregistered4fa1df97
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Vet inget om en LX-80, men snart borde bilder och namnbeteckningar på receivers för 2009 börja dyka upp...kanske komemr det något kompletterande då...
Postad 11 April 2008 - 13:43
Libertad
-
Libertad
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej!
Jag har åkt på lite problem med min LX70 som börjar bli någorlunda frustrerande.
Det är antagligen inget märkvärdigt, men eftersom jag är ganska så ny på ljudfronten så är det inget jag lyckats klura ut.
Problemet är att när den matas med HDMI så är dom enda tillgängliga (så vitt jag vet) "formaten" THX Cinema och PCM - vare sig det gäller Blu-ray/HD-DVD eller vanlig standard DVD.
Hur jag än gör så lyckas jag inte få fram DTS-HD Master, TrueHD, DD+ eller något annat ljudformat. (Och jag har ställt om till Bitstream som output från mina spelare)
Tack på förhand.
Postad 11 April 2008 - 19:55
_green_
-
_green_
-
Lärjunge
-
-
443 inlägg
Hej!
Jag har åkt på lite problem med min LX70 som börjar bli någorlunda frustrerande.
Det är antagligen inget märkvärdigt, men eftersom jag är ganska så ny på ljudfronten så är det inget jag lyckats klura ut.
Problemet är att när den matas med HDMI så är dom enda tillgängliga (så vitt jag vet) "formaten" THX Cinema och PCM - vare sig det gäller Blu-ray/HD-DVD eller vanlig standard DVD.
Hur jag än gör så lyckas jag inte få fram DTS-HD Master, TrueHD, DD+ eller något annat ljudformat. (Och jag har ställt om till Bitstream som output från mina spelare)
Tack på förhand.
Hej Det är nog inget fel på din förstärkare, det låter som om du har en PS3. Stämmer det? Är det en PS3 du använder som spelare så kan du inte få ut de nya HD-ljudformaten utom via PCM, då sköter PS3:an avkodningen av de nya formaten istället för din förstärkare, ljudet kommer låta lika bra i vilket fall som helst. (Se denna utmärkta och roliga förklaring: Koncentrerad ljudsaft). Ställer du den på Bitstream så kommer den skicka ut "Core-audio" för de olika formaten vilket blir samma som om du kört en gammal vanlig DVD med standard DD eller DTS. Hoppas du förstår vad jag menar. Har du inte en PS3 som uppspelare så kanske din spelare beter sig på samma sätt som PS3, alltså att den sköter om konverteringen av HD-ljud till PCM själv? I vilket fall, lycka till!
Postad 11 April 2008 - 20:52
Libertad
-
Libertad
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej Det är nog inget fel på din förstärkare, det låter som om du har en PS3. Stämmer det? Är det en PS3 du använder som spelare så kan du inte få ut de nya HD-ljudformaten utom via PCM, då sköter PS3:an avkodningen av de nya formaten istället för din förstärkare, ljudet kommer låta lika bra i vilket fall som helst. (Se denna utmärkta och roliga förklaring: Koncentrerad ljudsaft). Ställer du den på Bitstream så kommer den skicka ut "Core-audio" för de olika formaten vilket blir samma som om du kört en gammal vanlig DVD med standard DD eller DTS. Hoppas du förstår vad jag menar. Har du inte en PS3 som uppspelare så kanske din spelare beter sig på samma sätt som PS3, alltså att den sköter om konverteringen av HD-ljud till PCM själv? I vilket fall, lycka till!
Det stämmer att jag har en PS3 och där är jag medveten om det du säger, men jag har även en Toshiba HD-EP30 som beter sig precis likadant - hur jag än gör. Men det är möjligt att den beter sig likadant, det är inte en front som min starka sida lutar åt. Ljudet i sig är det aboslut inget fel på, och det är sannerligen som du säger att det fortfarande är just den signalen som skickas, men jag förstår fortfarande inte varför det blir som det blir. Tack igen.
Redigerat av Libertad, 11 April 2008 - 20:54.
Postad 26 April 2008 - 22:37
Unregisteredb3752606
-
Unregisteredb3752606
-
Användare
-
-
146 inlägg
Någon som vet något nytt om Pioneers nya receivrar?
Postad 27 April 2008 - 14:57
Alukas
-
Alukas
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Någon som vet något nytt om Pioneers nya receivrar?
Finns ett forum med de nya Receivrarna Här
Postad 27 April 2008 - 21:13
Kung67
-
Kung67
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Hej!
Jag är har kollat in Pioneer VSX-917V som verkar bra, men väntar gärna på VSX-918V. Jag klarar mig på 5.1. Vet någon här när den nya 918:an börjar säljas i Sverige?
Mvh. Stefan
Postad 07 May 2008 - 17:12
THXcht
-
THXcht
-
Veteran
-
-
2340 inlägg
Jag har nu kopplat in alla mina 9 högtalare vara två är basar till min VSX-LX70. Är det så att stärkaren ska visa alla 7 i displayen när man kör film, eller visas de bara när man kör en 7.1 ljudkälla? Det kommer ljud ur bakhögtalarna, så det är ju inte något fel där men det visas bara 5 högtalare subben i displayen.
Postad 23 May 2008 - 22:21
Wollepwn
-
Wollepwn
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Hejsan. (Helt ny inom reciver världen)
Har just införskaffat mig en 1017. Jag vet inte hur man kopplar in den till min pioneer 508XD är helt ny inom detta. För jag har stoppat in Hdmi kabeln på Out på recivern, och in på HDMI 1an på tvn. får inte upp någon meny fattar typ nada av instruktionsboken. Går det att skicka ljud via hdmi med 1017? för jag har kopplat in en dreambox till tv via scart för tillfället. Kan man då ta ljudet från tv till recivern eller måste man ta ljudet direkt från dreamboxen till recivern?
Postad 05 July 2008 - 22:14
THXcht
-
THXcht
-
Veteran
-
-
2340 inlägg
Är det någon som vet ifall man kan "låsa" sin LX70 till ett ljudalternativ t.ex THX select 2 läget. Så att alla filmer man drar igång oavsätt vilket ljud de levererar spelas upp i samma ljudalternativ i stärkaren.?
Postad 18 July 2008 - 21:55
THXcht
-
THXcht
-
Veteran
-
-
2340 inlägg
Ny fråga:
Är det någon som har kopplat ihop sin reciever med en dator via Pioneer MCACC-program och gjort kalibrering därifrån?
Kan man som ej utbildad finjustera systemet bättre genom detta program eller är det bara risk att man förstör mer än vad man gör nytta?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|