Sharp XL2E serien
862 svar till detta ämne
Postad 09 November 2007 - 21:32
h_berg
-
h_berg
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Sharp_XL2_m_1_.pdf 7.65MB
37 Antal nerladdningarKan nån vänlig själ hjälpa mig.
Jag skall till 99,99999% köpa mig en 52" XL2E, men innan jag köper en så skall jag fixa till vardagsrummet. Jag skall kunna fixa till väggar mm, skall bla förstärka upp väggen där TV skall monteras , så jag behöver veta vilken typ av väggfäste man skall använda till denna TV.
Om man tittar på Specarna på prisjakt.se så står det Vesa 200x200 och 400x400.
/devils aka Jocke W
Hej Kolla på sidan 47 i bifogad PDF. Tror du hittar vad du söker där
Postad 10 November 2007 - 09:02
devils
-
devils
-
Rookie
-
8 inlägg
Sharp_XL2_m_1_.pdf 7.65MB
37 Antal nerladdningar
Kan nån vänlig själ hjälpa mig.
Jag skall till 99,99999% köpa mig en 52" XL2E, men innan jag köper en så skall jag fixa till vardagsrummet. Jag skall kunna fixa till väggar mm, skall bla förstärka upp väggen där TV skall monteras , så jag behöver veta vilken typ av väggfäste man skall använda till denna TV.
Om man tittar på Specarna på prisjakt.se så står det Vesa 200x200 och 400x400.
/devils aka Jocke W
Hej Kolla på sidan 47 i bifogad PDF. Tror du hittar vad du söker där 
Tackar h_berg. Om jag tolkar detta rätt så skall det vara ett Vesa 400x400 väggfäste till alla storlekarna av denna TV-modell. /devils aka Jocke W
Postad 10 November 2007 - 12:18
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1548 inlägg
52XL2 listas på prisjakt nu och försöker lägga till den här. Men det vill inte lyckas. Varför?
Funkar inte sedan MHBs uppdatering att lägga in produktruta genom att använda sök/infogningsfunktionen i inlägg tyvärr. Jag lyckades en gång lägga in två modeller efter mycket strul, men pekaren vill inte vara i textsök-rutan ens. Du kan nu inte heller ta produktens id och lägga i den mellan price-tags: 241305 , 241306 , <price>244803</price> , <div class="forumpricebox"> <script type="text/javascript" src=" https://www.prisjakt...4803"></script>Nu har jag pillat lite med nya XL2 och även nya PS3 några timmar. Det enda jag inte lyckats få in än är vanlig tv. Det kanske inte funkar med digitala signaler om man bor i ett privatägt hyreshus? Ska se om det går o söka analoga kanaler. Kan bara säga att även om jag importera teven från England så funkar svenska menyer på teven och jag fick även med svensk bruksanvisning. Har inte sett någon störande banding ännu. Återkommer med mer info..
Här vare ett snabbt inlägg minsann. Analoga fri-kanaler ska du få in i hyreshus oavsett de sänder Boxer eller Comhem. Bra att det medföljer svensk bruksanvisning. Någon som vet vad det är för typ av paneler i 52"-modellen förresten? S-IPS eller VA eller vad?
Panel ASV=Advanced Super View tillverkas i Sharps KameyamaFabrik. RD2S presenteras i sharps katalog för 2007, 42RD2S har tydligen 100hz men bara 1500:1 i kontrast & 6 500:1 dynamisk. Märkligt att den får ett boxergodkännande nu? Kanske är det någon de tänker kränga i jul med argument 100hz och inbyggd DVB-T ? Jag har svårt tro att den kan konkurrera annat än i pris!
RD2S är bara HD-ready, och den säljs ej än i Sverige. Fråga återstår om mans ka köpa en XL2E eller en D3000? D3000 är flera tusen billigare i dagens läge om jag inte såg fel, de som köpt D3000 verkar ju helt nöjda med!? Det finns väl ingen som sett eller provat båda två som kan ge något svar?
D3000 finns bara att köpa i 32", så då får du söka en begagnad 40/46" - av denna hysteriskt populära modell. Skulle dock vilja peka på W3000 som är avsevärt bättre. Själv skulle jag köpa X3000 som har DVB-C-HD, men tyvärr är den för bred, har fläktljud och onödigt dyr. Har dock fått topp-betyg i HDTV-test. Lutar nu därför åt att importera en 46/52 XL2 - som är mer prisvärd än XL1. XL2an kan jag sedan flytta till landet när jag köper en riktigt bra DVB-C TV. XL2 verkar vara ett toppenköp som är smal (därför är 52" en möjlighet). Återstår bara att fler redovisar sin TV utan fel så slår jag till. Att tunerns textning inte alltid funkar gör mig inget - och kommer ju använda kabelTV-box hemma. Är så trött på detta sökande om info av TV - nu vill jag ha. Toshiba ZF3030 har ej kommit och är för bred, Philips 96 är för dyr, Samsung F86 speglar och är för dålig i 100hz. Som det ser ut så blir XL2 en superTV, finns inget alternativ för mig nu. Men...då ska jag importera (eder Krish) och behöver därför höra lite mer om att TVn är felfri. Kan du som läser utländska forum rapportera lite omdömen om TVn - citera gärna! (Jag får väl själv titta på AVSforum). XL2 ska prestera inte väsentligt sämre än X3500 tycker jag. Och då blir det frestande att köpa aquos-link BLURAY
Postad 10 November 2007 - 14:06
andersos
-
andersos
-
Mästare
-
-
3199 inlägg
Tror nog XL2 ska stå sig ganska bra mot X3500 jo. Verkar bli mest prisvärda LCD denna Jul kanske. Och vore inte fel att kombinera med Sharps Blu Ray spelare nä. Har den nya spelaren kommit i butik ännu?
Postad 10 November 2007 - 17:57
PNorth6
-
PNorth6
-
Användare
-
-
192 inlägg
Tja grabbs o kvinns. Har haft min 46 tums XL2 nu några dagar. Såhär långt ganska nöjd med det mesta. Ska ta en filmkväll imorgon sen lägger jag upp en bedömning här. Köpte en ps3:a o testat lite demos från PS3Shop o det jag sett är totalt grymt. Men jag skulle behöva putsa lite på inställningarna vid tittande av BR filmer. Har inte riktigt fått till det där. Det är svärtan jag har problem med att få till. Vet inte om jag kan ställa in sånt med hjälp av PS3:an också där det finns en hel del inställnigar, men vissa saker vet jag inte vad det är för nåt.
Fanns det inte nåt som hette TrueD på gamla XD1? Hur aktiverar/avaktiverar man sånt? Vet inte om jag hittat alla inställnignarna ännu.
Postad 10 November 2007 - 21:18
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1548 inlägg
Tror nog XL2 ska stå sig ganska bra mot X3500 jo. Verkar bli mest prisvärda LCD denna Jul kanske. Och vore inte fel att kombinera med Sharps Blu Ray spelare nä. Har den nya spelaren kommit i butik ännu? HDTVorg: With 1080p support for BD discs, the BD-HP20S also upscales your existing standard DVD's to this format. In addition the BD-HP20S offers support for HD sound formats with 5.1 output, HDMI 1.3 and playback of DVD-R, CD-R, DVD-RW and CD-RW discs. In what is becoming a must have feature for HD players and TV's the BD-HP20S offers support for the 24p progressive scan process. Movies are typically shot at 24 frames per second (fps), but without 24p support they are played on your TV at 25 fps (PAL TV standard). Those of you who suffered the frustration of High Definition players taking over a minute to load will be pleasantly surprised to discover a "Quick Start" function on the BD-HP20S. Sharp has promised a load time of less than ten seconds. AQUOS LINK technology facilitates seamless operation between the Blu-ray player and AQUOS LCD TVs, while HDMI-connected products can be controlled through the AQUOS screen with a single TV remote. The one disappointment with Sharp's new Blu-ray player is the lack of support for the Blu-ray 1.1 profile, which will probably make any 'extra' on-disc features inaccesible.
Redigerat av toler, 10 November 2007 - 21:20.
Postad 10 November 2007 - 21:39
andersos
-
andersos
-
Mästare
-
-
3199 inlägg
Tja grabbs o kvinns. Har haft min 46 tums XL2 nu några dagar. Såhär långt ganska nöjd med det mesta. Ska ta en filmkväll imorgon sen lägger jag upp en bedömning här. Köpte en ps3:a o testat lite demos från PS3Shop o det jag sett är totalt grymt. Men jag skulle behöva putsa lite på inställningarna vid tittande av BR filmer. Har inte riktigt fått till det där. Det är svärtan jag har problem med att få till. Vet inte om jag kan ställa in sånt med hjälp av PS3:an också där det finns en hel del inställnigar, men vissa saker vet jag inte vad det är för nåt.
Fanns det inte nåt som hette TrueD på gamla XD1? Hur aktiverar/avaktiverar man sånt? Vet inte om jag hittat alla inställnignarna ännu.
Svärtan ja. Har sett på hifi-forum.de att några påstår att XL2 ger "black crush". Fast det kan ju bero på att dom är dåliga på att kalibrera.
Postad 11 November 2007 - 22:31
PNorth6
-
PNorth6
-
Användare
-
-
192 inlägg
Mina omdömen av Sharp XL2E Har nu haft min nya tv sen i tisdags. Har inte hunnit använda den än så mycket men i helgen har det blivit en del. Som jag skrev tidigare har jag köpt den från England och det gick smidigt med leverans o betalning. Har inte sett några större fel ännu som jag stör mig på. Dock har jag upplevt något jag tror kallas ghosting och som jag bara trodde fanns på plasmaskärmar. Ibland kan konturer av en tidigare visad bild finnas kvar och syns mot exempelvis en svart bakgrund. Har ändrat i bildinställnnigarna en hel del men är nog inte riktigt klar ännu. Det går inte jättefort i menyerna men det funkar. Ibland kan det vara lite trögt att byta ingång från exvis tv till Ps3. Jag köpte till ett ps3 som jag kommer använda som dvd/br spelare och även en del spelande. Utseende o tillbehör Teven levererades med bruksanvisningar på flera språk inklusive svenska trots att jag köpte från England. Även menyerna i teven var inga problem att få svenska. Fjärrkontrollen ser ganska så schysst ut jämfört med många andra jag sett. TV tittande' Första gången när man stänger på teven så kör den en automatsökning efter digitala sändningar. Jag hade klantat mig o glömt sätta i antennsladden i väggen. Körde dock sökningen igen men teven hitta inga kanaler. Sökte senare på analoga signaler och fick fram de kanaler jag hade innan (ca 9 st). Vet inte om jag hade fått in några digitala sändningar på nån annan tv heller som inte är importerad. Som väntat så är kvalitén på de analoga sändingar ingen höjdare bildmässigt. Det var dock något bättre än jag föreställt mig innan men långt ifrån bra. Blir säkert bättre om man skaffar digitaltv. Själv tittar jag inte så mycket på tv. Tycker att de gamla tjockburkarna fortfarande är bättre än platt tv vad gäller vanliga sändingar. Spel på Playstation 3 Köpte Fifa08 till PS3:an. Tyckte bilden var aningen mörk med för mycket skuggor i spelet men höjde ljusnivån i bildinställningarna på teven och det hjälpte en hel del. Kopplade sedan upp mig på PS3 Store där man kan ladda ner trailers och demos på spel och filmer. Laddade ner några spel och dessa var hur grymma som helst på denna tv. Filmtrailer i full hd kvalitet var också riktigt bra med bra djup och svärta. I menysystemet till PS3 går det också ställa in en hel del som har med bild o göra och det känns som jag inte är klar där ännu. BR film på PS3 Vad gäller BR filmer blev jag mest förvånad, tyvärr till det negativa. Vet inte vad det är men jag får helt enkelt inte till bilden. Har bara sett en hel film ännu (The reaping) men även hoppat lite i filmerna "Den sista samurajen" och "The departed". Ingen av dessa filmer tycker jag imponerar. Värst var i the reaping, vet inte om det var menat att det skulle se ut så men i de mörkaste scenerna flimrar det rejält för att sedan bli skaplig bild igen. Frågan är om det är något jag kan ställa in på PS3. Tycker att bilden är sämre jämfört med de trailers jag laddat ner. Hade förväntat mig skarp bild med djup svärta men här är jag långt från nöjd ännu. Vad jag vet så ska BR spelaren i PS3 funka bra enligt andra... Svärtan i menyerna exempelvis på PS3 är betydligt djupare än vid BR film tittande. Det känns något oskarpt och speciellt i lite mörkare scener. DVD film I förhållande till BR film tycker jag inte skillnaden är särskilt stor alls just nu mot DVD. Dessa filmer ser helt okej ut och ps3 gör sitt jobb genom att skala upp bilden. Det är för tidigt dock att ge nån ordentlig bedömning här då jag bara sett en halv film på dvd ännu. Dator Testade att koppla in min bärbara budgetdator för bara några timmar sen. Fick bild men mitt grafikkort i datorn är av budgetvariant så nån jättebild hade jag inte räknat med heller. Dessutom kör jag med VGA då det inte finns DVI på datorn. Bilden blir trots allt skaplig och funkar till filmtittande. Återkommer när jag testat lite mer. Sammanfattningsvis Detta är min första platt tv jag äger så jag är ingen expert direkt på att bedömma bild men jag har läst på en hel del innan jag köpte denna tv och jämförde bland annat mot Samsung F86. Frågan är om inte den är en bättre tv. Nu vet jag inte ännu hur pass mkt bättre 100hz tekniken är på Sharpen vilket jag inte hunnit testa. Har haft 100hz på on för det mesta. Vid BR film så är den automatiskt avaktiverad och går inte heller ändra men jag tror inte det är nödvändigt heller. Tycker dock inte att Sharpen kommer upp i samma standard vad det gäller svärta och djup i bilden på högupplöst filmmaterial som Samsungen. Det kan ju dock vara nån inställningsfråga som jag inte lyckats lösa ännu. Tycker det är skumt att det inte är bättre än vad jag sett. Till spel ger jag den 10 av 10, det blir riktigt snyggt o då presterar teven vad jag förväntat mig. Färgåtergivningen är även den riktigt bra. De bildinställningarna jag kört hittills är följande på den PS3 ingången vilket jag även kör film från: Bakgrundsbelysning -8 Kontrast +32 Ljus +15 Färg + 8 Toning -3 Skärpa +10 Färgtemp: Låg. Ska försöka lägga in lite bilder. En kamerabild ger dock sällan en rättvis bild av verkligheten. Nu några frågor till er: 1. Är det vanligt med ghostingbild på en LCD? 2. Har jag missat nån inställning? TrueD exempelvis, var aktiverar/avaktivarar man sådant på gamla XD1E? Tycker bilden är lite stressad och hoppig ibland. 3. Nån PS3 ägare som har haft liknande problem med BR film? Nån inställning som kan hjälpa?
Postad 11 November 2007 - 23:14
PNorth6
-
PNorth6
-
Användare
-
-
192 inlägg
P1020852.JPG 641.67K
0 Antal nerladdningarHur lägger man upp bilder i sitt album egentligen? Först när jag loggar in står det att jag är inloggad men så fort jag går in på mitt album så står det att jag inte är inloggad igen... Synd då jag tänkt lägga upp lite bilder på XL2:an. Fick upp en bild här iaf från ett PS3 spel... rätt så sjysst.
Redigerat av PNorth6, 11 November 2007 - 23:15.
Postad 11 November 2007 - 23:24
PNorth6
-
PNorth6
-
Användare
-
-
192 inlägg
Får lägga in några få av de bilder jag har här då... Lite skillnad mot förut iaf.
Postad 11 November 2007 - 23:31
PNorth6
-
PNorth6
-
Användare
-
-
192 inlägg
Postad 11 November 2007 - 23:34
PNorth6
-
PNorth6
-
Användare
-
-
192 inlägg
PS3 menyn... svart bakgrund.
Postad 11 November 2007 - 23:35
PNorth6
-
PNorth6
-
Användare
-
-
192 inlägg
Postad 12 November 2007 - 01:11
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1548 inlägg
1? Är det vanligt med ghostingbild på en LCD? 1: Ghosting ska inte finnas på LCD. Beskriv den tack! Mycket illa alltså. Hoppas nästan du har fel..... 100hz ska ge flyt i bilden... minska laggtrace och ryck. Testa DEMO. (Jag har märkt att Demo med delad skärm är alltid överdriven skillnad). 2? Har jag missat nån inställning? TrueD exempelvis, var aktiverar/avaktivarar man sådant på gamla XD1E? Tycker bilden är lite stressad och hoppig ibland. 2: truD på XD1 gick att avaktivera i Bildmenyn avancerat. Men XL2 har inte truD, står ingenstans iaf. Vet inte vad XL2 har istället. (HD1 har truD-logga men sägs inte ha truD). Även ACTION-knappen för 4ms respons finns bara på XD1. Lessen - du får mixtra med inställningar som syns. Testa även servicemenyn om du vet hur. 3? Nån PS3 ägare som har haft liknande problem med BR film? Nån inställning som kan hjälpa? 3: Har ej PS/BR. Mycket tråkigt det där med flimmer. Så får det inte vara. Nu kommer jag inte beställa förränn det kommer riktigt test på denna att jämföra med kunden X3500 (som surrar). Som det ser ut så beställer jag en 32D3000 (bäst för SD med DVB-C) och fortsätter vänta på den perfekta stora TVn. Sharp har bara DVB-T Boxer. Antar du har kabelTV - då får du analoga kanaler fritt - medan digital-kanaler kräver abonnemangs-kort och DVB-C conax-CAM (som HD1 har). Du måste skaffa antenn för att se boxer, med kort Viaccess-CAM. Hoppas någon kan testa DTV ordentligt, liksom DVD. Vi är många som (inte orkar) köra högupplöst. Oroväckande att du anser F86 (fick dålig resultat av HDTVtest) vara bättre än XL2 hittills (förutom spegling). Hur klarar XL2 själv att skala upp bilden på TV & DVD? Tror inte XL2 kan vara så dåligt inställd...men då är det en flopp! Tackar för första svenska rec, att du är påläst test(krash)pilot som gör sågott du kan efter att ha slavat med din CRT. Hoppas nån kan klippa ut lite från andra forum. Stor applåd till Peter North Tack för bilderna - även om det var dålig kvalle. (Du kan ladda upp fler filer i samma inlägg och länka dem varduvill; vet du förståss). .(Jag kan lägga in bilder i mitt album).
Redigerat av toler, 12 November 2007 - 01:27.
Postad 12 November 2007 - 10:52
Marcus B.
-
Marcus B.
-
Forumräv
-
-
829 inlägg
Om du går in i dvd spelar sektionen så finns där en tråd om PS3 som dvdspelare. Pacman har skrivit in en del bra tips där, det kan vara PS3:an som spökar lite oxå...
Postad 12 November 2007 - 17:07
TriNitro
-
TriNitro
-
Användare
-
-
153 inlägg
http://www.avforums....ad.php?t=638369Mycket möjligt att länken varit postad tidigare men om någon missat så står det en del matnyttigt där
Postad 12 November 2007 - 21:17
nubira
-
nubira
-
Rookie
-
8 inlägg
De bildinställningarna jag kört hittills är följande på den PS3 ingången vilket jag även kör film från:
Bakgrundsbelysning -8 Kontrast +32 Ljus +15 Färg + 8 Toning -3 Skärpa +10 Färgtemp: Låg.
3. Nån PS3 ägare som har haft liknande problem med BR film? Nån inställning som kan hjälpa?
I answer in English, because my Swedish writing I so bad. I have 46XL2E imported from UK to Finland and I have also PS3 connected to Sharp (HDMI, 1080p24). I would say that your settings are not correct at all. My settings for blu-ray films are kontrast +25 ljus +1 färg -1 toning 0 skärpa +5 färgtemp middle low I have used Digital Video Essentials for setting up those values. I tried to watch two blu-ray films (Kubrick´s 2001, Prestige) on your settings and they were awful, almost unwatchable. Too much light and too much sharpness (you used the highest possible value for sharpness!) My PS3 is imported from Hong Kong and is a region A unit, but that should not have anything to do why our values are so different.
Redigerat av nubira, 12 November 2007 - 21:38.
Postad 12 November 2007 - 21:48
h_berg
-
h_berg
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Hej,
Nån som hört om nåt release datum i Sverige?
Frågan är om man orkar vänta eller importera en själv.
Får man problem med boxer går det alltid att köra med en lös box...
Var och kollade på en Philips 52'a 9732 i dag. Stod en Sharp 52'a XL1E vid sidan om.
Till börja med tyckte jag Philipsen slog sharpen med marginal, men efter en reset av alla inställningar på sharpen så vet i katten om inte sharpen var mer naturlig i bilden.
Philips fjärrkontroll var dock mycket bättre, sharpen's kändes plastig...
Vad är skilnaden mellan xl1e och xl2e förutom digital ljudutgång och tunnare panel?
Slår snart till på en philips om inte sharp får tummen ur snart
Postad 12 November 2007 - 22:04
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1548 inlägg
Tycker XL har fin fjärr. Intressant att du tyck XL har bättre bild än Phils topp. Vänta dig inte XL2S hit detta år. Importera och tjäna sjalar. Tunern funkar till 99% minst. Ska bli intressant att höra Peter Norths rec med rätt inställning. Nubira ä ju nöjd. Skillnader mellan FHD XD1/XL1/X20/XL2/HD1XL1 har utöver XD1; (samma baksida), 100hz, Aquos-Link (=HDMI-CEC), multiFjärr med Display. (& HD1 har än mera). X20 har utöver XL1; (inte 100hz & snygg multiFjärr), 24p, 3st 1.3hdmi, egen Komponent-ingång, smal. XL2 har utöver X20; 100hz, 10bit skärm har bara XL2,, multiFjärr . . . XD1/X20 har liknande framsida. Bara X20/XL2 (samma baksida) är smala =Slim-line Design, 3st 1.3hdmi, 2 RGB-Scart. Bara RD2 S & FHD X20S/XL2S blir Boxer-godkända. HD1 bättre än XD1: . Bara HD1 har: DVB-T/C/S-HD+2CI, 50% mer dKontrast (15000:1), PVR 160gb, RGB+II 5vågsLjus, USB-Foto, Bättre ljud & Avtagbar högtalare, (XL har oxå): 100Hz & snygg multiFjärr med Display. XD har inte: egen Komponent-ingång & Aquos-Link (men AV-Link Scart).
Redigerat av toler, 13 November 2007 - 17:48.
Postad 12 November 2007 - 22:50
h_berg
-
h_berg
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Var skall man importera från?
Tyskland eller England?
Tar tacksamt emot tips från seriösa ställen att handla från.
Postad 13 November 2007 - 01:16
PNorth6
-
PNorth6
-
Användare
-
-
192 inlägg
I answer in English, because my Swedish writing I so bad. I have 46XL2E imported from UK to Finland and I have also PS3 connected to Sharp (HDMI, 1080p24).
I would say that your settings are not correct at all. My settings for blu-ray films are kontrast +25 ljus +1 färg -1 toning 0 skärpa +5 färgtemp middle low
This is very funny... I first tested your settings and I thought to myself that you must be joking. It looked awful as well. The picture was way to dark. After 3 hours of testing I found the AV button  Changed from dynamic to movie and it looked all better. And now I agree that your settings is better with "movie" settings. I didn´t know I could change that. But still I got some problems with dark scenes but it´s a lot better. I still have some questions for you I would be more than happy if you could answer. 1. What kind of AV do you use? I guess it is just possible to use one settings on every input. I mean that I have to use movie av either I play a game or watch a br movie (ps3), unless I change it in the tv´s meny everytime I switch.. 2. What settings do you have on background light in the picture settings? You didn´t mention that before. 3. In the PS3 menue is it possible to change rgb full range. You can use "begränsad" or "full" (limited - full). What is your setting? You find it under screen settings I think. 4. Anything else I should change for better BR picture in the ps3 menue? 5. I read at the AV forums that if I turned DNI off that would help me with the ghostingproblem. I tested and so far it helped. Have you noticed any problem with ghosting? DNI must be the same as "brusreducering", right? 6. Have you noticed any picture quality problems in dark scenes as I have? If so, how can it be better? The picture below is before I changed my AV settings, its still not good but a lot better than this.
Redigerat av PNorth6, 13 November 2007 - 04:33.
Postad 13 November 2007 - 01:57
PNorth6
-
PNorth6
-
Användare
-
-
192 inlägg
Här kommer ett riktigt skräckexempel på hur bilden ser ut vid en scen ur bluerayfilmen "The reaping". Filmen ser inte ut så här illa hela tiden, för det mesta okej men inte mer. Testade även med finländarens inställningar men det blev knappast bättre.
Redigerat av PNorth6, 13 November 2007 - 02:42.
Postad 13 November 2007 - 10:37
staeff
-
staeff
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Har du provat med en annan källa? Kan det vara ps3:ans blurayspelare som inte är tiptop?
Du har inget liknande när du spelar? Finns det också på dvduppspelningen?
Postad 13 November 2007 - 15:50
Unregistered611195e9
-
Unregistered611195e9
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Har fått lite oroande besked av min lokala HiFi-handlare att det är slut på sharp-modeller i princip i hela europa. Han har väntat på maskiner oerhört länge nu och om man kollar runt på lite sidor så ser man att iprincip inga har sharp-maskinerna i lager.
Då Krishav inte har en enda sharpmodell kvar på sin sida så ser det ju minst sagt lite oroväckande ut. Det är ju ändå den 13:e nov nu och man har inte sett skymten av någon modell de sagt ska inkomma 10-14 nov...
Postad 13 November 2007 - 15:57
Unregistered866066c7
-
Unregistered866066c7
-
Användare
-
-
189 inlägg
PNorth6:
Det är ju rätt uppenbart att det är något som inte är som det skall. Tycker du skall pröva LCD'n med en annan bluray-bildkälla och P3'an på en annan LCD för att komma fram till vart felet ligger.
Postad 13 November 2007 - 15:58
Dave R
-
Dave R
-
Lärjunge
-
-
358 inlägg
Har fått lite oroande besked av min lokala HiFi-handlare att det är slut på sharp-modeller i princip i hela europa. Han har väntat på maskiner oerhört länge nu och om man kollar runt på lite sidor så ser man att iprincip inga har sharp-maskinerna i lager.
Då Krishav inte har en enda sharpmodell kvar på sin sida så ser det ju minst sagt lite oroväckande ut. Det är ju ändå den 13:e nov nu och man har inte sett skymten av någon modell de sagt ska inkomma 10-14 nov...

Pratade med KrishAV igår och de får in fler tv-apparater "efter den 20:e", så det känns diffust när de finns i lager igen med andra ord.
Redigerat av Dave R, 13 November 2007 - 16:02.
Postad 13 November 2007 - 19:29
nubira
-
nubira
-
Rookie
-
8 inlägg
[ 1. What kind of AV do you use? I guess it is just possible to use one settings on every input. I mean that I have to use movie av either I play a game or watch a br movie (ps3), unless I change it in the tv´s meny everytime I switch..
2. What settings do you have on background light in the picture settings? You didn´t mention that before.
3. In the PS3 menue is it possible to change rgb full range. You can use "begränsad" or "full" (limited - full). What is your setting? You find it under screen settings I think.
4. Anything else I should change for better BR picture in the ps3 menue?
5. I read at the AV forums that if I turned DNI off that would help me with the ghostingproblem. I tested and so far it helped. Have you noticed any problem with ghosting? DNI must be the same as "brusreducering", right?
6. Have you noticed any picture quality problems in dark scenes as I have? If so, how can it be better?
The picture below is before I changed my AV settings, its still not good but a lot better than this.
I use AV-setting "film" for movies and "game" for games (quite surprisingly  ). Background setting is +1, it does not have a great effect on the picture. On PS3 I have RGB range as "full". About the ghosting, I think you mean image retention, which is normally connected with plasma. I know that phenomena well, because I've had a plasma before. And yes, I can see it on Sharp when Dynamic Noise Reduction (DNR) is on. It is not very bad, but anyhow I have turned it off for that reason. About your awful picture of the film "Reaping" . I can get that kind of effect, if I put the sharpness too high. It depends very much on the quality of the disc, what is the appropriate value. I watched today the old BR "Halloween" and got an image faintly resembling your picture. I had to turn down the sharpness to +3 from +5, which improved the picture a lot. The picture quality of Halloween is not nearly as good as 2001, for which +5 was a good value. What is the firmware of your PS3, I have 1.93 ? And you have 1080p24 enabled ?
Postad 13 November 2007 - 19:57
snaljapen
-
snaljapen
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Någon som håller med då jag säger att XL2E är likvärdig med D3000!?
Både duger, men det skulle inte skada om bilden hinner med bättre i panoreringar, och om svärtan varit bättre!.
Postad 13 November 2007 - 21:48
naaman
-
naaman
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Denna vecka ska jag iaf beställa en tv, förmodligen en XL2a. Men inte bestämt om jag ska 42 eller 46.
Kommer sitta på 3,5 till 4 meters avstånd. Vilken storlek tycker ni då?
Skit samma om vanlig tv inte får så hög kvalitet, film o PS3 är viktigare
Postad 13 November 2007 - 22:33
Shiny182
-
Shiny182
-
Rookie
-
9 inlägg

dustinhome.se får in xl2:an 23:e nov säger de
Postad 13 November 2007 - 23:14
andersos
-
andersos
-
Mästare
-
-
3199 inlägg
What is the firmware of your PS3, I have 1.93 ? And you have 1080p24 enabled ?
2.0 is out now. Do you notice any "black crush"?
Postad 14 November 2007 - 00:42
PNorth6
-
PNorth6
-
Användare
-
-
192 inlägg
I have the 2.0 firmwire PS3 and 1080/24 on.
I will try with another blueray movie this week. If that doesn´t help I will try my PS3 on my friends Sharp XD1E and see if the picture is the same. But the picture is a lot better since I changed AV settings to movie and turned DNI off. But still I think dark scenes can be better but maybee it´s just the br movies quality.
Postad 14 November 2007 - 08:52
Berkan
-
Berkan
-
Mästare
-
-
2791 inlägg
Denna vecka ska jag iaf beställa en tv, förmodligen en XL2a. Men inte bestämt om jag ska 42 eller 46. Kommer sitta på 3,5 till 4 meters avstånd. Vilken storlek tycker ni då? Skit samma om vanlig tv inte får så hög kvalitet, film o PS3 är viktigare 
På det avståndet tycker jag garanterat 46". Jag kommer att sitta 3-3,5 m ifrån och kommer att välja 46".
Postad 14 November 2007 - 22:34
flyerboy145
-
flyerboy145
-
Användare
-
-
133 inlägg
Är det någon som kan ge lite klara besked ang. Txtningen på DVB-T tunern? är det bara det som ä problemet med E modellen?
Redigerat av flyerboy145, 14 November 2007 - 22:35.
Postad 14 November 2007 - 23:46
Unregistered611195e9
-
Unregistered611195e9
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Pratade med KrishAV igår och de får in fler tv-apparater "efter den 20:e", så det känns diffust när de finns i lager igen med andra ord.
Precis, det låter inte annat än oroväckande... De sa först i början av nov till mig sen 10-14 och nu då ditt besked... Låter som att beskedet min hifi-handlare fått från svenska sharp stämmer. Han har nu börjat ta in ett annat märke pga att leverans från sharp uteblir... ajajaj, XL2En som såg så fin ut, har ingen lust att vänta tills efter årsskiftet precis... :-/
Postad 15 November 2007 - 12:12
PNorth6
-
PNorth6
-
Användare
-
-
192 inlägg
Hej igen!
Fick hem 2 nya bluerayfilmer idag, bland annat Casino Royal. Slängde i den i ps3:an o likadant  . Det var till o med ännu tydligare i denna film då inledningsscenen är svartvit. Då syndes bruset tydligt i bilden.
Jag hoppas nu på att det är ps3:an som spökar. Testade med annan hdmi kabel o likdant, även testat annan hdmi ingång men samma resultat. Ska ta med ps3:an till en polare i helgen o testa på hans tv.
Har nu AV mode: film
Aktiv brusreducering: av
RGB Full range på ps3:an
1080/24 on
Var tror ni felet ligger? Kör jag spel med svarta scener ser det fantastiskt ut från ps3 men just vid film blir det inte bra. Vore bra o kunna lolalisera felet snart så man vet om man ska lämna tillbaka ps3 eller tv. Ska testa o ladda ner casino royal i skaplig kvalitet på datorn o köra den med den halvdåliga upplösningen via VGA till tv o se om det ändå inte blir bättre än blueray. Isf borde det ligga i ps3:ans blueray felet ligger.
Postad 15 November 2007 - 12:21
staeff
-
staeff
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Jag tippar på att det är ps3:an. Vore inte dumt om du kunde testa en annan spelare. Jag spelar blurayfilmer via min ps3, men jag upplever dock inte de fenomen som du beskriver.
Min tes är alltså kombinationen av teve-spelare, eller så har du ett dåligt ex?
Postad 16 November 2007 - 21:42
h_berg
-
h_berg
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Sorry sharp, det blev en Toshiba 47Z3030
Blir så med sviket förtroende och långa leveranstider...
Postad 17 November 2007 - 11:34
Shiny182
-
Shiny182
-
Rookie
-
9 inlägg
väljer mellans Sharp's XL2 och SAMSUNG LE-46F86BD, var inne på sharp men de dröjer med leverens...
Frågan är om jag ska vänta eller gå på samsungen?
Redigerat av Shiny182, 17 November 2007 - 11:54.
Postad 17 November 2007 - 13:27
h_berg
-
h_berg
-
Amatör
-
-
57 inlägg
väljer mellans Sharp's XL2 och SAMSUNG LE-46F86BD, var inne på sharp men de dröjer med leverens... Frågan är om jag ska vänta eller gå på samsungen?
Toshiba 47Z3030 är en stark kandidat här tycker jag http://www.my-soluti...show=1#_details18500 ca inkl frakt från tyskland
Redigerat av h_berg, 17 November 2007 - 13:28.
Postad 17 November 2007 - 19:08
Shiny182
-
Shiny182
-
Rookie
-
9 inlägg
Jag håller med dig, toshiban är mycket inressant, men är för feg att importera. tittar på komplett/inwarehouse...
Postad 17 November 2007 - 21:43
Unregistered2646d338
-
Unregistered2646d338
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Hur är det med pixelmappning på dessa skärmar?
Sharp XL2E
Toshiba 47Z3030
Hade tänkt att köpa en skärm som jag kan koppla in på datorn.
Och hur tror ni en Andersson Y470 står sig mot dessa?
Redigerat av Unregistered2646d338, 17 November 2007 - 21:45.
Postad 17 November 2007 - 21:49
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1548 inlägg
alla tre klarar det enligt det jag vet - de är ju färskingar
Postad 18 November 2007 - 12:01
PNorth6
-
PNorth6
-
Användare
-
-
192 inlägg
Tog med ps3:an till polaren igår som har en XD1:a o resultatet blev samma flimmer i bilden på hans tv.  . Inte ofta man blir glad över att det inte funkar som det ska.... men det är skönt att det inte är min XL2 som är problemet. Tror inte jag missat nån inställning på ps3:an så det måste vara ett måndagsexemplar jag fått eller så är ps3 allmänt dålig på blueray uppspelning men vad jag hört ska den vara bra. Har 2 st nya Clicktronic hdmi kablar jag testat med o det bör väl inte vara fel på båda dem?
Tydligast syns bruset i svartvita scener som i exempelvis inleldningsscenen av Casino Royal... brusar sjukt mycket då.
Nån som hört nån med liknande problem med ps3? Det känns iaf skönt att det inte är teven.
Redigerat av PNorth6, 18 November 2007 - 12:02.
Postad 18 November 2007 - 13:34
Unregistered1b7717ae
-
Unregistered1b7717ae
-
Användare
-
-
133 inlägg
Det var skönt att höra, hoppas nu bara det inte är så på alla ps3!!
En annan sak: Någon som hört något om när sharp kommer kunna leverera ut 52xl2e till butik? verkar ju inte finnas i lager någonstans...
krishav sa att det hoppades få in den i fredags, men har inte hört nått från dem så det fick de nog inte....
Vill ha min tv NU!!!
(sitter ju utan hemmma, har läst 5 böcker iofs...
Postad 18 November 2007 - 18:56
Haddirajan
-
Haddirajan
-
Lärjunge
-
-
461 inlägg
har läst 5 böcker iofs...
Oj, du behöver verkligen en tv å det snaraste Jag har pratat med två olika personer inom Sharp och båda säger efter jul dessvärre. Men jag tror att det är värt att vänta på denna modell, så låna några böcker till. Säg till om du vill ha några boktips, jag läste själv en del innan vi fick ett sånt där barn.
Postad 18 November 2007 - 19:13
staeff
-
staeff
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Gäller detta svenska modellen eller överhuvudtaget? Alltså import.
Skönt att din teve verkar vara Ok, PNorth6.
Postad 18 November 2007 - 19:27
Haddirajan
-
Haddirajan
-
Lärjunge
-
-
461 inlägg
Gäller detta svenska modellen eller överhuvudtaget? Alltså import.
Skönt att din teve verkar vara Ok, PNorth6.
Nä, jag har inte fiskat runt i europa utan bara kollat den svensksålda varianten. De andra finns ju redan ute, även om det verkar vara slut i hyllorna för tillfället.
Postad 18 November 2007 - 21:15
vix41
-
vix41
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Tiden till efter jul går så långsamt och med lite hederlig svensk otur så blir det väl som tidigast i slutet av januari, men är det någon som har en känsla för vart priset i Sverige kommer att landa ?
Känns ju sådär halvtaskigt att först gå och vänta på en tv ett riktigt bra tag för att sedan när den väl lanseras är den riktigt dyr i introduceringsstadiet om man jämför med övriga marknader såsom Tyskaland och England.
Har lite smått börjat luta ögonen på en Panasonic PZ700 men den verkar ju inte heller finnas i lager någonstans för tillfället, så denna väntan fortsätter
Postad 18 November 2007 - 22:29
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1548 inlägg
Det var skönt att höra, hoppas nu bara det inte är så på alla ps3!!
En annan sak: Någon som hört något om när sharp kommer kunna leverera ut 52xl2e till butik? verkar ju inte finnas i lager någonstans... krishav sa att det hoppades få in den i fredags, men har inte hört nått från dem så det fick de nog inte.... Vill ha min tv NU!!! (sitter ju utan hemmma, har läst 5 böcker iofs...
Svenska Sharp kommer bara distrubieura XL2S... som jag skrivit, och det beror på att Boxer som enda land vill godkänna sina grejer, vilket tvingar tillverkare till dyr anpassning i vissa fall - och förseningar av modellen eftersom den måste specialtillverkas för lilla Sverige. Finns säker kompabilitetsproblem med många IDTV/Boxar i alla länder, men bara Sverige-Boxer kräver godkännande för att supporta. Norge har väl värre problem med att sprida signalen ju. Känner dock inte till nån annan TV/Box som blir märkbart försenad som XL2. Men tydligen har kamejama fullt upp med resten av världen inför jul och sverige får sitt när tomterulljangsen ebbat ut i kyla mörker å blask. XL2E kan alla butiker importera, den har inte perfekt tuner iaf. Och ännu ser jag ingen som gett en ordentlig rapport om detta - som är det viktigaste i TVn när det gäller gråimport. Verkar som 3030 kommer finnas under granen istället - men vet inte där heller om tunern, mer än att den har antennförstärkare!. nettonet Y470 är ju alternativet för den som vill pröjsa 15000kr. Gäller detta svenska modellen eller överhuvudtaget? Alltså import. Nä, jag har inte fiskat runt i europa utan bara kollat den svensksålda varianten. De andra finns ju redan ute, även om det verkar vara slut i hyllorna för tillfället.
Haddi har bokat/betalt en 52XL2 i norrköpingsbutik för 29000 med fäste? Ni måste alltid skriva storlek, & E / S...detta är ständig förbistring i trådarna exakt vilken modell som avses. Tro inte folk har koll på vilken modell du har i ditt sköte
Redigerat av toler, 18 November 2007 - 22:32.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|