Mina ligger runt 50C vilket jag tycker verkar på tok för högt då den är vattenkyld. Har monterat 2 ggr dessutom med samma resultat. Är lite skumt tycker jag då mitt 8800GTS aldrig kommer över 45C även vid full load i samma vattenkylningsloop.
Intels nya processorer (core 2 duo och quad)
Intel Core 2 Quad Q9550 2,83GHz Socket 775 Box
(Processorer (CPU))
|
1
|
(22)
|
Inga priser | |
Intel Core 2 Quad Q9450 2,66GHz Socket 775 Box
(Processorer (CPU))
|
1
|
(10)
|
3 395:- | |
Intel Core 2 Quad Q9300 2,5GHz Socket 775 Box
(Processorer (CPU))
|
1
|
(11)
|
Inga priser | |
Intel Core 2 Duo E8500 3,16GHz Socket 775 Box
(Processorer (CPU))
|
1
|
(21)
|
2 180:- | |
Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz Socket 775 Box
(Processorer (CPU))
|
1
|
(83)
|
1 699:- | |
Intel Core 2 Duo E8200 2,67GHz Socket 775 Box
(Processorer (CPU))
|
1
|
(4)
|
1 395:- | |
Intel Core 2 Quad Q9450 2,66GHz Socket 775 Tray
(Processorer (CPU))
|
3
|
(3)
|
Inga priser | |
Intel Core 2 Quad Q9300 2,5GHz Socket 775 Tray
(Processorer (CPU))
|
1
|
(0)
|
Inga priser |
Vilken processor till spel? (15 inlägg)
|
17 år sedan |
Uppgradering (13 inlägg)
|
17 år sedan |
HTPC-bygge - Trasiga delar? :-/ (9 inlägg)
|
17 år sedan |
Synpunkter på setup sökes (13 inlägg)
|
18 år sedan |
Dags att handla ny dator (5 inlägg)
|
18 år sedan |
Ny dator. (21 inlägg)
|
18 år sedan |
Postad 17 April 2008 - 16:17
Mina ligger runt 50C vilket jag tycker verkar på tok för högt då den är vattenkyld. Har monterat 2 ggr dessutom med samma resultat. Är lite skumt tycker jag då mitt 8800GTS aldrig kommer över 45C även vid full load i samma vattenkylningsloop.
Postad 17 April 2008 - 16:24
Vad ligger tempen på kärnorna i eran Q9450?
Vet inte vad som är normalt för denna CPU men vilken kylpasta använd`s? Vad får du för temp med orginalkylaren?
Postad 17 April 2008 - 17:25
Vad ligger tempen på kärnorna i eran Q9450?
Jag kör med en Scythe Ninja Mini fläns utan tillhörande fläkt.. två 80mm chassifläktar några cm därifrån som kör på lägsta möjliga varvtal.. jag ligger på runt 42 grader i idle.. har inte pressat den så mycket men jag skulle tro att den nån gång peakade på kanske 57 grader. Intressant nog så idlar mitt 8800 GTS OC på runt 55 grader i idle.. men nog inte mycket mer under belastning. Den är iaf långt ifrån varmaste delen i lådan. Den kör med standardkylningen så klart.
Edit: Vad jag inte fattar är när i helsike man ska maxa den här CPUn.. tycker det kvittar vad jag gör.. på sin höjd en kärna som jobbar.
Redigerat av funkymoz, 17 April 2008 - 17:26.
Postad 17 April 2008 - 22:44
Vet inte vad som är normalt för denna CPU men vilken kylpasta använd`s? Vad får du för temp med orginalkylaren?
Arctic Cooling MX-2 använder jag. Har ingen boxkylare då jag köpte tray versionen.
Men efter några minuters googlande har jag märkt att det är många som har problem med tempen på de nya 45nm processorerna. Men det är enbart tempsensorerna som det är fel på. Får se om det kommer någon biosuppdatering som gör att moderkortet stödjer cpun till fullo först och om inte det hjälper får man väl skicka tillbaka den.
För 3000kr ska allt funka även såna här rätt oväsentliga saker
Postad 18 April 2008 - 08:44
Arctic Cooling MX-2 använder jag. Har ingen boxkylare då jag köpte tray versionen.
Men efter några minuters googlande har jag märkt att det är många som har problem med tempen på de nya 45nm processorerna. Men det är enbart tempsensorerna som det är fel på. Får se om det kommer någon biosuppdatering som gör att moderkortet stödjer cpun till fullo först och om inte det hjälper får man väl skicka tillbaka den.
För 3000kr ska allt funka även såna här rätt oväsentliga saker
Jag har för mig att jag läste någonstans att 45nm processorerna har någon ny sorts temperaturgivare som moderkortet måste "tilltala" på ett annat sätt än tidigare för att få ut temperaturerna. En kollega som också köpt en Q9450 berättade att hans CPU först rapporterade antingen 4 eller 127 grader som temperatur. Den senare fick BIOSen till att börja tjuta för fullt på grund av "överhettning". En bios uppdatering senare och så rapporterade den mysiga 30-35 grader (han kör med Scythe Ninja Plus Copper Edition). Men där var det ju så att säga märkbart felaktiga temperaturvärden.
Finns det problem där den rapporterar bara enstaka (tiotal) grader fel?
Postad 05 May 2008 - 11:30
Jag har också en E8200, men har stora problem med mjukvaruavkodning via CoreAVC.Tackar, VLC fungerar den inte alls, däremot fungerar den Media player classic med coreAVC utan att droppa en enda frame.
Har en 8200, låg på 60% användning.
Jag kan t ex inte se på HD-kanalerna utan att droppa frames då och då. Funderar på att bita i det sura äpplet och köpa en Q9300 istället.
Postad 05 May 2008 - 16:02
Jag har också en E8200, men har stora problem med mjukvaruavkodning via CoreAVC.
Jag kan t ex inte se på HD-kanalerna utan att droppa frames då och då. Funderar på att bita i det sura äpplet och köpa en Q9300 istället.
CPU:n räcker mer än väl, du har något annat problem.
Postad 06 May 2008 - 08:50
Som vadå? Riggen är helt ny. Förutom en E8200 så finns det 2GB ram, och moderkort av modell Asus P5E-V HDMI.CPU:n räcker mer än väl, du har något annat problem.
CPU:n (båda kärnorna) ligger normalt på ca 60-70%. Det är bara vid jobbiga scener i högupplöst material som det kan droppas en frame här och där.
Postad 07 May 2008 - 16:56
Värt att repetera: det är inte din CPU som är undermålig.
Postad 07 May 2008 - 17:51
Det är ju inte lätt för mig att veta. Tyvärr så är jag inte klärvojant.Som vadå? Riggen är helt ny. Förutom en E8200 så finns det 2GB ram, och moderkort av modell Asus P5E-V HDMI.
CPU:n (båda kärnorna) ligger normalt på ca 60-70%. Det är bara vid jobbiga scener i högupplöst material som det kan droppas en frame här och där.
Postad 08 May 2008 - 12:44
Inte?Det är ju inte lätt för mig att veta. Tyvärr så är jag inte klärvojant.
Grejen är att jag har testat "allt" och lagt ner en himla massa tid på att testa olika codecs och inställningar.
Kan det vara Vista som slöar ner? Jag kanske ska förtydliga mig och säga att för det mesta går det alldeles utmärkt att koda upp HD-kanaler, men då och då så hackar det till.
Postad 08 May 2008 - 14:31
Inte?
![]()
Grejen är att jag har testat "allt" och lagt ner en himla massa tid på att testa olika codecs och inställningar.
Kan det vara Vista som slöar ner? Jag kanske ska förtydliga mig och säga att för det mesta går det alldeles utmärkt att koda upp HD-kanaler, men då och då så hackar det till.
Inte så att du streamar från en server som inte riktigt hänger med eller att du har en långsam hårddisk som sätter stopp?
Postad 09 May 2008 - 06:21
Jag kör DVBViewer från en och samma maskin. Hårddisken är normalt sett inte inblandad. Jag kör inte automatisk timeshift.Inte så att du streamar från en server som inte riktigt hänger med eller att du har en långsam hårddisk som sätter stopp?
Postad 09 May 2008 - 14:11
Jag kör DVBViewer från en och samma maskin. Hårddisken är normalt sett inte inblandad. Jag kör inte automatisk timeshift.
Inte så att du har en gammal CA modul som inte hänger med i avkodningen då?
Postad 12 May 2008 - 08:02
Guiden är väldigt bra, och till och med jag hängde med i svängarna.
Ett tips till den som vill gå i mina fotspår - när han skriver att testerna ska köras i flera timmar så gäller det endast de slutliga testerna, när man tror att inställningarna man har är de slutgiltiga. När man provar sig fram så räcker det att testa ett par minuter i stöten.
Resultatet för min del var att min E8200 (normalt på 2,66 Ghz) nu tuffar på i 3,4 Ghz. Jag kunde absolut gå högre, men ville hålla ner värmeutvecklingen. I och med denna överklockning så funkar HD-kanalerna bra med CoreAVC - och det finns marginal!
Har iofs inte testat så mycket som jag vill ännu. Har ett nybyggt hus som kräver sin tid.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Vilken processor till spel?
4 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?