* Officiell tråd - Curanta MB-801S, eGreat EG-M31A
Curanta MediaBox MB-801S
(Mediaspelare)
|
1
|
(7)
|
Inga priser | |
Egreat EG-M31A
(Mediaspelare)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Egreat EG-M31B
(Mediaspelare)
|
1
|
(3)
|
Inga priser |
Postad 14 August 2008 - 13:53
Postad 14 August 2008 - 14:23
Slängde bort fläkten ur min, borrade en massa hål på sidorna och i locket, silikonade fast vanligt myggnät innanför hålen, numera i princip helt ljudlös förutom nåt enstaka knatter från hdd'n... Try it, blir inte nå mer varm nu än vad den blev med fläkten så.. Försänk hålen från utsidan också så ökar det snygghetsfaktorn lite mer
Det blev säkert både snyggt och bra! Fast jag kan se frugan framför mig skrika rakt ut när man börjar borra i en ny pryl
Hm, eftersom jag har riktat in mig på m31b; en m31b utan fläkt - blir den inte en PH-110 då? Fast PH'n slipper man väl borra i? Jag hoppas verkligen att b-versionen är tystare så att man slipper modda och att priset högst blir 1-2 hundra mer än a.
Postad 14 August 2008 - 22:21
Lite småtrist... men Firmwaren är försenad... jag vet, inte kul!!
Det som hänt är att vid Release Candidate 4 så hittades allvarliga trubbel med MSP-funktionen. Så den drogs tillbaks väääldigt sent!!
Too be continued!!...
Postad 15 August 2008 - 10:31
Postad 15 August 2008 - 19:58
Får bara inte till mitt men är iof ingen hejjare på det här med nätverk
Postad 15 August 2008 - 22:01
Trodde jag kunde köra utan fläkt, men.... den blev glödhet och började hacka efter en timme..
ska byta ut kylfläkten på sidan mot en 80 mm på locket istället.
åter kommer med feedback
annars tuffar den på varje kväll.
Postad 16 August 2008 - 15:12
Att sätta kylfläns utanpå på locket känns som att värma en villa genom att sätta elementen på utsidan av huset.jag har en 250 Gb hårdisk i min och satte kylfläns på locket.
Trodde jag kunde köra utan fläkt, men.... den blev glödhet och började hacka efter en timme..![]()
ska byta ut kylfläkten på sidan mot en 80 mm på locket istället.
åter kommer med feedback![]()
annars tuffar den på varje kväll.
Varför skulle inte en curanta kunna köra utan fläkt när en pch kan det?Jag stör mig inte direkt på ljudet, men en tystare fläkt med ordentligt in- och utsug torde vara bäst.
Postad 16 August 2008 - 15:53
Jag gjorde ett hål i locket så luften i mediaboxen rör vid kylflänsens insida..Var skulle du sätta kylflänsen?Att sätta kylfläns utanpå på locket känns som att värma en villa genom att sätta elementen på utsidan av huset.
![]()
Varför skulle inte en curanta kunna köra utan fläkt när en pch kan det?Jag stör mig inte direkt på ljudet, men en tystare fläkt med ordentligt in- och utsug torde vara bäst.
I boxen?
alla chassien som har kyflänsar, har väl de på utsidan?
Varför Curantan inte klarar sig utan fläkt var min tanke oxå, men... nu förmedlade jag bara MINA erfarenheter.
har du nått att tillföra utom funderingar.. varsågod
Bifogad fil(er)
Postad 16 August 2008 - 18:06
Har sätt att många har bra lösningar. Vårt mål är att se till att värmen hålls nere och att luften strömmar igenom lådan.
Redigerat av Webtrader, 16 August 2008 - 19:20.
Postad 17 August 2008 - 01:04
Jag gjorde ett hål i locket så luften i mediaboxen rör vid kylflänsens insida..Var skulle du sätta kylflänsen?
I boxen?![]()
alla chassien som har kyflänsar, har väl de på utsidan?
Varför Curantan inte klarar sig utan fläkt var min tanke oxå, men... nu förmedlade jag bara MINA erfarenheter.
har du nått att tillföra utom funderingar.. varsågod
Jag är ledsen om jag var störig, inte min mening.
En kylfläns ska ju sitta på värmekällan. Eftersom det i det här fallet är hårddisken (utgår jag från) så finns där ingen plats för en kylfläns, så en lösning med fläkt är nog det enda som fungerar.
Men det är trevligt med folk som exprimenterar och delar med sig!
Postad 18 August 2008 - 09:44
MediaBox MB-801S, Mediastreamer, HDMI 1080p
343055 Samsung SpinPoint F1 1TB SATA2, 32MB 7200RPM
Ser fram emot att mecka med den till helgen (hoppas).
Postad 18 August 2008 - 16:12
http://www.networked...x.php/Main_Page
Har nog upptäckt att allt du behöver finns på den sidan. 1234 var lösenordet. Ibland är man dum.
Redigerat av Dark2, 18 August 2008 - 16:16.
Postad 18 August 2008 - 17:27
Köpt en nu. Enda problemet är att jag ej kan logga in på ftp klienten och förra över filer till hårddisken. Någon som vet vad för lösenord det är? Har testa ftpuser och blankt.
http://www.networked...x.php/Main_Page
Har nog upptäckt att allt du behöver finns på den sidan. 1234 var lösenordet. Ibland är man dum.
User: nmt
Pass: 1234
står tidigare i tråden
/R
Postad 18 August 2008 - 18:25
användarnamn: ftpuser
lösen: 1234
Det kanske betyder att användarnamnet inte har någon betydelse?
Postad 19 August 2008 - 21:01
hoppas ha tid i morgon för mek.
Postad 19 August 2008 - 22:36
1 När jag försöker packa up filer som ligger på burken via datorn kräver den hela tiden lösenord. Hur löser man det?
2 När man laddar ner Torrents går det att se status på fyra nedladdningar. Men om man har fler nedladdningar igång, hur går man vidare och ser status på dem?
3 Hur får man igång srt-filer (dvs textning)?
4 Hur når man "shiftläge" på fjärrkontrollen?
5 Det finns tre sorters webservices förvalda, med plats för ett antal till. Vad är det man kan lägga till?
6 Kan jag flytta runt filer mha fjärrkontrollen?
7 Jag har fler frågor, men de här kom jag på nu.
Postad 20 August 2008 - 12:39
endast hårddisken låter lite ibland, men den kan jag leva med.
mössan fick ge vika för en 80mm fläkt. jag använde gummistropparna som följde med i kartongen, när jag monterade fläkten. som tur var så var hålet jag gjort till kylflänsen precis lika stort som fläkten var..puhh
sladdarna skarvarde jag bara.
re: StaLin s fråga ang srt filer, så fungerade det direkt för mig, när srt filen ligger i samma mapp som avi filen och har samma namn.
Bifogad fil(er)
Postad 20 August 2008 - 14:08
EDIT: Det vore skoj om vi kunde hålla modifieringen i denna tråd: https://www.minhembi...howtopic=205554
/Robin
Redigerat av robber, 20 August 2008 - 14:09.
Postad 20 August 2008 - 20:19
schysst! Håller den sig kall nu?hden e inte vacker...men TYST..knäpptyst
endast hårddisken låter lite ibland, men den kan jag leva med.
mössan fick ge vika för en 80mm fläkt. jag använde gummistropparna som följde med i kartongen, när jag monterade fläkten. som tur var så var hålet jag gjort till kylflänsen precis lika stort som fläkten var..puhh
sladdarna skarvarde jag bara.
Postad 22 August 2008 - 10:36
nätverket har jag inte fått igång heller.
jag har laddat ner ny firmware och lagt in den på min externa hdd.
men när jag klickar på linda.htm så kommer det upp en vit sida med två firmware att klicka på, jag väljer förstås den nyaste och då försöker den installera i nån sekund sen misslyckas det
vad kan vara fel???
Postad 22 August 2008 - 14:05
hej jag har endast extern hårddisk till min box, men det borde väl gå att uppdatera firmware ändå?
nätverket har jag inte fått igång heller.
jag har laddat ner ny firmware och lagt in den på min externa hdd.
men när jag klickar på linda.htm så kommer det upp en vit sida med två firmware att klicka på, jag väljer förstås den nyaste och då försöker den installera i nån sekund sen misslyckas det
vad kan vara fel???
Hej, har du lagt in alla tre filer i samma katalog (t.ex. roten) så när du startar Linda.htm så kan den hitta de andra filerna som den behöver? Det går inte i nuvarande version att uppgradera via Internet endast via USB.
Postad 22 August 2008 - 20:11
jag hade laddat ner två exakt likadana firmware och förde över firmware nr2 till usb stickan.
då blev det error. funkade när jag ändrade namnet till orginal.
hoppas frysningarna har löst sig på iso filmerna nu.
förresten är det nån som vet nån bra guide for dummies att få igång nätverket?
för jag är helt lost när det gäller nätverk.
Postad 22 August 2008 - 20:45
Kolla in första inklägget i Popcorn A-100 tråden, där finns en hel del om hur du får igång ditt nätverk. Dessutom hittar du länkar till andra Guider om du ändå inte blir helt klok!
Kör hårt o lycka till!!
Postad 22 August 2008 - 21:31
schysst! Håller den sig kall nu?h
jepp, den har varit i gång sen modden nu och jag har kört lite filmer. rent subjektivt känns den kallare i botten nu.
samsung disken på 250Gb prasslar lite ibland men canaldigital hd boxen i hyllan ovanför låter lite mer om man sätter örat till...
nä nu e jag nöjd iallafall
Postad 24 August 2008 - 14:48
Egreat laddar ju ner torrentfiler direkt ner på hårddisken och man behöver bara ha routern på (inte datorn) men hur funkar det ifall man laddar ner torrentfiler från en sida som kräver medlemskap? Fortsätter filerna laddas ner även om man stängt av datorn?
Redigerat av Unregistered0cfc6754, 24 August 2008 - 14:48.
Postad 25 August 2008 - 10:48
Nu har eGreat släppt 080808 Firmwaren... lite mystiskt, PCH har ju 080812... Men den lär väl oxå komma, snart!!
eGreat Firmware, download!
Denna Firmware kan ha visst problem med MSP supporten!
Redigerat av Kanelbulle, 25 August 2008 - 10:49.
Postad 25 August 2008 - 12:32
Tjaba!!
Nu har eGreat släppt 080808 Firmwaren... lite mystiskt, PCH har ju 080812... Men den lär väl oxå komma, snart!!
Vad är MSP? Och är det nya apps som gäller nu också?
Postad 25 August 2008 - 12:38
Har inte testat den själv ännu, har kört den på PCH. Men vad filstorleken säger är att den innehåller både NMT-app o Firmware. Så det är bara att åka!
MSP är Media Service Portal, Syabas koncept för Webben, tex Youtube, osv. Vet att denna release 080808 drogs tillbaka först till PCH, men har släppts till både Istar o nu eGreat!
Det är en mycket omfattande uppdatering, mycket bättre videoprestanda, textning osv osv... du lär inte bli besviken!!
Postad 25 August 2008 - 13:14
endorphin:
Har inte testat den själv ännu, har kört den på PCH. Men vad filstorleken säger är att den innehåller både NMT-app o Firmware. Så det är bara att åka!
MSP är Media Service Portal, Syabas koncept för Webben, tex Youtube, osv. Vet att denna release 080808 drogs tillbaka först till PCH, men har släppts till både Istar o nu eGreat!
Det är en mycket omfattande uppdatering, mycket bättre videoprestanda, textning osv osv... du lär inte bli besviken!!
Sweet, youtube testade jag en gång när jag först plugga in boxen och inte hade orkat fixa nåra mediakällor, sen dess har jag inte rört det, så den grejjen spelar nog inte så stor roll för mig.
Postad 25 August 2008 - 13:54
Sweet, youtube testade jag en gång när jag först plugga in boxen och inte hade orkat fixa nåra mediakällor, sen dess har jag inte rört det, så den grejjen spelar nog inte så stor roll för mig.
Samma här, orkade inte med den. Tänkte först att man kunde logga in på sitt youtubekonto och köra sina playlists men man fick bara alternativet att slänga in användarnamn inte lösen så det sket sig. Vore nice om de fixade denna då man skulle kunna ha obegränsat med musikvideos mm. Lovely. Får se när man får tillbaka tvn från service så man kan starta boxen igen.
/R
Postad 25 August 2008 - 20:23
Verkar funka fint, har ännu inte fått någon blackscreen efter att ha spelat upp ett klipp. Ska testa mera senare.Tjaba!!
En mirror då länken till firmwaren var seg och gav timeout ibland;
http://rapidshare.co...rmware_0808.rar
Postad 25 August 2008 - 23:18
/Jim
Postad 26 August 2008 - 06:03
Vet du vad du hade för FW-version innan du började uppdateringen? Om det var 080612 så kan du ladda hem "rescueversionen" på Curantas FTP, du hittar länken några sidor tillbaks i denna tråd?
Men vad jag vet så ska det inte gå att ladda på PCH:s FW på Curantan (nu har jag inte testat...)
Nu framgår det inte om du laddat på den "online" eller via "usb-sticka". Personligen brukar jag försöka köra via USB-sticka, fördelar: inga oväntade avbrott (bredbandet kan gå ner etc...). När jag laddat ner FW har jag ibland varit med om att den blivit inkorrekt, då får man ladda ner den igen.
Men som sagt, kolla Curantas FTP o ladda ner Rescue varianten, den fungerar om något gått fel.
Hoppas det löser sig!!
Postad 26 August 2008 - 06:48
Hade liknande problem med att uppdatera till firmware 080808. På boxen låg firmware från i april 2008 när jag fick boxen igår.
Lösningen var att ladda ner 080612 firmwaren från Curantas ftp och ladda den först (+progammen). Därefter gick det att uppdatera till 080808 versionen. (YMMV)
Hoppas det hjälper någon.
Redigerat av d96mbe, 26 August 2008 - 06:49.
Postad 26 August 2008 - 07:42
Postad 26 August 2008 - 09:06
Är lite besviken på nya torrentklienten dock, inte mkt nytt jämfört med gamla (vad jag såg vid första anblick iallafall) och inte stöd för internet explorer?!
Postad 26 August 2008 - 10:58
Kanelbulle nämnde ju något om stor uppdatering.
Postad 26 August 2008 - 12:15
Det är en väldigt stor uppdatering! Framförallt Videoprestanda (MKV osv), Textningen klart bättre, SMB prestanda upp till 38 Mbps... Så nog är den mycket stor. Den totala changloggen kommer här:
Det har ju tyvärr blivit lite förvirrat... eGreat o Istar har fått 0808, medan Popcorn Hour har 0812... Så exakt vad som skiljer, vilka ev problem som finns vågar jag inte säga! 080808 är i alla fall alla Betor t om RC4, Vassego:
RC4
1. Fixed HDMI output blackout after ISO playback and standby
2. Fixed cannot add torrent from MSP->Vuze
-Requires NMT apps 00-17-080808-15-POP-402
3. Added ".img" ISO file extension support
4. Fixed a bug where local html with parameters cannot be loaded
5. Fixed 5~6 sec of audio recovery when audio subtrack changed
RC3
1. Fixed time zone setting not effective bug
2. Fixed system bootup freeze with USB WiFi plugged in
3. Fixed PMT detection error causing wrong video subtrack selected
4. Fixed DVD audio: cannot set to Chinese
5. Fixed auto-login latency for unmounted NFS share
RC2
1. Integrated NZBGet and Transmission BT client to firmware (except BT UI)
2. Subtitle
- fixed slight flashing when in 1080p24 output
- fixed external subtitle disappear after seek in MKV
- fixed certain SMI subtitle causes playback freeze
3. Network share
- fixed unable to add NFS URL if the share folder name contains only a single letter
- fixed NFS client mount failure
- "Remote Samba Servers" renamed to "Network Browser".
4. MKV fixes
- fixed certain VC1 playback freeze on the first frame
- fixed audio track switching involving Vorbis
- fixed DTS audio drop (stuttering) issue
- fixed aspect ratio bug
- Fine-tune seek and fast forward
5. Latest Atheros WiFi driver v3.2.0.17
- Known issue: WEP connection is not working;
6. Changed File Operation menu font size to smaller to match rest of browser
7. Improved SVCD detection.
8. Changes in FTP password handling to reduce corruption.
BETA 1
1. Changed to 8bpp font, should improve subtitle text
2. Language added: "Japanese" and "Slovenian"
3. Subtitle rendering fix
4. Aspect ratio/TV zoom improvements
- "4:3 Ltrbox", "4:3 Pan-Scan", "16:9", "16:10", "Actual size", "Fullscreen"
5. Revert "rurn off SPDIF when exits mono", changed to "turn off SPDIF when go to standby"
6. audio volume range change from -48dB~1dB to -43dB~6dB (44 is 0dB, boosted volume indicated in Red)
7. Improved bitrate throughput of playback over SMB to ~38Mbps, up from ~25Mbps. Same as NFS performance now.
8. USB HDD spindown
9. Fix info display bug (garbled characters) in audio playback
10. Screensaver for audio playback
11. Ogg Vorbis and Vorbis in MKV support
12. Fixed dummy IP (-) on manual network when no network available
13. Fixed wmv no sound after playback mov h.264 files
14. Fixed ts clips audio detection error for Breakfast_20080708_06300900.ts
15. Fixed samba name and passwords too long cannot be saved correctly
16. Fixed data CD unable to access
17. Earlier detection of width/height and Aspect Ratio information
18. Minor url encoding/decoding fixes
19. Web Services editable URL increased to 10
20. Added ability to name your Network Shares, instead of just pathname
Known issues :
1. unable to repeat photo slideshow
2. unable to detect WVM files from myihomePC
3. unable to playback ISO/Video_TS if TV Mode is Auto
4. may not start playback if using external skins under certain condition
5. New Aspect Ratio/TV Zoom implemention not applicable in ISO/Video_TS playback yet
BETA 21.
New MKV demux from Haali, improved MKV decode performance above 33Mbps from local
HDD, SMB and NFS shares. HTTP performance still below 20Mbps
2. Auto TV fix in DVD navigation
3. Fixed ISO crash on VESA mode
4. Yellow/Black subtitle
5. Samba browsing on Media Source page
6. Fixed wrong name at left plane for Data Disc main page
7. Fixed myiHome folder with space or other special character unable to access content
8. Fixed play apps cannot start when there is problems with themes
9. Fixed screen saver images in themes not working
10. Fixed sometimes DVD navigation return immediately enter into screen saver
11. Fixed subtitle text wrapping went out of screen
12. Increased text width for new subtitle color option
13. Fixed photo slideshow unable to repeat
14. Photo slideshow, added "No transition effect"
Postad 26 August 2008 - 17:58
Har provat med att dra ut sladden och låta den vila i 10-20min men det funkar fortfarande inte.
Behöver jag stoppa in min hårddisk i datorn innan och formatera till det där formatet?
Postad 26 August 2008 - 20:53
Fick min Curanta och hårddisk idag. Stoppade in hårddisken i boxen och startade. Jag tror jag råkade sätta för hög upplösning för nu vill den inte komma längre än till "loading" scenen. Hur resetar jag den till fabriks inställningarna?
Har provat med att dra ut sladden och låta den vila i 10-20min men det funkar fortfarande inte.
Behöver jag stoppa in min hårddisk i datorn innan och formatera till det där formatet?
Prova att trycka in "tv mode" och "7" på fjärren. Fick d tipset av Hi-Jack på MPC forum. Funkade efter ett tag, fick starta om några gånger.
Lycka till
Postad 27 August 2008 - 12:32
Alla frågor kvarstår inte, men ovanstående har jag problem med.Några allmänna frågor, eftersom bruxen suger:
2 När man laddar ner Torrents går det att se status på fyra nedladdningar. Men om man har fler nedladdningar igång, hur går man vidare och ser status på dem?
3 Hur får man igång srt-filer (dvs textning)?
5 Det finns tre sorters webservices förvalda, med plats för ett antal till. Vad är det man kan lägga till?
6 Kan jag flytta runt filer mha fjärrkontrollen?
Tillägg till ovan:
1. Alla torrents går att se i Explorer från datorn. Men jag ser dem inte på Curantan.
3. Jag lägger in en srt-fil med samma namn som filmen, lägger den i samma katalog, men det löser sig inte. Jag försöker också trycka på knappen Subtitles på fjärren, men nada.
Nya frågor;
Eftersom det finns någon typ av webläsare (man kan ju läsa linda.htm), går det att surfa på webben?
Vad används färgknapparna längst ner på fjärren till?
Postad 27 August 2008 - 12:38
Alla frågor kvarstår inte, men ovanstående har jag problem med.
Tillägg till ovan:
1. Alla torrents går att se i Explorer från datorn. Men jag ser dem inte på Curantan.
3. Jag lägger in en srt-fil med samma namn som filmen, lägger den i samma katalog, men det löser sig inte. Jag försöker också trycka på knappen Subtitles på fjärren, men nada.
Nya frågor;
Eftersom det finns någon typ av webläsare (man kan ju läsa linda.htm), går det att surfa på webben?
Vad används färgknapparna längst ner på fjärren till?
För icke hårdvarufrågor så kanske du har större nytta av popcorn hour a100 tråden här på forumet, eftersom de använder samma mjukvara.
Om webbläsaren går det där att läsa:
2:10 Kan jag "surfa" på Webben med PCH A-100?
Ja, det går utmärkt, räkna inte med att den är lika bra som en PC/Mac. Du går in under "Webservices", väljer "Edit", ta och lägg in en länk på en ledig plats. Surfa. När du väl är i Browsern finns följande varianter, tryck "Title" då kommer en snabb-url inmatning. "Repeat" = Refresh, "Next" och "Previous" är framåt o bakåt, "Menu" stegar fram mellan länkar.
Färgknapparna används bl.a. i llink för lite snabbare browsing, tror de går att använda för att browsa även i vanliga menyerna.
Postad 27 August 2008 - 15:58
Är du säker på att filändelsen är rätt - har du inställt så att du ser filändelser på datorn? Annars är det skumt, jag använder alltid *.srt och har aldrig stött på några problem.3. Jag lägger in en srt-fil med samma namn som filmen, lägger den i samma katalog, men det löser sig inte. Jag försöker också trycka på knappen Subtitles på fjärren, men nada.
Postad 27 August 2008 - 17:13
Den vill inte uppdatera firmware via usb utan den säger att det blir fel och jag måste starta om den.
Trodde jag hade lyckats med en sak men NEJ! Det var att föra över filer via usb. Kopplar in den till datorn och den kommer upp som hårddisk. Men när jag ska föra över så står det att den är skrivskyddad och det går inte att föra över!
Snälla hjälp mig
Postad 27 August 2008 - 18:32
Peace an luv Yamaha-Lover
Postad 27 August 2008 - 19:25
Vad har du för Firmware version när du ska uppdatera? Det verkar som det är viktigt att man har 080612 innan man går över till 080808... kolla det! 080612 finns ju på Curantas ftp-server!
När du ska föra över via USB mot din PC så måste du köra med den drivrutin som följer med på CD:n. Curantans hårddisk är formaterad i Ext3, den kan inte läsas från en Windows PC, därför använder du drivrutinen!
Postad 27 August 2008 - 20:22
TaubermaN:
Vad har du för Firmware version när du ska uppdatera? Det verkar som det är viktigt att man har 080612 innan man går över till 080808... kolla det! 080612 finns ju på Curantas ftp-server!
När du ska föra över via USB mot din PC så måste du köra med den drivrutin som följer med på CD:n. Curantans hårddisk är formaterad i Ext3, den kan inte läsas från en Windows PC, därför använder du drivrutinen!
Okej jag ska testa det där med den tidigare firmwaren.
Jag har installerat drivrutinen som följde med och jag kan hitta hårddisken. Min hårddisk är formaterad i EXT2, kan det vara problemet?
Postad 27 August 2008 - 20:40
Det är nog så! Jag minns att Webtrader nämnde det i ett tidigare inlägg... Testa att göra om med Ext3 istället så tror jag det löser sig!!
Postad 27 August 2008 - 21:04
Jag har fört över torrent filen och det står downloading men inget händer.
Jag har ingen router ivägen heller.
Hittade felet, tydligen så fick man inte använda torrentkilenten på den här sidan.
Får prova med nån annan sida imorgon
Redigerat av mrpete, 28 August 2008 - 00:29.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Debox, nya NMT-spelare m HDMI 1.3, USB-slave osv
14 bilder
85 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?