Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny serie från Dynaudio, Excite

1002 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Dynaudio Excite X12 (Surroundhögtalare) 2 9.470588 (16) Inga priser
Dynaudio Excite X16 (Surroundhögtalare) 9 9.545454 (10) Inga priser
Dynaudio Excite X22 (Centerhögtalare) 3 7.749998 (3) Inga priser
Dynaudio Excite X32 (Golvhögtalare) 1 8.624998 (7) Inga priser
Dynaudio Excite X36 (Golvhögtalare) 1 7.5 (1) Inga priser
Dynaudio Excite X38 (Golvhögtalare) 9 8.833332 (5) Inga priser
Dynaudio Excite X34 (Golvhögtalare) 8 9.166666 (5) Inga priser
Dynaudio Excite X24 (Centerhögtalare) 1 6.5 (1) Inga priser
Dynaudio Excite X14 (Surroundhögtalare) 2 8.714284 (6) Inga priser
Dynaudio Excite X18 (Surroundhögtalare) Rapporterad 8 9.375 (7) Inga priser
Dynaudio Excite X44 (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
32 relaterade trådar
Dynaudio-klubben (591 inlägg) 3 år sedan
Dynaudio Excite Centers x24 eller x28 (31 inlägg) 6 år sedan
Valet och kvalet. Nya golvare. 16-40 000 (101 inlägg) 8 år sedan
Förstärkarval Excite X38 (36 inlägg) 9 år sedan
Vad är det egentligen som begränsar hur mycket en högtalare tål? Spela högt (14 inlägg) 10 år sedan
Högtalare till litet rum (33 inlägg) 10 år sedan
Golvhögtalare ~12 tkr (41 inlägg) 11 år sedan
bra stativhögtalare under 5000kr.. höjt budgeten till 7000kr (73 inlägg) 12 år sedan
hjälp med val av högtalare (9 inlägg) 12 år sedan
Värt att uppgradera? Kommer det göra någon skillnad för mina ändamål? (5 inlägg) 12 år sedan
Stativhögtalare i spannet 10-15.000 kr? (67 inlägg) 12 år sedan
Dynaudios Nya Excite serie 2013! (68 inlägg) 12 år sedan
Byte till stativare! (18 inlägg) 12 år sedan
XTZ 99.26 MK II VS Dynaudio Excite X12/16 (28 inlägg) 12 år sedan
Gå från Dynaudio Audience 42 till Excite x16..? (83 inlägg) 13 år sedan
Onkyo NR 809 med Dynaudio X16 - missnöjd (32 inlägg) 13 år sedan
Slutsteg och reciever till dynaudio excite x36? (2 inlägg) 14 år sedan
Stereo vs surround - koppla kringutrustning (5 inlägg) 14 år sedan
Uppgradering från Dali Concept (49 inlägg) 15 år sedan
dynaudio focus 140 vs focus 220? (12 inlägg) 15 år sedan
Kompakt begagnat för 5k-6k vad köper man? (7 inlägg) 15 år sedan
Audiovector Ki3 Super eller Dynaudio Excite X16 (6 inlägg) 16 år sedan
stativare till rotel-ra06 (14 inlägg) 16 år sedan
Dynaudio x12 eller elac 203 eller 243 (16 inlägg) 16 år sedan
Val av stativhögtalare, prisklass 7000-10 000:- (34 inlägg) 16 år sedan
Snälla ge mig styrka att välja! (8 inlägg) 16 år sedan
Bästa förstärkarlösningen för hembio & stereo? (37 inlägg) 16 år sedan
Dynaudio Excite X32 (25 inlägg) 16 år sedan
Stativare till en Marantz M-CR502 (8 inlägg) 16 år sedan
Lämpligt 2-kanalsslutsteg till min LX81 och Dynaudio? (6 inlägg) 16 år sedan
Lyssningsintryck: Golvare mellan 8000 och 200000 sek (130 inlägg) 16 år sedan
Minitest av fyra golvare (7 inlägg) 17 år sedan

Postad 06 April 2013 - 17:30

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Ah, kvadratiskt rum. Ja då är det inte helt roligt. I kvadratiska rum blir det få toppar och dalar, men i gengäld är de väldigt höga i amplitud. Mitt eget rum är 4.5x4.6x3.1m, i stort sett kvadratiskt. Första rumsmoden ligger på 39hz och är typ +12db eller något, nästa är på 74hz och rätt hög den med. Om din första rumsmod ligger på 49hz så har du ett mindre rum än jag vilket kan betyda att om du täcker golv till tak med typ SuperChunk Corner från sofsci så kan du få en riktigt bra bas.

Notera dock att 49hz är hyfsat lågt för att vanliga basfällor ska göra ett riktigt bra resultat. Det kan krävas antingen helmholtz eller rätt stora åtgärder att få bot på den helt och hållet. I mitt fall var 39hz för lågt för att åtgärda i mitt vardagsrum, så till slut gav jag upp och skaffade en Anti-Mode Dual Core 2.0 och fick en spikrak kurva från 0-100hz.

Postad 26 April 2013 - 19:39

Exiphi
  • Exiphi
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Ah, kvadratiskt rum. Ja då är det inte helt roligt. I kvadratiska rum blir det få toppar och dalar, men i gengäld är de väldigt höga i amplitud. Mitt eget rum är 4.5x4.6x3.1m, i stort sett kvadratiskt. Första rumsmoden ligger på 39hz och är typ +12db eller något, nästa är på 74hz och rätt hög den med. Om din första rumsmod ligger på 49hz så har du ett mindre rum än jag vilket kan betyda att om du täcker golv till tak med typ SuperChunk Corner från sofsci så kan du få en riktigt bra bas.

Notera dock att 49hz är hyfsat lågt för att vanliga basfällor ska göra ett riktigt bra resultat. Det kan krävas antingen helmholtz eller rätt stora åtgärder att få bot på den helt och hållet. I mitt fall var 39hz för lågt för att åtgärda i mitt vardagsrum, så till slut gav jag upp och skaffade en Anti-Mode Dual Core 2.0 och fick en spikrak kurva från 0-100hz.

Ja mitt rum är mindre, det är väldigt konstigt utformat också.
http://i.imgur.com/MGgQwsS.png
Så ser det ut på ett ungefär, det är inte skalenligt. Har högtalarna mot väggen uppe.

Är det nån som vet vad det sitter för element i X12 orna? Är det samma som DM 2/6 orna?

Redigerat av Exiphi, 26 April 2013 - 19:40.

Postad 26 April 2013 - 19:45

Efterklang
  • Efterklang
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
Elementen i x12:orna är upphottade. Dynaudio har unika element för varje högtalare. Alla utvecklade och byggda inhouse i Danmark. På så sätt kan de anpassa elementen till just varje modell. Och så blir ju deras högtalare jävligt bra också...

Postad 26 April 2013 - 20:02

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

• 1106 inlägg
  • 0
Det skiljer ju ändå en del pengar på DM 2/6 och X12 :) Har själv varit ägare till X12 men om det är samma element som sitter i båda dessa är jag tveksam till men det kan ju vara möjligt men i så fall är jag ganska övertygad om att dom är modifierade på något sätt för att passa Excite-serien mer med just det soundet :) Annars vore det ju konstigt :)

Postad 26 April 2013 - 21:51

Exiphi
  • Exiphi
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Elementen i x12:orna är upphottade. Dynaudio har unika element för varje högtalare. Alla utvecklade och byggda inhouse i Danmark. På så sätt kan de anpassa elementen till just varje modell. Och så blir ju deras högtalare jävligt bra också...

Vad menas med upphottade då, samma element i grunden fast några förbättringar på dom?

Det skiljer ju ändå en del pengar på DM 2/6 och X12 :) Har själv varit ägare till X12 men om det är samma element som sitter i båda dessa är jag tveksam till men det kan ju vara möjligt men i så fall är jag ganska övertygad om att dom är modifierade på något sätt för att passa Excite-serien mer med just det soundet :) Annars vore det ju konstigt :)

Jo men frågan är ju om det är pengar som lagts på lådan och delningsfilter osv, och att elementen är samma som 2/6 orna. Läste det nånstans men det ska tydligen inte vara så. Men jag hittar inget på vad elementen heter på respektive högtalare.

Har för mig att du sa i nån tråd att X12 var nåt av det bästa du lyssnat på och bättre än dina Sonus Faber stativare. Håller du fortfarande kvar vid det?

Postad 26 April 2013 - 22:14

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

• 1106 inlägg
  • 0
Beror helt på hur man vill se på saken. Jag vet hur båda låter och dom skiljer sig en del åt ljudmässigt ja. Sen vet jag också vad man betalar för. När man köper dyrare samt billiga högtalare. Billiga högtalare kan vara byggda i hur många ex som helst medans svindyra oftast är en liten upplaga. Mina Sonusar byggdes i mellan 1100 par + några, där resten skickades till Asien. Siffrorna efter det har ingen vad jag vet i Sverige koll på, inte heller distributören visste när jag senast kollade :) Sen spelar sådana saker in som att man betalar för var någonstans på klotet dom är tillverkade, hur lådan ser ut, lyssningstimmar, märket framförallt osv. Det är rätt mycket man kan ta betalt för om man vill. Om man skulle ta ett exempel på ett par Svenskbyggda QRS Supernova EVO 3, om dom tex skulle varit byggd i Kina. Vad hade dom kostat då? Alltså, priset har egentligen inte så mycket att göra med hur dom låter egentligen, med alla dom kronorna man lägger på priset. Tänk dig, på ett stort jätteföretag kanske det sitter 1000 pers och tar fram modeller medans i Sverige sitter det två gubbar och ritar i ett anteckningsblock. Inte sagt då att dom där 1000 persen har mindre koll än dom i Sverige. Vilken konstruktion tror du är mest genomtänkt?

Har för mig att du sa i nån tråd att X12 var nåt av det bästa du lyssnat på och bättre än dina Sonus Faber stativare. Håller du fortfarande kvar vid det?

Redigerat av Unregistered2222, 29 April 2013 - 17:25.

Postad 28 April 2013 - 10:28

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Det verkar som om Dynaudio är i färd med att släppa en ny serie, kolla hemsidan.

Postad 28 April 2013 - 15:03

Exiphi
  • Exiphi
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Det verkar som om Dynaudio är i färd med att släppa en ny serie, kolla hemsidan.

"Im excited" "Im ecstatic"

Kan det vara nån uppdatering av excite serien? :)

Postad 28 April 2013 - 16:19

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Hoppas att det blir en helt ny serie, det vore intressant.

Frågan är om det behövs? Dynaudios instegs-serier är ganska snarlika i ljudet ändå. Tycker skillnaderna är små mellan DM och Excite, även om dessa är bra så händer det mer från Focus och uppåt.

Postad 28 April 2013 - 16:35

Exiphi
  • Exiphi
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Hoppas att det blir en helt ny serie, det vore intressant.

Frågan är om det behövs? Dynaudios instegs-serier är ganska snarlika i ljudet ändå. Tycker skillnaderna är små mellan DM och Excite, även om dessa är bra så händer det mer från Focus och uppåt.

Jag tror på att det kan kan vara en serie som hamnar mellan excite och focus kanske. Kollar man på denna bild http://www.dynaudio....iere2013_22.php
Så är det en bild på ett typiskt DM / Excite element.
Edit: Det är bild 2/6, nåt att göra med DM 2/6 kanske? :D

Sen här http://www.dynaudio....remiere2013.php
"I´m ecstatic" Kanske så det nya serien heter?

Redigerat av Exiphi, 28 April 2013 - 16:37.

Postad 29 April 2013 - 06:30

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Tror att det blir för små skillnader mellan Focus och Excite för att lansera en serie däremellan. Dynaudio skulle behöva ett annat koncept. Der vore coolt med små rundstrålande högtalare, men så blir det nog inte.

Postad 29 April 2013 - 15:43

Exiphi
  • Exiphi
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Tror att det blir för små skillnader mellan Focus och Excite för att lansera en serie däremellan. Dynaudio skulle behöva ett annat koncept. Der vore coolt med små rundstrålande högtalare, men så blir det nog inte.

Annars kanske det helt enkelt är en uppdatering av Excite bara som dom gjorde med Focus serien. Vad tror du att det skulle vara då?

Postad 29 April 2013 - 17:11

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Jag hoppas på uppgradering av Contour. Det var 10 år sen sist :) Bilden på elementet skvallrade iofs om att så inte var fallet :(

Postad 29 April 2013 - 17:21

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

• 1106 inlägg
  • 0
Contour är den enda serien i sortimentet som dom inte har uppdaterat. Skulle mer tro att det handlar om en ny sådan :)

Postad 07 May 2013 - 13:48

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0
Efter dom senaste ledtrådarna lär det tråkigt nog inte bli någon ny Contour serie utan en uppdaterad Excite serie.

Postad 07 May 2013 - 14:40

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
ja, det var surt att se det där i:et i bilden :(

Postad 07 May 2013 - 19:07

Exiphi
  • Exiphi
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Hur tolkade ni senaste ledtråden? Jag tolkade det som att det var contour ändå. Lägger man in DM, Excite, Focus så hamnar Contour där i et står.

Postad 08 May 2013 - 09:20

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Hur tolkade ni senaste ledtråden?

Ett ord med sex bokstäver och " i " är den fjärde bokstaven.

Postad 08 May 2013 - 10:23

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Svårt att tolka det på något annat sätt. Vi får se imorgon om det är Excite eller om de försökte luras med den sista ledtråden ;)

Postad 09 May 2013 - 10:00

Exiphi
  • Exiphi
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Japp det blev nya Excite, jävligt snygga måste jag säga http://www.dynaudio....remiere2013.php

Postad 09 May 2013 - 10:10

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Japp det blev nya Excite, jävligt snygga måste jag säga http://www.dynaudio....remiere2013.php

8ohm-vänlig last och 82db känslighet. Eh...

Postad 09 May 2013 - 12:02

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Yeah, bara för att motståndet ligger på 8ohm behöver det inte vara synonymt med att det är en väldigt lätt last.
Nu får man ut 82db på en meters avstånd från 1 watt, tror jag kan ha räknat fel?

Redigerat av Glidtassen, 09 May 2013 - 12:11.

Postad 09 May 2013 - 12:06

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

• 1106 inlägg
  • 0
Jag skapade en ny tråd om nya Dynaudio Excite Mk2 :)

Kanske bättre om vi fortsätter här istället ;)

Här är iaf länken med info och bilder :)

https://www.minhembi...howtopic=309401

Postad 27 August 2013 - 20:13

Unregistered7e3b888e
  • Unregistered7e3b888e
  • Lärjunge

• 295 inlägg
  • 0
Klarar en yamaha 665 driva x12 ?
dom är trevligt pris på nu men blir lite dyrt om jag måste byta reciver också.
https://www.prisjakt...kt.php?e=407622

Postad 28 August 2013 - 07:54

Unregistered53cc092c
  • Unregistered53cc092c
  • Lärjunge

• 394 inlägg
  • 0

Klarar en yamaha 665 driva x12 ?
dom är trevligt pris på nu men blir lite dyrt om jag måste byta reciver också.
https://www.prisjakt...kt.php?e=407622

Klart som faan den gör, har Denon 2310 som driver mina (X16).
Dock så får du kanske inte ut dess fulla potential som man sällan får av hembiostärkare.

Du har ju Preout, så känner du att du saknar kraft så kan du alltid hänga på ett slutsteg.

Postad 28 August 2013 - 10:27

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0
Oj då, råkade impulsbeställa ett par x12 från reference audio....kunde inte hålla mig nu när det hade sänkt dem 2500kr...bara att hoppas man blir nöjd :)

Postad 28 August 2013 - 11:51

Unregistered53cc092c
  • Unregistered53cc092c
  • Lärjunge

• 394 inlägg
  • 0

Oj då, råkade impulsbeställa ett par x12 från reference audio....kunde inte hålla mig nu när det hade sänkt dem 2500kr...bara att hoppas man blir nöjd :)

Skiter björnar i skogen :D

Postad 28 August 2013 - 16:21

Exiphi
  • Exiphi
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Hmm om man ska köpa dessa istället för ett par nya DM 2/6. Rädd för att diskanten inte ska vara lika skön som DM bara som jag är ute efter.

Postad 01 September 2013 - 19:03

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0

Skiter björnar i skogen :D

Om dom gör! ;)

Beställde mina x12 i onsdags vid lunch och de dök upp under torsdag eftermidddag så det gick banne mig undan! Tack reference audio för snabb leverans :)

De har nu gått sen i torsdags kväll till och från och även under nätter så runt 50timmar har de spelat. Tycker mig höras att basen börjar komma fram mer och diskanten lugnat ner sig lite, var lite ljusa till en början men börjar kännas mer homogent nu. Gillar verkligen det jag hör och det var ju därför jag köpte de så klart, detaljerade i alla register förutom lägsta bas eftersom de inte går så djupt men imponerande bas för sin storlek! Även ljudet är stort och lent men ändå så klart och röster briljerar de verkligen på, närvaro även fast de är lite laid back...naturligt skulle jag vilja påstå att de är. Har aldrig förstått mig på när folk har pratat om 3d i ljudbilden men tror jag har hört det nu för första gången, ljudet omsluter en och man hör liksom i olika lager.....märklig förklaring men jag vet inte hur jag ska förklara och kan inte heller alla hifitermer :blush:. Dynamik finns det gott om och man kan verkligen kräma på och det är förbluffande hur högt de kan spela med kontroll, det är ju inga direkt stora högtalare och kraft har jag då de drivs med ett rotel rb 991 slutsteg.

Jämförde x12 och x16 i butik men hörde inga jättestora skillnader. X12 hade man ju inga förväntningar på då de är så små men ack så fel man hade, x16 hade man lite mer förväntningar på och det var väl därför jag inte blev lika blown away om man säger så. Nu sitter jag här nöjd men undrar självklart hur stor skillnad det hade varit hemma mellan dessa två? Skulle man lagt till 2500kr? Nja jag vet inte....varför kan man aldrig sitta helt nöjd i denna hobbyn? Hela tiden på jakt och nyfiken :). Tycker x12 är klart snyggare än x16 och tanken var ju att komplettera med en kvalitetssub för att få ut det sista och därför tänkte jag att jag kan lägga mellanskillnaden på subben istället och köpa något vettigt. Sitter just nu och lyssnar utan sub och det funkar utmärkt det och x16 måste ju klara sig galant utan sub. Ska bli intressant och se eller rättare sagt höra om de kommer att förändras något mer, sägs ju att det är lång inspelningstid på dynaudio. Nä nu ska jag inte sitta här och tjöta utan lyssna på musik!

Postad 01 September 2013 - 20:38

ljungberg_sthlm
  • ljungberg_sthlm
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Om dom gör! ;)

Beställde mina x12 i onsdags vid lunch och de dök upp under torsdag eftermidddag så det gick banne mig undan! Tack reference audio för snabb leverans :)

De har nu gått sen i torsdags kväll till och från och även under nätter så runt 50timmar har de spelat. Tycker mig höras att basen börjar komma fram mer och diskanten lugnat ner sig lite, var lite ljusa till en början men börjar kännas mer homogent nu. Gillar verkligen det jag hör och det var ju därför jag köpte de så klart, detaljerade i alla register förutom lägsta bas eftersom de inte går så djupt men imponerande bas för sin storlek! Även ljudet är stort och lent men ändå så klart och röster briljerar de verkligen på, närvaro även fast de är lite laid back...naturligt skulle jag vilja påstå att de är. Har aldrig förstått mig på när folk har pratat om 3d i ljudbilden men tror jag har hört det nu för första gången, ljudet omsluter en och man hör liksom i olika lager.....märklig förklaring men jag vet inte hur jag ska förklara och kan inte heller alla hifitermer :blush:. Dynamik finns det gott om och man kan verkligen kräma på och det är förbluffande hur högt de kan spela med kontroll, det är ju inga direkt stora högtalare och kraft har jag då de drivs med ett rotel rb 991 slutsteg.

Jämförde x12 och x16 i butik men hörde inga jättestora skillnader. X12 hade man ju inga förväntningar på då de är så små men ack så fel man hade, x16 hade man lite mer förväntningar på och det var väl därför jag inte blev lika blown away om man säger så. Nu sitter jag här nöjd men undrar självklart hur stor skillnad det hade varit hemma mellan dessa två? Skulle man lagt till 2500kr? Nja jag vet inte....varför kan man aldrig sitta helt nöjd i denna hobbyn? Hela tiden på jakt och nyfiken :). Tycker x12 är klart snyggare än x16 och tanken var ju att komplettera med en kvalitetssub för att få ut det sista och därför tänkte jag att jag kan lägga mellanskillnaden på subben istället och köpa något vettigt. Sitter just nu och lyssnar utan sub och det funkar utmärkt det och x16 måste ju klara sig galant utan sub. Ska bli intressant och se eller rättare sagt höra om de kommer att förändras något mer, sägs ju att det är lång inspelningstid på dynaudio. Nä nu ska jag inte sitta här och tjöta utan lyssna på musik!

Jag gjorde precis som dig, jämförde X12 och X16 i butik. För mig var X16 en helt annan högtalare än X12 ljudmässigt. Mycket mer mellanregister samt mer botten i basen. Så lika lät dom inte i mina öron. Däremot samma mjuka diskant och upplösning.

För mig vart det X16 då jag gick ifrån golvare till stativare och ville inte tappa all bas. Däremot skulle det varit kul att jämföra Dynaudiom DM serie mot X serien, då förslagsvis DM högtalaren som har en 10" då prislappen är ungefär densamma som X16 nu.

Postad 01 September 2013 - 21:32

Exiphi
  • Exiphi
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Är det nån som lyssnat på DM 2/6 och Excite X12 och kan säga om diskanten låter likadant, eller vet om det är samma diskant?

Postad 02 September 2013 - 04:18

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

• 1106 inlägg
  • 0
Har för mig att Glidtassen sa i någon annan Dynaudio tråd när jag frågade att det mest var utseendet på lådan som var den stora skillnaden men jag kan ha fel.

Är det nån som lyssnat på DM 2/6 och Excite X12 och kan säga om diskanten låter likadant, eller vet om det är samma diskant?

Redigerat av Unregistered2222, 02 September 2013 - 04:20.

Postad 02 September 2013 - 04:48

Exiphi
  • Exiphi
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Har för mig att Glidtassen sa i någon annan Dynaudio tråd när jag frågade att det mest var utseendet på lådan som var den stora skillnaden men jag kan ha fel.

Okej, har funderat på att köpa tillbaka mina DM 2/6 eftersom jag gillade dom så mycket. Men nu kostar ju X12 lika mycket som 2/6 så då tänkte jag att man kunde ta och köpa dom istället. Men jag är rädd för att diskanten inte ska vara likadan eftersom det är den stora anledningen till att jag ska byta tillbaka.

Har ingen vän som vill köra mig så jag kan provlyssna heller, dom tycker bara jag är dum i huvudet som byter högtalare hela tiden och aldrig blir nöjd. Men det ligger väl nånting i det.

Postad 02 September 2013 - 06:22

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

• 1106 inlägg
  • 0
Så är det nog för dom flesta med detta intresset men när det kommer till bilbyten är det ingen som säger något men så är det med det :-)

Har ingen vän som vill köra mig så jag kan provlyssna heller, dom tycker bara jag är dum i huvudet som byter högtalare hela tiden och aldrig blir nöjd. Men det ligger väl nånting i det.

Postad 02 September 2013 - 08:36

Exiphi
  • Exiphi
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Enligt Reference Audio så spelar X12 i en helt annan liga än DM 2/6 och ska vara mycket bättre. Men jag antar att det bara är försäljarsnack..

Postad 02 September 2013 - 11:46

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0

Har också varit inne i byteskarusellen och avverkat några högtalare men nu tror jag att jag har hittat hem :wub: Gillar verkligen Dynaudio soundet, det känns så rätt bara....det enda jag funderar på är skulle jag tagit x16 istället?

Har lyssnat på DM2/6 men tyvärr inte jämfört med x12, vad jag har förstått ska de väl vara lite "rockigare" än x12. Tror att det är upplösningen på ljudet som skiljer dem åt men hur mycket vet jag ej.

I den nya excite serien så har ju motsvarigheten till x16 utgått, är det någon som vet varför man inte ska fortsätta att tillverka den högtalaren? Resten av den gamla excite serien finns det motsvarigheter till.

Postad 02 September 2013 - 22:40

Exiphi
  • Exiphi
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Har också varit inne i byteskarusellen och avverkat några högtalare men nu tror jag att jag har hittat hem :wub: Gillar verkligen Dynaudio soundet, det känns så rätt bara....det enda jag funderar på är skulle jag tagit x16 istället?

Har lyssnat på DM2/6 men tyvärr inte jämfört med x12, vad jag har förstått ska de väl vara lite "rockigare" än x12. Tror att det är upplösningen på ljudet som skiljer dem åt men hur mycket vet jag ej.

I den nya excite serien så har ju motsvarigheten till x16 utgått, är det någon som vet varför man inte ska fortsätta att tillverka den högtalaren? Resten av den gamla excite serien finns det motsvarigheter till.

Du har alltså ett par X12? Vilken färg har du?

X16 kanske inte var så populär, folk tänkte väl antagligen att dom kunde gå upp till Focus istället. Eller så kanske inte steget från x16 till Focus var speciellt stor och dom valde att sluta tillverka den. Motsvarigheten till Focus 110 i den nya serien finns ju inte heller. Dom vill väl bara ha mindre högtalare att göra kanske :)

Postad 03 September 2013 - 01:34

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

• 1106 inlägg
  • 0
Någon på prisjakt tyckte så här om DM 3/7 ( golvmodellen ) och gav den 10p :)

" Sålde mina Audience 72SE för 2 år sedan och har saknat dem sedan dess! DM 3/7 har precis samma ljud och jag är helnöjd. "

Redigerat av Unregistered2222, 03 September 2013 - 01:36.

Postad 03 September 2013 - 05:54

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0

Du har alltså ett par X12? Vilken färg har du?

X16 kanske inte var så populär, folk tänkte väl antagligen att dom kunde gå upp till Focus istället. Eller så kanske inte steget från x16 till Focus var speciellt stor och dom valde att sluta tillverka den. Motsvarigheten till Focus 110 i den nya serien finns ju inte heller. Dom vill väl bara ha mindre högtalare att göra kanske :)

Jajemen har ett par x12 i vit högglans, ruskigt snygga...får bli ett par vita dynaudio stand 3 sen också så de blir kompletta :wub:
Hade varit intressant att få veta varför de har utgått, får ta och slänga iväg ett mail till Dynaudio och fråga.

Fick x12 att lira väldigt bra med min gamla sub DLS 3.10 igår som jag hade tänkt att byta men nu tror jag att jag behåller den :) Ljudet blev verkligen komplett, den går lågt och den hänger med bra och har attack. Fick den aldrig att lira ihop med mina DLS R55 men de klarade sig bra utan sub. Spara man några kronor på det!

Postad 03 September 2013 - 05:57

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Någon på prisjakt tyckte så här om DM 3/7 ( golvmodellen ) och gav den 10p :)

" Sålde mina Audience 72SE för 2 år sedan och har saknat dem sedan dess! DM 3/7 har precis samma ljud och jag är helnöjd. "

Dynaudio 72SE har diskanterna från Contour serien om jag inte minns fel?

Postad 03 September 2013 - 08:47

Exiphi
  • Exiphi
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Dynaudio 72SE har diskanterna från Contour serien om jag inte minns fel?

"The Audience 72SE receives the new ESOTEC tweeter, originally developed for the Dynaudio Contour S series models"

Från Dynaudios hemsida. Det är väl även Esotec som sitter i Focus 140?

Postad 04 September 2013 - 14:35

Krille_holm
  • Krille_holm
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Hur stor skillnad är det mellan X12 och X16 igentligen?

Har innan varit inställd på att köpa xtz 99.26 men nu ligger ju dessa väldigt bra i pris!

Om man t.ex köper X12 borde man komplettera dessa med en sub eller klarar de att leverera ett fylligt ljud i ett stort rum?

Om man köper X16 klarar man sig då utan sub eftersom de har lite större element?

Någon som jämfört dessa i butik?

Postad 04 September 2013 - 14:54

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Har jämfört X12 och X16 hemma, dock inte samtidigt. Lånade hem X12 och jämförde med mina dåvarande B&W 685 och tyckte de var ganska lika förutom basen där X12 av naturliga skäl inte går lika djupt men spelade bas med bra kvalitet. Köpte sen X16 och tycker att de slår 685 på alla punkter.
Stora skillnaden är givetvis basen där jag tycker X16 klarar sig bra utan sub (fast jag har numera två iofs...) men jag tycker nog att jag upplevde X16 som genomgående bättre. Men som sagt, har inte jämfört dom sida vid sida...

Postad 04 September 2013 - 18:32

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

• 1106 inlägg
  • 0
En ny broschyr har kommit :) Sen fick jag också lite info att denna serie kommer släppas i början av September enligt Dynaudio :) De första veckorna alltså :)

http://www.dynaudio...._Excite_INT.pdf

Redigerat av Unregistered2222, 04 September 2013 - 18:32.

Postad 05 September 2013 - 04:21

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

• 1106 inlägg
  • 0
Någon här som har tänkt att beställa någon av dom nya modellerna? :)

Postad 05 September 2013 - 05:36

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Suck, för ett år sedan köpte jag mina DM 2/6

Känns bara irriterande att det nu går att få ett par Excite för samma pengar, och med bättre finish.

Postad 05 September 2013 - 05:59

Unregistered8dc87fe6
  • Unregistered8dc87fe6
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Jag är bra sugen på vita x34 men vill såklart lyssna på dom innan. Kanske någon som vet någon butik i Göteborg som får in serien snart?

Postad 05 September 2013 - 07:36

ljungberg_sthlm
  • ljungberg_sthlm
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Hur stor skillnad är det mellan X12 och X16 igentligen?

Har innan varit inställd på att köpa xtz 99.26 men nu ligger ju dessa väldigt bra i pris!

Om man t.ex köper X12 borde man komplettera dessa med en sub eller klarar de att leverera ett fylligt ljud i ett stort rum?

Om man köper X16 klarar man sig då utan sub eftersom de har lite större element?

Någon som jämfört dessa i butik?

Jag jämförde X12, X16 och X32 innan jag slog till på X16. Gillade den mer kontrollerade basen och mellanregistret på X16. Golvaren blev lite för basig för min smak.

Jag skulle kunna tänka mig stolen på sidan 6 i broschyren :-) Loungestolen i originalutgåva tackar man inte nej till.

Postad 05 September 2013 - 08:48

Hex
  • Hex
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Ptja, stolen kostar väl i runda slängar 60kkr, utan pallen då =)

Postad 05 September 2013 - 09:34

Exiphi
  • Exiphi
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Suck, för ett år sedan köpte jag mina DM 2/6

Känns bara irriterande att det nu går att få ett par Excite för samma pengar, och med bättre finish.

Sälj dina DM till mig för ett bra pris och köp Excite :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.