* Officiell tråd - Sony VPL-HW10 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
Postad 01 januari 2009 - 10:02
Postad 01 januari 2009 - 10:10
Du kommer åka på tull o moms på projjen, eftersom Schweiz inte är med i EU. momsen 25% och tull14%Kunde köpt denna i Schweiz nyligen för 16500 kr, nu är kronkursen lite sämre men ändå.
http://www.digitec.c...;Artikel=155063
/Birdie
Kanske slipper tullen om de har skrivit "data projektor" och inte "video projektor" på paketet.
Redigerat av Unregisteredbfabe95c, 01 januari 2009 - 10:14.
Postad 01 januari 2009 - 10:18
Men har verkar inte har köpt den ändå, men bra tips.Du kommer åka på tull o moms på projjen, eftersom Schweiz inte är med i EU. momsen 25% och tull14%
Kanske slipper tullen om de har skrivit "data projektor" och inte "video projektor" på paketet.
Postad 02 januari 2009 - 11:08
Det är väl närmast ofrånkomligt med viss ryckighet i panoreringar med filmmaterial. Jag upplever dock inte detta som ngt problem med Sonyn. Sony är väl allmänt kända för att ha bra "flyt" i bilden på sina projektorer.
Frågan är hur många av dem som har exempelvis Panna 3000 som använder frame interpolation. Tycker det verkar som de flesta stänger av denna funktion som tydligen gör att bilden upplevs lite onaturlig.
När jag kollade på Panna 3000 vs hw-10 så tyckte jag att frame interpolation var en grymm funktion men jag kollade bara ca 10 min och filmen på hw-10 var inte densamma men skillnaden av och på på pannan så tyckte jag att flytet blev bättre och jag upplevde inte att det blev så onaturligt.
Postad 06 januari 2009 - 12:58
Postad 07 januari 2009 - 12:46
Vad tror ni om att använda en Euroscreen Frame Vision Light Vel-Tex till den
https://www.prisjakt...kt.php?p=162264
Har en gammal projecta duk som är ljusgrå nu...
Jag skulle vilja säga att varför bara köra 86"? Det verkar ju som om du har bra plats på väggen. Eller kan du inte zooma ut mer?
Väldigt många säger till mig att jag kör för stor duk ända tills dom varit och kollat ( 3m bred 2,35:1, sittavstånd ca3,8m) Jag har aldrig ångrat mig när jag bytt upp mig till större duk iaf

Kolla på det här!: http://www.carltonba...0p-does-matter/
Du har ju ändå en projektor för att få "biokänslan" och då skulle jag slå till ordentligt....
My 2 cents
Postad 07 januari 2009 - 13:10
har bara 130cm mellan centern och taket...
Om man tittar på dina bilder, så skulle du behöva en storstädning...
Behöver du verkligen ha tv:n där? I så fall kanske du ska skaffa en motoriserad duk istället som går ner framför tv:n. Du borde i alla fall kunna flytta förstärkaren ett steg till vänster i din hylla så att centern kan stå där istället.
86" är inte mycket för biokänsla. Gör en helhjärtad satsning istället, så blir du nog mer nöjd i slutändan ;-)
Mvh ZooZ
Postad 07 januari 2009 - 13:19
Om man tittar på dina bilder, så skulle du behöva en storstädning...
Behöver du verkligen ha tv:n där? I så fall kanske du ska skaffa en motoriserad duk istället som går ner framför tv:n. Du borde i alla fall kunna flytta förstärkaren ett steg till vänster i din hylla så att centern kan stå där istället.
86" är inte mycket för biokänsla. Gör en helhjärtad satsning istället, så blir du nog mer nöjd i slutändan ;-)
Mvh ZooZ
Håller helt med!!
Dom nya nerdragningsbara dukarna är faktiskt ganska släta idag , inte som när jag köpte en av dom första kingpin dukarna...huga, d va som en veckig gardin

Jag skulle dra upp tv;n på väggen, lägga centern på bordet och köpa en 100" duk. Återigen, för att få biokänslan!
ha d!
Markus
Postad 07 januari 2009 - 13:31
Lutar nog åt en tab-tension duk... då får man juh plats med en större tv

Tackar
Postad 12 januari 2009 - 00:39
Pyttelite OT: någon som har tips på ett bra program eller sida där man kan räkna ut hur stor duk man kan/ska ha med denna projje ?
Postad 12 januari 2009 - 09:15
Letar och letar men hittar inte, någon som vet vad en lampa till denna går lös på ?
Pyttelite OT: någon som har tips på ett bra program eller sida där man kan räkna ut hur stor duk man kan/ska ha med denna projje ?
Skulle oxå vilja veta vad en lampa går på. Hittar du det så får du gärna posta det här.
Här kan du hitta övrig info som du söker:
http://www.projector...culator-pro.htm
Mvh ZooZ
Postad 12 januari 2009 - 10:25
Skulle oxå vilja veta vad en lampa går på. Hittar du det så får du gärna posta det här.
Mvh ZooZ
kanske inte helt superrätt med pund men det blir ju ca 2950
pund-sek google
kan ge en fingervisning iaf. hw10/vw80 lampa
annars är art numret LMPH201 och det verkar ju vara samma som VW80.
Det kanske kan hjälpa.
MVH
Markus
Postad 12 januari 2009 - 11:00
Tack!
annars är art numret LMPH201 och det verkar ju vara samma som VW80.
..och Tack !

Postad 13 januari 2009 - 18:45
Projjen tappar fokus, när jag slår på den så är den något ur fokus. Jag rättar till det och allt är bra
Nästa gång jag slår på projjen så händer samma sak, jag måste finjustera.
Detta händer inte vaje gång, men mer än varannan.
Någon som har samma symptom på sin projje?
På Hemmabiocenter där jag köpte den, påstår de att detta är vanligt bland projektorer, man får leva med det typ.
Men inte f-n ska man behöva resa sig och finjustera skärpan vaje gång man slår på en 22000kr maskin?
Aldrig sett det bland mina tidigare projjar, ej heller läst om detta problem med HW-10
Postad 13 januari 2009 - 19:23
Postad 14 januari 2009 - 11:07
Jag har inte upptäckt det felet. Men om jag satt på linsskyddet så är det klart att den tappar focus och får rätta till det. Men kan inte säga att jag hört från andra att det är så!
Om man är på och pillar på den(sätter på linsskydd) så kommer den ju självklart att flytta på sig lite. Men om du inte rör den och den tappar focus så ska du inte acceptera det! Har haft 4 olika projar (nuvarande HW10) och ingen har ändrat sig utan påverkan.
Dom får se till att lyssna på dig och om dom inte gör det så får du kanske gå direkt till sonys distributör och om DOM inte lyssnar gå direkt till sony!
Viktigt att stå på sig om man inte är nöjd!!!!!
MVH
Markus
Postad 14 januari 2009 - 18:28

mvh
/Pär
Postad 14 januari 2009 - 19:17
Postad 15 januari 2009 - 07:01
blivit varm. Då är den lite suddig några minuter tills den är varm.
Andra svarade att det ÄR så med både sonys och andra projjar, att skärpan förändras något....tycker det e kasst eftersom jag har inte upplevt detta med mina 3 andra projjar.
Folk kanske inte ser det om man inte kör en windows eller nåt kanske.
Postad 15 januari 2009 - 08:14
Märker det endast vid windows tittande. Har fått svar på avsforum att det bästa är att justera linsen när PJ har
blivit varm. Då är den lite suddig några minuter tills den är varm.
Andra svarade att det ÄR så med både sonys och andra projjar, att skärpan förändras något....tycker det e kasst eftersom jag har inte upplevt detta med mina 3 andra projjar.
Folk kanske inte ser det om man inte kör en windows eller nåt kanske.
Nu när jag kollade ikväll och tänkte på ditt problem så försökte jag titta efter skärpa och självklart så tar projen några/någon minut/er på sig att starta upp och under den tiden så är bilden mycket orolig(skakig, flimrig,oskarp) men när den väl startat( men observera ännu ej varm) så är skärpan precis samma som när jag lämnade den dagen eller dagarna innan.
Att skärpan ändrar sig över en längre tid känns däremot inte konstigt. Det har säkert mina projar gjort oxå. Man har väl pillat lite på skärpan kanske någon gång i månaden för att se att det är ok.
Stå på dig!!
MVH
Markus
Postad 15 januari 2009 - 12:00
Har haft min HW-10 några veckor och är supernöjd med den, men det är något som stör mig.
Projjen tappar fokus, när jag slår på den så är den något ur fokus. Jag rättar till det och allt är bra
Nästa gång jag slår på projjen så händer samma sak, jag måste finjustera.
Detta händer inte vaje gång, men mer än varannan.
Någon som har samma symptom på sin projje?
På Hemmabiocenter där jag köpte den, påstår de att detta är vanligt bland projektorer, man får leva med det typ.
Men inte f-n ska man behöva resa sig och finjustera skärpan vaje gång man slår på en 22000kr maskin?
Aldrig sett det bland mina tidigare projjar, ej heller läst om detta problem med HW-10
jag är extremt känslig med skärpan o jag har ännu inte haft en projektor som behåller skärpan perfekt hela tiden.
den jag har nu är bäst av dom jag haft men måste ändå fixa till skärpan ganska ofta. att projektorn hela tiden pendlar mellan varm o kall lär ju påverka på något sätt t.ex.
men jag kollar skärpan varje gång jag sätter på den, därmed inte sagt att jag måste göra något åt den varje gång dock.
jag harju då inte en hw10, utan svarar bara generellt, kanske bra att säga.
Postad 15 januari 2009 - 20:42
Nu blev det ju inte lättare, precis.
Postad 16 januari 2009 - 12:07
Funderar på att investera i en Sony VPL-HW10, men kan inte hitta information om detta:
Hur visar den en 24p signal? I enbart 24 Hz eller använder den "blanking" för att visa signalen i 48Hz eller 72Hz?
Har en Pioneer Plasma (LX-608D) som använder sig av detta så jag har blivit lite bortskämd. 24p i 24Hz ser helt enkelt inte kul ut

Tacksam för svar!
Postad 16 januari 2009 - 12:11
Kanske inte på en plasma men på en display av den här typen så hade det funkat.24p i 24Hz ser helt enkelt inte kul ut
Nu tror jag iofs Sony gör om det till 96 eller 120 eller nått sånt men poängen är att den visar 24p i rätt frekvens utan några konstigheter, precis som Pio mao.

Postad 16 januari 2009 - 16:23
Hej vänner.
Funderar på att investera i en Sony VPL-HW10, men kan inte hitta information om detta:
Hur visar den en 24p signal? I enbart 24 Hz eller använder den "blanking" för att visa signalen i 48Hz eller 72Hz?
Har en Pioneer Plasma (LX-608D) som använder sig av detta så jag har blivit lite bortskämd. 24p i 24Hz ser helt enkelt inte kul ut
Tacksam för svar!
finns det någon display eller projektor som visar i 24hz!? jag tror att alla visar i någon form av upprepning av samma rutor flera gånger. att det ser mer eller mindre ryckigt ut på olika displayer har mer med själva märkets mjukvara att göra.
Postad 17 januari 2009 - 11:38
Där med blir den närmre en 25000:- kronors projje än en 20000:-
Så alla som väntar och tror som ska få den billigare kan känna sig ägda som jag

//VH Cel
Postad 18 januari 2009 - 13:13
Ringde Sony Center nyss och dom hade höjt priset med 2000:- från 21900:- till 23900:-
Där med blir den närmre en 25000:- kronors projje än en 20000:-
Så alla som väntar och tror som ska få den billigare kan känna sig ägda som jag
//VH Cel
Enda jag kan komma på som stigit i pris efter jag köpt något dyrt är min lägenhet, så jag fortsätter att vara en riktigt nöjd HW10a ägare

Postad 18 januari 2009 - 14:32

Nu undrar jag över om det finns någon funktion som visar om det är 720/1080p som visas på duken. Kör ett PS3 med en lång (10m) hdmi kabel, billigare varianten (deltaco) så ville bara se om allt kommer fram.. Har ju läst om man ska satsa på bättre HDMI kablar om de är runt 10-15m !?!?!.
Postad 18 januari 2009 - 15:12
Ännu en nöjd HW10 ägare här
Nu undrar jag över om det finns någon funktion som visar om det är 720/1080p som visas på duken. Kör ett PS3 med en lång (10m) hdmi kabel, billigare varianten (deltaco) så ville bara se om allt kommer fram.. Har ju läst om man ska satsa på bättre HDMI kablar om de är runt 10-15m !?!?!.
Tryck på meny knappen och sedan ett steg upp (alltså längst ner) kommer inte ihåg vad den heter men det är samma ställe som visar hur många timmar din lampa använts, där visar hw10an vad som visas, på ps3 kan du ställa in vad som skall visas och den kan välja det bästa automatiskt om jag inte minns fel
Postad 21 januari 2009 - 23:39
Postad 22 januari 2009 - 18:32
- Lamptimern. Den ska väl stå på noll när man startar första gången.
- Döda pixlar. Varken svarta eller lysande.
- Pixel alignment mellan panelerna. Testmönster, vit text?
- Optik. Avbildningsfel eller ströljus med zoom och lensshift:ar i olika lägeskombinationer.
- Alla ingångar. (Kan man förvänta sig sämre egenskaper än normalt hos någon av dessa?)
- ...?
Postad 23 januari 2009 - 08:14
Postad 24 januari 2009 - 12:23
det finns ingen som kan bidra med lite grova bildinställningar för att få bilden hyffsad de första timmarna innan kalibrering, tacksam för svar
Är den inte riktigt bra "Out of the box" vad man hört?
Säkert någon som skrivit det förr men Digital Video Essentials skivan är ju rätt bra för dom som vill hemma-kalibrera.
Postad 24 januari 2009 - 12:38
Vet att Daniel på HBB sa några inställningar som han rekommenderat deras kunder att köra med innan man börjar tweaka eller isf kalibrera, men jag kommer ju inte ihåg dem, det var ju någon månad sedan jag var där
Redigerat av Unregistered6332cbbb, 24 januari 2009 - 12:41.
Postad 24 januari 2009 - 19:30
Kör "Cinema" läget, lampan: high (i princip helt tyst ändå), sharpness: min, contrast: 80, brightness: 50, color: 50, hue: 50 color temp: low, cinema black pro-advanced iris: auto 1. I övrigt "fabriksinställningar".
Dessa inställningar skiljer sig fö inte mycket från de som var OOTB som fö också såg mycket bra ut. Största skillnaden är väl att jag dragit ned skärpan helt och minskat lite på kontrasten. Jag vet att många föredrar att köra utan autoiris. Jag har dock ännu ej kunnat se att den arbetar på filmmaterial (DVD, BD), däremot TV sändning där det störde (vet ej varför den syntes vid TV-titt). Använder dock den sällan till att titta på TV. Dessutom är den helt ljudlös. Jag föredrar därför att låta den arbeta och den får på så vis lite hjälp med svärtan.
Detta ser mycket bra ut hos mig. Kan säkert bli än bättre efter lite kalibrering. Har vita väggar & tak (tyvärr). Projicerar på en 90" ramspänd Kingpin black velvet.
Redigerat av Unregistered8386e6b4, 25 januari 2009 - 07:11.
Postad 24 januari 2009 - 19:46
Jag har blå färg som kryper ner en bit. Syns tydligt på nära håll på textremsorna och i rutnätet vid inställning av alignment. Det blir en blå kontur i nederkant och en gul i överkant. Det går att justera med 4-5 steg uppåt, men då börjar den blå färgen blöda uppåt och nedåt (tappar upplösning) så det känns inte heller bra.
Är det här normalt eller ska man kunna förvänta sig en perfekt alignment på en ny HW10:a?
Postad 25 januari 2009 - 03:21
Postad 25 januari 2009 - 09:26
Hör med din återförsäljare så hjälper han dig med det.
mvh
/Pär
Postad 25 januari 2009 - 10:40
Det finns ju manuella justeringsmöjligheter för panel alignment i HW10.
Hör med din återförsäljare så hjälper han dig med det.
Finns det något annat sätt att justera detta än via menyn "Panel Alignment"?
Den har jag använt och då kan jag flytta upp den blå komponenten så att den ligger i linje med röd o grön.
Men det är när jag flyttar den blå linjen som den tappar upplösning i höjdled ("börjar blöda").
I manualen står det också att "Depending on the adjustments made ... the resolution may change".
Inte mycket vits att köpa en Full-HD-projje om man måste offra upplösningen för att rätta till alignmentfel.
Har ni andra lyckliga ägare inga sådana fel (utan att ha aktiverat någon alignmentfunktion)?
Postad 25 januari 2009 - 12:17
Om du tycker att du har "blödningar" i fäger kan det också (och är sannolikt) Cromatic abberation, något som många lite billigare projektorer med flexibla linsjusteringar "lider" av.
Jag rekommenderar personligen endast att använda "pixel phase" från DVE HD Basics för att justera eller bedömma panelalignment och skärpegrad från optik och skalning - allt annat kan IMO ge både modifierade sanningar till rena felaktigheter.
Det finns däremot inga andra sätt för dig som privatperson att justera panel alignment.
mvh
/Pär
Postad 25 januari 2009 - 16:22
Jag har snarare uppfattat det som att HW10:an har tre separata 1920x1080-paneler, en för varje grundfärg. Bilderna från dessa blandas i ett optiskt system och det är matchningen av hur de överlappar som kallas alignment. Ligger de något förskjutna uppstår färgskiftningar i konturerna.Lite förenklat kan man säga att på HW10 fungerar panel alignment genom att panelen egentligen har en högre upplösning än (3ggr) 1920x1080, och att man flyttar projektionen inom denna ytan.
Det kan mycket väl vara det jag ser på den blå linjen. Är blått ljus känsligare för detta än rött/grönt (som verkar hålla ihop bättre på min projektor)?Om du tycker att du har "blödningar" i fäger kan det också (och är sannolikt) Cromatic abberation, något som många lite billigare projektorer med flexibla linsjusteringar "lider" av.
Tack för tipset. Jag ska titta närmare på det.Jag rekommenderar personligen endast att använda "pixel phase" från DVE HD Basics för att justera eller bedömma panelalignment och skärpegrad från optik och skalning - allt annat kan IMO ge både modifierade sanningar till rena felaktigheter.
Postad 25 januari 2009 - 20:12
Eftersom man då kan "flytta" hur man projicerar inom varje panel kan man mao påverka alignment. OBS!! detta gäller endast om missalignment är helt parallell. Om förskjutning ligger framåt/bakåt (både i sida och höjdled) kommer mao skärpeplanet att vara olika, samt att man kommer att ha olika missalignment mellan höger/vänster sida, samt uppe och nere. Detta är endast en förenkleing, så det även finns optomekaniska påverkansmetoder, samt även videoprocessingsmetoder.
Just blå, eller "lila" är den färg som syns tydligast vid chromatic abberation.
mvh
/Pär
Postad 25 januari 2009 - 22:35
För att förtydliga och inte skrämma upp andra potentiella köpare vill jag säga att jag tycker projektorn som videovisare ger en mycket njutbar bild med fin skärpa sett från hemmabiosoffan. Det är den där finjusteringen man vill få till för att klämma ut bästa möjliga bild. Det hade naturligtvis kännts bäst att slippa aktivera alignment-korrigering, men men... om det är ett normalt fel hos HW10:an får man väl acceptera det.
Postad 25 januari 2009 - 23:39
Rätta mig om jag har fel men 25k är väl inte det billigare segmentet och då borde sådant inte existera speciellt inte nu efter några generationer projjar. Jag har dock inte min hemma än och hoppas innerligen på att jag slipper problem speciellt då jag slipper göra några inställninga(kan sätta den på vilken höjd jag känner för) förutom zoom.Om du tycker att du har "blödningar" i fäger kan det också (och är sannolikt) Cromatic abberation, något som många lite billigare projektorer med flexibla linsjusteringar "lider" av.
mvh
/Pär
Lite orolig blir man ju då det rör sig om för mig en ganska stor summa för en bildvisare.
Postad 25 januari 2009 - 23:46
Sony HW10 utmärker sig inte på något vis till det sämre, och har absolut INTE en exceptionellt dålig optik - jag tycker t om att den är mykcet bra för prisklassen

Alla som funderar på en HW10 kan slappna av - det är en bra projektor för pengarna

mvh
/Pär
Redigerat av Perra1, 25 januari 2009 - 23:49.
Postad 26 januari 2009 - 17:53
Det stående goda rådet för projektorspekulanter är ju att titta och bedöm först. Köp sedan.
Det vore dock intressant att höra andra ägares erfarenheter. Kan ni se någon färgseparation på testmönstret (rutnätet) med alignment-korrigering avstängd?? Jag undrar vad som är normalt...
Jag behöver korrigera med 8 steg i höjdled för den blå färgen.
Postad 26 januari 2009 - 20:24
Postad 26 januari 2009 - 23:08
Ja, jag hade ju inte för avsikt att skrämma upp folk. Bilden är som sagt klart njutbar.
Det stående goda rådet för projektorspekulanter är ju att titta och bedöm först. Köp sedan.
Det vore dock intressant att höra andra ägares erfarenheter. Kan ni se någon färgseparation på testmönstret (rutnätet) med alignment-korrigering avstängd?? Jag undrar vad som är normalt...
Jag behöver korrigera med 8 steg i höjdled för den blå färgen.
Ja jag kan se färgseperation om jag stänger av den, det är väl därför funktionen finns där antar jag så man kan justera för just det, jag kommer inte ihåg hur många steg, men jag kör med den på iaf
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar