* Officiell tråd - Panasonic PT-AE3000E *
515 svar till detta ämne
Postad 01 mars 2009 - 19:48
Dino_Zoff
-
Dino_Zoff
-
Användare
-
-
154 inlägg
Du kan inte använda någotannat fäste då? Måste ju finnas lite andra fästen som den kan monteras upp på.
Föreslå gärna! Skall sitta 2.60 upp på väggen.
Postad 01 mars 2009 - 20:14
Unregistered08511788
-
Unregistered08511788
-
Användare
-
-
233 inlägg
Ska du ha den ner sänkt 2,60m ?
Postad 01 mars 2009 - 22:42
kinpin
-
kinpin
-
Rookie
-
7 inlägg
Hej.
Jag köpte en pt-ae3000 för ett par veckor sen och jag tycker att den låter som en hårddisk som tuggar, är det någon mer som har det problemet?
Tacksam för svar.
Postad 02 mars 2009 - 13:24
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1 820 inlägg
Hej.
Jag köpte en pt-ae3000 för ett par veckor sen och jag tycker att den låter som en hårddisk som tuggar, är det någon mer som har det problemet?
Tacksam för svar.
Jag har bara provat min projektor som hastigast (ska monteras i taket först), men märkte inget på de två timmar den varit i drift. När det gäller tak/väggfäste har jag ett chief-fäste som jag tänkte använda i taket. Såg dock att AE3000E har fem stycken gängade hål för skruv. Dock ganska små. Tror Ni man vågar hänga projjen i endast fyra utav dessa? Mitt chief-fäste har ju bara 4 st "armar".
Postad 02 mars 2009 - 13:44
KJE
-
KJE
-
Beroende
-
-
1 076 inlägg
Hej.
Tacksam för svar.
Det är nog IRIS-funktionen som låter när den öppnas/sluter sig.
Postad 02 mars 2009 - 13:55
Unregistered55c65f14
-
Unregistered55c65f14
-
Forumräv
-
-
888 inlägg
Nepp, irisen sköts av magneter!Kan det hamnat något skräp i fläkten tro? Min låter lite grann första sekunderna & efter någon minut är det jämngång (eco mode). //JB
Postad 02 mars 2009 - 17:13
kinpin
-
kinpin
-
Rookie
-
7 inlägg
tack för svaren ska titta hur det ser ut vid fläkten ikväll.
Postad 02 mars 2009 - 18:24
chrillebn
-
chrillebn
-
Forumräv
-
-
697 inlägg
Hej.
Tacksam för svar.
Det är auro-iris som jobbar, den låter precis som en hårddisk jobbar som du beskriver, även fast det är magneter som jobbar som användarnamn påstår. Så du behöver inte vara orolig, allt är som det ska. Det kanske inte låter så hos dig användarnamn för att du har auto avstängt.
Postad 02 mars 2009 - 18:59
kinpin
-
kinpin
-
Rookie
-
7 inlägg
Det är auro-iris som jobbar, den låter precis som en hårddisk jobbar som du beskriver, även fast det är magneter som jobbar som användarnamn påstår. Så du behöver inte vara orolig, allt är som det ska. Det kanske inte låter så hos dig användarnamn för att du har auto avstängt.
Innan jag beställde projen så var jag och tittade på den i stockholm och där fick man lägga örat till för att höra den så jag är lite fundersam om den ska låta som den gör,det låter även när jag har stängt av auto-iris.
Postad 03 mars 2009 - 00:59
Unregistered29fddce7
-
Unregistered29fddce7
-
Användare
-
-
172 inlägg
Innan jag beställde projen så var jag och tittade på den i stockholm och där fick man lägga örat till för att höra den så jag är lite fundersam om den ska låta som den gör,det låter även när jag har stängt av auto-iris.
samma här min är vädigt tyst.. men ja vet att det förekommer, jag var på projektormässan ute på lidigö där hade dom 2 ex ett i shootout rummet och en i taket i för panna demon, och den ena lät som ett tröskverk(den i shootout rummet).. dom sa att det kunde bero på värmen.. kanske har du bara otur kan vara värt att prova och byta ut.. prova!
Postad 03 mars 2009 - 16:51
Unregistered55c65f14
-
Unregistered55c65f14
-
Forumräv
-
-
888 inlägg
Chrille,
den är givetvis på! men tyst
Använder HD-ready´s grymma inställningar
/JB
Postad 03 mars 2009 - 17:10
masterwork
-
masterwork
-
Rookie
-
4 inlägg
Tjena!
Uppgraderade nyss till en PT-AE3000E men har ett problem. Allt i bild lämar en skugga efter sig...Jag antar att jag får skicka tillbaks den men vill ändå kolla vad ni säger. Går det göra något åt det eller ska jag skicka tillbaks? Bigofar några bilder så att ni ser.
Postad 03 mars 2009 - 17:54
Unregistered02295671
-
Unregistered02295671
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Ser ut som om du har skärpan för högt ställd.
/Mattias
Postad 03 mars 2009 - 20:14
Nahaz
-
Nahaz
-
Beroende
-
-
1 349 inlägg
Prova med en annan kabel, vad är det för kabel du använder och hur lång är den?
Postad 03 mars 2009 - 21:03
masterwork
-
masterwork
-
Rookie
-
4 inlägg
Tack för svaren!
Jag har kvar min supra hdmi -dvi kabel (15m) mellan dator och projektor. Bilden jag tog ifrån windows var i 720p läge och det bör ju den sladden klara galant tycker jag. 1080p i windows däremot är suddigt på vissa ställen och skuggorna värre. Men 2 av bilderna jag postade är ju ifrån menyn i projektor. Ser det ut så hos er där också?
Postad 03 mars 2009 - 21:34
Unregistered29fddce7
-
Unregistered29fddce7
-
Användare
-
-
172 inlägg
Tack för svaren! Jag har kvar min supra hdmi -dvi kabel (15m) mellan dator och projektor. Bilden jag tog ifrån windows var i 720p läge och det bör ju den sladden klara galant tycker jag. 1080p i windows däremot är suddigt på vissa ställen och skuggorna värre. Men 2 av bilderna jag postade är ju ifrån menyn i projektor. Ser det ut så hos er där också?
vilket bild läge använder du på den bliden? bio1? har du kollat inställningarna är det samma sak i alla bildlägen? bio1 bio2 bio3 normal dynamik etc..
Postad 03 mars 2009 - 21:36
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10 389 inlägg
Jag tycker också det ser ut som om skärpan/sharpness är uppskruvar för högt. Kantförstärkning.
Postad 03 mars 2009 - 22:03
masterwork
-
masterwork
-
Rookie
-
4 inlägg
Ja ni har rätt det var sharpness inställningen som spökade. Ser betydligt bättre ut nu! Men hur jag kunde missa detta är ju helt otroligt  Tack igen!
Postad 04 mars 2009 - 11:06
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10 389 inlägg
Hjälp till att pusha för ett gruppköp från Mediamarkt i den här tråden.
Postad 04 mars 2009 - 14:21
Nahaz
-
Nahaz
-
Beroende
-
-
1 349 inlägg
ja ett attraktivt pris på den hade varit mycket trevligt.
Postad 04 mars 2009 - 15:25
Unregistered08511788
-
Unregistered08511788
-
Användare
-
-
233 inlägg
Jo visst vorre det trevligt med ett lägre pris, dock så kan jag iaf inte vänta så länge utan kommer att inhadla en inom de närmsta veckorna.
Postad 04 mars 2009 - 17:20
Sync
-
Sync
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
Hjälp till att pusha för ett gruppköp från Mediamarkt i den här tråden.
Så nu har jag dragit mitt strå till stacken! När får vi reda på ifall vi får köpa till ett attraktivare pris? var deadline 20/3? kan man gå till vilket MM som helst? (bor i gbg)
Postad 04 mars 2009 - 17:26
macmic
-
macmic
-
Användare
-
-
215 inlägg
Ja ni har rätt det var sharpness inställningen som spökade. Ser betydligt bättre ut nu! Men hur jag kunde missa detta är ju helt otroligt Tack igen!
Skönt att det löste sig för dig, men *nästan* så att jag tycker att det var synd, för jag har ett liknande problem, men jag har provat skärpa mellan +10 (HDReady's inställningar) och -1, det blir ingen, eller i varje fall ingen stor skillnad Jag kör med en Clas-ohlson-kabel som jag tänkt byta mot en supra, men kan det verkligen vara att jag kör på en sunkig HDMI-kabel ? Tycker att det verkar konstigt då denna bilden inte kommer via HDMI-kabeln, den kommer ju från projektorn direkt... Bifogar en bild på mitt problem (med skärpa -1) i fall någon har någon idé
Postad 04 mars 2009 - 19:27
masterwork
-
masterwork
-
Rookie
-
4 inlägg
Skönt att det löste sig för dig, men *nästan* så att jag tycker att det var synd, för jag har ett liknande problem, men jag har provat skärpa mellan +10 (HDReady's inställningar) och -1, det blir ingen, eller i varje fall ingen stor skillnad 
Nja perfekt blev ju inte bilden men mycket av skuggorna syndes inte lika tydligt när jag bytte läge eller sänkte skärpan. Och då utgick jag efter hur det såg ut i windows. Domdär skuggorna du har i menyn ser jag också fortfarande.
Postad 04 mars 2009 - 20:53
macmic
-
macmic
-
Användare
-
-
215 inlägg
Nja perfekt blev ju inte bilden men mycket av skuggorna syndes inte lika tydligt när jag bytte läge eller sänkte skärpan. Och då utgick jag efter hur det såg ut i windows. Domdär skuggorna du har i menyn ser jag också fortfarande.
Hmm, hur ser det ut hos er andra, har ni samma skuggor, eller är det skarpt hos er ? Om det är skarpt, vad kör ni med för inställningar ? Någon som har någon idé om vad problemet kan bero på ?
Postad 05 mars 2009 - 11:25
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1 820 inlägg
Fick äntligen upp min projektor i taket igår. Nu ska bara kablar osv dras snyggt. Sen så.. =) Jämförde med min gamla Z5 och det är verkligen skillnad. Har inte gett mig på kalibreringen ännu, men ska ta ett försök ikväll. Hmm, hur ser det ut hos er andra, har ni samma skuggor, eller är det skarpt hos er ? Om det är skarpt, vad kör ni med för inställningar ?
Någon som har någon idé om vad problemet kan bero på ?
Ska kolla om fenomenet finns hos mig oxå. Återkommer.
Redigerat av twebbas, 05 mars 2009 - 11:27.
Postad 05 mars 2009 - 14:12
Dino_Zoff
-
Dino_Zoff
-
Användare
-
-
154 inlägg
Tänkte bara tipsa er som är studenter (och har pengar över) och funderar på att skaffa denna projektor.
Jag var inne på dustinhomes hemsida (studentkonto) och såg att det "bara" tar 22000 för denna projektor. Ingen dålig studentrabatt!!! Synd att man inte ska köpa projektor förrän i höst....
Nu har de höjt priset till 27,6 tkr för studenter och 30 tkr för resten...
Postad 05 mars 2009 - 16:29
Unregistered70fd4719
-
Unregistered70fd4719
-
Lärjunge
-
-
272 inlägg
Nu har de höjt priset till 27,6 tkr för studenter och 30 tkr för resten...
Misstänker att fler återförsäljare hänger på och höjer priset. Kronan fortsätter sjunka i värde gentemot omvärlden och förr eller senare måste det ge utslag på konsumentpriserna.
Postad 05 mars 2009 - 22:13
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1 820 inlägg
Köpte min för 26900kr på hembiobutiken för en vecka sedan. Nu tar de 28 490kr för maskinen...
Redigerat av twebbas, 05 mars 2009 - 22:14.
Postad 05 mars 2009 - 22:21
macmic
-
macmic
-
Användare
-
-
215 inlägg
Köpte min för 26900kr på hembiobutiken för en vecka sedan. Nu tar de 28 490kr för maskinen...
Samma här, man är ju väldigt glad att man köpte då  Har du hunnit kolla om du har samma fenomen med kanteffekt/oskärpa ännu ? Egentligen stör det mig inte i filmer, men man tycker ju att det borde gå att få bort och att då även filmbilden skulle bli lite bättre.
Postad 05 mars 2009 - 23:03
Unregistered2530e964
-
Unregistered2530e964
-
Användare
-
-
167 inlägg
Kommer ju nytt hela tiden så har man is i magen får man köpa en bättre begagnad.
Postad 05 mars 2009 - 23:11
macmic
-
macmic
-
Användare
-
-
215 inlägg
Kommer ju nytt hela tiden så har man is i magen får man köpa en bättre begagnad.
Det är ju iofs alltid sant, man kan alltid köpa det näst nyaste för en bra mycket mindre peng än vad de kostade är de lanserades, men om vill ha en nu så är det ju roligare att betala 26.9k än 28.5k, blir ju i alla fall en liten hög med blu-ray's, om man väntar så blir det en större hög  Fast, då kanske man vill ha den där ännu lite bättre projjen, och snart blir ju även den lite billigare, sen kan man hålla på så tills man trillar av pinn...
Postad 06 mars 2009 - 08:02
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1 820 inlägg
Samma här, man är ju väldigt glad att man köpte då 
Har du hunnit kolla om du har samma fenomen med kanteffekt/oskärpa ännu ? Egentligen stör det mig inte i filmer, men man tycker ju att det borde gå att få bort och att då även filmbilden skulle bli lite bättre.
Jag har ff (fru-fritt) ikväll så jag tänkte ägna fredagen efter jobbet åt lite spel o film. Ska kolla om jag ser något då.
Postad 06 mars 2009 - 08:16
macmic
-
macmic
-
Användare
-
-
215 inlägg
Jag har ff (fru-fritt) ikväll så jag tänkte ägna fredagen efter jobbet åt lite spel o film. Ska kolla om jag ser något då. 
Grattis Jag uppskattar om du kan ta dig tid att göra det, om även du har det så kanske det är ett generellt problem, då kanske man ska kontakta panasonic, om du inte har det så kanske det bara är någon inställning, alternativt så är bara vissa exemplar drabbade vilket i så fall börjar lukta retur/reparation... Man hoppas ju på att det är ngn inställning...
Postad 06 mars 2009 - 11:41
Unregistered02295671
-
Unregistered02295671
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Andvänder du mycket lensshift macmic?
Om du gör det prova centrera lensshift och ställ in den optiska skärpan så bra det går och se om problemet kvarstår!
Mvh/Mattias
Postad 06 mars 2009 - 11:54
macmic
-
macmic
-
Användare
-
-
215 inlägg
Andvänder du mycket lensshift macmic?
Om du gör det prova centrera lensshift och ställ in den optiska skärpan så bra det går och se om problemet kvarstår!
Mvh/Mattias
Använder Lensshift, men ganska lite, med 'optisk skärpa' menar du 'focus' i inställningarna 'lens' eller menar du fysiskt vrida på något på projjen ? (vet inte ens om det finns något att vrida på, antog bara att man skulle göra det med fjärren  )
Redigerat av macmic, 06 mars 2009 - 11:55.
Postad 06 mars 2009 - 22:56
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1 820 inlägg
Grattis
Jag uppskattar om du kan ta dig tid att göra det, om även du har det så kanske det är ett generellt problem, då kanske man ska kontakta panasonic, om du inte har det så kanske det bara är någon inställning, alternativt så är bara vissa exemplar drabbade vilket i så fall börjar lukta retur/reparation...
Man hoppas ju på att det är ngn inställning...
På mitt titt-avstånd ser jag inget. Men synar jag bilden noga så har jag samma fenomen. Så jag har oxå skuggor när jag synar duken på nära håll.. Jag hoppas nu att fenomenet bara gäller enstaka exemplar, då jag redan ska byta ut min för en död pixel..
Redigerat av twebbas, 06 mars 2009 - 23:14.
Postad 07 mars 2009 - 11:20
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10 389 inlägg
MediaMarkt har lovat ett riktigt bra gruppköpspris. Missa inte gruppköpstråden.
Postad 07 mars 2009 - 14:04
macmic
-
macmic
-
Användare
-
-
215 inlägg
På mitt titt-avstånd ser jag inget. Men synar jag bilden noga så har jag samma fenomen. Så jag har oxå skuggor när jag synar duken på nära håll.. Jag hoppas nu att fenomenet bara gäller enstaka exemplar, då jag redan ska byta ut min för en död pixel..
Hmmm, tack för att du kollade, men då vet vi ju att det finns minst tre exemplar som har detta fenomen, ska snacka lite med hembiobutiken och höra vad de säger om det...
Postad 07 mars 2009 - 23:55
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1 820 inlägg
Hmmm, tack för att du kollade, men då vet vi ju att det finns minst tre exemplar som har detta fenomen, ska snacka lite med hembiobutiken och höra vad de säger om det...
Låter bra det. Keep us informed!
Postad 08 mars 2009 - 11:50
macmic
-
macmic
-
Användare
-
-
215 inlägg
Provade att göra som mattiasd föreslog och det blir bättre, inte 100%, men mycket bättre så tack för det tipset !
Jag tycker att en projektor i den här prisklassen ska kunna ge 100% fokus, så jag kommer ändå att fortsätta gräva i det för att få det till 100%...
Postad 08 mars 2009 - 12:10
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1 820 inlägg
Provade att göra som mattiasd föreslog och det blir bättre, inte 100%, men mycket bättre så tack för det tipset !

Jag tycker att en projektor i den här prisklassen ska kunna ge 100% fokus, så jag kommer ändå att fortsätta gräva i det för att få det till 100%...
Macmic, du centrerade lens-shiften och ändrade fokus med fjärren eller? Jo. Nu när man gett nästan 27k för en projektor så tycker man att man borde slippa sånt "blur" runt texter osv. Men jag ser som sagt inget när jag sitter på tittavstånd. Nej, på tittavstånd har jag nästan världens bästa projektorbild.  (för rimliga pengar vill säga)
Redigerat av twebbas, 08 mars 2009 - 12:39.
Postad 08 mars 2009 - 16:19
macmic
-
macmic
-
Användare
-
-
215 inlägg
Macmic, du centrerade lens-shiften och ändrade fokus med fjärren eller? Jo. Nu när man gett nästan 27k för en projektor så tycker man att man borde slippa sånt "blur" runt texter osv. Men jag ser som sagt inget när jag sitter på tittavstånd. Nej, på tittavstånd har jag nästan världens bästa projektorbild. (för rimliga pengar vill säga)
Nej, jag vred på den stora metallringen runt linsen för hand, bara ytterst lite och väldigt försiktigt, känns som att den motordrivna fokusen's "steg" är precis före och efter perfekt fokus, och att komma det där sista "halva" steget måste göras för hand Jag är lite förvånad över att det inte finns någon autofokus på en sån här dyr projektor, på jobbets billiga junk-projektorer så finns det autofokus och de fokuserar perfekt såvitt jag kan se... Precis som du tycker jag att det är underligt om man inte ska kunna slippa såna här artefakter på en projje i denna prisklassen, nu är det bara extremt lite kvar av dem, men jag vill ha perfektion för de pengarna man lagt ut... En lite rolig grej var att efter att ha justerat detta så kollade jag lite på planet earth, och när det var insekter som sprang runt så blev katten som tokig och jag var tvungen att ta ut henne ur rummet för att hon inte skulle hoppa in i duken och fånga insekterna, säger väl lite om hur bra det faktiskt redan är
Postad 08 mars 2009 - 17:47
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1 820 inlägg
Nej, jag vred på den stora metallringen runt linsen för hand, bara ytterst lite och väldigt försiktigt, känns som att den motordrivna fokusen's "steg" är precis före och efter perfekt fokus, och att komma det där sista "halva" steget måste göras för hand
Jag är lite förvånad över att det inte finns någon autofokus på en sån här dyr projektor, på jobbets billiga junk-projektorer så finns det autofokus och de fokuserar perfekt såvitt jag kan se...
Precis som du tycker jag att det är underligt om man inte ska kunna slippa såna här artefakter på en projje i denna prisklassen, nu är det bara extremt lite kvar av dem, men jag vill ha perfektion för de pengarna man lagt ut...
En lite rolig grej var att efter att ha justerat detta så kollade jag lite på planet earth, och när det var insekter som sprang runt så blev katten som tokig och jag var tvungen att ta ut henne ur rummet för att hon inte skulle hoppa in i duken och fånga insekterna, säger väl lite om hur bra det faktiskt redan är 
Kul det med katten. Ska testa med vår katt.
Redigerat av twebbas, 08 mars 2009 - 23:17.
Postad 09 mars 2009 - 07:40
sportbilsentusiasten
-
sportbilsentusiasten
-
Lärjunge
-
-
459 inlägg
Precis som du tycker jag att det är underligt om man inte ska kunna slippa såna här artefakter på en projje i denna prisklassen, nu är det bara extremt lite kvar av dem, men jag vill ha perfektion för de pengarna man lagt ut...
Trist men tyvärr inte så konstigt. Elektronik blir billigare med åren men mekanik (tex optik) dyrare. Totalt sätt är dock dagens projjar löjligt bra sett till priset, det ska man inte glömma.
Postad 09 mars 2009 - 16:53
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10 389 inlägg
Kan någon vänlig själ ange vilka dimensioner lådan som projektorn levereras i har?
Tack på förhand.
Postad 09 mars 2009 - 20:43
50plus
-
50plus
-
Forumräv
-
-
744 inlägg
Kan någon vänlig själ ange vilka dimensioner lådan som projektorn levereras i har? Tack på förhand.
Mått : 48 x 60 x 34 cm
Postad 10 mars 2009 - 07:21
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10 389 inlägg
Mått : 48 x 60 x 34 cm
Tackar ödmjukast.
Postad 10 mars 2009 - 07:28
danielr
-
danielr
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
En grej jag funderar över... När jag ska stänga projektorn är det ok att stänga av direkt med huvudströmbrytaren när projektorn är igång eller ska jag först sätta den i standby och sen stänga av den helt? Spelar det någon roll hur man gör?
// D
Postad 10 mars 2009 - 08:32
Unregistered55c65f14
-
Unregistered55c65f14
-
Forumräv
-
-
888 inlägg
STÄNG ALDRIG AV PROJEKTORN PÅ STRÖMBRYTAREN, alltid via fjärren. Tar ca. 15-60 sek. beroende på modell & värme. Lampan får nämligen kylning efter den varit igång för att hålla längre.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|