Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

The Lord of the Rings Trilogy

674 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 april 2010 - 19:17

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 749 inlägg
  • 0

Ok, så du tycker att alla som köper denna är idioter för att dom inte lever sina dagar på diverse forum och jämför screenshots och betyg på filmer på lika många andra forum utan lägger sitt förtroende i ett nytt och modernt format?

Nu säger jag inte att jag själv är medveten om vad som sker med vissa filmer, men gemene man därute kan du knappast begära känna till eller ha kunskap om detta.

Känner igen denna mentalitet kring släppet av Gladiator.

De som köpte den var idioter oavsett enligt dig och andra här.

Har jag sagt att alla som köper denna box är idioter?

Man behöver inte hänga på detta forum för att tycka att en utgåva är skit. Jag har polare som jag inte hann varna för Gladiator utgåvan och som INTE lusläser recensioner som blev redigt besvikna och t.o.m. förbannade över den mediokra kvalitén.

Så nog fan kommer det att finna besvikna fans även UTANFÖR forumen.

De jag tycker gör en kass deal är de som VET och sett klara bevis på att det är en skit utgåva och ÄNDÅ lägger pengar i bolagens fickor och plockar hem dyngan istället för att vänta på en bättre utgåva och lägag pengarna på nåt bättre.

Postad 06 april 2010 - 19:20

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

Har jag sagt att alla som köper denna box är idioter?

Det värsta är att många köper vilken skit som helst (film/bild mässigt) bara det är på en BD skiva i en blå ask :D

Jag vet inte annars hur jag ska tolka detta uttalande?

Enlighten me!

Postad 06 april 2010 - 19:31

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 749 inlägg
  • 0
Det jag menar är att för vissa spelar det ingen roll om det är skit transfer, är det en skiva i ett blått fodral så ska den placeras i BD hyllan som utfyllare :D

Om folk fortsätter att köpa en film med medioker transfer gång på gång så behöver bolagen inte bry sig längre.
Dom tar en 10 år gammal HDTV master och slänger på en rejäl dos DNR och edge-enhancment och folk kommer ändå att köpa den. Dom vinner och vi förlorar.

Redigerat av Svante Skoog, 06 april 2010 - 19:32.

Postad 06 april 2010 - 19:39

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

WTF!!! Någon som öppnat sin triologi som damp ner i lådan idag ? ÄÖhh är det DTS HD eller inte? På min står det DTS ES.

Blir skitförbannad. Tänker skicka tillbaka den om det inte är hd master.

Min förstärkare säger "DTS HD MASTER" :D

Postad 06 april 2010 - 19:50

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

Det jag menar är att för vissa spelar det ingen roll om det är skit transfer, är det en skiva i ett blått fodral så ska den placeras i BD hyllan som utfyllare :D

Om folk fortsätter att köpa en film med medioker transfer gång på gång så behöver bolagen inte bry sig längre.
Dom tar en 10 år gammal HDTV master och slänger på en rejäl dos DNR och edge-enhancment och folk kommer ändå att köpa den. Dom vinner och vi förlorar.

Jag kan ev förstå dig när folk köper en film när dom blivit mer än nog informerade om dess brister.

Men min mening riktar sig till de mer "vanliga" konsumenterna därute som varken hänger på forum eller skulle få för sig att börja googla om en film huruvida den och den transfern var bra eller whatnot som för övrigt mer riktar sig till oss "filmnördar" och INTE till gemene man som hyr eller köper filmer till helgen.

Fattar man inte den skillnaden är man i mina ögon inte bara inskränkt men även elitistisk och ignorant imo.

Redigerat av masse70, 06 april 2010 - 19:50.

Postad 06 april 2010 - 20:25

HD-Ready
  • HD-Ready
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0
Förstår inte riktigt hur man i sina sinnens fulla bruk kan attackera de som varnar och upplyser andra om fel och brister på olika utgåvor. STORT TACK TILL ER!!!

IDIOTER är däremot New Line Cinema, Paramount m.fl. som försöker dumpa skiten på alltför godtrogna konsumenter.

Redigerat av HD-Ready, 06 april 2010 - 20:27.

Postad 06 april 2010 - 21:36

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1 866 inlägg
  • 0
Det är väl bara första filmen som inte är godkänd bildmässigt?

Postad 06 april 2010 - 21:46

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11 286 inlägg
  • 0

Men min mening riktar sig till de mer "vanliga" konsumenterna därute som varken hänger på forum eller skulle få för sig att börja googla om en film huruvida den och den transfern var bra eller whatnot

Har polare som inte hänger på forum,men dom kör plasma + blu-ray.
De bägge köpte Gladiator och ringde mig sedan och frågade om det va fel på deras plasma.
Så visst ser vanliga konsumenter bristerna inte bara vi "nördar".

Postad 07 april 2010 - 05:12

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

Har polare som inte hänger på forum,men dom kör plasma + blu-ray.
De bägge köpte Gladiator och ringde mig sedan och frågade om det va fel på deras plasma.
Så visst ser vanliga konsumenter bristerna inte bara vi "nördar".

Du och andra tycks ha missat att jag INTE pratar om att "vanligt" folk inte kan se nån skillnad på bristfälligt överförda filmer eller inte. Vet inte vart du lyckats läsa det?

Det jag pratar om är att alla kanske inte vet om sånt INNAN dom köper en ny "fin" BD-utgåva i tron och förhoppningen att den ska vara bra på alla nya och moderna sätt. Dvs tex de som nu köpt LOTR boxen och mer eller mindre tar för givet att den skall vara bra på alla sätt.

Vilket heller inte är sån konstigt med tanke på att gemene man därute med all rätt tror och tar för givet att detta nya format skall vara bättre på alla sätt och ge bästa möjliga bild och ljud.

Vi som hänger här vet bättre men jag går inte ut och idiotförklarar folk för att dom lyckats köpa ditten eller datten dålig transfer som tex Gladiator eller LOTR för det.

Man får och bör jättegärna gå ut och varna och kasta välförtjänt skit på bolagen som gör detta och uppmana till bojkott.

Men att hoppa på folk för att dom köpt en film oavsett om det var vetandes eller ovetandes om dess brister är en helt annan sak.

Postad 07 april 2010 - 06:52

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Jag vill inte ge mig in och rensa bland inläggen då det finns endel bra synpunkter där MEN

Denna tråden handlar om Lord of the rings trilogin - INTE vilken kvalitet man skall acceptera på bluray i allmänhet vilket iofs är ett nog så intressant ämne.

Därför ber jag er omedelbums att vrida på rodret och styra mot topic - annars får jag in och rensa. Tackar på förhand.

Postad 07 april 2010 - 07:57

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2 523 inlägg
  • 0
ok nu måste ju några av er köpt denna och tittat på dom och vad säger ni?
är det något att ha?

Postad 07 april 2010 - 08:12

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Jag håller det highdefdigest säger "A Flawed Must Own ".
Första filmen var väldigt varierande, vissa senare såg riktig bra ut, medan andra katastrof. Sista filmen var mycket bättre och presterade ungefär som man hade hoppats att det skulle göra (nästan), man ser dock att filmerna har några år på nacken och att 3D effekterna inte är lika "WOW" som de var då.
Men det lär nog dröja 2 år innan vi ser LOTR Extended Cut med nyinscannade master, tycker det är trist att vänta så länge, vad är endå 600 pix på två år om man endå köper extended senare?...

Postad 07 april 2010 - 15:06

klarinettmeister
  • klarinettmeister
  • Beroende

• 1 058 inlägg
  • 0
Intressant diskusion.

Jag väntar fortfarande på min box. Den skickades från Home Enter 30/3. Trots alla recensioner jag har sett både här, på GR, osv. längtar jag efter den. Såg att Hemmakväll tog 749:- för den. Så ca. 200:- + en annan produkt är ju ett kap. Tycker det ändå känns som något att ha i väntan på EE-versionerna. Jag skulle mycket väl kunna vänta ännu längre med de versionerna om de släpper en helt ny re-mastrad version med 7.1. Ingen som har kontakt med filmbolagen?

Främst är det ljudupplevelsen faktiskt jag vill ha. Ljudet lovordas ju överallt och slår iväg DVD-versionerna med hästlängder. Antar dock att de jämför med motsvarande versioner på DVD, eller jämför de även med EE-versionerna? Bio-versionen är ju bara i 5.1 DD Sourround EX. EE-versionerna är ju i DTS ES i 6.1.

Känns som många fått sin box, men inte sett på dem än. Väntar alla till helgen eller?

Postad 07 april 2010 - 16:02

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5 366 inlägg
  • 0
Väntar också på en box från HE mkt bra deal 198 kr + Gladiator i Maj sen Bye Bye... ;)

Det är ju bara 1.a filmen som är ojämn i kvallen, de andra 2 ska ju ha mkt bra bild och bara lite lätt dnr på sina ställen som alla filmer har mer el mindre. Sen såg ju 1.a filmen sämst ut från början också.

Jag tror faktiskt att många hoppas på mer referens än vad Sagan om ringen del 1 te x kan återge på BD. Kopierar in detta från DVD town som jag anser är en av de mer seriösa rescensenterna tillskillnad från Highdefdigest.

The engineers retain much of the film's light, natural print grain, noticeable mainly in wide expanses of sky because the reproduction is so clean. Facial tones are quite natural, too, although the smooth contours and polished textures of some facial features suggest the use of soft-focus lenses and a degree of filtering. As do a few lush, plush, dreamy scenes. The director purposely used soft-focus and plush lighting effects to evoke a mystical fantasy world. This does not translate into the sharpest definition when watching in Blu-ray, especially in the first film.

The opening sequences of "The Fellowship of the Ring" demonstrate the director's varying visual style for the films. The first sequence looks deliberately subdued, dull, and veiled to convey the feeling of a flashback, a memory. Then, when the film shifts to the present day in the Shire, it's absolutely glorious, the beauty of the landscape practically bringing tears to one's eyes. Colors are deep, rich, vivid, brilliant, glistening, and glowing by turns, with object delineation varying from slightly bland to remarkably precise. For reasons I can't explain, the color and definition on "The Return of the King" look the cleanest, brightest, and sharpest of all the movies, with "The Fellowship" the softest of all.

http://www.dvdtown.c.../blu-ray/7939/2

Detta är ju långt ifrån Gladiator smörja och personligen lär ja nog ge en 4.a till del 1 när ja kollar på min 50 tummare. Man kan ju f.ö alltid köpa del 1 löst och byta skivorna senare om de släpps i re release. ;)

Postad 07 april 2010 - 21:13

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

• 2 926 inlägg
  • 0
Även jag väntar på min från HE. Jag struntar faktiskt i att första filmen, som också är den bästa, ser kass ut. Jag kan inte vänta. Men det verkar som om jag fått vänta länge. Enligt avtalet så skulle filmen ha skickats så att jag får den på releasedagen (den 4:e) vilket förstås var omöjligt då det var påsk och ingen post utdelades. Nu har det dock gått 3 dagar sen releasedagen...

Redigerat av Kalekulan, 07 april 2010 - 21:18.

Postad 07 april 2010 - 21:55

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1 866 inlägg
  • 0
Väldigt väldigt dålig av HE. Har dom lovat att man ska få den på releasedagen så borde dom åtminstone skickat den så kunderna har den första arbetsdagen efter påsk. Fast egentligen borde man han ha fått den tidigare.

Dom har inte funderat på att det oftast är första intrycket som avgör om en kund stannar..

Postad 07 april 2010 - 22:01

Zero
  • Zero
  • Beroende

• 1 272 inlägg
  • 0
Jag väntar oxå på min ifrån HE, väntar otåligt då det var länge sen jag såg ringen filmerna. Ska bli kul att se hur pass bra bild och ljud är på dessa blu-ray versioner.

Postad 07 april 2010 - 22:07

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5 366 inlägg
  • 0
Dock va ju inte releasedatum 4.e utan idag den 7.e!!
Bifogad fil  ringen_550x130_BR.jpg   45,06K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av henke007, 07 april 2010 - 22:13.

Postad 08 april 2010 - 00:49

klarinettmeister
  • klarinettmeister
  • Beroende

• 1 058 inlägg
  • 0
Fast det är ändå dåligt att ingen av oss här inne har fått filmen. Min skickades nog 30/3. Står att ordern behandlades 30/3.

Postad 08 april 2010 - 08:53

notimetochill
  • notimetochill
  • Veteran

• 1 978 inlägg
  • 0
Väntar oxå otåligt på min box ifrån HE

Postad 08 april 2010 - 10:29

Unregistered5b84dd24
  • Unregistered5b84dd24
  • Forumräv

• 727 inlägg
  • 0
Ni som fick den igår, vad tyckte ni?

Postad 08 april 2010 - 11:53

notimetochill
  • notimetochill
  • Veteran

• 1 978 inlägg
  • 0
Fick min idag :(
Kollar Konugens nu och där är de mer är godkänd bild faktiskt :P 9/10 och ljudet är MUMMA !!!

Postad 08 april 2010 - 12:35

Unregistered13588716
  • Unregistered13588716
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0
Fick också min idag. Har inte hunnit kolla något på den än :(

Postad 08 april 2010 - 13:23

monkie79
  • monkie79
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Ska hämta min nu :(

Postad 08 april 2010 - 15:25

ste78fan
  • ste78fan
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
men va fan, kom inte idag heller, ###### skitklubb!

Postad 08 april 2010 - 17:16

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Ljudet är 5.1 DTS HD-MA och den är låst till reg B.

Postad 08 april 2010 - 17:17

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1 866 inlägg
  • 0
Verkar ju faktiskt som trilogin är allt annat än dålig trots allt. Som sagt, första filmen hade väl kunnat göras bättre men resterande filmer verkar ju vara klart godkända vad gäller bild och ljudet på alla tre verkar vara referensklass.

Ni som sitter och surar kanske inte borde vara så snabba på att dömma utifrån vad några recencenter skriver utan skapa er en egen uppfattning. Jag anser det är lite smått patetiskt att man kan sura så mycket för att EN av tre filmer på bildsidan inte är den allra bästa. Verkar ju som att vissa tycker det är viktigare när dom köper film att allt tekniskt är perfekt än själva filmerna i sig.

Redigerat av belzebubb, 08 april 2010 - 17:19.

Postad 08 april 2010 - 17:17

dnlar
  • dnlar
  • Forumräv

• 562 inlägg
  • 0
Se på fasen, det låg verkligen en LOTR-box i brev-boxen idag, från homeenter. B)
Ska bli ett sant nöje att avnjuta även om man inte kan se de allra minsta rynkorna under Bilbos ögon!
"Avatar and out" är det väl som gäller.. kanske för fler?

edit; Uj.. Reflexiga bokstäver på ring-inskriptionen dessutom... nästan bud att ha på display...
edit2; Welcome home little buddy.. :)

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  box.jpg   140,69K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av dnlar, 08 april 2010 - 17:46.

Postad 08 april 2010 - 17:29

Fangface
  • Fangface
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Min kom inte heller idag B)
Får hoppas det dimper ner en trevlig avi imorrn, så man kan köra ett LoTR-race i helgen.

Postad 08 april 2010 - 19:22

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 749 inlägg
  • 0
Så där, då har man gått igenom filmerna, fick låna demo exet i en TV butik av en polare. Kan säga att dom endast kommer att köra trean på skärmarna av förklarliga själv. Ägaren gav mig omdömet "Sunkigt" i betyg ;)

Ettan ser rent utav bedrövlig ut. 90 procent av tiden trodde jag banne mig att jag såg på en uppskalad DVD.
MINST lika mediokert som ryktet. Usel svärta dessutom och allmänt dassigt.
Visst, jag har sett betydligt sämre transfers på BD, men inte på en storfilm av detta slag. Finns enbart ett fåtal ställen där det påminner om en 1080p transfer.
En riktigt SVAG 2:a av 5 möjliga får den av mig i betyg. :/

Tvåan ser bättre ut, men fortfarande inte så bra som en storfilm av denna kaliber SKA se ut på BD.
Svajar mellan hyffsat till HELT okey emellanåt faktiskt. Findetaljerna får fortfarande inte leka fritt, och grainet får heller inte vara med i leken riktigt. Även här är svärtan lite off.
Men en stark 3:a får den iallafall. B)

Trean däremot är ett riktigt lyft i jämförelse. Här får grainet vara ifred lite mer och detaljer finns det gott om.
Referens? Nja inte riktigt, men här är det faktiskt inte långt ifrån :)
Hade alla 3 sett så här bra ut så hade jag inte haft NÅT att klaga på.
Att denna ser bäst ut är inte så konstigt då det var först runt denna tidpunkt som HD mastringen började komma på rätt bana. Ni som sett tidiga HD mastrar runt början av 2000 talet vet att dom kan se ut som DVD uppskalningar emellanåt.
Denna är faktiskt värd en STARK 4:a :wub:

På ljudfronten håller det faktiskt hela vägen och det är här boxen skiner för fullt.
Precis så maffigt som man förväntar sig ;)

Hade dom mastrat om bilden på 1:an och 2:an så hade dom klarat sig undan med äran i behållning.

Mitt omdöme?
Äger ni extended versionerna på DVD så är kanske ändå trean värd att inköpa om ni kan leva med den kortare versionen.
Om ni INTE äger dom på DVD innan och kan leva med bioversionerna och den otroligt ojämna kvalitén, så, nja, får ni boxen till ett RIKTIGT bra pris så slå till. Annars vänta på kommande rea ;)
Enligt mig är trean den enda som är värd att placera i hyllan.

Kanske tar jag detta lite hårdare än vissa av er andra då ettan är min favorit i trilogin, vilket känns mindre kul när det ser så bedrövlig ut.

Om FOX behandlar Alien och Aliens på liknande sätt i höst/vinter så slutar jag banne mig att köpa film ;)

Som sagt. precis som med Gladiator så stämde ryktet och bildjämförelserna.
Och tack vare allt gnäll från oss som vill ha det BÄSTA så fick vi en ny mastrad Gladiator.
Förhoppningsvis bara en tidsfråga innan det händer även här ;)

En sak är iallafall säker, dom lär ha LITE bättre kvalitéts kontroll på mastrarna när det är dags för Extended Boxen efter all kritik på denna box ;)

Postad 08 april 2010 - 19:29

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 749 inlägg
  • 0

Verkar ju som att vissa tycker det är viktigare när dom köper film att allt tekniskt är perfekt än själva filmerna i sig.

Filmen i sig är viktigast, men om vi inte ville ha tekniskt perfektion så hade vi fortsatt med DVD, eller varför inte VHS? B)

HD ställer MYCKET högre krav då mediokra transfers ser värre ut på BD än på en DVD där vissa brister döljs av den lägre upplösningen.
Ju större skärm/duk, desto tydligare blir bristerna.

Visst sitter man på 3 meters håll från en 32-40 tummare så blir det inte lika tydligt kanske. Men större än så... :)

Postad 08 april 2010 - 19:56

Loo755
  • Loo755
  • Forumräv

• 673 inlägg
  • 0
Vad lustigt att se de största kritikerna som skanderat "idioter" till de som köper boxen nu svänger snabbt och menar på att den nog är ok iallafall *ASG*

Postad 08 april 2010 - 19:59

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 749 inlägg
  • 0
För 149:- är den hyffsat okey. Men fan inte till fullpris B)
Och trots att 3:an ser bra ut så kommer boxen INTE in i min samling.

Redigerat av Svante Skoog, 08 april 2010 - 20:01.

Postad 08 april 2010 - 20:01

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

Vad lustigt att se de största kritikerna som skanderat "idioter" till de som köper boxen nu svänger snabbt och menar på att den nog är ok iallafall *ASG*

+1

Postad 08 april 2010 - 20:05

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0
Kollade lite på första LOTRfilmen hemma hos en kompis, ja den ser väl inte så rolig ut det kan jag hålla med om och känns inte speciellt mycket bättre än min extended dvd. Skall se om jag kan gå över och titta på de resterande 2 vid tillfälle!

Postad 08 april 2010 - 20:53

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Jag såg ettan nyss och det var härligt även om PQ:n var som halvkass 80-talare.

Postad 08 april 2010 - 22:04

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11 286 inlägg
  • 0

För 149:- är den hyffsat okey. Men fan inte till fullpris B)
Och trots att 3:an ser bra ut så kommer boxen INTE in i min samling.

Samma gäller för mig,jag väntar på EE istället.

Postad 08 april 2010 - 22:10

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0

Jag såg ettan nyss och det var härligt även om PQ:n var som halvkass 80-talare.

Jag fick för mig på den snabba visningen hos min kompis att ändå ljudet kändes bättre än på dvd, vad tyckte du?

Postad 08 april 2010 - 22:13

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1 866 inlägg
  • 0

Jag fick för mig på den snabba visningen hos min kompis att ändå ljudet kändes bättre än på dvd, vad tyckte du?

Naturligtvis låter ett högupplöst ljudspår från Blu-ray otroligt mycket bättre än ljudet på någon DVD..

Redigerat av belzebubb, 08 april 2010 - 22:18.

Postad 08 april 2010 - 22:14

HD-Ready
  • HD-Ready
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0

Ni som sitter och surar kanske inte borde vara så snabba på att dömma utifrån vad några recencenter skriver utan skapa er en egen uppfattning. Jag anser det är lite smått patetiskt att man kan sura så mycket för att EN av tre filmer på bildsidan inte är den allra bästa. Verkar ju som att vissa tycker det är viktigare när dom köper film att allt tekniskt är perfekt än själva filmerna i sig.

Om man tycker filmerna är bra så är det väl i så fall bara ett ännu större skäl att vilja se dem i så bra kvalitet som möjligt. Tror du någon brytt sig det minsta om det gällt någon gammal bortglömd skitfilm? Men jag vet att det är osolidariskt och själviskt att kräva perfektion och inte reservationslöst hylla det mediokra som är det gängse i detta mellanmjölksland. Förmodligen beror det på att jag är genuint ond som Sauron och hatar folk som är nöjda.

Sur och stolt över det.

Redigerat av HD-Ready, 08 april 2010 - 22:14.

Postad 08 april 2010 - 22:14

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0

Ljudet var bra. Jag har inte sett den på DVD. Jag har bara sett den på bio med det något begränasde ljudet som det innebär, och det var länge sedan.

Postad 08 april 2010 - 22:20

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0

Ljudet var bra. Jag har inte sett den på DVD. Jag har bara sett den på bio med det något begränasde ljudet som det innebär, och det var länge sedan.

Okej, har också svårt att uttala mig med säkerhet då det är lite svårt att jämföra ljud på min anläggning kontra på någon annans anläggning. Får se om jag kan låna hem den sen när polare sett dem istället! B)

Postad 09 april 2010 - 06:28

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0

Naturligtvis låter ett högupplöst ljudspår från Blu-ray otroligt mycket bättre än ljudet på någon DVD..

Det är inte alls självklart.

Postad 09 april 2010 - 06:47

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2 014 inlägg
  • 0

När man läser någon som skriver så här, då vet man att det är någon som har en fet anläggning hemma B)

Det är iofs rejäl skillnad på olika biografer.

Postad 09 april 2010 - 16:56

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1 866 inlägg
  • 0

Det är inte alls självklart.

Säg en film där ljudet är bättre på dvd utgåvan än vad det är på Blu-ray utgåvan med antingen DTS-HD MA eller TrueHD.

Redigerat av belzebubb, 09 april 2010 - 16:58.

Postad 09 april 2010 - 17:40

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2 014 inlägg
  • 0

Säg en film där ljudet är bättre på dvd utgåvan än vad det är på Blu-ray utgåvan med antingen DTS-HD MA eller TrueHD.

Det var inte det han sa, han sa att det inte är självklart att DTS-MA eller TrueHD är otroligt mycket bättre än DVD-ljud.

Det behöver inte vara någon skillnad, i de fall där man inte har tillgång till någon master med bättre kvalité än vad DD/DTS klarar att förmedla. Att DTS-HDMA eller True-HD skulle vara sämre är nog ovanligt.

Filmer där TrueHD/DTS-HDMA inte är otroligt mycket bättre än DTS/DD-spåret på DVD går säkerligen att ge exempel på, men jag kan inte säga att jag har gjort några sådana jämförelser och kan ge dig exempel.

Postad 09 april 2010 - 18:05

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0

?

Jag har aldrig antytt att ljudet skulle vara bättre på DVD.

Postad 09 april 2010 - 18:31

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

• 1 551 inlägg
  • 0
Fick min box idag och har kollar lite på första och tredje filmen.
Tycker ettan ser lite soft ut sen vad det beror på det har jag ingen aning om.
Kommer inte ihåg hur den såg ut på bio men jämfört med dvdn så är den ju klart bättre.
Tredje filmen såg inte lika soft ut i bilden som ettan.
Jämförde inte ettan och trean på dvd så kommer inte ihåg om det är samma där att ettan är mer soft.
Men på Bluray är trean skarpare och mer detaljer än ettan.
Ljudet tycker jag var mycke bra på båda filmerna.

Måste ju se hela filmerna först innan man kan ge slutgiltigt betyg,

Postad 09 april 2010 - 21:53

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1 423 inlägg
  • 0
Har sett del 1 och 2 nu. Hade ju ganska låga förväntningar bildmässigt på del 1 men tyckte den var helt ok, i alla fall på liten skärm, 50". Scenerna i Moria var nu fullt njutbara istället för på dvd som knappt är uthärdlig. Kanske lite soft, men det var inget man störde sig på.

Sedan till tvåan och där tyckte jag att det inte alls är samma sting i färger som i ettan, och i vissa scener så var det lite pastellook över ansikten, någon annan som reflekterat över det?

Men kort och gott helt okej transfers till blu-ray.

Postad 10 april 2010 - 10:28

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Såg hela första filmen igår, hade tidigare bara kollat lite snabbt för att få en uppfattning om kvaliten, och måste säga att jag tyckte att bitvis var det riktigt bra, medan ibland var det inte lika bra. Men klart bättre än vad jag hade förväntat mig :)

Men hoppas fortfarande att Extended Cut får ny master...

Redigerat av Fredrik HL, 10 april 2010 - 10:28.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.