*Officiell Samsung LED UE-xxB60x0, UE-xxB70x0 & UE-xxB80x0*
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 19 juli 2009 - 21:09
Postad 19 juli 2009 - 21:13
Postad 21 juli 2009 - 14:34
Postad 21 juli 2009 - 20:25
Som jag fattat det så kan den spela upp filmer via USB (Extern HDD eller flashminne). Jag undrar hur pass väl denna funktion fungerar? Klarar den av musik och har bra upplägg och uppspelningsmöjligheter?
Kort så funkar det mycket bra.
Postad 21 juli 2009 - 23:09
Vet inte om det är jag eller tv, men bilden är inget bra ....
Ta tex. Fifa09 (ps3) som exempel... mycket jobbig bild.
svårt o förklara, men tänkte se vad ni tycker..
Jag har allt mitt kopplat via min förstärkare (yamaha rv863) .. vet inte om detta är en orsak.
Är det något speciellt man ställa in på TV när man spelar..?
Postad 22 juli 2009 - 11:30
En sak som jag tycker är bra med tven är att jag kan styra förstärkaren via tven .
Postad 22 juli 2009 - 12:12
Jag har en Onkyo TX-SR606 som jag har kopplat ps3 via och jag har bra bild men har dock inte fifa09.
En sak som jag tycker är bra med tven är att jag kan styra förstärkaren via tven .
jag tycker den är ryckig o så.... "jidder" tror ja man kallar det...
humm.. får testa o koppla den direkt till tv så vi se.....
Postad 22 juli 2009 - 15:09
Det där låter som att du måste stänga av eller reducera inställningarna i "100Mhz" sitter på jobbet nu (självklart jobbar jag för fullt) så kommer inte ihåg vart inställningarna låigger samt menyn, men dra ner reglagen på personlig till tex 2 på dom båda, funkar bra för mig iaf gällande film och tv...
Redigerat av _Hercules_, 22 juli 2009 - 15:12.
Postad 22 juli 2009 - 20:54
Jag kör en MyBook USB direkt till tv'n för att på så sätt slippa köra trådlöst samt slippa massa kablar dragna över lägenheten som tidigare. Musiken spelar prickfritt och fungerar perfekt, dock så visas inte mapparna som "skivomslag" på mina album som jag blitt informerad om att det går samt skall fungera???
Någon som har några tips och förslag, håller på att slita mitt hår i ren förtvivlan...
Redigerat av _Hercules_, 22 juli 2009 - 20:56.
Postad 22 juli 2009 - 21:30
sitter med en 46B7070 och är grymt nöjd. Känslan av att titta på amatörfilm försvann när jag slog av 100hz-prylen (varför finns den öht)?
Jag har två frågor dock;
1. Vad är Blur Reduction och Judder Reduction? Vad styr vad om man vill ha en manuell inställning istf att stänga av 100mhz motion plus helt.
2. Om jag kopplar in XBOX etc via HDMI och sedan digital TV via SCART-Adaptern, kan jag ta ut allt ljud via den optiska utgången? Och således ha en optisk kabel till förstärkaren? Allt står inmatat i skåp och kräver en hel del fysisk aktivitet för att testa, så jag frågar istället

Tacksam för all hjälp!
Mvh
Niklas
Postad 22 juli 2009 - 22:27
Jag kör en MyBook USB direkt till tv'n för att på så sätt slippa köra trådlöst samt slippa massa kablar dragna över lägenheten som tidigare.
Någon som vet om det finns någon maxgräns på antal GB som TV:n klarar?
Har en till fråga ni som har 7-serien, kan ni testa om fjärren är RF eller IR, blir inte klok, har hittat olika överallt.
Postad 24 juli 2009 - 09:38
svagare till höger nu men tydligare i vänster hörn. Väldigt skumt...
Bifogad fil(er)
Postad 24 juli 2009 - 09:50
Du skickar ju ljus in från sidan som sedan bryts av en skiva bakom panelen.
För att detta skall bli 100% bra så måste skivan bakom panelen var 100% rak vilket jag tror är smått omöjligt, dvs minsta lilla skevhet ger dessa fläckar, en lite hårdare åtdragen skruv i hörnena ger flashlighteffekt, ngt som trycker mot panelen eller att den buktar ut ger fläckar.
Skulle också förklara varför min blir sämre ju varmare det är, dvs materialet rör sig med värmen.
Jag tor man får leva med problemet på denna generations LED-LCD med sidmonterat ljus, inget kommer att fixa problemet till 100%.
Hursomhelst så störs jag bara av det om det är kolsvart i rummet.
Postad 24 juli 2009 - 09:50
Idag har servicefirman varit här och kikat vilken typ av panel min tv har (UE46B7070) då samsung byter ut den. Mannen som var här plockade bort bakstycket och kikade och skruvade sedan tillbaka det. Efter denna procedur då ser tv:n ut såhär. Ljuspunkterna har flyttat sig vilket vad jag förstår då inte beror på panelen utan något annat. Ljuspunkterna är
Det blev ju bara värre. De bytte inte TV utan provade bara skruva isär den och sätta ihop den igen?
Kan cloudingen ha någonting att gör med att trycket är ojämnt i panelen, dvs dåligt ihopsatt?
Postad 24 juli 2009 - 11:05
jag har för mig att jag läst någonstans att den klarar partitioner på upp till 250 GBNågon som vet om det finns någon maxgräns på antal GB som TV:n klarar?
Har en till fråga ni som har 7-serien, kan ni testa om fjärren är RF eller IR, blir inte klok, har hittat olika överallt.
Redigerat av hembiorookie, 24 juli 2009 - 11:08.
Postad 24 juli 2009 - 12:51
Det blev ju bara värre. De bytte inte TV utan provade bara skruva isär den och sätta ihop den igen?
Kan cloudingen ha någonting att gör med att trycket är ojämnt i panelen, dvs dåligt ihopsatt?
Han kollade vilken typ av panel det är i den för att beställa en ny. Men det verkar som om det har med trycket och göra.
Postad 24 juli 2009 - 13:05
Postad 24 juli 2009 - 18:04
Läckert - undrar hur 8500 och 9000 kommer att bli!
Postad 24 juli 2009 - 21:11
Bra på sätt och vis, eftersom det verkar betyda att det kan vara hyffsat enkelt åtgärdat. Du såg inte lite mer exakt vad han gjorde? Lyfte nåt och titta in emellan osv. eller bara "tittade" helt enkelt?Idag har servicefirman varit här och kikat vilken typ av panel min tv har (UE46B7070) då samsung byter ut den. Mannen som var här plockade bort bakstycket och kikade och skruvade sedan tillbaka det. Efter denna procedur då ser tv:n ut såhär. Ljuspunkterna har flyttat sig vilket vad jag förstår då inte beror på panelen utan något annat. Ljuspunkterna är
Postad 25 juli 2009 - 01:09

Då jag har strul med ny datorn också så blir man lite små less.
Redigerat av Scrapanatchi, 25 juli 2009 - 01:18.
Postad 25 juli 2009 - 10:00
Var ställer jag in dessa alternativ? Jag har alltså samma problem som LeifL tidigare i tråden och skulle behöva få detta "screen mode 4:3 så behålls proportionerna för 4:3 signal" fixat.
Tackar på förhand!
Här kommer mina inställningar:
Standard Movie Natural Dynamic Backlight 4 3 5 5 Contrast 100 95 100 95 Brightness 45 45 55 55 Sharpness 50 20 60 55 Color 35 35 30 35 Picture options Color tone Normal Warm1 Cool Cool Advanced Black tone Dark Dark Dyn.contrast Off Off Gamma +2 +1 Color space Original Auto Flesh tone 0 0 Edge enh. on off White balance R-Offset 24 24 G-Offset 23 23 B-Offset 26 26 R-Gain 28 28 G-Gain 28 28 B-Gain 21 21 Picture options Size: Auto wide, Screen mode: 4:3, NR: Auto, Auto motion: Personal(Blur: 10, Judder 3)
Med screen mode till 4:3 så behålls proportionerna för 4:3 signal med svarta kanter. Kanske kan nämna också att jag ser gärna på TV/film i dämpad belysning.
Postad 25 juli 2009 - 13:35
jag har för mig att jag läst någonstans att den klarar partitioner på upp till 250 GB
Ok, klarar den av en Mybook på 1TB uppdelad i 4 partitioner, eller blir det problem för TVn då tror ni?
Kan ju hända att den bara klarar 1 hårddisk med max 250 GB.
Vore trevligt om någon kunde testa med en disk på mer än 250GB.
Postad 25 juli 2009 - 14:56
Postad 25 juli 2009 - 15:49
Ok, klarar den av en Mybook på 1TB uppdelad i 4 partitioner, eller blir det problem för TVn då tror ni?
Kan ju hända att den bara klarar 1 hårddisk med max 250 GB.
Vore trevligt om någon kunde testa med en disk på mer än 250GB.
Den klarar iaf min MyBook på 500gb... Dock utan att jag får fram bilder på mina musikmappar vilket stör mig enorm. Sen tycker jag dock att den inbyggda mediaspelaren är riktigt, riktigt seg och dålig... Någon som har något annat smart, bra tips på hur man ska gå till väga? Eller någon som har en billig HTPC att sälja?
Postad 25 juli 2009 - 23:09
Den inbyggda mediaspelaren må vara seg, men det blir grym bild!
Kan bara hålla med, men är det bara jag som kan pausa och spola framåt men inte bakåt?
Det gäller Xvid/DivX.
Postad 26 juli 2009 - 08:58
Idag har servicefirman varit här och kikat vilken typ av panel min tv har (UE46B7070) då samsung byter ut den. Mannen som var här plockade bort bakstycket och kikade och skruvade sedan tillbaka det.
Jag har gått och grubblat på varför han gjorde så (öppnade baksidan för att kolla vilken panel det var). Står inte serienummer och sånt bak på TVn? Borde inte det gå att se vilken panel det är med hjälp av serienummret? Eller är det så att det sitter olika paneler i dem oavsett serienummersserie? Hoppas ni förstår hur jag tänker.
Postad 26 juli 2009 - 10:12
He he.."jidder" brukar jag använda som slang. Det är när man inte förstår vad en person pratar om.
Exempel: "Vad jiddrar du om?"
Men man kanske skulle kunna använda det när man inte vet vad tv:n håller på med.

Postad 26 juli 2009 - 10:22
Detta med clouding, eller vad det nu ska kallas...
Jag är inte nöjd med min UEB7070, kanske att jag vänjer mig, men tror knappt det.
Om jag får möjligheten att byta tv, vad anser ni då?
Skall jag byta till tex. LCD LEB755 eller ska jag chansa på en annan LED tv av samma modell?
Svårt det där....
vh
Postad 26 juli 2009 - 10:44
Postad 26 juli 2009 - 11:18
Sidmonterad LED är dock sämre än bakgrundsbelyst kan man väl slå fast nu.
Plasma lider inte av detta alls, så är du känslig köp plasma istället.
Vad som kommer och även finns är ju bakbelyst LED med local dimming, det kan vara ett alternativ, dock så är haloing en nackdel med den tekniken.
Man väljer inte sidmonterad LED för att de har bättre bild utan det är en ren designsak med tunnhet.
Redigerat av junkan, 26 juli 2009 - 11:19.
Postad 26 juli 2009 - 12:16
Jag kommer inte att acceptera om det är så pass mycket clouding att det märks i tex mörka filmscener under normala filmtittarförhållanden (dämpad belysning).
Postad 26 juli 2009 - 20:10
Skall jag byta till tex. LCD LEB755 eller ska jag chansa på en annan LED tv av samma modell?
Svårt det där....
vh
Ja undrar samma sak e det värt att chansa på en 7070.
Johan
Postad 27 juli 2009 - 08:59
Hej,
Detta med clouding, eller vad det nu ska kallas...
Jag är inte nöjd med min UEB7070, kanske att jag vänjer mig, men tror knappt det.
Om jag får möjligheten att byta tv, vad anser ni då?
Svårt det där....
vh
Jag bytte min mot en Samsung 50ps655 istället, jag orkade inte chansa på att en annan 7070 skulle vara bättre. Vill man absolut ha LED ska man nog vänta tills de bakbelysta kommer.
Postad 27 juli 2009 - 09:08
Otroligt svårt det här med LED-LCD. Jag har läst det mesta, och inte kommit fram till någon modell som ger riktig köplust. Det verkar vara många kompromisser. Finns det någon bra översikt om vad man köper egentligen?Ja undrar samma sak e det värt att chansa på en 7070.
Johan
Låt säga denna 46UE7070, vad är denna modells starka och svaga sidor? Kan man få samma panel fast utan media lullull?
Jag tycker 20 000 kr är ett högt pris för att bara "chansa"
Redigerat av torbjornjonsson, 27 juli 2009 - 09:08.
Postad 27 juli 2009 - 12:30
Otroligt svårt det här med LED-LCD. Jag har läst det mesta, och inte kommit fram till någon modell som ger riktig köplust. Det verkar vara många kompromisser. Finns det någon bra översikt om vad man köper egentligen?
Låt säga denna 46UE7070, vad är denna modells starka och svaga sidor? Kan man få samma panel fast utan media lullull?
Jag tycker 20 000 kr är ett högt pris för att bara "chansa"
Starka sidor:
Design. Den är grymt snygg.
Bildkvalitet. Med högupplöst material i 16:9, och helst utan mörka scener, så blir det riktigt bra.
Svaga sidor:
Backlight dimming. Denna går förvisso att stånga av i servicemenyn, men då får man inte heller någon speciell svärta. Behåller man den på får man leva med att tappa massor av detaljer i mörka scener samt att man kan få en bild som nästan blinkar.
Clouding. Nu kanske jag hade otur, men det verkar som att det är en del som drabbats av detta, sitter man i ett ljust rum så märker man inte så mycket av det, men är det mörkt i rummet och backlight dimming är avstängd eller inte gått igång så syns det rätt tydligt. Speciellt om man inte sitter precis framför tv:n.
Postad 27 juli 2009 - 13:51
Viss clouding får man ju acceptera, bara det inte stör TV-tittandet.
Jag kommer inte att acceptera om det är så pass mycket clouding att det märks i tex mörka filmscener under normala filmtittarförhållanden (dämpad belysning).
Tror risken är liten att man ser nåt som stör om man kalibrerar och inte kör med högt bakgrundsljus.
Kunde se lite clouding på min när jag körde på någon av de hemska standard inställningarna som tv:n kommer med. Efter kalibrering har jag inte sett röken av clouding, och fan så mycket bättre och naturligare bild blev det.
Jag hoppas att alla ni som klagar på clouding inte sitter och tittar med fabriksinställningar...
Postad 27 juli 2009 - 14:03
Jag kör exempelvis på inställningarna i början av denna tråd och har clouding på filmläget när det är mörkt i rummet.
Postad 27 juli 2009 - 16:05
Ni som har fått bort allt vad clouding heter kan väl posta era inställningar så man kan jämföra.
Jag kör exempelvis på inställningarna i början av denna tråd och har clouding på filmläget när det är mörkt i rummet.
Här är mina inställningar:
Bakgrundsljus: 4
Kontrast: 73
Ljusstyrka: 43
Skärpa: 50
Färg: 48
Ton (G/R): G48/R52
Avancerade inställningar:
Svärtningsnivå: Av
Dynamisk kontr. : Av
Gamma: +1
Färområde: Auto
Vitbalans:
R-Offset: 24
G-Offset: 25
B-Offset: 22
R-Gain: 20
G-Gain: 25
B-Gain: 29
Hudfärg: 0
Kantförbättring: Av
Bildalternativ:
Färgton: Varm2
Storlek: Auto Wide
Skärmläge: 4:3
Brusreducer. Medium
Filmläge: Av
100Hz Plus: Klar
Endast blå: Av
Postad 27 juli 2009 - 22:16
Första bilden är fabriksinställningar för film.
Andra bilden är dina inställningar i posten ovan.
Tredje bilden är dina inställningar i en mörk scen från den nya Indiana Jones-filmen.
Bekräfta gärna att er tv inte beter sig så här.
Får man "ta" detta?
P.S. Cloudingen på bilderna görs mest rättvisa om man vrider upp ljuset på sin monitor.
Bifogad fil(er)
Redigerat av Unregistered87a60923, 28 juli 2009 - 12:10.
Postad 27 juli 2009 - 23:42
Jag har fortfarande inte bytt min tve...
Kan inte bestämma mig, chansa på en ny eller byta modell...
Känns som att alla är "lika" dåliga....?
vh
ps, gillar ju den rätt mycke ändå.....

Postad 27 juli 2009 - 23:51
Bakgrunden är att jag köpt en 40B7070 efter att min 866 gick hädan efter 3 månader (mjukvaruuppgradering hängde, TV:n sedan död, reservdel fanns ej att uppbringa), och jag kommer ihåg min 866 som att den hade bättre svärta, framför allt när man tittar lite från sidan.
Jag är faktiskt rätt besviken på min 40B7070 som om man tittar bara lite snett från sidan ersätter allt svart med mörkblått. Det syns knappt i dagsljus, men i mörker blir det tydligt på svarta fält bredvid 4:3-bild eller ovan/under spelfilm. Även färgerna blir ju fel, men det stör mig inte lika mycket.
Rakt framifrån är svärtan kanon, men bara där. Även 866 reglerar ner bakgrundsbelysningen i svartare scener, men på 7070 är det ju nästan löjligt - mörka scener går nästan inte att se.
Jag har fortfarande möjlighet att byta till 40B8050 (får förlängd bytesrätt då), men måste självklart lägga till ytterligare ett ental tusenlappar som jag inte har någon större lust att betala.
Tacksam för tips!
/ragge s
Postad 28 juli 2009 - 08:44
Jag är rädd att svaret är att man får ta det med denna tekniken, de har uppenbarligen inte lyckats att få skivan som sprider ljuset bakom panelen att bli tillräckligt rak för att sprida ljuset jämnt, om ngt trycker på denna skiva såsom en kabel eller om den är ojämnt hårt skruvad så får man nog detta fenomen, min blir sämre ju varmare det blir också.Ok. Här kommer bilder på min 46B7070.
Tredje bilden är dina inställningar i en mörk scen från den nya Indiana Jones-filmen.
Får man "ta" detta?
Har 40B8050 bättre svärta än 40B7070? Någon som har kunnat jämföra?
Bakgrunden är att jag köpt en 40B7070 efter att min 866 gick hädan efter 3 månader (mjukvaruuppgradering hängde, TV:n sedan död, reservdel fanns ej att uppbringa), och jag kommer ihåg min 866 som att den hade bättre svärta, framför allt när man tittar lite från sidan.
Jag är faktiskt rätt besviken på min 40B7070 som om man tittar bara lite snett från sidan ersätter allt svart med mörkblått. Det syns knappt i dagsljus, men i mörker blir det tydligt på svarta fält bredvid 4:3-bild eller ovan/under spelfilm. Även färgerna blir ju fel, men det stör mig inte lika mycket.
Rakt framifrån är svärtan kanon, men bara där. Även 866 reglerar ner bakgrundsbelysningen i svartare scener, men på 7070 är det ju nästan löjligt - mörka scener går nästan inte att se.
Jag har fortfarande möjlighet att byta till 40B8050 (får förlängd bytesrätt då), men måste självklart lägga till ytterligare ett ental tusenlappar som jag inte har någon större lust att betala.
Tacksam för tips!
/ragge s
B8050 lär inte vara bättre, endast tur att få ett bättre exemplar i så fall.
Postad 28 juli 2009 - 09:20
Vad förlorar jag med att byta ifrån en UE-7070 till en LE-B755 förutom tjockleken:)?
Ingen som har en LE-B755:)?
Postad 28 juli 2009 - 11:59
Ok. Här kommer bilder på min 46B7070.
Får man "ta" detta?
Jag tycker inte att det är acceptabelt i den här prisklassen, om det ser ut som på dina bilder.
Ska försöka ta lite bilder på min vid mörker och visa hur den ser ut.
Postad 28 juli 2009 - 12:07
Det hade även varit mycket intressant att veta hur det gick för little_macs panelbyte.
Redigerat av Unregistered87a60923, 28 juli 2009 - 12:08.
Postad 28 juli 2009 - 17:09
Samsung supporten är ovanligt tillmötesgående måste jag säga. Hoppas reparatörerna på Assist Workshop är det också.
Nu har jag timat när cloudingen i bilderna ovan uppstår, det tar inte mer än 15 minuter för den att nå högsta intensiteten.
Postad 28 juli 2009 - 18:25
Nu har jag begärt hemservice på min tv (ver. BN 02). Kunde ha bytt ut tv:n hos netonnet, men då hade jag väl fått vänta i någon månad för att få tillbaka en som såg likadan ut.
Samsung supporten är ovanligt tillmötesgående måste jag säga. Hoppas reparatörerna på Assist Workshop är det också.
Nu har jag timat när cloudingen i bilderna ovan uppstår, det tar inte mer än 15 minuter för den att nå högsta intensiteten.
Lysande, återkom med resultat, positivt så skall jag ringa också, jag har fått på mail att de inte anser att min är acceptabel.
Postad 28 juli 2009 - 18:52
Svårt att fota så att man verkligen ser cloudingen..
Men jag borde kanske inte klaga?
Bild 1, ca 1,5 ifrån vänster.
Bild 2 rakt framifrån.
vh
Bifogad fil(er)
Redigerat av elviento, 28 juli 2009 - 19:07.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar