Absorbenter från Bullerbekämparen (En allmän diskussion om absorbenter)
442 svar till detta ämne
Postad 20 November 2009 - 00:43
C20
-
C20
-
Användare
-
-
194 inlägg
Jag var in till Bauhaus i Barkarby idag och kollade på lite brädor för ramarna och så vidare för att beräkna kostnaden och planera vad jag skulle ha. Jag upptäckte då att glasfiberullen var nästan helt ersatt med nya isoleringsplattor baserade på träfiber/cellulosa istället. Det är ett relativt nytt material men efter att ha känt på det och läst om det på nätet verkar det ha lika bra akustiska egenskaper som glasfiber - men man slipper det otrevliga dammet. Man hörde dämpfaktorn när man stod där bland balarna - trots att den tjocka plasten som är runt balarna reflekterar en hel del.
Jag hade problem med att jag bl a blev täppt i näsan pga dammet när jag hade ett rum med glafiber-absorbenter förut (det var därför jag rekommederade att man skulle ha plast på dom, eftersom dammet är så fint så det går igenom tyget).
Någon hade ju dessutom skrivit om det tidigare i denna tråd (som jag missade) - jag skulle rekommedera att man använder detta istället
Postad 20 November 2009 - 10:28
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Jag var in till Bauhaus i Barkarby idag och kollade på lite brädor för ramarna och så vidare för att beräkna kostnaden och planera vad jag skulle ha. Jag upptäckte då att glasfiberullen var nästan helt ersatt med nya isoleringsplattor baserade på träfiber/cellulosa istället. Det är ett relativt nytt material men efter att ha känt på det och läst om det på nätet verkar det ha lika bra akustiska egenskaper som glasfiber - men man slipper det otrevliga dammet. Man hörde dämpfaktorn när man stod där bland balarna - trots att den tjocka plasten som är runt balarna reflekterar en hel del.
Jag hade problem med att jag bl a blev täppt i näsan pga dammet när jag hade ett rum med glafiber-absorbenter förut (det var därför jag rekommederade att man skulle ha plast på dom, eftersom dammet är så fint så det går igenom tyget).
Någon hade ju dessutom skrivit om det tidigare i denna tråd (som jag missade) - jag skulle rekommedera att man använder detta istället
Ok du får skriva mer om hur det går där hemma hos dig, hoppas resultatet blir bra! Låter inte så bra det där med att du blev täppt i näsan, då är det säkert bättre att undvika glasfibern....
Postad 28 November 2009 - 23:30
mnbs
-
mnbs
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Jag har också läst på många olika forum att man inte ska dämpa bakväggen. Men i mitt fall blev det en ganska stor ljud förbättring när jag dämpade bakväggen, se foto i mitt galleri.
mvh Martin
Postad 02 December 2009 - 00:09
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Jag har också läst på många olika forum att man inte ska dämpa bakväggen. Men i mitt fall blev det en ganska stor ljud förbättring när jag dämpade bakväggen, se foto i mitt galleri.
mvh Martin
Det är bara att gratulera, då skall du givetvis göra så! Fint hem du har förresten.
Postad 03 December 2009 - 15:34
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
mvh Martin
Det är ju "bara" ett drapperi.. Det är ganska "oskylldigt" och väldigt bra att du har något hängande tyg i rummet för att få ner efterklangen. Men om du får upp 2st absorbenter på ca 80-100mm tjocklek på framväggen så kommer det att bli än bättre..
Postad 12 December 2009 - 17:31
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Fick hem minväldigt lokala lokaltidning  , Lundbynytt eller vad den heter här i Göteborg. Det ett reportage om absorbenter och akustik faktiskt, nuförtiden när den öppna planlösningen blivit populär har det blivit viktigt att tänka på akustiken och ljudnivån i hemmet stod det. Var väl inte vinklat ur hifisynpunkt men lite kul ändå att det verkar uppmärksammas lite mer. Någon från företaget Offect uttalade sig också.....
Redigerat av genstruktur, 12 December 2009 - 17:36.
Postad 23 December 2009 - 21:12
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
nu har jag beställt 2 pallet (eller va de hette) från bullerbekämparen  så ni som undrar så skickar de med DHL, inga problem alls, mycket trevliga att ha att göra med.
//Micke
Postad 01 January 2010 - 11:15
Unregistered7fb84d09
-
Unregistered7fb84d09
-
Veteran
-
-
1770 inlägg
Testade lite hemma för att se om det blev någon skillnad (se bild  ) och det kan jag säga att det blev. En helt annan skärpa på ljudet och alla instrument satte sig tillrätta i ljudbilden. Det blir helt klart någon typ av absorbenter här. Det får inte bli för mycket dock. Märkte att ljudet tappade rumskontakten helt med för mycket kuddar och ljudet blev FÖR stramt och instängt på något sätt. Får testa lite mer var gränsen går. https://www.minhembi...c_id=329950.jpg
Postad 02 January 2010 - 01:23
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Gibbah: Tycker du skall investera i absorbenter helt klart, tror inte du ångrar dig!
Postad 02 January 2010 - 07:51
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Äh! De där tre kuddarna var snyggare...
Postad 03 January 2010 - 12:37
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Äh! De där tre kuddarna var snyggare... 
Mmm speciellt när han drar på projektorn!
Postad 04 January 2010 - 10:56
Unregistered46986fd8
-
Unregistered46986fd8
-
Användare
-
-
196 inlägg
Gjorde precis som Gibbah precis efter jag såg bilden. Alltid funderat på att skaffa absorbenter men aldrig blivit av. Klämde fast två kuddar ovanpå varandra på varsin sida om TV'n. Slog på lite musik jag hört i alla oändlighet, kunde definitivt höra skillnad, framförallt i detaljer som framträdde. Men gick även att spela "högre", ljudbilden kändes högre även på lägre nivåer av någon anledning. Kanske delvis är placebo haha, men skillnad gör det ju.
Blir inköp av absorbenter tillsammans med ny förstärkare, blir nog fint!
Postad 05 January 2010 - 11:51
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Är ni nöjda med kuddarna lär ni bli mycket nöjda med "riktiga" doningar......
Postad 05 January 2010 - 13:15
Unregistered46986fd8
-
Unregistered46986fd8
-
Användare
-
-
196 inlägg
Yes tror det med, skulle ju byggt egna över julen. Men Ikea hade inte ramarna inne som jag skulle ha. Kanske köper färdiga, måtten stämmer ganska bra. Men först förstärkare så man hinner lyssna in sig på den, sen lär absorbenterna lyfta ytterligare en nivå!
Postad 05 January 2010 - 22:34
Unregistered68eeb4be
-
Unregistered68eeb4be
-
Forumräv
-
-
518 inlägg
Dessa abs är väl inte farligt dyra http://www.akustikmi...?...0&sida_nr=1Tänkte köpa ett gäng svarta sådana, vad tror ni om dom.....finns det några som är bra mycket bättre.
Postad 06 January 2010 - 02:41
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Dessa abs är väl inte farligt dyra http://www.akustikmi...?...0&sida_nr=1
Tänkte köpa ett gäng svarta sådana, vad tror ni om dom.....finns det några som är bra mycket bättre.
De är nog lika bra som den från BB som det länkas till på första sidan i tråden, borde fungera fint.
Postad 06 January 2010 - 12:45
C20
-
C20
-
Användare
-
-
194 inlägg
Kanske dags för mig att visa min bygget av mitt ljudrum nu.
I basen finns dock fortfarande en del och fixa, men det är ändå betydligt bättre än det var innan - över 200 Hz är det i princip perfekt och således behövs inga justeringar alls där.
Det var ganska så väntat eftersom dämpmaterialet behöver sitta 1/4 våglängd ut från väggen för att ge full dämpverkan - således 344/200/4 = 0,43 m
- och i det här fallet sitter det ca 30-45 cm från väggen på dom flesta ställen förutom dämpzonerna i taket och i hörnet där det är betydligt mer. Det var vad utrymmet tillät - resten får man fixa med basfällor.
Detta är lätt det bästa ljud jag hört ur högtalare nån gång och precis som andra skriver är det otroligt vad mycket mer detaljer man hör i ljudet och ändå är det ju inte perfekt än...
IMG_1238.JPG 3.53MB
1 Antal nerladdningar
Här är första när jag precis fått upp skärmarna som skärmar av köksdelen från lyssningsdelen. Man sen även där dämpmaterialet. Jag hade fel där - det verkade inte vara träfiber det där, utan nån ny typ av miljövänlig glasfiberull. Det är dock betydligt trevligare än den där vanliga gula och jag har inte haft något problem alls med damm - så det är definitivt ett material jag kan rekommendera att bygga absorbenter av
IMG_1333.JPG 2.81MB
1 Antal nerladdningar
Här är hela träställningen som håller alla dämp-materialet (isoleringen) på plats. Jag bor i hyreslägenhet och vill inte hålla på borra och skruva i väggarna så det fick bli en helt fristående konstruktion som står på golvet.
IMG_1348.JPG 1.38MB
1 Antal nerladdningar
IMG_1353.JPG 1.36MB
0 Antal nerladdningar
Jag köpte in scenmolton-tyg och häftade fast i träramarna - därpå lägger man sedan dämpmaterialet. På väggarna körde jag först ett lager scenmolton sen en isolerskiva och sen ett lager scenmolton till som håller denna på plats och på så sätt bildan en "dämp-vägg".
IMG_1353.JPG 1.36MB
0 Antal nerladdningar
IMG_1457.JPG 2.51MB
0 Antal nerladdningar
IMG_1458.JPG 2.64MB
0 Antal nerladdningar
Och så här ser det ut när det är klart...
IMG_1459.JPG 2.65MB
0 Antal nerladdningar
På den inre väggen körde jag "budget-varianten" - madrasser och kuddar som jag hade liggandes. Vanliga madrasser dämpar faktiskt jäkligt bra - innan akustikregleringen så experimenterade jag och lyckades totalt döda en jobbig resonans på 130 Hz vid datorplatsen med en stor madrass och då verkligen ta bort den helt.
Dämpverkan är i stort sett lika bra som glasfibern jag använder i resten av bygget.
Datorplatsen_0_1000_Hz.gif 292.08K
0 Antal nerladdningar
TV_f_t_ljen_0_1000_Hz.gif 258.49K
1 Antal nerladdningar
Så lite mätdata, det är ett svep som stiger 5 Hz per sekund (frekvensen kan lätt räknas ut från tidsskalan) - den övre grafen visar basen och hela nedre mellan registret (0-1000 Hz) och den undre inzoomat på 0-200 Hz området. Som syns har man fortfarande en hel del del jobb under 100 Hz (bl a resonansen vid 37 Hz vid TV-platsen är inte rolig) och lite småfix 100-200 Hz.
Dalen i 100-300 Hz området beror mest sannolikt på högtalarna vid datorplatsen (dom som ger det mesta av basen) då det alltid blir en dal där oavsett var man mäter nånstans i rummet och den går dessutom över för stort område jämfört med vad reflexer i rummet ger. Det ska jag försöka justera med att bygga ett EQ-filter sen
Stigningen från ca 500-1000 Hz vid TV-platsen beror enbart på högtalarna och är början på en peak som har sin topp vis ca 2 kHz - den måste justeras med filter eller så, för den peaken är riktigt jobbig och märks verkligen när man lyssnar på saker.
Det är en rejäl förbättring även under 100 Hz mot hur det såg ut förut - iallafall vid datorplatsen, den som var värst:
Datorplatsen___obehandlat_rum__svep_0_120_Hz_.jpg 809.43K
1 Antal nerladdningar
TV_f_t_ljen___obehandlat_rum__svep_0_120_Hz_.jpg 900.6K
1 Antal nerladdningar
Redigerat av C20, 06 January 2010 - 13:20.
Postad 07 January 2010 - 12:21
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Shit vad seriöst, imponerande!  Kul att du är nöjd också C20.
Postad 08 January 2010 - 01:52
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
Jag har också funderat mycket på det här med absorbenter och tänkte att jag skulle ta tag i det jag också. Testade att ställa dit kuddarna från soffan lika som några gjort en bit upp och jag inbillade mig att jag kunde höra skillnad även på mycket låg volym. Ska prova mer imorgon när grannarna är vakna.
Har hittat ett tyg som jag eventuellt tänkte använda. Jag ska alltså sätta ihop en ram själv och spänna tyget runt den.
Frågan är vad jag ska använda som dämpmaterial inuti? Vad brukar folk köra med?
Jag vill inte ha något som dammar och flyger omkring i rummet och är skadligt för luftvägar etc.
MVH Martin
Redigerat av walle_1, 08 January 2010 - 01:54.
Postad 08 January 2010 - 14:08
C20
-
C20
-
Användare
-
-
194 inlägg
Du kan ju testa t ex den där nya typen av glasfibern jag använde - den är inte lika otrevlig som den där "vanliga gula" och jag har inte haft nåt problem alls med damm i mitt nya rum.
Annars var jag förvånad över hur bra madrasserna fungerar - så vanliga madrasser kan faktiskt fungera utmärkt också att göra absorbenter av. Dom behöver kanske bara vara något tjockare än motsvarande glasfiberabsorbent (men dom kommer ju som alla friktions-absorbenter, oavsett material att behöva placeras 1/4 våglängd från väggen på den lägsta frekvens man avser dämpa för att få bra verkan, så tjockleken är sällan ett problem ändå) - då behöver man ju inte bekymra sig överhuvudtaget för damm
Redigerat av C20, 08 January 2010 - 14:08.
Postad 08 January 2010 - 16:23
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
Har läst igenom hela tråden nu och det lutar åt att det blir ett par färdiga 1200x600 absorbenter från antingen akustikmiljö eller bullerbekämparen. Dessa kommer sedan kläs i annat tyg och sättas bakom varje fronthögtalare.
Är det lätt att plocka bort det befintliga yttermaterialet och sätta dit eget? Känns som att det kan bli för tjockt om man bara drar dit ett tyg utanpå. Akustikmiljös variant ser ju väldigt enkel ut att "strippa" iaf.
Sedan kan det bli en akuart tavla också på sidoväggen, det fanns riktigt fina motiv där. Ganska dyrt, men snyggt! Med tanke på vad man lagt ut annars på anläggningen så är det inte särskilt dyrt egentligen.
MVH Martin
Postad 08 January 2010 - 17:50
C20
-
C20
-
Användare
-
-
194 inlägg
Det är inget som helst problem att bara lägga tyget utanpå akustiskt sett (om det överhuvudtaget ger nån skillnad är det bara till det bättre - absorptionskoefficienten på absorbenten ökar) - bara man använder ett tyg som släpper igenom ljudet bra när man klär in det, som inte reflekterar allt för mycket på höga frekvenser (det gäller ju oavsett om man "strippar den" eller inte).
Det är ju kanske bara en fråga det om den kommer med färdiga fästen så kanske det blir för tjockt för att den ska passa i dessa när man får ett laget tyg till på - men det borde inte vara nåt problem så länge man inte använder ett tjockt tyg.
Postad 08 January 2010 - 17:58
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Har läst igenom hela tråden nu och det lutar åt att det blir ett par färdiga 1200x600 absorbenter från antingen akustikmiljö eller bullerbekämparen. Dessa kommer sedan kläs i annat tyg och sättas bakom varje fronthögtalare.
Är det lätt att plocka bort det befintliga yttermaterialet och sätta dit eget? Känns som att det kan bli för tjockt om man bara drar dit ett tyg utanpå. Akustikmiljös variant ser ju väldigt enkel ut att "strippa" iaf.
Sedan kan det bli en akuart tavla också på sidoväggen, det fanns riktigt fina motiv där. Ganska dyrt, men snyggt! Med tanke på vad man lagt ut annars på anläggningen så är det inte särskilt dyrt egentligen. MVH Martin
Det från BB är lätta att strippa om man vill det, bara ihoplimmat yttre hölje och däri ligger en skiva. Själv kör jag tyg utanpå och som C20 skriver är det inget problem sålänge det är genomsläppligt, det skall tyget vara oavsett om du behåller höljet eller ej! Jag kan säga att såhär nu i efterhand så hade jag lätt kunnat betala mer för min absorbenter, som för de på Akuart. Kan känna att jag inte riktigt vill rekommendera folk att lägga ut så mycket pengar utan ni får själva komma fram till om ni gillar absorbenter eller inte. För mig är dock svaret glasklart, de gör en otrolig skillnad! Du kan ju alltid köpa en mineralullskiva för 100:-, ställa upp. Gillar du det, köper du från Akuart...... Lycka till och hoppas resultatet blir bra!
Redigerat av genstruktur, 08 January 2010 - 18:01.
Postad 08 January 2010 - 18:10
Mr_Empa
-
Mr_Empa
-
Veteran
-
-
1742 inlägg
Har ju några skivor från bullerbekämparen idag men har spanat lite för att utöka absorbenterna lite. Har hittat några från Tyskland som ser intressanta ut. 80€ inkl frakt för 16st 100*50cm. http://www.schalldaemmung-aixfoam.de/
Postad 08 January 2010 - 18:22
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Har ju några skivor från bullerbekämparen idag men har spanat lite för att utöka absorbenterna lite. Har hittat några från Tyskland som ser intressanta ut.
80€ inkl frakt för 16st 100*50cm. http://www.schalldaemmung-aixfoam.de/
Det var inte världens snabbast sida det där, den bara står och tuggar. Får se om den kommer upp! Billigt verkar det vara i alla fall! Själv så blev jag lite absorbentkåt nu när vi pratade och gick in och vräkte på min stereo, längesedan jag finlyssnade på högvolym. Jag hade satt upp en extra panelgardin i fönstret vid min LF förut men jag tog ner den för jag tyckte det såg lite ful ut när solen låg på ( den var mönstrad och det lös igenom). Upptäckte nu att jag tycker fan diskanten blir lite vass på hög volym ur LF så det slutade med att jag just tog den gamla panelgardinen och en gammal handduk och dubbelvek allt och spikade upp på väggen bakom samma panelgardin, tror det inte kommer att lysa igom på det sättet när solen ligger på. LF står närmre sidoväggen är RF och dessutom är det ett fönster där så det borde vara helt logiskt att det blir vassare diskant ur LF. Man kanske skulle ha en lite smalare absorbent där, så det går att dölja bakom gardinen. Edit: fick upp sidan nu, finns inget diagram på iofs.? Ser den inte sanrlik ut som den som finns på biltem ex? Edit 2: Bahh vad kass man är, nu hittar jag diagrammet! Ser väl bra ut? Om du skall köpa och inte vill ha alla kanske jag kan köpa några.....borde vara lätta att klippa till i önskad storlek. Skulle man kunna köra dubbla och spika upp bakom min panelgardin
Redigerat av genstruktur, 08 January 2010 - 18:42.
Postad 08 January 2010 - 19:29
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Slog på lite musik jag hört i alla oändlighet, kunde definitivt höra skillnad, framförallt i detaljer som framträdde. Men gick även att spela "högre", ljudbilden kändes högre även på lägre nivåer av någon anledning. Kanske delvis är placebo haha, men skillnad gör det ju.
Just det där som du påpekar märkte/märker jag också. Tror inte det du inbillar dig! Vissa ljud hade jag aldrig hört på mina skivor innan jag skaffade absorbenter för de dränktes av den orena ljudbilden innan.
Redigerat av genstruktur, 08 January 2010 - 19:37.
Postad 08 January 2010 - 19:34
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Märkte att ljudet tappade rumskontakten helt med för mycket kuddar och ljudet blev FÖR stramt och instängt på något sätt. Får testa lite mer var gränsen går.
Det där är lite av en vanesak tror jag, tyckte lite så själv i början....det är för mycket dämpat! Sen märkte jag att innan har man haft "hjälp" väggar och dyl. för mycket, det blir en större men också oren ljudbild. Lite som läget "arena" som brukar finnas på recievrar. När man sedan kommit förbi det stadiet så märker man hur rent och stort ljudet har blivit, sätter du dessutom på en skiva av god kvalite så kommer du märka att ljudet blivit ännu större för nu träder informationen på skivan fram mer och det är inte längre rummet som bestämmer ljudet i lika stor utsträckning. Har man då gjort studioarbetet bra så kommer du märka en väldigt fin och stor ljudbild. Dessutom låter alla instrument och röster mycket mer naturliga. Men visst, klart man skall bestämma själv hur man vill ha det. Detta var lite av mina erfarenheter i alla fall.
Redigerat av genstruktur, 08 January 2010 - 19:40.
Postad 09 January 2010 - 15:31
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
Har suttit och sökt runt på nätet och här i galleriet på minhembio och nu bubblar jag av idéer Kolla på Sound absorption på soundwave modulerna. De verkar vara enkla att sätta upp och flytta runt. Visst skulle det vara snyggt med ett gäng Soundwave swell i taket? t.ex. ett 3x3 mönster med symmetriskt avstånd mellan dom. Sedan kör man en 120x60 panel bakom varje högtalare och en akuart på sidoväggen. Kanske några små runda ikea-mattor framför högtalarna för att ta lite av första reflexen i golvet. Det borde väl ge grymt stor skillnad? Ska tillägga att jag har i princip odämpat idag, endast soffan, en matta och två tunna absorbenter som troligtvis inte gör ett skit. Sedan blir det nog ett par paneler i taket i hallen utanför också då jag inte har någon dörr emellan och ekot som blir i hallen när jag spelar är inte trevligt. MVH Martin
Postad 09 January 2010 - 16:11
C20
-
C20
-
Användare
-
-
194 inlägg
Finns typ samma sak fast lite billigare här också: http://www.ljudbalans.se/http://www.ljudbalan.....ent motiv.pdfJag köpte scenmolton-tyget därifrån till mitt ljudrums-bygge - grymt snabba leveranser har dom också, 1 dag från det att dom tagit emot mailet till man kunde hämta ut (beställde då på postförskott)
Postad 09 January 2010 - 17:42
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Har suttit och sökt runt på nätet och här i galleriet på minhembio och nu bubblar jag av idéer
Kolla på Sound absorption på soundwave modulerna. De verkar vara enkla att sätta upp och flytta runt.
Visst skulle det vara snyggt med ett gäng Soundwave swell i taket? t.ex. ett 3x3 mönster med symmetriskt avstånd mellan dom. Sedan kör man en 120x60 panel bakom varje högtalare och en akuart på sidoväggen. Kanske några små runda ikea-mattor framför högtalarna för att ta lite av första reflexen i golvet.
Det borde väl ge grymt stor skillnad? Ska tillägga att jag har i princip odämpat idag, endast soffan, en matta och två tunna absorbenter som troligtvis inte gör ett skit.
Sedan blir det nog ett par paneler i taket i hallen utanför också då jag inte har någon dörr emellan och ekot som blir i hallen när jag spelar är inte trevligt.
MVH Martin
Det lär nog blir bra och jäkligt snyggt! Lite dyrt dock, speciellt de där Soundwave.... 10pacck för 12000:-  men de är väldigt fina, det håller jag med om! Hade jag haft en lite annan ekonomi så hade jag själv köpt dem! Jag hittar dock inga diagram över absorptionseffekten på hemsidan över deras produkter? Hittar inga diagram på sidan över huvud taget, någon annan som gör det? De där tavlorna med motiv är något som jag själv funderar på i framtiden, nu vet jag hur mycket absorbenter är värt och kan tänka mig att lägga lite mer pengar på det i framtiden får att få det stiligt! Soundwave Luna skulle dämpa längre ner i registret enligt hemsidan, kanske värt att kolla upp? De borde vara bättre med andra ord....
Redigerat av genstruktur, 09 January 2010 - 18:45.
Postad 09 January 2010 - 18:41
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
Finns typ samma sak fast lite billigare här också: http://www.ljudbalans.se/ http://www.ljudbalan.....ent motiv.pdf
Jag köpte scenmolton-tyget därifrån till mitt ljudrums-bygge - grymt snabba leveranser har dom också, 1 dag från det att dom tagit emot mailet till man kunde hämta ut (beställde då på postförskott)
Bra tips! Den är dessutom tjockare än akuart:s tavla. Den är bara 30 mm och den på ljudbalans är 50mm Det lär nog blir bra och jäkligt snyggt! Lite dyrt dock, speciellt de där Soundwave.... 10pacck för 12000:- men de är väldigt fina, det håller jag med om! Hade jag haft en lite annan ekonomi så hade jag själv köpt dem!
Jag hittar dock inga diagram över absorptionseffekten på hemsidan över deras produkter? Hittar inga diagram på sidan över huvud taget, någon annan som gör det?
De där tavlorna med motiv är något som jag själv funderar på i framtiden, nu vet jag hur mycket absorbenter är värt och kan tänka mig att lägga lite mer pengar på det i framtiden får att få det stiligt!
Soundwave Luna skulle dämpa längre ner i registret enligt hemsidan, kanske värt att kolla upp?
Ja, men jag tyckte luna var fulast av dom. Dessutom dyrast, så det får nog bli nån av dom andra isåfall som bara kostar 7990:- för ett tiopack  Har man frontar som går på över 30 papp så ska dom få bra förutsättningar också. Så sammanlagt ca 10 000:- kan det väl vara värt för att få riktigt bra akustik. Lutar åt att jag hänger upp BB-plattor i taket i alla rum, blir säkert lugnt och skönt i lägenheten då. MVH Martin
Postad 09 January 2010 - 19:12
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Bra tips! Den är dessutom tjockare än akuart:s tavla. Den är bara 30 mm och den på ljudbalans är 50mm
Ja, men jag tyckte luna var fulast av dom. Dessutom dyrast, så det får nog bli nån av dom andra isåfall som bara kostar 7990:- för ett tiopack 
Har man frontar som går på över 30 papp så ska dom få bra förutsättningar också. Så sammanlagt ca 10 000:- kan det väl vara värt för att få riktigt bra akustik. Lutar åt att jag hänger upp BB-plattor i taket i alla rum, blir säkert lugnt och skönt i lägenheten då.
MVH Martin
Jo de fanns snyggare det håller jag med om, 7990:- är mer humant även om är en del stålar. Håller med dig dock att har man lagt 30000:- frontar kan man lägga den summan på akustik, tror inte du ångrar dig! Som sagt, i framtiden kan jag själv tänka mig att lägga de summorna..... Jo mitt vardagsrum är väldigt skönt att vistas i även när inte musik spelas, lite ovant först när man satte upp absorbenterna men det gick över på en dag eller två....mysigt som fan är det. Nu reagerar jag ofta på allmänna lokaler, restauranger och dyl för de har usel akustik. Var ute senast för ett par veckar sedan på en pub, blev helt snurrig när jag kom in av allt snatter. Var tvungen att lugna ner mig med ett par bärs, då gick det att stänga av lättare
Redigerat av genstruktur, 09 January 2010 - 19:14.
Postad 09 January 2010 - 19:49
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
Jo de fanns snyggare det håller jag med om, 7990:- är mer humant även om är en del stålar. Håller med dig dock att har man lagt 30000:- frontar kan man lägga den summan på akustik, tror inte du ångrar dig! Som sagt, i framtiden kan jag själv tänka mig att lägga de summorna.....
Jo mitt vardagsrum är väldigt skönt att vistas i även när inte musik spelas, lite ovant först när man satte upp absorbenterna men det gick över på en dag eller två....mysigt som fan är det. Nu reagerar jag ofta på allmänna lokaler, restauranger och dyl för de har usel akustik. Var ute senast för ett par veckar sedan på en pub, blev helt snurrig när jag kom in av allt snatter. Var tvungen att lugna ner mig med ett par bärs, då gick det att stänga av lättare 
Iofs kanske man inte tänker på hur dom ser ut när dom hänger uppe i taket, har ju 260 i takhöjd så dom hamnar ju en bit upp. Såg i PDF:en för luna att dom är anpassad för att dämpa mellan 150-500 hz så det blev ju ganska intressant ändå. Dessutom behöver jag "bara" 8 st då jag har en lampa i mitten så där kan jag ändå inte sätta någon. Då skulle det bli ca 10 000 kr. Man kan ju köpa några i taget för det blir ju ändå inte billigare att köpa 10-pack. Börja med 3 st närmast högtalarna t.ex. Eller också ska man köpa BB:s plattor och kapa på mitten, klä i tyg och sedan sätta dikt mot taket. MVH Martin
Postad 09 January 2010 - 19:55
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Iofs kanske man inte tänker på hur dom ser ut när dom hänger uppe i taket, har ju 260 i takhöjd så dom hamnar ju en bit upp. Såg i PDF:en för luna att dom är anpassad för att dämpa mellan 150-500 hz så det blev ju ganska intressant ändå. Dessutom behöver jag "bara" 8 st då jag har en lampa i mitten så där kan jag ändå inte sätta någon. Då skulle det bli ca 10 000 kr. Man kan ju köpa några i taget för det blir ju ändå inte billigare att köpa 10-pack. Börja med 3 st närmast högtalarna t.ex.
Eller också ska man köpa BB:s plattor och kapa på mitten, klä i tyg och sedan sätta dikt mot taket.
MVH Martin
Mmm ja du, klart har du råd skall du såklart satsa på det som du tycker är snyggast! Frågan är hur stor skillnad 3 sådana plattor från Sounwave gör i ett vardagsrum, eller är det ett lite rum du har? Hade varit kul att se hur ditt rum ser ut Tänk bara på att om du sätter dikt an försämras absorptionegenskaperna.....
Redigerat av genstruktur, 09 January 2010 - 19:57.
Postad 09 January 2010 - 21:51
Unregistered68eeb4be
-
Unregistered68eeb4be
-
Forumräv
-
-
518 inlägg
Jag "måste" sätta dikt an på sidan av högtalarna(är det värt det ändå) men kan ju iaf sätta rakt över hörnen bakom(måste ju göra lite nytta)
Postad 09 January 2010 - 22:01
C20
-
C20
-
Användare
-
-
194 inlägg
Jag har väl satsat totalt kanske 3500 kr på hela mitt bygge hittils (tyget var det dyraste) - fast har man råd med frontar för 30 000 är ju inte 8000 så dyrt heller. Att sitta med frontar för 30 000 utan att fixa akustiken är ju om jag får uttrycka det "pengarna i sjön" (grejen är ju förstås att man inte redan slängt "pengarna i sjön" utan det är ju lätt att fixa till - anläggningen har man ju kvar) Jo mitt vardagsrum är väldigt skönt att vistas i även när inte musik spelas, lite ovant först när man satte upp absorbenterna men det gick över på en dag eller två....mysigt som fan är det. Nu reagerar jag ofta på allmänna lokaler, restauranger och dyl för de har usel akustik. Var ute senast för ett par veckar sedan på en pub, blev helt snurrig när jag kom in av allt snatter. Var tvungen att lugna ner mig med ett par bärs, då gick det att stänga av lättare 
Jo det är lite skoj hur man vänjer sig snabbt vid bra akustik. Bara t ex när man t ex snackar eller bökar med saker så hör man ju rummets påverkan - eller för den delen bara man spelar lite musik på vilken halvtaskig ministereo eller TV som helst (man lär sig ju rätt fort att höra skillnad på vilken "burkighet" som beror på högtalarna och vilken som beror på rummet). Ett exempel i mitt fall var att innan jag fixade min lägenhet så tyckte jag akustiken var bra i min morsas lägenhet (kändes rejält dämpat mot min då helt kassa lägenhet och korridoren utanför lägenheten) för att hon har massa bokhyllor och möbler som dämpar och diffuserar (det finns ju dock massa odämpad och odiffuserad väggyta kvar samt hela taket är odämpat och bara några mattor på golvet). Nu tycker man nästan det känns som en kombination av trapphus och badrum när man kommer från sin egen lägenhet och går in där (hon bor i samma hus som mig fast några våningar upp). Normalt tycker jag dock inte det är jobbigt utan bara kul hur olika rum låter olika (så länge man inte ska ha det som lyssningsrum så besväras man ju inte av det) - även om det är härligt att sitta i ett väldämpat rum. Det värsta med allmänna lokaler är ju dock inte dålig akustik i sig utan kombinationen av dålig akustik och mycket folk som snackar, musik som spelas etc. (jag hatar det där sorlet som blir). T ex i Kista galleria här i Stockholm är exempel på en riktigt jobbig ljudmiljö. Ännu värre blir det när dom försöker överrösta bullret med att skräna på med musik på hög volym ur dåliga högtalare som dom gör på t ex endel restauranger - det är inte kul.
Redigerat av C20, 09 January 2010 - 22:04.
Postad 09 January 2010 - 23:18
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Jag "måste" sätta dikt an på sidan av högtalarna(är det värt det ändå) men kan ju iaf sätta rakt över hörnen bakom(måste ju göra lite nytta)
JAg tycker du skall köra ändå, bara det att det är lite sämre än att sätta med luftspalt. Rakt över hörnen är nog bra det med, du får väl testa dig fram vilken placering som blir bäst! @C20: Jo precis, själv har jag blivit lite "allergisk" nu, märker snabbt om det är en jobbig miljö att vistas i. Märkte man nog innan också iofs men jag kopplade inte ihop det med akustiken direkt som jag gör nu. Mmm den där puben jag pratade om var precis så, 50pers på en yta max 70-80kvm och musik i bakgrunde. Kändes som att stå i en trappuppgång
Postad 10 January 2010 - 03:44
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
Mmm ja du, klart har du råd skall du såklart satsa på det som du tycker är snyggast! Frågan är hur stor skillnad 3 sådana plattor från Sounwave gör i ett vardagsrum, eller är det ett lite rum du har? Hade varit kul att se hur ditt rum ser ut
Tänk bara på att om du sätter dikt an försämras absorptionegenskaperna.....
Jo, men med en 120x60 (+luftspalt) platta bakom varje högtalare och 3 st soundwave i taket borde göra ganska stor skillnad till att börja med. Sedan är det bara att bygga på med plattor i taket allteftersom. Hade tänkt totalt 8 st i taket vilket borde göra en hel del för efterklangen. Och sedan är ju tanken att det ska bli en "fotoabsorbent" på sidoväggen. Mitt rum är på ca 16-17 kvm, det behövs 1,5-2 soundwave per 10 kvm för att man ska märka skillnad på efterklangen enligt hemsidan. Jag har väl satsat totalt kanske 3500 kr på hela mitt bygge hittils (tyget var det dyraste) - fast har man råd med frontar för 30 000 är ju inte 8000 så dyrt heller. Att sitta med frontar för 30 000 utan att fixa akustiken är ju om jag får uttrycka det "pengarna i sjön" (grejen är ju förstås att man inte redan slängt "pengarna i sjön" utan det är ju lätt att fixa till - anläggningen har man ju kvar)
Ja, precis. Har ju vetat om vad bra akustik kan göra men inte fått tummen ur.... Nu med nya frontarna är det verkligen dags att dom får spela som dom kan. Jag har inte betalat 30000 för dom, kostade 18600 från Tyskland men i Sverige ligger dom på 33 000. Angående kostnaden på absorbenter så resonerar jag som så att hellre att det får kosta lite extra och det ser bra ut. Visst kan man köra på bara billiga absorbenter överallt men det blir lite väl många "tygtavlor" då. Bättre att köra lite varierade saker. Man kan ju bygga på allteftersom så drar man ut lite på det roliga  Dessutom kan man ju flytta med sig absorbenterna till nästa boende så det är ju inte bortkastade pengar. MVH Martin
Postad 10 January 2010 - 04:15
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Jo, men med en 120x60 (+luftspalt) platta bakom varje högtalare och 3 st soundwave i taket borde göra ganska stor skillnad till att börja med. Sedan är det bara att bygga på med plattor i taket allteftersom. Hade tänkt totalt 8 st i taket vilket borde göra en hel del för efterklangen. Och sedan är ju tanken att det ska bli en "fotoabsorbent" på sidoväggen. MVH Martin
Ok då är jag med! Det borde definitivt märkas skillnad med detta tycker jag, själv märkte jag skillnad när jag bara 1bakom varje front initialt. Skall bli kul att se hur det blir hemma hos dig sen, supersnyggt tror jag!
Redigerat av genstruktur, 10 January 2010 - 04:16.
Postad 10 January 2010 - 12:08
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
Ok då är jag med! Det borde definitivt märkas skillnad med detta tycker jag, själv märkte jag skillnad när jag bara 1bakom varje front initialt. Skall bli kul att se hur det blir hemma hos dig sen, supersnyggt tror jag! 
Ja, jag tror det kan bli ganska bra jag med. Ska väl skaffa en kamera också nåt tag så jag kan fota lite. Bilderna som ligger i galleriet nu är riktigt gamla och stämmer inte för fem öre. MVH Martin
Postad 10 January 2010 - 12:16
LTMS
-
LTMS
-
Forumräv
-
-
845 inlägg
Anlitas det någon som mäter upp och kommer med förslag hur det ska göras?
Postad 10 January 2010 - 14:14
C20
-
C20
-
Användare
-
-
194 inlägg
Skillnaden är hur långt ner i frekvens absorbenten fungerar bra - den fungerar effektivt ner till det att avståndet mellan absorbentens insida (den som är vänd inåt rummet) och väggen blir 1/4 av ljudets våglängd (under det så sjunker dämpverkan snabbt vid lägre frekvenser). För enbart en 5 cm aborbent direkt på väggen så har man bra absorption ner till 345/0,05/4 = 1725 Hz. Det är i klenaste laget, men bättre än inget i det fallet - om du kan sätta den rakt över hörnen så tycker jag du ska göra det, det kommer bli bättre. I taket borde du ju kunna sätta dom en bit ner då man oftast har man massa outnyttjad takhöjd som man kan använda @C20: Jo precis, själv har jag blivit lite "allergisk" nu, märker snabbt om det är en jobbig miljö att vistas i. Märkte man nog innan också iofs men jag kopplade inte ihop det med akustiken direkt som jag gör nu
Få ner bullret i allmänna lokaler är dessutom lätt eftersom man inte behöver så höga krav på dämpning av låga frekvenser. Ett exempel är i stan när man varit inne på en sån där riktigt jobbig restaurang (typ en proppfull Mc'Donalds med kass akustik och där dom skränar på med musik) så tycker man det är lungt sen när man kommer ut på gatan i rusningstrafiken - men det är ofta ingen skillnad eller bar några få dB skillnad i ljudnivå där, då det kommer massa lågfrekvent ljud från trafiken (om t ex en lastbil eller motorcykel startar är det sannolikt högre ute på gatan.) - sen tycker jag ju ljudet av stadstrafiken är rätt skönt ioförsej, det inverkar ju lite förstås (men tror nog som flesta tycker gatan är "lugnare") Den jobbiga delen av bullret ligger oftast över ca 700-800 Hz, även om den verkliga delen av ljudet ofta har sin starkaste del betydligt lägre - så det är lätt att dämpa bort det jobbiga ljudet (räcker utan problem att bara sätta upp ljudabsorbenter lite här och var som man sätter 10 cm från väggar och tak)
Redigerat av C20, 10 January 2010 - 14:20.
Postad 10 January 2010 - 14:18
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Anlitas det någon som mäter upp och kommer med förslag hur det ska göras?
Vem var frågan riktad mot?
Postad 10 January 2010 - 14:23
LTMS
-
LTMS
-
Forumräv
-
-
845 inlägg
Vem var frågan riktad mot? 
Lite luddigt kanske, den är riktad till alla som fixar rummen För en ganska liten peng får man bra hjälp med det
Postad 10 January 2010 - 14:27
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Lite luddigt kanske, den är riktad till alla som fixar rummen
För en ganska liten peng får man bra hjälp med det
Själv har jag inte gjort det men det är helt klart något att tänka på "nästa gång".
Postad 10 January 2010 - 15:35
Unregistered68eeb4be
-
Unregistered68eeb4be
-
Forumräv
-
-
518 inlägg
På sidan av min högra fronthögtalare finns det ingen vägg(öppning in till rummet) hur blir det om jag bygger en vägg med absorbenter där?
Och sen tänkte jag sätta absorbenter vid första reflex på sidovägg oxå i första hand(ska man ha från golv till tak helst, där man väl sätter?) i taket är jag inne på sombra och en stor matta ska införskaffas.
Har inte kommit fram till riktigt vad man borde göra på sidoväggarna, på ena sidan har jag två bokhyllor men andra är helt kal......scenmoltontyg eller annat tyg eller nått helt annat?
Basproblemen löses hur på bästa sätt?och var kan man köpa bra saker till basabsorbation?
Postad 11 January 2010 - 02:04
C20
-
C20
-
Användare
-
-
194 inlägg
Det verkar ju som en bra ide att bygga dämpvägg som skärmar av inåt rummet - då kommer du troligen få viss dämpning av genomgående basresonanser också. Sen sidoväggarna är det väl bara köra en vanlig väggabsorbent.
Scenmolton ger viss dämpverkan - dock är det bättre att köra en riktig absorbent om man ska dämpa en kal vägg.
En bra dämpvägg kan man göra med en träram som man häftar på scenmolton på, sen mineralull (även tjockt skumgummi, t ex madrasser kan funka bra) och sen scenmolton på baksidan igen för att hålla den inne (det var så jag byggde dämpväggarna i mitt ljudrum).
50 mm mineralull räcker ofta bra för att dämpa ner till 150-200 Hz (lägre än så kan man för det mesta ändå inte dämpa med väggdämpare eftersom domm måste sitta 1/4 våglängd ut), menför t ex väggen mitt i rummet så är det bra att köra lite tjockare - gärna 150 mm eller mer så får man bättre basdämpning.
Sombra akustiktak är också bra - gärna X-bass som man sätter kanske 30 cm eller mer ner från det hårda taket ovanför, så får man riktigt bra dämpning av takreflexerna.
Basproblemen är ju svårt att säga nåt direkt sådär, dom behöver ju mätas upp - det är ju så olika mellan olika rum (även faktorer som t ex väggmaterial påverkar ju också)
Redigerat av C20, 11 January 2010 - 02:19.
Postad 11 January 2010 - 14:21
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
Jag fick svar idag från akustikmiljö, deras absorbenter går att sätta både i tak och på vägg. Vill man ha absorbenten på vägg fast stående så var det bara att kapa fästena på mitten så man får 4 enheter istället för 2. Då borde det räcka att man sätter 2 fästen under och ett upptill. Jag tror att jag kommer beställa mina härifrån då jag tycker att det är snyggare när man inte ser fästena lika väl. Fästena från BB var ju lite större. MVH Martin
Postad 11 January 2010 - 15:12
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
Här kommer en ritning på mitt rum och hur jag tänkt.  De blå bakom högtalarna är då 120x60x5 cm absorbenter med 5 cm luftspalt bakom. Den gröna på sidoväggen är en dämptavla från akuart/ljudbalans 120x120 cm De röda är som jag tänkte ha i taket, samma som bakom högtalarna fast delad på mitten (60x60 cm) och dikt monterad Det jag är mest fundersam över är takabsorbenterna. Kommer det blir för mycket? Dom täcker ju bara 2,88kvm av totalt 16 så det borde väl inte vara någon fara? Ska jag undvika att ha i taket ovanför lyssningsplatsen? Vill göra en seriös dämpning av rummet men vill ju samtidigt inte överdämpa. Bäst att kolla lite med er som har erfarenhet innan man börjar smälla upp en massa. På fönstersidan finns inga möjligheter att göra nåt, endast gardiner där. I dörröppningen ska jag eventuellt sätta ett draperi eller en vikdörr/dragspelsdörr. Men det får nog bli senare. Eventuellt kan det bli någon form av diffusor på bakväggen, men det är inte säkert. I hallen utanför vardagsrummet kommer troligtvis 2 st 120x60 cm absorbenter att hamna i taket också för att dämpa ekot där ute som blir från vardagsrummet. Kom gärna med idéer och tips vad jag kan göra istället om detta inte ser bra ut. MVH Martin
Postad 11 January 2010 - 15:33
Erik_a80
-
Erik_a80
-
Forumräv
-
-
838 inlägg
walle, heltäckningsmatta inget alternativ? eller åtminstone mkt mattor?
Om det är uteslutet så kan man göra som du tänkt i taket, men jag skulle hellre sätta takabsorbenterna längs rummets kanter. Väggabsorbenterna ser väl bra ut.
Hur är basen i ditt rum? Går inte högtalarna så djupt eller har du en jättebumlig lågbas? (40Hz). Vad är väggarna gjorda av?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Inredning & Möbler
-
→
Akustikreglering
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|