Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Cardsplitter - Smartwi, Clone+ (eller annan)?

600 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 februari 2014 - 23:14

Unregistered44830d9d
  • Unregistered44830d9d
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Måste bara stämma in i hyllningkören för Cardcaster, äntligen något som fungerar överallt och samtidigt (iaf med Comhem).

Började med SmartWi för länge sedan, den fungerade ok med mina gamla boxar och en äldre CA modul i en Sonytv, men efter några år började den krångla så man fick börja om med hela firmware och pairingracet varje gång man dragit ur sladden till smartwilådan. Efter byte av TV till Samsung F8005 så fick jag aldrig Smartwin att funka på både Humax HDPVR1000 och TVn samtidigt, oavsett hur mycket olika inställningar och firmwares jag testade. Köpte till slut en Clone+ paket för ett tag sedan efter att ha läst att de skulle ha fixat stöd för HDPVR1000. Nja, den ballade ur med ojämna mellanrum (förmodligen pga att den är så känslig för svarstiden) och när jag skaffade en TV till dotterns rum så började Clone+ få problem om man hade två eller tre apparater igång samtidigt. Dessutom dog ett av tre kort ganska snart... Ganska snygg låda och lite tuffa kort med en massa lysdioder väger inte upp allt strul.

Nu kör jag Cardcaster; öppnade kartongen, kopplade in strömmen, parade korten och allt har fungerat perfekt från första stund. Toknöjd!

(Ska testa den utrangerade Clone+ på landet med Boxer, kanske duger där.)

Postad 04 februari 2014 - 23:52

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0
den funkar med alla har aldrig haft problem med cardcaster

Postad 10 februari 2014 - 17:24

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0
Från Cardsplitter.se:

Viktigt meddelande till våra kunder.

Nu ser allt ut att vara OK igen med den nya programvaran 4.3.0.0 som fungerar mycket stabilt.
SHL Hockey kanalerna PPV och VOD fungerar också!

(Använd B-mode)

Kom ihåg att om du köpt ett nytt klientkort 2014 v 2.1 MÅSTE du uppdatera till v 4.3.0.0 för att det ska fungera med din Clone+ och klientkort v1.1 inköpt före 2014.

Ny firmware ute, sägs skall lösa VOD och On Demand problemen.

Postad 10 februari 2014 - 19:18

Aeroslok
  • Aeroslok
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Japp funkar, det var på tiden!!

Postad 11 februari 2014 - 16:51

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0

Japp funkar, det var på tiden!!

Härligt! Tack för bekräftelsen!

Postad 12 februari 2014 - 20:20

n@bboR
  • n@bboR
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Ska ni köpa en cardsplitter nu så gör det från HTS, de startade nyss med försäljningen igen efter en sjuk stämning från konkurrenten www.cardsplitter.se
Det är ett kanongäng med sällan skådad nivå på supporten!

Numera säljer det Cloneplus billigast i VÄRLDEN!! 995 kr. inkl. frakt!

Har gort affärer med dem tidigare medans grannen köpte sina grejor fr. www.cardsplitter.se, min granne är DUKTIGT grinig då deras support är obefintlig medans HTS ALLTID svarar på alla samtal/mail!

Köpte nyss en i present till brorsan!

Här hittar ni produkten! http://www.hightechs...klientkort.html

Postad 12 februari 2014 - 21:31

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Har haft Cardsplitter i många år nu med Canal Digital. Tidigare var det lite problem att få dem att snurra utan problem, men ny programvara löste det sig. Med de fyra olika HD-boxarna jag har fungerar korten klockrent. Några kort har dock tappat kontakt genom åren, men då har jag skaffat nya, trots har jag haft Cardsplitter i många år, kanske 7-8 år eller längre. Om de är bättre eller sämre än sina konkurenter vet jag inte, men funktionen är bra för mig i alla fall.

Postad 13 februari 2014 - 19:16

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0

Ska ni köpa en cardsplitter nu så gör det från HTS, de startade nyss med försäljningen igen efter en sjuk stämning från konkurrenten www.cardsplitter.se
Det är ett kanongäng med sällan skådad nivå på supporten!

Numera säljer det Cloneplus billigast i VÄRLDEN!! 995 kr. inkl. frakt!

Har gort affärer med dem tidigare medans grannen köpte sina grejor fr. www.cardsplitter.se, min granne är DUKTIGT grinig då deras support är obefintlig medans HTS ALLTID svarar på alla samtal/mail!

Köpte nyss en i present till brorsan!

Här hittar ni produkten! http://www.hightechs...klientkort.html

Intressant produktutbud i den affären... Kolloidalt silver, kalklösare, vitaminer - och givetvis kortdelare.

Postad 13 februari 2014 - 20:20

Rian
  • Rian
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0
Fick hem en Clone+ (med ver 4.3.0.0 och 3 st ver 2.1 kort) häromdagen och det funkar helt ok med de två tv-apparaterna här hemma så länge master-dosan står nära dem. Däremot får jag ingen mottagning på kortet i HTPC'n då.

Om jag flyttar dosan så den står nära HTPC'n så funkar den men inte tv'n längst bort istället.

Är det någon som provat ett "kortexpanderinterface":
http://cardsplitter....t&product_id=52
i avsikt att öka räckvidden? Har det funkat i så fall?

Med den skulle jag kunna få "upp" kortet ovanför HTPC-lådan som idag "skärmar" i riktningen mellan kortet och master-dosan pga av hur den står vänd. Frågan är om det förbättrar mottagningen tillräckligt mycket. Har uppskattningsvis ca 12-15m mellan master-dosan och HTPC'n. Någon som har mottagning på det avståndet?

Redigerat av Rian, 13 februari 2014 - 20:25.

Postad 13 februari 2014 - 20:34

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

• 1 130 inlägg
  • 0
Har en gammal cardsplitter som funkade sådär... Så nu blev det ett köp få se om denna funkar bra.

Postad 15 februari 2014 - 13:45

Unregistered1642642f
  • Unregistered1642642f
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Från Cardsplitter.se:

Ny firmware ute, sägs skall lösa VOD och On Demand problemen.

Funkar inte för mej med Boxers OnDemand eller play tjänster.

Postad 15 februari 2014 - 15:17

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0
varför e ni så kära i alla andra cardsplitters ? när de finns cardcaster!!!!! ser gång på gång folk som har problem med clone+ osv övriga säger bara till er byyyyyt spelar liksom ingen roll med nya firmwares osv det ser ändå ut att krångla hit o dit

Postad 15 februari 2014 - 16:27

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0

Fick hem en Clone+ (med ver 4.3.0.0 och 3 st ver 2.1 kort) häromdagen och det funkar helt ok med de två tv-apparaterna här hemma så länge master-dosan står nära dem. Däremot får jag ingen mottagning på kortet i HTPC'n då.

Om jag flyttar dosan så den står nära HTPC'n så funkar den men inte tv'n längst bort istället.

Är det någon som provat ett "kortexpanderinterface":
http://cardsplitter....t&product_id=52
i avsikt att öka räckvidden? Har det funkat i så fall?

Med den skulle jag kunna få "upp" kortet ovanför HTPC-lådan som idag "skärmar" i riktningen mellan kortet och master-dosan pga av hur den står vänd. Frågan är om det förbättrar mottagningen tillräckligt mycket. Har uppskattningsvis ca 12-15m mellan master-dosan och HTPC'n. Någon som har mottagning på det avståndet?

Flasha om firmware:n + klientkorten men kryssa i för att använda "läge B" och prova om det går bättre.

Postad 16 februari 2014 - 20:00

Rian
  • Rian
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0

Flasha om firmware:n + klientkorten men kryssa i för att använda "läge B" och prova om det går bättre.

Ok, tack, ska definitivt prova det. Vad är skillnaden på "Läge A" och "Läge B" egentligen?
Lite mer sändareffekt på både klient- och server-sida hade ju varit smutt :)

Postad 17 februari 2014 - 16:56

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0
Bra fråga, de rekommenderar den om läge A inte fungerar tillfredsställande. VAD skillnaden är, vet jag inte...

Postad 18 februari 2014 - 16:48

Unregistered6661166d
  • Unregistered6661166d
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Efter att ha läst denna tråd bestämde jag mig för att köpa in en Cardcaster på prov med med två cards.
Tog kontakt med dem denna söndag med lite frågor som jag fick snabba svar på i helgen, la order och fick leverans idag tisdag!
Det funkade rakt av på fem minuter! :)

Det som jag var speciellt intresserad av var min setup som förutom en Humax BXR-HD + ett par gamla boxar, även bestod av HTPC prylar i form av OSCAM, en Smargo Smartreader V2, tvheadend, XBMC frontends för tvheadend.
Allt funkade rakt av med B*xer V4 kort av senaste slag.
Det enda som inte fungerar med HTPC är mpeg4-hdtv över DVB/T2 alltså TV3HD, TV4HD osv men SVTHD fungerar, men detta har inte med CardCastern att göra.

Känner mig typ nöjd nu!

Postad 18 februari 2014 - 23:07

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0
att de inte hd kanalerna inte funkade på htpc har antagligen o gör att det är dvb-t2??? eller va beror de på för de ska väl funka på htpc va jag hört eller har jag fel?

Postad 19 februari 2014 - 10:38

Unregistered6661166d
  • Unregistered6661166d
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

att de inte hd kanalerna inte funkade på htpc har antagligen o gör att det är dvb-t2??? eller va beror de på för de ska väl funka på htpc va jag hört eller har jag fel?

För DVB/T2 krävs i grunden bara en mottagare som klarar detta. Jag använder en Hauppauge PCTV NanoStick T2 HD 290e,

Vd jag förstår kan/är mpeg4-kanalerna vara kodade med en extra AES-kryptering som uppdateras regelbundet. OSCAM har stöd för hantering av detta men man måste ju ha nyckeln oxå.
Det finns en diskussion här om detta, Jag tror stödet även måste ligga i själva kortläsaren oxå (typ CI+ kompatibelt) men CI+ tekniken licensieras inte ut till tillverkare av kortläsare för datorer.
Vartefter mpeg4 tar över med denna krypering kommer kanaler försvinna från HTPC men vad jag förstår kommer begintliga mpeg2 kanaler (SD) finnas paralellt med samma HD-kanaler åtminståne runt 6 år frammåt enligt koncessionsavtal med staten.
Öppna SVT-kanaler har ej denna extra kryptering. Därför kan de ses på PC med HD-kvalité.
Dessutom kommer vi alla bli olagliga snart. Läs detta.
Detta är beserat på vad jag surfat fram så eventella rättningar välkomnas.

Postad 20 februari 2014 - 09:18

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

• 1 399 inlägg
  • 0
.

Öppna SVT-kanaler har ej denna extra kryptering. Därför kan de ses på PC med HD-kvalité.
Dessutom kommer vi alla bli olagliga snart. Läs detta.
Detta är beserat på vad jag surfat fram så eventella rättningar välkomnas.

Det där handlar BARA om CardSharing VIA internet, så det drabbar inga Cardsplitters inte!

Det finns redan en tråd här om detta, som dog direkt när jag påpekade att det just BARA handlar om VIA internet.

https://www.minhembi...howtopic=315749

Det är ju faktiskt bara att läsa innantill, så ser man vad det handlar om:

Så kallad cardsharing är ett sätt att olovligen få tillgång till betal-tv-kanaler utan att betala för det. Ett kort för digitaltv-boxar delas via nätverk och ett enda abonnemang kan på så sätt utnyttjas av ett stort antal användare. Det är i dag straffbart att i kommersiellt syfte driva nätverk för otillåten spridning av krypterat tv-utbud, men det är inte straffbart att som privatperson köpa eller ta del av tjänsterna från ett sådant nätverk.

.

Postad 20 februari 2014 - 10:28

Unregistered6661166d
  • Unregistered6661166d
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

.

Det där handlar BARA om CardSharing VIA internet, så det drabbar inga Cardsplitters inte!

Det finns redan en tråd här om detta, som dog direkt när jag påpekade att det just BARA handlar om VIA internet.

https://www.minhembi...howtopic=315749

Det är ju faktiskt bara att läsa innantill, så ser man vad det handlar om:

.

Jag använder oscam oxå (även om tråden inte direkt handlar om detta så finns det säkert fler som använder denna kombination) dock bara till några XBMC-klienter inom hushållet på PC och Android-plattor.
Oscam kan dela ut sina tjänster via internet och ett oscam-system kan ha en kortläsare med ett CardSplitter card i läsaren (vilket som sagt fungerar) och därmed skulle "utrustningen" (hur den nu definieras) kunna utgöra ett olovligt användande om den tex. delas ut till grannar eller fler. Så visst finns det direkta anknytningar att tolka i datta fall.

För min del är ovan nämnda utrustning endast för privat bruk inom hushållet och då skulle mitt brott vara "ringa" enligt lagförslaget:
"För att säkerställa att straffregleringen inte ska bli för långtgående ska det i ringa fall inte dömas till ansvar. Ett sådant fall kan vara att en person som köpt tillgång till en viss tjänst genom hantering av avkodningsutrustning också ger tillgång till samma tjänst via en annan mottagare inom samma hushåll utan tjänsteleverantörens tillåtelse."

Får väl se vad förslaget landar efter remissen till lagrådet.

Postad 20 februari 2014 - 20:13

jocke4u
  • jocke4u
  • Lärjunge

• 327 inlägg
  • 0

Nja, det står ju via nätverk och det kan ju tolkas kanske brett. I min värld är det IP nätverk som avses inkl lokala IP nätverk i hemmet, ej enbart Internet. Sen anger det inte att det är IP nätverk utan cardsplitters är ju ett nätverk i sig...så det finns ju tolkningsmöjligheter i detta. Blir intressant att följa...

Postad 21 februari 2014 - 09:33

Unregistered6661166d
  • Unregistered6661166d
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Nja, det står ju via nätverk och det kan ju tolkas kanske brett. I min värld är det IP nätverk som avses inkl lokala IP nätverk i hemmet, ej enbart Internet. Sen anger det inte att det är IP nätverk utan cardsplitters är ju ett nätverk i sig...så det finns ju tolkningsmöjligheter i detta. Blir intressant att följa...

Även min åsikt.
Det är inte någon tillfällighet att förslaget inte binder sig till någon speciell nätverkstopologi där IP (bl.a. internet) är en av många.
Tekniskt är nätverksbegreppet säkert tillämpligt om man t.ex. lånar ut ett card till en granne som ligger inom räckhåll cardcasterläsaren.

Postad 21 februari 2014 - 12:57

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

• 1 399 inlägg
  • 0
.

Ingen som kommer ihåg att för några år sen, när Cardspiltters var helt nytt, så var det ju ett Postorderföretag som åkte dit på att betala nån fantasisumma för att de sålt Cardsplitters?

Sen gick det bara några månader, så fanns Cardsplitters även i 'vanliga' affärer på 'gatan' plötsligt, och överallt på nätet, så VAD var det det förstnämnda företaget egentligen åkte dit för ?!

Var inte t ex Comhem inblandade i den rättegången?

=======

Jodå, nu hittade jag det!

http://www.idg.se/2....lt-cardsplitter
2009-05-12

"Teknik Kedjan fälld för att ha sålt cardsplitter"
"Com Hem, Canal Digital och Boxer valde att stämma "Teknik Kedjan" för att företaget marknadsfört produkten."

Mystiskt då att Cardsplitter bara lite senare började säljas hos t ex Webhallen och andra 'vanliga' butiker, vad var det alltså de EGENTLIGEN åkte dit på?

Inte kan det ha varit själva försäljning iaf!

.

Redigerat av Kung Nu, 22 februari 2014 - 11:51.

Postad 22 februari 2014 - 12:11

Unregistered6661166d
  • Unregistered6661166d
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

.

Ingen som kommer ihåg att för några år sen, när Cardspiltters var helt nytt, så var det ju ett Postorderföretag som åkte dit på att betala nån fantasisumma för att de sålt Cardsplitters?

Sen gick det bara några månader, så fanns Cardsplitters även i 'vanliga' affärer på 'gatan' plötsligt, och överallt på nätet, så VAD var det det förstnämnda företaget egentligen åkte dit för ?!

Var inte t ex Comhem inblandade i den rättegången?

=======

Jodå, nu hittade jag det!

http://www.idg.se/2....lt-cardsplitter
2009-05-12

"Teknik Kedjan fälld för att ha sålt cardsplitter"
"Com Hem, Canal Digital och Boxer valde att stämma "Teknik Kedjan" för att företaget marknadsfört produkten."

Mystiskt då att Cardsplitter bara lite senare började säljas hos t ex Webhallen och andra 'vanliga' butiker, vad var det alltså de EGENTLIGEN åkte dit på?

Inte kan det ha varit själva försäljning iaf!

.

Marknadsdomstolen är en myndighet och omfattats därmed av offentlighetsprincipen.
Du kan begära ut domslutet därifrån eller läsa online här.

Postad 23 februari 2014 - 07:48

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

• 1 399 inlägg
  • 0
.

Marknadsdomstolen är en myndighet och omfattats därmed av offentlighetsprincipen.
Du kan begära ut domslutet därifrån eller läsa online här.

Det där kunde du väl lika gärna lagt in här, det var ju kort och bra:

Boxer TV-Access AB, Canal Digital Sverige Aktiebolag och Com Hem Aktiebolag mot A. K. med enskild firma Teknik Kedjan.
- Ett s.k. cardsplitter av visst angivet märke har ansetts vara en nödvändig del av den avkodningsenhet som medger abonnenter av kodade TV-sändningar att utan godkännande av tjänsteleverantören samtidigt på olika TV-mottagare tillgodogöra sig fler än en TV-kanal åt gången. Cardsplittern har därför ansetts utgöra sådan avkodningsutrustning som enligt lag inte får marknadsföras i Sverige varför marknadsföringen av densamma varit otillbörlig enligt marknadsföringslagen. Förbud har meddelats bolaget att marknadsföra den aktuella cardsplittern eller annan väsentligen likartad utrustning. Även fråga huruvida parts kostnader som varit hänförliga till huvudförhandlingen varit skäligen påkallade för tillvaratagande av parts rätt.

Det där handlade ju alltså om just SmartWi, som denna tråd ju handlar om, men ändå säljs nu alltså SmartWi ...

Hmmm, vad är skillnaden DÅ och bara några månader senare, det var ju DET som var frågan?

VARFÖR kan alla dessa affärer NU sälja SmartWi UTAN att bli åtalade?

Enda skälet jag kan finna i domen, sidorna 19-20 är följande:

Marknadsföringen av SmartWi har skett på ett sätt som ger genomsnittskonsumenten intryck
av att produkten är laglig. Eftersom marknadsföringen emellertid står i strid med dekoder20
lagen är den att anse som otillbörlig enligt 8 § andra stycket MFL och punkten 9 i svarta
listan (den s.k. lagstridighetsprincipen). En bedömning enligt den äldre marknadsföringslagen
hade givit samma resultat.

Vid denna bedömning saknas skäl att pröva om marknadsföringen även på annat sätt strider
mot MFL eller den äldre marknadsföringslagen.

Teknik Kedjan ska således förbjudas att marknadsföra sådan utrustning som domstolen nu
funnit utgöra avkodningsutrustning. Förbudet bör dock få den utformning som framgår av
domslutet.

Så det handlar alltså bara om att de låtit påskina att SmartWi är 'laglig', men låter man bli att uttryckligen säga det i sin marknadsföring, så får produkten alltså säljas, hmmm ...

Och direktlänken till PDFen med kompletta domen i, är http://www.marknadsd.../Dom2009-10.pdf

.

Redigerat av Kung Nu, 23 februari 2014 - 08:02.

Postad 23 februari 2014 - 09:24

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

• 1 130 inlägg
  • 0
Hej
Jag undrar om ni kan hjälpa mig, jag köpte en clone+ Home edition 150.
Jag har vanliga marksända boxer. Men får inte grejerna att funka.
Har bytt programvaran till version 3.9.0.0 som skulle vara till "boxer"

Stoppat i programkortet sen 3st klientkort. allt verkar funka fint så här långt.
Men sen när jag stoppar i programkortet i clonen igen och sätter i klientkortet i boxen,
så funkar det inte.

Klientkortet lyser link och bra signal. Men Clonens lampor blinkar ?? Det verkar skumt?
Någon som har någon idé?

Mvh

Postad 23 februari 2014 - 10:22

Unregistered6661166d
  • Unregistered6661166d
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

.

Det där kunde du väl lika gärna lagt in här, det var ju kort och bra:

Det där handlade ju alltså om just SmartWi, som denna tråd ju handlar om, men ändå säljs nu alltså SmartWi ...

Hmmm, vad är skillnaden DÅ och bara några månader senare, det var ju DET som var frågan?

VARFÖR kan alla dessa affärer NU sälja SmartWi UTAN att bli åtalade?

Enda skälet jag kan finna i domen, sidorna 19-20 är följande:

Så det handlar alltså bara om att de låtit påskina att SmartWi är 'laglig', men låter man bli att uttryckligen säga det i sin marknadsföring, så får produkten alltså säljas, hmmm ...

Och direktlänken till PDFen med kompletta domen i, är http://www.marknadsd.../Dom2009-10.pdf

.

Vad är det du vill ha sagt med denna gamla historia?

Postad 23 februari 2014 - 17:04

LiMiT
  • LiMiT
  • Forumräv

• 707 inlägg
  • 0

Hej
Jag undrar om ni kan hjälpa mig, jag köpte en clone+ Home edition 150.
Jag har vanliga marksända boxer. Men får inte grejerna att funka.
Har bytt programvaran till version 3.9.0.0 som skulle vara till "boxer"

Stoppat i programkortet sen 3st klientkort. allt verkar funka fint så här långt.
Men sen när jag stoppar i programkortet i clonen igen och sätter i klientkortet i boxen,
så funkar det inte.

Klientkortet lyser link och bra signal. Men Clonens lampor blinkar ?? Det verkar skumt?
Någon som har någon idé?

Mvh

Vänt programkortet rätt i servern?

Postad 24 februari 2014 - 12:19

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

• 1 130 inlägg
  • 0
Japp kortet är rättvänt... Har iof testat åt båda hållen oxå med samma resultat.

Postad 24 februari 2014 - 13:14

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

• 1 399 inlägg
  • 0

Vad är det du vill ha sagt med denna gamla historia?

Det är ju kommentar till den nya lagen det skrivits om här.

https://www.minhembio...howtopic=315749

Postad 24 februari 2014 - 15:18

Unregistered6661166d
  • Unregistered6661166d
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Det är ju kommentar till den nya lagen det skrivits om här.

Drabbar inga cardsplitters?

Det finns i varje fall ännu inget heltäckande i brottsbalken att lagföra en tillverkare, importör eller återförsäljare av sådan utrustning när den är avsedd för ickekommersiell privat bruk. Därför fortgår verksamheten även om tjänsteleverantörerna inte gillar detta och de vill nu att lagen ska utökas till att omfatta även privat bruk.

Du bortser från att privat användning trots allt redan idag kan utgöra ett avtalsbrott (om användaren nu inte är helt utanför det legala och inte ens innehar ett eget abonnemang eller på annat sätt bryter mot lag 2000:171 ).

I ett sådant fall spelar det ingen roll vad som finns i lagtexterna. Konsekvenserna blir ungefär densamma: indragen tjänst möjligen följt av ett skadeståndsanspråk. Möjligen slipper ogärningsmannen en prick i belastningsregistret eftersom ett avtalsbrott inte nödvändigtvis faller under allmänt åtal.

Det är upp till var och en att läsa sitt avtal. Vissa är mer förlåtande (B*xer) än andra vilka kan agera direkt om ett otillbörligt användande kommer till deras kännedom.

Om den nya lagen blir antagen kan sakerna tillstånd förändras, men det vet vi inget om tills den prövats i domstol och prejudikat har mejslats fram. Dock står det redan nu klart att förslaget ger breda tolkningsmöjligheter för käranden att använda sig av, t.ex. begreppet delning via "nätverk" som är direkt tillämpligt mot den teknik som finns i de produkter som finns idag då "den föreslagna lagstiftningen är avsedd att vara teknikneutral i så måtto att den täcker in olika tekniska metoder för att otillbörligt skaffa sig själv eller annan tillgång till en tjänst."
(Källa: http://www.regeringe...or_0_attachment)

Du försöker sätta stopp för den debatten med ett grundlöst påstående om att det endast gäller delning över Internet med tvärsäkra hänvisning till dina egna skriverier.

Det är inte juste mot de andra läsarna av detta forum och som i domen du hänvisar till kan kallas "otillbörligt"

Debatten lär fortsätta.

Postad 25 februari 2014 - 10:17

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

• 1 399 inlägg
  • 0
.

Du försöker sätta stopp för den debatten med ett grundlöst påstående om att det endast gäller delning över Internet med tvärsäkra hänvisning till dina egna skriverier.

Det är inte juste mot de andra läsarna av detta forum och som i domen du hänvisar till kan kallas "otillbörligt"

Lägg inte ord i min mun!!!

Jag har inte delgett något 'grundlöst påstående'! Jag försöker inte 'sätta stopp för debatten'!

Jag har framfört mina åsikter/tolkning av Lagtexten ifråga!

SOM texten NU är skriven - se andra inlägg och Trådar! - så handlar den om Delning Via Internet, INTE om CardSpiltters!
SÅ läser jag den Lagtexten.

DU får sen tolka den som DU vill - HUR den ska tolkas lär så småningom utkristallisera sig när texten/lagen prövas i domstol, OM den alls går igenom.

.DU

Redigerat av Kung Nu, 25 februari 2014 - 10:17.

Postad 25 februari 2014 - 11:27

Unregistered6661166d
  • Unregistered6661166d
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

.

Jag har inte delgett något 'grundlöst påstående'! Jag försöker inte 'sätta stopp för debatten'!

SOM texten NU är skriven - se andra inlägg och Trådar! - så handlar den om Delning Via Internet, INTE om CardSpiltters!

DU får sen tolka den som DU vill - HUR den ska tolkas lär så småningom utkristallisera sig när texten/lagen prövas i domstol, OM den alls går igenom.

.DU

Förslaget som det är utformat är som sagt teknikneutralt och det kan inte misstolkas. Som du själv sa till mig "det är bara att läsa innantill". I detta fall på sidan 44 i länken nämn ovan angående "Utformning av lagtexten".

Att ta bort det teknikneutrala begreppet vore liktydigt med att hela förslaget annullerar sig självt och det vore att grovt underskatta regeringens kompetens att bereda lagförslag. För övrigt tar regeringen inte intryck vad som skrivs och tolkas i dessa forum.

Det som finns att ta fasta på från användarnas synvinkel där jag är en av dessa är:
  • Att innehav av utrustning inte kommer att kriminaliseras.
  • Att underhåll av utrustning inte kommer att kriminaliseras (för oss uppdateringar)
  • Att brottet kommer att anses som ringa för privat bruk inom hushåll (vilket inte hindrar leverantören att tillämpa villkoren i avtalet)
  • Att du har möjlighet att begära tillstånd från tjänsteleverantörerna för att t.ex. kringgå tjänsten extra (tvilling, trilling osv) kort med cardsplitting (vilket de sällan/aldrig kommer att tillmötesgå)
Förslaget ger möjlighet för käranden att ge sig an tillverkning, import och distribution för rättslig prövning vilket kan bli den första måltavlan för denna lag då tjänsteleverantörerna som kundvårdande företag slipper omaket att ge sig på sina egna iofs betalande kunder.
Detta skulle även ge dem större utdelning på sikt.
Historiebeskrivningen i lagförslaget av tjänsteleverantörernas tidigare agerande ger en tydlig fingervisning av vad som kommer att hända.

Men visst - man kan ju alltid hoppas och drömma!

Redigerat av Unregistered6661166d, 25 februari 2014 - 14:49.

Postad 27 februari 2014 - 09:57

Unregistered6661166d
  • Unregistered6661166d
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

.

.DU

Delning Via Internet, INTE om CardSpiltters?

Definitionsmässigt pratar du då om cardsharing vilket omnämns flera gånger i lagförslaget liksom cardsplitting, Cardsharing-nät kan redan idag lagföras.

Rent tekniskt så överlappar begreppen cardsplitting och cardsharing varandra.
De är två sidor av samma mynt med samma syfte att kringgå avtalsbestämmelser eller lagar.

De kan enkelt fås att samverka i alltifrån ett i hushållet slutet system (det ringa brottet enligt förslaget) till ett komplett globalt illegalt cardsharingsystem över internet.

En cardsplitter fyller grundläggande kriterier för att kunna anses som en nätverksenhet som ligger helt inom eller väldigt nära nätverkstopologin "stjärnnätverk" med en central hubb som kommunicerar med omkringliggande noder vilket motsvaras av centralenheten och korten.
Det här är basala fakta som kan googlas upp på wiki.

Det behövs endast en till två routrar (datatransport från ett nätverk till ett annat) för att sprida cardsplitting-tjänsterna globalt (sharing över Internet) om man så vill, men då har vi redan lagar som kan få gärningsmannen att försmäkta upp till ett par år på kåken med ett svettigt skadeståndsanspråk mot sig.

En Linux-entusiast med hyggliga nätverkskunskaper och rymligt samvete bygger ett sådant system för några få tusenlappar på en eftermiddag med systemprestanda som en av få tekniska utmaningar om en större krets ska servas, men där kan en cardsplitter även hjälpa till med lastfördelning till runt 8 servrar som verkar ut mot internet.
Systemet skalar enkelt upp med 8 nya servrar per "legalt" abonnemangskort i en ny cardsplitter-hubb.

Cardsplittern blir då själva nyckeln för en sådan illegal lösning vilket redan är genomskådat i lagförslaget.

Det här är inte rocket-sience, ingen programmering behövs, ingen moddning av hårdvara utan endast att köpa sakerna hos sin återförsäljare, integrera med fria programvaror och gömma allt under sängen i pojkrummet.

Det är en solklar och enkel teknisk lösning med legala implikationer som snart kan stävjas med två lagar med en lika solklar juridisk omfamning att ge sig på person och distribution av produkter,

Detta sagt för att belysa vad produkterna är kapabla att utföra i sitt möjliga tekniska sammanhang.
Enskilt är nämnda produkter mer eller mindre harmlösa legalt sett.

Postad 28 februari 2014 - 01:16

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

• 1 130 inlägg
  • 0
Problemet löst... Jag hade helt enkelt för gammalt boxerkort ver 2.0 mot nuvarande ver 4.0
När jag till slut efter otroligt dryga människor på boxer fick kortet utbytt funkade det kanon.

Postad 28 februari 2014 - 08:13

Katsche
  • Katsche
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Problemet löst... Jag hade helt enkelt för gammalt boxerkort ver 2.0 mot nuvarande ver 4.0
När jag till slut efter otroligt dryga människor på boxer fick kortet utbytt funkade det kanon.

Grattis, att du lyckades få ett nytt ! Har själv försökt, men ej lyckats... Det är precis som om dom förstår vad det handlar om...!? Men som tur var funkade mitt kort endå :) jag har 3.4.

Redigerat av Katsche, 28 februari 2014 - 08:18.

Postad 28 februari 2014 - 15:07

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

• 1 130 inlägg
  • 0
Ja dom var väldigt dryga jag tappade humöret flera gånger! Problemet är ju att dom testar att skicka ny information till kortet mm. Men lättast är att skrapa eller knäcka till chippet lite så den helt enkelt ÄR trasig sen kan dom köra alla tester dom vill.
Bara att spela dum och inte ha en aning varför kortet slutat funka.. Men man betalar ju extra korthyra just för att få nytt kort om det pajar.. Det sa dom när jag får några år sen undrade varför jag betalar abonnemang + korthyra..

Jag satt lätt över en timme i telefon!! sen konstaterade även puckot i andra änden att kortet inte funkade.

Postad 28 februari 2014 - 15:14

Katsche
  • Katsche
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Ja dom var väldigt dryga jag tappade humöret flera gånger! Problemet är ju att dom testar att skicka ny information till kortet mm. Men lättast är att skrapa eller knäcka till chippet lite så den helt enkelt ÄR trasig sen kan dom köra alla tester dom vill.
Bara att spela dum och inte ha en aning varför kortet slutat funka.. Men man betalar ju extra korthyra just för att få nytt kort om det pajar.. Det sa dom när jag får några år sen undrade varför jag betalar abonnemang + korthyra..

Jag satt lätt över en timme i telefon!! sen konstaterade även puckot i andra änden att kortet inte funkade.

Ha, ha jag kan förstå det :)

Postad 28 februari 2014 - 16:01

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

varför skrapa/knäcka kortet räcker ju att bara inte ha kortet i boxen eller ha i det o spela bra de kan ju liksom inte se dit kort typ bara envägs information

Postad 28 februari 2014 - 16:46

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

• 1 130 inlägg
  • 0
Därför dom vill att du ska läsa upp vad det står för meddelanden på "tvn" eller boxen då..
Så testar dom att skicka nya signaler.. Samt så kollar dom när kortet senast funkade mm.
Det kan ju vara svårt att låssas om kortet funkar men har för gammalt chip för att clona.

Postad 01 mars 2014 - 00:13

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0
Ja men glöm inte att du kan ta vilket kort du vill o sätta i boxen så länge den har ett chip för att få meddelanden tex ett gammalt bankkort ger samma felmeddelanden. bryter man kortet så är man helt utan kanalerna man betalar för och vem vet hur länge de dröjer innan man får nytt kort... sen finns det en risk att de vill ha kortet tebax och då ser dem ju att det finns en åverkan på kortet tex då jag så upp mitt viasat för några år sen så ville de ha tillbaka kortet..

Redigerat av Duckface21, 01 mars 2014 - 00:16.

Postad 08 april 2014 - 19:00

cagaton
  • cagaton
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Jag får verkligen inte min Clone+ att fungera.

Jag har ett av klientkorten i tv'n i vardagsrummet och det andra i tv'n i sovrummet. Kortet i vardagsrummet fungerar, men jag får det inte att fungera i sovrummet.

Ringde till ComHem och bad dom paira CA-modulen vilket ska vara gjort och när jag hade comhem-kortet i CA-modulen och tv'n i sovrummet så fick jag bild ett tag efter att ha pratat med kundtjänst. Här trodde jag att allt var löst. Jag tog därför ur ComHem-kortet och stoppade in det i Clone+ servern och klientkorten i vardagsrummet och sovrummet, men likförbannat fungerar det inte i sovrummet.

Vad är problemet?

Postad 08 april 2014 - 19:27

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

• 1 141 inlägg
  • 0
Hade liknande problem och flytta clone+ servern lite närmare sovrummet.
Nu fungerar det utan problem. Värt att prova i allafall.

Postad 08 april 2014 - 19:31

cagaton
  • cagaton
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Hade liknande problem och flytta clone+ servern lite närmare sovrummet.
Nu fungerar det utan problem. Värt att prova i allafall.

Okej, har tänkt tanken, men det står ju på klientkortet att den har full mottagningsstyrka så man tycker ju att det inte ska vara det.

Postad 08 april 2014 - 19:47

cagaton
  • cagaton
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
När dom pairar CA-modulen, finns det någon speciell tid som man måste ha ComHem-kortet i CA-modulen innan man drar ut det och stoppar det i Clone+modemet? Tänker om man drog ut det för snabbt. Drog ut det bara 1-2 minuter efter att jag såg att det fungerade.

Postad 14 juli 2014 - 14:51

AudioSmurf
  • AudioSmurf
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0
Hejsan

Förlängde mitt Boxerabbonemang förra veckan och fick precis hem en Humax BXR-HD+2 och den verkar inte fungera med mitt SmartWi :-( När jag skall kolla på kodade kanaler så fattar inte boxen att det sitter ett kort istoppat! :-((( Jag har första versionen av SmartWi med klientkort ver.8. På Boxerkortet står det version 4.0.

Är det någon här som får cardsplitters att fungera med Humax BXR-HD+2 ?

Mvh... /AudioSmurf

Postad 17 juli 2014 - 18:39

Unregisteredbb4ed367
  • Unregisteredbb4ed367
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej

Jag har också fått detta problem efter att fått hem Humax BXR-HD+2...... nåt man kan göra eller har Boxer varit och pillat bort denna möjlighet...

Mvh

Redigerat av Unregisteredbb4ed367, 18 juli 2014 - 12:21.

Postad 18 juli 2014 - 12:56

Unregisteredbb4ed367
  • Unregisteredbb4ed367
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
HEJ

Problemet löst med smartwin och Humax BXR-HD+2, råkade av nån anledning upptäcka att boxen inte kände av orginalkortet när jag satte i det och då drog jag ut det ett par cm och liksom smätte in det igen med pekfingret och då hittade boxen kortet....
Då tänkte jag att jag testar samma sak med klientkortet, alltså satte det på plats men dom sista cm så slog jag lite lätt in det och då läste boxen av det utan problem, tydligen ngt.i kortläsaren som gjorde att om man sköt in kortet försiktigt så lästes det inte riktigt av sas. Dålig kvalitet kanske??
men testa att ge kortet en mild "smäll" dom sista cm så löser det sig tydligen, funkade iaf. för mig!

Mvh Maggnus

Postad 24 juli 2014 - 13:13

AudioSmurf
  • AudioSmurf
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0
Hehe... tack för tipset. Provade igen och när jag trodde att kortet var i botten så gick det faktiskt att trycka in det några millimeter till och nu funkar det!

Postad 01 augusti 2014 - 19:12

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

• 1 399 inlägg
  • 0
Ny lag idag 1/8, 2014:

Postad bild

Card-Sharing är alltså INTE samma sak som Cardsplitters, så sådana är fortfarande lagliga!

Redigerat av Kung Nu, 01 augusti 2014 - 19:15.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.