Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Brottsligt att knäcka betal-tv

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 05 februari 2014 - 13:23

Unregistered220d6a49
  • Unregistered220d6a49
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
Nu jäklar böjer sig regeringen för programbolagen.
Man lär väl inte ens få dela mellan två burkar hemma.

http://computerswede...knacka-betal-tv

Jag hävdar envist fortfarande att vad de (bolagen) strålar ner på min tomt har jag rätt att göra precis vad jag vill med Postad bild


#2

Postad 05 februari 2014 - 13:29

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 2
Självklart är det brottsligt.

#3

Postad 05 februari 2014 - 16:02

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0
Frågan är om man här främst syftar på cardsharing via internet och liknande eller om avser cardsharing lokalt i hemmet (card splitting). Det senare känns mer tveksamt om det skulle vara olagligt iom att man då faktiskt är kund.

#4

Postad 06 februari 2014 - 09:45

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0
Detta handlar ju om Cardsharing via Internet, inte om CardSplitters.

Regeringen har siktet inställt på så kallad cardsharing, där kort för digital-tv-boxar delas mellan många användare.


I ett hem är man knappast 'många användare' på det viset som avses i lagtexten.

#5

Postad 06 mars 2014 - 21:58

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Och det är ju helt självklart att sån cardsharing är olagligt.

#6

Postad 12 mars 2014 - 10:09

AC3
  • AC3
  • Forumräv

  • 866 inlägg
  • 0
Som installatör undrar jag vad det blir av förslaget: ”Det ska också vara straffbart att sälja eller installera den olovliga utrustningen.”
Blir det även förbjudet att installera en parabol som ger signal till den fruktansvärt kriminella apparaten utrustad med ett originalkort?
Det är faktiskt inte alls alla som har en Dreambox eller liknande bara för att kunna nyttja cardsharing. Många har dessa satellitmottagare bara för att de, till skillnad från de ”snikna” operatörsboxarna, är stabila, snabba och användarvänliga. Förutom massor av finesser och plugins kan de dessutom ta emot och lagra tusentals kanaler från en uppsjö av olika satelliter. Själv har jag en VU+ kopplad till en parabol med 7 LNB vilket ger ca. 6500 TV-kanaler. I mottagaren sitter det ett original Canal digitalkort.

#7

Postad 12 mars 2014 - 19:45

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2 791 inlägg
  • 0
Var i lagförslaget står det att en parabolantenn ska bli olagligt?

#8

Postad 12 mars 2014 - 21:03

AC3
  • AC3
  • Forumräv

  • 866 inlägg
  • 0

Var i lagförslaget står det att en parabolantenn ska bli olagligt?

Det står inte exakt så, men det står "sälja eller installera den olovliga utrustningen"
Som jag ser det så är inte en Dreambox olaglig, men vad byråkraterna kommer fram till är en helt annan sak.

Men personligen så skiter jag i vilket, mitt jobb är att montera antenner och fixa bra signal - that's it!
Under alla år så har det hänt att jag har sett en hel del olagliga saker hemma hos folk, som hembrännare mm. Men det skulle väl aldrig falla mig in att berätta det för någon.

#9

Postad 13 mars 2014 - 07:00

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2 791 inlägg
  • 2
Men då är det ju digitalboxen som blir brottslig, inte parabolantennen som du skrev. Det var det jag ifrågasatte kring ditt inlägg.

Redigerat av Berkan, 13 mars 2014 - 07:01.


#10

Postad 13 mars 2014 - 08:47

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Då är HTPC med TV kort också olaglig.
Du kan olovligt titta på kanaler på samma sätt där som vilken Lihnuxbox som helst.
Går för den delen på i princip vilken digitalbox som helst då de finns cardsplitters som kan ta emot koder över nätverket för vanlig CI plats. Det senare funkar dessutom för pairade kanaler då det i det fallet är digitalboxen som som avkodar kanalerna.

#11

Postad 13 mars 2014 - 08:55

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2 791 inlägg
  • 2
Men det är ju inte digitalboxen som blir olaglig, utan den del i kedjan som möjliggör "snyltandet", cardsplittern i ditt exempel Leatherface.

#12

Postad 13 mars 2014 - 10:53

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Gjorde bara jämförelse med dom som pratar om att Dreambox och liknande skulle bli olaglig.
Sen kan man ju köra den lösningen för privat bruk för kort man betalar själv inom hushållet som majoriteten av dom som har den typen av boxar.

Redigerat av Leatherface, 13 mars 2014 - 10:53.


#13

Postad 13 mars 2014 - 20:43

ruva
  • ruva
  • Mästare

  • 2 786 inlägg
  • 0
Jag tror att de flesta i Sverige tycker det är okej att man ska betala per TV-apparat. Annars hade det ju inte funkat för företagen att få in merparten av sin inkomst från tvillingkort. Jag menar att folk gör detta frivilligt till tom 3-4 TV apparater. Lika okej som de tycker det är att betala för reklamkanler som TV 3 och Kanal 5 samt lite extra för HD kanalerna TV3 HD, TV4 HD och Kanal 5 HD.

Att Dreambox mm skulle bli olagliga är ju för att man kan strema till dator (alltså till fler skärmar/TV) eller dela med sig av sina inspelningar helt okrypterade till vem som hellst.

Vi lever i en kapitalistisk demokrati och folket bestämmer dvs vi alla tillsammans.

Men helt okej att vi har våra åsikter och delar med oss av dem här utan att uppmana till lagbrott :)

Tvillingkort?

Är det endast i Sverige det systemet tillämpas. Kollade lite löst på SKY och ser inget om krypteringsavgifter och betala dubbelt för fler TV-apparter. http://www.skytv.co.nz/prices.aspx

Redigerat av ruva, 13 mars 2014 - 20:51.


#14

Postad 13 mars 2014 - 21:41

SweX
  • SweX
  • Lärjunge

  • 391 inlägg
  • 0

Tvillingkort?

Är det endast i Sverige det systemet tillämpas. Kollade lite löst på SKY och ser inget om krypteringsavgifter och betala dubbelt för fler TV-apparter. http://www.skytv.co.nz/prices.aspx

Det där är SKY i Nya Zeeland och inte i England om det var dom du ville kolla hos.

Sen tror jag att bara för att dom inte nämner något om nån krypteringsavgift så innebär ju inte det att den inte redan är inkluderad i priset.

Canal Digital Sverige har fortfarande tvilling eller +99kr per Rum/TV.

Men hos CD i Danmark och Norge ser det lite annorlunda ut.

Norge

Canal Digital PLUS gjør at man for en pris får samtlige tv-kanaler som er i hovedabonnement også tilgjengelig på opptil fire rom. Det kan være tv’er du har på f.eks barnerommet, kjellerstua og hytta.

Må jeg ha Canal Digital Plus for å få TV i flere rom?
Ja, for å kunne få TV i flere rom fra 1.januar må man abonnere på Canal Digital Plus. For denne prisen vil du nå få alle tv-kanalene du har på hoved abonnementet på opp til fire rom hvor du har tv-abonnement, samt tilgang på 50 timer med kjente barnefilmer og tv-serier fra Barnas SF Favoritter.


Danmark

Ja, hos Canal Digital har du mulighed for at se tv i op til fire rum på et abonnement. Tv i op til fire rum er altså inklusiv i dit tv-abonnement hos Canal Digital. Vi kalder tv i op til fire rum for Multiroom. Ønsker du at se de bedste tv-kanaler fra Canal Digital på flere tv i hjemmet, så er Multiroom løsningen for dig.

Du betaler kun for de ekstra tv-bokse Dit tv-abonnement bliver ikke dyrere, hvis du ønsker tv i flere rum, du betaler alene for de nødvendige tv-bokse eller digitale kortlæsere i hvert af dine ekstra rum samt evt. installation.

Ekstra udgift til C More kunder Hvis du er Premium eller C More kunde gør vi opmærksom på, at C More kanalerne pga. særlige rettigheder koster 99 kr. pr. md. pr. ekstra rum, hvis disse ønskes i ekstra rummene. Du kan dog stadig se de øvrige kanaler i tv-pakken uden at betale ekstra for dit abonnement.



#15

Postad 14 mars 2014 - 07:25

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Jag tror att de flesta i Sverige tycker det är okej att man ska betala per TV-apparat.


Absolut INTE!
Däremot så TVINGAS folk betala för de flesta inte vet att det finns alternativ såsom Cardsplitters.


Tvillingkort?

Är det endast i Sverige det systemet tillämpas. Kollade lite löst på SKY och ser inget om krypteringsavgifter och betala dubbelt för fler TV-apparter.


I t ex England finns det ju mängder av helt fria (Reklam-) HD-kanaler i luften, därav att deras version av Humax-boxen saknar Kortläsare.

Varför kan inte vi ha det likadant, men nu har vi låst in oss i ett betalsystem för även Reklamkanaler, och det lär vi få dras med lääänge än ...

Bedrövligt att man ska behöva betala för att se REKLAM!

#16

Postad 14 mars 2014 - 08:33

Unregisteredb71577f7
  • Unregisteredb71577f7
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0

Jag tror att de flesta i Sverige tycker det är okej att man ska betala per TV-apparat. Annars hade det ju inte funkat för företagen att få in merparten av sin inkomst från tvillingkort. Jag menar att folk gör detta frivilligt till tom 3-4 TV apparater. Lika okej som de tycker det är att betala för reklamkanler som TV 3 och Kanal 5 samt lite extra för HD kanalerna TV3 HD, TV4 HD och Kanal 5 HD.

Tror du har helt fel, det är snarare så att kunderna inte har något val (förutom cardsplitters o dyl, men sånt har inte alla koll på). Du har rätt i att företagen får en stor inkomst för minimal kostnad på tvilllingkortshanteringen, men det är nog inte kunderna som jublar mest över detta. Jag betalar över 700sek för mitt CanalDigital-abonnemang, jag måste säga att jag tycker det borde räcka för att få se det på mer än en TV, nu har jag tvillingkort lik förbannat, och det är inte för att jag vill.
Det blir intressant de närmaste åren att se hur hur "Play"-funktionerna kommer att behandlas, de ingår i dagsläget (t.ex. Viaplay/Cmore play), dessa kan i många lägen ersätta tvillingkort, jag är lite rädd för att programbolagen kommer att börja ta betalt för dessa på samma sätt när kunderna blivit "beroende" av dem.
Avgiftsbelagda tvillingabonnemang är en styggelse och ENBART till för generera extra inkomster för leverantörerna.

#17

Postad 15 mars 2014 - 09:30

Unregistered5ef354db
  • Unregistered5ef354db
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Det är väl inte "antal boxar" i ett hushåll man skall jaga utan "antal tittare per kort". Skall en ett persons hushåll betala lika mycket som t. ex 2,3,4 5 eller fler som tittar. Är det vettigt att enpersons hushållet skall bära med sig boxen mellan vardagsrum och t. ex sovrummet. Att hålla på att ta ut och sätta i korten ska man ju inte göra enligt operatörerna, då detta kan ta skada.

#18

Postad 15 mars 2014 - 18:16

SweX
  • SweX
  • Lärjunge

  • 391 inlägg
  • 0

Det är väl inte "antal boxar" i ett hushåll man skall jaga utan "antal tittare per kort". Skall en ett persons hushåll betala lika mycket som t. ex 2,3,4 5 eller fler som tittar.

Så om en person som bor själv har två TV's/mottagare i exempelvis vardagsrum och sovrum, så betalar man bara för en.

Jag ska ta ett TV program som exempel som jag dock inte tittar på men har hört talas om, nämligen Familjen Annorlunda, det handlar om familjer med 8,9,10+ barn i familjen som kanske har 1, 2, kanske 3 TV's ska dom då betala mycket mer pga att dom har många barn. Det låter ju väldigt korkat och verkligen inte bättre eller billigare om man jämför med hur det funkar idag.

Är det vettigt att enpersons hushållet skall bära med sig boxen mellan vardagsrum och t. ex sovrummet.

Svaret för den personen är ett tvilling abb, dock så räcker det att ta med sig kortet mellan rummen och inte hela boxen om man har två boxar eller TV's med inbyggd mottagare.

#19

Postad 16 mars 2014 - 10:39

Unregistered5ef354db
  • Unregistered5ef354db
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Räkna bort barn under, låt oss säga under 16 år. Men barn vill ju sällan kolla samma program som föräldrarna så då gäller ju redan idag tvilling, trilling etc för den familjen.plus flera boxar.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.