Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung UE46D7005 och UE46D8005

1003 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Samsung D8005 55" LED TV - UE55D8005 (TV) 7 7.279068 (42) Inga priser
Samsung D7005 55" LED TV - UE55D7005 (TV) 3 7.449998 (19) Inga priser
Samsung UE46D8005 (TV) 7 8.939392 (32) Inga priser
Samsung D7005 46" LED TV - UE46D7005 (TV) 6 7.974358 (38) Inga priser
Samsung D8005 40" LED TV - UE40D8005 (TV) 4 6.749998 (3) Inga priser
Samsung D7005 40" LED TV (TV) 3 8.75 (3) Inga priser
Samsung SSG-3100GB (3D-glasögon) 3 7.749998 (3) Inga priser
Samsung SSG-3300CR (3D-glasögon) 3 6.5 (1) Inga priser
Samsung SSG-3300GR (3D-glasögon) 2 (0) Inga priser
Samsung SSG-3700CR (3D-glasögon) 3 8.333332 (2) Inga priser
Samsung D6327 46" (TV) 4 8.374998 (7) Inga priser
Samsung SSG-P31002 (3D-glasögon) 2 7.666666 (2) Inga priser
Samsung D8005 (TV) 7 7.4 (4) Inga priser
Samsung SSG-3050GB (3D-glasögon) 4 7.666666 (2) Inga priser
Samsung SSG-P30502 (3D-glasögon) 6 (0) Inga priser
Samsung F8005 46" LED TV - UE46F8005 (TV) 9 8.519998 (24) Inga priser
27 relaterade trådar
Samsung Plasma TV 2013 (868 inlägg) 2 år sedan
LG 65SK8500 vs Samsung QE65Q7F (5 inlägg) 8 år sedan
Bra val på 75"? Samsung, LG eller vad? (49 inlägg) 9 år sedan
Hur står dig en dyrare tv som är några år mot en nyare billig? (5 inlägg) 10 år sedan
Sämre bild med kortmodul? (6 inlägg) 10 år sedan
Samsung LCD/LED 2013 (1150 inlägg) 10 år sedan
UE46F8005 tappar internet på netflix (16 inlägg) 11 år sedan
Röstning. Ni som köpt Samsung LCD D8005 i 46 alt 50 " har ni (109 inlägg) 11 år sedan
Textning i 3D ? (3 inlägg) 12 år sedan
Mellandagsrea 2013 (197 inlägg) 12 år sedan
Ännu en "vilken ska jag välja"-tråd – PS50ST60Y / 46F8005 / KDL-W80 (6 inlägg) 12 år sedan
Samsung UE-50F6505 VS Sony KDL-47W805 (2 inlägg) 13 år sedan
Köpråd Sharp LC-60LE741S (+2 Samsung +1 Sharp) (181 inlägg) 13 år sedan
Stora problem med ghosting (?) i min samsung UE55D8005 / (UE55D7005) (15 inlägg) 13 år sedan
Koppla Sonos Connect till Samsung HT-D6750W på bästa sätt (0 inlägg) 13 år sedan
3D-brillor, kan man välja fritt? (4 inlägg) 13 år sedan
Känns detta igen? "Värd ställer in för uppdatering" (UE55D8005) (3 inlägg) 13 år sedan
Panasonic VT30 vs. Samsung D8005 (132 inlägg) 14 år sedan
TH-42PX70EA vs UE46D8005 (3 inlägg) 14 år sedan
Köpråd kring 60 tum (23 inlägg) 14 år sedan
MellandagsREA 2011 - Här samlar vi allt (95 inlägg) 14 år sedan
TV-modeller med inbyggd DVB-T2 (41 inlägg) 14 år sedan
dvb-t2 (11 inlägg) 14 år sedan
Samsung 46 UE46D6327 tankar (13 inlägg) 14 år sedan
Samsung UE46D8005 och ljud på HD-kanaler Boxer? (14 inlägg) 14 år sedan
40tums skärm till datorn och för att se tv (5 inlägg) 14 år sedan
Samsung D65XX vs D7XXX vs 8XXX vs other (1 inlägg) 15 år sedan

Postad 03 August 2011 - 21:27

Unregistered90f62e0d
  • Unregistered90f62e0d
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Hej! Är det någon som vet hur man får igång textning (på filmer och engelska tv-serier) i tv4-play appen? Hittar ingen info på deras sida.

Postad 04 August 2011 - 09:02

Motin
  • Motin
  • Beroende

• 1021 inlägg
  • 0
Hej !

Hur långt sitter ni ifrån era 55:or ? Och störs ni av något pipljud från era paneler ?

/Motin

Postad 04 August 2011 - 09:45

THomaX
  • THomaX
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0

Hej !

Hur långt sitter ni ifrån era 55:or ? Och störs ni av något pipljud från era paneler ?

/Motin

Hej!

Jag sitter på 2,5m just nu (när möbleringen blir klar blir det 3m) och jag hör inget pipljud.
Skulle det komma från själva panelen som du skriver eller från högtalarna? Jag använder inte högtalarna iaf.
Det enda som är lite störande med TVn just nu är edgebleedingen, annars är jag nöjd så här långt utan allt för mycket testande.

Edit:
Kan tillägga att jag har en UE55D8005.

Redigerat av THomaX, 04 August 2011 - 09:46.

Postad 04 August 2011 - 11:27

Wahlberg22
  • Wahlberg22
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

THomaX: Tvn ska vara ståendes när den körs hem.

OT:
Varför ska TV'n fraktas stående? Plasmorna skulle ju fraktas stående för att glaset kunde spricka, jämför med fönster glasskivor etc som aldrig fraktas liggande då vibrationer (typ väg-gupp) kan få glaset att knäckas. LED/LCD har ju normalt inget glas och kvittar hur de fraktas.

Postad 04 August 2011 - 13:42

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

• 918 inlägg
  • 0

OT:
Varför ska TV'n fraktas stående? Plasmorna skulle ju fraktas stående för att glaset kunde spricka, jämför med fönster glasskivor etc som aldrig fraktas liggande då vibrationer (typ väg-gupp) kan få glaset att knäckas. LED/LCD har ju normalt inget glas och kvittar hur de fraktas.

Är du yr. Alla LCD TV har en glasyta belagd med TFT (Thin Film Transistor), antingen ytan är matt eller blank.
Det är en helt annan sak att vissa tillverkare väljer att kränga på ytterligare ett glas ovanpå det befintliga.

Postad 04 August 2011 - 13:51

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

• 1323 inlägg
  • 0
Körde hem min 55" 7005 liggande o fick rådet i 2olika affärer att göra så, o att dom själva både får dom levererade så o kör till kunder med dom liggande..

Sitter 3m ifrån, inga pipljud eller andra tokigheter.

Postad 05 August 2011 - 06:25

Motin
  • Motin
  • Beroende

• 1021 inlägg
  • 0
Ok, jag kommer sitta ca 3-3,2m ifrån när jag flyttat iordning.

Hmm det är panelen som piper, inte hela tiden men ganska ofta :S. Jag har också en UE55D8005.

Redigerat av Motin, 05 August 2011 - 06:27.

Postad 05 August 2011 - 06:30

Flash78
  • Flash78
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Hmm märkligt att panelen skulle ge ifrån sig ett pipande ljud. sitter med en UE79B8005 själv och där finns inga konstiga ljud eller pip. Därimot så klickar den till när den varit avstängd ett tag efter lite tvtittande. Men det är ju helt normalt.

Postad 05 August 2011 - 13:29

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

• 918 inlägg
  • 0
Det är knappast panelen som piper. Det vore inte möjligt.
Vad ni hör är med största sannolikhet LED Driver boostern bakom panelen (en DC-DC som matar LED:arna med
rätt spänning) och ibland kan oscillatorfrekvensen jittra hörbart ifall den hamnar i ett ostabilt läge.
Detta är ett mycket vanligt fenomen som beror på undermåligt kompenserad feedbackslinga för LED spänningen.
Det kan även vara den switchade AC-DC nätdelen inuti TV:n som jittrar.
Jag stöter ofta på fenomenet i mitt jobb som konstruktör inom switchad kraftelektronik.

Postad 05 August 2011 - 14:16

mico01
  • mico01
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Hittade ingen tråd om Samsungs nya modell 6757, enligt en säljare på Elgiganten skulle panelen på den modellen motsvara 8005. Det som verkar skilja enligt samsungs hemsida är att den har lägre clear motion rate och har en enkel PVR.

Kunde inte jämföra dessa i butik ( placerade långt ifrån varandra med olika källor ).

Priset på denna är dessutom högre än d7005 och designen tilltalar mig mer är den silverfärgade ramen på 7005/8005.

Postad 05 August 2011 - 14:39

Wahlberg22
  • Wahlberg22
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Är du yr. Alla LCD TV har en glasyta belagd med TFT (Thin Film Transistor), antingen ytan är matt eller blank.
Det är en helt annan sak att vissa tillverkare väljer att kränga på ytterligare ett glas ovanpå det befintliga.

Dagiskommentarer typ "Är du yr." kan jag vara utan när jag försöker föra en seriös diskussion.
Kan du ge mig en källa på detta att alla LCD tv skulle ha en glasskiva? Detta har jag aldrig hört talas om tidigare, och har ändå jobbat med detta i många många år. För två-tre år sen var jag på en föreläsning av LG's tekniska chef, som jag tyvärr inte minns namnet på, och han höll en grundlig genomgång av skillnaden mellan LCD & Plasma. Stod bla och monterade ner en LCD-TV bit för bit och förklarade allting. Hur som helst så minns jag i alla fall att han berättade om det här med frakt stående/liggande, och han sa att Plasma-TV måste fraktas stående pga glasskivan, LCD behöver inte det.

Ursäkta off topic, har en D8005, som jag givetvis fraktade hem utan problem.

Postad 07 August 2011 - 11:27

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

• 918 inlägg
  • 0

Kan du ge mig en källa på detta att alla LCD tv skulle ha en glasskiva? Detta har jag aldrig hört talas om tidigare, och har ändå jobbat med detta i många många år. För två-tre år sen var jag på en föreläsning av LG's tekniska chef, som jag tyvärr inte minns namnet på, och han höll en grundlig genomgång av skillnaden mellan LCD & Plasma. Stod bla och monterade ner en LCD-TV bit för bit och förklarade allting. Hur som helst så minns jag i alla fall att han berättade om det här med frakt stående/liggande, och han sa att Plasma-TV måste fraktas stående pga glasskivan, LCD behöver inte det.

Jag ifrågasätter starkt din så kallade "kunskap" från jobbet.
Har du aktivt jobbat med att utveckla produkter med TFT:er, där det ingick att montera ner en TFT i dess
beståndsdelar för att se var den kunde förbättras...nej, jag trodde väl det.
Jag har dock gjort just detta. Mig veterligen beläggs fortfarande en glasskiva med tunnfilmstransistorer i en array.
Men det är inte vilket standard fönsterglas som helst, utan ett väldigt tunt, segt och flexibelt glas som används.

Jag refererar dig till Wikipedia för en lektion i ämnet så du uttalar dig rätt nästa gång.
http://en.wikipedia....CD#Construction
http://en.wikipedia....isplay_industry
Citat:
"The circuit layout process of a TFT-LCD is very similar to that of semiconductor products.
However, rather than fabricating the transistors from silicon formed into a crystalline silicon wafer,
they are made from a thin film of amorphous silicon deposited on a glass panel."

Redigerat av Honkium, 07 August 2011 - 11:28.

Postad 08 August 2011 - 19:40

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
Alla kartongerna till platt-tv-apparaterna är märkta på någon sida (pilar med streck under) som visar hur de skall transporteras.
Tidigare var det mest plasmor som behövde transporteras stående. Idag skall många stora LCD-er också transporteras stående. Har man transporterat på ett felaktigt sätt kan TV-en ta skada genom att det tunna glaset (i LCD-er kiselskivan som är glas, i plasmor glasskivan med håligheter för plasmaurladdingarna) skadas.

Man bör transportera rätt, inte minst för att slippa problem med garantin. En del säljare vill inte ersätta en TV som transporterats felaktigt. Att en del av transporterna till leverantörerna sker på felaktigt sätt, samt att man även kan se att en del TV-apparater lagras felaktigt i butikerna är för mig helt obegripligt.

Postad 09 August 2011 - 19:08

Wahlberg22
  • Wahlberg22
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Jag ifrågasätter starkt din så kallade "kunskap" från jobbet.
Har du aktivt jobbat med att utveckla produkter med TFT:er, där det ingick att montera ner en TFT i dess
beståndsdelar för att se var den kunde förbättras...nej, jag trodde väl det.
Jag har dock gjort just detta. Mig veterligen beläggs fortfarande en glasskiva med tunnfilmstransistorer i en array.
Men det är inte vilket standard fönsterglas som helst, utan ett väldigt tunt, segt och flexibelt glas som används.

Jag refererar dig till Wikipedia för en lektion i ämnet så du uttalar dig rätt nästa gång.
http://en.wikipedia....CD#Construction
http://en.wikipedia....isplay_industry
Citat:
"The circuit layout process of a TFT-LCD is very similar to that of semiconductor products.
However, rather than fabricating the transistors from silicon formed into a crystalline silicon wafer,
they are made from a thin film of amorphous silicon deposited on a glass panel."

Tack för länkarna, jätteintressant, men jag hittade tyvärr inte svaret på frågan vi diskuterar.

Och jag förstår fortfarande inte tonen i dina inlägg, vi är ju på ett forum, eller? "bla bla gör si och så innan du uttalar dig nästa gång..." vad är det för tuppfäktningssnack???

Jag vet att denna typ av skärm innehåller ett s.k. glassubstrat, men precis som du skriver är det ju inte alls som en glasskiva. När det gäller plasmaskärmar är det ju (ofta) just en glasskiva, och transporterar du den liggande, kör på ett rejält gupp så att den hoppar/vibrerar så finns det ju risk för sprickor i glaset.
Jag ställer mig frågande till om det är SAMMA ORSAK till varför man rekommenderas att transportera t ex en LED stående. Jag tror snarare det handlar om risken för stapling. Typ en microvågsugn uppepå en kartong med en 55" led känns ju som en dum idé.

Jag orkade naturligtvis inte läsa igenom allt på wikipedia, står det där i texten att glaset kan spricka av att ligga ner så ber jag om ursäkt.

Postad 09 August 2011 - 21:16

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

• 918 inlägg
  • 0
Ojdå, handlade frågan om att "glaset" skulle spricka. Det var inget jag svarade initialt på.
Mitt inlägg handlade bara om att alla LCD har sin TFT film på att s.k "glassubstrat" vilket i sig är en tunn glasskiva.
Att den skulle spricka via transportvibrationer har jag aldrig hört, möjligen på riktigt stora paneler vid rätt frekvens.
Dock har vi krossat massor av TFT:er avsiktligen på jobbet via droptester och fallande kula test.
Jag kan garantera dig att "substratet" spricker precis som en riktig fönsterglasskiva men hålls ihop av TFT filmen.
Liknade ett bilfönster som aldrig "går i tusen bitar" utan bara spräcks.

Ang min barska ton är det tyvärr ett dåligt uppförande från min sida. Jag ber om ursäkt för att ha sårat dig.
Ibland är man bara trött efter mycket slit och då är det lätt hänt att man kräker ur sig när man hör något felaktigt.

Redigerat av Honkium, 09 August 2011 - 21:18.

Postad 10 August 2011 - 05:37

Wahlberg22
  • Wahlberg22
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Ojdå, handlade frågan om att "glaset" skulle spricka. Det var inget jag svarade initialt på.
Mitt inlägg handlade bara om att alla LCD har sin TFT film på att s.k "glassubstrat" vilket i sig är en tunn glasskiva.
Att den skulle spricka via transportvibrationer har jag aldrig hört, möjligen på riktigt stora paneler vid rätt frekvens.
Dock har vi krossat massor av TFT:er avsiktligen på jobbet via droptester och fallande kula test.
Jag kan garantera dig att "substratet" spricker precis som en riktig fönsterglasskiva men hålls ihop av TFT filmen.
Liknade ett bilfönster som aldrig "går i tusen bitar" utan bara spräcks.

Ang min barska ton är det tyvärr ett dåligt uppförande från min sida. Jag ber om ursäkt för att ha sårat dig.
Ibland är man bara trött efter mycket slit och då är det lätt hänt att man kräker ur sig när man hör något felaktigt.

Ursäkten godtas.
Men jag känner att jag har inte blivit klokare. Jag påstod ingenting utan ifrågasatte någons kommentar om att man måste frakta LCD stående, då jag hört motsatsen, och ville veta hur det egentligen ligger till.

Du hävdar ju bestämt att man ska frakta skärmarna stående, men är tveksam till om de kan gå sönder av transportvibrationer. Så, jag börjar om igen, varför ska man frakta dem stående?

Redigerat av Wahlberg22, 10 August 2011 - 20:46.

Postad 10 August 2011 - 06:29

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
En LCD kan du nog lägga ner. Men tillverkarna vill vara helt säkra och rekommederar troligtvis att man inte lägger ner dem för säkerhets skull. Sedan är ju risken att knäcker en LCD av misstag ifall något ramlar på den när den ligger. Men ska den ligga ensam, då tror jag risken är minimal att du knäcker skärmen. Om du inte kör som en biltjuv då... :)

Postad 10 August 2011 - 07:42

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

• 918 inlägg
  • 0

Du hävdar ju bestämt att man ska frakta skärmarna stående, men är tveksam till om de kan gå sönder av transportvibrationer.
Så, jag börjar om igen, varför ska man frakta dem stående?

Sorry, du måste referera till någon annan. Jag har aldrig påstått vilken position skärmar måste fraktas i.
Min 60LD550N kom iallafall stående. Sedan fick vi lägga den ner när foten skulle på. Inga problem.

Postad 10 August 2011 - 20:58

Wahlberg22
  • Wahlberg22
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Sorry, du måste referera till någon annan. Jag har aldrig påstått vilken position skärmar måste fraktas i.
Min 60LD550N kom iallafall stående. Sedan fick vi lägga den ner när foten skulle på. Inga problem.

Hmmm...vi måste missuppfattat varandra fullständigt. Någon i tråden skrev att man MÅSTE frakta LED-TV stående. Då skrev jag och undrade om det stämde, då jag hört att det är ok att frakta dem liggande.

Då kallade du mig yr och att jag inte skulle uttala mig om sånt jag inte vet etc...fast du reagerade bara på att jag skrivit att det inte var någon glasskiva i TV'n, och jag menade glasskiva som kan spricka, men du trodde jag menade "ämnet glas" överhuvuttaget?! Vilken soppa :-)

Jag tror man kan frakta alla TV hursomhelst, så länge det inte händer något på vägen...

Slut med OT från mig.

Tillbaka till UE55D8005.
Jag har lite problem med svärtan. Det blir alldeles för mörkt i skuggpartier av bilden. T ex när man lirar spel på PS3 så blir mörka partier av bilden nästan helt svarta, och man ser inte vad man håller på med. Om jag ökar ljusstyrkan mycket så framträder det jag vill se, men då blir hela bilden för ljus och grå, och clouding syns mer.
Finns det någon annan inställning? Har skruvat runt på det mesta utan att hitta rätt, t ex gamma, HDMI svärta etc.

TIdigare körde jag en Panasonic plasma, där hade jag inte alls samma problem.

Postad 11 August 2011 - 08:25

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

• 918 inlägg
  • 0
Ang våran lilla "dispyt" - Sorry igen, & No offense taken. Det är lätt hänt. Jag skulle ha preciserat tydligare.
Man kan ta lärdom detta att man måste alltid vara noga med både sin läsning och sitt svar och inte "anta".

På min LG finns en inställning som kallas Svart Nivå under Avancerat. Kanske finns något liknade på Samsungen.
Ändrar man den den från Låg till Hög så ökar detaljnivån i svarta partier till bekostnad av en blaskigare bild.
Jag har valt att alltid ha den på Låg förutom när man glor på väldigt mörka filmer då ändrar jag till Hög nivå.
I en mörk film påverkar det inte blaskigheten i bilden. Däremot ökar svartdetaljerna till en mycket bra nivå.

Postad 11 August 2011 - 17:01

Sunbringer
  • Sunbringer
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Tjena!

Jag är på god väg att köpa UE55D005, men tvekar lite angående främst en sak och det är skärmens funktionalitet i ett hyffsat ljust rum. Anledningen till att jag undrar är för att vi har stora vardagsrumsfönster som vätter västerut vilket innebär ett ganska stort ljusinsläpp.

Jag har läst att det ska ligga en svart film över glaset som gör att det inte blir så mycket reflexer. Ni som har denna tv hemma, hur upplever ni reflexer.

Jag måste säga att de olika exemplar som jag har sett i butiker med lysrörsbelysning har jag inte irriterat mig på reflexer särskilt mycket. Men materialet som har rullat har oftast varit väldigt ljusstarkt och färgstarkt. Jag är därför orolig för att det kommer bli jobbigt att se mörka scener i filmer och att man kommer att se sig själv i rutan istället för huvudpersonen.

Tack på förhand till alla som kan bidra med lite omdömen angående detta!

Postad 18 August 2011 - 18:46

gambito
  • gambito
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Besökte Mediamarkt + Hemmabiobutiken igår. Mkt snack om clouding etc på dessa, men jag tyckte det var vassaste maskinen i 3D och Blue ray när jag tittade. Är iofs bara en vanlig amatör...

Har nu bestämt mig för att köpa en 8005:a, tycker egentligen den är lite dyr. Men köper jag en annan tv kommer jag ångra mig. Elgigantens 30 dagar öppetköp garanti lockar, ifall man nu skulle råka ut för clouding som folk pratar om så mkt.

Hur som helst, vilket väggfäste rekommenderar ni till 55"? Samsungs egna kostade 1200:-, vilket jag tyckte var saftigt för några plåtbitar :)

Tänkte dessutom vänta tills den hamnar runt 20-21k, vilket inte borde dröja allt för länge.

Postad 18 August 2011 - 19:39

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Besökte Mediamarkt + Hemmabiobutiken igår. Mkt snack om clouding etc på dessa, men jag tyckte det var vassaste maskinen i 3D och Blue ray när jag tittade. Är iofs bara en vanlig amatör...

Har nu bestämt mig för att köpa en 8005:a, tycker egentligen den är lite dyr. Men köper jag en annan tv kommer jag ångra mig. Elgigantens 30 dagar öppetköp garanti lockar, ifall man nu skulle råka ut för clouding som folk pratar om så mkt.

Hur som helst, vilket väggfäste rekommenderar ni till 55"? Samsungs egna kostade 1200:-, vilket jag tyckte var saftigt för några plåtbitar :)

Tänkte dessutom vänta tills den hamnar runt 20-21k, vilket inte borde dröja allt för länge.

Jag skulle råda dig till att köpa plasman istället, har du tittat på den?
Dvs PS51D8005.

Postad 18 August 2011 - 20:10

gambito
  • gambito
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Jag skulle råda dig till att köpa plasman istället, har du tittat på den?
Dvs PS51D8005.

Kollade på båda i hemmabiobutiken. Tyckte att 8005 piskade den både på blue ray och på 3D. Säljaren tyckte Panasonic V30 (? på namnet) men den tilltalade mig inte riktigt i utseende + den blir lite för dyr.

Sedan kan jag vara helt ute och cykla här, mkt därför jag funderar på att handla på elgiganten så jag kan lämna tillbaka den om jag ångrar mig.

Har även sjukt mkt ljus i rummet där den står. Haft en plasma i 7 år och har stört mig på dagtid att den är så mörk.

Postad 21 August 2011 - 12:24

homery
  • homery
  • Lärjunge

• 416 inlägg
  • 0
Uppdaterat mjukvaran i min ue46D8005 idag,fanns en ny på samsungs hemsida 17aug.
Tycker det e konstigt att d inte finns nå release notse i samband me ny mjukvara,vore kul å läsa vilka ändringar/förbättringar som gjorts...

Postad 22 August 2011 - 11:09

klauzer
  • klauzer
  • Lärjunge

• 459 inlägg
  • 0
Varför köpa en 8000 serie om man kan få en 7000 för 3000kr mindre?
Har jag missat något?
Jag ser att 8000 kanske klarar av fler undertext filer, men är det värt 3000kr?

Postad 22 August 2011 - 17:22

fredpencil
  • fredpencil
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hej!
Finns det nån vänlig själ som kan hjälpa mig?! Köpte en 7005 för några veckor sen och har nu fått problem med "vita linjer" (eftersläpningar???) framförallt när jag kollar på fotboll. Finns en massa bildförbättringsprogram men inga hjälper nämbart. Är det någon som har en schysst inställning för att förbättra bilden? Flera som har detta problem eller ska jag lämna tillbaka den? Tacksam för hjälp!

Postad 22 August 2011 - 17:26

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1954 inlägg
  • 0

Finns en massa bildförbättringsprogram men inga hjälper nämbart.

Har du provat att stänga av dessa bildförbättringar? Annars prova det, försvinner problemet så kan du för skojs skull sätta på bildförbättringarna en för en och se vad som ev orsakar ditt problem.

Kolla bl a på flatpanels sida , där kan man få en del tips angående inställningar.

/Fredrik

Postad 22 August 2011 - 17:44

fredpencil
  • fredpencil
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Har du provat att stänga av dessa bildförbättringar? Annars prova det, försvinner problemet så kan du för skojs skull sätta på bildförbättringarna en för en och se vad som ev orsakar ditt problem.

Kolla bl a på flatpanels sida , där kan man få en del tips angående inställningar.

/Fredrik

Har testat stänga av alla och sen sätta på en efter en men det hjälper inte. Tack för tipset på flatpanel!

Postad 22 August 2011 - 17:51

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1954 inlägg
  • 0
Så ditt problem är kvar efter det att du har stängt av alla bildförbättringar?

Dessa inställningar kan man prova, är för D8000 serien. Från FlatpanelsHD

Picture preset: Movie
Backlight 8
Contrast 95
Brightness: 45
Sharpness: 0
Tint: G50/G50
Eco Off
Black Tone Off
Dynamic Contrast Off
Shadow detail 0
Gamma +1
Color Space Auto
Flesh Tone 0
xvYCC Off
Edge enhancement Off
Motion lighting Off
LED Motion Plus On
Color Tone Warm1
Size Screen Fit
Digital Noise Filter Off
Mpeg noise filter Off
Film mode Off
HDMI Black level Low
Motion Plus Off
R-Offset 27
G-Offset 24
B-Offset 22
R-Gain 32
G-Gain 22
B-Gain 17

/Fredrik

Redigerat av porch123, 22 August 2011 - 18:29.

Postad 22 August 2011 - 18:26

fredpencil
  • fredpencil
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Så ditt problem är kvar efter det att du har stängt av alla bildförbättringar?

Dessa inställningar kan man prova, är för D8000 serien.

Picture preset: Movie
Backlight 8
Contrast 95
Brightness: 45
Sharpness: 0
Tint: G50/G50
Eco Off
Black Tone Off
Dynamic Contrast Off
Shadow detail 0
Gamma +1
Color Space Auto
Flesh Tone 0
xvYCC Off
Edge enhancement Off
Motion lighting Off
LED Motion Plus On
Color Tone Warm1
Size Screen Fit
Digital Noise Filter Off
Mpeg noise filter Off
Film mode Off
HDMI Black level Low
Motion Plus Off
R-Offset 27
G-Offset 24
B-Offset 22
R-Gain 32
G-Gain 22
B-Gain 17

/Fredrik

Yes, problemet kvarstår hur jag än gör....Testade dina inställningar men det hjälpte heller inte. Svårt att avgöra om det blir något bättre men isåfall är det marginellt. Samsung säger bara att man får räkna med eftersläpningar på LED. Men jag är sjukt nära att lämna tillbaka den....

Postad 22 August 2011 - 18:28

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1954 inlägg
  • 0
Tråkigt då, har själv ingen LCD med led så har inga mer tips. Hoppas det löser sig.

/Fredrik

Postad 25 August 2011 - 17:20

gambito
  • gambito
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
1. Funkar smart tv stream funktionen via en mac ?
2. Är den så pass bra att den kan ersätta en mediaspelare (Har idag en mac mini kopplad till tvn)

Postad 26 August 2011 - 12:29

Aldabal
  • Aldabal
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Tänkte köpa en Samsung D7005. Jag har även en Galaxy s2 och tänkte därför använda mobiltelefonen som fjärrkontroll. Vet någon om det fungerar att använda funktionen att slå av och på tvn med blåtand?

Postad 26 August 2011 - 13:37

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

• 918 inlägg
  • 0

Tänkte köpa en Samsung D7005.

Tänker du på Plasma D7005 eller LCD D7005? Det är stor skillnad på dessa till plasmans fördel.

Ifall du vågar dig på LCD varianten måste jag höja ett varningens finger. Dom är allihopa Edge Crap LED.
Risken för clouding/bleeding är extremt stor på precis alla D7005 modeller. Nästan 100% garanterat mög.
Läs omdömena på LCD D7005:orna så inser du snabbt att detta är en TV man skall med största grad undvika.

Postad 26 August 2011 - 14:00

ganksta1
  • ganksta1
  • Forumräv

• 551 inlägg
  • 0

Tänkte köpa en Samsung D7005. Jag har även en Galaxy s2 och tänkte därför använda mobiltelefonen som fjärrkontroll. Vet någon om det fungerar att använda funktionen att slå av och på tvn med blåtand?

Det funkar via Wifi inte blåtand. Nej det går inte att slå på tvn med appen till telefonen.

Postad 26 August 2011 - 20:37

Lukaluka
  • Lukaluka
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Tänker du på Plasma D7005 eller LCD D7005? Det är stor skillnad på dessa till plasmans fördel.

Ifall du vågar dig på LCD varianten måste jag höja ett varningens finger. Dom är allihopa Edge Crap LED.
Risken för clouding/bleeding är extremt stor på precis alla D7005 modeller. Nästan 100% garanterat mög.
Läs omdömena på LCD D7005:orna så inser du snabbt att detta är en TV man skall med största grad undvika.

Själv är jag mycket nöjd med bilden på min min Edge Led D7005 så jag håller inte med. Verkar som många har problem men inte alla det är helt klart. Visst har den en aning clouding men det syns inte när jag ser på TV/film, bara när man växlar bildkälla eller dyligt och då ska det vara helt mörkt i rummet.

Postad 28 August 2011 - 12:33

hafrse
  • hafrse
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Taget från en review av D8000 vilket är motsvarigheten till D8005 på USA-marknaden:
"Although the LED backlight technology found on the Samsung D8000 is the edge-LED variant that is responsible for the set’s super-slim form factor, the Korean TV maker has implemented a “Micro Dimming Plus” video processing algorithm on the D8000, which the company claims will mimic local-dimming LED systems to deliver deeper blacks and brighter whites through more precise and localised backlight control". <- Som framgår är tvn fortfarande upplyst via edge-led. I USA har man infört ett hårdvarubaserad local dimming system (micro dimming plus) vilket enligt flera reviews ska fungera väldigt bra för att motverka clouding och flashlightning. Detta system finns inte i Sverige (och inte heller i övriga Europa vad jag vet). Här lanseras tvn endast med micro dimming vilket är en mjukvarubaserad dimmingfunktion och uppenbarligen inte i närheten av lika bra som micro dimming plus, då min 55d8005 helt klart lider av clouding.

Samma här, min 55d8005 lider av enorm clouding, ca 3 gånger mera än min gamla 6serien (LED). Kan det vara den mjukvarubaserad dimmingfunktionen ?

Postad 28 August 2011 - 12:38

hafrse
  • hafrse
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Ok, någon som kan något om detta:

OM man kopplar till en extern HD, kan man spela in en kanal och sen samtidigt titta på en annan?
(någon berättade att man kan det, DOCK kunde man INTE spela in en HD (där pairing av kortet spelar en roll) och sedan se på en annan HD kanal.)

Någon som kan bekräfta eller dementera?

Exemplet ovan gäller:
UE40D8005 + CI+ modul + ComHem HD Paket

följdfråga på det är:
Är TV:n ComHem godkänd? (då pratar vi HD Pairing via CI+)

Man kan bara spela in med den inbyggda digtaal tunern och inte från en extern box!

Postad 28 August 2011 - 13:15

hafrse
  • hafrse
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Börja med att testa Samsungs support settings för att minimera clouding.
Fick denna nedan för att försöka få bukt med min clouding.
Blev lite bättre dock ej tillräckligt.

Ringde även supporten idag och sa att nedan hjälpt föga.
Fick till svar att tända upp mer i rummet (öka ljus) för att på så sätt dölja eländet.
Samsung tar inte "Clouding" som ett fel utan hänvisar till "ånger rätten"
När den gått ut är det kört så jag tänker nyttja min enda utväg "ånger rätten" innan den går ut.
Till er andra som upptäckt "Clouding" utanför "ångerrätten" väntar nog bara en service kostnad från Samsung
där man fastslår att Tv fungerar och ej tar Clouding som ett fel.

Picture mode:FILM
Bakgrundsljus: 4*
Kontrast: 73
Ljusstyrka: 46
Skärpa: 0
Färg:48
Ton (G/R):G48 /R52

Avancerade inställningar.
Svärtningsnivå:AV
Dynamisk Kontrast:AV
Gamma:1
Färgområde:Auto
Vitbalans:0
Kantförbättring:AV

Färgområde (Personlig)
Röd:Auto
Grön:Auto
Blå:Auto
Gul:Auto
Cyan:Auto
Magenta:Auto

Vitbalans

R-Offset:24
G-Offset:25
B-Offset 22
R-Gain 20
G-Gain 25
B-Gain 29

Bildalternativ

Färgton:Varm 2
Storlek:Autowide
Brus reducering:AV
Motion plus:Custom**
Endast blå:AV

Spel läge:AV
Energispar:AV

*Backlight kan höjas om nödvändigt i en ljusare miljö (speciellt under dagtid) för att öka detaljer och ljustyrka.
**I "anpassad" motionplus undermeny, ange (suddighet minskas) till "8" och (judder minskning) till "0"

Ang. Cloudingen: Jag lider med samma problem i min ue55d8005, jag förtår inte varför Samsung säger att det inte är ett fel när olika versioner av samma TV modell lider olika mycket av Clouding!
Panelerna borde sorteras och testas för minsta cloudingen innan monteringen, men så klart, Samsung vill inte ta kostnaden för tillverknings precisionen!

Dock så saknar jag ångerrätten eftersom butiken har inte ångerrätt på en öppnad förpackning...

Postad 28 August 2011 - 13:32

hafrse
  • hafrse
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

instämmer!

Postad 29 August 2011 - 22:58

Pinnacle
  • Pinnacle
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0
Nä, nu har jag haft denna TV hemma i några dagar och jag måste säga att jag är mycket besviken.

Visst, bilden är fin och skarp från en HD-källa men problemet med clouding/bleeding är påtagligt och så snart det kommer en mörk scen så är bilden flammig (s.k. clouding) i de mörkare partierna (speciellt vid hörnen på mitt exemplar).
Jag anser inte att sådana problem skall finnas på en TV för närmare 23.000 kr.

Jag har läst att det skiljer mycket från panel till panel men återigen anser jag att 23.000 kr är lite för mycket pengar om du måste lita på tur för att få en TV utan clouding/bleeding.

Jag har testat alla möjliga bildinställningar som jag hittat på diverse forum, vissa ger betydligt lindrigare problem med clouding/bleeding men då på bekostnad av bilden som istället blev grådassig.

Har även sett lite tendenser till ghosting/lagg/eftersläpning, kanske någon inställning som jag inte har hittat ännu men tendenserna finns där.

55" (speciellt en LCD/LED som är väldigt skarp i bilden) är även snäppet för stort för SD-sändningar (som t.ex. vanlig digital-tv sändning) och bilden blir inte speciellt bra, om du sitter på 4.5 meters avstånd som vi gör hemma så spelar det mindre roll men om du går närmare TVn ser det inte speciellt bra ut.

Tror att 55" plasma fungerar bättre då en plasma är mjukare i bilden och därmed också mer förlåtande för en dålig källa.

Jag ska i alla fall testa TVn veckan ut, får jag inte till problemen som jag beskrivit ovan så lämnar jag tillbaka den och hänger upp min 5-år gamla trotjänare (Pioneer PDP-507XA) på väggen igen!

Ni som har en LCD/LED TV i Samsungs D8000-serie utan clouding/bleeding, grattis!

Antingen har ni haft tur eller så är ni inte lika känsliga som jag som anser att en bild ska vara helt svart när den är just svart och det skall inte finnas en massa defekter i den...

Redigerat av Pinnacle, 31 August 2011 - 11:11.

Postad 30 August 2011 - 06:14

hafrse
  • hafrse
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Nä, nu har jag haft denna TV hemma i några dagar och jag måste säga att jag är mycket besviken.

Visst, bilden är fin och skarp från en HD-källa men problemet med clouding/bleeding är påtagligt så snart det kommer en mörk scen och jag anser inte att detta problem skall finnas på en TV för närmare 23.000 kr.

Jag har läst att det skiljer mycket från panel till panel men återigen anser jag att 23.000 kr är lite för mycket pengar om du måste lita på tur för att få en TV utan clouding/bleeding.

Jag har testat alla möjliga bildinställningar som jag hittat på diverse forum, vissa ger betydligt lindrigare problem med clouding/bleeding på bekostnad av bilden som istället blev grådassig.

Har även sett lite tendenser till ghosting/lagg/eftersläpning, kanske någon inställning som jag inte har hittat ännu men tendenserna finns där.

55" (speciellt en LCD/LED som är väldigt skarp i bilden) är även snäppet för stort för SD-sändningar (som t.ex. vanlig digital-tv sändning) och bilden blir inte speciellt bra, om du sitter på 4.5 meters avstånd som vi gör hemma så spelar det mindre roll men om du går närmare TVn ser det inte speciellt bra ut.

Tror att 55" plasma fungerar bättre då en plasma är lite mjukare i bilden.

Jag ska i alla fall testa TVn veckan ut, får jag inte till problemen som jag beskrivit ovan så lämnar jag tillbaka den och hänger upp min 5-år gamla trotjänare (Pioneer PDP-507XA) på väggen igen!

Ni som har en LCD/LED TV i Samsungs D8000-serie utan clouding/bleeding, grattis!

Antingen har ni haft tur eller så är ni inte lika känsliga som jag som anser att en bild ska vara helt svart när den är just svart och det skall inte finnas en massa defekter i den...

Korrekt, det som jag har upplevt utöver bleeding och clouding på alla digitala kanaler (interna tunern) och via HDMI är att i mörka partier i en bild så flyter det rörliga mosaic objekt! det är svårt att beskriva men de kommer i ett visst läge och ljusförhållanden, kan vara så att TV:n har problem med att jämna ut komprimeringen som uppkommer av MPEG2/3/4 i svaga ljuspartier. Fenomenet finns inte i min gamla 46C6005!
Analoga kanaler har inte det problemet.

Postad 31 August 2011 - 07:41

mrharakiri
  • mrharakiri
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Är det någon som vet hur man sorterar kanalerna eller bygger en favoritlista på 7005 modellen?

Postad 01 September 2011 - 18:51

LillaJocke
  • LillaJocke
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Var in på elgiganten i Luleå och såg denna tv, den är ju så fruktansvärt vacker. Det enda jag har gjort är att gått och fundera på när jag ska köpa den, men så läser man runt lite på internet och alla bara klagar på den... så man ska skippa att köpa den då eller?

Postad 01 September 2011 - 19:26

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

• 918 inlägg
  • 0

...alla bara klagar på den... så man ska skippa att köpa den då eller?

Så rätt så...köp istället en med bra bildkvalitet. Utsidan är helt oviktig.

Postad 01 September 2011 - 19:50

LillaJocke
  • LillaJocke
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
m3 och en annan sida gav ju den nästan full pott, är dom blinda dom? :/

Postad 01 September 2011 - 20:07

klauzer
  • klauzer
  • Lärjunge

• 459 inlägg
  • 0

Fick kanske bra betalt från Samsung :-)

Postad 01 September 2011 - 20:10

LillaJocke
  • LillaJocke
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
http://www.konsument...98532fa113.html

dom också då antar jag :rolleyes:

Postad 01 September 2011 - 20:30

Pinnacle
  • Pinnacle
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0

Alltså vad gäller alla tester så visst, TVn har en riktigt grym bild så länge det är bild över hela panelen och så länge det är relativt ljust i rummet och så länge källan är bra (HD kvalitet).

Men om du, som jag, gillar att släcka ner i stort sett all belysning i rummet när man tittar på film så kommer du med stor sannorlikhet att se clouding/bleeding då det är i stort sett oundvikligt med edge LED tekniken. Stör du dig inte på att svarta partier, speciellt mot hörnen/kanterna, är flammiga så lär det inte vara några problem.

Här är en bild som illustrerar hur det ser ut:
Postad bild

Nedan två bilder på TVn som för tillfället hänger på min vägg:
Postad bild
Postad bild

Det ryktas dock om att vissa paneler lider mer av clouding än vad andra gör och om det stämmer så beror det på hur pass tur du har.

Mitt råd är att köpa i en butik som lämnar öppet köp, som t.ex. Elgiganten som lämnar hela 30 dagars öppet köp (kolla dock först med dem i butiken för att vara helt säker!!).
Då kan du i lugn och ro testa TVn hemma, är du inte nöjd kan du lämna tillbaka den för det är vad jag tänker göra med min TV efter helgen!

Lycka till!

Redigerat av Pinnacle, 01 September 2011 - 20:48.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.