Epson lanserar nya projektorer
1011 svar till detta ämne
Postad 03 november 2011 - 14:57
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3 067 inlägg
Är sj väldigt intresserad av 6000W där man slipper hdmi kabel och istället skickar signalen trådlöst, hittar dock inga recensioner som beskriver hur bra den trådlösa funktionen är.
Jag har nu testat funktionen här i butiken. Det fungerar bra utan några påtagliga fel vid "allmäntittande". Hårdkör man det så kan man i utvalda scener se att den trådlösa förbindelsen introducerar en hel del banding, dvs gradientövergångar som blir klart mer synbara. Så det är en funktion som för gemene man kan fungera om det inte går att dra kablar. Men kabel är ändå kabel och för bästa bild är det kabel som gäller. Om just du kan leva med bieffekterna måste du förstås titta på själv, men nu har du i alla fall något underlag. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 03 november 2011 - 16:12
next
-
next
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Marcus, förlåt om jag "beat a dead horse" men eftersom du verkar både ha kunskap och resurser... Way ahed of you...Har haft ND filter liggande i butiken de senaste 7-8 åren. Första gången jag tog med dem var när Sony hade sin modell HS50 och Sanyo och Epson fick ordentligt stryk i svärtan(pga högre ljusflöde) av den. Då försökte vi få till bättre svärta på de maskinerna med ND filter. Tyvärr så strulas bilden till lite för mycket(enligt mig) och det blev inget bra resultat.
Läst om några gånger men fortfarande vet jag inte om du menar att du testat det på TW6000 och inte fått något bra resultet eller om du tidigare inte fått något bra resultet. Skulle du kunna förtydliga? Om det inte finns "överflöd" med ljus från början så förstår jag att vit-nivån blir lidande om man halverar ljuset men i just TW6000 fallet skulle det vara för att den har för mycket ljus i 2D-läget. Därför borde väl bilden "förbättras" om man tar ned hela skalan, både vit- och svartnivån, medan i tidigare fall var väl syftet framförallt att få ned svart-nivån? Såg enligt någon "RFQ" att de rekommenderade ca 12ftl vilket skulle innebära att TW6000 t.o.m borde köras med något kraftigare än ett ND2 filter för "mörkrum" och normal dukstorlek. Skulle gärna vilja förstå mer i ämnet och var min ev. tankevurpa är!? Dessutom är det inte så praktiskt för det finns ingen filtergänga på projektorernas objektiv och silvertejp känns inte riktigt bra på denna nivå.
OM det skulle förbättra bilden är det praktiska ett mindre problem (tror jag får medhåll från flera på forumet) ;-) TiA /next
Postad 03 november 2011 - 16:35
silver_se
-
silver_se
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Hej,
Sitter med en Epson TW-1000 som jag är nöjd med överlag.
Jag kör den i ett öppet rum där det är mycket ströljus, det är också svårt att mörklägga.
Kör den 6 meter från väggen, tyvärr vägrar sambo att ha duk, så jag kör den mot en vitmålad slät vägg.
(valet va trots allt enkelt, projektor på vit vägg eller titta på en TV från 6 meter.....)
Är lite nyfiken på att sälja TW-1000 och istället gå på en TW 6000 pga ljusfaktorn.
Men blir orolig när jag läser kring allt om dukar o kvalite på dessa och hur det påverkar bilden på TW6000
Det blir ingen duk i mitt vardagsrum, är då inte TW6000 något för mig?
Råd mottages tacksamt.
//S
Postad 03 november 2011 - 16:37
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3 067 inlägg
Läst om några gånger men fortfarande vet jag inte om du menar att du testat det på TW6000 och inte fått något bra resultet eller om du tidigare inte fått något bra resultet. Skulle du kunna förtydliga?
Jag har testat det tidigare och jag har som hastigast också provat på TW5900. Har provat med ett ND4 filter på TW5900 och självklart sänker filtret omfånget. Samtidigt så tar det bort styrkan med just denna modell. Epson har valt att göra projektorn särdeles ljusstark och det är dess främsta styrka. Svärtan blir så klart bättre men projektorn tappar också "stinget" i bilden och i jämförelse mot tex Mitsu HC4000 eller TW3200 så hamnar svärtan på ungefär samma nivå, men båda de sistnämnda har då ett bättre pop i bilden och känns skarpare och lite mer transparenta. Man kan säga att filtret tycks lägga på en hinna på bilden, eller något sådant. Filter finns i butiken så för den nyfikna är det bara att komma och titta själv. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 03 november 2011 - 19:46
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
Forumräv
-
-
606 inlägg
Hm? Hur väl står sig min gamla BenQ W5000 om jag skulle sätta i en ny lampa mot dessa eller TW3200?
Vintertid (ok, september - mars) är det fullständigt kolsvart i rummet med hyfsat lite ströljus/reflexion från duken, och då nästan enbart från taket. 104" 1.0 vit duk från ca 4.5 meter. Har 'falkögon' så skärpa är ju rätt trevligt.
Min Benke 5000 har ju vaknat igen efter DMD-chippets plötsliga död. (kallstart hjälpte)..
Vi provar igen...
Postad 04 november 2011 - 13:50
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1 242 inlägg
Jag har nu testat funktionen här i butiken. Det fungerar bra utan några påtagliga fel vid "allmäntittande". Hårdkör man det så kan man i utvalda scener se att den trådlösa förbindelsen introducerar en hel del banding, dvs gradientövergångar som blir klart mer synbara.
Så det är en funktion som för gemene man kan fungera om det inte går att dra kablar. Men kabel är ändå kabel och för bästa bild är det kabel som gäller.
Om just du kan leva med bieffekterna måste du förstås titta på själv, men nu har du i alla fall något underlag.
MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Vad menar du med att hårdköra? Snabba sekvenser/klipp? Knepiga testbilder/mönster? Är 10/12 meter HDMI kabel att föredra?
Postad 04 november 2011 - 14:08
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3 067 inlägg
Vad menar du med att hårdköra? Snabba sekvenser/klipp? Knepiga testbilder/mönster? Är 10/12 meter HDMI kabel att föredra?
För att lära sig mer om skillnaderna och vad man tappar i bild så behöver jag visa det. Så mitt tips är att du i så fall går till en handlare och får en demo på skillnaderna. En bra 12m HDMI kabel är defintivt att föredra. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 04 november 2011 - 14:54
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1 242 inlägg
För att lära sig mer om skillnaderna och vad man tappar i bild så behöver jag visa det. Så mitt tips är att du i så fall går till en handlare och får en demo på skillnaderna. En bra 12m HDMI kabel är defintivt att föredra.
MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
jo, jag vet vad banding är och hur det ser ut men frågan är mera om det är synbart vid normalt tittande på en film, det var därför jag undrade vad du menade med hårdkörning.
Postad 04 november 2011 - 14:59
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3 067 inlägg
jo, jag vet vad banding är och hur det ser ut men frågan är mera om det är synbart vid normalt tittande på en film, det var därför jag undrade vad du menade med hårdkörning.
Om man specifikt letar efter felet så syns det tydligt i utvalda scener. Om du ser det vid normalt tittande kan ju inte jag veta. Det är just därför jag tycker att du ska titta själv. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 04 november 2011 - 16:15
Andreas266
-
Andreas266
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Hej,
Sitter med en Epson TW-1000 som jag är nöjd med överlag. Jag kör den i ett öppet rum där det är mycket ströljus, det är också svårt att mörklägga.
Kör den 6 meter från väggen, tyvärr vägrar sambo att ha duk, så jag kör den mot en vitmålad slät vägg. (valet va trots allt enkelt, projektor på vit vägg eller titta på en TV från 6 meter.....)
Är lite nyfiken på att sälja TW-1000 och istället gå på en TW 6000 pga ljusfaktorn. Men blir orolig när jag läser kring allt om dukar o kvalite på dessa och hur det påverkar bilden på TW6000
Det blir ingen duk i mitt vardagsrum, är då inte TW6000 något för mig?
Råd mottages tacksamt.
//S
En rullduk då? Som du "bygger in". Den syns ju i princip inte när den inte är nedrullad så den kan hon väl inte klaga på?
Postad 04 november 2011 - 16:37
spuj
-
spuj
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Marcus, hört något om när R-modellerna kan tänkas dyka upp?
Postad 04 november 2011 - 21:44
Pretorian
-
Pretorian
-
Forumräv
-
-
772 inlägg
Nu kan ni se några bilder i mitt album. Men det verkar vara problem att lägga till bilder så nu finns det inte så många.
Postad 05 november 2011 - 11:50
Pretorian
-
Pretorian
-
Forumräv
-
-
772 inlägg
Vill bara tillägga att jag så j***a nöjd med bilden och jag har nog mest React-duken att tacka det för. Ska bli kul att ställa in bilden lite mer efter att jag skaffat en sån Blu-Ray skiva. Men titta på bilder i mitt album så ser ni. Tack alla som fick mig att tänka mer på duken vikt i hemmabion.. speciellt en person.. :-)
Postad 05 november 2011 - 21:17
Pretorian
-
Pretorian
-
Forumräv
-
-
772 inlägg
Två frågor:
Min Epson-fjärr startar jämt min Sony BD-spelare. Hur får jag bort det och hur kommer det sig att Sony och Epson är så bundis?
Jag tycker projjen låter lite ibland, den surrar till lite då och då. Kan det vara en sån där autoiris och behöver man ha på den? Störande ljud ivarjefall.
Postad 05 november 2011 - 22:19
Rob von South
-
Rob von South
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Två frågor: Min Epson-fjärr startar jämt min Sony BD-spelare. Hur får jag bort det och hur kommer det sig att Sony och Epson är så bundis?
Jag tycker projjen låter lite ibland, den surrar till lite då och då. Kan det vara en sån där autoiris och behöver man ha på den? Störande ljud ivarjefall.
Det är troligtvis den automatiska bländaren du hör. Ställer du den på AV så bör du inte höra några små surr. Läs manual för funktion. Angående påslagning och avstängning av anslutna enheter, läs under HDMI-länk i manualen.
Postad 05 november 2011 - 23:16
Pretorian
-
Pretorian
-
Forumräv
-
-
772 inlägg
Det löste båda grejerna. Tack.
Postad 06 november 2011 - 21:52
Pretorian
-
Pretorian
-
Forumräv
-
-
772 inlägg
Hur fungerar 3D på projektorn? Jag försökte testa det (utan glasögon) via min Xbox när jag spelade Batman: Arkham City. Jag satte på 3DTV i spelet och sen ändrade jag till 3D (tror jag) även på projektorn. Men är det allt? Är det bara på med glasögona sen? Jag tyckte inte bilden såg såå konstig ut om jag jämför med när jag ser 3D på bio och testar att ta av mig glasögona. Vill typ veta innan jag investerar i glasögon.
Postad 06 november 2011 - 22:01
Rob von South
-
Rob von South
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Hur fungerar 3D på projektorn? Jag försökte testa det (utan glasögon) via min Xbox när jag spelade Batman: Arkham City. Jag satte på 3DTV i spelet och sen ändrade jag till 3D (tror jag) även på projektorn. Men är det allt? Är det bara på med glasögona sen? Jag tyckte inte bilden såg såå konstig ut om jag jämför med när jag ser 3D på bio och testar att ta av mig glasögona. Vill typ veta innan jag investerar i glasögon.
Hur såg bilden ut? Du måste först och främst aktivera 3D i Xbox systeminställningar. När jag körde Crysis2 i 3D så väljer den sida vid sida men... projektorn synkade inte automatiskt utan jag fick gå in under: Signal > 3D inställningar > 3D format > Sida vid sida... då funkade det. Vet inte om det är så över lag med 360´n. Lycka till!
Postad 06 november 2011 - 22:23
Pretorian
-
Pretorian
-
Forumräv
-
-
772 inlägg
Bilden blinkade till och det blev lite mer "färgglatt" så något hände. I min Xboxs inställningar är 3d Enabled.
Det du skriver om "Signal..." är det i spelet Crysis eller är det projjens inställningar, eller Xboxens?
Och en sista fråga, vilka glasögon använder du? Måste jag betala 1400 för ett par eller kan jag ta ett par för 6-700 så länge det är active shutter?
Postad 06 november 2011 - 22:33
Rob von South
-
Rob von South
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Bilden blinkade till och det blev lite mer "färgglatt" så något hände. I min Xboxs inställningar är 3d Enabled.
Det du skriver om "Signal..." är det i spelet Crysis eller är det projjens inställningar, eller Xboxens?
Och en sista fråga, vilka glasögon använder du? Måste jag betala 1400 för ett par eller kan jag ta ett par för 6-700 så länge det är active shutter?
He he, färglatt är nog inte riktigt samma som 3D... du ska ju se bilden dubbelt, mer eller midre på olika ställen i bilden. Inställningar i projektorn. Panasonics TY-EW3D3 funkar fint, laddningsbara och finns i olika storlekar.
Postad 07 november 2011 - 19:44
Pretorian
-
Pretorian
-
Forumräv
-
-
772 inlägg
Jag tror jag lyckades med 3d i Crysis 2, det blev liksom dubbelt. Men i Batman så ställde jag först in sterescopic i spelet och sen försökte jag välja side-by-side i projektorn men då blev det blå skärm (från projektorn) fast menyn var kvar så jag kunde gå tillbaka till 2d.
Men då verkar ivarjefall HDMI-kabel, xbox och förstärkare klara 3d. Får skaffa glasögona nu också. Och Batman måste jag fixa ju. Hmmm
Postad 08 november 2011 - 20:47
Pretorian
-
Pretorian
-
Forumräv
-
-
772 inlägg
Här är video på min Epson EH-TW5900 tillsammans med min nya React-duk (och lite av den gamla vita duken):
http://youtu.be/agi4r2UdXhk
Postad 08 november 2011 - 20:56
yrrol2
-
yrrol2
-
Lärjunge
-
-
437 inlägg
Ja nog ser man skillnad. Tummeupp för filmklippet!
Reagerade på reflektionerna på ena väggen, kanske står någon blank möbel eller något men gav mig ju en tankeställare.
Postad 08 november 2011 - 21:52
Pretorian
-
Pretorian
-
Forumräv
-
-
772 inlägg
Ja nog ser man skillnad. Tummeupp för filmklippet! 
Reagerade på reflektionerna på ena väggen, kanske står någon blank möbel eller något men gav mig ju en tankeställare.
Om du tänker på det som är på höger sida så är det ett högblankt vitt skåp.
Postad 08 november 2011 - 23:18
Hays
-
Hays
-
Beroende
-
-
1 183 inlägg
Någon som har koll på om det finns någon butik som har tw5900 på demo i närheten av Sundsvall? Vill gärna se den innan jag bestämmer mig.
Postad 09 november 2011 - 18:36
Hays
-
Hays
-
Beroende
-
-
1 183 inlägg
Någon som sett till någon recension som listar fördelarna med tw6000 mot 5900 det skiljer ju inte så mycket i pris men vad gör den dyrare lite "bättre" om den nu ens är bättre. Att man får med ett par brillor motsvarar inte riktigt skillnaden +att den är lite ljuststarkare vilket kanske inte är en fördel när båda redan är så straka.
Postad 09 november 2011 - 19:44
Rob von South
-
Rob von South
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Ljus, glasögon, kontrast och färg (utanpå).
Postad 09 november 2011 - 21:15
next
-
next
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
... Att man får med ett par brillor motsvarar inte riktigt skillnaden +att den är lite ljuststarkare vilket kanske inte är en fördel när båda redan är så straka.
Har du kollat priserna idag på TW5900 resp. TW6000 (sker nedjustering nästan varje dag)? Har du kollat priset på Epsons brillor? Beroende på butik så är prisskillnaden mer eller mindre försumbar. /next
Postad 09 november 2011 - 21:47
NiKeMaN
-
NiKeMaN
-
Användare
-
-
193 inlägg
Någon som har någon teori på varför Epson / butikerna "dumpar" priserna på EH-TW6000?? 1500:- ner på bara en vecka!
Postad 10 november 2011 - 09:53
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3 067 inlägg
Marcus, hört något om när R-modellerna kan tänkas dyka upp?
Hänvisar till ett tidigare inlägg från mig. Något nytt har inte kommit sedan dess. https://www.minhembi...dpost&p=3411302MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund Någon som sett till någon recension som listar fördelarna med tw6000 mot 5900 det skiljer ju inte så mycket i pris men vad gör den dyrare lite "bättre" om den nu ens är bättre. Att man får med ett par brillor motsvarar inte riktigt skillnaden +att den är lite ljuststarkare vilket kanske inte är en fördel när båda redan är så straka.
Hänvisar till ett tidigare inlägg från mig. Vill du veta mer exakt än så bör du besöka en butik som kan visa båda två kalibrerade mot varandra i en shootout. https://www.minhembi...dpost&p=3422421MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 10 november 2011 - 09:58
Hays
-
Hays
-
Beroende
-
-
1 183 inlägg
Ska helt klart besöka en butik och kolla innan jag köper någon. Det är däremot väldigt dåligt med butiker i sundsvalls trakten. Den enda riktiga butik vi har väntar på w6000 innan dom ska sätta upp någon av dem på demo.
Postad 10 november 2011 - 12:53
Mr Daniel
-
Mr Daniel
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Sitter, precis som mång andra här, i tankarna kring att köpa en Epson TW6000. Det blir min första projektor och har därför väldigt liten erfarenhet av olika projektorer och dukar. Men av det jag har läst så verkar TW6000 vara en bra och prisvärd projektor som också har 3D. Den är också väldigt ljusstark vilket är bra då det är svårt att mörklägga helt när man bor i lägenhet, speciellt under sommarhalvåret.
Nu till min fråga, vad rekommenderar ni för duk till denna projektor? Jag har noll koll på dukar. Läste i något tidigare inlägg om någon som rekommenderade en grå duk (Euroscreen black grey). Är en ramspänd duk att föredra?
Någon som vet om det finns någon butik kring Gävle-trakten där man kan kika på denna projektor?
Postad 10 november 2011 - 13:15
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3 067 inlägg
Nu till min fråga, vad rekommenderar ni för duk till denna projektor? Jag har noll koll på dukar. Läste i något tidigare inlägg om någon som rekommenderade en grå duk (Euroscreen black grey).
Hänvisar(åter igen) till ett av mina tidigare inlägg om dukval. https://www.minhembi...ost&p=3422421Är Exempel på en högkontrastduk är Euroscreen ReAct som i ramspänt utförande heter Frame Vision eller Frame Vision Light. En grå väv gör bilden mörkare, med förbättrad svärta men med samma tapp i vitt. En högkontrastduk förbättrar svärtan ytterligare och behåller samtidigt det mesta av ljuset, därav namnet högkontrastduk. TW5900/TW6000 behöver all hjälp de kan få i svärtan och därför är en högkontrastduk det bästa valet, enligt mig. Svärtan blir dock inte på något sätt perfekt, men väldigt mycket bättre. en ramspänd duk att föredra?
Ja, om du kan ha det så ger det bättre prestanda för mindre pengar. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 10 november 2011 - 13:57
Mr Daniel
-
Mr Daniel
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Läste ditt tidigare inlägg innan Marcus, men nu förstår jag det hela lite bättre. Tack för svaret!
Postad 10 november 2011 - 19:49
Mr Daniel
-
Mr Daniel
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Höll på att sätta kaffet i vrång-strupen när jag kollade priserna på dessa dukar. Men hittade tillslut en som ev. kan passa i min budget. Skulle t.ex. denna http://www.hembiobut...p?pgrpnr=120520 fungera bra ihop med en TW6000? Eller har ni något annat alternativ på en bra duk för 4-5 tusen?
Postad 10 november 2011 - 19:56
maximm
-
maximm
-
Guru
-
-
4 105 inlägg
Det där är ju en helt vanlig vit duk, blir säkerledes ingen trevlig svärta där inte.
Postad 10 november 2011 - 22:08
Mr Daniel
-
Mr Daniel
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Det där är ju en helt vanlig vit duk, blir säkerledes ingen trevlig svärta där inte.
Hmmm....ok. Lär man upp i priser på runt 10 000:- för att få en duk (ramspänd) som gör projektorn rättvisa?
Postad 10 november 2011 - 22:11
Pretorian
-
Pretorian
-
Forumräv
-
-
772 inlägg
Jag lyckas inte få 3D i Batman Arkham City. Jag ställer in det i spelet och sen när jag ställer in projektorn till Side-by-Side så blir bilden blå (blue screen). I Crysis 2 fungerade det så allt borde vara kopplat rätt. Någon av er nya Epson-ägare som testat 3d i Batman?
Postad 11 november 2011 - 00:49
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4 536 inlägg
Hmmm....ok. Lär man upp i priser på runt 10 000:- för att få en duk (ramspänd) som gör projektorn rättvisa?
Om du inte har möjlighet att lägga några kronor på bättre mörkläggning, så kan det mycket väl vara så ja.
Postad 11 november 2011 - 08:47
Mr Daniel
-
Mr Daniel
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Om du inte har möjlighet att lägga några kronor på bättre mörkläggning, så kan det mycket väl vara så ja.
Så med en bra mörkläggning kommer man undan med en något billigare duk? Ledsen om mina inlägg är lite off-topic, och kanske borde ligga under "Dukar". Men då det är just denna projektor som lockar mest så är jag intresserad av vilken duk som passar bäst under mina förhållanden och med denna projektor.
Postad 11 november 2011 - 08:59
Andreas266
-
Andreas266
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Så med en bra mörkläggning kommer man undan med en något billigare duk?
Ja, men du får tänka på att vita väggar och tak också "förstör" en hel del. Jag funderar på att köpa mörkläggningstyg och hänga upp det provisoriskt på väggarna vid filmtittning.
Postad 11 november 2011 - 09:12
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10 389 inlägg
Bra mörkläggning är viktigare än en bra duk. Har man vita väggar och tak kan en högkontrastduk trots allt vara värd priset även om man har bra mörkläggning. Annars blir det dålig svärta.
Postad 11 november 2011 - 09:44
Mr Daniel
-
Mr Daniel
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Tack för många bra synpunkter grabbar. Får kanske bli en dyrare högkontrastduk ändå. I dagsläget har jag nämligen vita väggar och vitt tak i min lägenhet, men kommer nog att flytta inom kort och vet inte hur ljusförhållandena kommer vara i den nya lägenheten. Så för att vara på den säkra sidan att få bra bild så borde jag välja en högkontrastduk. Har jag fattat saken rätt då?
Postad 11 november 2011 - 09:47
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3 067 inlägg
Vill också tillägga att om det är så att man ni skaffar riktigt bra mörkläggning och gör taket/väggarna mörka så blir de nya Epsonmaskinerna inte lika lämpliga. De är utmärkta som "vardagsrumsprojektor", helst då ihop med högkontrastduk, men så fort rummet blir lite mer optimalt så blir begränsningarna i svärtan en stor bromskloss och ljusflödet är i högsta laget. Att ha typ 40-60fL i ett riktigt mörkt rum är i mesta laget, om man inte tittar med solglasögon  Den gamla modellen, TW3200, var mer balanserad i sitt ljusflöde med de förutsättningarna exempelvis. Tanken från Epson är förstås att man ska välja den mer påkostade TW9000 när man har lite bättre förutsättningar. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 11 november 2011 - 09:53
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10 389 inlägg
Och frågan är hur svärtan kommer att vara på TW9000...
Postad 11 november 2011 - 10:02
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3 067 inlägg
Och frågan är hur svärtan kommer att vara på TW9000...
Den frågan kvarstår  Bättre får man väl anta, men det är en viss konkurrens i den prisklassen... MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 11 november 2011 - 10:31
Hays
-
Hays
-
Beroende
-
-
1 183 inlägg
Det här kommer ställa till en del funderingar i mitt huvud.
Jag tror inte det finns någon möjlighet för mig att ha en ramspändduk. Har inte flyttat in i lägenheten än så är lite svårt att planera.
Jag måste alltså ha rullduk och om det är så som har betydligt bättre koll på projektorer än mig. Det är alltså högkontrast duk som gäller det betyder att jag måste lägga runt 16.000kr på en react rullduk. det tillsammans med TW6000 är ju ca 30.000kr. Betydligt mer pengar än jag hade tänkt mig från början och man kommer ju upp i en helt annan prisklass känns det som.
Är jag dum som ens funderar så här. Finns något billigare alternativ än react om man måste ha rullduk. Jag är medveten om att jag kanske inte får fult lika bra bild men om jag kan köpa en duk för under 10.000kr så är jag skert grymt nöjd med det också.
Allt hänger ju helt klart på hur vida jag kan ha ramspänt eller inte och det hänger nog mestadels på hur vida min sambo går med på det eller inte.
Kanske kan testa argumentet att hon får betala mellanskillnaden till en rullduk om hon inte går med på det.
Nu blev det massa svammel känner jag men det är det värt om jag bara får lite klarhet i röran.
Postad 11 november 2011 - 10:35
Pretorian
-
Pretorian
-
Forumräv
-
-
772 inlägg
Tack för många bra synpunkter grabbar. Får kanske bli en dyrare högkontrastduk ändå. I dagsläget har jag nämligen vita väggar och vitt tak i min lägenhet, men kommer nog att flytta inom kort och vet inte hur ljusförhållandena kommer vara i den nya lägenheten. Så för att vara på den säkra sidan att få bra bild så borde jag välja en högkontrastduk. Har jag fattat saken rätt då? 
Du kan titta i mitt galleri på min högkontrast med 5900 (om du inte redan gjort det). Det blev verkligen ett lyft. Jag har "vardagsrumsbio" med ljusa väggar och tak.
Postad 11 november 2011 - 11:56
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3 067 inlägg
Det här kommer ställa till en del funderingar i mitt huvud.
Inte så konstigt. Du försöker sätta dig in i ett ämne utan att ha testat olika produkter praktiskt. Det är i princip omöjligt eftersom du inte vet vad du kan och ska förvänta dig. Jag tror inte det finns någon möjlighet för mig att ha en ramspändduk. Har inte flyttat in i lägenheten än så är lite svårt att planera.
Då ska du nog lugna dig tills du vet mer om förutsättningarna. Jag måste alltså ha rullduk och om det är så som har betydligt bättre koll på projektorer än mig.
Du skrev precis, i raden ovanför, att du inte trodde det fanns möjlighet...Nu är det ett måste...Vilket är det nu som gäller? Det är alltså högkontrast duk som gäller det betyder att jag måste lägga runt 16.000kr på en react rullduk.
Det är inte alls säkert att det gäller för dig. Hur du kommer att uppleva svärtan och bilden är det ingen som vet, inte heller jag. det tillsammans med TW6000 är ju ca 30.000kr. Betydligt mer pengar än jag hade tänkt mig från början och man kommer ju upp i en helt annan prisklass känns det som.
Så är det absolut. Och om det är värt de pengarna kan du bara svara på själv. Men att göra det baserat på foruminlägg vore ganska korkat, om du frågar mig. Kanske blir du nöjd för betydligt mindre pengar. Kanske behöver du lägga ännu mer för att bli nöjd. Vem vet? Är jag dum som ens funderar så här. Finns något billigare alternativ än react om man måste ha rullduk. Jag är medveten om att jag kanske inte får fult lika bra bild men om jag kan köpa en duk för under 10.000kr så är jag skert grymt nöjd med det också.
Livet är fyllt av kompromisser och vilka du vill ta och vad du kräver/önskar för att bli nöjd vet du först när du har tittat själv. Allt hänger ju helt klart på hur vida jag kan ha ramspänt eller inte och det hänger nog mestadels på hur vida min sambo går med på det eller inte.
Förslagsvis så gör du då henne delaktig i inköpet. De flesta tjejer/kvinnor/fruar som följer med sina män för att titta på projektorlösning är betydligt mer öppna i sinnet än vad männen förväntar sig. Fördelarna med vad duken kan åstadkomma har kvinnor oftast mycket lättare att ta till sig. Att kunna ha en lampa tänd när man tittar med bibehållen kvalitet uppskattas oftast mest av det kvinnliga könet. De är också inte riktigt lika benägna att fokusera på dyr elektronik och ser helheten och samspelet mellan projektor/duk lite snabbare än oss grabbar. Vi vill mycket hellre lägga mer pengar på elektronik för att det är kul och missar ibland det viktigaste, bilden och slutresultatet. Kanske kan testa argumentet att hon får betala mellanskillnaden till en rullduk om hon inte går med på det.
Som sagt, ta med henne och gör henne delaktig. Att sälja in det utan att hon får se själv blir inte lätt och det är förstås ännu mer omöjlig om du inte har tittat själv och vet varför man ska ha de olika prylarna. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 11 november 2011 - 13:55
next
-
next
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Om det är någon som är ute efter en vit TW6000 men inte ville betala för WiFi versionen så PM:a mig (vill inte lägga ut länk för att bryta forumregler men framförallt för att inte förstöra får någon ev. köpare). [edit] Elgiganten har korrigerat sitt pris på TW6000W och säljer den inte längre som en "TW6000 (vit)" för samma pris som för sin "svarta" modell. [/edit] /next
Redigerat av next, 12 november 2011 - 00:09.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|