Vill inte lägga mig i eran trevliga diskussion
, men vill bara säga att grafen som Zartok sist länkade till var fel, det va med 2 subbar mätt (figur 19)
Här kommer länk till rätt mätning:
http://www.audioholi...mage010_004.gif
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Ny serie från Klipsch - Reference Premiere
Startad av
Zerox_no1
, Jan 05 2015 20:57
1096 svar till detta ämne
19 relaterade trådar
Postad 01 March 2015 - 21:09 Vill inte lägga mig i eran trevliga diskussion
Här kommer länk till rätt mätning: http://www.audioholi...mage010_004.gif Postad 01 March 2015 - 21:13
Har läst både fig 18 och fig 19 givetvis.
Men bra att det påpekas så inte någon annan eventuellt missar det. Riktigt potenta dessa Klipsch KW-120. Postad 01 March 2015 - 21:18 Elementet sitter inte neråt det är riktat framåt. Däremot är slavbasen riktad neråt. Subben saknar således basrelexrör och använder slavbas istället. Postad 01 March 2015 - 21:54
Man sätter inte en slavbas neråt då den har ett högre mms än värd basen och då klara den inte att ta upp kraften i från värd basen . Postad 01 March 2015 - 22:02
Givetvis så kan man sätta ett slavbaselement på vilken sida man vill på en sub, även i bottnen. Redigerat av AlexanderE, 02 March 2015 - 19:21. Postad 01 March 2015 - 22:07
Du får gärna utveckla detta då mina subbar är byggda så och så dåliga är dom inte...... Postad 01 March 2015 - 22:36
Jag lyssnade på RP160M helt själva(utan sub) drivna av både en Marantz i tiotusenkronorsklassen(jag har väldigt dålig koll på Marantz modeller) samt en Yamaha rx-v777. Yamahan var för att jämföra hur det antagligen skulle låta med min 773. Jag lyssnade hos MM i Helsingborg i deras "lyssningsrum" dom håller på att bygga upp så rummet kanske inte var ultimat, men, jag tyckte dom lät fantastiskt! Lyssnade på Queen bla och det var som att högtalarna var gjorda för just den musiken. Någon gång kanske jag tyckte att diskanten var lite väl skarp men det kanske kan ha med att göra att det är horn. Jag ska som sagt dit och lyssna igen och i en kommande uppdatering av högtalare hemma ligger dom i topp just nu.
Edit:Marantz var det och inget annat! Tror det kan ha varit SR6009 men är inte hundra Redigerat av Mrossianolsson, 01 March 2015 - 22:39. Postad 01 March 2015 - 22:39
Kul!
Har själv inte fått till en lyssning på just Klipsch RP160M än, men det är på gång.
Skriv gärna ett par rader till sen när du har lyssnat mer på dom. Postad 01 March 2015 - 22:39
Tyvärr så går det inte för det är slaven som sätter f3db på en sådan låda och då viktar man slaven så kommer upphängningen att gå utan för slavens X-max. Postad 01 March 2015 - 22:44
Aldrig tidigare har jag hört talas om detta fenomen, och kan heller inte tro att så skulle vara fallet, rakt av, svart på vitt.
Dock hör det som sagt inte till denna tråden, så den diskussionen fortsätter inte här.
Tackar! Postad 02 March 2015 - 09:23
Vafan är det där infra för nått? Postad 02 March 2015 - 10:21 Det brukar benämnas subsonisk bas, dvs bas som är så djup att den inte hörs. Dock så är det sanning med modifikation, som dussin skriver så anses det ofta vara under 20 Hz, men många kan faktiskt höra någon hz länge ner, vid nog starka nivåer. Mig veterligen Personligen så brukar jag tänka att ett bra bassystem kan spela mer till 16.5 hz, det är lägsta tonen från en jättelik orgel. Tror jag Postad 02 March 2015 - 12:14
Jo jag håller med om att mätningar säger väldigt mycket och jag personligen brukar gilla mätningar då det precis som du säger, berättar hur subben beter sig. "haha lol" är inte ett argument och det är ungefär som när man börjar påhopp, jag anser att diskussionen är över då den andra personen skriver sånt.
Tack för förklaringen av Infra. Hur vanligt är det med bassystem som kan spela ner till 16.5 hz? Jag har själv en subbas men jag är rätt säker på att den inte ens går i närheten av 16.5 Hz för varje gång jag har kört bass sweep så tycker jag den går väldigt högt upp i siffror innan jag hört något från basen.
Ber om ursäkt för så mycket OT, gillar inte alls det. Ska passa på o skriva om Klipsch också som hör mer till tråden. Har ni hört något om det kommer komma en RP högtalare med 8 tums element? Har varit lite intresserad av en sån variant om det kommer komma. Postad 02 March 2015 - 12:17 Haha okej, varför vill man lira så lågt? Står inte bara basen och fladdrar då? 😊 vilken Hertz är det mest punch i sa vi? 😎 Redigerat av Jostedal, 02 March 2015 - 12:18. Postad 02 March 2015 - 12:20
RP 280 f har dubbla 8" element låter jävligt bra 😊👍 Postad 02 March 2015 - 12:31
Ninoro: det är svårt att svara på hur vanligt det är med tanke på att man inte definierat ljudtrycket. Bw har en sub som det står spelar ner till 7 hz, men den är imo värdelös (varor och lyssnat på den) och spelar inga volymer alls ens över 20hz. Pv1d heter den.
Sen ska det dock sägas att det naturligtvis inte behöver vara så att en bas spelar så djupt för att vara bra, det är bara min egna tankegång i ämnet Jostedal: endel filmer innehåller ett subsonisk spår som ger en känsla av mycket tryckt stämning. Det blir mer skrämmande att se en film som har det. World war z har ett sånt spår, och det fungerar riktigt bra imo Postad 02 March 2015 - 12:39
Aah okej, trevligt! Då är jag med! Synd att filmen inte är bättre, haha. Borde varit blod osv..
Men ändå det visste jag inte, så en infra bas är att rekommendera till film! R basarna är inte infra där då? Lirar bara till 20 hz..om det är så man räknar? 😱 Postad 02 March 2015 - 12:39
Ja tror varenda person med ljud som intresse anser att det viktigaste i ens anläggning är hur det faktiskt presterar och låter i rummet som man lyssnar i ja.
Som jag tidigare sagt så är ju givetvis mätningar en indikation på om produkten är bra eller inte, jag säger samtidigt att mätningar inte är allt.
Ja det hade varit högst intressant att få se dina mätningar för att veta vilket sorts system du använder och utgår ifrån? Postad 02 March 2015 - 12:41
Ja, de lirar på väldigt fint! Har fan lyssnat på allt i alla prisklasser känns det som men dessa är de första jag verkligen känner "wow detta va riktigt bra"! 😊 Postad 02 March 2015 - 12:45
Ja den största förbättringen i nya serien mot den äldre är enligt mig själva hornet och dess gummilegering, samt att "vinylfronten" nu är ett minne blott.
Detta har förändrat karaktären väldigt positivt.
R115 enligt Klipsch ska gå ner till 18hz, så den ska räknas till infra. Frågan är hur starkt den klarar av att spela där nere.
Där är rummet en klart betydande faktor, och om man kör med en st eller multipla subbar. Postad 02 March 2015 - 12:54
Tack för svaret. Däremot så skrev jag fel. Jag menade att skriva att jag undrar om det kommer en stativhögtalare med 8" element >.< Med det sagt så kände jag inte heller till att det fanns en golvhögtalare med 8".
Tack för svaret. Jag tycker det lät intressant just för att du sa att 16.5 Hz är det lägsta en Orgel kan spela, vilket jag inte kände till. Har hittils bara kännt till piano vars lägsta not ligger strax över 25 Hz om jag kommer ihåg rätt. Jag brukar vara intresserad av att högtalare kan spela det som instrument klarar av att spela, sen finns det säkert massa syntetiska ljud som går ännu lägre än det men de är jag inte så intresserad av.
F.ö. så håller jag med alla andra om designen. Tycker de ser jävligt snygga ut. Horndiskanten ser väldigt läcker ut. Redigerat av Unregisteredcf843ac5, 02 March 2015 - 12:55. Postad 02 March 2015 - 12:56
Det är synd men va ju och kollade lite på R-115 i lördags, den är för stor för att ha hemma. Ska ju också köra dubbla..ska ner idag igen och jämföra skillnaderna..men klipsch R serie borde lira bättre än min velodyne spl1000 ultra? 😁
Redigerat av Jostedal, 02 March 2015 - 12:57. Postad 02 March 2015 - 13:03 eminent technology har ju en subb som går ner till 1hz om man vill gå så lågt ner som möjligt.... http://www.eminent-tech.com/main.html
lite ot kanske men man måste få ha roligt även på en måndag... Postad 02 March 2015 - 13:07
Jag tror väldigt många går ner till under 20HZ, som du säger så är ju hur mycket output den har där nere som är intressant. Postad 02 March 2015 - 13:10 Det är bara i väldigt få filmer som ba används på det sättet, troligtvis delvis för att det är svårt att hitta en publik som kan nyttja det. Nej, dessa r basar rullar 10db redan innan infrabasen börjar. Det är rätt kralliga basar som behövs för det Kan lägga till att ett rum förstärker infrabas endel, därför kör många med bra hemmabiografer ytterst täta rum . Redigerat av Zartok, 02 March 2015 - 13:13. Postad 02 March 2015 - 13:15
Finns en hel drös med filmer idag med infrafrekvenser, ska se om jag hittar listan på samtliga.
Har du mätningar på R basarna?
Sen måste jag fråga dig om de här mätningarna igår mellan KW-120 och SVS PB, i dessa mätningarna så tyder jag det som att SVSen endast arbetar i 75db, och Klipscharna arbetar i väldigt mycket högre db (kommer inte ihåg nu, men runt 110db)
Men detta är alltså en feltolkning utav mig?? Redigerat av WB-Cinema, 02 March 2015 - 13:16. Postad 02 March 2015 - 14:16
Vad skulle det tillföra den här diskussionen tycker du? Det har ju ingenting med det här att göra. Dessutom så är jag inte alls sugen på att ge dom till dig. Postad 02 March 2015 - 14:18
Om du hade läst vad jag skrev så ser du att det inte tala om infrasekvenser. Läs Igen och kommentera.
Ja, mätningarna är väl postade ett tiotal gånger nu. Kolla avrullningshastigheten. Postad 02 March 2015 - 14:33
Vet inte om jag förstår helt seriöst vad du menar nu?
Men det jag undrar är att om SVSen enbart kördes i 75db i nivå, och Klipsch runt 35db högre i nivå, så måste väl detta ha väldigt stora inverkningar på avrullningen???
Som sagt rätta mig om jag har fel..
Ne om du inte vill visa upp dom så är det ju ingen som vill eller kan tvinga dig.
Men jag sa att jag hade tyckt det varit väldigt intressant att få se vad du har för system, hur ditt system mäter, och vad du utgår ifrån.
Har du lust att berätta om det är DIY eller köpesubbar möjligtvis?
Hade du mätningar på Klipsch R basarna sa du? Redigerat av WB-Cinema, 02 March 2015 - 14:30. Postad 02 March 2015 - 14:42
Ja, nej, jag tror vi kan använda ordet olika. Jag pratar om hur man använder infrabas som stämning, medans jag tänker mig en infrasekvens som en actionscen där det förekommer infrabas. Det finns fler filmer som innehåller infrabas, håller jag med om
Behöver det påverka avrullningen märkbart?jag tror inte det faktiskt. Postad 02 March 2015 - 14:46
Så om man spelar på den höga nivån 110db och kollar hur kurvan beter sig så menar du att det inte är någon skillnad mot att fis-spela i låga 75db???
Det är ju en extrem skillnad i nivå. Redigerat av WB-Cinema, 02 March 2015 - 14:47. Postad 02 March 2015 - 15:00 Finns det någon som är duktig på det här jag undrar över, och har lust att förklara hur det faktiskt ligger till?
En bas testas i 75db nivå.
Den andra testas i 110db nivå.
Gör detta ingen skillnad? Postad 02 March 2015 - 15:06
Den parameter som ofta följer med spl är mig veterligen dis, inte att elementet förändrar sina parametrar. Det finns det annat som gör.
Fast jag kanske inte hänger med i det hela. Dock så är det lådans konstruktion som bestämmer avrullningen. Mig veterligen. en sluten rullar av långsammare men börjar tidigare och beror på q-värde, avrullningen från en portad eller slav rullar från avstämningen. Postad 02 March 2015 - 15:13
Dom som lades ut igår.
SVS PB och Klipsch KW-120 Postad 02 March 2015 - 15:27 Eller 90db på SVS kanske det är.
Hursomhelst, va tyst det blev efter denna frågan, någon med kunskap som verkligen kan förklara hur det ligger till här? Redigerat av WB-Cinema, 02 March 2015 - 15:28. Postad 02 March 2015 - 15:40
Nej, så är det inte. Avrullningen påverkas inte av volymen.
Googlar du på avrullning sluten låda och portad låda så ser du det. Dr krupp har det bland annat, mycket pedagogisk sida Ja, du ser det på mätningarna också. Redigerat av Zartok, 02 March 2015 - 15:48. Postad 02 March 2015 - 15:48 Intressant.
Finns alltid nya saker att lära sig och att läsa om.
Men att en sub som enligt mätning ska prestera sämre än en annan, men som vid lyssning uppfattas så mkt bättre är oxå en intressant sak Postad 02 March 2015 - 15:56 Jag instämmer till viss del med det här med att rummet är en avgörande faktor, helt klart.
Men sen har vi ju det här med olika element, olika steg, olika konstruktioner etc etc, olika subbar låter olika, och vad man föredrar är helt subjektivt. Postad 02 March 2015 - 16:22
Det är inte max-spl dom visar på mätningen utan enbart frekvensgången. Postad 02 March 2015 - 17:06
Nu när den här diskussionen är uppe på en saklig nivå igen så tänkte jag berika den med lite av min erfarenhet.
Om man vill ha ett extremt potens bassystem i sin anläggning, se till först att ha koll på rummet, eller veta att du har tid, råd och möjlighet att göra dom åtgärder som kan komma att krävas för att det ska funka. Risken är stor annars att man får starka "pucklar" och i princip helt utsläckta dippar oxå som förstör hela upplevelsen. Postad 02 March 2015 - 17:11
Ok, tack för svaret, det var detta jag undrade över.
Och med andra ord då, så är alltså frekvensgången intakt även om nivån är max-spl? Postad 02 March 2015 - 17:20
Mer eller mindre, ja. Förblir stöter du på andra saker som kan påverka frekvenskurvan.
Fast du stöter på skulle det stå Redigerat av Zartok, 02 March 2015 - 18:14. Postad 02 March 2015 - 17:50
Då har någon lyckas med som inte den hela samlade eliten inom utveckling av subbor inte lyckats med. Vad är det för subbor?? Postad 02 March 2015 - 18:47
REL. (Både REL:s S och T serie har denna konstruktion)
Och dom är inte dom enda vill jag minnas. Redigerat av WB-Cinema, 02 March 2015 - 18:52. Postad 02 March 2015 - 19:09 Jag inflikar bara att det är den aktiva som slår neråt, slaven sitter i sidan. 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |