Sony VPL-XW5000ES, VPL-XW7000ES
1210 svar till detta ämne
Postad 27 July 2022 - 11:27
AAKEE
-
AAKEE
-
Veteran
-
-
1757 inlägg
Vi borde kunna vara överens om att laser i sig inte är en nackdel (såvida inte det skulle bli för mycket ljus…) ?
Det är såklart inte värt att köpa en sämre projje bara för att få laserlampa. Men om man får laser till ett vettigt pris med acceptabla övriga egenskaper ser jag inte att man inte skulke gå den vägen.
Jag som kört mina projjar många år men inte jättemycket timmar per år kommer till läget att projjen knappt har ett värde och när lampan bleknar och bildtrycket blir sämre har upplevt att svärtan blir markant sämre när man försöker kompensera det. I praktiken har jag upplevt bilden blaskigare, ganska mycket. Jag har egentligen data för kontrastvärden sen tidigare kalibrering, behöver nog bara hänga upp min gamla duk fö
För mig är det troligen så att om lampan / lasern bibehåller tryck och färg så kommer jag uppleva bilden bra länge.
Jag är osäker om jag kommer upptäcka minskad kontrast med 40%, eftersom kontrasten ändå är ganska bra från början.
Har växlat upp kalibreringsutrustning från Spider till calibrate colorchecker display plus, jag tror jag kommer kunna mäta mig fram till den *kommande* degraderingen även om jag inte upplever den.
JVC har absolut vart med på kandidatlistan men det blir dyrt att köpa laser då.
Postad 27 July 2022 - 11:49
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3109 inlägg
Börja funder a på epson 1200 o trodde den hade mindre ljus , men så var visst inte fallet .
På mina exemplar som jag har testat och mätt på här i butiken så var fallet så. Mätningar och siffror finns i tidigare inlägg i respektive tråd.
Lasern på minsta läget och båda kalibrerade mot 1,8m bred vit duk.
LS12000B. 39fL
XW5000ES. 59fL
Men häng för guds skull inte upp dig på enbart siffror. Bild måste upplevas!
/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 27 July 2022 - 12:49
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
@ringblixt så du kalibrerar inte projektorer med 500 tim och över om det inte sitter en ny lampa?
Det händer ifall ägaren, ofta ett företag med produktionsstudio, behöver en viss ljusnivå och lampan fortfarande är färsk nog för att hålla nivåerna, likt att den fortfarande håller 48 nits för DCI eller 100 nits för Rec.709. Där har jag varit på lampor som gått närmare 1000 timmar. Men det är inte alltid man når målet med ljuset och det slutar ofta med antingen ny lampa eller ny projektor ett tag senare.
För konsumenter/privatpersoner som är ute efter upplevelse snarare än korrekt bild brukar jag råda att byta lampa först och sedan återkomma när det gått närmare 100 timmar. Ofta hör de av sig att de tappade hakan efter lampbytet och att de kanske, ähum, inte riktigt behöver mina tjänster just nu. 
Har också lärt mig hårda vägen när jag åkt iväg till någon utan att först fråga om hur länge lampan har gått. 1400 timmar på en projektor som borde klara minst≈16 fL/55 nits som ny på den duken och nu orkar den knappt ≈7/24 nits och kommer ju enbart bli sämre. Efter det blev jag extra noga med att fråga först.
Redigerat av Ringblixt, 27 July 2022 - 12:56.
Postad 27 July 2022 - 13:45
nyborjare
-
nyborjare
-
Beroende
-
-
1213 inlägg
Postad 27 July 2022 - 14:51
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
Mcmike: Jag undrar fortfarande vad du menar med en "kontrastförlust på 40%" på WV570 och vad du har för källor för det? Letade igen på den tyska sidan men hittade inget alls som hittade något som tyder på ditt påstående. Så snälla, det vore väldigt trevligt med en länk så att jag kan kika närmre på det.
Varför är NP5 bättre än XW5000 vid HDR förresten? Jag har inte sett någon av projektorerna så jag blir gärna upplyst av dig, Marcus eller Ringblixt 
Postad 27 July 2022 - 16:22
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
@Ringblix tack för dit svar😊Jag får nog ställa mig i kön där upplevelsen går före, vet att det ger mig mest bild och pengen ändå här hemma.
@filmis det finns på deras facebooksida, även VW790 som tappat rejält! Släpper denna diskussion här, vill någon starta en tråd så varsågod. Finns både på avsforum och tyska Hifi-Forum.de annars!
Gällande HDR så vad jag förstår fokuserar Sony på objektet i bilden och JVC hela bilden dvs ruta för ruta. Jag menar inte att Sony är dåliga, men JVC lösning är helt enkelt bättre.
Demo demo där finns svaret så kan man själv avgöra vilka för och nackdelar man föredrar.
MCmike vad har du nu då?
N5.
Redigerat av mcmike, 27 July 2022 - 16:29.
Postad 27 July 2022 - 16:56
AAKEE
-
AAKEE
-
Veteran
-
-
1757 inlägg
Som mcmike säger är det lätt att hitta info, bara söka.
Jag har läst mycket om det, då det inte är en nyhet utan känt sen länge.
https://www.avsforum...panels.2247282/
Postad 27 July 2022 - 17:22
nyborjare
-
nyborjare
-
Beroende
-
-
1213 inlägg
JO men samtidigt är "nyheten" 7 år gammal , kanske gjorts förändringar sen dess om man inte hittar färskare artiklar/forumtrådar
Postad 27 July 2022 - 17:24
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
JO men samtidigt är "nyheten" 7 år gammal , kanske gjorts förändringar sen dess om man inte hittar färskare artiklar/forumtrådar
Ett tips att läsa länken..
Redigerat av mcmike, 27 July 2022 - 17:25.
Postad 27 July 2022 - 18:00
nyborjare
-
nyborjare
-
Beroende
-
-
1213 inlägg
aha, vad säger sony själva ?
Postad 27 July 2022 - 18:40
AAKEE
-
AAKEE
-
Veteran
-
-
1757 inlägg
De färskaste inläggen är bara någon minut när jag skriver detta inlägg.
Tråden lever ännu med fokus på XW5-6-7000.
Jag har för mig att det finns tydlig info om Sonys inställning i tråden. Runt 4000 inlägg totalt.
Postad 27 July 2022 - 20:05
AAKEE
-
AAKEE
-
Veteran
-
-
1757 inlägg
Just det, det här blir det första blindköpet av projje. Håller såklart med om att kika på alternativ och välja efter det egentligen är rätt.
Men det jag läste om tillgång och efterfrågan i våras, och som verkar stödjas av att det kommer in begränsade mängder initialt gjorde att jag försökte vara tidig i ”bokningen” för att få en bra plats i kön.
Komponentbrist och eventuella ytterligare lockdowns som skulle kunna förstöra leveranserna totalt gör att jag hellre köper osett än riskerar bli utan.
Än värre skulle det nog kunna bli om man åkte till The Rock och fick en demo av Marcus, skulle kunna bli riktigt dyrt :-)
Postad 29 July 2022 - 08:09
nyborjare
-
nyborjare
-
Beroende
-
-
1213 inlägg
kanske fel forum , duk fråga men eftersom det har att göra med ljusstyrkan så kanske .... gråa dukar för att dämpa en hög ljusstyrka, det var populärt för en del år sen , har det försvunnit ?
Postad 29 July 2022 - 08:48
DPC
-
DPC
-
Beroende
-
-
1077 inlägg
Grå duk hade jag inte satsat på. Mkt få fördelar och en del nackdelar. Har du ett ljust rum hade jag tittat på en högkontrastduk, som finns i flera varianter, även de med för och nackdelar. Vissa av dem har lägre gain (kräver mer ljus för att leverera motsvarande tryck tillbaka). Men har du ett ljuskontrollerat rum så hade jag satsat på en vanlig vit duk. Även de finns med olika gain och kräver olika mkt ljus. Billigast och bäst.
Men du, åk och få en demo av ex Marcus. Det kommer ge mer än ngt annat. Där kan du också ta med en gammal proj för direkt jämförelse mot en ny. Det var väldigt lärorikt för mig när jag köpte sist. Och glöm inte att titta på rullande film och inte bara stillbilder. Jag är personligen känslig för rörelsehantering och det ser man inget av vid stillbilder.
Postad 29 July 2022 - 09:47
nyborjare
-
nyborjare
-
Beroende
-
-
1213 inlägg
Lite väl lång till Lund typ 130 mil
Postad 29 July 2022 - 09:48
nimman
-
nimman
-
Lärjunge
-
-
470 inlägg
Lite väl lång till Lund typ 130 mil
Ska du köpa en projektor i den prisklassen är det värt 
Om du inte demat dem kan du gå miste om mycket, vem vet du kanske faller för något annat än en Sony ändå?
Postad 29 July 2022 - 09:51
nyborjare
-
nyborjare
-
Beroende
-
-
1213 inlägg
Har närmre till hembiobutiken
Postad 29 July 2022 - 10:29
nimman
-
nimman
-
Lärjunge
-
-
470 inlägg
Du ser  .
Jag själv är inte super bevandrad inom hemmabio som många andra på detta forum.
Men att åka iväg och uppleva produkterna är otroligt viktigt, en del gånger har jag blivit riktigt besviken, även om siffrorna visade annat  .
En del gånger har det blivit riktigt dyrt för mig, så det går åt båda hållen.
Själv ska jag försöka ta mig iväg och dema dessa nya Sony projektorer snart, brukar falla tillbaka på JVC och sparkontot är startat för att inhandla en. Men vem vet, Sony kanske tar hem vinsten denna gång med deras nya 5000/7000 serie.
Redigerat av nimman, 29 July 2022 - 10:30.
Postad 29 July 2022 - 13:59
Bubben141
-
Bubben141
-
Lärjunge
-
-
401 inlägg
Låter som du har ännu närmre till RC ljud och bild. De är duktiga och har bra demomöjligheter. Sedan vet jag inte vad de har för demo just nu.
Postad 29 July 2022 - 15:06
boombaaz
-
boombaaz
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
Låter som du har ännu närmre till RC ljud och bild. De är duktiga och har bra demomöjligheter. Sedan vet jag inte vad de har för demo just nu.
Har RC blivit bättre på bildsidan? Senast jag var där (före pandemin) visste de inte ens vilka projektormodeller de hade uppsatta och de var definitivt inte kalibrerade.
Postad 29 July 2022 - 16:10
nyborjare
-
nyborjare
-
Beroende
-
-
1213 inlägg
Nä RC har jag inte nån positiv historik med
Postad 29 July 2022 - 16:15
EkMg
-
EkMg
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Långt bort att hitta bra demo för projektor om man bor i norr. Var i på butiken i Luleå och skulle kolla en Sony UHD projektor i deras biorum. Ena väggen är full av glasrutor utan möjlighet att ens dra för en gardin. Blev svårt att få någon känsla för hur projektorn skulle prestera i ett mörkt rum.
Postad 29 July 2022 - 19:26
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Ja det är ju ganska intressant vilka flera åf som kan visa båda trådprodukterna, LS12000 och JVC där alla är ISF kalibrerade? Dessutom där kunden sätts i focus och inte vad som eller hur mycket som säljs😊
Redigerat av mcmike, 29 July 2022 - 19:28.
Postad 29 July 2022 - 22:37
alienrebel
-
alienrebel
-
Veteran
-
-
1556 inlägg
På hembiobutiken i Sundbyberg kan du få Sony XW5000 demad med både en vit duk och högkontrastduk(Euroscreen react) Helt klart värt en trip om du ska köpa en projje i den prisklassen. Var där i Tisdags och kollade in den projektorn. Såg mycket bra ut tycker jag. Personligen kunde jag inte se att projektorn skulle vara för ljusstark. Men jag är inget proffs på bild men tyckte det såg riktigt bra ut iaf.
Men är du osäker och vill prova och jämföra så är ju The Rock helt klart nummer 1 i Sverige. Har fått bra demos i båda hembiobutikerna också så det är ju ett bra alternativ också.
Postad 31 July 2022 - 17:15
AAKEE
-
AAKEE
-
Veteran
-
-
1757 inlägg
Inte börjat trilla in rapporter om leveranser av 5000 / 7000 ?
Postad 01 August 2022 - 09:03
nyborjare
-
nyborjare
-
Beroende
-
-
1213 inlägg
borttaget
Redigerat av nyborjare, 01 August 2022 - 09:04.
Postad 01 August 2022 - 14:35
nyborjare
-
nyborjare
-
Beroende
-
-
1213 inlägg
Fundersam på ljusstyrkan eftersom Jonas Olsson på hemmabiotidningen skriver så här , att detta gäller i "grottor" dvs mörklagt utan ljusa väggar o tak ??
Sony 5000 ligger ju skyhögt över
I den mörkaste biogrottan vill du hålla dig till en ljusstyrka mellan 8 till 16 fL. Dina ögon är då som bäst på att uppfatta färg- och nyansskillnader när mörkerseende är aktivt. Går du högre i ljusstyrka riskerar du att bländas i ljusa scener.
Postad 01 August 2022 - 15:46
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3109 inlägg
15fL i mörka grottor är en vedertagen standard. Barco rekommenderar 20fL för SDR och 40fL för HDR med sina lösningar som oftast innefattar riktigt stora dukar.
Postad 01 August 2022 - 16:05
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Gränsen om 8–16 fL är antagligen mina ord från början och härrör från hur projektorer fungerade för flera år sedan med så pass klena projektorer att 16 fL sällan var möjligt att nå. De flesta som ville köra 100 tum på matt gain 1.0-duk fick då nåja sig med mindre än 16 fL. Det motsvarar runt 500 Lumen vilket var den ljusstyrka dåtiden projektorer gav i praktiken. Mer ljus i högt lampläge förstås, men det brukar ju många vilja undvika.
Majoriteten av de kalibreringar och tester jag gjort med projektormodeller från 10-talet landar inom 8–16 fL. Med färsk lampa och lågt lampläge vill säga. 1000 timmar brända på UHP-lampan och det är hälften så mycket.
Många kör fortfarande dåtidens modeller i lågt lampläge och mer än 1000+ timmar på lampan och kanske har 200–300 lumen att kämpa med. Så länge man inte kan jämföra så... 
DCI-standard är 48 nits eller 14 fL vilket med XW5000 bör räcka och bli över till en 200 tum därikring. Det är 4,5x2,5 meter bred duk. Vägg till tak i de flesta hus.
Redigerat av Ringblixt, 01 August 2022 - 16:05.
Postad 01 August 2022 - 16:08
nyborjare
-
nyborjare
-
Beroende
-
-
1213 inlägg
15fL i mörka grottor är en vedertagen standard. Barco rekommenderar 20fL för SDR och 40fL för HDR med sina lösningar som oftast innefattar riktigt stora dukar.
Jo men du hade dessa värden på samma proj , vet att du säger man inte bara ska titta på siffror , men det är bra mkt högre
Mätt ljus i olika nivåer blev:
100% 85fL
80% 80fL
50% 72fL
30% 67fL
Min: 59fL
Postad 01 August 2022 - 16:20
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Projektorn sprider ett ljusflöde (mäts i Lumen) över en yta och ljusstyrkan som reflekteras från den mäts i fL eller nits (candela per kvadratmeter).
Du kan därför aldrig prata fL och nits utan att sätta det i ett sammanhang mot dukens storlek. På det också hur duken reflekterar. Samt andra sammanhang som hur bilden är kalibrerad. Många DLP:er kan till exempel klämma ut höga nits i vitt men inte i färger pga av Brilliant color-färghjulet. Vill man köra med det nakna och närmast gröna ljuset från en UHP-lampa kan man få väldigt höga nits.
Redigerat av Ringblixt, 01 August 2022 - 16:23.
Postad 01 August 2022 - 16:27
AAKEE
-
AAKEE
-
Veteran
-
-
1757 inlägg
Jo men du hade dessa värden på samma proj , vet att du säger man inte bara ska titta på siffror , men det är bra mkt högre
Mätt ljus i olika nivåer blev:
100% 85fL
80% 80fL
50% 72fL
30% 67fL
Min: 59fL
Marcus körde på en 180cm duk(?).
Har man en dubbelt så bred duk fyrdubbleras arean och ljusstyrkan blir 1/4, ungefär. Det blir såklart lite förändring om man ändrar zoom-inställningen men om vi tänker oss att man flyttar projjen dubbelt så långt bak och kör med samma zoominställning.
Går man från 180cm duk till 230cm (104”) med samma egenskaper blir värdena bara ca 60% av den lista du citerade. Tex blir minvärdet 59 fL istället ca 36 fL.
Postad 01 August 2022 - 16:39
nyborjare
-
nyborjare
-
Beroende
-
-
1213 inlägg
Aha tack för infon , då kan man säga att sony 5000 gör sig bäst på större dukar då även en 230 bredd duk ger minivärde nästan 2,5 gånger rek, 15 fL?
Man ska dubbla dukbredden för att komma ner på "rätt" värde ca 15 fl
Redigerat av nyborjare, 01 August 2022 - 16:41.
Postad 01 August 2022 - 18:05
AAKEE
-
AAKEE
-
Veteran
-
-
1757 inlägg
Aha tack för infon , då kan man säga att sony 5000 gör sig bäst på större dukar då även en 230 bredd duk ger minivärde nästan 2,5 gånger rek, 15 fL?
Ja, däremot är 15fL rek för SDR.
För HDR (jag kör i princip uteslutande HDR-film redan) så är rekommendationen, lite varierande åsikter med 30 fL, eller kanske uppåt 40 fL (Marcus och Ringblixt får gärna fylla i deras åsikter).
Projectorcebtral har uppdaterat sin kalkylator efter att ha reviewat xw5000. Kör jag en kalk på mitt rum /duk och väljer att se projectorcentrals bedömda ljusstyrka, de menar sannolikt(nästan säkert) efter kalibrering så får jag 49 fL. De anger inget spann som borde funnits att lasern går tuna, men jag vill minnas att de definitivt inte dragit ned den till minvärdet, jag tror den stod på 80 efter kalibrering.
Jag har sett flera reviews som fått ett större spann än det marcus fick på ljusstyrkan när man justerar laserstyrkan. Jag är beredd på både okk, om det är som marcus fick fram blir nog min i det ljusare spannet för SDR, men HDR lär fungera även om omfånget i lasern är mindre.
Är det som flera andra reviews, så lär SDR fungera ok också.
Om markus mätning gäller min xw5000 med och det blir aningen ljust åker jag på det angenäma problemet att köpa en lite bredare duk, rummet rymmer inte jättemycket mer men med samma tillverkare/kasset blir det en sänkning av ljusstyrkan med ca 25-30% pga större duk, då är jag hemma med markus värden också.
(Jag vet att beräkningar inte är 100% som verkligheten men de ger en tillräklig hint för att planera)
Postad 01 August 2022 - 18:07
Wicap
-
Wicap
-
Användare
-
-
141 inlägg
Felpost
Redigerat av Wicap, 01 August 2022 - 18:09.
Postad 01 August 2022 - 18:24
Duddits1
-
Duddits1
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Hur är det med ljusspill runt Sonys nya modeller?
Och är fästpunkterna likadant som föregående modeller?
Har idag Chief fäste och en adapterplatta, speciellt för Sony, hade varit perfekt.
Postad 01 August 2022 - 18:35
nyborjare
-
nyborjare
-
Beroende
-
-
1213 inlägg
testade calcylatorn , om jag skall få ut ca 16 fl från denna proj behöver jag ha en bildbredd på hela 412 cm
på mina 100 tum dvs 221 bredd får jag hela 186 nits dvs ca 54 Fl , ja kanske blir bra , jag vet inte
Postad 01 August 2022 - 21:38
Gersson
-
Gersson
-
Användare
-
-
145 inlägg
testade calcylatorn , om jag skall få ut ca 16 fl från denna proj behöver jag ha en bildbredd på hela 412 cm 
på mina 100 tum dvs 221 bredd får jag hela 186 nits dvs ca 54 Fl , ja kanske blir bra , jag vet inte 
Du får helt enkelt dra ner på kontrasten, alternativt bara köra HDR Ok, jag sitter typ i samma sits som dig...248 cm bred bild...det blir ca 30 fL i lägsta läget vad jag har förstått, och jag ser nästan enbart på SDR-material. Det finns ju en chans att jag kommer att se mer HDR om jag köper en ny projektor som kan hantera HDR bättre, men det räcker tyvärr inte...de få TV-serier jag ser på finns bara i SDR än så länge.
P.S. Någon som vet hur man konverterar Lux till foot lambert? Har nu mätt i ECO-läge med fullt öppen iris, och det visade sig vara ca 285 Lux. Och Medium med fullt öppen iris ca 335 Lux. Ca 40 timmar på lampan. Det blir lite för ljust emellanåt i Medium-läget.
Postad 01 August 2022 - 23:57
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Hur många köper en 4K projektor för att sedan kika på bluray? Jvc hanterar HDR bättrre än trådprodukten.
Jag. Kör 85% bluray mot UHD på projektorn.
Redigerat av MKarlsson74, 01 August 2022 - 23:57.
Postad 02 August 2022 - 05:18
AAKEE
-
AAKEE
-
Veteran
-
-
1757 inlägg
Man får nog inte låsa för mycket på detta, såklart attman har viss koll, men när det anges en enda ljusstyrka / fL är den sannolikt med lasern på antingen default eller max eller kalibrerad.
Det finns flera tester som visar på att ljusstyrkan går dra ned ganska rejält med lasern på xw5000. Återstår att se i framtiden varför Marcus test visade på ett mindre omfång.
Projectorcentrals review avseende ljusstyrka nedan. Han körde 100” duk med men 1.3 gain vilket borde öka ljusstyrkan med ca 30%, ändå var han nere i 30 fL efter kalibrering. Detta med lasern på läge 50.
Du har lika stor duk, men troligen inte en 1.3 gain…(låter inte rätt här iaff), då blir din bild mindre ljus än hans 30 fL med samma förutsättningar.
Du måste inte köpa en 4m duk :-)
( I andra forum snackas om XW5000 alls orkar lysa upp en 150” duk tillräckligt…
On my 100-inch, 1.3-gain matte white screen, the peak white luminance for the out-of-box Reference mode measured a bright 67.0 foot-Lamberts, but also showed obviously elevated blacks, at least for an LCoS projector. Dropping the Laser Output control from its default 80 (on a scale of 1-100) to about 35 greatly improved perceived contrast, though I ended up calibrating with Laser Output set to 50. Post calibration, the projector measured a still punchy 31.6 ft-L (108 nits) peak white at center screen.
Redigerat av AAKEE, 02 August 2022 - 05:19.
Postad 02 August 2022 - 07:29
AAKEE
-
AAKEE
-
Veteran
-
-
1757 inlägg
En annan test: https://www.stereone...rojector-reviewFor this review, the VPL-XW5000 was connected with optical HDMI to the video output of a JBL SDR-35 AV receiver. Source devices consisted of a Panasonic UB9000 4K Blu-ray player and Apple TV. Images were projected onto a 100” (1.0 gain) Severtson Cinegray 16.9
The Sony VPL-XW5000 was calibrated to industry standards for SDR and HDR with a Klein Instruments K10A colourimeter, profiled against a reference-grade 2nm JETI 1501 spectroradiometer. Test patterns for SDR and HDR were rendered by a Murideo 6G pattern generator, with 10% window patterns used for calibration and measuring light output. Test patterns were also provided from the Spears & Munsil HDR Benchmark and DVS HDR10 discs. The unit was calibrated using Calman Ultimate and Sony's Projector Calibration Pro Software.
The VPL-XW5000 has ten selectable picture modes consisting of Film 1, Film 2, Reference, TV, Photo, Game, Bright Cinema, Bright TV, User and Imax Enhanced. Calibration controls consist of both basic controls, as well as two-point grayscale controls, nine gamma presets and a six-point colour management system or CMS. The unit was calibrated in Film 1 Mode for both SDR and HDR playback. After SDR calibration, and with the laser at its lowest setting, I obtained a little over 18 fL, or 63.8 cd/m² and a measured black level of 0.0375 cd/m² for an on/off contrast ratio of 1,703:1.
With the projector in HDR and its BT.2020 colour mode, it produced 88.57% (1976 uv) UHDA-P3 gamut and 83.66% (1931 xy) UHDA-P3 gamut coverage. Although Cinema P3 uses a slightly different redpoint, the results were still short of the promised 95% of the P3 gamut coverage. Arguably more important is the light output for HDR, an area in which it excelled, producing a whopping 46fL or 157 cd/m².
Jag vet inte, 18 fL låter lite lågt, pekar på 530 Lumen vilket ju är tillochmed lägre än min gamla projje kalibrerad med nästan ny lampa.
Men oavsett det, spreaden på hans mätning med setup för SDR + lägsta lampsetting mot HDR pekar ju på att han fått ett rejält omfång i ljusstyrka.
Postad 03 August 2022 - 10:25
nyborjare
-
nyborjare
-
Beroende
-
-
1213 inlägg
Ok, antingen är snubben en "fanboy" eller så får Sony tänka om här Svårt att se att båda skulle vara kalibrerade med samma utgångspunkt
Skaplig projektor "hylla" annars
https://youtu.be/QgdBEFJ8C-g
MIn engelska är dålig m vad kommer han fram till, sammanfattat ? någon som hört om de börjar levereras i augusti
Postad 03 August 2022 - 23:43
AAKEE
-
AAKEE
-
Veteran
-
-
1757 inlägg
MIn engelska är dålig m vad kommer han fram till, sammanfattat ? någon som hört om de börjar levereras i augusti
Var ett tag sen jag såg videon, minnesbilden är att Sonyn inte alls verkar dålig och att han inte tyckte någon projj var ett solklart val före den andra. Sonyn hade överlag skarpare bild, det såg ut som om kalibreringen skiljde sig lite åt i färger. Vissa fördelar åt JVC, vissa åt Sony.
Det förekommer info på avs-forum om hur många som kommer in av resp modell och datum.
Någon postade att de första är i importhamnen i USA men de är strandade pga en strejk.
Jag fick nyligen meddelande om försening till mitten Augusti, från första Augusti innan. Det verkar hursomhelst krypa närmare.
Från avsforum, avseende USA’s tilldelning(som jag fattat det från tidigare poster:
Seeing what is shown today 8/3/2022. Note, I am only looking at the black models. Only a handful of white will be shipped.
XW5000ES (Zero shown in stock.)
92 on 8/5
122 on 8/19
XW6000ES (Zero shown in stock.)
40 on 8/5
41 on 8/19
XW7000ES (Zero shown for stock. Not sure what happened to the 38 for today?)
31 on 8/5
7 on 8/19
Redigerat av AAKEE, 03 August 2022 - 23:45.
Postad 04 August 2022 - 05:21
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3109 inlägg
Fortfarande semestertider så svårt att få fram info men vi fick två vita XW5000ES levererade tidigare i veckan, så det står iaf inte helt still med leveranserna.
Postad 04 August 2022 - 10:10
fredrikb125
-
fredrikb125
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Jag köpte en vit XV7000 (och hämtade den) igår på hembiobutiken i Göteborg, vita är väl av naturliga skäl lättare att få tag i (om man vill ha en sådan) även om det säkert tillverkas betydligt färre.
Initiala intrycket är från mig iaf mkt positivt (även om jag verkligen inte är något expert på bild, inställningar mm), den ersätter min Sony 760 som jag också varit mycket nöjd med 
Postad 04 August 2022 - 10:49
nyborjare
-
nyborjare
-
Beroende
-
-
1213 inlägg
Jag köpte en vit XV7000 (och hämtade den) igår på hembiobutiken i Göteborg, vita är väl av naturliga skäl lättare att få tag i (om man vill ha en sådan) även om det säkert tillverkas betydligt färre.
Initiala intrycket är från mig iaf mkt positivt (även om jag verkligen inte är något expert på bild, inställningar mm), den ersätter min Sony 760 som jag också varit mycket nöjd med 
Wow du ersätter en 760 , är XV 7000 SÅ mkt bättre ? du har ju redan en fantastik proj får man fråga vad du har för förutsättningar ? ryum, duk storlek etc
Postad 04 August 2022 - 11:11
fredrikb125
-
fredrikb125
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Wow du ersätter en 760 , är XV 7000 SÅ mkt bättre ? du har ju redan en fantastik proj får man fråga vad du har för förutsättningar ? ryum, duk storlek etc
Jag har projektorn i vardagsrum så inte ljuskontrollerat rum direkt, så där kommer extra ljusstyrkan till nytta.
Men ja, som sagt har jag varit mkt nöjd med 760'n, den har varit med ett tag, köpte den när modellen var ny, nu har det gått ca 10500h , så jag tyckte det var dags för något annat.
Duken är 2,8m bred 2:35:1, kör även med anamorfisk DCR lins & Madvr envy.
Postad 04 August 2022 - 13:30
lirsa
-
lirsa
-
Beroende
-
-
1022 inlägg
Väntar också ivrigt på XV700 som också kommer bli startskottet för min del att gå upp från min 3.05 breda 2,35:1-duk och gå på en meter bredare och därmed bra mycket större. Det borde ge tillräckligt med punch för HDR med min Lumagen. enda oro är att det i min biogrotta inte kommer kunna ge tillräckligt lite ljus i SDR - så jag vilda överstiger 15fL.
Ombyggnad av rum, vrider ett halvt varv och göra mig av med foaje för att istället flytta ut all teknik, då jag inte länge kör fysisk media utan NAS och Zappiti (samt Apple TV och Fiber-TV) och köra det med existerande Harmony eller uppgradera till Control 4.
Nya väggar, nytt tak (möjligen), bort med förråd och vägg byggd 2015 för att istället akustiskt planera rummet från scratch. Sedan får vi se om Octane femsits och Trinnov kommer rymmas inom den budgeten. det kommer kosta initialt med akustiker som ritar rummet samt alla åtgärder och ombygnnadskostander sedan. efter det får det finnas en plan - men kanske inte kan implementera allt på en gång!
Men starten bli XW7000...
Postad 05 August 2022 - 08:34
nyborjare
-
nyborjare
-
Beroende
-
-
1213 inlägg
NU har jag fått se 5000 i drift o jag är mkt imponerad , trots att den inte var kalibrerad av ett proffs eller med instrument , man hade gått efter projectorcentrals tips på inställningar samt justerat lite efter egen smak, kanske inte korrekt sätt att göra det på men det verkar som om deras tips på inställningar i grunden är helt ok 
https://www.projecto...ctor-Review.htm
Redigerat av nyborjare, 05 August 2022 - 08:34.
Postad 05 August 2022 - 09:47
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3109 inlägg
Du kan använda deras inställningar med gott resultat så länge du låter bli att justera vitbalansen och färginställningarna för de är helt beroende av duken och individuella exemplarskillnader. Risken är synnerligen stor att du drar den åt fel håll till och med så att bilden blir mindre korrekt än den var ootb.
De har också sänkt kontrasten till 75 vilket innebär att de har sänkt dynamiken i bilden till förmån för att få ned ljusflödet(eller annan anledning). Om man istället sänker ljuset med lasern så kan man behålla en högre dynamik i bilden. Normalt sänker man inte kontrastreglaget om projektorn inte slår ut högdagrar eller att vitbalansen är svår att få till och det hade jag inga problem med på vårt exemplar även när den stod ganska nära max. Säger inte att de har gjort fel här, varje maskin är unik, mer som en kommentar till deras inställningar.
Kul att du blev imponerad av bilden oavsett men synd den inte visades kalibrerad, det gör en hel del. Särskilt om man jämför mot andra maskiner.
Redigerat av Marcus_TheRock, 05 August 2022 - 09:58.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|