* Officiell tråd - Sanyo PLV-Z2 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
Postad 08 november 2003 - 14:11
Postad 08 november 2003 - 15:41
Postad 08 november 2003 - 17:53
Mitt syfte var egentligen att försöka bestämma mig för om jag ska ha en LCD eller DLP proj så jag jämförde Infocus SP-5700 med Z2.
Trots att dessa är specade till nästan samma kontrast (1:1300 resp 1:1400) så var skillnaden milsvid. I verkligheten har nog Z2 ungefär halva kontrasten av SP-5700. Faktum är att jag demade en LG RL-JA20 MkII för en månad sedan (cr 1:600) och jag tycker att den verkar ha ungefär samma kontrast som Z2.
Nu är ju inte kontrasten allt som tur är för den har en del andra egenskaper som jag gillade. Screendor effekten var nästintill omärkbar och jag fick ställa mig på 1-1,5 m avstånd för att upptäcka den!
Färgerna var bra i ljusare avsnitt, men i mörkare så blev hela bilden lite blåaktig. Det kanske går att kalibrera bort?
En annan detalj som inte var helt lyckad var att pixlarna liksom flöt omkring i bilden och ändrade nyans. Jag tror och hoppas på att detta berodde på den kassa svideo- kopplingen.
Tyvärr så tror jag inte att jag står ut med regnbågarna på dagens DLP:er så Z2 finns fortfarande med på min kortlista. Vill dock se TW-200 och PT-AE500 innan jag bestämmer mig.
/Mange
Postad 08 november 2003 - 19:38
Kul med lite färsk info om Z2:an ialla fall.
Mattias.
Postad 09 november 2003 - 00:16
Kommer vara på Cinema Consept och dema Z2 nästa helg.Det är ju ett under att bra projjar fortfarande demas med s-video när komponent utgångar inte bara är nåt som finns i dyra dvd spelare längre!
Kul med lite färsk info om Z2:an ialla fall.
Mattias.
Demas med:
Marantz DV-8400
Samsung DV-935
Pioneer DV-868 eller den andra 686 eller vad den heter.
Ta gärna med eget demo matrial.
Vi ses.
MVH
Gustaf
Postad 09 november 2003 - 08:15
Kanon. Hoppas också att Epson visas i samma rum..Kommer vara på Cinema Consept och dema Z2 nästa helg.
Demas med:
Marantz DV-8400
Samsung DV-935
Pioneer DV-868 eller den andra 686 eller vad den heter.
Postad 09 november 2003 - 17:24
alla projjar gick i fredags.Gustaf, gick projarna iväg i fredags? =)
Postad 09 november 2003 - 18:10
låter som om man borde ta ledigt imorron för att leka då =)
Massa hyllor som ska ner, duk ska upp å väggen ska spacklas å målas.........
Postad 10 november 2003 - 16:32
Mitt första intryck med 100" bild och tillfälliga kablar (WOW, vilken bild). Utan att ha pillat på några inställningar och med en ikea tupplur som duk. Progressiv signal från en sony dvp-ns930.
Kommer nog bli väldigt nöjd med denna proj!
Så ni som inte fått era ännu, ni har något att längta efter!!!!
Postad 10 november 2003 - 16:49

Önskar mer omdömen nu när de har börjat skeppats. Lägg upp grejerna i era gallerier också.

Postad 10 november 2003 - 16:50
Postad 10 november 2003 - 17:08
Kör min vanliga video via komposit till projjen för tv bild. Bilden är bättre än jag räknade med. Finns massa olika bildlägen för 16:9, 4:3, utdragen 4:3 osv.
Har testat S-video, YCbCr och YPbPr å det blir ju såklart bäst med progressiv signal. Dock tycker jag S-video funkar helt okej. Det blir inte såååå dåligt som man får intrycket av när man läser testerna.
AutoLamp funkar mkt bra, projektorn är precis som ni vet helt jäkla knäpptyst när man kör på halvt läge, som för övrigt räcker till bra, även med Iris stängd och ljus tänt i rummet (inget jag rekommenderar för en seriös film, men duger för att se på tv. Svärtan är mkt bra, dock har jag bara en Sanyo XU46 på 2500 ansilumen att jämföra med =)))
Saknar just nu bara en VGA-DVI adapter så jag kan testa hur det funkar att mata den från datorn. tyvärr var de kablarna slut hos vår leverantör.
Som sagt, detta är min första riktiga projektor för hemmabio så jag vet inte vad man kan förvänta sig. Men jag är uppriktigt sagt riktigt nöjd med bilden. Kör 100" och sitter just nu knappt 3 meter från duken och jag ser ingen screendoor. Man ser den om man ställer sig halvmeter från duken, men vem sitter så nära? =)
Har inte heller börjat pilla med inställningar och sånt, väntar med det tills jag får min riktiga duk och har satt upp allt som det ska sitta sen.
//D
Postad 10 november 2003 - 17:16

MVH Peter
Postad 10 november 2003 - 17:47

Sätt dig i soffan och njut av omotiverbart dyr livskvalité istället..ny proj och sitter framför datorn ..skäms

Postad 10 november 2003 - 17:52
Har ingen soffa ännu serrö, den kommer imorron..
Dessutom måste jag ju ge er all info som alla har längtat efter såååå länge =)
Ser på Moulin Rouge just nu. Har i princip bestämt mig att det blir en 240 cm bred duk.
//D
Postad 10 november 2003 - 18:00
Jag vill ha min NU!!!!
Har beställt från big-screeen.de. Undra när jag får den. Jag är pessimist och räknar med att få den på torsdag-fredag. Men den borde egentligen komma redan i morgon tycker jag.
Fy fan vad kul det ska bli. Det blir att plöja igenom alla 145 filmer i samlingen igen då.
Det är väl bara att köra i bokstavsordning.
Fan, man kommer inte ha något socialt liv de närmsta månaderna.
Postad 10 november 2003 - 18:06
Håller på å springer runt och mäter och har mig för att bestämma hur stor duken ska vara.. får det bara plats så blir de 240 cm bred =)
//D
Postad 10 november 2003 - 18:12
Och hur långt från väggen måste projektorn sitta vid den dukbredden?
Postad 10 november 2003 - 18:20
2 meter dukbredd med 2.5 meter till stolen funkar kanon. Vill ha stor bild =)
Kommer även se en del tv på projen och då är det skönt med stor bild, eftersom det är höjden som sätter gränsen vid 4:3 tittande.
/D
Postad 10 november 2003 - 18:28

Postad 10 november 2003 - 18:45

Postad 10 november 2003 - 19:16
Värt att tillägga: Avståndet mellan duk och tittare skall vara 1.5-2 x duk bredden.
Lycka till!
Postad 10 november 2003 - 21:18
Sid 17 i den engelska pdf-manualen.
http://www.homecinem...oad.php?id=3927
Sen är det bara att hoppas att V880N http://www.manowa.co...player880N.html dyker upp så räcker det med en DVI-D till Z2:an och en RBG anslutning mellan digitalboxen och V880N. Optimalt?

Postad 10 november 2003 - 22:17
Till och med tjejen tjatar om projektorn och undrar när den dyker upp

Postad 11 november 2003 - 00:38
Samma här.En styck Sanyo Z2 uppkopplad och igångsatt! =)
Mitt första intryck med 100" bild och tillfälliga kablar (WOW, vilken bild). Utan att ha pillat på några inställningar och med en ikea tupplur som duk. Progressiv signal från en sony dvp-ns930.
Kommer nog bli väldigt nöjd med denna proj!
Så ni som inte fått era ännu, ni har något att längta efter!!!!
Uppackad ur kartong. Uppställd på byrå en meter till höger om min soffa.
Lenshift fixar bilden perfekt.
Var förbi CinemaConcept på lunchen för att köpa en 12m komponent, pengarna räckte bara till en 15m S-Video som matas från min Sony 730P DVD med progressiv PAL scan.
VILKEN BILD!!!!!!.
Sitter på 4 meters avstånd, ingen screendoor, jag har inte pillat med inställningarna ännu dock bra bild som bara kan bli bättre när lönen kommer då jag kan köpa komponent kabel och takstativ.
Och om 2 veckor kommer min Projekta Homescreen som ersätter mitt nystrykna lakan.
Jag är i himlen!!!

Har redan plöjt 4 filmer.

Jag tror jag sjukskriver mig imorgon och kopplar in kabelboxen.
Bild bredd = 250 cm... Har testat 350cm men blir lite yr i huvudet av att bredden...

/Yeeeehaaaa!!!!

Postad 11 november 2003 - 00:41
Beställde också en Projekta Cinema 240 High Contrast duk men ångrade mig efter att ha pratat med Cavena och Cinema Concept.Min tanke är oxå att köra komponentomvandlare från digitalboxen till komponentingången projektorn och DVI från dvd:n. Ska ringa Referenceaudio i morgon och fråga när prylarna kommer, har beställt en Projecta Cinema High Contrast duk oxå 2,40 bred.
Till och med tjejen tjatar om projektorn och undrar när den dyker upp
Har nu betsällt en Matt Vit HomeScreen från Projecta.
Om någon vill köpa en ProCinama 240 hichContrast, säj bara till.
Postad 11 november 2003 - 12:14
Har den andra/bättre egenskaper som ev. passar bättre med Z2'an?
Postad 11 november 2003 - 12:30
De rekommenderade inte Homescreen framför ProCinema, de rekomenderade en duk med 1.0 i gain och inte en High Contrast med gain 0.8 som jag hade beställt.rene, vilka rekommendationer/argument hade Cavena och Cinema Concept ang. Projecta's HomeScreen framför ProCinema (förutom att den är ramspänd, eller är det "bara" därför?)?
Har den andra/bättre egenskaper som ev. passar bättre med Z2'an?
Efter att ha kollat på lite andra dukar ville jag ha en fast ramspänd duk för bästa släthet, och HomeScreen verkade vara bra och ha en snygg ram.
Cinema Concept rekommenderade en Ramspänd från Screenmaster men jag hittar inget om dem någon stans på nätet, jag vill gärna kolla upp rekommendationer innan jag köper. Vidare levereras Screnmaster duken redan uppspänd vilket gör den omöjlig för mig att få in i min lägenhet. Måste montera på plats, vilket de kan göra, men då kostar det extra....
Postad 11 november 2003 - 12:44
Så, med andra ord är alltså en "Matte White 1,0 Gain-duk" bättre än en "High Contrast 0,8 Gain-duk" till Z2'an?
Jag kommer att byta ut min projektor (och ev. även DVD-spelaren, receivern & 2-kanalsförstärkaren/slutsteget) under våren 2004 - och ja, jag vet att det rätt långt kvar dit och att det händer mycker på projektormarknaden...

Men, jag har i.a.f. kikat lite på just Projecta's ProCinema High Contrast-duk som verkar rätt intressant, men om den inte riktigt passar projektorer med, säg, runt 700 ANSI lumen, så får det nog bli en "Matte White 1,0 Gain-duk" i sådant fall (ramspänd duk går dessvärre bort för min del - som en liten parantes)...
Redigerat av Unregisteredf380a49e, 11 november 2003 - 15:56.
Postad 11 november 2003 - 15:37

Postad 11 november 2003 - 17:11
Postad 11 november 2003 - 17:18
Kassetdukar från Projecta med High Contrast-material har Gain 1.0. Ramspända har gain 0,8.
HomeScreen har en gain på 0,9 & betraktningsvinkel på 40 grader.
Information om dukarna hittar du på t.ex:
Projectas hemsida.
Homescreen-dukarna säljs hos t.ex Alldata i Stockholm.
Pris för en HomeScreen kan fås på förfrågan därifrån. ( Men mellan tummen och pekfingret kostar de allt från 5 500 kr upp till nästan 14 000 beroende på storlek!)
/Fredrik
Postad 11 november 2003 - 18:27

Postad 11 november 2003 - 21:19
Projje: Z2:an då!
DVD: Pioneer 757 med supra komponent och progressiv i dvdn användes.
Duk. kasset modell budget ca: 80" o troligtvis gain 1.0
Film True Lies
lyse.. "mörklagt" typ trivselljus i ditt vardagsrum!
Nå:
förat intrycket Tjohoooo! detta va ju bra som tusan, men efter ett tag så började ja leta fel, vilket ja skulle med. men tänkte samtidigt på att den va "out of the box"
Screendoor/pixlighet: tja, kan ej svara riktigt på detta, men såg inget av de på ca: 3m+ avstånd o inget när ja gick närmare heller vilket ska tolkas som positivt, men en sak man såg på alla avstånd va vertikala linjer som va ganska oorganiserade, vet inte om de e detta som kallas vertical banding, försäljaren sa att de berodde på lcdpanelen!??
Svärta: duglig i "trivseljuset" kan tänka mig vid seriös mörkläggning med ett visst ambient ljus så är den mycke bra alltså inget jag kan klaga på!
Färger: väldigt bra färger, såg inget alls o anmärka på
fläktljud: den kördes på FULL! så de lät, men då rakt inget man hade stört sig på. tilläggas ska att filmen kördes utan ljud så man hörde allt:) o då e de andra modet så lär den ju vara som en fis i rymden!
allmän bild: naturtrogen o skarp bild, saknar dock lite av dedära ljupet!
de va väl allt tror jag, hade dock vart intressant att sen den färdiginställd och med en pioneer 868 med hdmi/dvi tjosan! och 720p o allt dedär!
Postad 11 november 2003 - 21:29
DVD-spelare: Primare DVD30, prog PAL via komponent.
Duk: 2,40 m bred, vit gain 1.0
Filmer: Härskarringen, Cast Away, Toy Story 2, Antz (NTSC).
Referens: Sanyo Z1.
Omdöme:
Screendoor: Tyvärr lite mer än väntat. Den är synlig på projektoravstånd (ca 4m).
Ljudnivå: Mycket tyst i lågläget. Ingen hörbar variation i ljudnivån. Mer högljudd än Z1:an i högläget (med reservation för att det ev går ner efter en stund).
Svärta: Blir "LCD-svart", inte svartare än Z1 (den var i och för sig generellt väldigt mörk i bilden) men klart bättre vad gäller "upplösningen" i svärtan.
Fäger: Alldeles för röd i fabriksinställningen (allt på noll). Syntes inte så mycket i Härskarringen men i Cast Away var Tom ordentligt rödbränd och i Antz var det bara rödmyror

Bild: Inga krypningar eller bildbehandlingsproblem.
Slutomdöme: Bra, kalibrerad förhoppningsvis riktigt bra.

/Anders
Postad 11 november 2003 - 23:14
Svärtan är ju som bekant inte den bästa på dagens LCD-maskiner så där finns mer att önska.
Den överdrivet röda färgen i vissa filmpartier var irriterande. Det går troligen att kalibrera bort om man offrar lite tid i menyerna.
Fläkten hördes endast svagt vid Eco-mode. Jag hade projetorn ca 1 meter från huvudet. Inga som helst problem ens i tysta partier i film.
Helt klart en intressant projektor att lägga vantarna på!

Redigerat av Unregistered1ff325c1, 11 november 2003 - 23:15.
Postad 11 november 2003 - 23:33
För kännedom så har vi låtit två olika individer testat denna projektor i veckan.
Testerna bör komma ut nästa vecka med lite tur.
Redigerat av Unregistered99c85d53, 11 november 2003 - 23:53.
Postad 11 november 2003 - 23:50
Att påpeka att Sanyo Z2 lider av screendoor är struntprat.Screendoor: Tyvärr lite mer än väntat. Den är synlig på projektoravstånd (ca 4m).
Först anser jag att du skall kontrollera att den är placerad samt konfiguerad efter denna lilla uträknare. Då får du fram värden som resulterar i att screendoor absolut inte är någonting att bry sig om. Givetvis finns dock projektorer som helt enkelt lider av mer eller mindre screendoor. Dock har jag svårt att tro att Sanyo Z2 skall göra det, rätt placerad och konfiguerad.
Skulle uppskatta om du närmare dementerade detta...
Sist men inte minst vill jag tacka för en intressant post!
Ha det bra.
Postad 12 november 2003 - 08:49
Jag håller med Dealon, det syns ingen screendoor. Jag sitter på 4meter från min duk och där är screendoor inte synlig, inte heller på 3 meters avstånd.Att påpeka att Sanyo Z2 lider av screendoor är struntprat.Screendoor: Tyvärr lite mer än väntat. Den är synlig på projektoravstånd (ca 4m).
Dock har jag svårt att tro att Sanyo Z2 skall göra det, rätt placerad och konfiguerad.
Jag säljer en flång ny Supra S-video 15meter kabel för halva priset (450:-), jag råkade köpa en för mycket i iverna att få igång grejjorna

Om någon är intresserad så meddela mig.
Postad 12 november 2003 - 09:41
Jag är kanske ovanligt screendoorkänslig.

Postad 12 november 2003 - 09:49
Jag tror inte att du är känsligare än andra, jag tror att det var fel på projjen.Struntprat eller inte, min jämförelse var med andra projektorer med samma upplösning där jag inte sett någon screendoor på samma avstånd. Jag har dessutom sett inlägg där man påstått att man inte sett screendoor på 1x dukbredd eller t o m närmare, därav min kommentar.
Jag är kanske ovanligt screendoorkänslig.
Postad 12 november 2003 - 11:17
Att påpeka att Sanyo Z2 lider av screendoor är struntprat.[snip] Skulle uppskatta om du närmare dementerade detta.
Definitivt inte struntprat, dock en subjektiv bedömning. Om någon ser screendoor och tycker att det stör så lider projektorn av screendoor i dennes mening. Att du inte ser det innebär inte att det inte finns. Har själv en Epson TW-100 med samma upplösning och screendoor syns (för mig) på ca 1.4x bildbredden och närmre.
När ni skriver avstånd till duken på vilket screendoor irriterar eller inte så får ni gärna inkludera hur stor bild ni tittar på. Alternativt att man skriver förhållandet avstånd/bildbredd.
Postad 12 november 2003 - 11:30
Postad 12 november 2003 - 14:50
ÄR PÅ GGustav har du hunnit testa att kopla den till en pc (1280'720 i 50hz) via dvi och kollat om du får någon tearing?
Postad 12 november 2003 - 21:27
Men frånsett detta så kan man väl anmärka på några punkter.
-Såg på 240cm bred duk från ca 3.5 meters avstånd, uppfattade varken screendoor eller någon pixlighet öht.
-Prog komponent från en Linn dvd för 30k, vet ej modell. Kablar supra.
-Färgerna var ok men inställningar behövdes helt klart.
-Hörde inte tillstymmelsen till fläktljud, så det är absolut inget problem.
-Det mest oroande var vertikala linjer över hela bilden, riktigt tydliga och irriterande var dom. Exakt lika dana som det var på Z1an då jag var och kollade på den. Vet inte om det är nånting som går att tweaka bort eller om det är panelerna som skapar dessa linjer.
-Detaljer i bakgrunder flöt ihop ganska mycket och var svåra att urskilja i vissa scener, finns säkert nåt namn på det. Men det såg ut ungefär som en tvinspelning på VCD. Troligen en inställningsfråga.
Bytte projektor och kollade på Panasonic 300 direkt efteråt, den var perfekt? inställd (eller riktigt bra inställd i alla fall). Bilden på den (från samma dvd med samma kablar) saknade till 90% alla dessa vertikala linjer som Z2an visade upp. Men det märktes ganska klart att den hade lägre upplösning på denna stora duk, man kunnde nu se pixlar (screendoor??) från det avstånd vi satt på. Men tyckte bilden var klart bättre på Panasonicen med tanke på vertikala linjerna.
Nån mer än jag som stött på dessa vertikala linjer ? eller vet hur man får bort dom, eller om det ens går att få bort dom?
Den okalibrerade bilden av Z2an skulle vart ungefär iklass med den fullt kalibrerade AE300 bilden om det inte vore för Linjerna.
För egen del så blir det inget köp av Z2an ifall att inte linjerna går att tweaka bort.
Avvaktar ytterligare ett tag innan jag bestämmer mig för vilken projektor jag ska köpa, men Z2an ligger inte lika själklart till som innan jag såg den.
/kenta
Redigerat av Unregistered2606abe1, 12 november 2003 - 21:32.
Postad 12 november 2003 - 21:40
Nån mer än jag som stött på dessa vertikala linjer ? eller vet hur man får bort dom, eller om det ens går att få bort dom?
Den okalibrerade bilden av Z2an skulle vart ungefär iklass med den fullt kalibrerade AE300 bilden om det inte vore för Linjerna.
För egen del så blir det inget köp av Z2an ifall att inte linjerna går att tweaka bort.
Jag lyckades tweaka bort linjerna på min Z1 helt genom att ändra lite inställningar i service menyn så det går säkert att göra på Z2:an oxå. Jag märkte även att när man körde 576p via RGBHV via VGA ingången så försvann linjerna totalt, när man körde 576p via komponent ingången så fanns det en del linjer men de syntes mest i väldigt ljusa scener.
Jag har själv fått min Z2 idag och kör med s-video för tillfället ifrån en billig Pioneer spelare så det är ju inte de bästa förutsättningarna men redan nu så är jag nöjd med bilden som den presterar gämfört med Z1:an.
Jag har beställt en Pioneer DV-868 för att kunna köra 720p via DVI ingången på Z2:an och då tror jag att en hel del av problemen som finns nu försvinner.
Postad 12 november 2003 - 22:01
Man får tacka er alla som sett den och skrivit här.
Kanske det blir en Epson TW200 trots allt. Det är inte så många som sett den men av nån anledning känns det som ett lite säkrare kort... förutom avsaknaden av DVI och HDMI möjligheter då.
Mattias.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar