Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Yamaha 1400/2400 *

805 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 december 2003 - 22:29

Pirelli
  • Pirelli
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Om jag istället kopplar dubbelt så får jag både RGB (komponent) och OSD. Fast på olika kanaler.

Bara ett litet inlägg. RGB och komponent är inte samma sak.

Sen så sade du att du har bara S-VHS på framsidan av TV:n. Om du läser manualen till apparaten så borde det nog stå att du även har det i Scart-kontakten.
Så om du testar med en Scart-omvandlare som har en S-VHS-kontakt på så borde du kunna köra S-VHS från förstärkaren och då fixar du OSD:n också.

Postad 29 december 2003 - 00:10

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2 714 inlägg
  • 0
När vi ändå tillägger saker så vill jag säga att det knappast sitter en S-VHS fram i tv:n. En S-Video är mer troligt då.

Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 29 december 2003 - 00:11.

Postad 29 december 2003 - 16:49

Unregistered3e850eca
  • Unregistered3e850eca
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Shit!!! :) Jag fick min 1400:a idag och eftersom jag inte kan sånt här särskilt bra så går det käpprätt åt ****... Någon som kan hjälpa mig för att få min subwoofer att fungera?

Postad 29 december 2003 - 22:52

CorbenDallas
  • CorbenDallas
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Om jag istället kopplar dubbelt så får jag både RGB (komponent) och OSD. Fast på olika kanaler.

Bara ett litet inlägg. RGB och komponent är inte samma sak.

Sen så sade du att du har bara S-VHS på framsidan av TV:n. Om du läser manualen till apparaten så borde det nog stå att du även har det i Scart-kontakten.
Så om du testar med en Scart-omvandlare som har en S-VHS-kontakt på så borde du kunna köra S-VHS från förstärkaren och då fixar du OSD:n också.

Pirelli! (eller nån annan)
Nu har du f-n satt dig själv i knipa. :blink: Berätta nu skillnaden o vad som är vad.
Jag trodde i min enfald att RGB (röd grön blå) var detsamma... :)

Intressant. har inte läst manualen på TVn på vääääldigt länge men jag ska absolut ta mig en titt!
Har testat med en vanlig RCA-kabel från Monitor Out in i TVn o jag kan inte precis klaga på bilden. Så frågan är hur mkt man egentligen ska bry sig om bildkvaliteten när man är så blind som jag... :rolleyes:

Redigerat av CorbenDallas, 29 december 2003 - 22:54.

Postad 29 december 2003 - 23:44

doohan99
  • doohan99
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
Enkelt kan man säga att Komponent är Amerikas motsvarighet till RGB

Eftersom de flesta filmer produceras i USA så ligger det Komponent signaler på DVD skivorna.

Även om RGB överföring är bättre format så måste man omvandla signalen i DVDn från komponent till RGB.

Därför är det bättre att använda sig av komponent utgången.

/Magnus

Postad 30 december 2003 - 18:09

Jojken
  • Jojken
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
7 dygn och 17 timmar har nu min 2400 varit utan ström. Minnet var tyvärr inte nollat och "OPTIMIZER" lyser fortfarande. Vill ställa in originalinställningarna. Man kan göra det i Basic-menyn sägs det (har inte kollat där ännu) men då måste man veta vilka inställningarna var från början. Skall avstånd ställas till 0 m t.ex.?

Har testat FLAT och LOW än så länge. Tycker mina surround-bipoler låter väldigt fattigt.

Skall också testa ett gammalt videokamera-stativ för optimizer-mic:en så småningom. Hoppas det blir bättre...

Postad 30 december 2003 - 18:41

Unregistered30592
  • Unregistered30592
  • Lärjunge

• 407 inlägg
  • 0
Undrar om ngn har haft problem Med att stärkaren(1400) alltid säger att en och samma högtalare är ur fas.Körde YAPO idag 4 gånger och varje gång sa den att höger front var ur fas.Kollade hela tiden att alla kablar satt rätt och de gjorde dom.Sen tog jag även och skiftade högtalare för förvissa mig om att det inte var felkopplat inne i högtalaren.Men vid test så blev det höger ur fas igen.Tog nu då och skiftade kablarna på utångarna på recivern så allt blev tvärtom.Men så vid test så sa den att vänster var ur fas som nu satt på dom högra utgångarna på recivern.Kan det vara så att det är felkopplat i reciver på höger utgång?
Så kan man lita på detta test eller vad ska man göra?
Har också mailat stället där jag köpte den och påtalat felet och att de får ta in o kolla den

Har också en stor öppning i rummet där den högra fronten står.Kan det vara så att det smiter ut ljud där så att det stör YAPO:n?

Postad 30 december 2003 - 21:03

Unregistereda013c25a
  • Unregistereda013c25a
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0
Jag har precis som du sidovägg där ena högtalaren står och öppet bredvid den andra (vänster fram). Får alltid fasfel på den när jag kör YPAO. Jag har kollat med öron och THX Optimizer och kan enkelt konstatera att högtalaren inte är felkopplad.

Perra1 hade en bra utläggning om detta i en annan tråd bar härom dagen, men hans inlägg finns ju tyvärr inte kvar längre.

Gör som jag: konstatera en gång för alla att det är rätt kopplat och kör sedan SKIP på WIRING när du kör igenom den automatiska inställningen.

Postad 30 december 2003 - 21:58

Unregistered36aa8b10
  • Unregistered36aa8b10
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Har äntligen köpt alla kablar som behövs (tror jag).

Har nu satt upp mina Egg på väggarna och börjat koppla in allt när det slog mig, spelar det någon roll om man "spelar in" högtalarna först eller kör YPAO först ?
Finns det någon "rekommenderad" ordning ?

När det gäller YPAO så har jag förstått (via denna tråd) att alla inställningar/steg inte verkar fungera speciellt bra. Är det några man bör undvika, typ equalizing?

Postad 30 december 2003 - 23:04

derpious
  • derpious
  • Guru

• 4 346 inlägg
  • 0

Har äntligen köpt alla kablar som behövs (tror jag).

Har nu satt upp mina Egg på väggarna och börjat koppla in allt när det slog mig, spelar det någon roll om man "spelar in" högtalarna först eller kör YPAO först ?
Finns det någon "rekommenderad" ordning ?

När det gäller YPAO så har jag förstått (via denna tråd) att alla inställningar/steg inte verkar fungera speciellt bra. Är det några man bör undvika, typ equalizing?

Du kan ju köra en YPAO nu, sen en till när du tycker dom e tillräckligt inspelade?

Postad 31 december 2003 - 09:17

Unregisteredb1bc3531
  • Unregisteredb1bc3531
  • Forumräv

• 860 inlägg
  • 0

Har också en stor öppning i rummet där den högra fronten står.Kan det vara så att det smiter ut ljud där så att det stör YAPO:n?

Det kan definitivt påverka resultatet. Spelar det egentligen någon roll? Om nu recievern tycker att något är fel och att ljudet skulle bli bättre om du fasskiftade den ena högtalaren (trots att det kanske är "fel") så kan det ju bli så att i just ditt rum så blir resultatet bättre än om allting är helt korrekt kopplat. Det är ju just när man har lite "krångliga" rum som man har störst nytta av system som YPAO.

Postad 31 december 2003 - 12:12

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2 714 inlägg
  • 0

Det kan definitivt påverka resultatet. Spelar det egentligen någon roll? Om nu recievern tycker att något är fel och att ljudet skulle bli bättre om du fasskiftade den ena högtalaren (trots att det kanske är "fel") så kan det ju bli så att i just ditt rum så blir resultatet bättre än om allting är helt korrekt kopplat. Det är ju just när man har lite "krångliga" rum som man har störst nytta av system som YPAO.

Mycket riktigt. Jag hade fasfel på bägge mina frontar, en av dom spelar längs med en vägg och den andra har öppet för hallen.

Postad 31 december 2003 - 14:12

Crille99
  • Crille99
  • Forumräv

• 801 inlägg
  • 0
Funderar på att köpa en 1400. Ni som har en är ni nöjda med den?
Vad är bra vad är negativt?

Tacksam för alla svar. :D

Postad 31 december 2003 - 19:20

CorbenDallas
  • CorbenDallas
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Funderar på att köpa en 1400. Ni som har en är ni nöjda med den?
Vad är bra vad är negativt?

Tacksam för alla svar.  :D

Jag kör min 1400 med ett par Dali 808 o det funkar utmärkt i mina öron. Så du borde bli nöjd med dina Dali. Men alla har olika referenser så det är svårt att rekommendera...

Skillnaden mellan min gamla RXV 590 o den här är stor. 10 år gör rätt mkt på en reciever. Dock är jag lite frågande till om 1400 egentligen gör så stor skillnad jämfört om jag tex skaffat mig en 640 istället. Jag har dock inte gjort någon jämförelsetest så jag vet inte. Man får ju hoppas. :angry:

Har du möjlighet att lyssna på prylarna så gör det. Hade jag haft möjlighet hade jag lyssnat på Marantz i samma prisklass, dom låter bra tillsammans med Dali. (än en gång, i mina öron då...)

Postad 31 december 2003 - 20:41

Unregistered23739
  • Unregistered23739
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Puttekula,
Hur stor skillnad tycker du att det är på 1400an jämfört med onkyon? sitter nu med en onkyo 600 som jag är mycket nöjd med _förutom_ att jag saknar pre-out känner att mina högtalare vill ha lite mer kraft än vad dom får just nu med 600an
kanske räcker det med en 1400 eller så får man väl vid ett senare tillfälle kanske skaffa sig 2 monosteg eller 3 för att ge dom ordentligt med kräm.

Postad 31 december 2003 - 21:14

Unregistered3e850eca
  • Unregistered3e850eca
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Puckad fråga från en som aldrig använt dolby digital innan. Hur vet jag när jag använder digitalt 5.1 ljud på min 1400? Och kan jag göra om det ljudet till 7.1 men bibehålla det digitala?

Postad 01 januari 2004 - 00:11

CorbenDallas
  • CorbenDallas
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Puckad fråga från en som aldrig använt dolby digital innan. Hur vet jag när jag använder digitalt 5.1 ljud på min 1400? Och kan jag göra om det ljudet till 7.1 men bibehålla det digitala?

Det står i displayen. Det står hur många högtalare du använder o finns där 6st markerade kör du digitalt. Med Dolby PL2 så syns bara 2 högtalare (L R ) om jag inte minns fel.
Kör du DTS står det DTS i displayen o kör du Dolby DIgital står det också i displayen. Klart o tydligt, iallafall på nära håll. :D

Postad 01 januari 2004 - 21:14

puttekula
  • puttekula
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
cyanid: Tycker absolut att 1400 har bättre kontroll än 600. Tanken med min uppgradering var egentligen att få 7.1 + pre-out + de senaste formaten. Tror det blir att koppla in några monoblock eller ett slutsteg till 1400 i alla fall.

Postad 01 januari 2004 - 23:14

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0
Tjenare på er och god fortsättning!
Har en fråga oxå: Är 2400:an DVD Audio kompatibel?
Har spanat igenom Yamahas sajter och endast Z9 nämns i samband med DVDA!

Postad 02 januari 2004 - 10:18

Unregistered0a08232a
  • Unregistered0a08232a
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Hej!

Det verkar vara mkt krångel med 1400:an, någon som vet om DSP-AZ2:an kommer i nån ny variant mep YPAO mm?

Mvh Fredrik

Postad 02 januari 2004 - 13:09

Unregistereda563b0e6
  • Unregistereda563b0e6
  • Forumräv

• 759 inlägg
  • 0
Jaha, då har man anslutit sig till skalan med "mikrofon-Yamaha"-anhängare. Det blev en 1400 för att få en ljuduppgradering idag och inte om ett år.(ville ha en Rotel 1066)

Mina första intryck är att filmljudet blev mer omslutande så fort jag gjort en autoinställning. Jag hade en gammalt kamerastativ liggandes som fungerade perfekt med mikrofonen. Första gångerna så fick även jag ett fasfel på höger front och när jag switchade så försvann fasfelet.(men nu läste jag precis i tråden att dörröppningen vid sidan av högtalaren kan påverka, så det ska jag dubbelkolla igen)

Jag måste säga att det verkligen var enkelt och bekvämt att ställa in ljudet och jag upplever inte alls som en del beskriver i tråden, att ljudet blev platt efter autoinställningen. Då mina frontar är "bästa" delen av mina högtalare så valde jag "Front" vid autoinställnignen.(Jag ska prova Flat också.)

Men så här långt har jag inget att klaga på. Jag hör klart och tydligt att mina nya bakre mordaunt biopoler ger ordentligt med ljud ifrån sig i 7.1 konfig. utan att ha "pillat" det där lilla extra.

Sammanfattningsvis så ger 1400:an(för mig) en mer omslutande och detaljerad ljudbild som gör att att man "sugs in" i filmerna mer.

Utrustning:
HK DVD25
Yamaha 1400
Infinity Delta frontar och center
Dali R1000 surround
Mordaunt 903s bipoler bakre surround
Sony subba

Negativt?
Svårt att se knapparna på fjärren i mörkret(ska programmera Pronton istället så det är inget stort problem)

För många ljudprogram - man vet inte vilka som är vettigt och vad som är kosmetika. Jag vill köra 7.1 ljud på alla DVD-filmer och till 99% blir det från 5.1 DD/DTS. Alla övriga program känns idag onödiga.

Jobbigt att skruva fast alla högtalarnas kablar. Det är knappt med utrymme...får bli bananer där istället.

Manualen är ibland jättebra och tydlig och ibland väldigt "flummig". Det står inte direkt utförligt om när man ska använda vilka ljudprogram och när de inte lämpar sig. Inkoppling av 7.1 system för att köra ljud ur alla högtalare oavsett om det är från TV/kabel-TV eller från DVD är inte tydligt. Vilket program fungerar bäst på 2 kanals TV sändning? Vilket program fungerar bäst för en vanlig 5.1 Dolby Digital DVD-skiva osv.?

Postad 02 januari 2004 - 13:24

CorbenDallas
  • CorbenDallas
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Jag måste säga att det verkligen var enkelt och bekvämt att ställa in ljudet och jag upplever inte alls som en del beskriver i tråden, att ljudet blev platt efter autoinställningen. Då mina frontar är "bästa" delen av mina högtalare så valde jag "Front" vid autoinställnignen.(Jag ska prova Flat också.)

Negativt?
Svårt att se knapparna på fjärren i mörkret(ska programmera Pronton istället så det är inget stort problem)

För många ljudprogram - man vet inte vilka som är vettigt och vad som är kosmetika. Jag vill köra 7.1 ljud på alla DVD-filmer och till 99% blir det från 5.1 DD/DTS. Alla övriga program känns idag onödiga.

Jobbigt att skruva fast alla högtalarnas kablar. Det är knappt med utrymme...får bli bananer där istället.

Manualen är ibland jättebra och tydlig och ibland väldigt "flummig". Det står inte direkt utförligt om när man ska använda vilka ljudprogram och när de inte lämpar sig. Inkoppling av 7.1 system för att köra ljud ur alla högtalare oavsett om det är från TV/kabel-TV eller från DVD är inte tydligt. Vilket program fungerar bäst på 2 kanals TV sändning? Vilket program fungerar bäst för en vanlig 5.1 Dolby Digital DVD-skiva osv.?

Kan bara hålla med gällande manualen. Den är aptrist att lösa o känns som en direkt översättning av den engelska. Men så är det väl på alla elektriska prylar idag?

Dom som pratade om platt ljud pratade väl om ljudet i 2 kanaler? Eller fick jag det fel om foten? ;)

Vilka "program" som funkar bäst till 2kanals TV sändning Eller DD5.1 är nog smaksak. Själv kör jag DPL2 till TVn. Det är nog svårt att göra en rekommendation i manualen för det.

Postad 03 januari 2004 - 15:59

Unregistered3e850eca
  • Unregistered3e850eca
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Frågor till 1400 ägare. Jag satte min subba bakom soffan och körde sedan YPAO, och det låter bra när man sitter i soffan ;) , however fronthögtalarna låter lite "platta" kan man kompensera för detta på något sätt? jag såg att man kunde ställa in att LFE signaler skulle skickas till både subban och frontarna, eller? Hjälp! En annan fråga. Varje gång efter YPAO så rekommenderar min förstärkare 200 Hz (högsta!) medan THX rekommenderar 80. Är något konstigt? Tips?

Postad 03 januari 2004 - 16:42

Unregistereda563b0e6
  • Unregistereda563b0e6
  • Forumräv

• 759 inlägg
  • 0
tinkol - jag har inte hunnit kolla om LFE signalen skickas ut enbart till subben eller om den även går ut genom frontarna.

Däremot kollade jag att min siffra landade på 100Hz(att jämföra mot dina 200Hz). Jag vet inte varför du får så hög siffra. Har du satelliter som frontar som inte klarar av att gå ner tillräckligt i Hz?

Postad 03 januari 2004 - 16:59

Unregistered3e850eca
  • Unregistered3e850eca
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Nope, har ordenltiga frontar. Förstärkaren registerar dem som"Large". Konstigt.

Postad 03 januari 2004 - 17:55

Unregistered30592
  • Unregistered30592
  • Lärjunge

• 407 inlägg
  • 0
Beror också på placering...Låg på 160hz förut.Men flyttade subban innanför höger front och nu har jag 110hz.Sen kanske det spelar roll vilken size man har på rumstorleken.

Går även välja att köra ut basen till både frontar och sub.Finns i basic setup lr om det var sound .... menyn

Postad 03 januari 2004 - 22:27

Unregistered07b67224
  • Unregistered07b67224
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Min subba hamnar på 80Hz efter YPAO kalibrering, har dock inte testat flyttat runt, väger aningen mycket :)

Postad 03 januari 2004 - 22:47

Unregisteredc8f974e5
  • Unregisteredc8f974e5
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Det beror ju också på hur man ställer in gränsfrekvensen på subben. När jag har den på max får jag 200 hz, men om jag ställer den på mitten får jag 90 hz. Men den kanske alltid ska stå på max, har för mig att det står så i manualen.

Postad 03 januari 2004 - 23:12

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2 714 inlägg
  • 0
Alla som känner att dom har lite att vinna på i "botten" kan ju testa delning A´la krasse. Ställ subbens delning i botten eller 50Hz och dela vid 80Hz via receivern vrid upp volymen en gnutta och njut..

Postad 03 januari 2004 - 23:32

Unregistered3e850eca
  • Unregistered3e850eca
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Jag ställde subben på max och delningen på cirka 80 Hz, och förstärkaren på 80 Hz. Gör detta någon skillnad? Kanske låter lite puckat eftersom smaken i ljud är olika, men om man skulle se på det ur ett teknologiskt perspektiv.

Redigerat av Unregistered3e850eca, 03 januari 2004 - 23:34.

Postad 03 januari 2004 - 23:47

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2 714 inlägg
  • 0
Läs mer i denna Tråden

Postad 04 januari 2004 - 00:35

Unregistereda563b0e6
  • Unregistereda563b0e6
  • Forumräv

• 759 inlägg
  • 0
Nu har jag läst...

Ska det verkligen spela roll ifall jag ställer volymen på max och väljer vilken Hz den ska bryta vid? Är det inte det automatiken ska hjälpa till med? Att den inställningen du har sedan tidigare ska matchas mot det inställningsprogram du valt? Om jag valt Front så ska övriga högtalare runt om klangmatchas för att komma så nära som möjligt. Gällande subban måste den ju också justeras så den inte blir för hög och "slå igenom"

Postad 04 januari 2004 - 12:13

gorby
  • gorby
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Ang delning på subben: då LFE-kanalen i DD går upp till 120Hz är det bäst att låta subbens delning vara på 120 elller över. Annars förlorar man information. Sedan ställer man in på förstärkaren vart de andra högtalarna skall delas (om man inte väljer large, för då delas de inte).

Jag kör själv med högsta delning på subben och large på frontarna. Delar surrounden vid 80Hz. Har gjort mätningar med en tersbandsanalysator och det visade sig att mina frontar gick betydligt lägre i frekvens en den usla subben. Jag la upp en bild i galleriet på detta.

Postad 04 januari 2004 - 12:43

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2 714 inlägg
  • 0
Julgran:Jag har labbat en del med detta kallat YPOA och kommit fram till att det är ett hjälpmedel och definitivt inget precissionsinstrument. Därav kan det vara bra att gå igenom inställningarna manuellt och rätta till det den uppenbart har gjort fel. Vad det gäller PEQ programen så låter min upställning bara illa oavsett vilket jag kör. Har sett att fler upplevt samma sak.

gorby:Du förlorar inget på att ställa delningen lägre, detta framkommer tydligt i tråden jag hänvisade till. Desto högre du ställer delningen desto lättare är det för steget att driva elementet, sänker du delningen så måste du öka volymen för att få samma upplevda nivå. Det sköna med att dela så här är ju att du får frekvenser 50Hz och neråt utan nivåsänkning, men även upp och över 120Hz fast med en nivåsänkning. Sänkningen sker med olika branthet beroende på filtret. Summan är iaf att du får mer byxfladder och mindre oljud som resultat. Mitt rum fick märkvärt mindre skumma resonaser med denna delning.

Postad 04 januari 2004 - 22:03

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2 714 inlägg
  • 0

Hur strömstark är Yamaha 1400 om man jämför med H/K 5550?

Tänk den som visste... Den enda uppgiften är effektförbrukningen hos nätdelen som är specad till 500W för både 1400 och 2400. Det har snackats en massa på AVSForum om hur "seriös" effektangivelsen egentligen är (gäller inte bara Yamaha). Har inte sett någonstans hur mycket ström den är kapabel att leverera. Skulle vara intressant att läsa en test av någon seriös tidning.

Hittade ett test på Yamaha RX-V1300RDS i HemmaBio Nr6/2003 där den har kubmäts. På bilderna syns tydligt att det står att den "skall" förbruka 410watts och lämnar 6x100w, men enligt mätning så lämnar den 6x128w i 8ohm med en strömming på 34A. Tillläggas bör att i sommras kostade RX-V1300 11.000 kronor.

Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 04 januari 2004 - 22:27.

Postad 05 januari 2004 - 00:40

Unregistered5b2dfb4b
  • Unregistered5b2dfb4b
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Jag har redan lagt in denna kommentar fast i en annan tråd, tyckte efter det att jag skrivit den att den passade bättre här

Jag har testat H/K 4550 mot yamaha 1400.

Snabba slutsatser man kan dra av dessa är att H/K har mer kraft i två kanalslyssning än vad yamahan har, men kopplar man över till flerkanalsåtergivning är kraften i förstärkarna jämbördiga om inte lite övervikt åt yamahans håll.

Ljudmässigt kan man säga att H/K har mer tyngd i basanslagen. Men ibland kan man uppleva yamahan som mer detaljerad i de övre registren.

I och med att yamahan har YPAO lämpar den sig bra om man till exempel inte har helt neutrala högtalare från början.

Mitt val föll på yamaha 1400, mycket tack vare YPAO som hjälpte till och bidrog till en klangförbättring i mina audio pro högtalare. Ska tilläggas att jag också har hört båda förstärkarna spela med ett par audiovector högtalare. Då jag ansåg att fördelen yamahan har mot H/K i flerkanalslyssning var större än H/K's fördel mot yamahan i stereo läge valde jag yamahan.

Men har du bra högtalare från början och lyssnar mest på musik i tvåkanal så är nog H/K att föredra före yamaha.

Postad 05 januari 2004 - 00:59

Unregisteredb3b42d81
  • Unregisteredb3b42d81
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
funderar lite på ett par canton ergo-högtalare. gillar ljudet från dessa skarpt, men har bara lyssnat i butik tillsammans med en rätt så kraftig stärkare. räcker en 1400 för att driva dessa på ett vettigt sätt, eller måste man sikta på mer kraft? har fått indikation på att det ska funka bra, men det var en säljare jag frågade så... :)

kan ju vara så att de "små" i serien går bra och att de stora är för stora... hmm.. var går gränsen för vad 1400an klarar alltså?

Postad 05 januari 2004 - 01:19

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

• 2 160 inlägg
  • 0
hmm... 1400:an är ju specifierad till 7*170Watt FTC och 7*110 DIN vad menas??? :rolleyes:

Och en fråga till er som äger en:

Är ni missnöjda med kraften eller?? eftersom vissa snackar om att köpa till steg...

// Warlokk

Postad 05 januari 2004 - 01:20

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

• 2 160 inlägg
  • 0
Oj jag menar givetvis 7*170 Watt i DIN och 7*110 FTC :rolleyes:

Postad 05 januari 2004 - 01:32

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2 714 inlägg
  • 0
Ett "litet" steg kan ju aldrig skada :rolleyes: skulle personligen inte ha något emot att trycka på med en 2-300 rotel watt.

Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 05 januari 2004 - 01:33.

Postad 05 januari 2004 - 14:24

gorby
  • gorby
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

gorby:Du förlorar inget på att ställa delningen lägre, detta framkommer tydligt i tråden jag hänvisade till. Desto högre du ställer delningen desto lättare är det för steget att driva elementet, sänker du delningen så måste du öka volymen för att få samma upplevda nivå. Det sköna med att dela så här är ju att du får frekvenser 50Hz och neråt utan nivåsänkning, men även upp och över 120Hz fast med en nivåsänkning. Sänkningen sker med olika branthet beroende på filtret. Summan är iaf att du får mer byxfladder och mindre oljud som resultat. Mitt rum fick märkvärt mindre skumma resonaser med denna delning.

widescreen: det finns inga referenser till LFE-kanalen i den andra tråden. Det står heller inte där om krasse använder large eller small i inställningarna i förstärkaren.

Om man gör som krasse, delar i subben vid 50Hz med 12dB/oktav och i förstärkaren med ytterligare 18dB/oktav från 80Hz som kommer han att få en 18dB för låg nivå från LFE-kanalen vid 100Hz, -12 resp -6 (DolbyDigiltals LFE spelar upp till 120Hz). Det finns inget i fronthögtalarna eller annat som kan göra nått åt det. Obs! detta är oberoende av small/large inställningen.

Sedan stod det nått i tråden om "kraftig förstärkning" när frontarna och subben överlappar i arbetsområde. Det stämmer inte. Två ljudkällor som låter lika högt kommer att öka ljudnivån med 3dB mot om bara den ena är på.

Jag har mätt på min förstärkare och om jag kör med small och delar vid 80Hz så blir faktiskt dämpningen på 80Hz för subben 1-2 dB och för frontarna också 1-2 dB. Summan alltså +-0 vid 80Hz där överlappningen är som störst (ingen puckel alltså). Redan vid 63 resp 100Hz har man en dämpning på ena elementet med 6dB (alltså bara en 1/4-del av energin kvar).

Jag har fullregisterhögtalare fram och väljer därför large i inställningen i förstärkaren. Vid filmtittande med 5.1-ljud ligger mycket av "byxfladder" effekterna i LFE-kanalen som går direkt till subben (upp till 120Hz). Har man mindre frontar kan man dela vid tex 80Hz men eftersom förstärkaren skickar LFE-kanalen till subben också, så ska man inte aktivera någon filter under 100-120Hz på denna.

Postad 05 januari 2004 - 15:50

Unregistered55c9380c
  • Unregistered55c9380c
  • Forumräv

• 587 inlägg
  • 0
Warlokk:

Effektmätning enligt FTC eller RMS är den "ärliga" och intressanta uppgiften.

En mätning enligt dessa normer betyder mätning vid 8 ohms impedans, och över hela "hörbara" frekvensområdet 20 Hz - 20.000 Hz. Den uppgivna effekten får alltså inte underskridas nånstans över hela frekvensområdet.

En mätning enligt DIN-normen innebär effekt i 4 ohm och vid 1.000Hz.

Kanske lite grand som att mäta topphastigheten på en bil i en nerförsbacke med kraftig medvind...... :rolleyes:

//Maths

Redigerat av Unregistered55c9380c, 05 januari 2004 - 15:51.

Postad 05 januari 2004 - 22:28

Unregisteredb3b42d81
  • Unregisteredb3b42d81
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

hmm... 1400:an är ju specifierad till 7*170Watt FTC och 7*110 DIN vad menas??? :P

Och en fråga till er som äger en:

Är ni missnöjda med kraften eller?? eftersom vissa snackar om att köpa till steg...

personligen har jag svårt att lita på andra watt än de som H&K anger. Mycket bra marknadsföring från deras sida, måste jag säga. antagligen hjälper det att ha en blank svart framsida också.. ser kraftfullt ut ;-)

Proson Twin 716 (tror jag... svårt som fan att läsa...) låter för övrigt mycket bättre med yamaha 1400 än med kenwood 7030 (kan givetvis vara inbillning, men..). nästan så jag kan stå ut med dem. men om jag kör dessa precis svinbilliga högtalare, vågar jag ju knappt bjuda hem folk. tänk om de hittar nån prislapp liggande kvar :P ... dessutom _kanske_ det låter bättre med lite dyrare prylar. men man vet ju aldrig B)

sen kan det vara inbillning också. tänker byta tillbaka till kenwooden snart och se om jag märker försämring. gör jag inte det åker yamhan tillbaka till butik :lol:

men som sagt. jag tror jag är nöjd. och den har en klart bättre fjärr. (allt kan vara bättre om man bara jämför med fel saker :rolleyes:)

Postad 05 januari 2004 - 22:41

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

• 2 160 inlägg
  • 0
okej...

Tack så mycket för era svar :rolleyes:

Har en fråga till :
Man kan ju ställa in impendansen och undrar om man kan välja 4ohm???
för jag ladda hem manualen (engelska) och i den står det att man bara ska kunna välja 6 eller 8 ohm??? :P

Vad ska jag då välja??? (ifall jag köper en)

// Warlokk

Postad 06 januari 2004 - 15:51

Jojken
  • Jojken
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Är det någon som klarar av att spela in en ljud/bildkälla genom 2400:an? Jag försökte spela in Tuner (RDS-radion) med Video-Out. Fick inget ljud alls varken live eller inspelat på videobandet.

Ser på baksidan att vissa ljudutgångar (CD-R bl.a.) har beteckningen Rec Out. Men jag tar för givet att ifall det finns en Video-Out så borde man kunna kunna spela in den också.

Som jag har förstått bruksanvisningen så ligger samma utsignal o "väntar" på alla utgångar samtidigt. Man kan dock inte spela in en digital-in-signal analogt (konverteras ej). Ej heller kan man spela in en S-video-signal på vanlig komposit (de konverteras bara till monitor-out, tyvärr).

Någon som vet vad som är fel? :rolleyes:

Postad 06 januari 2004 - 17:31

Unregistereda013c25a
  • Unregistereda013c25a
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0
Nema problema!
Jag har en 14" TV/videocombo som OSD-monitor och om ungarna nå'n gång vill se någon barnfilm de har på VHS. Jag får ljud in på TVn via VCR-, VCR2-, CD-R- och MD/TAPE-utgångarna på min 1400. Så vitt jag vet behöver man inte göra några inställningar. Ljud finns även på pre-out, men nivån där påverkas ju av volymkontrollen och det är väl ingen hit vid inspelning.

Ska jag spela in bild på VCR, så går det precis som du noterat bara från källor med samma typ av anslutning som inspelaren (komposit eller svideo). Kopplar du videotåten på monitor out tar den dock båda typerna. Komponent in konverteras inte och kommer bara ut på komponent ut.

Postad 07 januari 2004 - 15:58

Unregistereddfb730f7
  • Unregistereddfb730f7
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Hejsan!

Har precis fått hem min 1400 och har en fråga.

Sen undrar jag över en till sak, med denna receivern kan jag vrida ner ända till -15dB innan det blir högt, med min gamla 530 behövde jag bara skruva ner till ca -30dB.. Borde inte 1400 spela högre vid samma volym eftersom den levererar mer kraft. :)

Redigerat av Unregistereddfb730f7, 07 januari 2004 - 16:24.

Postad 07 januari 2004 - 16:37

Unregistereda013c25a
  • Unregistereda013c25a
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0
Allt är relativt. Yamahan stoppar vid +16,5dB. Om din gamla gick till 0dB blir det väl ungefär 30dB från max på båda.

Redigerat av Unregistereda013c25a, 07 januari 2004 - 16:38.

Postad 07 januari 2004 - 23:00

Unregistered30592
  • Unregistered30592
  • Lärjunge

• 407 inlägg
  • 0
Hittade de här recensionerna på nätet om 1400:an.

Yamaha 1400 mjauu...

Står lite nyttigt i den 3:e ang.lnär man lyssnar på 2-kanals ljud(CD).
Har provat och tyckte det lät klart bättre än vad det har gjort innan.Men det lät ju inte dåligt innan heller men det blev klart bättre.

Redigerat av Unregistered30592, 07 januari 2004 - 23:01.

Postad 09 januari 2004 - 22:30

Unregistered36aa8b10
  • Unregistered36aa8b10
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Jag kör min 1400 ihop med Kef 2005.2.

Jag håller som bäst på med att spela in högtalarna (kört i ca 35 timmar nu) men kunde nu ikväll inte låta bli att lyssna på lite musik. Jag tycker att ljudet låter instängt, burkigt. Verkar nästan som om ljudet inte riktigt vill lämna högtalarna.

Jag har kört en YPAO och valt allt utom Equalizing. Mikrofonen placerade jag på ett stativ ståendes i soffan ( i "öronhöjd").

Har läst i denna tråd att fler upplevt liknande problem men det trodde jag berodde på YPAO-Equalizing därför körde jag inte det. Eller är det så att jag kanske skall köra YPAO-Equalizing ändå ? Eller kommer fler timmar av högtalarinspelning lösa mitt problem, tänkte köra ca 50-60 timmar totalt.

Hoppas ni har några tips som kan hjälpa mig.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.