Jag tycker den hinner med ganska bra. Inga skuggningar eller så, men visst, riktigt lika bra som en crt är det inte. Bilden kan ha en antydan till att hacka en aning när det går snabbt typ hockey eller eftertexter som rullar snabbt.Hur är det med eftersläpning på den här plasman, hinner den med?
Northern Star 42" Plasma
Northern Star NS-PLA-42
(TV)
Rapporterad
|
1
|
(5)
|
Inga priser | |
Northern Star NS-PLA-42i
(TV)
Rapporterad
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Northern Star NS-PLA-42HDi
(TV)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Northern Star NS-PLA-50HDiX
(TV)
|
1
|
(4)
|
Inga priser | |
Northern Star NS-PLA-42HDiX
(TV)
|
0
|
(0)
|
Inga priser |
Inbränningar på din Northern Star 42" Plasma? (2 inlägg)
|
18 år sedan |
Uppsättning av plasma på vägg i gammalt hus (11 inlägg)
|
20 år sedan |
Billigaste plasman som är HD-ready (4 inlägg)
|
20 år sedan |
NS 50" ett bättre alternativ än Pioneer 43"? (52 inlägg)
|
20 år sedan |
Northern Star NS-PLA-42HDi vs. LG RZ-42PX12 (18 inlägg)
|
21 år sedan |
Northern Star NS-PLA-50i (8 inlägg)
|
21 år sedan |
Northern Star NS-PLA-42 vs Philips pf9966 (8 inlägg)
|
21 år sedan |
Postad 14 May 2004 - 07:23
Postad 14 May 2004 - 13:24
Läste precis på en sajt att om man har inbränningar i en LCD-skärm skall man låta en vit bild lysa i 1-2 timmar på skärmen. Kan vara värt att testa? Detta går ju att göra genom att man kör en blank powerpoint-presentation på plasman, tänk på att sätta datorn i "presentations"-läge.
Hälsar,
Funkybase
Postad 18 May 2004 - 12:43
Mvh,
Funky
Redigerat av Unregistered6819cc18, 18 May 2004 - 12:43.
Postad 18 May 2004 - 13:49
mvh Andreas
Postad 18 May 2004 - 14:44
Postad 18 May 2004 - 15:21
Redigerat av Unregistered6819cc18, 18 May 2004 - 15:22.
Postad 20 May 2004 - 21:15
"Varning för permanenta efterbilder på TV-skärmen
En egenhet med plasmaskärmar är att om samma bild visas på skärmen under en längre tid så kan
det ge uphov till att en permanent efterbild blir kvar på skärmen. Det kallas för fosfor-inbränning.
Vid normal användning av TV:n visas bilder som innehåller konstant rörliga och föränderliga
bildsekvenser som fyller skärmen.
Exempel på fasta bilder (det här är ingen allomfattande lista, det kan förekomma andra):
• TV- och DVD-menyer: lista över DVD-skivas innehåll;
• Svarta ramar: när svarta ramar förekommer på vänster och höger sida av skärmen är
rekommendationen att ändra bildformat så att bilden fyller hela skärmen;
• PIP och Multipip: använd inte pip- eller Multipipfunktionen under för lång tid åt gången;
• TV-kanalers logotyper: kan utgöra ett problem om de är klara och fasta. Med rörliga bilder
eller bilder med låg kontrast är det mindre risk att orsaka ojämn förslitning av skärmen;
• Aktiemarknadsmärken: visas längst ned på TV-skärmen;
• Shopping-kanalers logo och prisuppgifter: klara och som visas konstant eller regelbundet på
samma plats på TV-skärmen.
Exempel på stillbilder är även logotyper, datorbilder, tidsuppgifter, text-TV och bilder som visas i
4:3, statiska bilder eller tecken, osv.
Observera:
- minska kontrast och ljusstyrka vid tittandet
- när en inbränning väl uppträtt kommer den aldrig att försvinna helt."
Det är alltså inte bara NS som kan få detta problem, utan alla plasmor.
Postad 21 May 2004 - 10:25
Dom skulle återkomma, vilket dom inte har gjort.. Skall ringa dom igen..Ni med inbränningar vid sidorna i 16:9 läge - hur har det gått??
Jag har fortfarande kvar nyansskillnader - kör nu bara i 16:9.
![]()
/Berc
Postad 28 June 2004 - 15:42
Jag har nu hittat ett ställe där de har ett ex. av NS-PLA-42 för uppvisning.
"Om du vill se denna plasma så har vi ett exemplar för demonstration på
butiken Bara DVD som ligger vid S:t Eriksplan i Stockholm. Personalen där är
mycket kunnig och kan hjälpa dig med all information om skärmen du kan
tänkas behöva.
Maila gärna om du undrar över någonting mer!
Med vänlig hälsning
Anders Nordberg, Apparat
------------------------------
www.apparat.se
[email protected]"
//David
Postad 28 June 2004 - 22:18
Går dit i morgon & återkommer snarast med en liten recension. Bor nästan granne med "BaraDVD"...Hej!
![]()
Jag har nu hittat ett ställe där de har ett ex. av NS-PLA-42 för uppvisning.Jag mailade nämligen Apparat.se som också säljer den, och här är svaret jag fick:
"Om du vill se denna plasma så har vi ett exemplar för demonstration på
butiken Bara DVD som ligger vid S:t Eriksplan i Stockholm. Personalen där är
mycket kunnig och kan hjälpa dig med all information om skärmen du kan
tänkas behöva.
Maila gärna om du undrar över någonting mer!
Med vänlig hälsning
Anders Nordberg, Apparat
------------------------------
www.apparat.se
[email protected]"
//David
Hoppas de även kan dema den med annat än DVD-film...gärna analog TV & sport...
På återhörande...
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 28 June 2004 - 22:19.
Postad 29 June 2004 - 11:19
Jag har inte den exakta adressen dit, så jag skulle uppskatta om jag kunde få den av dig eftersom jag också tänkte åka in och kolla på den (Lite ont om tid eftersom jag fortfarande jobbar).
Väldigt intresserad av vad du tycker om den. Jag står nämligen i valet om kvalet där kandidaterna inför mitt Plasma-köp är just NS-PLA-42 och Philips PF9945.
Det lutar ju åt Philips eftersom jag har kunnat se TV.n (I och för sig med analog signal i en OnOff butik där de "inte hade möjlighet" att visa en DVD-källa pga. att den inte var inkopplad till just den TV:n).
Den har ju fått bra omdömen också liksom Northern Star-plasman, så jag vet inte riktigt vilken utav de två jag ska välja.
Keep in touch!
//David
Postad 30 June 2004 - 01:08
Här är i alla fall hemsidan...med adress och telnr...
BaraDVD
Mvh JB
Postad 30 June 2004 - 11:37
Jag har suttit och försökt vilken Plasma jag skall köpa.
De 2 jag väljer mellan är
Northern Star plasman och LG MZ-42PZ45 (med nya panelen).
Skall köpa DVD med DVI-I ut.
Vad tror ni?
Postad 30 June 2004 - 12:33
jag har lusläst den här tråden och kommit fram till att det tycks skilja en del mellan olika skärmar av samma märke.
hur stor är risken att man får en NS-PLA 42 som har pixel fel osv om man beställer från yellowexpress?
kan man snacka med dom så att dom verkligen kollar upp plasman så den är ok innan dom skickar den?
26000:- är ju billigt men det är ändå en hel del pengar för en tv så man vill ju inte börja strula med att skicka tillbaka TVn bara för att den har pixel fel och fel färgnyanser.
ni som äger NS-PLA 42
kan ni fortfarande rekomendera den? framför skärmar som Philips 42PF9945 ?
trots att ni tycks ha fått inbrända loggor och linjer/nyans skiftningar från 4:3 visning.
(vet iofs inte om det är så på alla plasma skärmar?)
tack för svar
Edit: jag kör med ett Encore DXR3 decoder kort från datorn genom S-video utgång när jag kollar på DVD,skulle det ge en schyst bild på NS plasman?
sen tänkte jag använda didigal decodern med enbart scart kontakt till plasman(finns ingen annan utgång tyvärr)
/Patrik
Redigerat av Unregistered1008, 30 June 2004 - 12:40.
Postad 01 July 2004 - 12:15
får ta och kika på andra kvalitets märken då
Postad 01 July 2004 - 12:31
Postad 01 July 2004 - 13:04
jag har väl inte lärt mig "tempot" i forumet än..hehe
ingen panik dock,jag lär ju inte köpa nån plasma än,det blir att åka runt och kika lite på olika märken
Postad 01 July 2004 - 14:08
Postad 01 July 2004 - 17:35
Bättre sent än aldrig...
Hmm....tyvärr blev jag intet klokare & har inte så mkt att komma med.
För det första var DVD-spelaren paj, sen fanns det ingen antennkabel att ansluta. Och till sist...även om det tekniska hade funkat skulle det ha varit svårt att testa den på allvar ändå.
Plasman hänger nämligen helt galet. Det sitter cirka 2,5 meter ovan mark, lutad snett nedåt. Dessutom i omöjligt ljusförhållande då ljuset från skyltfönstren + kraftiga reflexer från skyltarna träffar skärmen...bra test om man vill se dess ljusstyrka dock...
Om inte placeringen förändras (tror dock inte detta är möjligt) är det inte så stor vits att gå dit och titta på bildkvallan i alla fall...
Designen på skärmen var dock mkt snygg, blank & slank silverram, och den skulle göra sig mkt väl på väggen hemma...
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 01 July 2004 - 17:38.
Postad 01 July 2004 - 18:22
Men för att få riktigt bra bild behövs en digitalmottagare, dvd,dator som med alla
plasmor.Har inte några problem med inbränningar osv (peppar,peppar).
Det är dock en hel del pillande med inställningar innan man blir nöjd.
Köp en !!
Postad 01 July 2004 - 18:51
låter bra det:)Har inte några problem med inbränningar osv (peppar,peppar).
Köp en !!
det verkar som vissa får inbränningar redan efter några veckor,iofs så beror det väl på vad man kollar på,kollar man mest i 16:9 och DVD plus att man drar ner kontrasten så borde risken vara mindre då.
digital motagare har jag(Pioneer DV3) men ebart med scart utgång.
sen funderar jag på att skaffa en Samsung DVD-HD935,som har fått bra betyg och lovord,desutom är den rätt billig.
förmodar att DVI ugången på den ska funka ihopp med NS och ge en klockren bild!?
Redigerat av Unregistered1008, 01 July 2004 - 19:00.
Postad 02 July 2004 - 07:39
Några inbränningar jag inte. Jag kör full-screen (läge "Normal" i menyn) från tv-sändningar.
Funkybase kör med Samsung dvdn. På min begäran gjorde han en kort recension av några olika spelare tidigare i tråden.
Fråga på om det är nåt mer du undrar över.
Redigerat av Unregisteredc76d9563, 02 July 2004 - 07:41.
Postad 02 July 2004 - 07:39
Jag har precis installerat det nya operativet som kommit. Helt grymt! Se till att installera det bums!
Fördelar med det nya operativet:
- Bättre bild på vanlig analog-tv (mer tryck i bilden)
- Automatisk inställning av olika zoom (tvn ställer automatiskt in så att letterbox fyller hela skärmen).
- 3 olika deinterlacing-lägen
- Lättare och bättre tv-kanalinställning
- Zoom-läget Movie utgår och instället har man Zoom 1 och Zoom 2
Patrik_G
Jag kan verkligen rekommendera plasman. Jag kör med en Samsung HD-935 dvd och får en kanonbild. Jag har fastnat för att köra 1080i DVI, tycker att det blir den absolut bästa bilden på PAL-matrial.
Postad 02 July 2004 - 07:46
Hur upplever du DVI jämfört med komponent på dåligt material? Såg en film häromdan som var ganska brusig och undrar om sånt förstärks med en "renare överföring?
Jag har också fått uppgraderingskittet så det vlir väl till att installera då...
Postad 02 July 2004 - 08:10
Jag tycker faktiskt att 1080i ger en snyggare bild, konstigt egentligen, men kanske är plasman duktig på att skala ner?
DVI är inte så kul på dåligt matrial, bättre att köra komponent utan progressive scan.
Postad 02 July 2004 - 09:00
Postad 02 July 2004 - 09:19
Postad 02 July 2004 - 10:01
S:t Eriksgatan 92
//David
Postad 02 July 2004 - 10:29
Jag har precis beställt en Philips PF9945 eftersom jag var inte riktigt säker på om NS-plasman skulle hålla måtten eftersom visssa haft en del problem med den. Inget ont om Northern Star, eftersom jag även läst om liknande problem med 9945:an. Det kändes dock tryggare med en produkt från ett mer välkänt märke även om NS säkert är en väldigt bra skärm. NS hade dessutom bara en scart vilket tråkigt nog var för lite för mig eftersom jag ska ha DVD, receiver, digitalbox och X-Box inkopplat i TV:n (DVD:n via komponent).
Jag köpte den på Siba kungsgatan i Stockholm i tisdags kväll för 29990 :- med DVD på köpet. Väldigt kompetent personal som även drog av 200 :- på frakten.
Jag får den ikväll då den ska upp på väggen. Helskönt!
Jag var väl lite "Off topic" där men ville bara updatera er om mitt val.
Jag är dock fortfarande väldigt intresserad av utvecklingen med detta NS-forum.
Jag har även en liten fråga till angående kablar: Är komponent detsamma som RCA?
//David
Postad 02 July 2004 - 10:38
På Yellow Express hemsida står det Aspect Ratio 4:3. Det kan väl inte stämma? Skärmen är väl 16:9, eller?
BKAM, du har lagt en beställning på denna inte sant? Jag antar att du har koll på detta.
Postad 02 July 2004 - 10:56
Kanon!Patrik_G
Jag kan verkligen rekommendera plasman. Jag kör med en Samsung HD-935 dvd och får en kanonbild.
jag är övertygad
Postad 02 July 2004 - 10:57
Komponent är en överföring och RCA är en kontakt. RCA är utan tvekan vanligast till komponent-kablage men jag tror även det finns BNC.Jag har även en liten fråga till angående kablar: Är komponent detsamma som RCA?
![]()
//David
Postad 02 July 2004 - 13:12
Postad 02 July 2004 - 17:20
Postad 04 July 2004 - 14:14
En av nackdelarna som jag upplevt med plasman är att den inte alls levererar speciellt bra bild vid vanligt tvtittande, vilket onekligen är vad jag använder den mest till.
Mycket mycket tydligt nu när det varit fotbollsem och det tex har regnat under matchen, då slutar det vara Fotbolls-EM och blir Pixel-EM istället
Postad 05 July 2004 - 14:29
Postad 05 July 2004 - 14:49
Brukar ni få svar från Yellowexpress när ni mailar?
jag mailade förra veckan men har inte hört nåt än.
ställde några frågor om NS plasman
jag måste försäkra mig om att man verkligen får en som är 100% ok,utan pixel fel och fel färgnyanser så man slipper strula med att skicka tillbaka osv.
frågade dom även om dom kollar skärmarna innan dom skickar dom,men det kanske dom inte gör eller vad tror ni?
får jag bara svar från dom då är en beställning ett faktum
Edit: otroligt!
Redigerat av Unregistered1008, 05 July 2004 - 15:03.
Postad 05 July 2004 - 15:44
mvh Andreas
Postad 06 July 2004 - 11:51
"Enormt mycket för pengarna"
I senaste M3 Hemmabiospecial testas NS-PLA-42 tillsammans med andra plasma-TV från Sony, Pioneer mfl. Med omdömena "enormt mycket för pengarna", "superbra budgetval" och hela 10/10 poäng i prisvärdhet bekräftar testet det vi redan visste - detta är ett otroligt bra köp.
Postad 08 July 2004 - 01:33
Jag var och hämtade min nyköpta NS 42:a på Apparat (Sthlm) idag.
Skall sätta upp den i morgon
Dock kommer det ta tid innan jag skaffat mig ny DVD, sladdar av kvalitet
samt bra högtalare. Har mycket att se fram emot
Postad 08 July 2004 - 11:20
Hur många (vilka) är det som har en NS 42:a ?
burtan1 och Funkybase har en vet jag.
Postad 08 July 2004 - 11:29
Jag har en!Det vet ni
![]()
Postad 08 July 2004 - 11:32
isåfall tanka hem nån WMV HD demo härifrån.
http://www.microsoft...ntShowcase.aspx
och kör igång lite HD film på NSen
ta gärna ett kort från nån 720p eller 1080 HD demo och jämför bilden med en vanlig DVD upplösning.
kanske är svårt att fånga exakta skärpan på bild iofs,men prova.
sen vet jag inte om den här frågan har varit uppe förut men vad är optimalt att koppla från datorn till plasman? VGA eller DVI? är det nån skillnad mellan dom
Redigerat av Unregistered1008, 08 July 2004 - 11:33.
Postad 08 July 2004 - 12:28
Ang WMV HD demo filmerna så hämtade jag en igår, Amazing_Caves_720.wmv,
720p och Jädrar vilken bild!! (på min dator alltså) Och det var ändå "bara" 720p.
Hämtade även Amazing_Caves_1080.wmv men då märkte jag att jag behöver lite mer CPU
Jag kör en DELL 8200, P4 2.0 Ghz, 512mb RAMBus, GeForce4 Ti 4600 128mb.
Upplösningen på min 21" Trinitron är satt till 1600 x 1200 32bit.
En bra burk men skulle behöva 3.x Ghz CPU och kanske en 512:a till, men attans
vad dyrt det är med RIMM-minnen!! ca 2.200 kr för en 512 meggs modul
Bilder på NS42:an kommer....
Redigerat av Unregistered65dad5cf, 08 July 2004 - 12:29.
Postad 09 July 2004 - 09:29
Det vet ni
Jag har en NS42 - HD
Postad 09 July 2004 - 10:13
Hej Jens,
Jag såg att du äger en HD-plasma. Vad tycker du om den? Har du jämnfört HD med den vanliga? Är jätteintresserad av denna skulle vara kul att höra vad du tycker?
Mvh,
Funkybase
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Inbränningar på din Northern Star 42" Plasma?
2 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?