Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - BenQ PE8700(+) *

649 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Benq PE8700 (Reservdelar för projektorer) 1 7,5 (1) Inga priser
Benq PE8700+ (Projektorer) 1 8,5 (11) Inga priser
5 relaterade trådar

Postad 30 augusti 2004 - 16:20

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Drem: Tack, men nej tack. ;) Ska jag köpa en ny komponentkabel blir det Marcuscable helt klart. Har en okey kabel (AudioQuest YIQ-A), men med "fel" terminering på projesidan. Beställde ett par adaptrar nyss som nödlösning tills jag fått mer stålar.
Är ju sugen på Denons kommande DVD-3910 så jag får se hur jag gör med kablage. Kör med denna lösning tills jag har råd med ny DVD tror jag. :o

Postad 30 augusti 2004 - 23:04

Drem
  • Drem
  • Veteran

• 1 646 inlägg
  • 0
Love Spy:

Som jag fattat det så ska du också få din projektor utbytt? Vad fick du för information om detta med lampan från BenQ? Damen sade till mig att jag ska plocka ut enbart lampan o sen sätta på allt som vanligt. Nu har jag plockat ner projektorn och kom plötsligt på några till frågetecken. Lampan är urplockad, skall jag skruva i skruvarna som håller lampan, och även dom skruvarna som håller den plåten som man plockar loss innan man kommer åt lampan? Behålla skruvarna eller skruva i dom?? Sedan tar jag för givet att man ska sätta din den blå plastkåpan igen efter att man tagit ut lampan.

Har du fått någon mer ingående information om det här? Jag tror att jag behåller skruvarna för lampan, resten får sitta kvar... :D

Postad 31 augusti 2004 - 07:40

Unregistered94256dec
  • Unregistered94256dec
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0

Love Spy:

Som jag fattat det så ska du också få din projektor utbytt? Vad fick du för information om detta med lampan från BenQ? Damen sade till mig att jag ska plocka ut enbart lampan o sen sätta på allt som vanligt. Nu har jag plockat ner projektorn och kom plötsligt på några till frågetecken. Lampan är urplockad, skall jag skruva i skruvarna som håller lampan, och även dom skruvarna som håller den plåten som man plockar loss innan man kommer åt lampan? Behålla skruvarna eller skruva i dom?? Sedan tar jag för givet att man ska sätta din den blå plastkåpan igen efter att man tagit ut lampan.

Har du fått någon mer ingående information om det här? Jag tror att jag behåller skruvarna för lampan, resten får sitta kvar...  :D

Eftersom mitt fall är av "DOA"-typen så får jag en helt ny projektor. Därför behöver jag inte skruva ur min lampa. Så tyvärr vet jag inte hur du ska göra. Spekulera kan jag väl kanske men det bästa är nog att återigen ringa supporten.

Postad 31 augusti 2004 - 12:51

Unregistered94256dec
  • Unregistered94256dec
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Det har nyligen startats en tråd på avsforum angående garantiärenden. En deltagare i tråden är "responsible for the costumer service of BenQ in western Europe". Om det nu inte är en bedragare så visar återigen BenQ att de tar väl hand om sina kunder :D . Läs själva här.

Det verkar som att jag inte är ensam om död pixel på en 8700+. Efter vad jag har hört så ska detta problem vara ganska sällsynt på DLP-projektorer? Säkerligen har BenQ sålt ganska många 8700/8700+ så felprocenten är kanske ändå mycket låg? Vad vet jag...

En annan lite OT sak: stötte på denna tråd på avsforum. Ryktas om en ny BenQ-projje, PE7700 med HD2/HD2+ med HDMI-ingång. Och detta till ett pris lägre än 8700+! Jaja, rykten...

Postad 31 augusti 2004 - 12:54

Drem
  • Drem
  • Veteran

• 1 646 inlägg
  • 0
Senaste nytt är att jag själv ska åka och hämta den nya projektorn hos TNT på Landvetter efter jobbet eftersom dom inte kör ut grejer efter kl 16.00. Min projektor skall jag lämna i receptionen på jobbet imorgon bitti så skall TNT hämta den där.

Lite underlig transportfirma den här TNT, t ex TNT Helsingborg verkar inte samarbeta med TNT Göteborg eftersom det verkade helt omöjligt att lämna min nya projektor samtidigt som man hämtar min gamla. Jag frågade specifikt om detta men det gick inte det :D Man får bita i det sura äpplet och åka och hämta projektorn själv, själv är bästa dräng som det heter :D Jag får väl njuta ikväll då åt faktumet att jag har 2st BenQ 8700+ hemma :lol:

Edit:

Nu sitter nya projjen uppe och den gamla är upphämtad av TNT Express och skickat tbx till Holland. Än så länge allt frid och fröjd. Har kört 2 filmer med projjen och det jag noterat är att fläkten inte gått upp alls i varv under någon av filmerna. Det kan iofs bero på att det har blivit ganska mycket svalare dom sista dagarna också. Inget metalliskt ljud nu längre dock, jag har iofs bara provkört den 3-4 timmar.

Redigerat av Drem, 02 september 2004 - 05:57.

Postad 01 september 2004 - 20:30

Greve_G
  • Greve_G
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0
TÄnkte bara höra ( igen.... ) om det är någon med en PE8700 som har prövat HDTV via HTPC ??
Det finns nuttar att ladda ner här:

http://www.microsoft...ntShowcase.aspx

Det borde väl gå att mata projjen direkt via VGA-porten på en PC...

Postad 03 september 2004 - 06:53

Drem
  • Drem
  • Veteran

• 1 646 inlägg
  • 0

Det har nyligen startats en tråd på avsforum angående garantiärenden. En deltagare i tråden är "responsible for the costumer service of BenQ in western Europe". Om det nu inte är en bedragare så visar återigen BenQ att de tar väl hand om sina kunder  B) . Läs själva här.

Det verkar som att jag inte är ensam om död pixel på en 8700+. Efter vad jag har hört så ska detta problem vara ganska sällsynt på DLP-projektorer? Säkerligen har BenQ sålt ganska många 8700/8700+ så felprocenten är kanske ändå mycket låg? Vad vet jag...

En annan lite OT sak: stötte på denna tråd på avsforum. Ryktas om en ny BenQ-projje, PE7700 med HD2/HD2+ med HDMI-ingång. Och detta till ett pris lägre än 8700+! Jaja, rykten...

Hur går det, har du fått hem den nya projjen ännu?

Postad 03 september 2004 - 07:55

Unregistered94256dec
  • Unregistered94256dec
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Drem: Nej, jag skickade den felaktiga i onsdags och hoppas få den nya idag :rolleyes: .

Jag ringde supporten i tisdags och undrade varför "service-center" inte hade hört av sig. Som tur var svarade den berömda svensktalande norskan. Det visade sig att service-center inte alls skulle höra av sig utan jag skulle skicka projjen så fort som möjligt (de uppgifter jag fick vid första samtalet). Tydligen hade hennes engelsktalande kollegor uppgett fel uppgifter för mig, troligen den rutin som gäller i England :ph34r: .

Frågade henne om BenQ hade nån typ av servicefirma i Sverige. Det har dom, nämligen Anovonordic i Linköping. Dock inte för projektorer. Alla ärenden gällande projektorer sköts i Holland.

Edit: Projektorn kommer på tisdag :( . Jag ringde TNT och bad dem luska reda på om något paket var på väg till mig. Mycket riktigt fanns ett sådant, men det strulade på TNT:s central i Belgien. Flyget till Sverige lyfte aldrig. Nästa flyg kommer på måndag (till Örebro). Där sket sig en filmhelg för mig <_< :lol: :angry:

Jaja, jag måste iaf återigen lovorda BenQ supporten B) .

Redigerat av Unregistered94256dec, 03 september 2004 - 08:42.

Postad 03 september 2004 - 10:00

Drem
  • Drem
  • Veteran

• 1 646 inlägg
  • 0

Drem: Nej, jag skickade den felaktiga i onsdags och hoppas få den nya idag  :rolleyes: .

Jag ringde supporten i tisdags och undrade varför "service-center" inte hade hört av sig. Som tur var svarade den berömda svensktalande norskan. Det visade sig att service-center inte alls skulle höra av sig utan jag skulle skicka projjen så fort som möjligt (de uppgifter jag fick vid första samtalet). Tydligen hade hennes engelsktalande kollegor uppgett fel uppgifter för mig, troligen den rutin som gäller i England  :rolleyes: .

Frågade henne om BenQ hade nån typ av servicefirma i Sverige. Det har dom, nämligen Anovonordic i Linköping. Dock inte för projektorer. Alla ärenden gällande projektorer sköts i Holland.

Edit: Projektorn kommer på tisdag  :ph34r: . Jag ringde TNT och bad dem luska reda på om något paket var på väg till mig. Mycket riktigt fanns ett sådant, men det strulade på TNT:s central i Belgien. Flyget till Sverige lyfte aldrig. Nästa flyg kommer på måndag (till Örebro). Där sket sig en filmhelg för mig  :lol:  :angry:  :(

Jaja, jag måste iaf återigen lovorda BenQ supporten  <_< .

Alltid tråkigt när leveranser dröjer. Du får bunkra upp med chips o dricka framför tvn och kika på lite hockey istället B)

Jag hade sån tur att dom skickade projektorn till mig innan jag ens hade hunnit att få iväg min första. Det gjorde hon bara för att jag blev så orolig över att fraktsedeln sade PE 7800 istället för PE 8700. Den här tjejen från Holland som handlade mitt ärende (Jana) var mycket trevlig och hon har även kommunicerat via mail då jag hade en fråga om lamptimmar. Jag hade två 8700 hemma under en dag vilket ju hade varit tufft om man hade behövt en reservdel eller nåt ;) :rolleyes:

Postad 03 september 2004 - 11:24

Unregistered3a097662
  • Unregistered3a097662
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Kort fråga: Hur är det med "Regnbågar" på en 8700+ ? Jag har sökt och läst på ett antal forum och hittar tvetydiga uppgifter överallt. B)

Kan någon bekräfta eller dementera regnbågsproblemet?

//Calimero

Postad 03 september 2004 - 11:31

Drem
  • Drem
  • Veteran

• 1 646 inlägg
  • 0

Kort fråga: Hur är det med "Regnbågar" på en 8700+ ? Jag har sökt och läst på ett antal forum och hittar tvetydiga uppgifter överallt.  B)

Kan någon bekräfta eller dementera regnbågsproblemet?

//Calimero

Jag var väldigt orolig för regnbågar innan jag visste vad fenomenet var och hur det upplevdes. Jag ser iaf inga på 8700+ men det verkar ju vara olika från person till person.

Redigerat av Drem, 03 september 2004 - 11:32.

Postad 03 september 2004 - 11:40

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Klart man kan se regnbågar om man vill. Bara att välja "Pattern" under "Installation" i menyn. <_< B)

Hur som helst så är det inte så farligt tycker jag. Försök i den mån som går att köra med en progressiv signal. Då minskas fenomenet något.
Även region1-filmer om man är extra känslig då det går att komma upp i 300 Hz då.

Har man sett andra 5x-spinnsmaskiner så kanske man vet ungefär hur mycket regnbågar som det blir. Inget stort problem på denna modell tycker jag. Har sett värre om man säger så.

Postad 03 september 2004 - 11:56

Unregistered94256dec
  • Unregistered94256dec
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Jag har inte sett några regnbågar (tror jag), trots att jag än så länge bara matat projjen med interlaced PAL med s-video från en Xbox. Definitivt inget jag stör mig på och absolut inget jag mår dåligt av!

Tilläggas bör att jag vid ett hälsotest i högstadiet fick diagnosen "något defekt färgseende"... B) <_< :lol:

Redigerat av Unregistered94256dec, 03 september 2004 - 11:56.

Postad 03 september 2004 - 15:54

Zeuz
  • Zeuz
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
B) Färgblind...

Postad 04 september 2004 - 00:38

Unregistered782df325
  • Unregistered782df325
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Jag ser i genomsnitt en regnbåge per film. I nån film har jag sett regnbågar 2-4ggr och i några filmer ser jag inte en enda regnbåge på hela filmen. Har inte nämnt fenomenet för någon av övriga åskådare och ingen har heller rapporterat om något konstigt med bilden.

Är glad att jag inte köpte en projektor med sämre spin och samtidigt mycket tillfredställd med denna projektor vad gäller regnbågar, skärpa och bildkvalité. Ångrar heller inte att jag inte köpte PE7800 och sparade en rejält slant. För jag har väntat ända tillsi denna sommar på en DLP projektor med hög upplösning. Pixelnät är det absolut värsta jag vet. Värre än alla andra potentiella problem.

Postad 04 september 2004 - 17:47

Unregistered10ecfd50
  • Unregistered10ecfd50
  • Lärjunge

• 357 inlägg
  • 0
Jag ser dom ibland men kan inte påstå att det stör mig ca 2ggr /film.
Är helnöjd med 8700+.
Det gör sig bra på Firehawken.

Mvh:ML

Postad 06 september 2004 - 17:13

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0

TÄnkte bara höra ( igen.... ) om det är någon med en PE8700 som har prövat HDTV via HTPC ??
Det finns nuttar att ladda ner här:

http://www.microsoft...ntShowcase.aspx

Det borde väl gå att mata projjen direkt via VGA-porten på en PC...

Just nu sitter och och kör med DVI-D från datorn i 1280x720 (@60Hz) och Anamorphic. Kör med den medföljande DVI-D till DVI-Dkabeln. Inga som helst problem att få igång detta. Tro inte på allt ni läser på internet. Oftast SBS. B) * ironi *
Inte försökt fått igång 50 Hz än. Pixel perfect vad jag kan se. Kör med Filters = 0 också som gör en viss förbättring enligt mig. 1:1 pixelmapping vad jag kan se. Ingen overscan eller liknande.

Funkar klockrent! Färgerna är bra redan från början och inget gröntint eller liknande som är ganska vanligt bland andra projektorer jag sett tidigare.

HDTV-material är en dröm (IMHO) på denna projektor! :) Kanske liiite högre kontast än 2500:1 skulle vara bra för HDTV-material, men nu är jag kräsen. :D
Bra material = riktigt bra bild
Sämre material = "dålig" bild.
Ganska självklart, men matar man denna proje med 720p eller 1080i så får man en ganska trevlig bild.

Kan försöka ta lite HDTV-screenshots senare. Ska försöka "kalibrera" så gott jag kan nu.

PS. Lagt in fjärren i min ProntoNEO också och det var inte en dag för tidigt säger jag. Fjärren som följer med måste man nästan rikta mot projen ibland. Nu kan jag skjuta hur som helst. :D DS.

Postad 12 september 2004 - 15:35

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Tänkte bara säga att det ryktas om en firmwareuppdatering till denna projektor som skall minska dithering. Ända upp till 50-60%. :P

Skall försöka få tag på någon tekniker eller liknande på BenQ för ett utlåtande om detta. Någon kanske vet hur den ev. uppdateringen ligger till tidsmässigt? :(
Mycket trevligt i så fall tycker jag. Den enda jag stör mig på än så länge på denna projektor.

Postad 13 september 2004 - 06:35

Drem
  • Drem
  • Veteran

• 1 646 inlägg
  • 0

Tänkte bara säga att det ryktas om en firmwareuppdatering till denna projektor som skall minska dithering. Ända upp till 50-60%.  :P

Skall försöka få tag på någon tekniker eller liknande på BenQ för ett utlåtande om detta. Någon kanske vet hur den ev. uppdateringen ligger till tidsmässigt?  :P
Mycket trevligt i så fall tycker jag. Den enda jag stör mig på än så länge på denna projektor.

Det låter väldigt positivt :(, keep us posted...
Då får man leta upp den där "uppdateringskablage-tråden" på avsforum igen B)

Redigerat av Drem, 13 september 2004 - 06:36.

Postad 13 september 2004 - 14:30

karlceasar
  • karlceasar
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
Är det någon här som lider av "missfärgningar" när någon meny visas eller när någon kommentators fält dyker upp och utanför dessa fält kan uppstå "lilafärgade" fält? :(

Undrar om det är något fel på projjen eller om det är någon bieffekt av tekniken. Dock inga som helst problem annars under andra förhållanden.

Postad 13 september 2004 - 16:56

infan
  • infan
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

Är det någon här som lider av "missfärgningar" när någon meny visas eller när någon kommentators fält dyker upp och utanför dessa fält kan uppstå "lilafärgade" fält? :(

Undrar om det är något fel på projjen eller om det är någon bieffekt av tekniken. Dock inga som helst problem annars under andra förhållanden.

Jag har svaga vertikala ränder till vänster i bild, men det är jag i stort sett 100% säker på beror på min dvdspelare (endast via komponent ingången), annars ingenting.

Får du samma "missfärgningar" via alla inputs?, och har du testat olika spelare eller andra bildkällor ?

Postad 14 september 2004 - 08:46

karlceasar
  • karlceasar
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
Visst - du har en poäng där. Har inte sett detta via DVI utan på komponent - och där är det min satellitmottagre som körs, ej DVD.

Är relativt säker att mottagaren är skyldig till dessa "störningar", har faktiskt inte sett detta fenomen med PS2 via komponent nu när jag tänker efter. Kör komponent bildväxling via min HK 430 f-stärkare..

Postad 14 september 2004 - 20:37

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

Jag har svaga vertikala ränder till vänster i bild, men det är jag i stort sett 100% säker på beror på min dvdspelare (endast via komponent ingången), annars ingenting.

Tjena Bojz

Angåene vertikala ränder.
Vissa filmer kan ge detta fenomen beroende på vilken dvd spelare eller proj de visas på då de lägger bilden på olika "positioner" i "viewable arean".
Har dessutom BenQén väldigt lite extra utrymme för overscan (=bra då man ser så mkt av bilden som möjligt) så kan detta bli synligt på vissa filmer.
Vissa filmer har ett tjockt svart streck med ett vitt parti i mitten i ovankant som man kan se delvis eller helt.
Vissa spelare kan ge "här börjar bilden" streck i horisontella planet (oftast vänster kant är tydligast).

Detta brukar dock gå att justera bort på antingen:
Vid komponent matning:
A: På dvd spelaren finns det ibland horizontal shift - detta skiftar hela bilden horisontellt så att den flyttas vänster respektive höger beroende på hur man ställer shiften.
B: På Projektorn - här kan man också skifta bilden i sidled och höjdled. Vill minnas det heter horizontal sync och vertical synch.
Och den sista parametern kan komprimera dra ut bilden något sidledes och heter.hmmm.........nåja den sista parametern i setupen (min ligger under picture setings på min InFocus screenplay110.

Good luck
Boogieman

Redigerat av bigbadboogie, 14 september 2004 - 20:38.

Postad 14 september 2004 - 22:01

infan
  • infan
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
bigbadboogie:

Nja, ränderna som min dvdspelare producerar sker endast via komponenet och är så pass långt ifrån vänster sidan att jag skulle få köra en hisklig overscan för att få bort dem.

Postad 15 september 2004 - 09:13

Drem
  • Drem
  • Veteran

• 1 646 inlägg
  • 0
Peter.M:

Har du fått reda på någonting om den eventuellt nya firmwaren?

Postad 16 september 2004 - 10:42

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Drem: Inte fått något svart än. Skickade bara in forumläret som finns under technical support på BenQs hemsida. Ni andra kanske skulle kunna göra samma sak för att skynda på firmwaren. ;) :D

Nåja, jag skriver i denna tråd så fort jag vet något mer. Kan ju ringa till dem också och höra.

Postad 16 september 2004 - 10:55

Drem
  • Drem
  • Veteran

• 1 646 inlägg
  • 0

Drem: Inte fått något svart än. Skickade bara in forumläret som finns under technical support på BenQs hemsida. Ni andra kanske skulle kunna göra samma sak för att skynda på firmwaren.  :D  :rolleyes:

Nåja, jag skriver i denna tråd så fort jag vet något mer. Kan ju ringa till dem också och höra.

Jag mailade frågan till tjejen i Holland som skötte mitt garantiärende. Hon var väldigt trevlig och hjälpsam och jag bad henne skicka frågan vidare till rätt instans. Får se om det kommer något svar ;)

Postad 16 september 2004 - 15:03

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Fått svar nu. Citat:

"Dear Sir,

If and when there is a firmware available will be posted on our website at
www.benq-eu.com .

BenQ Support
"

Jobbigt att sitta och trycka F5 tycker jag. ;)
Kommer nog upp på BenQ.com först skulle jag tro.

Postad 16 september 2004 - 20:07

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0

Drem: Inte fått något svart än. Skickade bara in forumläret som finns under technical support på BenQs hemsida. Ni andra kanske skulle kunna göra samma sak för att skynda på firmwaren.  :rolleyes:  :P

Lyder order och fyllde i formuläret. Ner med dithering ;) :D

Postad 17 september 2004 - 11:15

Daniel.N
  • Daniel.N
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
Goda tider, fick just veta av Benq själva att det finns en 1.03 firmware för 7800 som borde lösa ditheringproblemet. Dock är den tydligen svårinstallerad och projektorn måste därför skickas in för uppgradering om man vill ha fixen.

För är det viktiga detta: nu kan man spontanköpa en Benq 7800. Skulle det mot förmodan vara så att man stör sig ohyggligt på ditheringproblemet så är det fixbart, men jobbigt (eftersom man lär skicka). Men, bara att det GÅR, gör ju att projektorköpet blir tryggare.

Hur kollar man firmware rev på sin Benq? Vad har ni som köpt den för firmware?

(Huruvida detta applicerar på 8700 också har jag inte fått bekräftat, men jag ANTAR det)

Redigerat av Daniel.N, 17 september 2004 - 11:17.

Postad 17 september 2004 - 11:19

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Daniel.N: Härligt! Kanske kommer en firmware till 8700 i samma veva då? För att kolla vad du har för firmware trycker du så här på fjärren:

Menu - On - Menu - Menu

För att komma ur denna meny så trycker du på On-knappen igen då menyn är uppe. PÅ PE8700 kommer man in i fabrikationsmenyn på detta sätt. Borde vara på samma sätt på PE7800.

Edit: Glömde säga att jag har firmware 1.07 i min. ;)

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 17 september 2004 - 11:21.

Postad 17 september 2004 - 11:58

Unregistered94256dec
  • Unregistered94256dec
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
:D BenQ :wub:

Tänk, tänk, tänk om den nya 8700:an som är på väg till mig har en nyare firmware än 1.07... Hoppas! :rolleyes:

Båda mina ex av 8700+ har haft firmware 1.07. Båda tillverkade juli 2004.

Redigerat av Unregistered94256dec, 17 september 2004 - 12:00.

Postad 17 september 2004 - 13:22

Drem
  • Drem
  • Veteran

• 1 646 inlägg
  • 0
Det här svaret fick jag nu:

"Dear Sir,

TaiwanHQ is investigating this case , but there is no new firmware at this
moment.

BenQ Support"

Postad 17 september 2004 - 14:23

Daniel.N
  • Daniel.N
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
Vill inte namnge folk och langa ut emailadresser utan uttryckligt godkännande, men min info kommer från en "Product Technical Specialist" på "BENQ Europe B.V.".

Fick f.ö. just ett mail från samma kille med svar på följdfrågan "8700+ då?":
"We have not received updated information about the 8700 firmware upgrade."

Postad 17 september 2004 - 16:07

ippo
  • ippo
  • Beroende

• 1 267 inlägg
  • 0
Nån som vet vad handlarna har för marginal på BenQ's projektorer?? Rent generellt alltså...

Kanske kan komma över en via en avlägsen släkting....

Postad 17 september 2004 - 19:31

LJN
  • LJN
  • Forumräv

• 905 inlägg
  • 0
Dagens rykte från AVS Forum, kan det vara fakta eller en internetskröna?

Answer... BenQ 8720... lens shift... 8 segment wheel... 5000:1 contrast ratio...

Postad 17 september 2004 - 19:51

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0
Fick också svar:

Dear Sir,

TaiwanHQ is investigating this case , but there is no new firmware yet .
You cannot install it yourself , it needs to be done by our service center.

BenQ Support

Verkar som man måste skicka in den när man vill ha den uppgraderad.

Tack Percy :wub: för factory menyn. Den var kul, speciellt alla testpatterns man kunde välja mellan. Har du nåt tips på vad som man vågar sig på att tweaka i den här menyn? Såg att det under dlp-menyn fanns olika val för enhanced film, graphics etc och min var satt på graphics....kanske ska prova film :D och se vad som händer...

BTW, jag hade firmware 2.13........skojade lite där :rolleyes:

Postad 17 september 2004 - 21:39

Drem
  • Drem
  • Veteran

• 1 646 inlägg
  • 0
På avsforum.com har folk gjort egna kablar för att uppdatera firmwaren i 8700+ så jag ser inte varför en nyare firmware skulle kräva att man skickar in den? Den kan väl bara uppdateras på ett sätt?

Postad 17 september 2004 - 23:24

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0

På avsforum.com har folk gjort egna kablar för att uppdatera firmwaren i 8700+ så jag ser inte varför en nyare firmware skulle kräva att man skickar in den? Den kan väl bara uppdateras på ett sätt?

Jovisst men eftersom firmware är av typ 2 programvara dvs minnesresitent så riskerar du ju att om det inte fungerar efter uppdatering och om man inte i det läget har tillgång till nuvarande version dvs 1.07 och kan backa själv så måste du skicka in den iallafall. Skulle gissa att leverantören kommer att fakturera en uppdatering i det läget och din garanti kan vara ifrågasatt då du ju meklat med den på "otillåtet" sätt ur garantiaspekt.
Skulle nog inte riskera det även om det skulle vara frestande...kanske dock om flera andra har gjort det med lyckat resultat för mig.

Postad 18 september 2004 - 07:40

Drem
  • Drem
  • Veteran

• 1 646 inlägg
  • 0

Jovisst men eftersom firmware är av typ 2 programvara dvs minnesresitent så riskerar du ju att om det inte fungerar efter uppdatering och om man inte i det läget har tillgång till nuvarande version dvs 1.07 och kan backa själv så måste du skicka in den iallafall. Skulle gissa att leverantören kommer att fakturera en uppdatering i det läget och din garanti kan vara ifrågasatt då du ju meklat med den på "otillåtet" sätt ur garantiaspekt.
Skulle nog inte riskera det även om det skulle vara frestande...kanske dock om flera andra har gjort det med lyckat resultat för mig.

Ok, får hoppas att man kan göra det själv. Vara utan projektorn är inget som tilltalar men vågar man... :D

Jag har iaf ett dokument skrivet av en snubbe från avsforum om hur man bygger kabeln. Skicka ett PM till mig om ni vill ha den.

Postad 18 september 2004 - 09:17

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Kanske enklare att hämta den gamla firmwarepaketet här. Om man trycker på "Firmware" ute i högerspalten får man hem en .zipfil.
OBS!! Detta är en gammal firmware för de som hade fläktproblem med PE8700 dvs inte PE8700+varianten. Behövs nog inte installeras för de flesta.

I den zipfilen finns det ett worddokument om hur BenQ själva tycker att man ska bygga kabeln samt en powerpointfil om hur du installerar allt via datorn.
Ett litet tips bara. :D

Postad 18 september 2004 - 20:38

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0
Mer om factorymenyn: Lampans brinntid i timmar stämmer inte överens med lampans brinntid i timmar i vanliga menyn...???? Skillanden är kanske BenQ:S slutprovstest eller nåt...????

Postad 21 september 2004 - 23:37

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0
Apropå bigscreen 8700 testet. Tack för det. Verkar som vi 8700 ägare vann :wub: :)

Redigerat av Unregistereddc3da2df, 21 september 2004 - 23:54.

Postad 22 september 2004 - 00:09

Daniel.N
  • Daniel.N
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
Vann? Tävling med vem, om vad?

Postad 22 september 2004 - 09:01

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0
Bästa projj naturligtvis... :)

Postad 30 september 2004 - 09:18

karlceasar
  • karlceasar
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
Har lite bilder i galleriet nu... men screenshots kommer så småningom..

Postad 30 september 2004 - 11:05

Drem
  • Drem
  • Veteran

• 1 646 inlägg
  • 0

Riktigt snyggt! Själv blir jag aldrig klar med mina grejer, har inte ens maskat duken klart B) Nu får det räcka med lördagsjobb! På lördag bär det iväg till IKEA ;)

Postad 30 september 2004 - 11:16

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
karlceasar: Riktigt snyggt tycker jag med! Kanske dags att aktivera din gästbok iom detta? B)

Min PE8700+ får snart en DVD-spelare med DVI så jag undrar hur kräsen den är på bra DVI-signal? Funkade inte från datorn med en 10 meters DVI-kabel. Fick bara röd bild. Hoppas på det bästa nu med DVD-spelaren (Denon DVD-3910).

Postad 30 september 2004 - 12:15

karlceasar
  • karlceasar
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
Den är aktiverad... om jag inte misstar mig.. B)

Postad 30 september 2004 - 12:53

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0

Äntligen B) !

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.