Nu är ju stereo respektive AC3 2 helt skilda ljudspår, så är det fel på det ena så är det knappast boxens fel, den skickar bara vidare ljudströmmen utan någon åtgärd mer än att eventuellt justera volymnivån.EDIT: Testade o ändra i ljudmenyn till Stereo. Då kommer alla ljud fram!!! Hur 17 kan det bli så? Är det
ljud då måste väl sändningen va okej men att boxen har nåt fuffens för sig innan DD-ljudet skickas ut!
Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
4 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
Postad 15 oktober 2008 - 07:32
Postad 15 oktober 2008 - 15:41
Nu är ju stereo respektive AC3 2 helt skilda ljudspår, så är det fel på det ena så är det knappast boxens fel, den skickar bara vidare ljudströmmen utan någon åtgärd mer än att eventuellt justera volymnivån.
Jo, jag är helt med... hade för mig att SVT HD ENDAST hade 1 ljudspår (AC3). Ser nu att det även finns ett andra
spår, med 2 kanals PCM. Provade att ändra ljudspår med SETUP-knappen men det gick(går) inte. Har testat
alla kanaler med flera ljudspår o då funkar det. Verkar bara vara SVT HD man måste in o ändra via huvudmenyn
o ljudinställningar från hemmabio till stereo. Skumt.
Kan du Agpath testa om det är likadant?
MVH Lundis
Redigerat av lundis68, 15 oktober 2008 - 15:42.
Postad 15 oktober 2008 - 20:29
Jo, jag är helt med... hade för mig att SVT HD ENDAST hade 1 ljudspår (AC3). Ser nu att det även finns ett andra
spår, med 2 kanals PCM. Provade att ändra ljudspår med SETUP-knappen men det gick(går) inte. Har testat
alla kanaler med flera ljudspår o då funkar det. Verkar bara vara SVT HD man måste in o ändra via huvudmenyn
o ljudinställningar från hemmabio till stereo. Skumt.
Kan du Agpath testa om det är likadant?
MVH Lundis
Intressant iakttagelse Lundis. Antar att det är en bugg i boxen? Man vill ju inte behöva ändra från hemmabio till stereo var gång man ska titta på SVT HD precs.
Postad 16 oktober 2008 - 10:45
Jag har inte märkt några problem med ljudet på SVT HD, men jag ska kolla.Intressant iakttagelse Lundis. Antar att det är en bugg i boxen? Man vill ju inte behöva ändra från hemmabio till stereo var gång man ska titta på SVT HD precs.
Edit: Det står att det finns 2 ljudspår på SVT men kan kan inte växla mellan dessa utan det verkar vara låst vid AC3 om man har valt "Hembio" som ljud. Det underliga är att man på Canal + kan växla mellan PCM och AC3 när det finns 2 ljudspår.
Redigerat av agpath, 17 oktober 2008 - 09:28.
Postad 16 oktober 2008 - 16:04
Postad 17 oktober 2008 - 12:31
Jo det finns folk som haft problem med just Samsung och denna box.Är det någon här som har Samsung LE40A656 och mjukvaruversion 1009 som har upplevt att bakåtkompatibliteten med boxens HDMI-version strular? Frågar i förebyggande syfte då jag ännu inte fått boxen och tänkte eventuellt skicka in TV:n för uppgradering av mjukvaran om det är illa tvunget.
Problemet verkar vara att Samsung tvn inte klarar HDMI v1.1 så bra.
Använd sökfunktionen i denna forumstråd och sök på samsung så får du en del träffar.
Postad 17 oktober 2008 - 15:03
Jag har inte märkt några problem med ljudet på SVT HD, men jag ska kolla.
Edit: Det står att det finns 2 ljudspår på SVT men kan kan inte växla mellan dessa utan det verkar vara låst vid AC3 om man har valt "Hembio" som ljud. Det underliga är att man på Canal + kan växla mellan PCM och AC3 när det finns 2 ljudspår.
Ok! Det är nog en bugg i programvaran då. Detta borde funka på SVT HD också ju... Inte för att man ska behöva
göra detta men med tanke på strulet sista tiden så!
Que: Dags att uppdatera bugglistan?
Snackade med CD kundtjänst härom dagen o klagade på ljudstrulet som varit på både TV4 HD samt SVT HD.
Tyvärr gör dom inget om man inte ringer samtidigt som felet är. Lätt när man spelar in 99% av det man glor på... ;-(
Blir bara så trött på att det inte går att lita på att HD-kanalerna funkar till 100%.
Lundis
Redigerat av Lundis, 17 oktober 2008 - 15:06.
Postad 17 oktober 2008 - 19:56
Que: Dags att uppdatera bugglistan?
Tyvärr så har jag nog inte förstått detta. Någon måste förklara!
Jag har kommit så lång att siffran bakom högtalaren betyder ljudspår, men därefter

Har tex sett att med siffran 2, så fanns det tex ingen möjlighet att välja ljudspår, alls varför?? Jag hittade någon kanal med 4 ljudspår som var danmark, sverige, norge, finland den stod på sverige och de talade då så klart engelska, ingen skillnad vad man än bytte till! Sedan hittade jag en barnkanal med fem ljudspår där ett var engelska, ett var svenska och ett var danska etc, där gick det faktiskt att byta språk! Men att hitta AC3 eller PCM spår har jag inte sett, var hittar man det?
Om man kunde byta ljudspår mellan PCM och AC3, så ser jag en vettig funktion och det kunde vara att man har hemmabio inställt för att DD ljud via SPDIF, samt om man vill ha ljud via HDMI så kunde man växla till PCM som HDMI länken klarar, istället för växla i menyn.
Ovan testade jag i STEREO
Edit, har nu testat att sätta den till HEMMABIO, ingen större förståelse där inte. Min förstärkare gav Dolby Digital ljud för några kanaler med AC3, men PLIIC på de flesta med AC3, dvs samma som med PCM kanalerna. Någon möjlighet att välja hade jag inte heller, så jag kunde se någon skillnad mellan de med siffran 1 eller 2
Förklara gärna
Redigerat av Unregistered124686ac, 17 oktober 2008 - 20:51.
Postad 17 oktober 2008 - 20:13
Postad 17 oktober 2008 - 20:30
Har installerat detta paket med parabol och denna PVR HD-box efter en massa meck. Nu funkar allt, nästan allt bra. Har dock ett problem, jag kan inte spela in på TV4 HD? Jag kan spela in från alla andra kanaler inkl. andra HD-kanaler men när jag försökert pausa eller spela upp ett inspelat program från TV4 HD spelar den ett par sekunder sen fryses bilden. Boxen hänger sig inte eller liknande, bara uppspelningen som verkar frysa.
Någon som har en lösning eller samma problem?
Postad 17 oktober 2008 - 20:52
Inspelningar försvinner inte, endast dina egena inställningar, favoritkanaler etcFörsvinner inspelade program om man gör fabriksreset? I manualen står det att "alla kanaler och inställningar försvinner".
Postad 17 oktober 2008 - 20:57
Verkar vara ett box-problem. Men bilden och signalstyrka enligt mätaren när du tittar på en TV4HD kanal är OK? Skulle prova en fabriksreset, fortsätter det att vara så så skulle jag ringa CD support.Hejsan
Har installerat detta paket med parabol och denna PVR HD-box efter en massa meck. Nu funkar allt, nästan allt bra. Har dock ett problem, jag kan inte spela in på TV4 HD? Jag kan spela in från alla andra kanaler inkl. andra HD-kanaler men när jag försökert pausa eller spela upp ett inspelat program från TV4 HD spelar den ett par sekunder sen fryses bilden. Boxen hänger sig inte eller liknande, bara uppspelningen som verkar frysa.
Någon som har en lösning eller samma problem?
Postad 17 oktober 2008 - 22:35
Pro logic har inget med att göra om det är AC3 eller PCM. PlII konverterar 2-kanals stereo till 5 kanaler oavsett om källan är analog eller digital. Du får titta närmare på receivern för att se om den indikerar Dolby Digital eller inte.Edit, har nu testat att sätta den till HEMMABIO, ingen större förståelse där inte. Min förstärkare gav Dolby Digital ljud för några kanaler med AC3, men PLIIC på de flesta med AC3, dvs samma som med PCM kanalerna. Någon möjlighet att välja hade jag inte heller, så jag kunde se någon skillnad mellan de med siffran 1 eller 2
Postad 17 oktober 2008 - 22:43
Hade exakt samma problem för ett tag sedan. Det blev bättre efter en fabriksåterställning. Nu är det så att jag måste snabbspola in i programmet någon sekund och sedan startar det okay.Verkar vara ett box-problem. Men bilden och signalstyrka enligt mätaren när du tittar på en TV4HD kanal är OK? Skulle prova en fabriksreset, fortsätter det att vara så så skulle jag ringa CD support.
Redigerat av solhaga, 17 oktober 2008 - 22:44.
Postad 18 oktober 2008 - 05:00
Tyvärr så har jag nog inte förstått detta. Någon måste förklara!
Jag har kommit så lång att siffran bakom högtalaren betyder ljudspår, men därefter![]()
Har tex sett att med siffran 2, så fanns det tex ingen möjlighet att välja ljudspår, alls varför?? Jag hittade någon kanal med 4 ljudspår som var danmark, sverige, norge, finland den stod på sverige och de talade då så klart engelska, ingen skillnad vad man än bytte till! Sedan hittade jag en barnkanal med fem ljudspår där ett var engelska, ett var svenska och ett var danska etc, där gick det faktiskt att byta språk! Men att hitta AC3 eller PCM spår har jag inte sett, var hittar man det?
Om man kunde byta ljudspår mellan PCM och AC3, så ser jag en vettig funktion och det kunde vara att man har hemmabio inställt för att DD ljud via SPDIF, samt om man vill ha ljud via HDMI så kunde man växla till PCM som HDMI länken klarar, istället för växla i menyn.
Ovan testade jag i STEREO
Edit, har nu testat att sätta den till HEMMABIO, ingen större förståelse där inte. Min förstärkare gav Dolby Digital ljud för några kanaler med AC3, men PLIIC på de flesta med AC3, dvs samma som med PCM kanalerna. Någon möjlighet att välja hade jag inte heller, så jag kunde se någon skillnad mellan de med siffran 1 eller 2
Förklara gärna
Verkar vara så att SVT:s kanaler med 2 ljudspår (1:an,2:an och SVT HD) inte går att byta mellan
med setup-knappen.
Dessa 3 kanaler har 2 ljudspår som båda heter SVENSKA. Med min andra dekoder ser jag vad de är döpta till.1a heter SVENSKA, andra SVENSKA med AC3 inom parentes(Och AC3 är det boxen som lägger till). Kan vara så att HD-boxen ser dessa som samma eftersom de heter likadant??
På andra kanaler med flera spår ligger alltid AC3-spåret under ENGELSKA. Det är ju därför man i språkinställningar
väljer ENGELSKA som standardljud för att få ut DD i första hand.. De kanaler som bara har ETT ljudspår verkar dock också döpta till ENGELSKA trots att det är PCM-ljud men där spelar det ingen roll.
Det viktiga är dock att AC3 alltid ligger under ENGELSKA så att man kan ställa in att boxen ska prioritera
AC3 så man får ut DD5.1 till förstärkaren.
Lundis
EDIT:
Kollade på C+ First..där indikerar HD-boxen 9 ljudspår. Kollade namnen på dessa i min andra dekoder o på
denna kanal finns 5 ljudspår med AC3 samt 4 med PCM. Sv,Fi,Da,No ljudspåren har samma namn vare sig
det är AC3 eller PCM. Byter man ljud via setup-knappen på HD-boxen ser det ut att bara finnas 5 spår.
Alla med AC3. Vill man ha ut PCMspåren får man gå via menyn som med SVT:s kanaler.
Det måste vara så att HD-boxen inte "ser" skillnad på ljudspår med samma namn även
om det är AC3 eller PCM... Där ligger nog felet tror jag.
För att det ska funka att byte med setup-knappen mellan SVT:s kanalerns ljudspår (och även C+ nu då)
måste de döpas om så AC3-spåret ligger som ENGELSKA.
Mycket trixande nu för en skitsak egentligen men man vill ju ha reda på hur det funkar :-)
Krångligt??!! Hoppas det klarnade lite que....
Redigerat av lundis68, 18 oktober 2008 - 05:20.
Postad 18 oktober 2008 - 07:19
Du har rätt, om nu min test blev heltäckande så kom jag fram till följande:Pro logic har inget med att göra om det är AC3 eller PCM. PlII konverterar 2-kanals stereo till 5 kanaler oavsett om källan är analog eller digital. Du får titta närmare på receivern för att se om den indikerar Dolby Digital eller inte.
- med PCM in så visades PLII utan någon DD indikering
- med AC3 in så visades anting Dolby Digital eller PLII men då visades också en DD indikering, en liten lysdiod tänds.
Postad 18 oktober 2008 - 07:19
Ett annat problem som sker just nu. Ungarnar tittar på "Elias och Kungaskeppet", nåt tecknat på Canal+. Dom snackar norska!! Går inte att få bort.
Marcus
Postad 18 oktober 2008 - 07:25
Marcus
Postad 18 oktober 2008 - 07:49
Verkar vara så att SVT:s kanaler med 2 ljudspår (1:an,2:an och SVT HD) inte går att byta mellan
med setup-knappen. Dessa 3 kanaler har 2 ljudspår som båda heter SVENSKA. Med min andra dekoder ser jag vad de är döpta till.1a heter SVENSKA, andra SVENSKA med AC3 inom parentes(Och AC3 är det boxen som lägger till). Kan vara så att HD-boxen ser dessa som samma eftersom de heter likadant??
Du har säkert rätt där, det är två ljudspår men man kan bara få fram ett med boxen, men vad jag kan se så väljer alltid boxen AC3 på dessa tre kanaler så det gör kanske inte så mycket? Det vettiga kunde i så fall vara att den la ut AC3 via SPDIF och PCM via HDMI, så länge HDMI ljudet inte är fixat, men det kanske kommer igång i nästa SW version?
På andra kanaler med flera spår ligger alltid AC3-spåret under ENGELSKA. Det är ju därför man i språkinställningar väljer ENGELSKA som standardljud för att få ut DD i första hand.. De kanaler som bara har ETT ljudspår verkar dock också döpta till ENGELSKA trots att det är PCM-ljud men där spelar det ingen roll.
Det viktiga är dock att AC3 alltid ligger under ENGELSKA så att man kan ställa in att boxen ska prioritera
AC3 så man får ut DD5.1 till förstärkaren.
Detta var intressant information, ska lägga in det under tips. Jag gjorde dock ett prov och bytte till engelska för en kanal men fick inte AC3 för det, så det är inte självklart att det alltid är så, men det är säkert så att finns det olika språkversioner så har de säkert bara AC3 ljud på den kanal med original språket.
Jodå, det klarnar, dock har jag inte förstått om det är något problem. Förstår att det finns fall där boxen inte kan separera PCM och AC3 spår, om båda finns för samma språk, utan den väljer enbart AC3. Men det kanske inte är något problem utan vi kanske ska lägga in detta också i bugglistan under tips?Hoppas det klarnade lite que....
Postad 18 oktober 2008 - 07:57
Nu är inte jag den bästa testpilot för detta för jag använder ingen center utan mixar i ett 4.1 system (pga att frontarna sitter såpass tätt så tyckte jag inte det gav så mycket att köra med en center utan lägger detta i frontarna). Men du har rätt det viasar Dolby Digital och det är i 2.0, men vad jag vet så behöver väl inte DD var minst 5.1 utan det kan vara allt från 2.0 och uppåt.Kan inte nån kolla mitt problem med ljudet på Silver HD nu? Det problemet jag har händer precis just nu på Silver HD på filmen "initial HD". 5.1 Dolby Digital ljud säger förstäkrare men det kommer bara ljud ur frontarna, precis som om jag hade stereo ljud.
Marcus
Postad 18 oktober 2008 - 08:32
Tack för du kollade. Så som jag fattat det så har man normalt dolby digital i 2 format: 5.1 och 2.0. 5.1 ger självklart ljud i alla kanaler. För att 2.0 ska ge ljud i alla kanaler så måste de omkodas till dolby pl2. Så som min förstärkare förklarar ljudsignalen så är det dolby 5.1 ljud men ljudet kommer bara i frontarna. Tror inte det är fel på stärkaren.Nu är inte jag den bästa testpilot för detta för jag använder ingen center utan mixar i ett 4.1 system (pga att frontarna sitter såpass tätt så tyckte jag inte det gav så mycket att köra med en center utan lägger detta i frontarna). Men du har rätt det viasar Dolby Digital och det är i 2.0, men vad jag vet så behöver väl inte DD var minst 5.1 utan det kan vara allt från 2.0 och uppåt.
Postad 18 oktober 2008 - 08:35
Är det någon här som har Samsung LE40A656 och mjukvaruversion 1009 som har upplevt att bakåtkompatibliteten med boxens HDMI-version strular? Frågar i förebyggande syfte då jag ännu inte fått boxen och tänkte eventuellt skicka in TV:n för uppgradering av mjukvaran om det är illa tvunget.
Är också intresserad av denna fråga, vet att Samsung tidigare hade problem med kompabilitet med HDMI 1.1, men det fanns uppdateringar till dessa TV. Nu borde det väl ändå vara så att Samsung nya TV har en fungerande kompabilitet med 1.1 från start? Någon som har en 46A656 som kan konfimera detta? Funderar på en sådan TV, ev en Sony 46W4500 om det fortfarande är risk för strul tillsammans med boxen
Postad 18 oktober 2008 - 08:38
Jag kan inte se på förstärkaren vilken typ, mer än DolbyDigital som kommer in, utan jag ser(hör) att jag får ljud endast i två högtalare på just denna filmTack för du kollade. Så som jag fattat det så har man normalt dolby digital i 2 format: 5.1 och 2.0. 5.1 ger självklart ljud i alla kanaler. För att 2.0 ska ge ljud i alla kanaler så måste de omkodas till dolby pl2. Så som min förstärkare förklarar ljudsignalen så är det dolby 5.1 ljud men ljudet kommer bara i frontarna. Tror inte det är fel på stärkaren.
Postad 18 oktober 2008 - 08:44
Då verkar du ha samma problem verkar det som. Nu vet inte jag vad för stärkare du har men om det var 2.0 dolby digital ljud som du får ut borde inte det omkodas till 4.1 via dolby pl2 hos dig. Eller?Jag kan inte se på förstärkaren vilken typ, mer än DolbyDigital som kommer in, utan jag ser(hör) att jag får ljud endast i två högtalare på just denna film
Postad 18 oktober 2008 - 08:58
Tror inte det, jag testade igen och förstärkaren ställer in Dolby Digital med ljud ut i två högtalare (får kanske börja titta i manualenDå verkar du ha samma problem verkar det som. Nu vet inte jag vad för stärkare du har men om det var 2.0 dolby digital ljud som du får ut borde inte det omkodas till 4.1 via dolby pl2 hos dig. Eller?

Man har lärt sig mycket på morgonen. Jag har inte kört så mycket i läge HEMMABIO från boxen, då man hela tiden måste skifta tillbaka till STEREO för att få ljud ut i TV'n också (för vanligt tittande). Hoppas det blir bättre efter SW uppdatering
Postad 18 oktober 2008 - 09:46
Jag kör alltid på HEMMABIO och med hdmi kabel till förstärkaren och sedan hdmi till Plasma. Inställningen är att dolby 2.0 blir dolby pl2 för att få 5.1 ljud när jag tittar på tv. Finns det dolby digital 5.1 så blir det självklart det i första hand. Allt funkar perfekt förutom på de ovan nämda kanaler som strular då och då. Man får väl vänta på uppdateringen. Annars tycker jag bilden blir helt sjukt bra både på SD och HD så lte strul kan jag acceptera.Tror inte det, jag testade igen och förstärkaren ställer in Dolby Digital med ljud ut i två högtalare (får kanske börja titta i manualen
). Det är en Denon AVR-1706, man kan nog manuellet välja en ommix enligt PLII?
Man har lärt sig mycket på morgonen. Jag har inte kört så mycket i läge HEMMABIO från boxen, då man hela tiden måste skifta tillbaka till STEREO för att få ljud ut i TV'n också (för vanligt tittande). Hoppas det blir bättre efter SW uppdatering
Postad 18 oktober 2008 - 12:35
Några detaljer saknar jag i övergången från Topfield är:
-ingen möjlighet att skapa mappar / folders för att kategorisera sparade inspelningar (eller har jag missat något?)
-ingen möjlighet att lägga till bokmärke på en inspelning (ex en långfilm som jag enbart hunnit se på en bit in och vill fortsätta från samma position nästa gång) (jag kan inte hitta någon sådan funktionalitet)
-ingen möjlighet att ta ut lagrade program till PC för redigering och långtidslagring
Några kommentarer om ovansteånde (påståenden)?
-hemsk fjärrkontroll (men det går ju att ordna genom att använda en multifjärr :-)
+Fördelen är att den hittills alltid spelat in programmen enligt de timers som vi lagt in (något som vår pensionerade Topfield missade emellanåt)
+Riktigt bra bild och ljud (ett lyft naturligtvis att enbart gå från Boxer till Canal Digital, men iallafall...!
+Hyffsat bra EPG
Postad 18 oktober 2008 - 12:57
C+ Film HD sänder endast orginalspråket oavsett om det finns ett svenskt ljudspår på samma film på vanliga C+.Ett annat problem som sker just nu. Ungarnar tittar på "Elias och Kungaskeppet", nåt tecknat på Canal+. Dom snackar norska!! Går inte att få bort.
Postad 18 oktober 2008 - 13:15
Du får en fråga när du vill spela upp en avbruten uppspelning om du vill fortsätta eller börja om.snip
-ingen möjlighet att lägga till bokmärke på en inspelning (ex en långfilm som jag enbart hunnit se på en bit in och vill fortsätta från samma position nästa gång) (jag kan inte hitta någon sådan funktionalitet)
snip
Postad 18 oktober 2008 - 13:42
Det här var inte på canal +HD.C+ Film HD sänder endast orginalspråket oavsett om det finns ett svenskt ljudspår på samma film på vanliga C+.
Postad 18 oktober 2008 - 16:01
Kan inte nån kolla mitt problem med ljudet på Silver HD nu? Det problemet jag har händer precis just nu på Silver HD på filmen "initial HD". 5.1 Dolby Digital ljud säger förstäkrare men det kommer bara ljud ur frontarna, precis som om jag hade stereo ljud.
Marcus
Har också märkt dethär. Kan det vara så att om originalljudet på filmen/programmet är inspelat i
stereo/DD2.0 att det sänds ut i endast 2 kanaler (frontarna) trots att en 5.1 signal ligger ute konstant?? Gissar bara! men det verkar så!!!
När man kollar SVT HD på uppskalat material är det väl också ljud i endast frontarna trots att förstärkaren visar 5.1. Verkar dock funka annorlunda på TV4 HD. Där skiftas ju mellan DD2.0 o 5.1 vid uppskalat/HD-material.
SILVER HD ligger också ute med konstant DD5.1-ljud men många filmer har bara ljud i frontarna.
que: Egentligen inget stort problem men det är ju bara när AC3-ljudet strular (vilket det gjort mycket nu tycker jag)
som det vore smidigast att byte med setup-knappen. Det borde ju vara samma på alla kanaler.
Lundis
Redigerat av Lundis, 18 oktober 2008 - 16:09.
Postad 18 oktober 2008 - 19:43
Att man missade upplösningen på dubbelavsnittet av Höök förra veckan för att SVT sände SOP-tennis kan man knappast klandra Canal Digital för.
Postad 18 oktober 2008 - 22:43
Postad 19 oktober 2008 - 06:02
Jag får inte ut DD 5.1 ljud på Canal+ HD. På andra kanaler som SVT och övriga canalpluskanaler funkar det bra. Jag tror problemet uppstod efter att boxen hängde sig under inspelning av en film på canal+HD-film, jag drog ur sladden eftersom inget annat hjälpte. Har försökt med en factory reset utan att det blev bättre. Väldigt tråkigt eftersom jag tycker att bra ljud är lika viktig som bra bild. Vad kan det ha blivit för fel?
Har du provat att ändra ljudspår? Det är nåt fel på ljudet på C+ FILM HD som gör att man måste trycka
på setupknappen för att få ut DD-ljudet till förstärkaren. Prova får du se...
Lundis
Hehe... i mitt inlägg ovan här heter jag bara Lundis... ???
Redigerat av lundis68, 19 oktober 2008 - 06:04.
Postad 19 oktober 2008 - 07:24
Ljudspår
För program där det finns möjlighet att välja flera ljudspår (info: siffran efter högtalaren visar antal ljudspår). Om det är en 2:a så finns det två spår men det kan vara så att man ändå inte kan välja spår med boxen via setupknappen på fjärrkontrollen. Spåren kan då vara tex svenska AC3 eller svenska PCM och boxen väljer då som default AC3 och ger inga valmöjligheter. Är det så att det finns flera ljudspår tex siffran 4, så ligger det ett antal olika språk och man kan då välja tex engelska, danska eller svenska etc. Tänk på att det kan vara så att AC3 enbart finns under ett av språken (originalspråket), är inte AC3 markerad så kan detta bero på att du har svenska som standardspråk och att programmet har originalspråk på engelska, välja då engelska i detta fall för att få AC3
Redigerat av Unregistered124686ac, 19 oktober 2008 - 07:46.
Postad 19 oktober 2008 - 09:19
EPGn är icke något CD ska vara stolta över. Sjukt att ett såpass modernt system kan vara så segt. I teorin tycker jag att EPGn borde kunna uppdateras flera gånger per dag. Antingen via att CDs tjänst pollar respektive bolags server efter nya programdata eller att bolaget pushar det till CDs tjänst. Och detta ska då ske antingen regelbundet, säg, var 30:e minut, eller när det sker ändringar samt en gång i veckan... Tja. något sådant.Är det Canal Digital eller SVT fel att epg ofta visar fel. MIssade halva sista avsnittet av serien Five Days (hur roligt var inte det?) och nu det nya dansbandstoppen som sambon ville ha inspelat. Svensso Svensson 20.00 och DBT 20.30. No no, DBT startade 20.00 verkar det som och inte fick vi se våra, nästan grannar, som startade.
Att man missade upplösningen på dubbelavsnittet av Höök förra veckan för att SVT sände SOP-tennis kan man knappast klandra Canal Digital för.
I teorin borde EPGn kunna uppdateras så snabbt och exakt att sportsändninger som går över tiden kan hanteras, att de ändringar i tablån som sker slår igenom i EPGn
I praktiken verkar EPGn uppdateras max en gång i veckan och tablåändringar, inte en chans att de kommer med. Vill man vara säker är det TextTv för resp. kanal som (oftast) gäller.
Igår missade de, av vad jag såg
1: Dansbandskampen
2: Kanal nio, fotboll. Fanns ej med i EPGn.
samt CD/C+ ger mer info om filmer ex.v. via C+ TextTV än via EPG. Uselt.
Kanske bäst att säga att detta är en CD/teknikfråga och EJ en härrörande med denna box egentligen. Så detta spår ska ej fortsättas i denna tråd...
...utan kanske bättre i min gamla tråd:
https://www.minhembi...howtopic=170044
Redigerat av Monshi, 19 oktober 2008 - 09:23.
Postad 19 oktober 2008 - 21:22
Har du provat att ändra ljudspår? Det är nåt fel på ljudet på C+ FILM HD som gör att man måste trycka
på setupknappen för att få ut DD-ljudet till förstärkaren. Prova får du se...
Lundis
Hehe... i mitt inlägg ovan här heter jag bara Lundis... ???
Det fungerar men det verkar som att jag mäste trycka på settings varje gång för att få ut 5.1 ljud när jag ser på Canalplus HD, så var det inte förut. Går det inte att låsa inställningen?
Postad 19 oktober 2008 - 22:03
Jo, så är det tyvärr sedan några veckor. Först skrev jag att man var tvungen att växla mellan Audio1 och Engelska, men nu har jag sett att det räcker med att trycka Settings och Ok för att få AC3. Mycket underligt.Jag får inte ut DD 5.1 ljud på Canal+ HD. På andra kanaler som SVT och övriga canalpluskanaler funkar det bra.
Det fungerar men det verkar som att jag mäste trycka på settings varje gång för att få ut 5.1 ljud när jag ser på Canalplus HD, så var det inte förut. Går det inte att låsa inställningen?
Postad 20 oktober 2008 - 06:03
Jag får inte ut DD 5.1 ljud på Canal+ HD. På andra kanaler som SVT och övriga canalpluskanaler funkar det bra.
Tyvärr!
Detta felet har funnits tidigare men efter felanmälan löstes det efter flera månader. Under sommaren har det funkat
men nu är det likadant igen. Vet inte var felet ligger men boxen blir "tokig" efter man fått ut DD-ljud.
Kolla i timerlistan får du se...
Ser nu att knappen heter settings... Kör med multifjärr.... sorry
Lundis
Redigerat av Lundis, 20 oktober 2008 - 06:07.
Postad 20 oktober 2008 - 07:31
Funderar på att köpa digital-tv från Canal Digital.
För tillfället har dom HDTV-boxen SAGEM HD PVR 101-ST.
Då uppkommer 2 frågor.. till att börja med

Det påstås ju att man kan titta på en kodad pgm, samtidigt som man spelar in både ett annat kodat pgm och ett okodat. Jag läste nånstans att det behövs en extra kabel från parabolen till boxen då, stämmer det? Räcker det med ett huvud ändå eller måste man ha ett med flera utgångar(Quad-LNB)?
Funkar det att använda CardSplitter ihop med CD? Ang. detta så läste jag att man behöver en kabel från parabolen till varje box. I detta läge måste man väl ha ett QUAD-LNB ?
Antagligen kan man ringa och fråga Kundtjänst, men det känns som om man skulle få bättre svar här...

Jonas
Postad 20 oktober 2008 - 07:41
Hej,
Funderar på att köpa digital-tv från Canal Digital.
För tillfället har dom HDTV-boxen SAGEM HD PVR 101-ST.
Då uppkommer 2 frågor.. till att börja med![]()
Det påstås ju att man kan titta på en kodad pgm, samtidigt som man spelar in både ett annat kodat pgm och ett okodat. Jag läste nånstans att det behövs en extra kabel från parabolen till boxen då, stämmer det? Räcker det med ett huvud ändå eller måste man ha ett med flera utgångar(Quad-LNB)?
Funkar det att använda CardSplitter ihop med CD? Ang. detta så läste jag att man behöver en kabel från parabolen till varje box. I detta läge måste man väl ha ett QUAD-LNB ?
Antagligen kan man ringa och fråga Kundtjänst, men det känns som om man skulle få bättre svar här...![]()
Jonas
Ja, för att se på ett program och spela in ett annat på program där båda sänds via satellit måste du ha två kablar från parabolen till boxen. Med boxen följer det med ett QUAD-lnb. De två andra utgångarna kan du koppla in till två andra boxar som isåfall måste ha var sin egen kabel från huvudet. Nån extra kabel följer inte med i paketet med den nya boxen.
Redigerat av Unregistered841d930f, 20 oktober 2008 - 07:41.
Postad 20 oktober 2008 - 07:56
Och, nej, splitter funkar inte. En kabel för varje mottagare hela vägen är det som gäller.Ja, för att se på ett program och spela in ett annat på program där båda sänds via satellit måste du ha två kablar från parabolen till boxen. Med boxen följer det med ett QUAD-lnb. De två andra utgångarna kan du koppla in till två andra boxar som isåfall måste ha var sin egen kabel från huvudet. Nån extra kabel följer inte med i paketet med den nya boxen.
Postad 20 oktober 2008 - 09:43
men kan man inte använda "splitterkorten" på mottagarna då. Det är väl bara själva avkodningen som skickas?Och, nej, splitter funkar inte. En kabel för varje mottagare hela vägen är det som gäller.
Postad 20 oktober 2008 - 13:32
Nu förstår jag inte riktigt hur du har tänkt att koppla. Ska man kunna titta på en kanal och spela in en annan så måste man ha 2 kablar till LNB't. Principen är densamma som vid multiabonnemang. Om inte alla boxar ska visa samma kanal, så måste man ha en kabel till varje.men kan man inte använda "splitterkorten" på mottagarna då. Det är väl bara själva avkodningen som skickas?
Postad 20 oktober 2008 - 14:34
Nu förstår jag inte riktigt hur du har tänkt att koppla. Ska man kunna titta på en kanal och spela in en annan så måste man ha 2 kablar till LNB't. Principen är densamma som vid multiabonnemang. Om inte alla boxar ska visa samma kanal, så måste man ha en kabel till varje.
Inte jag heller..

Om jag fattat det hela rätt:
För varje box måste jag ha en kabel, men sen måste jag väl ha ett kort också för att kunna få in de kodade kanalerna. Istället för att köpa extrakort, så borde man väl kunna använda en cardsplitter....
Redigerat av johu, 20 oktober 2008 - 14:44.
Postad 20 oktober 2008 - 14:50
Måste bugg söka lite se o det är boxen som e knasig eller om det är ett programvaru fel.
Sen ibalnd man man tittar på TV4HD så slocknar bilden efter typ 10-15min. Helt svart, då måste man byta kanal och då funkar det en stund till.
Men att pausa i program och spola fram och bak live funkar riktigt bra, mot de jag hare testat innan.
/Micke
Postad 20 oktober 2008 - 14:53
I denna box fall så behövs bara kortet när man tittar direkt eller spelar upp från HDD. För att spela in behövs inte kortet eftersom videoströmmen lagras krypterat. Ett kort kan inte avkoda 2 kanaler samtidigt. Är det svar på din ursprungliga fråga (som jag först inte förstod). Och, ja du måste ha ett kort i varje separat box om du har multiabb. Eller flytta ett kort mellan boxarna.Inte jag heller..
Om jag fattat det hela rätt:
För varje box måste jag ha en kabel, men sen måste jag väl ha ett kort också för att kunna få in de kodade kanalerna. Istället för att köpa extrakort, så borde man väl kunna använda en cardsplitter....
Postad 20 oktober 2008 - 15:03
I denna box fall så behövs bara kortet när man tittar direkt eller spelar upp från HDD. För att spela in behövs inte kortet eftersom videoströmmen lagras krypterat. Ett kort kan inte avkoda 2 kanaler samtidigt. Är det svar på din ursprungliga fråga (som jag först inte förstod). Och, ja du måste ha ett kort i varje separat box om du har multiabb. Eller flytta ett kort mellan boxarna.
Då begriper jag. Tack!
Postad 20 oktober 2008 - 18:32
Det hade jag nog, men det har jag säkert haft många gånger tidigare också, utan problem. Har som sagt inte hittat något mönster i detta. Kanske det där "TNT", "TNC" eller liknade som kom upp i konfliktrutan, om det är en ledtråd för det kom inte upp när jag verkligen skulle testa och lägga in 3 st i parallell för att få ett felmedellande. Får väl vänta tills det händer igen
Marksändningsmottagaren är inte aktiverad, så den använder jag inte.
Jag kan fortafarande inte (2 veckor senare) programmera 2 samtidiga inspelnigar. Programmering har vid varje tillfälle skett utan att någon inspelning varit igång. Via EPG går det inte alls. Via inspelningsmenyn får jag ovanstående TNT-felmeddelande.
Det konstiga är ju att det fungerat klanderfritt i 4 månader för att sedan börja strula. Poängen med dubbla tuners försvinner ju lite när man inte kan spela in som man vill.
Kan en fabriksåterställning vara lösningen måntro?
P.
Postad 20 oktober 2008 - 19:11
Jag tror att "Konflikt TNT" kommer när man har en inspelning som redan pågår och att man försöker sätta ytterligare en. Tror dock att jag har fått detta även en gång när det inte pågick en inspelning, kan vara att det var en borttagen inspelning som boxen ändå hade kvar i minnet??????Jag kan fortafarande inte (2 veckor senare) programmera 2 samtidiga inspelnigar. Programmering har vid varje tillfälle skett utan att någon inspelning varit igång. Via EPG går det inte alls. Via inspelningsmenyn får jag ovanstående TNT-felmeddelande.
Det konstiga är ju att det fungerat klanderfritt i 4 månader för att sedan börja strula. Poängen med dubbla tuners försvinner ju lite när man inte kan spela in som man vill.
Kan en fabriksåterställning vara lösningen måntro?
P.
Ta och testa detta:
- När ingen inspelning pågår kan du då sätta två inspelngar parallellt, på en tid tex någon timma bort?
- När du har en inspelning igång och ska sätta en till, till samma tid, då går inte detta med EPG'n, men kan du starta ute i "TV" en inspelning manuellt med röd knapp? så att du har två inspelningar igång?
- Kolla också att när du har en inspelning igång på en satellitkanal att du kan titta på en annan satellitkanal utan problem
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar