Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vinyltillbehör

4965 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon DP-47F (Skivspelare) 1 8.2 (4) Inga priser
Simply Black Magic RIAA-Dynavox-TPR-2 (Försteg) 0 (0) Inga priser

Postad 04 January 2014 - 11:52

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Jag använder den egna mixen: 3dl isopropanol + 7dl vatten.

Jag tror inte att det handlar så mkt om vätskan, utan det handlar om att jag saknar ett en anordning som suger upp smutsen. Det var därför jag skaffade Onzow Zerodust.

Jag kör ICAs sudd ibland samt TCC borste men har inte sett något kladd på nålen efter tvätt med eget medel (kollat med lupp). Men givetvis är en dammsugarvariant bättre men en Knosti för 500 eller Okki för 5000 är hyggligt stor skillnad och för mig duger detta mer än väl just nu :)

Postad 04 January 2014 - 12:03

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0

@Draj Ditt problem var alltså med originalvätskan och att det blev en massa kvar på nålen? Jag har inte sett liknande med min egen IPA-mix. Okki Nokki verkar dock bra och jag tycker den är snygg med men den drar ju iväg mot 5kkr vilket nästan är samma pengar som en RP-3 och det dubbla mot en RP-1. Motiverbart? :)

Stämmer bra, även om man som Tassen säger kan rengöra nålen efter spelning innebär det ju fortfarande att den plogar genom skiten vid avspelning vilket rimligtvis bör ha en försämrande effekt, även om jag inte kan säga att jag hörde en uppenbar försämring av ljudet. Vetskapen om problemet spökade i mitt huvud. Varesig Okki Nokkin är ett försvarbart köp om man har en enklare rigg (som jag själv) handlar såklart om hur viktigt man anser det vara med rena skivor och hur rena man tycker sig få sina plattor ;)

Postad 04 January 2014 - 12:08

Alarma
  • Alarma
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Tack för alla svar. Som sagt var, de flesta verkar överens om att någon sorts dammsugarvariant är att föredra. Jag tänker därför testa att bygga en egen, får återkomma när det är gjort, en okki nokki eller liknande är ju ingen avancerad maskin egentligen. Det är i princip en snurrande platta och en dammsugare.

Hittade den här för inspiration: http://www.audiokarm...ad.php?t=318672

Redigerat av Alarma, 04 January 2014 - 12:48.

Postad 04 January 2014 - 13:55

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Stämmer bra, även om man som Tassen säger kan rengöra nålen efter spelning innebär det ju fortfarande att den plogar genom skiten vid avspelning vilket rimligtvis bör ha en försämrande effekt, även om jag inte kan säga att jag hörde en uppenbar försämring av ljudet. Vetskapen om problemet spökade i mitt huvud. Varesig Okki Nokkin är ett försvarbart köp om man har en enklare rigg (som jag själv) handlar såklart om hur viktigt man anser det vara med rena skivor och hur rena man tycker sig få sina plattor ;)

I min värld så frigör borstarna och spriten skiten vid rotering i baljan så den i alla fall har avsevärt mycket mindre skit i spåren än innan tvätten :) Det kommer så klart alltid finnas kvar lite skräp men det är ett bättre alternativ än ingen tvätt alls för mig i alla fall. Sen kan man ju dra mystiken med vinyl precis hur långt man vill och det är väl både charmen och ibland tunga arbetet med detta ;)

Redigerat av Drobbo, 04 January 2014 - 13:56.

Postad 04 January 2014 - 16:17

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0

I min värld så frigör borstarna och spriten skiten vid rotering i baljan så den i alla fall har avsevärt mycket mindre skit i spåren än innan tvätten :) Det kommer så klart alltid finnas kvar lite skräp men det är ett bättre alternativ än ingen tvätt alls för mig i alla fall. Sen kan man ju dra mystiken med vinyl precis hur långt man vill och det är väl både charmen och ibland tunga arbetet med detta ;)

Får väl tillägga att jag tyckte Knostin fungerade bra, skivorna blev definitivt renare och lät bra. Men jag gillade inte att det va rester kvar i spåren som fastnade på nålen vid avspelning. Hur mycket det påverkar ljudet vet jag inte, men jag gillar inte att ha såna frågetecken. Det går säkert att få väldigt bra användning av en Knosti om man får bukt på den saken.

Postad 04 January 2014 - 20:22

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Får väl tillägga att jag tyckte Knostin fungerade bra, skivorna blev definitivt renare och lät bra. Men jag gillade inte att det va rester kvar i spåren som fastnade på nålen vid avspelning. Hur mycket det påverkar ljudet vet jag inte, men jag gillar inte att ha såna frågetecken. Det går säkert att få väldigt bra användning av en Knosti om man får bukt på den saken.

Knaster minskar ju om en del och framförallt det statiska försvinner. Men jag kommer säkert köpa en Okki i framtiden när man börjar få tråkigt.. :)

Köpte du den inrikes eller kan man leta upp billigare utrikes?

Postad 04 January 2014 - 22:12

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Till min VPI 16.5 tvätt använder jag egen blandn som väldigt många andra på mitt Norska forum också blandar. 1del isopropp 7del batterivatten typ Biltema en dropp diskmedl.

Postad 05 January 2014 - 00:08

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0

Knaster minskar ju om en del och framförallt det statiska försvinner. Men jag kommer säkert köpa en Okki i framtiden när man börjar få tråkigt.. :)

Köpte du den inrikes eller kan man leta upp billigare utrikes?

Köpte den från en tysk butik, men det blir inte speciellt mycket billigare med frakt ändå. Med lock landar det runt 5000 kr.

Har kopplat upp ett riaa till ,som spelar ihop med VPI riggen,

Två olika riggar, Definitivt!!!

Kul att Bongos rigg lever vidare, skulle inte tacka nej till en provlyssning där :)

Postad 05 January 2014 - 00:32

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0
Någon som har några erfarenheter av rör riaat Yaqin ms-22/23? Verkar intressant och det är ju alltid kul att kunna experimentera med olika rör och se vad som händer med ljudet :)

http://www.ebay.com/...ms-22b&_sacat=0

Postad 05 January 2014 - 13:09

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0

Köpte den från en tysk butik, men det blir inte speciellt mycket billigare med frakt ändå. Med lock landar det runt 5000 kr.

Kul att Bongos rigg lever vidare, skulle inte tacka nej till en provlyssning där :)

Ja Bongos rigg får tjänstgöra här tillsvidare, och den er meget god :) Provlyssning går helt fint før den som skulle vilja det, men iom att jag bor i Oslo så ställer väl det till problem kanske.

Postad 05 January 2014 - 13:33

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0

Ja Bongos rigg får tjänstgöra här tillsvidare, och den er meget god :) Provlyssning går helt fint før den som skulle vilja det, men iom att jag bor i Oslo så ställer väl det till problem kanske.

Då vet jag vad man kan hitta på nästa gång man är i Oslo :)

Postad 05 January 2014 - 22:28

patternmaster
  • patternmaster
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Dags att hemsöka denna infofyllda tråden också! Tvättade en bunt LP idag och kom på den ljusa ideen att lägga ut lite bilder som inspiration för lite DIY! Finns i "mina bilder". Inte e de vackert, men funktionellt däremot! God Fortsättning på det nya året förresten!
/Lars

Redigerat av patternmaster, 05 January 2014 - 22:37.

Postad 06 January 2014 - 13:11

Alarma
  • Alarma
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Dags att hemsöka denna infofyllda tråden också! Tvättade en bunt LP idag och kom på den ljusa ideen att lägga ut lite bilder som inspiration för lite DIY! Finns i "mina bilder". Inte e de vackert, men funktionellt däremot! God Fortsättning på det nya året förresten!
/Lars

Tjusigt! Tycker din variant såg riktigt bra ut. Två frågor, vad använder du för att spruta på vätskan? En blomspruta? Sen undrar jag också hur det fungerar med filtmattan, suger den inte åt sig damm / blir statisk? Blev betydligt snyggare än mitt bygge, så är sugen på att byta till det.

Postad 06 January 2014 - 17:30

Arcane
  • Arcane
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0
Fick en Sumiko Blue Point II i julklapp som blev monterad på Regan i helgen. Mycket trevlig pickup som fungerar utmärkt allround. Har gett bättre bit och en stabilare bas. Tyvärr tror jag att mitt RIAA sätter en stoppkloss för pickupens fulla potential, men det får bli nästa uppdatering. Den fungerar dock mycket bra med MM vilket alltid är praktiskt.

Nu ska den spelas in för fulla muggar, stackars grannar :D

Den fick mig dessutom att plocka fram Daft Punks senaste skiva och j*vlar vilket bra ljudet den egentligen erbjuder. Framtida referens för hifinördar?

Redigerat av Arcane, 06 January 2014 - 17:32.

Postad 06 January 2014 - 21:16

patternmaster
  • patternmaster
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Tjusigt! Tycker din variant såg riktigt bra ut. Två frågor, vad använder du för att spruta på vätskan? En blomspruta? Sen undrar jag också hur det fungerar med filtmattan, suger den inte åt sig damm / blir statisk? Blev betydligt snyggare än mitt bygge, så är sugen på att byta till det.

Kul att du gillar apparaten! Jag kör med en sprayflaska för rengöringsmedel. Filten är inte optimal efsom den är syntetisk, inga problem men det hade varit bättre med en matta i ren bomull. Får väl låna mattan på Regan.(Nej!!)
Kommer lite fler bilder o tips snart.

Postad 07 January 2014 - 16:34

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Och jag kan tillägga att för min del har jag inga problem med rester i spåren vid användandet av min Knosti och samma blandning som Glidtassen (3 IPA, 7 dest vatten och några droppar Yes). Brukar snurra 5 varv åt vardera hållet, ibland kör jag en runda till direkt efter att stället är fullt och de inte har torkat ordentligt vilket har visat sig väldigt verkningsfullt. Knostis originalvätska som enligt tillverkaren INTE lämnar rester efter sig är bokstavligt talat rena skiten! Knosti knäcker givetvis inte en riktig dammsugartvätt men bättre för pengarna tror jag är svårt att få.

Köper IPA (Teslanol) hos Kjell och 5-litersdunk med renat vatten av Apoteket. Apoteket har också IPA men den är snordyr!

Kul att du gillar apparaten! Jag kör med en sprayflaska för rengöringsmedel. Filten är inte optimal efsom den är syntetisk, inga problem men det hade varit bättre med en matta i ren bomull. Får väl låna mattan på Regan.(Nej!!)

Tror inte bomull är så idealiskt då det dammar. Syntetiska sk mirakeltrasor tror jag mer på.

Postad 07 January 2014 - 20:13

MrLelle
  • MrLelle
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Och jag kan tillägga att för min del har jag inga problem med rester i spåren vid användandet av min Knosti och samma blandning som Glidtassen (3 IPA, 7 dest vatten och några droppar Yes). Brukar snurra 5 varv åt vardera hållet, ibland kör jag en runda till direkt efter att stället är fullt och de inte har torkat ordentligt vilket har visat sig väldigt verkningsfullt. Knostis originalvätska som enligt tillverkaren INTE lämnar rester efter sig är bokstavligt talat rena skiten! Knosti knäcker givetvis inte en riktig dammsugartvätt men bättre för pengarna tror jag är svårt att få.

Köper IPA (Teslanol) hos Kjell och 5-litersdunk med renat vatten av Apoteket. Apoteket har också IPA men den är snordyr!

Tror inte bomull är så idealiskt då det dammar. Syntetiska sk mirakeltrasor tror jag mer på.

Bra tips, Jag gör så här det funkar fint också, men tar lite tid! https://www.minhembi...howtopic=295215

Postad 07 January 2014 - 20:44

MrLelle
  • MrLelle
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Postade det här i en annan tråd, men fler kunniga kanske ser inlägget här.

Jag har en Lenco L75 som står ute i förrådet och samlar damm. Phono-kabeln går direkt ur spelaren och förra ägaren klippte vid ett tillfälle av kabeln då han behövde flytta på den snabbt och har sedan lött ihop den igen vilket har fungerat sisådär. Lödningen är ganska kall och därför så glappar kontakten lite, ibland får man knappt något ljud på höger kanal. För närvarandet använder jag också en bandspelare som RIAA-försteg och det tänkte jag ändra på. Då har jag två frågor om situationen.

1. Kan jag löda om kabeln från spelaren så att jag slipper phono-kontakten och går direkt till RCA? Jag måste ändå modifiera den för att den ska fungera och då är det lika bra att göra det på det enklaste sättet. Och om det nu går, kan någon hänvisa mig till ett schema av något slag som visar klart och tydligt vilken kabel som ska till vilken kontakt?

2. Vad rekommenderar ni för RIAA-försteg om jag har en budget mellan 500-1000 kronor? Jag kan betala för att få det lilla extra men det behöver inte vara femstjärnigt. Om jag kan löda om phono-kontakten till RCA behöver försteget förstås inte ha phono-ingång.

Ser inte att du fått nått svar på dina frågor (eller missade jag detta?) Så jag skall försöka hjälpa dig! 1. Phono kontakten du har är troligen en DIN kontakt som var det vanliga då, Det är inga problem att löda om denna till RCA: http://sv.wikipedia....iki/DIN-kontakt 2. Du måste ha ett Riaa (eller Phono ingång) fast du lött om dess till RCA kontakter. (signalen blir inte starkare för att du byter kontakterna: http://sv.wikipedia.org/wiki/RIAA-steg ) Kjelle har ett billigt Riaa som fått ganska gott omdöme http://www.kjell.com...starkare-p39269 eller lite bättre http://www.kjell.com...starkare-p39385 sen finns det mängder Riaa-steg som är bättre (men man får lite vad man betalar för) Hoppas du får ordning pått.

Postad 07 January 2014 - 21:28

patternmaster
  • patternmaster
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Jaha men mattan på Regan ska ju vara bomull, o den är det inga probl med. Men den är kanske behandlad på något sätt? Hittade en skivsp matta av gummi som det alltid var förr. Ska testa den på tvätten. Det är riktigt att man ibland tjänar på att tvätta mer än en gång!

Hej, lagt till ett par bilder ang tvätteriet!

Postad 07 January 2014 - 22:13

Alarma
  • Alarma
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Hej, lagt till ett par bilder ang tvätteriet!

Tack för det! Jag ska som sagt var bygga något, har börjat så smått med en "ikea snudda", återkommer när det är klart! Klart vettigt sätt att spara några tusenlappar på! :)

Redigerat av Alarma, 07 January 2014 - 22:14.

Postad 08 January 2014 - 15:39

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Finfint hemmabygge du har gjort- funkar säkerligen kanonbra om man kikar på slutresultatet. En fråga; hur skyddar du dammsugarmotorn mot den eventuella skivtvättvätska som letar sig in? Troligt är att det mesta dunstar på vägen men om du tvättar många skivor i följd så lär det bli blött till slut i dammsugarslangen...

Såg i ditt galleri att du använder batterivatten- problemet med detta är att det tyvärr inte är tillräckligt rent och/eller avjonat för att funka perfekt till skivtvätt. Satsa hellre på Aqua Purificata= Renat Vatten som du köper på Apoteket.

Vill sen åter höja ett varnande finger runt detta med att använda alkohol till skivtvätt- är väl medveten om att många hembryggda skivtvätt- blandningar bygger på isopropanol som bas men man ska ha i åtanke att alkohol betar plast.

Redigerat av GyroSE, 08 January 2014 - 15:46.

Postad 08 January 2014 - 17:51

Tomlund
  • Tomlund
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0
Ser att många kör med batteri drift på sina riaa steg, vad är fördelen? Endel påstår att det är enorm skillnad?

Postad 08 January 2014 - 18:05

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Ser att många kör med batteri drift på sina riaa steg, vad är fördelen? Endel påstår att det är enorm skillnad?

Hej Tomlund
Att många kör med batteridrift på sina riaa har jag full förståelse för då batteri är väldigt tysta och ett riaa är känsligt för nätstörningar och skall man bygga en tyst nätdel till sitt riaa är det ganska dyrt men oftast värt varenda krona.
Men det är inte hela sanningen varför man bör ha en bra nätdel till sitt riaa för batteri har inte samma kött och blod som en robust nätdel med fin kondingbank.
Endast mina egna åsikter och flera kommer säkert att mata inlägg om placebo och det är väl en åsikt det också.
lycka till mvh JAS

Postad 08 January 2014 - 22:01

patternmaster
  • patternmaster
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Finfint hemmabygge du har gjort- funkar säkerligen kanonbra om man kikar på slutresultatet. En fråga; hur skyddar du dammsugarmotorn mot den eventuella skivtvättvätska som letar sig in? Troligt är att det mesta dunstar på vägen men om du tvättar många skivor i följd så lär det bli blött till slut i dammsugarslangen...

Såg i ditt galleri att du använder batterivatten- problemet med detta är att det tyvärr inte är tillräckligt rent och/eller avjonat för att funka perfekt till skivtvätt. Satsa hellre på Aqua Purificata= Renat Vatten som du köper på Apoteket.

Vill sen åter höja ett varnande finger runt detta med att använda alkohol till skivtvätt- är väl medveten om att många hembryggda skivtvätt- blandningar bygger på isopropanol som bas men man ska ha i åtanke att alkohol betar plast.

Tack för omdömet om tvätten! Tror inte att vätskan är något problem, var såklart lite tveksam i början men jag har tvättat minst 30 skivor i följd o inget har hänt. Det kanske delvis beror på att slangen är dubbelt så lång som normalt och sen sitter ju påse och div filter ivägen. Men man får hålla koll! Finns alltid plats för förbättringar!
Ser vad du sk om vätskor- har eg inte tänkt färdigt där, kanske säkrast att köra alkoholfritt. Tror du att så lite alkohol också kan skada? Kanske byter till renat också (vatten alltså) . Tar tacksamt emot förslag och råd. Finns lika mycket åsikter som utövare. Synd att det inte finns ett enkelt svar på allt!

Redigerat av patternmaster, 08 January 2014 - 22:26.

Postad 10 January 2014 - 09:06

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Tack för omdömet om tvätten! Tror inte att vätskan är något problem, var såklart lite tveksam i början men jag har tvättat minst 30 skivor i följd o inget har hänt. Det kanske delvis beror på att slangen är dubbelt så lång som normalt och sen sitter ju påse och div filter ivägen. Men man får hålla koll! Finns alltid plats för förbättringar!
Ser vad du sk om vätskor- har eg inte tänkt färdigt där, kanske säkrast att köra alkoholfritt. Tror du att så lite alkohol också kan skada? Kanske byter till renat också (vatten alltså) . Tar tacksamt emot förslag och råd. Finns lika mycket åsikter som utövare. Synd att det inte finns ett enkelt svar på allt!

Är väl så att det mesta om inte allt dunstar i slangen på vägen in mot dammsugaren. Det rör sig aldrig om några stora mängder vätska ens om du tvättar ett 30- tal plattor i följd.

Själv kör jag helt utan alkohoinblandning i tvättvätskan, har testat att blanda själv men nu använder jag uteslutande L'Art du Son med vilket jag har fått klart bäst tvättresultat. Det är mycket drygt och räcker länge, en flaskas koncentrat räcker till att tvätta 500 LP- skivor. Vid en snabb uträkning ger det en totalkostnad per tvättad skiva på 97 öre där kostnaden för det renade vattnet då också är inkluderat. Jag tycker det är värt knappa 1 spänn per skiva för att få ett kanonfint resultat- därför har jag helt övergivit det där med att blanda ihop egna häxbrygder för skivtvätt... B)

Länk till Vinylcenter som jag tror är billigast i Sverige på L'Art du Son:

http://vinylcenter.s...attmedel-100ml/

Redigerat av GyroSE, 10 January 2014 - 09:09.

Postad 10 January 2014 - 10:05

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Är väl så att det mesta om inte allt dunstar i slangen på vägen in mot dammsugaren. Det rör sig aldrig om några stora mängder vätska ens om du tvättar ett 30- tal plattor i följd.

Själv kör jag helt utan alkohoinblandning i tvättvätskan, har testat att blanda själv men nu använder jag uteslutande L'Art du Son med vilket jag har fått klart bäst tvättresultat. Det är mycket drygt och räcker länge, en flaskas koncentrat räcker till att tvätta 500 LP- skivor. Vid en snabb uträkning ger det en totalkostnad per tvättad skiva på 97 öre där kostnaden för det renade vattnet då också är inkluderat. Jag tycker det är värt knappa 1 spänn per skiva för att få ett kanonfint resultat- därför har jag helt övergivit det där med att blanda ihop egna häxbrygder för skivtvätt... B)

Länk till Vinylcenter som jag tror är billigast i Sverige på L'Art du Son:

http://vinylcenter.s...attmedel-100ml/

Vet ju att du talat dig varm om detta under lång tid ;) Har du testat detta i en tvätt av typ Knosti? Undrar om det då kräver eftersköljning i renat vatten eller om det dunstar utan att lämna rester? Hur skall det förvaras oblandat/blandat?

Edit: Hittade info hos Svalander.

Redigerat av tomano58, 10 January 2014 - 10:09.

Postad 10 January 2014 - 10:27

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Vet ju att du talat dig varm om detta under lång tid ;) Har du testat detta i en tvätt av typ Knosti? Undrar om det då kräver eftersköljning i renat vatten eller om det dunstar utan att lämna rester? Hur skall det förvaras oblandat/blandat?

Edit: Hittade info hos Svalander.

Jo det är bra grejor vi snackar om här. Har parallellt testat Okki Nokkis egen tvättvätska, "hemkört" och sist men inte minst L'Art du Son. Den sistnämnda gav bäst resultat i mitt fall.

Har läst att till en Knosti så bör man skaffa ytterligare ett kar i vilket man endast har renat vatten där man sköljer av skivorna. Men jag har å andra sidan läst om vinylentusiaster som inte sköljer med renat vatten så det finns olika skolor även där...

Beträffande förvaring så skall man sträva efter att förvara vätskan i koncentrerad form, mörkt och svalt.

Nu till en helt annan grej; satt och surfade runt på Vinylcenters hemsida och hittade det här:

http://vinylcenter.s...-kuzma-stabi-s/

Jag vet inte vad övriga vinylintresserade medlemmar härinne anser- jag reagerade i alla fall över detta; är inte 1280 spänn väldigt mycket pengar att betala för en drivrem? Är väl medveten om att allt är relativt framförallt inom vinylspelare- svängen men om man tar t.ex. Michell GyroDec/Orbe, Rega RP3/RP6/RP8 eller de mer exklusiva SME 10/20/30 så får man betala runt 200-350 kr för en drivrem. Att då behöva betala ytterligare 1000 spänn känns lite som ocker kan jag tycka. Någon som vet om Kuzmas drivremmar är tillverkade i något exklusivt material som motiverar det höga priset?

Redigerat av GyroSE, 10 January 2014 - 13:01.

Postad 10 January 2014 - 15:04

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Nu till en helt annan grej; satt och surfade runt på Vinylcenters hemsida och hittade det här:

http://vinylcenter.s...-kuzma-stabi-s/

Jag vet inte vad övriga vinylintresserade medlemmar härinne anser- jag reagerade i alla fall över detta; är inte 1280 spänn väldigt mycket pengar att betala för en drivrem? Är väl medveten om att allt är relativt framförallt inom vinylspelare- svängen men om man tar t.ex. Michell GyroDec/Orbe, Rega RP3/RP6/RP8 eller de mer exklusiva SME 10/20/30 så får man betala runt 200-350 kr för en drivrem. Att då behöva betala ytterligare 1000 spänn känns lite som ocker kan jag tycka. Någon som vet om Kuzmas drivremmar är tillverkade i något exklusivt material som motiverar det höga priset?

Låter som rent j-a ocker om du frågar mig. Försökte kolla om den finns hos William Thakker men alla remsidor är blanka just nu... Finns hos lpgear till ett helt annat pris...

http://www.lpgear.co...ry/KUZBELT.html

Postad 10 January 2014 - 16:12

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Låter som rent j-a ocker om du frågar mig. Försökte kolla om den finns hos William Thakker men alla remsidor är blanka just nu... Finns hos lpgear till ett helt annat pris...

http://www.lpgear.co...ry/KUZBELT.html

Håller med men jag såg på en annan amerikansk sida att samma bälte kostar $150- frågan är om LPGears Kuzma- bälte bara är en piratkopia?

Redigerat av GyroSE, 10 January 2014 - 16:12.

Postad 10 January 2014 - 17:06

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Håller med men jag såg på en annan amerikansk sida att samma bälte kostar $150- frågan är om LPGears Kuzma- bälte bara är en piratkopia?

Det är nog inte original men lär nog fungera ändå. Det är ju bara pinsamt i mina ögon att ta så löjligt mycket betalt för en rem. Tror inte det är nåt hokuspokus med Kuzmas egen rem utan bara ett sätt att hålla en hög image och tjäna pengar på eftermarknaden. Man kanske tycker det är skämmigt att sälja en rem till "standardpris" för en spelare som kostar 18000 (och då ingår rem) ;)

Redigerat av tomano58, 10 January 2014 - 17:06.

Postad 15 January 2014 - 17:24

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jag fick ett par B&W golvhögtalare för ca: 20 000:- demade på Hifi-Klubben i Stockholm. Det roligaste i det mötet var att högtalarkablaget som de kopplat till var några tusen dyrare, jag bara flinade och gick.

:)

Postad 19 January 2014 - 10:15

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Är i färd med att ta steget upp från mitt Rega Fono Mini A2D men det är inte helt enkelt att få någon klarhet i vad man ska satsa på. :)

Står just nu i valet mellan Rega Fono MM (Storebror till Mini) eller Heed Audio Questar. Någon med erfarenhet från de båda? Fler starka alternativ runt 2500-3000kr? Skulle vilja få fram ännu mer dynamik och separation i ljudet.

Det ska krokas på efter en Rega RP-3 med en Nagaoka MP-110.

PS: Om någon är sugen på en 3 månaders Fono Mini så PMa.

Postad 19 January 2014 - 12:55

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Ett av de bästa lyften jag gjort var HEED Audio Questar.

Redigerat av Glidtassen, 21 January 2014 - 20:31.

Postad 19 January 2014 - 13:26

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Ett av de bästa lyften jag gjort var HEED AudiO Questar.

Vad hade du innan?
På vilka sätt blev det ett lyft i din anläggning?
Något negativt att säga om den?

Postad 19 January 2014 - 13:57

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jag hade en Vincent PHO-111, som är ett helt ok RIAA för runt tusen kronor. Men när man jämfört med ett HEED så blir det svårt att gå tillbaka.

När jag först kopplade in mitt HEED var det ett uppenbart lyft, men inte riktigt wow! Men när det stått på över natten och jag lyssnade på morgonen därpå var det verkligen WOOOOOWWW! Mer detaljer, värme men framförallt mindre brus och sus.

Du hör det lättast med ett RIAA genom att bara koppla det genom en linjeingång, inte spela musik utan bara dra upp volymen, då märker du snabbt hur mkt brus du får.

Håller på att boa in mig i nya lägenheten och fixar med dekorationerna idag :)

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  bidl1.jpg   147.06K   14 Antal nerladdningar

Redigerat av Glidtassen, 19 January 2014 - 14:05.

Postad 19 January 2014 - 19:59

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Jag hade en Vincent PHO-111, som är ett helt ok RIAA för runt tusen kronor. Men när man jämfört med ett HEED så blir det svårt att gå tillbaka.

När jag först kopplade in mitt HEED var det ett uppenbart lyft, men inte riktigt wow! Men när det stått på över natten och jag lyssnade på morgonen därpå var det verkligen WOOOOOWWW! Mer detaljer, värme men framförallt mindre brus och sus.

Du hör det lättast med ett RIAA genom att bara koppla det genom en linjeingång, inte spela musik utan bara dra upp volymen, då märker du snabbt hur mkt brus du får.

Håller på att boa in mig i nya lägenheten och fixar med dekorationerna idag :)

grattis till lyan.

Postad 20 January 2014 - 00:30

Unregistered4ea4ec52
  • Unregistered4ea4ec52
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Sitter just nu på denna blygsamma uppsättning

Förstärkare: Denon AVR-1610
Högtalare: Dynavoice magic F-6 ex 2.0
Vinylspelare: Rega RP1
Pu: At95e
Riaa: No name riaa från kjell & Co.

Man går ju som sagt alltid i uppgraderingstankar och som jag skrev lite tidigare här i tråden så tänkte jag snart uppgradera tallriken på min RP1:an. Men då min uppsättning i övrigt är väldigt lågbudget så börjar man ge genast tänka om man borde prioritera att lägga dom där pengarna på något annat för att kanske få det där lite större lyftet. Om ni hade suttit på min uppsättning, vart hade ni placerat ca 2000-3000 för den största möjliga uppgraderingen ljudmässigt?

Edit* Juste, tänkte införskaffa ett gäng plastfickor till min lilla vinylsamling. Ska alltså ha för hela albumen och inte till skivorna. Funkar det med dom vanliga från Svalander? Läste om att det hade varit problem med en viss typ av plast för ett tag sedan så man inte beställer fel.

Redigerat av Unregistered4ea4ec52, 20 January 2014 - 00:34.

Postad 20 January 2014 - 06:45

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Puppa och RIAA är de delarna som ger störst skillnader.

Ortofon har både 2M Blue och 2M RED. Kanske du kan pröva RED-puppan. Efter det måste jag säga att skaffa en VTA-Adjuster, du kan se mitt album. Men jag vet inte om du kan montera en sådan på din spelare?

Billigaste uppgraderingen du kan göra just nu är att köpa en ny puppa

Hos Analouge Seduction tjänar man ibland några hundra kronor. Se bara till att ställa om deras valuta uppe i högra hörnet så ser du vad det kostar i Svenska kronor.

2M RED

Redigerat av Glidtassen, 20 January 2014 - 06:51.

Postad 20 January 2014 - 07:18

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Man går ju som sagt alltid i uppgraderingstankar och som jag skrev lite tidigare här i tråden så tänkte jag snart uppgradera tallriken på min RP1:an. Men då min uppsättning i övrigt är väldigt lågbudget så börjar man ge genast tänka om man borde prioritera att lägga dom där pengarna på något annat för att kanske få det där lite större lyftet. Om ni hade suttit på min uppsättning, vart hade ni placerat ca 2000-3000 för den största möjliga uppgraderingen ljudmässigt?

Edit* Juste, tänkte införskaffa ett gäng plastfickor till min lilla vinylsamling. Ska alltså ha för hela albumen och inte till skivorna. Funkar det med dom vanliga från Svalander? Läste om att det hade varit problem med en viss typ av plast för ett tag sedan så man inte beställer fel.

Köp musik för pengarna!
Om du måste lägga pengarna på delar skulle jag garanterat köpa en Acutex 312 mkIII pickup på ebay och sedan ställa in den bra.
Jag har ett gäng av dessa pickupper hemma och kan säga att mer BANG FORE THE BUCK får man leta länge efter och det skulle lyfta din anläggning en bra bit.
lycka till mvh Johnny

Postad 20 January 2014 - 07:26

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Puppa och RIAA är de delarna som ger störst skillnader.

Ortofon har både 2M Blue och 2M RED. Kanske du kan pröva RED-puppan. Efter det måste jag säga att skaffa en VTA-Adjuster, du kan se mitt album. Men jag vet inte om du kan montera en sådan på din spelare?

Billigaste uppgraderingen du kan göra just nu är att köpa en ny puppa

Hos Analouge Seduction tjänar man ibland några hundra kronor. Se bara till att ställa om deras valuta uppe i högra hörnet så ser du vad det kostar i Svenska kronor.

2M RED

Rega säger man så långt det går ska undvika riva bort arm för höjning. De menar på att negativa effekterna av detta är långt större än att ha bakhäng. Så länge puppan inte tar i baktill så är det inget man ska bråka med säger de.

Menar du att ljudskillnaden blev så mycket bättre för dig alltså?

Vilken protractor kör du till Regan?

Postad 20 January 2014 - 09:08

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Rega säger man så långt det går ska undvika riva bort arm för höjning. De menar på att negativa effekterna av detta är långt större än att ha bakhäng. Så länge puppan inte tar i baktill så är det inget man ska bråka med säger de.

Menar du att ljudskillnaden blev så mycket bättre för dig alltså?

Vilken protractor kör du till Regan?

Jag tror inte tillverkaren av puppan har samma åsikt!!!! men det säger ju en hel del om rega.

Postad 20 January 2014 - 12:18

falkn
  • falkn
  • Beroende

• 1032 inlägg
  • 0

Om ni hade suttit på min uppsättning, vart hade ni placerat ca 2000-3000 för den största möjliga uppgraderingen ljudmässigt?

Sålt dina högtalare och köpt ett par nya begagnade för 3-4k (ponera att du får en tusing för dem). Det hade utan tvekan gjort den största ljudmässiga skillnaden.

Postad 20 January 2014 - 12:29

Unregistered157cf98c
  • Unregistered157cf98c
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0

Jag tycker mig förstå att AT95 är en mycket prisvärd PU, låter alltså väldigt bra för dom pengarna. Som alltid ska man vara mycket noga med montering/inställning (nåltryck, vta, azimut, antiskate, överhäng) , av puppan för att få ut dess potential.

Min gissning blir att det kanske är ett nytt riaa du i första hand ska satsa på, t.ex det mycket hyllade HEED Questar.
https://www.prisjakt...kt.php?p=346238

Postad 20 January 2014 - 12:47

Unregistered53a69b62
  • Unregistered53a69b62
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0

Din svagaste länk är tveklöst Ditt RIAA-steg från Kjell & Co. Det är ingen finess att uppgradera vare sig spelare eller pickup när RIAA-steget är begränsningen. Köper Du nytt skall Du spendera minst 1000.- alternativt begagnat.

Postad 20 January 2014 - 14:11

Unregistered4ea4ec52
  • Unregistered4ea4ec52
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Trevligt med så många svar och intressant att de flesta svarade olika. Måste säga att jag själv tror att den största uppgraderingen man skulle kunna göra ljudmässigt är att sälja högtalarna och satsa på ett par begagnade, det blir dock lite svårare då jag också vill att högtalarna ska passa in i rummet och vara estetiskt tilltalande (dumt kanske, men jag vill ha båda delarna).

Flera verkade ju iaf eniga om att det är riaat som gjort sitt och borde bytas ut. Detta kan jag verkligen hålla med om, anledningen till köpet var att det var väldigt billigt och jag ville bara komma igång och lyssna så snabbt som möjligt. Det jag undrar angående om man skulle byta ut riaat är hur mycket det skulle göra för ljudbilden. Misstror inte att skillnaden skulle finnas där om man spendera lite mer på ett vettigt riaa. Men om man jämför med att tex byta ut högtalarna. Då kanske det är bättre och vänta och hålla koll på begagnat marknaden tills man ser något man gillar. Eller va tror ni?

Satsa på att byta riaa, följt av ett PU byte senare, eller nya högtalare? Såg att HEED Questar rekommenderades vid ett eventuellt riaa-byte. Men låt oss säga att man skulle leta högtalare, vilka högtalare kan man hitta i min prisklass på beg. marknaden?

Postad 20 January 2014 - 15:35

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Din svagaste länk är tveklöst Ditt RIAA-steg från Kjell & Co. Det är ingen finess att uppgradera vare sig spelare eller pickup när RIAA-steget är begränsningen. Köper Du nytt skall Du spendera minst 1000.- alternativt begagnat.

Har du provat detta riaa?

Jag tycker mig förstå att AT95 är en mycket prisvärd PU, låter alltså väldigt bra för dom pengarna. Som alltid ska man vara mycket noga med montering/inställning (nåltryck, vta, azimut, antiskate, överhäng) , av puppan för att få ut dess potential.

Min gissning blir att det kanske är ett nytt riaa du i första hand ska satsa på, t.ex det mycket hyllade HEED Questar.
https://www.prisjakt...kt.php?p=346238

Har du provat Acutex 312 ?

Sålt dina högtalare och köpt ett par nya begagnade för 3-4k (ponera att du får en tusing för dem). Det hade utan tvekan gjort den största ljudmässiga skillnaden.

Vill du köpa högtalarna ?

Postad 20 January 2014 - 15:47

Digitalsixx
  • Digitalsixx
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Hallå följer denna tråd alla dagar, men skriver inte så mycket.
Men för att svara Emil så hade jag gått på ett par monitor audio rs6 eller 8, klart pris värda högtalare.
Jag köpte mina rs8or nya när dom kom och jag har alltid varigt nöjd, har kört med denon 3806,Primare I32 och nu kör jag Naim xs2. Super nöjd fortfarande.

Då jag nu har beställt en mc pickup så har jag en 2m blue som jag ska sälja.
Har även ett Cambridge Riaa för mm och ett Nad för både mc och mm som ska säljas. Jag föredrar Cambridge av dom två.
1200 spänn så får du en grym PU och valfritt Riaa av dom ovan nämnda.

Själv har jag skaffat ett Trigon Riaa, och väntar med spänning på nya PUn.

Tack för en grym tråd//Jonas

Postad 20 January 2014 - 17:52

Unregistered157cf98c
  • Unregistered157cf98c
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0

Har du provat detta riaa?

Har du provat Acutex 312 ?

Nej, tyvärr icke provat Acutexen. Snurrat lite i cyberrymden o förstått att det är en "gammal goding" som väl inte tillverkas längre men som ändå går att få tag på till liten peng (ca 500kr?). Jag kritiserade inte heller denna PU utan påpekade endast att AT95e (också) är mycket kompetent för sitt pris o att jag tror att det snarare är riaa't som kan vara "begränsande". Skulle det å andra sidan vara så att Kjell riaa't håller minst samma nivå som AT95 så är det kanske rentav verket som är svagaste länken. Här ett alternativ:

http://www.rehifi.se...3059-c-217.aspx

Hallå följer denna tråd alla dagar, men skriver inte så mycket.
Men för att svara Emil så hade jag gått på ett par monitor audio rs6 eller 8, klart pris värda högtalare.
Jag köpte mina rs8or nya när dom kom och jag har alltid varigt nöjd, har kört med denon 3806,Primare I32 och nu kör jag Naim xs2. Super nöjd fortfarande.

Då jag nu har beställt en mc pickup så har jag en 2m blue som jag ska sälja.
Har även ett Cambridge Riaa för mm och ett Nad för både mc och mm som ska säljas. Jag föredrar Cambridge av dom två.
1200 spänn så får du en grym PU och valfritt Riaa av dom ovan nämnda.

Själv har jag skaffat ett Trigon Riaa, och väntar med spänning på nya PUn.

Tack för en grym tråd//Jonas

Ja, då blev man ju väldigt nyfiken på vad det är för ny PU du investerat i.

Postad 20 January 2014 - 17:59

Digitalsixx
  • Digitalsixx
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Nej, tyvärr icke provat Acutexen. Snurrat lite i cyberrymden o förstått att det är en "gammal goding" som väl inte tillverkas längre men som ändå går att få tag på till liten peng (ca 500kr?). Jag kritiserade inte heller denna PU utan påpekade endast att AT95e (också) är mycket kompetent för sitt pris o att jag tror att det snarare är riaa't som kan vara "begränsande". Skulle det å andra sidan vara så att Kjell riaa't håller minst samma nivå som AT95 så är det kanske rentav verket som är svagaste länken. Här ett alternativ:

http://www.rehifi.se...3059-c-217.aspx

Ja, då blev man ju väldigt nyfiken på vad det är för ny PU du investerat i.

Det blev en Benz micro gold, det var där budgeten satte stopp.
Det blev även en ny korkmatta och och ett lock till rpm5:an.

Postad 20 January 2014 - 19:25

patternmaster
  • patternmaster
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Hej,
jag skulle sålt RP 1, skaffat en RP 3, om du nu vill fortsätta med Rega dvs, kanske med en bättre PU, samt ett bättre phonosteg som nr 3, Allt beroende på hur långt stålarna räcker! (Du får nog lägga till lite tror jag! Sorry)
Satsa på signalkällan först.

Redigerat av patternmaster, 20 January 2014 - 19:30.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.