Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skivtvätt - LP rengöring!

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 15 februari 2012 - 17:57

MrLelle
  • MrLelle
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0
Jaha efter läst spalt meter på att tvätta LP-skivor, så tog detta fart när jag fick min ideé med Kärcher fönsterpustmaskin WV 75, den agerar som slutsug för att torka skivan från smutsvatten samt att den blir torr omgånde!

Här är vad ni behöver för en lyckad tvätt...

Bifogad fil(er)


Redigerat av MrLelle, 15 februari 2012 - 18:08.


#2

Postad 15 februari 2012 - 18:04

MrLelle
  • MrLelle
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0
Jag hade en gammal harv till direkt driven spelare i källaren med hyfssade PU som nummera agerar verket för en skivtvätt!
Detta är inget du måste ha, men det är klart lättare att jobba med rengöringen på spelaren än på tex LP på ett tyg som du har utbrett på bordet. (går utmärkt ochså)

1. Blanda rengöringmedel. ca 7-9 del destillerat vatten,1-3 del isopropylalkohol, HCA Kodak (eller en droppe Yes diskmedel) Jag är försiktig och har liten del isopropylalkohol pga det jag läst är att för mycket kan skada LPen.
2. Spraya skivan och kör på 33 vpm
3.Jobba in rengöringsmedelet med pensel av finare kvalite.(tvätta) alternativ använd en skivborste..
4.Stoppa och sug upp allt med Kärcher fönster putsmaskinen "längs spåren" så klart.
5.Ny sprayning och ytterligare en tvätt ev.nu våtavspelning så rengöringen blir på djupet i spåren.
6.När PU har avspelat hela skivan (skölj med destillerat vatten) är det dax för Kärcher fönster putsmaskinen att göra skiva torr igen. Nu får man ha lite tryck på gummit för att skiva skall bli torr..
7. dax att spela en klart renare och mera knasterfri skiva!

Klart billigt med en Kärcher fönster putsmaskinen mot en "riktig" tvätt för ca 3000:-.. jag köpte min för 800:-

Tipp topp skivtvätt!

Happy cleaning på er alla Vinyl freak!!!

Bifogad fil(er)


Redigerat av MrLelle, 16 februari 2012 - 15:41.


#3

Postad 23 april 2012 - 15:46

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Jaha efter läst spalt meter på att tvätta LP-skivor, så tog detta fart när jag fick min ideé med Kärcher fönsterpustmaskin WV 75, den agerar som slutsug för att torka skivan från smutsvatten samt att den blir torr omgånde!

Här är vad ni behöver för en lyckad tvätt...


Får du inga bekymmer med statisk elektricitet på skivorna efter tvätt?

#4

Postad 24 april 2012 - 12:03

MrLelle
  • MrLelle
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Får du inga bekymmer med statisk elektricitet på skivorna efter tvätt?


Nej, faktiskt inte mer än vanligt, var jag har märkt....

#5

Postad 24 april 2012 - 12:55

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Nej, faktiskt inte mer än vanligt, var jag har märkt....

Men tidsödande ;) Först tvätta och sedan spela av båda sidorna (kör du 33 eller 45 då?) tar ju sin lilla tid per skiva.

#6

Postad 24 april 2012 - 13:07

MrLelle
  • MrLelle
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Men tidsödande ;) Först tvätta och sedan spela av båda sidorna (kör du 33 eller 45 då?) tar ju sin lilla tid per skiva.


Visst tar det sin tid :wacko: men jag tvättar inte alla skivorna jag har! Tar en då och då när jag hittare en som inte är fräsch..kör då på 33 rpm och ställer en äggklocka upp i rummet när den ringer är det dax för slut åtgärden! Funkar riktigt bra!
Troligen inte lika bra som en "dyr skivtvätt" Notti notti.. eller vad den heter.. Men resultatet är enormt mycket bättre!
Enligt mig så försvinner knaster, en del skrap och ljudet blir klarare och bättre!

Redigerat av MrLelle, 24 april 2012 - 13:08.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.