Panasonic Plasma 2013
4746 svar till detta ämne
Postad 14 januari 2014 - 16:32
lazloO9
-
lazloO9
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Genom att mata din Panasonic med bästa möjliga material, så klart. Då går nedladdade tvivelaktiga filmer bort, om dom inte är orörda och okomprimerade dvs. Här gäller devisen "skit in skit ut".
Ja en Bluray-film är så klart det bästa, men jag har aldrig haft liknande problem med ryckiga fimer (ser ut som dom spelas upp i 15fps) med min förra Andersson tjock-LCD för 2995kr. Därför blev jag förvånad att det var så mycket problem med en Plasma av bra kvalitet för ca 8500kr. (Viera 50ST60) Så det kan inte bara bero på materialet. Och ärligt talat så har jag inte råd att köpa varje ny film jag vill se, så jag lånar helt enkelt lerladdade filmer av en kompis ibland. Detta må vara omoraliskt men så ligger det till.
Postad 14 januari 2014 - 17:15
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2 129 inlägg
Nån som kan berätta om tv'n enbart stöder DLNA-källor, eller om det går att browsa på cifs, nfs eller liknande ? Har en readynas ultra 4 och är inte imponerad av det jag sett av DLNA än så länge. I värsta fall får man väl skita i inbyggda stödet och köra vidare på tvixen eller bygga en htpc, eller köpa en ny bättre extern mediaspelare.
Endast DLNA vad jag vet
Postad 14 januari 2014 - 17:22
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3 696 inlägg
Jag har aldrig sagt att jag laddar ner illegalt! Och är du bitter över dom som gör det så är du fri att göra detsamma själv. Om du tror att priserna hade halverats över en natt om all nerladdning hade försvunnit så tror du fel! En film liksom mycket annat kommer alltid att kosta så mycket som möjligt, och hade nerladdning inte funnits alls så hade dom kostat ännu mer då det ej finns andra alternativ. Dessutom ser jag till 99% på TV eller Netflix som jag betalar för. Händer det sedan att jag lånar en nerladdad film från en kompis så är det min ensak. Men nu handlar ju denna tråden inte om illegal nerladdning utan om Panasonic Plasma, och mina frågor handlar om hur jag får bästa ljud och bild till just en Panasonic Plasma.
"Lånar en nerladdad film från en kompis"...dagens klassiker
Postad 14 januari 2014 - 18:10
Unregisteredec18f665
-
Unregisteredec18f665
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Hur långt det är mellan skruvhålen vet jag redan samt hur stor Tv:n är, men de är måttet från övre skruvhålen och till underkant/överkant Tv:n, inte till nedre skruvhålen.
Hade nog lite morgongrus i ögonen när jag läste det. Kan ta ett mått på min, borde inte vara någon skillnad på fästet på en 65VT60.
Postad 14 januari 2014 - 20:37
Unregisterede2b4eaab
-
Unregisterede2b4eaab
-
Lärjunge
-
-
372 inlägg
Slog till på en jävel idag, bytte ut min snart 5 år gamla LGplasma, har väl bara pillat någon timma men ingen wowkänsla har infunnit sig ännu, mörkt och oskarpt var känslan när jag drog igång Ghosts på Ps4an, men det har väl med inställningar osv att göra. VÄRLDENS största kartong som någonsin gjorts, skulle upp en våning hemma med, kommer aldrig sluta svettas efter det haha fyfan va tungt. Men jag har en fråga, har en Vsx 921 reciver, har kört både ps4 och ps3 in i stärkaren och sedan hdmi till tvn förut, funkar hur bra som helst. Nu får jag bara ljud men ingen bild, någon som vet om/hur jag ska göra?
Postad 14 januari 2014 - 20:48
JB1
-
JB1
-
Användare
-
-
240 inlägg
Hej
Någon som vet om någon av de tre USB uttagen är version 3.0 eller alla är 2.0?? Tänkte lägga över en film på USB sticka och stoppa in i tv:n...
Postad 14 januari 2014 - 21:14
Unregisterede6970ea2
-
Unregisterede6970ea2
-
Beroende
-
-
1 141 inlägg
Ett steg vidare, nej ett jättekliv med kalibrering.Fick idag min nya TV (Panasonic 65ST60) kalibrerad. Återigen av Perra1 här på forumet som tidigare kalibrerat mina projektorer.. Trots att jag tidigare var nöjd med min bild tidigare "out of box" så blev det efter kalibreringen oändligt mycket bättre. Dessutom var det som förra gången mycket lärorikt då han för varje moment berättade vad han gjorde och vad jag skulle titta på. Så förutom kalibrering så blev det en kurs i kalibrering. Kanon tyckte jag. Får säga att jag blev mycket nöjd resultatet.  (den här gången oxå) Det var också intressant när Pär berätta vad jag skulle titta på i bilden. T.ex. detaljer i svart som tidigare hade smält ihop till bara svart. Nu fanns det där. Och så vidare och så vidare … Tycker absolut att det är värt att leja en kalibrerare för att få ut max av sin utrustning om man inte har mätutrustning och kompetens att utföra den själv. Den kunskapen och tiden har definitivt inte jag. Nåväl nu är det bara att krypa upp i soffan och börja kika på sina DVD och BluRays’s på nytt. Pär hade också med en AppleTV, kanske blir lite lek med den eller lite Assassin Creed på PS4? Alice och Nikita undrade nog vilken tomte som var på besök med så mycket grejer med sig. Tack Pär för ett väl utfört arbete.
Redigerat av Unregisterede6970ea2, 14 januari 2014 - 22:41.
Postad 14 januari 2014 - 22:49
Unregisteredec18f665
-
Unregisteredec18f665
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Hej
Någon som vet om någon av de tre USB uttagen är version 3.0 eller alla är 2.0?? Tänkte lägga över en film på USB sticka och stoppa in i tv:n...
Höjden av lathet fråga! Vet inte om alla modeller har det men VT har och vad spelar USB versionen för roll om du ska glo film?
Postad 14 januari 2014 - 22:59
Unregisteredec18f665
-
Unregisteredec18f665
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Hur långt det är mellan skruvhålen vet jag redan samt hur stor Tv:n är, men de är måttet från övre skruvhålen och till underkant/överkant Tv:n, inte till nedre skruvhålen.
400 till överkant 575 till underkant från översta skruven.
Postad 14 januari 2014 - 23:45
Dum-Dan
-
Dum-Dan
-
Lärjunge
-
-
269 inlägg
400 till överkant 575 till underkant från översta skruven.
Taaaaackar! :-)
Postad 15 januari 2014 - 00:13
Unregistered60dc2a60
-
Unregistered60dc2a60
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Beställde en vt60 55tum nu precis på elgiganten. var grymt sugen på 65 tum men hade inte råd just nu Längtar till os samt testa filmer. Finns det någon länk till vettiga inställningar eller funka thx läge bra?
Redigerat av Unregistered60dc2a60, 15 januari 2014 - 00:13.
Postad 15 januari 2014 - 06:28
nobba
-
nobba
-
Lärjunge
-
-
498 inlägg
Vad sägs om att mata tvn med bluray eller något annat lagligt alternativ som man vet är skapat rätt från början. Knappast tvns fel om din nedladdade film gjord av någon 14 åring inte kan visas rätt. Är den dessutom i 720p så kan jag ju lova att du aldrig får ut 720p/24p ur tvn då den kombinationen inte existerar, om det ens går att få ut från datorn. Gissningsvis ligger den sparad som 720p/30p och då behöver du speciell mjukvara för att återkonvertera 30 till 24. Nåt sånt. O ja, jag är bitter då det är jag som betalar för filmerna så ni andra kan se gratis.
Jag har köpt en Ferrari. Vad skall jag tanka den med för att den skall gå bra? När jag körde eldningsolja var den inte sportig...vill inte gärna betala 14kr/litern för e95.
Redigerat av nobba, 15 januari 2014 - 06:30.
Postad 15 januari 2014 - 07:09
Unregisteredec18f665
-
Unregisteredec18f665
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Beställde en vt60 55tum nu precis på elgiganten. var grymt sugen på 65 tum men hade inte råd just nu Längtar till os samt testa filmer. Finns det någon länk till vettiga inställningar eller funka thx läge bra?
THX läget ser bra ut, ska kolla med min DVE HD Basics och se om det går att få till det lilla extra. Här är en länk med vad andra har för inställningar. http://www.calibrati...hread.php?t=939
Redigerat av Unregisteredec18f665, 15 januari 2014 - 07:11.
Postad 15 januari 2014 - 09:59
Vapo
-
Vapo
-
Lärjunge
-
-
446 inlägg
Jag har köpt en Ferrari. Vad skall jag tanka den med för att den skall gå bra? När jag körde eldningsolja var den inte sportig...vill inte gärna betala 14kr/litern för e95.
Om du kör eldningsolja som kostar 14,18 kr litern i en Ferrari skall du nog säkra att alla dina egna skruvar sitter ordentligt åtdragna...
Postad 15 januari 2014 - 10:45
Gullberg_89
-
Gullberg_89
-
Användare
-
-
138 inlägg
Om du kör eldningsolja som kostar 14,18 kr litern i en Ferrari skall du nog säkra att alla dina egna skruvar sitter ordentligt åtdragna... 
Hahaha, tackar för dagens garv
Postad 15 januari 2014 - 10:57
Man of Steel
-
Man of Steel
-
Användare
-
-
117 inlägg
Vad sägs om att mata tvn med bluray eller något annat lagligt alternativ som man vet är skapat rätt från början. Knappast tvns fel om din nedladdade film gjord av någon 14 åring inte kan visas rätt. Är den dessutom i 720p så kan jag ju lova att du aldrig får ut 720p/24p ur tvn då den kombinationen inte existerar, om det ens går att få ut från datorn. Gissningsvis ligger den sparad som 720p/30p och då behöver du speciell mjukvara för att återkonvertera 30 till 24. Nåt sånt. O ja, jag är bitter då det är jag som betalar för filmerna så ni andra kan se gratis.
Om folk vill ladda ner filmer så är det inte så mycket man kan göra. Man kan som inte få dom att sluta igenom att påpeka att det är moraliskt fel. Det är bara att acceptera att vill dom ladda ner så är det bara låta dom göra det. Det går som inte att göra något annat. Personen i fråga kanske inte vet om att man kan fynda mycket snorbilliga filmer på Ginza, CDON, Kvarnvideo, Discshop och Webhallen för 10, 20, 30kr. En kompis visste inte om att det fanns så billiga filmer då han aldrig kollade och tog föregivet att dom kostade 200kr. Han ville också få tag på Terminator 3 på BD 25 då han bränner ut rena BD och plockar bort extra material och andra språk, varningar och sånt så han får plats med filmen på en enkellagrad BD 25 . Han betalar 13kr per skiva och då ville han ha Terminator 3 då han hade 1, 2 och 4an. Jag tipsade han om att han kunde köpa den på Ginza Terminator 3 för 19kr. Men icke det gick inte. Han hade redan fixat T3 på BD 25. Jag menar betala 13kr för en Verbatim skiva som är bland dom absolut sämsta BD-R skivorna när det gäller livslängt då dom bara håller några enstaka år. Försökte som att övertala honom att är det inte bättre att köpa original då och betala 6kr mer och få en livslängt på 50-100 år på skivan. Trotts att jag har sagt att det är ingen ide att bränna ut på BD-R på Verbatim då dom slutar att fungera efter nått år och jag har länkat till testet där den en fransk myndighet testade skivorna där man får det på svart och vitt men nej. Han tror att dom kommer att hålla. Snacka om att sticka huvudet i sanden... Bokade Breaking Bad boxen den nordiska utgåvan på BD och jag frågade om en kompis som älskar Breaking Bad och har pratat om det jättemycket och säger att det är den bästa serien han har sett i sitt liv, att han vet att han aldrig kommer att se någon bättre serie i sitt liv. Ungefär som jag kände med Lost och jag visste sedan flera år att jag ville ha Lost boxen på BD som jag köpte. Men nej, varför ska han köpa Breaking Bad på BD han har ju redan sett serien. Varpå jag sa men det kan kanske vara roligt att se serien igen om 10, 20 år. Men nej, vadå det är ju onödigt den finns ju på Netflix och Piratebay och så har serien säkert kommit på bättre kvalitet. Även om man själv är en film samlare så det går inte att få folk som bara ladda ner och aldrig köper att börja köpa. Man kan på sin höjd få dom att använda Netflix.
Redigerat av Man of Steel, 15 januari 2014 - 11:07.
Postad 15 januari 2014 - 11:01
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3 696 inlägg
Bilar, drivmedel och sen olika konsumenttjänster för film, väntar med spänning på nästa ämne
Postad 15 januari 2014 - 11:03
EVOVII
-
EVOVII
-
Veteran
-
-
1 892 inlägg
De erbjuder 20 månader avbetalning nu, på en 65VT60 blir det 1199kr/mån
Postad 15 januari 2014 - 12:00
Unregistered60dc2a60
-
Unregistered60dc2a60
-
Amatör
-
-
61 inlägg
De erbjuder 20 månader avbetalning nu, på en 65VT60 blir det 1199kr/mån 
Är nöjd med mitt val ändå och längtar till fredag då den kommer Blev även ett hkts65 från annan firma riktigt sugen testa filmer till helgen, Har en gammal Yamaha rx-v 1900 som ska driva.
Redigerat av Unregistered60dc2a60, 15 januari 2014 - 12:01.
Postad 15 januari 2014 - 15:43
wesslan
-
wesslan
-
Beroende
-
-
1 438 inlägg
Enda som är riktigt tråkigt med dessa panasonics och inget som panasonic nånsin kommer att kunna åtgärda är ju att man vänjer sig alldeles för fort vid den perfekta bilden och storleken
Ska bli kul att se kommande 4k led hur nära våran plasma bild de kan komma. De skröt ju rätt friskt på CES om LCD med "plasmabild".
Gått från 42->50->65 och där tog plasma stopp vad gäller kvalité och storlek. Man vill ju inte gå neråt på någon punkt egentligen så lär få bli 4k oled när det är hyffsat normalt prissatt.
Vad gäller icke offtopic så tycker jag det är bra jäkla svårt som casual gamer att hela tiden komma ihåg att sätta på game mode. Vet att äldre modeller slog om automatiskt (troligen pga RGB-signal) och förstår inte varför de inte kunnat lägga in något liknande på dessa.
Sjuk billigt med 24.000 för en 65a. Själv köpte man den i början för 37 men så är det ju alltid. De som vill vänta med teknik får alltid bra priser men om jag samtidigt tänker att jag skulle behövt ha "sämre" bild i mer än 7 månader så känns det helt klart värt ändå att jag slog till tidigt.
Sen att lägga 10% av priset på en kalibrering och få ut den bästa bilden känns också givet när det är något man ska ha kvar i flera år. Sen kan jag inte säga att det är någon natt och dag skillnad för mina helt normala ögon och oavsett om det är inbillning eller något verkligt så uppskattar man bilden mer när man vet att det är så nära som de som skapat filmen ville.
Postad 15 januari 2014 - 16:13
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3 696 inlägg
Enda som är riktigt tråkigt med dessa panasonics och inget som panasonic nånsin kommer att kunna åtgärda är ju att man vänjer sig alldeles för fort vid den perfekta bilden och storleken 
Så var hittar man den perfekta bilden då, nån koreansk OLED?
Postad 15 januari 2014 - 16:15
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Så var hittar man den perfekta bilden då, nån koreansk OLED? 
Kolla ut genom fönstret, eller i spegeln! Nej förresten, glöm det där sista...
Postad 15 januari 2014 - 20:17
Unregisterede2b4eaab
-
Unregisterede2b4eaab
-
Lärjunge
-
-
372 inlägg
Glöm det jag bad om hjälp ang igår, hdmikabeln hade helt enkelt glidit ur stärkaren när jag lossade min gamla trotjänare till tv, så det funkade utmärkt. Har fortfarande inte haft tid att leka så mycket, ska leka lite mer nu, men en liten liten varm känsla börjar sprida sig i kroppen =)
Som jag sade till min sambo förut; vem kan inte älska en tv med porrappar tillgängliga direkt för nedladdning till tvn, klockrent xD
Postad 15 januari 2014 - 20:21
Unregisterede2b4eaab
-
Unregisterede2b4eaab
-
Lärjunge
-
-
372 inlägg
Ska bli kul att se kommande 4k led hur nära våran plasma bild de kan komma. De skröt ju rätt friskt på CES om LCD med "plasmabild".
Gått från 42->50->65 och där tog plasma stopp vad gäller kvalité och storlek. Man vill ju inte gå neråt på någon punkt egentligen så lär få bli 4k oled när det är hyffsat normalt prissatt.
Vad gäller icke offtopic så tycker jag det är bra jäkla svårt som casual gamer att hela tiden komma ihåg att sätta på game mode. Vet att äldre modeller slog om automatiskt (troligen pga RGB-signal) och förstår inte varför de inte kunnat lägga in något liknande på dessa.
Sjuk billigt med 24.000 för en 65a. Själv köpte man den i början för 37 men så är det ju alltid. De som vill vänta med teknik får alltid bra priser men om jag samtidigt tänker att jag skulle behövt ha "sämre" bild i mer än 7 månader så känns det helt klart värt ändå att jag slog till tidigt.
Sen att lägga 10% av priset på en kalibrering och få ut den bästa bilden känns också givet när det är något man ska ha kvar i flera år. Sen kan jag inte säga att det är någon natt och dag skillnad för mina helt normala ögon och oavsett om det är inbillning eller något verkligt så uppskattar man bilden mer när man vet att det är så nära som de som skapat filmen ville.
Hehe, samma här, gått från 42-50-65 enbart plasma, men alltså jag gemar rätt mycket. Men när jag slår på Ps4an tex så har jag möjlighet att aktivera gamemode, men inte annars så det bör väl betyda att det endast är på då när man har tvspelet på? Visserligen ser jag på netflix via Ps4, men vadå, seriöst, menar ni att man alltså måste slå på/av gamemode när man ska spela, blir det sådan skillnad att slå av det? Jag spelar ganska mycket och det låter jobbigt!
Redigerat av Unregisterede2b4eaab, 15 januari 2014 - 20:21.
Postad 15 januari 2014 - 20:28
MiWa
-
MiWa
-
Lärjunge
-
-
399 inlägg
Hur ser man när en 55VT60 är tillverkad?
Postad 15 januari 2014 - 20:41
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1 883 inlägg
Jag är sugen på köpa en 55VT60 för att ersätta min gamla trotjänare Pioneer 4280XA. Jag har dock blivit lite skrämd av många inlägg här med problem med buzzing, ghosting, inbränningar m.m. Verkar som att det är en ganska feldrabbad modell det här eller? Låter som det är en riskfylld affär, vad tycker ni?
Jag har gjort samma resa och är mer än nöjd.
Postad 15 januari 2014 - 22:42
Man of Steel
-
Man of Steel
-
Användare
-
-
117 inlägg
Jag har alltid game mode på då jag inte ser någon skillnad om jag slår av game mod.
Postad 15 januari 2014 - 22:54
Unregistered95f71e28
-
Unregistered95f71e28
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Nu börjar man bli sjukt peppad på en ny TV! Man måste väl passa på nu innan dom är helt slut Panasonics plasma apparaturer?
Sitter med en G10 på 42" i dagsläget. Sitter på 3,5m avstånd, är sugen på en 50" bara för att jag jobbar deltid och är snål fast vill egentligen ha 55". Skillnaden i pris är 2900:- och det är då ST60 jag tänker på. Är det värt prishoppet för 5"? Vad är lagomt på 3,5 m avstånd?
Är å andra sidan sugen på VT60 då den låg i sjukt bra kurs just nu dvs. 14990:- men vad fan de känns nog mycket som det är. Eller är de värt att gå upp på en sån? =)
Redigerat av Unregistered95f71e28, 15 januari 2014 - 23:42.
Postad 15 januari 2014 - 23:44
Almighty
-
Almighty
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Största skillnaden jag märker på bildkraktären mellan min Pioneer 4280XA och VT60 som jag undersökt närmare i butiken är färgåtergivningen. VT60 har en väldigt varm karaktär även när man ställer in färgerna på "kall", den har som en gul hinna över allt och speciellt vitt är lite gulaktigt. Sen så är den väldig mörk och även med kontrast på 100 så ser den väldigt dämpad ut i en väl upplyst butik. Jag vet att just den biten kommer se mycket bättre ut i hemmamiljö men ändå så får man intryck av att Pioneern har mer tryck när det gäller ljusstyrka.
Jag testade med en bluray film och justerade bilden så gott jag kunde så det såg väldigt bra ut men jag var ändå inte så himla impad som testerna lovar att man blir. Det var inget fel på bilden och svärtan var otroligt bra men det gav inte mig wow känslan. Beror säkert mycket på butiksmiljön som verkligen inte hjälper en plasma att briljera men ändå.
Hade min Pioneer varit åtminstone en 50 tummare så hade jag inte känt behovet av att uppgradera men tyvärr så känns 42 tum alldeles för liten. Jag vinner mkt storleksmässigt av att köpa en 55VT60 men inte särskilt mkt bildkvalitesmässigt då Pioneern fortfarande har en riktig bra bild. Det är just att det är sista chansen nu att köpa en Pioneeraktig TV som får mig att vilja köpa annars hade jag kunnat vänta lite till.
Hur länge tror ni att VT60n kommer finnas ute i handeln?
Postad 16 januari 2014 - 01:11
widL
-
widL
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Jag har alltid game mode på då jag inte ser någon skillnad om jag slår av game mod.
Hur har du blivit av med nag-screenen som dyker upp en gång i halvtimmen? Den är svår att missa.
Postad 16 januari 2014 - 08:32
Unregisterede2b4eaab
-
Unregisterede2b4eaab
-
Lärjunge
-
-
372 inlägg
Jag blir väl hatad, jag har visserligen inte haft tvn längre än 2 dagar, men jag är inte så imponerad ännu, med tanke på priset, jag gick från en 5 år gammal LGplasma, fullhd och när jag spelar på min vt60 känns det som det är sjukt mycket sämre än min gamla tv, känns ju inte alls kul!
Provade lite nhl på Ps3 och det var suddigt och mörkt och inte skarpt någonstans, vet inte om det har med inställningar att göra men på min gamla LG såg det bra ut oavsett hur man ställde in tyckte jag =/
En annan grej som jag saknar om det inte finns är att kunna ha olika inställningar/ingång det går säkert men bara att jag inte vet hur, jag vill alltså ha en inställning när jag kollar på vanlig tv tex och en på Ps4 utan att byta varjenda gång! Går det?
Men som sagt, man har ju 30dagars öppet köp vilket är bra, nu har jag dessvärre redan sålt min gamla LG, just nu känns det mer och mer som jag ångrar mig att jag inte hann och hugga en w905 på rean för 12990, men men det kanske kommer kännas bättre när jag hinner använda den mer, men just nu förstår jag inte hypen alls och alla fina utmärkelser och lovord som tvn fått.
Postad 16 januari 2014 - 08:55
wesslan
-
wesslan
-
Beroende
-
-
1 438 inlägg
Största skillnaden jag märker på bildkraktären mellan min Pioneer 4280XA och VT60 som jag undersökt närmare i butiken är färgåtergivningen. VT60 har en väldigt varm karaktär även när man ställer in färgerna på "kall", den har som en gul hinna över allt och speciellt vitt är lite gulaktigt. Sen så är den väldig mörk och även med kontrast på 100 så ser den väldigt dämpad ut i en väl upplyst butik. Jag vet att just den biten kommer se mycket bättre ut i hemmamiljö men ändå så får man intryck av att Pioneern har mer tryck när det gäller ljusstyrka. Jag testade med en bluray film och justerade bilden så gott jag kunde så det såg väldigt bra ut men jag var ändå inte så himla impad som testerna lovar att man blir. Det var inget fel på bilden och svärtan var otroligt bra men det gav inte mig wow känslan. Beror säkert mycket på butiksmiljön som verkligen inte hjälper en plasma att briljera men ändå.
Hade min Pioneer varit åtminstone en 50 tummare så hade jag inte känt behovet av att uppgradera men tyvärr så känns 42 tum alldeles för liten. Jag vinner mkt storleksmässigt av att köpa en 55VT60 men inte särskilt mkt bildkvalitesmässigt då Pioneern fortfarande har en riktig bra bild. Det är just att det är sista chansen nu att köpa en Pioneeraktig TV som får mig att vilja köpa annars hade jag kunnat vänta lite till.
Hur länge tror ni att VT60n kommer finnas ute i handeln?
Själv gick jag från en 3-4 år gammal Pioneer LX508 till VT60 och jag tyckte skillnaden var enorm. Både jag och sambon trodde knappt våra ögon. Speciellt färgerna och trycket (kontrast+ljus) var så mycket bättre och även svärtan var klart djupare. Hur har du blivit av med nag-screenen som dyker upp en gång i halvtimmen? Den är svår att missa. 
Hört om denna ruta men inte sett den själv även fast jag spelat flera timmar på en VT60 och game mode??
Postad 16 januari 2014 - 08:56
Unregisterede2b4eaab
-
Unregisterede2b4eaab
-
Lärjunge
-
-
372 inlägg
Jag tycker färgerna ser urvattnade ut och något tryck finns inte alls, har jag fått ett måndagsexemplar?
Postad 16 januari 2014 - 09:00
wesslan
-
wesslan
-
Beroende
-
-
1 438 inlägg
Jag tycker färgerna ser urvattnade ut och något tryck finns inte alls, har jag fått ett måndagsexemplar?
Svårt att säga då allas ögon skiljer sig. Även med THX läget tycker jag VT60 visar hur bra den är. Testa att lägga in Flatpanelshd.com inställningar från deras recension och se vad du tycker. De ligger rätt nära en bra kalibrering när jag jämförde. Tvn klarar lätt över 80 candela i ett mörkare rum och då kan man bli trött i ögonen av just trycket så vet inte vad du förväntar dig. Är ingen lysande LCD skärm detta och det vill vi flesta inte ha heller.
Postad 16 januari 2014 - 09:45
Vapo
-
Vapo
-
Lärjunge
-
-
446 inlägg
Jag blir väl hatad, jag har visserligen inte haft tvn längre än 2 dagar, men jag är inte så imponerad ännu, med tanke på priset, jag gick från en 5 år gammal LGplasma, fullhd och när jag spelar på min vt60 känns det som det är sjukt mycket sämre än min gamla tv, känns ju inte alls kul!
Provade lite nhl på Ps3 och det var suddigt och mörkt och inte skarpt någonstans, vet inte om det har med inställningar att göra men på min gamla LG såg det bra ut oavsett hur man ställde in tyckte jag =/
En annan grej som jag saknar om det inte finns är att kunna ha olika inställningar/ingång det går säkert men bara att jag inte vet hur, jag vill alltså ha en inställning när jag kollar på vanlig tv tex och en på Ps4 utan att byta varjenda gång! Går det?
Men som sagt, man har ju 30dagars öppet köp vilket är bra, nu har jag dessvärre redan sålt min gamla LG, just nu känns det mer och mer som jag ångrar mig att jag inte hann och hugga en w905 på rean för 12990, men men det kanske kommer kännas bättre när jag hinner använda den mer, men just nu förstår jag inte hypen alls och alla fina utmärkelser och lovord som tvn fått.
Prova att köra THX Bright Room + Game Mode. ...it is very similar to the THX Cinema profile, although with a higher brightness level that has been achieved by boosting gamma slightly in bright colors...
Redigerat av Vapo, 16 januari 2014 - 09:45.
Postad 16 januari 2014 - 12:19
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3 696 inlägg
Nja, det är nog osannolikt. TV:n du köpt tillhör vad jag vet det ljussvagaste man kan få tag i på marknaden, så är det tryck i bilden du vill ha finns nog klart bättre alternativ. Nu vet jag inte exakt vilken TV du hade innan, men det fanns väl tidigare en del plasmor med ganska mkt tryck i bilden, som dock drog energi som ett mindre kärnkraftverk. Det var några år sedan, så jag minns inte riktigt hur deras ljusstyrka stod sig mot dagens apparater.
Postad 16 januari 2014 - 12:42
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 316 inlägg
Direkt ur kartong har jag för mig att de brukar de stå med Eco-läget på och ger kanske hälften av ljusflödet jämfört med Eco-läget inaktiverat.
Redigerat av Ringblixt, 16 januari 2014 - 14:27.
Postad 16 januari 2014 - 12:44
Unregisterede2b4eaab
-
Unregisterede2b4eaab
-
Lärjunge
-
-
372 inlägg
Nja, det är nog osannolikt. TV:n du köpt tillhör vad jag vet det ljussvagaste man kan få tag i på marknaden, så är det tryck i bilden du vill ha finns nog klart bättre alternativ. Nu vet jag inte exakt vilken TV du hade innan, men det fanns väl tidigare en del plasmor med ganska mkt tryck i bilden, som dock drog energi som ett mindre kärnkraftverk. Det var några år sedan, så jag minns inte riktigt hur deras ljusstyrka stod sig mot dagens apparater.
Hade den här; https://www.prisjakt...kt.php?e=279986Sålde den igår, dessvärre, annars hade jag nog fan lämnat tillbaka vt60n och behållt min gamla LG, tyckte det var brutalt bra bild och känner mig väldigt beviken kontra pris på Pannan, men som sagt, får väl ge det lite mer tid, den är ju iaf stor... Jag vill inte ha led, jag gillar plasma, så det är inte världens ljusstarkaste tv jag vill ha, men när man tycker sin 5 år äldre tv visar en bättre bild undrar man ju om det är fel på mina ögon, jag har ju läst på ganska mycket innan jag köpte sas... Stämmer ang energin, PGn drog väl som ett mindre afrikanskt land. Direkt ur kartong har jag för mig att de brukar de stå med Eco-läget på och ger kanske hälften av ljusflödet jämfört med Eco-läget aktiverat.
Ska kolla det, har dock för mig att jag såg att det inte var på när jag kikade runt igår, kan ha fel.
Redigerat av Unregisterede2b4eaab, 16 januari 2014 - 12:49.
Postad 16 januari 2014 - 13:38
MIIKE888
-
MIIKE888
-
Forumräv
-
-
807 inlägg
Hej!
polaren har den LG:n du sålde.....och det är dag o natt i skillnad mot min pioneer kuro! till Pion:s fördel och det tycker han också.
Och jag har sett VT:n säkert 10gånger och tycker den levererar en fruktansvärt bra bild i par med Pio:n och på vissa säkert bättre också.
Så att du tycker att VT:n inte levererar en bra bild och att den har en svärta som säkert är 10 gånger djupare än din gamla LG vilket gör att den borde kännas mer utvattnad..... låter fruktansvärt konstigt....OM det nu inte är så att du förväxlar ljusstyrka med bildkvalitet för då kan det ju vara så att LG:n lös starkare din nya VT. Glömde också skriva att i så fall borde du köpt Samsungs senaste plasma som är flera gånger bättre än din gamla LG.
Till och med i ljusstyrka!
Mvh/Micke
Postad 16 januari 2014 - 13:39
Gullberg_89
-
Gullberg_89
-
Användare
-
-
138 inlägg
Sitter även en ljussensor på framsidan som ska ändra ljuset i förhållande till det befintliga ljuset i rummet, tror den är PÅ ur kartong och den kan "vattna" ur bilden. Dubbekolla det.
Postad 16 januari 2014 - 14:56
Unregistered95f71e28
-
Unregistered95f71e28
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Har nu beställt en Panasonic 55VT60Y på Elgiganten för 14990:- De erbjöd att göra en bildkalibrering på den med nån kamera, har aldrig hört talas om det förut. Det slutade i varje fall med att jag tog det.
Så frågan är nu ifall det var bra eller dåligt att jag tog det? Vad säger ni som kanske vet någonting om det?
Postad 16 januari 2014 - 15:04
Gullberg_89
-
Gullberg_89
-
Användare
-
-
138 inlägg
Har nu beställt en Panasonic 55VT60Y på Elgiganten för 14990:- De erbjöd att göra en bildkalibrering på den med nån kamera, har aldrig hört talas om det förut. Det slutade i varje fall med att jag tog det.
Så frågan är nu ifall det var bra eller dåligt att jag tog det? Vad säger ni som kanske vet någonting om det?
Du menar alltså att dom erbjöd en bild kalibrering på köpet? Är inte så insatt hur det går till väga men att kalibrera en vt60 är ju att föredra men inte direkt ur kartong, det rekommenderas väl att tvn skall ha gått 200h innan kalibrering? Jaja, en kalibrering är ju alltid en kalibrering för att ta ut en kalibrera landar runt 3000-4000kr? Rätta mig gärna om jag har fel.
Postad 16 januari 2014 - 15:15
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 316 inlägg
För mig som arbetar med detta och dessutom utbildar inom området är jag nyfiken på vilken El-gigant det erbjuds, vad det kostar, vem som gör det, hur de gör det och med vilken utrustning och programvara? Och ja, panelerna behöver köras kring 300 timmar först. Direkt från början kommer det att vara annorlunda färgåtergivning, vilket inte på något sätt är unikt för plasma, något den person hos el-giganten som genomför kalibreringen bör vara medveten om.
Postad 16 januari 2014 - 15:18
maclaren
-
maclaren
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
För mig som arbetar med detta och dessutom utbildar inom området är jag nyfiken på vilken El-gigant det erbjuds, vad det kostar, vem som gör det, hur de gör det och med vilken utrustning och programvara?
Och ja, panelerna behöver köras kring 300 timmar först. Direkt från början kommer det att vara annorlunda färgåtergivning, vilket inte på något sätt är unikt för plasma, något den person hos el-giganten som genomför kalibreringen bör vara medveten om.
Var på Elgiganten igår och fick 4000 kr tillbaka på min 55VT60Y som jag köpte för en dryg vecka sedan. Tack för den prisgarantin!! Såg då en skylt om kalibrering för 795 kr (tror jag det var) och blev lite nyfiken. Fanns dock ingen som jag kunde fråga då de höll på att stänga butiken så skriv gärna lite om dina erfarenheter när det är gjort - blir det bra verkar det ju klart prisvärt!
Postad 16 januari 2014 - 15:23
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3 696 inlägg
För mig som arbetar med detta och dessutom utbildar inom området är jag nyfiken på vilken El-gigant det erbjuds, vad det kostar, vem som gör det, hur de gör det och med vilken utrustning och programvara?
Och ja, panelerna behöver köras kring 300 timmar först. Direkt från början kommer det att vara annorlunda färgåtergivning, vilket inte på något sätt är unikt för plasma, något den person hos el-giganten som genomför kalibreringen bör vara medveten om.
Jobbigt att behöva konkurrera med en finnig 14-åring och hans nya leksak  Nog för att jag handlat en hel del hos ElGiganten och är nöjd med deras service men jag skulle nog knappast be dom göra en kalibrering åt mig med ett resultat som motsvarar det som proffsen fixar.
Redigerat av improwise, 16 januari 2014 - 15:25.
Postad 16 januari 2014 - 15:26
Unregistered95f71e28
-
Unregistered95f71e28
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Du menar alltså att dom erbjöd en bild kalibrering på köpet? Är inte så insatt hur det går till väga men att kalibrera en vt60 är ju att föredra men inte direkt ur kartong, det rekommenderas väl att tvn skall ha gått 200h innan kalibrering?
Jaja, en kalibrering är ju alltid en kalibrering för att ta ut en kalibrera landar runt 3000-4000kr? Rätta mig gärna om jag har fel.
Gick på 995:- men fick det för 500 spänn då jag tvekade först. resten har jag ingen aning om förutom att de skulle göras med en typ av kalibreringskamera. Så det jag borde göra nu är att skita i kalibreringen, och om jag nu ska göra en sådan så återkomma då den gått i ca 300h?
Redigerat av Unregistered95f71e28, 16 januari 2014 - 16:38.
Postad 16 januari 2014 - 15:31
Gullberg_89
-
Gullberg_89
-
Användare
-
-
138 inlägg
Jobbigt att behöva konkurrera med en finnig 14-åring och hans nya leksak Nog för att jag handlat en hel del hos ElGiganten och är nöjd med deras service men jag skulle nog knappast be dom göra en kalibrering åt mig med ett resultat som motsvarar det som proffsen fixar.
Lite det jag var inne på... Tar hellre ut en proffs kalibrerare och betalar för det än något som blir halvdant gjort och säkerligen måste göras om igen av just ett proffs  Som vanligt får man väl vad betalar för.
Postad 16 januari 2014 - 15:39
Gullberg_89
-
Gullberg_89
-
Användare
-
-
138 inlägg
Gick på 995:- men fick det för 500 spänn då jag tvekade först.
Elgiganten i Luleå, resten har jag ingen aning om förutom att de skulle göras med en typ av kalibreringskamera. Så det jag borde göra nu är att skita i kalibreringen, och om jag nu ska göra en sådan så återkomma då den gått i ca 300h?
Att göra en kalibrering på något som kommer ändra karaktär efter 300h känns i mina öron relativt onödigt, jag skulle försöka köra in TVn 300h för att sedan göra en riktig kalibrering utfört av ett proffs.
Postad 16 januari 2014 - 15:40
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 316 inlägg
Alla användare som har fått sina Panasonic plasma kalibrerade av mig eller kolleger har upplevt förbättringar. Exakt hur förbättringarna blir är en exemplarfråga och hur de har använts innan. Vissa exemplar har varit nästan korrekta i fråga om vitbalans men legat fel i fråga om tonkurva/gamma. Andra har varit tvärtom och till exempel varit tydligt gula eller lila. I tredje fall kanske användaren haft så galna inställningar innan att förändringen blir enorm. Ingen panna-plasma sedan 30-generationen har dock varit den andra lik så varje kalibrering är en ny resa.
Det pris jag tar är 3500 kr inkl moms och det är ungefär att dagsarbete att resa till plats och tillbaka, rigga mätutrustning, mäta och kontrollmäta samt lämna rapport. Så ifall någon tar 995 kronor så är det max 1 - 2 timmars jobb (jämför timpris med en hantverkare, personlig tränare etc.)
Det skulle kunna gå att strömlinjeforma själva mätprocessen ned till säg, 2 timmar. Men utrustningen som krävs för ett tillförlitligt resultat på så kort tid är förhållandevis hög, signalgenerator, Chroma C6 eller bättre mätare och licensierad programvara som hanterar autokaliberingen hos Panaosonic. Vi tala om initialkostnader på 20-30 kkr vilket jag har svårt att se någon chef på El-giganten hosta upp.
Problemet med att någon "mäter med kamera..." är att det kan vara precis vad som helst. Till exempel att någon kör SpyderTV och går igenom dess Wizard-guide. Det är inte kalibrering, utan snarare assisterad justering. Där går det inte att göra mer än vad exempelvis THX-lägena redan åstadkommer.
Postad 16 januari 2014 - 15:42
Unregisterede2b4eaab
-
Unregisterede2b4eaab
-
Lärjunge
-
-
372 inlägg
Jag avskyr verligen Elgiganten på alla sätt och vis, fifan vad det tog emot att köpa denna pjäs där...
Men iallfall, hur dum var man som körde hem plasman liggandes? Han som kom ut med den sa åt mig att det inte var några problem, jag var sjuuuuukt försiktig när jag körde hem och allt fungerar ju som det ska, så då bör allt vara lugnt eller?
Sen har jag en annan fråga med, har ju inte hunnit testa så mycket än, men går det att ha flera inställningar, alltså att man har en inställning på hdmi1, en på hdmi2 och en på vanlig analog tv tex, eller är det en inställning som gäller rakt av oavsett?
Hoppas ni förstår vad jag menar, hinner förhoppningsvis leka lite idag men ni har säkert koll på den frågan.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Vy från dörr med ny soffa
DPC
2025-05-07 10:19:58
-
Rad 1 och 2
DPC
2025-05-07 10:17:56
-
Soffa till salongens andra rad
DPC
2025-05-07 10:03:29
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|