* Officiell Tråd - Ino Audio piP, pi60 *
5759 svar till detta ämne
Postad 24 August 2010 - 23:56
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Kul läsning om I56 av Ingvar: Peak-ljudtryck från ett par i56 som kan levereras är sisådär 147 dB (men man behöver ett rejält slutsteg då, mycket större än 2*600 W, närmare bestämt på 40 000 W per kanal). Det betyder över 130 dB på lyssningsplats 7 meter ifrån högtalarna.
Det hoppas jag att ingen utsätter sig för. Akta hörseln, tänk på att den skall räcka länge!
Det största slutsteg jag känner till att någon använt till i56 har varit 2*5000 W peak-effekt (200 V klippspänning). Det tyckte högtalarna gick utmärkt bra upp till klippning (dynamisk programmaterial), men jag var tvungen att lämna rummet. Tyckte det var alldeles för starkt - till och med när jag höll för öronen.
Kan det vara rimligt? Det kan man ju ifrågasätta, men fysikalisk rimlighet är i varje fall både uppfylld teoretiskt och praktiskt. Det vill säga testat i skalmodell. Skalmodellen hette pi60.
Ino i56 tål den dubbla inspänningen mot pi60, det vill säga den fyrdubbla effekten, och pi60 är testad upp till 10 000 W in. Den spelar inte lika rent som pi60s vid sådana ljudtryck, men håller gör den!
3. Konerna är av ett polymermaterial (men de är inte av ren polypropylen) och visst kan man kalla det plast om man vill. Men det är ingen grund för att ifrågasätta ljudtrycket. Jämförelsen med ett jetplan (vars utblås genererar ljudeffekttätheter som är mer än 10 000 ggr större än ett par högtalare som spelar 147 dB enligt redovisade förutsättningar) är också tveksamt. Ljudtryck beror ju på avståndet. Så hur starkt låter en jetmotor?? Det går att hitta avstånd som renderar i princip valfritt ljudtryck bakom en jetmotor. J längre bort man går, desto svagare låter det.
Vill man bilda sig en uppfattning om hur mycket 147 dB är i termer av tryck och kraft så kan man fråga sig hur mycket det är mätt i modulation av luften.
Normaltrycket (en atmosfär) är ungefär 100 000 N/m^2 (pa). 1 pa =94 dB, eftersom referensnivån för att ange ljudtryck är 2 *10^-5 pa. Normalt talar man ju om RMS-ljudtryck, men nu talar vi om peak, och då betyder det peak. det högsta "distorsionsfria" ljudtryck man kan åstadkomma är en sinusvåg som sträcker sig från vakuum till 2 atmosfärer. Det är en modulation om 1 atmosfär, eller 100 dB över en atmosfär, det vill säga 194 dB.
147 dB är 47 dB mindre än så, det vill säga en modulation som är bara 0,0044668 ggr så stor, alltså ungefär 4,5 promille av lufttrycket, och det låter kanske inte lika märkvärdigt. Men i högtalarelementens närfält är trycket större. Dock inte oändligt stort eftersom avståndsagen bara gäller på avstånd så stora att elementdiametrarna är försumbara om man jämför.
Men två saker kan man titta på - kraften på talspolen som ger acceleration vid höga frekvenser och tryck inuti lådan vid lägre. Dessa är de stora påfrestningarna, och kanske är de sådana som de flesta själv kan bedöma rimligheten av? När man kör in 40 000 W peak i ett par i56 så är spänningen över en talspole 283 volt, vilket ger en ström om sisådär 40 A, vilket leder till en kraft om drygt 300 N eller 30 kg. Det håller de utmärkt för!
Tittar man på det som händer inuti lådan i lågfrekvensområdet (det fjädringsstyrda) finner man att ljudtrycken är markant större där (det vill säga på mebranens baksidor). Nu reserverande jag mig ju för det där med membranutslag, men trots detta blir det höga ljudtryck på membranbaksidorna... När man ligger på gränsen därvidlag med i 56 är peak ljudtrycket i lådan hela 154 dB, det vill säga vid fullt membranutslag. Det finns det många som kan vittna om att de håller för.
Något som kanske förvånar många, är att det inte är membranet eller dess infästning till talspolen som sätter gränsen för vilka krafter som högtalaren kan hantera i det lågfrekventare området utan att bete sig illa, utan det är nästan alltid gummiupphängningen, på grund av den inneslutna luftens mottryck! Det är därför som alla Ino Audios sidosystem/toppsystem (i14, i28, i56, i16s, 32s, i64s, i34es, i68es) använder en annan främre upphängning än den som baselementet i pi60s/pi60es använder, som jag ju helt optimerat för arbete i basreflexhögtalare (där de extrema ljudtrycken uppstår vid så låga frekvenser att bara statiska flexrörelser dominerar, de inte konkurrerar med några dynamiska vågor i samma gummidetaljer. Då kan behöver man optimera efter andra parametrar).
4. Pyrotekniska effekter från elektrisk uppvärmning kräver tid på sig. De 127 dB som de kan alstra "semi kontinuerligt" är inte märkvärdiga uppvämningar, men 147 dB peak betyder 50 ggr större peakeffekt än de där 127 decibellen, och det blir förstås varmt om man håller på ett tag. Men det gör man inte. Det är därför det heter peak.
5. Ja, det finns så stora, och mycket större förstärkare än så (t ex sdana som driver industriella skakare) men det är inte dom jag har användt. Man kan klämma ur en bryggkopplad NAD 208 hela 20 000 W peak (de levererar över 100 V per halva peak, och mer än 100 A peak). Jag har tagit ut 10 000 W RMS ur en, som drivit såväl en i14, en pi60 och pi60s, genom att ha en transformator med (om jag minns rätt) en omsättningen om drygt 2 ggr emellan.
Ino pi60s hanterade det slaggfritt (utan lavindistorsion) medan i14 och pi60 förstås spelade lite orenare, men höll gjorde de.
Postad 25 August 2010 - 08:09
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Shit vad mina kommer bli kass... 
Är beställningen gjord?
Nej då, snacka med dvd-ai så hjälper han dig. 
Exakt, jag har sagt det redan men kan upprepa, köper du ett par i56 så hjälper jag dig att montera. åt minstone så löder jag gladligen ihopp filter åt dig och markerar upp någa så att du omöjligt att köra fel ! resterande byggbeskrivningar är nog inget som ska vara några problem för dig bagarn, du e ju för fen hantverkare ! Kul läsning om I56 av Ingvar:
Peak-ljudtryck från ett par i56 som kan levereras är sisådär 147 dB (men man behöver ett rejält slutsteg då, mycket större än 2*600 W, närmare bestämt på 40 000 W per kanal). Det betyder över 130 dB på lyssningsplats 7 meter ifrån högtalarna.
Det hoppas jag att ingen utsätter sig för. Akta hörseln, tänk på att den skall räcka länge!
Det största slutsteg jag känner till att någon använt till i56 har varit 2*5000 W peak-effekt (200 V klippspänning). Det tyckte högtalarna gick utmärkt bra upp till klippning (dynamisk programmaterial), men jag var tvungen att lämna rummet. Tyckte det var alldeles för starkt - till och med när jag höll för öronen.
Kan det vara rimligt? Det kan man ju ifrågasätta, men fysikalisk rimlighet är i varje fall både uppfylld teoretiskt och praktiskt. Det vill säga testat i skalmodell. Skalmodellen hette pi60.
Ino i56 tål den dubbla inspänningen mot pi60, det vill säga den fyrdubbla effekten, och pi60 är testad upp till 10 000 W in. Den spelar inte lika rent som pi60s vid sådana ljudtryck, men håller gör den!
3. Konerna är av ett polymermaterial (men de är inte av ren polypropylen) och visst kan man kalla det plast om man vill. Men det är ingen grund för att ifrågasätta ljudtrycket. Jämförelsen med ett jetplan (vars utblås genererar ljudeffekttätheter som är mer än 10 000 ggr större än ett par högtalare som spelar 147 dB enligt redovisade förutsättningar) är också tveksamt. Ljudtryck beror ju på avståndet. Så hur starkt låter en jetmotor?? Det går att hitta avstånd som renderar i princip valfritt ljudtryck bakom en jetmotor. J längre bort man går, desto svagare låter det.
Vill man bilda sig en uppfattning om hur mycket 147 dB är i termer av tryck och kraft så kan man fråga sig hur mycket det är mätt i modulation av luften.
Normaltrycket (en atmosfär) är ungefär 100 000 N/m^2 (pa). 1 pa =94 dB, eftersom referensnivån för att ange ljudtryck är 2 *10^-5 pa. Normalt talar man ju om RMS-ljudtryck, men nu talar vi om peak, och då betyder det peak. det högsta "distorsionsfria" ljudtryck man kan åstadkomma är en sinusvåg som sträcker sig från vakuum till 2 atmosfärer. Det är en modulation om 1 atmosfär, eller 100 dB över en atmosfär, det vill säga 194 dB.
147 dB är 47 dB mindre än så, det vill säga en modulation som är bara 0,0044668 ggr så stor, alltså ungefär 4,5 promille av lufttrycket, och det låter kanske inte lika märkvärdigt. Men i högtalarelementens närfält är trycket större. Dock inte oändligt stort eftersom avståndsagen bara gäller på avstånd så stora att elementdiametrarna är försumbara om man jämför.
Men två saker kan man titta på - kraften på talspolen som ger acceleration vid höga frekvenser och tryck inuti lådan vid lägre. Dessa är de stora påfrestningarna, och kanske är de sådana som de flesta själv kan bedöma rimligheten av? När man kör in 40 000 W peak i ett par i56 så är spänningen över en talspole 283 volt, vilket ger en ström om sisådär 40 A, vilket leder till en kraft om drygt 300 N eller 30 kg. Det håller de utmärkt för!
Tittar man på det som händer inuti lådan i lågfrekvensområdet (det fjädringsstyrda) finner man att ljudtrycken är markant större där (det vill säga på mebranens baksidor). Nu reserverande jag mig ju för det där med membranutslag, men trots detta blir det höga ljudtryck på membranbaksidorna... När man ligger på gränsen därvidlag med i 56 är peak ljudtrycket i lådan hela 154 dB, det vill säga vid fullt membranutslag. Det finns det många som kan vittna om att de håller för.
Något som kanske förvånar många, är att det inte är membranet eller dess infästning till talspolen som sätter gränsen för vilka krafter som högtalaren kan hantera i det lågfrekventare området utan att bete sig illa, utan det är nästan alltid gummiupphängningen, på grund av den inneslutna luftens mottryck! Det är därför som alla Ino Audios sidosystem/toppsystem (i14, i28, i56, i16s, 32s, i64s, i34es, i68es) använder en annan främre upphängning än den som baselementet i pi60s/pi60es använder, som jag ju helt optimerat för arbete i basreflexhögtalare (där de extrema ljudtrycken uppstår vid så låga frekvenser att bara statiska flexrörelser dominerar, de inte konkurrerar med några dynamiska vågor i samma gummidetaljer. Då kan behöver man optimera efter andra parametrar).
4. Pyrotekniska effekter från elektrisk uppvärmning kräver tid på sig. De 127 dB som de kan alstra "semi kontinuerligt" är inte märkvärdiga uppvämningar, men 147 dB peak betyder 50 ggr större peakeffekt än de där 127 decibellen, och det blir förstås varmt om man håller på ett tag. Men det gör man inte. Det är därför det heter peak.
5. Ja, det finns så stora, och mycket större förstärkare än så (t ex sdana som driver industriella skakare) men det är inte dom jag har användt. Man kan klämma ur en bryggkopplad NAD 208 hela 20 000 W peak (de levererar över 100 V per halva peak, och mer än 100 A peak). Jag har tagit ut 10 000 W RMS ur en, som drivit såväl en i14, en pi60 och pi60s, genom att ha en transformator med (om jag minns rätt) en omsättningen om drygt 2 ggr emellan.
Ino pi60s hanterade det slaggfritt (utan lavindistorsion) medan i14 och pi60 förstås spelade lite orenare, men höll gjorde de.

Jo, mycket intressant, men som han också skriver: " Nu reserverande jag mig ju för det där med membranutslag"
Alltså, dom klarar inte några 147dB peak/ dynamiskt i hela >100Hz området, utan kanske >200Hz skulle jag tippa på Men det är ju inget som är lite precis...
Postad 25 August 2010 - 13:07
Unregistered9b54f378
-
Unregistered9b54f378
-
Forumräv
-
-
721 inlägg
Ino Audios högtalare har "byggsats" som option, både med rå MDF låda och lackad/fanér låda. Man kan även bara köpa filter och element.
MEN, alla Ino Audios högtalare kan köpas helt klara och med vilken finish som helst, och då kvalitetstestade att allt är rätt förstås.
Blir sånt prat om byggsatserna så det både skruvar till prisbild (alla utgår från MDF byggsats pris) och att folk kan tror att det måste skruvas själv...
Postad 25 August 2010 - 13:31
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Ino Audios högtalare har "byggsats" som option, både med rå MDF låda och lackad/fanér låda. Man kan även bara köpa filter och element.
MEN, alla Ino Audios högtalare kan köpas helt klara och med vilken finish som helst, och då kvalitetstestade att allt är rätt förstås.
Blir sånt prat om byggsatserna så det både skruvar till prisbild (alla utgår från MDF byggsats pris) och att folk kan tror att det måste skruvas själv... 
Jo, men problemet är ju att när man kan köpa dom i rå MDF om dessutom kan få hjälp att montera ihopp dom väldigt lätt och "billigt" då är ju rå MDF priset ofta(st..?!) intressant efter som det är ett alternativ för 9 av 10 intresserade av Ino.. Men helt klart så gör det ju att prisbilden blir lite "sned", men jag tycker att Ino's högtalare färdigmonterade är så helt otroligt, över djäfligt dyrt (i förhållande till priset i bygsgats) att jag alldrig skulle få för mig att köpa något färdigt från Ino... inte när jag kan gör det själv och får högtalarna för nästan halva priset... Men det är ju jag det, som känner mig säker på att montera ihopp högtalarna, men just det som är saken, det finns dom som kan hjälpa till med att montera ihopp högtalarna för dom som är osäkra och vill spara pengar och tid. Jag är dock inte så hemma på detta med att måla m.m. men montering och allt övrigt är vattentätt. Alltså, jag ser det som att man BÖR köpa Ino högtalare i byggsats, rå MDF eller i lackade/fanerade lådor. Och sedan fixa hjälp med att montera och spara flera tusen i dom flesta fall... Och det blir exakt lika bra, enda skillnaden är att du inte får dom uppmätta och testade av Ingvar och därmed inte garantin. Men det kan man för 500kr lämna in högtalarna i efterhand och få dom uppmätta och där med få garantin i alla fall. så det blir, hur man gör, billigare att köpa i byggsats och få hjälp med att montera dom + att sedan lämna dom till ingvar för uppmäting Något som dock är väldigt onödigt (tycker jag) är att köpa utan lådor och bygga själv, Om man inte har "fett me skills" själv och kan få till det riktigt bra. För att låta en snickare göra jobbet resulterar i bästa fall att man tjänar någon hundring eller så blir det dyrare... moduler och piP/iP är ju dock inte jätte knepigt att göra lådorna till själv och kan löna sig lite. Men ändå så lite pengar som man tjänar att man lika gärna kan köpa färdigt och slippa den "knuten"... pi60/i14 och större skulle jag alldrig ge mig på helt onödigt....
Redigerat av DVD-ai, 25 August 2010 - 13:34.
Postad 25 August 2010 - 13:57
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Håller INTE med. Men tanke på att det finns mängder av felmonterande högtalare så ser jag stora fördelar att köpa dom klara med. Då är dom rätt ihopsatta och uppmätta. Det är inte fel i filter, dämpningen sitter fel, inte täta runt elementen mm.
Såklart kan man sätta ihop det själv på bra och korrekt sätt men JAG skulle ge mycket mindre för ett par beg Ino om han själv satt ihop det. Jag vet om ett par i14 som varit hos flera ägare utan att någon visste om fel i filtret som skapa klart sämre ljud.
Postad 25 August 2010 - 13:59
gsson
-
gsson
-
Beroende
-
-
1271 inlägg
Kan man inte spara in sisådär 1-4år i väntetid om man anlitar en annan snickare att bygga lådorna.
Allt handlar ju inte om pengar
Postad 25 August 2010 - 14:07
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Lådorna tar ingen lång tid. Det är fanéringen som tar tid. Ett par pi60 lådor tar säkert några veckor en månad om han inte har någon i laget.
Postad 25 August 2010 - 14:14
Criill
-
Criill
-
Användare
-
-
107 inlägg
Sedan så förväntar jag mig en utförlig bedömning för hur det blev efter flytten av högtalarna! det kommer du inte undan... 
Ja, du säger ju att jag inte kommer undan ett utlåtande av den nya placeringen av i32s så här kommer den.  Jag tar det från början för dom som inte har varit hemma hos brorsan. Han har ett bio/musikrum ritat av Ingvar. Tidigare i somras så fick han hem sina i32s i en vacker mahognyfanér. Eftersom både Tobias (brorsan) och jag är helt körda när det gäller lödning så bjöd vi upp den mycket trevliga och sympatiska DVD-ai för att ge oss en hjälpande hand med monteringen. Efter en varm bilresa, några kalla och lite sömn så var högtalarna färdiga och stod och spelade för fullt inne i rummet. Det första som spelades var Rage Against The Machine - Take The Power Back. Jag var helt såld! Vilken dynamik! Jag hade aldrig hört något liknande. När jag lyssnat på den låten förut i andra anläggningar så har det låtit bra rent tonalt men jag har aldrig upplevt alla nyanser som nu plockades fram i låten. Baskagge och virvel hamrades in i bröstet. Jag kom på mig själv flera gånger under kvällen att sitta med ett fånigt flin från ena örat till det andra. Jag blev ju genast sugen på att lyssna på massa musik som jag diggar. Men inget från Miles Davis till Adam Rogers lockade dom andra två grabbarna i rummet. Efter ett tag när jag var tvungen att gå på toaletten på andra våningen i huset så känner jag hur hela golvet börjar vibrera och skåpluckor och duschkabinen började få ett eget liv och leva om som bara den. Jag förstod rätt snabbt att det var annat än kontrabas och vispar som spelades nu.  När jag kommer ner och in i rummet igen så möts jag av DVD-ai som sitter med samma flin som jag hade tidigare under kvällen. Med en öl i ena handen och volymkontrollen i andra. Jag är inte säker på vad som spelades men det kan ha varit nånting med Sabaton (du får rätta mig om jag är ute och cyklar David). Jag vänder mig till Tobbe och ska säga att det var så behagligt att lyssna på hårdrock nu. Jag har annars haft väldigt svårt att lyssna på hårdrock på högre volymer. Men här kunde man kräma på hur starkt som helst. Det lät faktiskt bara bättre och bättre ju starkare det blev. Men när jag öppnar munnen och försöker säga det till honom så hörs det ingenting. Jag får verkligen lov att skrika för full hals för att han ska kunna höra vad jag säger, och då satt han ändå bredvid mig. Men iaf, för att komma till den nya placeringen så sa David att han trodde att man kunde få till scenen ytterligare lite bättre. Men det skulle bli lättare sagt än gjort. För när David var där så var duken en bit ut i rummet för att en center skulle få plats bakom clearpix2 duken, i och med placeringen av duken så kunde man inte flytta ihop i32s tillräckligt mycket för att få det mytomspunna 1.18 avståndet. Jag hade svårt att tro att scenen kunde bli bättre än den var. Den var faktiskt så bra att Tobias beslutade sig för att inte använda en center överhuvudtaget. Fantomprojiceringen av centerkanalen som i32s presterade var helt överlägset alla andra centerhögtalare jag har hört. Men vetskapen om att det möjligtvis kan bli ytterligare lite bättre scen låg och gnagde i bakhuvudet på Tobias. Så han bjöd ner mig och det var bara att ta fram sågen och riva upphängningen till duken som vi hade gjort några veckor tidigare. Till slut så hängde iaf duken där den skulle. Efter mycket mätande, invinklande och framför allt lyssnande så stod i32s där dom skulle. Och jag måste säga att Davis ska vara stolt över sitt kunnande och sina lyhörda öron.  Det blev ett helt annat djup i ljudbilden med den här placeringen. Scenen tycks även ändra på sig mer än förut beroende på vilken inspelning du lyssnar på. Det kan vara från en enorm arena till ett litet jazzhak. i32s mejslar ut ljudbilen på ett, vad jag vill tro är nästan skrämmande exakt sätt.  Plus att det nu knappt finns någon sweetspot längre, det låter bra på alla platser i rummet. Man ser/hör scenen från olika håll beroende på var i rummet man sitter bara. En sak som funkar otroligt bra nu är låtar som har Q-sound, alltså 3-d ljud i sig. Ett bra exempel på det är Yello - Planet Dada (flamboyant) där ljuden verkligen "snurrar" runt omkring i rummet, en helt otrolig upplevelse! En annan låt som har liknande effekt är Imogen Heap - Hide And Seek där reverbet på hennes sång upplevs "omsluka" dig. Väldigt häftigt och fantastiskt snyggt producerat! Det ska bli otroligt kul att få höra anläggningen när dom nya Y-4 modulerna i matchande mahognyfanér anländer. För som jag upplever det nu så är det faktiskt dom dubbla SVS PB-13ultra basarna som är den svaga länken. Missförstå mig rätt, dom är superbra och låter helt fantastiskt. Men när man parar ihop dom med så pass kapabelt sidosystem så känns det ändå som att i32s "vill mer" än vad basmodulerna mäktar med. Om man ska sammanfatta det hela så tycker jag att i32s är en fantastisk högtalare och jag har lärt mig, tack vare David, vad otroligt viktigt det är att få till placering ordentligt.  /Christian
Postad 25 August 2010 - 14:26
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Intressant och kul inlägg. Kul det blev så bra.
Postad 25 August 2010 - 14:39
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
criill, Finns det någon möjlighet att få se någon bild på dom i32s? Är nyfiken på hur dom ser ut med mahognyfanér och det kan vara ett alt för i64s, om jag kommer köpa dom.
Postad 25 August 2010 - 14:49
spuj
-
spuj
-
Forumräv
-
-
547 inlägg
Det känns som att DVDai sakta men säkert är på väg mot fullskalig Ino Audio-guru status  .
Risken är stor att du kommer att få en förfrågan om ett lödjobb inom en förhoppningsvis snar framtid  .
Redigerat av spuj, 25 August 2010 - 14:50.
Postad 25 August 2010 - 14:54
Criill
-
Criill
-
Användare
-
-
107 inlägg
criill, Finns det någon möjlighet att få se någon bild på dom i32s? Är nyfiken på hur dom ser ut med mahognyfanér och det kan vara ett alt för i64s, om jag kommer köpa dom. 
PM skickat
Postad 25 August 2010 - 16:01
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
En annan låt som har liknande effekt är Imogen Heap - Hide And Seek där reverbet på hennes sång upplevs "omsluka" dig. Väldigt häftigt och fantastiskt snyggt producerat!
Tack för tipset, bra musik och det blir verkligen "surround" med denna.
Postad 25 August 2010 - 20:48
Unregistered9b54f378
-
Unregistered9b54f378
-
Forumräv
-
-
721 inlägg
Skillnaden är inte såå stor heller mellan "fabriksklara" och byggsatser
Tex:
piP färdigbyggda och lackade, eller med faneer, : 10.700 kr
pi60 färdigbyggda och lackade (faneer kostar lite extra): 34.400 kr
piP lackade, eller med faneer, i byggsats: 6.550 kr
pi60 lackade (faneer kostar extra), i byggsats: 26.795 kr
Jag har köpt alla mina i MDF byggsats (som är lite billigare då än de färdiglackade från Ino) och byggt själv. Men jag håller med MKarlsson, jag skulle vara lite nojig att köpa beggade byggda av någon annan.
Därför dokumenterade jag allt med bilder, visade allt för Ingvar som (tog 3 sekunder) sade allt var perfekt i filtret. Också använde jag PL400 lim till allt, som Ingvar sa typ "ja, det är lite over-kill och tar längre tid att torka, men det är jättbra" (jmf med typ smältlim). Var extremt noga med toleranser, dubbelkollade allt osv. Så sånt kan vara bra att kunna visa vid en ev försäljning.
Men det är jätteskoj att skapa något själv också, så det var bara nöje och bygga dom. Byggde d2 centern också, ska bygga de bs60 jag väntar på.
Men för de som är osäkra ska veta de går och köpa fabriksnya och klara, med fördelen mot andra att man kan få dom i stort sett hur som helst! (även om udda grejor som sten eller ovanlig faneer kan ta tiiiiiiiid)
Postad 26 August 2010 - 07:58
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Håller INTE med. Men tanke på att det finns mängder av felmonterande högtalare så ser jag stora fördelar att köpa dom klara med. Då är dom rätt ihopsatta och uppmätta. Det är inte fel i filter, dämpningen sitter fel, inte täta runt elementen mm. Såklart kan man sätta ihop det själv på bra och korrekt sätt men JAG skulle ge mycket mindre för ett par beg Ino om han själv satt ihop det. Jag vet om ett par i14 som varit hos flera ägare utan att någon visste om fel i filtret som skapa klart sämre ljud.
Du har helt rätt i det du säger, men jag utgår då från att jag själv inte har några problem att montera ihopp och därmed är lika säker på at dtet blir rätt om jag gör det som om Ingvar gör det. Bara det att om Ingvar gör det så har man ju en garanti som annars saknas Men det går ju lätt att ordna en sådan garanti om så önskas jag ska faktiskt öppna mina i16s (som jag köpt beggade av en bekant) och gå igenom dom noga. Inte för att något låter "fel" och inte för att det låter dåligt, och inte heller för att jag misstror honom jag köpte dom av. Utan för att jag är sjukt pedantisk när det gäller sådant här och jag vill veta att det är bra gjort. altlså gärna göra det själv eller se hru det är gjort innan jag är helt nöjd... Så jag förstår precis vad du menar, jag lägger gärna till några kronor extra för att dom ska vara monterade av ingvar och inte någon annan. Men jag lägger inga pengar extra för att dom ska vara monterade av inger i stället för mig själv. Jag har tiden att montera så det är oviktigt och så vet jag hur dom ska monteras och är mycket noga så jag litar till 100% på min egen förmåga Alltså, får jag möjligheten att montera ihopp dom själv så tar jag den, även för att jag tycker det är lite kul Ja, du säger ju att jag inte kommer undan ett utlåtande av den nya placeringen av i32s så här kommer den.
Jag tar det från början för dom som inte har varit hemma hos brorsan. Han har ett bio/musikrum ritat av Ingvar. Tidigare i somras så fick han hem sina i32s i en vacker mahognyfanér. Eftersom både Tobias (brorsan) och jag är helt körda när det gäller lödning så bjöd vi upp den mycket trevliga och sympatiska DVD-ai för att ge oss en hjälpande hand med monteringen. Efter en varm bilresa, några kalla och lite sömn så var högtalarna färdiga och stod och spelade för fullt inne i rummet.
Det första som spelades var Rage Against The Machine - Take The Power Back. Jag var helt såld! Vilken dynamik! Jag hade aldrig hört något liknande. När jag lyssnat på den låten förut i andra anläggningar så har det låtit bra rent tonalt men jag har aldrig upplevt alla nyanser som nu plockades fram i låten. Baskagge och virvel hamrades in i bröstet. Jag kom på mig själv flera gånger under kvällen att sitta med ett fånigt flin från ena örat till det andra.
Jag blev ju genast sugen på att lyssna på massa musik som jag diggar. Men inget från Miles Davis till Adam Rogers lockade dom andra två grabbarna i rummet. Efter ett tag när jag var tvungen att gå på toaletten på andra våningen i huset så känner jag hur hela golvet börjar vibrera och skåpluckor och duschkabinen började få ett eget liv och leva om som bara den. Jag förstod rätt snabbt att det var annat än kontrabas och vispar som spelades nu.
När jag kommer ner och in i rummet igen så möts jag av DVD-ai som sitter med samma flin som jag hade tidigare under kvällen. Med en öl i ena handen och volymkontrollen i andra. Jag är inte säker på vad som spelades men det kan ha varit nånting med Sabaton (du får rätta mig om jag är ute och cyklar David). Jag vänder mig till Tobbe och ska säga att det var så behagligt att lyssna på hårdrock nu. Jag har annars haft väldigt svårt att lyssna på hårdrock på högre volymer. Men här kunde man kräma på hur starkt som helst. Det lät faktiskt bara bättre och bättre ju starkare det blev. Men när jag öppnar munnen och försöker säga det till honom så hörs det ingenting. Jag får verkligen lov att skrika för full hals för att han ska kunna höra vad jag säger, och då satt han ändå bredvid mig.
Men iaf, för att komma till den nya placeringen så sa David att han trodde att man kunde få till scenen ytterligare lite bättre. Men det skulle bli lättare sagt än gjort. För när David var där så var duken en bit ut i rummet för att en center skulle få plats bakom clearpix2 duken, i och med placeringen av duken så kunde man inte flytta ihop i32s tillräckligt mycket för att få det mytomspunna 1.18 avståndet.
Jag hade svårt att tro att scenen kunde bli bättre än den var. Den var faktiskt så bra att Tobias beslutade sig för att inte använda en center överhuvudtaget. Fantomprojiceringen av centerkanalen som i32s presterade var helt överlägset alla andra centerhögtalare jag har hört. Men vetskapen om att det möjligtvis kan bli ytterligare lite bättre scen låg och gnagde i bakhuvudet på Tobias. Så han bjöd ner mig och det var bara att ta fram sågen och riva upphängningen till duken som vi hade gjort några veckor tidigare.
Till slut så hängde iaf duken där den skulle. Efter mycket mätande, invinklande och framför allt lyssnande så stod i32s där dom skulle. Och jag måste säga att Davis ska vara stolt över sitt kunnande och sina lyhörda öron. Det blev ett helt annat djup i ljudbilden med den här placeringen. Scenen tycks även ändra på sig mer än förut beroende på vilken inspelning du lyssnar på. Det kan vara från en enorm arena till ett litet jazzhak. i32s mejslar ut ljudbilen på ett, vad jag vill tro är nästan skrämmande exakt sätt. Plus att det nu knappt finns någon sweetspot längre, det låter bra på alla platser i rummet. Man ser/hör scenen från olika håll beroende på var i rummet man sitter bara. En sak som funkar otroligt bra nu är låtar som har Q-sound, alltså 3-d ljud i sig. Ett bra exempel på det är Yello - Planet Dada (flamboyant) där ljuden verkligen "snurrar" runt omkring i rummet, en helt otrolig upplevelse! En annan låt som har liknande effekt är Imogen Heap - Hide And Seek där reverbet på hennes sång upplevs "omsluka" dig. Väldigt häftigt och fantastiskt snyggt producerat!
Det ska bli otroligt kul att få höra anläggningen när dom nya Y-4 modulerna i matchande mahognyfanér anländer. För som jag upplever det nu så är det faktiskt dom dubbla SVS PB-13ultra basarna som är den svaga länken. Missförstå mig rätt, dom är superbra och låter helt fantastiskt. Men när man parar ihop dom med så pass kapabelt sidosystem så känns det ändå som att i32s "vill mer" än vad basmodulerna mäktar med.
Om man ska sammanfatta det hela så tycker jag att i32s är en fantastisk högtalare och jag har lärt mig, tack vare David, vad otroligt viktigt det är att få till placering ordentligt.
/Christian
Tackar... Jo, ser nu fram mot att komma upp på åter besök och höra hur ni fått till det ! modulerna är beställda som jag fattade det och kanske i vinter att dom är färdiga ?! Det känns som att DVDai sakta men säkert är på väg mot fullskalig Ino Audio-guru status .
Risken är stor att du kommer att få en förfrågan om ett lödjobb inom en förhoppningsvis snar framtid .
Haha, jaja nu överdriver vi kanske lite va... Det är bara att höra av dig  Skillnaden är inte såå stor heller mellan "fabriksklara" och byggsatser
Tex:
piP färdigbyggda och lackade, eller med faneer, : 10.700 kr pi60 färdigbyggda och lackade (faneer kostar lite extra): 34.400 kr
piP lackade, eller med faneer, i byggsats: 6.550 kr pi60 lackade (faneer kostar extra), i byggsats: 26.795 kr
Jag har köpt alla mina i MDF byggsats (som är lite billigare då än de färdiglackade från Ino) och byggt själv. Men jag håller med MKarlsson, jag skulle vara lite nojig att köpa beggade byggda av någon annan.
Därför dokumenterade jag allt med bilder, visade allt för Ingvar som (tog 3 sekunder) sade allt var perfekt i filtret. Också använde jag PL400 lim till allt, som Ingvar sa typ "ja, det är lite over-kill och tar längre tid att torka, men det är jättbra" (jmf med typ smältlim). Var extremt noga med toleranser, dubbelkollade allt osv. Så sånt kan vara bra att kunna visa vid en ev försäljning.
Men det är jätteskoj att skapa något själv också, så det var bara nöje och bygga dom. Byggde d2 centern också, ska bygga de bs60 jag väntar på.
Men för de som är osäkra ska veta de går och köpa fabriksnya och klara, med fördelen mot andra att man kan få dom i stort sett hur som helst! (även om udda grejor som sten eller ovanlig faneer kan ta tiiiiiiiid)
+1
Redigerat av DVD-ai, 26 August 2010 - 08:30.
Postad 27 August 2010 - 07:55
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Har nu fixat och donat lite hemma, så det blev faktiskt ytterligare lite bättre, nu låter det fanska ritkigt bra, inte lika bra som det "skulel kunan göra" men i mitt o-måttligt dåliga rum så kan man ju inte förvänta sig annat... Dock glad över att det låter bättre än i ca 99% av alla musik rum jag lyssnat...
Men bara kanske ca 50% av dom Ino anläggnignar jag lyssnat på...
Jag vill upp i alla fall 70% innan jag är nöjd...
Inte för just procentens skull utan för att det finns flera kvaliteter som jag upplevs saknas/ är låga och som jag vill ha !!!
Men, åter igen så beror det på rummer och tyväörr så finns inte möjligheterna siom det ser ut idag att åtgärda dessa problem, så jag får helt enkelt leva med dom tills att nytt boende är fixat. och det tråkiga är att nytt boende är typ lika lätt fixat som en charter resa till månen...
Aja... som det e nu så kan jag faktiskt sitta ner och lyssna utan att störa mig på detaljer, så pass bra har jag fått till det.
Det som återstår att göra nu är 2st till dämpskivor 1x1m från HiFikit och dessutom göra datorn än tystade genom byte till tystare HDD. Sedan så är det nog fan bra ! tills att jag flyttat för då ska jag bygga in alla absorbenter i snygga fodral och göra i ordning, kommer att bli mumma !
Postad 27 August 2010 - 09:24
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Ni inoiter, har ni aldrig funderat på att diffusera istället bara för att dämpa dämpa dämpa?
Postad 27 August 2010 - 10:05
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Ni inoiter, har ni aldrig funderat på att diffusera istället bara för att dämpa dämpa dämpa?
Haha, jo det har jag funderat på, problemet rä att jag inte har någon möjlighet at använda mig av diffusion i dags läget... och ska jag använde det så ska dte vara på rätt ställe också bakom lyssningspossitionen kan vara trävligt om mna sitter för nära väg. Kan komma att bli verklighet i ett kommande rum, men bakom/ vid sidan av frontarna så ska det vara dämpning och inte diffusering...
Postad 27 August 2010 - 10:18
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Haha, jo det har jag funderat på, problemet rä att jag inte har någon möjlighet at använda mig av diffusion i dags läget... och ska jag använde det så ska dte vara på rätt ställe också
bakom lyssningspossitionen kan vara trävligt om mna sitter för nära väg. Kan komma att bli verklighet i ett kommande rum, men bakom/ vid sidan av frontarna så ska det vara dämpning och inte diffusering... 
Har kikat lite på Svanås prylar, där är det inte mycket till dämpning bakom frontarna jag skall kika in deras nya prylar på arken är det tänkt. Saker som är snygga OCH gör välljud är inte vanligt när det kommer till akustik. Vad kommer det sig att det SKALL dämpas bakom enligt dig och inte diffuseras? Var inne i detta rummet i helgen som var, enda som var dämpat där var taket och det skulle bytas ut mot Golden Horn. Fick tyvärr inte tillfälle att lyssna på musik men bara att prata i rummet var väldigt behagligt.
IMG_0085.JPG 798.46K
0 Antal nerladdningar
IMG_0086.JPG 655.28K
0 Antal nerladdningarSom ser så är det varken dämpat bakom eller första reflexen. Får tacka för tipset ang Rage against machine, hade glömt av den plattan helt. Ruskigt skön musik som skall spelas duktigt högt, vilken av plattorna testade ni med. Denna antar jag? http://www.ginza.se/...dentifier=12504
Redigerat av Evil Homer, 27 August 2010 - 11:23.
Postad 27 August 2010 - 11:23
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Jag har varit och lyssnat på ett svanå 3 rum och jag blev inte så impad. Visst, det låter bättre än vad dom flesta har hemma men det lät klart sämre än vad dom bästa "dämpade" rummen jag hört. Nu kan det beror på att högtalaren, Focal La Scala inte var så bra och jag hoppas få höra på ett nytt svanå 3 rum med andra högtalare i.
Jag tror på LEDE tänket.
Postad 27 August 2010 - 11:25
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Jag har varit och lyssnat på ett svanå 3 rum och jag blev inte så impad. Visst, det låter bättre än vad dom flesta har hemma men det lät klart sämre än vad dom bästa "dämpade" rummen jag hört. Nu kan det beror på att högtalaren, Focal La Scala inte var så bra och jag hoppas få höra på ett nytt svanå 3 rum med andra högtalare i.
Jag tror på LEDE tänket.
Level 3 rum är det nog inte många som vill ha, men självklart skulle man vilja lyssna skillnaden mellan dom.
Postad 27 August 2010 - 11:30
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Sant. Jag har lyssnat runt en del och helt enkelt tyckt dom bästa rummen har varit LEDE rum och det är de som jag själv försöker få till.
Postad 27 August 2010 - 11:33
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Postad 27 August 2010 - 11:51
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Live End Dead End.
Det verkar finnas basmumsare bakom högtalarna på de där bilderna. Kan inte riktigt se poängen med att bekämpa basen innan den passerat lyssnaren. Känns mest som att slösa på effekten.
Postad 27 August 2010 - 11:58
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Som shifts sa, live end dead end. Det vill säga, där högtalarna står så dämpar men "dött" och där man sitter så låter man det finnas reflektioner fast dom får gärna vara lite diffuserade och olika, så man får en rumsförankring där man sitter.
Postad 27 August 2010 - 12:29
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Live End Dead End.
Det verkar finnas basmumsare bakom högtalarna på de där bilderna. Kan inte riktigt se poängen med att bekämpa basen innan den passerat lyssnaren. Känns mest som att slösa på effekten.
Kan ju inte gärna placera dom mellan dig och högtalaren?  Samt att basen du vill dämpa oftast byggs upp i hörnen och där kan dom mest effektivast dämpas, det handlar ju inte om att dämpa ALL bas, utan dom du ser på bilderna är v-4 och v-6. Dom är ställbara i vilken frekvens du vill få ner. Så har jag fattat det hela iaf, jag är knappast någon expert. Men har testat ett par v-4 nu och är impad av vad dom kan göra för att dämpa inom en visst frekvens och att få ner efterklangen på den samma. Som shifts sa, live end dead end. Det vill säga, där högtalarna står så dämpar men "dött" och där man sitter så låter man det finnas reflektioner fast dom får gärna vara lite diffuserade och olika, så man får en rumsförankring där man sitter.
Jag kan inte komma ihåg att jag har sett diffuserande paneler i någons ino rum någon gång, däremot har jag sett att ni gärna lämnar ett par ställen odämpade.
Postad 27 August 2010 - 13:10
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Kan ju inte gärna placera dom mellan dig och högtalaren?  Samt att basen du vill dämpa oftast byggs upp i hörnen och där kan dom mest effektivast dämpas, det handlar ju inte om att dämpa ALL bas, utan dom du ser på bilderna är v-4 och v-6. Dom är ställbara i vilken frekvens du vill få ner.
Så har jag fattat det hela iaf, jag är knappast någon expert. Men har testat ett par v-4 nu och är impad av vad dom kan göra för att dämpa inom en visst frekvens och att få ner efterklangen på den samma.
Jag kan inte komma ihåg att jag har sett diffuserande paneler i någons ino rum någon gång, däremot har jag sett att ni gärna lämnar ett par ställen odämpade.
Men bakom dig kan de ju placeras med fördel? Du får bas, men blir (förhoppningsvis) av med eftersläpningar, istället för att dämpa dem direkt innan den når lyssnaren. Annars tror jag du förstått som jag gjort, och jag är sannerligen ingen expert heller. Det ska inte stickas under stol med, haha.  Angående diffusionen så var jag i ett välbyggt Ino-rum i går, som hade en diffuserande panel bakom lyssnaren. Jag har även sett det i taket nära högtalarna i vissa Ino-rum, på sidoväggarna samt flera rum med diffusering bakom lyssnaren. Så visst finns det diffusering i vissa rum som är signerade Ino Audio.
Redigerat av shifts, 27 August 2010 - 14:43.
Postad 27 August 2010 - 14:20
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
jag vill diffusera "rätt" om jag ska göra det, tills dess så får det duga med att dämpa rätt !
Och man kan gör absorbenter snygga, mycket snyggare än diffusor som jag tycker är allmänt fula...
Redigerat av DVD-ai, 27 August 2010 - 18:03.
Postad 27 August 2010 - 16:54
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Exakt ,jag vill diffusera "rätt" om jag ska göra det, tills dess så får det duga med att dämpa rätt !
Och man kan gör absorbenter snygga, mycket snyggare än diffusor som jag tycker är allmänt fula... :S
Ditt citat kommer ifrån en annan tråd tror jag bestämt  Har du smittats utav bagarens datakunskaper nu?!? Smaken är som baken, men min är alltid bäst glöm inte det
Postad 27 August 2010 - 18:02
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Ditt citat kommer ifrån en annan tråd tror jag bestämt Har du smittats utav bagarens datakunskaper nu?!? Smaken är som baken, men min är alltid bäst glöm inte det 
Haha, hur fan blev det så.. ?!
Postad 27 August 2010 - 18:08
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Du har inte svarat på den frågan i den andra tråden heller
Hur menar du att du vill diffusera rätt, är inte svanås sortiment rätt menar du?
Postad 27 August 2010 - 18:23
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jo e det väll, men på rätt ställen och med klart utsedda mål för diffusseringen, man kan inte bara sätta lita här och där och tro att det blir rätt...
gäller för övrigt även dämpning
Postad 27 August 2010 - 19:17
ingemar666
-
ingemar666
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej Niklas.
Hmmm,föll inte mitt rum i god jord  Tja baken e ju som bekant delad itu.Hade ett dämpat rum innan jag gick över till att diffusera och tja det lät dämpat,inget liv i musiken så att säga.Vad gällande v6orna i fronthörnen så tar dom ner en hemsk 30hz mod som jag hade just i hörnen även vid hörnen i lyssningspostionen,behöver ytterliggare 2 i fronthörnen för att det ska "perfekt".Niklas du är välkommen hem igen när jag fått upp taket i början av oktober blir det först eftersom jag är ute på jobb,lovar att du inte kommer att bli besviken
Hälsningar/Ingemar
Postad 27 August 2010 - 20:10
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Det med "inget liv" kan vara att efterklangen är så låg att man inte hör en tillagd "ambiens" på all musik från rummet. Själv vill jag INTE ha det, jag vill höra musikens original ambiens, om den har någon. Smaken är olika där helt enkelt.
Postad 27 August 2010 - 20:48
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Hej Niklas. Hmmm,föll inte mitt rum i god jord Tja baken e ju som bekant delad itu.Hade ett dämpat rum innan jag gick över till att diffusera och tja det lät dämpat,inget liv i musiken så att säga.Vad gällande v6orna i fronthörnen så tar dom ner en hemsk 30hz mod som jag hade just i hörnen även vid hörnen i lyssningspostionen,behöver ytterliggare 2 i fronthörnen för att det ska "perfekt".Niklas du är välkommen hem igen när jag fått upp taket i början av oktober blir det först eftersom jag är ute på jobb,lovar att du inte kommer att bli besviken Hälsningar/Ingemar
Tackar väldigt mycket för inbjudan, självklart kommer jag förbi och lyssnar skall bli riktigt intressant att lyssna på dina saker. Om ni tycker att detta blir för mycket OT i tråden så kan jag fixa en ny tråd ang diffusera/dämpa rum, men iom att Öhman förespråkar just dämpning av första och bakom frontarna så kan det vara ganska intressant att fråga sig varför han inte vill ha tvärtom. Funderar på att fråga om inte Matts vill göra sig en användare här så man kan få förklarat fördelar/nackdelar.
Postad 27 August 2010 - 21:03
ingemar666
-
ingemar666
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej Karlsson.
Mjaäe,tycker nog att jag fick än mer ambiense av det vi kokat ihop,strävar inte efter att få en rak frekvenskurva och hela den biten utan helt enkelt att få fram så mycket som cd mediet mäktar med att prestera även vad gällande ambiense timbre osv,och får jag tycka själv så spelar det alldeles så väldigt bra
Hälsningar/Ingemar
Postad 27 August 2010 - 21:14
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Ja, smaken är olika och huvudsaken är att DU är nöjd
Postad 27 August 2010 - 21:14
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Har du smittats utav bagarens datakunskaper nu?!?
Vad FAN menar du med det !!?
Postad 27 August 2010 - 21:17
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Funderar på att fråga om inte Matts vill göra sig en användare här så man kan få förklarat fördelar/nackdelar.
Det finns en tråd på faktiskt där matts, Öhman, Peter steidl mfl snackar om detta. Men man får inse att det är två olika skolor och man får själv lyssna på vilken man tycker låter bäst.
Postad 27 August 2010 - 21:24
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Det finns en tråd på faktiskt där matts, Öhman, Peter steidl mfl snackar om detta. Men man får inse att det är två olika skolor och man får själv lyssna på vilken man tycker låter bäst.
Jag vill inte till faktiskt där det görs 10 inlägg på en vecka, jag vill ha diskutionen här där det händer något  + att det tillför väl inget till detta forumet om det pratas akustik på faktiskt?
Redigerat av Evil Homer, 27 August 2010 - 21:24.
Postad 27 August 2010 - 21:29
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Skojar du? Finns ju inget hififorum som det är MER disskusion och framförallt inget forum där det finns så mycket kunskap. Diskutera akustik på mhb är, för vara frank, som snacka världsfred med en a-lagare.
Postad 27 August 2010 - 21:33
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Postad 27 August 2010 - 21:53
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Jag vill inte till faktiskt där det görs 10 inlägg på en vecka, jag vill ha diskutionen här där det händer något  + att det tillför väl inget till detta forumet om det pratas akustik på faktiskt?
Skojar du? Finns ju inget hififorum som det är MER disskusion och framförallt inget forum där det finns så mycket kunskap. Diskutera akustik på mhb är, för vara frank, som snacka världsfred med en a-lagare.
Diskussion... Jag var bara tvungen... Håller med dej Niklas.. Dålig fart på Faktiskt... Håller med dej också Subjektivisten. Lägre kompetens här... MEN. Vad säjer att inte a-lagare vet något om världsfred ?? Här i stan har vi ett par så fullkomligt brilljanta a-lagare.. Grabbar som inte kunde hantera kunskapen och intellektet, och blev knäppa istället... Varför hänger du på MHB då ? För att visa vad duktig du är, och för att upplysa alla...?
Postad 27 August 2010 - 22:40
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Öhman förespråkar just dämpning av första och bakom frontarna så kan det vara ganska intressant att fråga sig varför han inte vill ha tvärtom.
Fast det är ju ganska generalliserat sagt. Det beror helt på hur rummet ser ut. Öhman har ju gjort många rum av varierande slag.  Ett exempel:
s1.jpg 161.05K
0 Antal nerladdningar
Postad 28 August 2010 - 01:26
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jo, detta exempel är hur coolt som helst
Postad 28 August 2010 - 01:47
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
När jag ser den bilden då vill jag bara beställa i64s nu!
Postad 28 August 2010 - 06:31
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Fast det är ju ganska generalliserat sagt. Det beror helt på hur rummet ser ut. Öhman har ju gjort många rum av varierande slag. 
Ser det där ut som ett typiskt Öhman rum? Njaaaa  Men gissningsvis så drar han/hon som har rummet för fönstren med scenmolton som hänger ut vid sidorna när bilden är tagen. Men nu gissar jag ju bara, känns för övrigt som om rummet inte är klart.
Postad 28 August 2010 - 07:09
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Ser det där ut som ett typiskt Öhman rum? Njaaaa 
Nej precis, därför jag tog upp det  Men gissningsvis så drar han/hon som har rummet för fönstren med scenmolton som hänger ut vid sidorna när bilden är tagen.
Det får vi hoppas, inte speciellt kul att se på film annars  Men nu gissar jag ju bara, känns för övrigt som om rummet inte är klart.
Det är klart. Kolla in http://www.component...h...c=2180&st=0 för mer bilder.
s3__1_.jpg 120.84K
0 Antal nerladdningar
Postad 28 August 2010 - 07:11
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Då skall jag fråga han där varför han har gjort som han har gjort, tackar för länken.
Postad 28 August 2010 - 10:04
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Men jag tror man inte ser många av insatserna + att rummet är runt 48 kvm vilket ger lite andra förutsättningar än mindre rum. Plus att i56 är mer direktiva och påverkas mindre av rummet än andra högtalare.
Redigerat av MKarlsson74, 28 August 2010 - 10:05.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|