* Officiell tråd - TViX M-6500A *
7525 svar till detta ämne
Postad 27 July 2008 - 17:37
MasterMas
-
MasterMas
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Tackar nu funkar det bättre! Vad får ni andra för speed över FTP? Jag verkar ligga på ca 6mb/sek (kör gigabit).
Vad är för övrigt fördelen med fler sessioner?
/N
Jag får ungefär samma fart som du. Fördelen med fler sessioner är att man kan föra över fler filer samtidigt (parallellt). Detta är inte så meningsfullt när det handlar om stora mediafiler, men om man ska föra över ett stort antal mindre filer till en ftp-server, så går det fortare om man kan använda fler sessioner.
Postad 28 July 2008 - 14:14
birbjo
-
birbjo
-
Användare
-
-
111 inlägg
Hej!
Har just beställt en M6500A:a, och har nu en liten fundering.....
Om jag skulle köpa en BluRay-spelare till min stationära dator, kan jag då via mitt trådbundna nätverk spela upp
en film på datorn, och sedan via Tvix:en sända bilden till TV, är det någon som har testat detta?
Björn
Postad 29 July 2008 - 05:52
HemoWest
-
HemoWest
-
Användare
-
-
151 inlägg
Hej! Har just beställt en M6500A:a, och har nu en liten fundering..... Om jag skulle köpa en BluRay-spelare till min stationära dator, kan jag då via mitt trådbundna nätverk spela upp en film på datorn, och sedan via Tvix:en sända bilden till TV, är det någon som har testat detta? Björn
Det är inget jag provat men jag skulle bli förvånad om det gick. Låter dessutom omständigt, kan du inte rippa skivorna till din hårddisk i så fall? Det vore ju enklare....
Postad 29 July 2008 - 09:44
Toni_M
-
Toni_M
-
Rookie
-
7 inlägg
Är jätte sugen på att beställa en sådan här men finns det eller kommer det att komma en DVB-C mottagare till den här så man kan få in ComHems tv utbud? Skulle vara perfekt då man skulle kunna kasta ut digital boxen.
Postad 29 July 2008 - 10:29
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Är jätte sugen på att beställa en sådan här men finns det eller kommer det att komma en DVB-C mottagare till den här så man kan få in ComHems tv utbud? Skulle vara perfekt då man skulle kunna kasta ut digital boxen.
Med största sannolikhet: nej
Postad 29 July 2008 - 13:54
tuppen
-
tuppen
-
Användare
-
-
208 inlägg
Kan någon vänlig person tala om eller hänvisa mig till någon länk för det smidigaste sättet för mig att kopiera mina Blue-Ray skivor så jag kan kopiera dessa till min 6500? Jag vill gärna få med svensk subtitle också. Helst vill man ju ha ett program som kan göra allt, precis som Magic DVD Copier som jag använder idag för mina DVD -> Tvix'n.
Tack på förhand!
Postad 29 July 2008 - 14:42
DiSNEY
-
DiSNEY
-
Forumräv
-
-
879 inlägg
Kan någon vänlig person tala om eller hänvisa mig till någon länk för det smidigaste sättet för mig att kopiera mina Blue-Ray skivor så jag kan kopiera dessa till min 6500? Jag vill gärna få med svensk subtitle också. Helst vill man ju ha ett program som kan göra allt, precis som Magic DVD Copier som jag använder idag för mina DVD -> Tvix'n. Tack på förhand!
Kommer med all säkerhet tids nog, maila författaren till programmet o fråga om han inte kan implementera blue-ray stöd? Tack föressten för ett kanontips på ett bra program! Mvh Hans
Postad 29 July 2008 - 16:08
Packetloss
-
Packetloss
-
Veteran
-
-
1886 inlägg
Kan någon vänlig person tala om eller hänvisa mig till någon länk för det smidigaste sättet för mig att kopiera mina Blue-Ray skivor så jag kan kopiera dessa till min 6500? Jag vill gärna få med svensk subtitle också. Helst vill man ju ha ett program som kan göra allt, precis som Magic DVD Copier som jag använder idag för mina DVD -> Tvix'n. Tack på förhand!
AnyDVD
Postad 29 July 2008 - 17:07
tuppen
-
tuppen
-
Användare
-
-
208 inlägg
AnyDVD
Har testat men den kan ju inte klara av subtitles med automatik.
Postad 29 July 2008 - 17:35
Unregisteredefd85ed3
-
Unregisteredefd85ed3
-
Forumräv
-
-
576 inlägg
Kan man se vilken firmware man har någonstans? Jag installerade 1.2.52 men jag tyckte inte att det var någon märkbar skillnad.
Postad 29 July 2008 - 17:52
Packetloss
-
Packetloss
-
Veteran
-
-
1886 inlägg
Kan man se vilken firmware man har någonstans? Jag installerade 1.2.52 men jag tyckte inte att det var någon märkbar skillnad.
Det står ju mitt framför näsan på dig uppe i högra hörnet.
Postad 29 July 2008 - 18:00
Unregisteredefd85ed3
-
Unregisteredefd85ed3
-
Forumräv
-
-
576 inlägg
Är det inne i setup menyn för där står det 1.1.44 och då är det inte så konstigt att jag inte märker någon skillnad?
Men isf så installerades aldrig den nya firmwaren. Jag lade in filen direkt på tvixen, alltså inte i någon av mapparna och sedan tryckte jag på den. då stod det att den var tvungen att startas om för att installera uppdateringarna. Sedan startades den upp igen och det var ingen skillnad. Hur ska jag göra för att kunna installera dom om det inte fungerar?
Postad 29 July 2008 - 18:30
Depeche
-
Depeche
-
Forumräv
-
-
571 inlägg
Är det inne i setup menyn för där står det 1.1.44 och då är det inte så konstigt att jag inte märker någon skillnad? 
Men isf så installerades aldrig den nya firmwaren. Jag lade in filen direkt på tvixen, alltså inte i någon av mapparna och sedan tryckte jag på den. då stod det att den var tvungen att startas om för att installera uppdateringarna. Sedan startades den upp igen och det var ingen skillnad. Hur ska jag göra för att kunna installera dom om det inte fungerar?
Kör filen igen så kommer installationen startas. Tvixen startar om första gången du kör firmwarefilen.
Postad 29 July 2008 - 19:16
Peter_sm
-
Peter_sm
-
Användare
-
-
193 inlägg
Du kan börja här .. http://forum.slysoft.com/index.php Denna sida är också att rekomendera http://forum.doom9.org/index.phpSjälv rippar jag så jag bara har kvar "main movie" och det ljudet jag vill ha. Det går även att demuxa subben från m2ts filen, man får då köra den filen i ett OCR program för att skapa en srt fil :-) Funkar riktigt bra :-) Externa subbar funkar fint i tvixern med m2ts filerna :-) Tvixen klarar inta av embedded subs i m2ts filerna, Men svaret jag fick från Dvico är :. this is on our wish list
Postad 29 July 2008 - 23:10
Unregisteredd03b0983
-
Unregisteredd03b0983
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Jag har hittat en irriterande detalj.
Om man spelar m2ts filer känner Tvixen inte av vilken framerate filmen har.
Med resultatet att den inte väljer rätt utsignal (PAL/NTSC/24) och orsakar stutter i filmen.
Detta är störande speciellt då man har en TV som hade klarat t,ex 24fps läget flytande.
Det som hade kunnat kringgå detta vore en funktion att manuellt välja bildfrekvens när inte tvixen klarar detta själv.
T,ex med fjärren eller helt enkelt ha ett "Default" val i inställningarna där ALLA lägena ingår inte bara PAL/NTSC (Jag pratar om "TV-Mode" inställningen)
Eller finns det redan en sådan möjlighet?
Annars är det något att lägga på deras "Wish list" eller iaf informera dom eller CANMAN om.
Postad 29 July 2008 - 23:24
Packetloss
-
Packetloss
-
Veteran
-
-
1886 inlägg
Deras wish list är bara ren flum från deras sida.
Supporten är otroligt dålig, alla svar man får är Goddag Yxskaft....
Besviken på att dom inte kan vara mera responsiva från sina kunder.
Nu har jag skickat tre mail till dom och alla svar jag fått har jag reagerat med, Jaha och??
Redigerat av Packetloss, 29 July 2008 - 23:24.
Postad 30 July 2008 - 09:36
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Deras wish list är bara ren flum från deras sida.
Supporten är otroligt dålig, alla svar man får är Goddag Yxskaft....
Besviken på att dom inte kan vara mera responsiva från sina kunder.
Nu har jag skickat tre mail till dom och alla svar jag fått har jag reagerat med, Jaha och??
Hade varit kul att veta vad dina frågor var och hur de svarade, för att veta ifall din kritik är konstruktiv och befogad. Man kan ju inte lasta dem för att du tyckte svaret var oväsentligt menar jag. Kan även vara att någon sommarvikarie sitter och svarar på frågor som han/hon inte borde svara på (inte för att det är någon bra bortförklaring utan snarare tvärtom). Själv har jag ingen egen erfarenhet av canman, men det man har läst här i tråden har inte låtit så dåligt.
Postad 30 July 2008 - 09:59
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Hade varit kul att veta vad dina frågor var och hur de svarade, för att veta ifall din kritik är konstruktiv och befogad. Man kan ju inte lasta dem för att du tyckte svaret var oväsentligt menar jag. Kan även vara att någon sommarvikarie sitter och svarar på frågor som han/hon inte borde svara på (inte för att det är någon bra bortförklaring utan snarare tvärtom). Själv har jag ingen egen erfarenhet av canman, men det man har läst här i tråden har inte låtit så dåligt.
Jag hoppas och antar att Packetloss menar DViCO i Korea. Annars tycker jag att du (Packetloss) ska ringa Canman. Mer stabil support kan du nämligen inte få... Var det trots allt Canman så är det semestertid och om de har mycket att göra så är det inte så konstigt. Något ni bör ha i åtanke i dessa diskussioner är att varken Canman eller DViCO är stora företag. Det är ruskigt små företag. Canman snurrar hela Skandinavien med allt (!) gällande service, support, försäljning, ekonomi etc. När jag jobbade där så var vi nio personer, men alla som ringde, mailade eller pratade med oss trodde att vi var som Creative med flera hundra personer i företaget. Samma sak gäller DViCO. Det är inget stort företag med en stor supportavdelning som är dedikerade att sitta och svara på mail. Det är såklart större än Canman, men inte speciellt mycket - och de jobbar med hela världen. Tänk er, de får mail från hela världen - kontinuerligt. Alla hos dem skulle kunna sitta varenda dag och enbart svara på mail och det skulle ändå vara en störtflod med mail att svara på varje dag, men då skulle det inte bli några enheter producerade eller framtagna etc. Så, tro inte att det finns en supportavdelning som bara sitter och väntar på att få svara på mail. Det är programmerarna eller de som jobbar i toppen själva som svarar, oftast. Dessutom är de inte alltid bäst på engelska, så det tar ännu längre tid för dem att svara när vänliga kunder gärna skickar med långa beskrivningar på komplexa problem eller förslag/lösningar. Ut i solen med er nu!
Postad 30 July 2008 - 11:11
Packetloss
-
Packetloss
-
Veteran
-
-
1886 inlägg
Jag pratar nu om Dvico där jag rapporterat buggar, det finns mängder med buggar i firmwaren deras.
Istället för att fixar nuvarande buggar så slänger de in mer features som gör andra saker trasiga.
Sistan beta firmwaren 1.3.25 är en rysare, nätverksprestandan är horribelt dålig nu vilket rapporterats av flera andra.
Att man inte kan kontrollera sina inställningar bättre manuellt än att Dvico ska göra allt med automatik för användaren är sorgligt och gör det bara mera komplext för oss som vill ha kontroll över burken.
För avancerade användare vill ha mer kontroll över burken än vad det är nu, bara detta med subtitles som är enabled by default är fruktansvärt tröttsamt, varje gång man drar igång en film så måste man trycka på subtitles knappen för att stänga av det hela, jag har sagt till Dvico att enabla/disable detta per global setting default så användaren kan själv bestämma om subtitles ska vara på eller inte, så funkar det i dom flesta standalone DVD spelare.
Sen att man inte kan ställa in egna upplösningar på portarna är tråkigt, vi som kör med separata video skalare behöver inte skala en extra gång i Tvixen, om filmen är 720p eller 600p eller vad det är så skulle jag vilja man kan ställa in Tvixen så den matar ut rätt upplösning beroende på källan, nu måste jag ändra manuellt vilken upplösning jag ska ha för varje film eftersom jag har filmer med olika upplösningar.
Som det blir nu skalar man en gång för mycket vilket skapar artifakter i bilden.
Andra saker är att man inte kan byta kapitel i MKV filer, nu måste man gå in i GOTO knappen på fjärren och välja vilken tidscykel man vill hoppa till.....
Annars är den rätt ok burken förutom att musikdelen måste förbättras betydligt.
Sen kan jag säga att M-7000 modellen som jag har är inte ens ljummen med en Samsung F1 1TB disk i om någon vill veta, så själva burken kyler bra och förmodligen mycket bättre än 6500:an med tanke på dom inlägg man läst.
Redigerat av Packetloss, 30 July 2008 - 11:15.
Postad 30 July 2008 - 12:05
HemoWest
-
HemoWest
-
Användare
-
-
151 inlägg
Sen kan jag säga att M-7000 modellen som jag har är inte ens ljummen med en Samsung F1 1TB disk i om någon vill veta, så själva burken kyler bra och förmodligen mycket bättre än 6500:an med tanke på dom inlägg man läst.
Bara för att förtydliga, jag har en 6500:a med en WD 1TB-disk i. Tvixen blir såklart varmare än vid avslaget läge men het skulle jag absolut inte säga att den är. Ljummen är nog rätt ord. Kom dock ihåg att ha öppet bakom och ovan burken för att den ska må som bäst. Träng inte in den i en jättetrång tv-bänk. Det här var bara som en liten info för dem som eventuellt tänkt köpa en Tvix. Ni behöver inte vara rädd att en 6500:a ska överhetta.
Postad 30 July 2008 - 12:57
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Istället för att fixar nuvarande buggar så slänger de in mer features som gör andra saker trasiga.
Sistan beta firmwaren 1.3.25 är en rysare, nätverksprestandan är horribelt dålig nu vilket rapporterats av flera andra.
Amigo, så är det i betafirmwares. Beta betyder buggfix och utveckling - uteslutande. Det är på långa vägar en färdig firmware. Det är snarare så att man brukar ta delar man vill kolla och då lika gärna kan klättra tillbaka några firmwareversioner för att skala bort annan kod varför andra funktioner kan saknas som tidigare fanns. Det är så bra många programmerare brukar jobba så firmwaren behöver inte bli bättre för varje beta. Hi-Jack på MPC Club har uttryckt det rätt bra på sin sida om just 1.3.25: This file is provided as is for bug testing. Do not consider it a final or to use it as ground to complain. This is only for detecting issues so we can report these containing changes made announced in the list below... http://www.mpcclub.c...;t=17626#133430Så, supporten må du få klaga på och lite annat, men betafirmwares får du ta för vad de är. Det är de officiella mjukvarorna som jag tycker du ska klaga på i så fall och det har kommit bra många betaversioner nu sedan senaste officella. I övrigt håller jag med dig om dina andra önskemål och påpekanden.
Postad 30 July 2008 - 17:52
Webban
-
Webban
-
Användare
-
-
116 inlägg
Hjälp!!! Har bytt ut min seagate disk till en 1Tb WD disk (WD10EACS) men får det inte att fungera med TviXen och undrar om någon har liknande problem? Har gjort följande: Monterat disken -> startat TviXen -> formaterat enligt instruktion på skärmen -> startat om tvixen då hårddisk symbolen ej tändes i gränssnittet. Vid uppstart hänger den sig i "loading" läge. Efter flera omstarter så bootar den slutligen upp till menyn men beter sig märkligt. Kopplar in den till PC via USB och den kommer upp som en enhet men det går inte att skriva till disken. Testar att plocka ut disken och kopplar in den direkt i datorn som resulterar i att windows gränssnitt ändrar sig (!!) men jag kan kommer åt disken. Testar att kopiera lite filmer och det går hypppeeeerrrrr sakta.. :-( Sätter tillbaks disken i TviXen och kopplar in den via USB igen och då syns inga av de filer jag just kopierat över och jag kan inte skriva till disken! :-( *EDIT* Efter andra försök med Tvixen kopplad som USB så ser jag filerna som tidigare kopierats men kan varken läsa eller skriva till disken  Min spontana tanke är att disken är trasig men samtidigt så hittar både TviXen och datorn den utan problem :\ Tacksam för alla förslag till hjälp
Redigerat av Webban, 30 July 2008 - 21:59.
Postad 30 July 2008 - 19:19
Goeran
-
Goeran
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Hjälp!!!
Har bytt ut min seagate disk till en 1Tb WD disk (WD10EACS) men får det inte att fungera med TviXen och undrar om någon har liknande problem?
Har gjort följande:
Montera disken -> start TviXen -> formatera enligt instruktion på skärmen -> startat om tvixen då hårddisk symbolen ej tändes i gränssnittet. Vid uppstart hänger den sig i "loading" läge. Efter flera omstarter så bootar den slutligen upp till menyn men beter sig märkligt. Kopplar in den till PC via USB och den kommer upp som en enhet men det går inte att skriva till disken. Testar att plocka ut disken och kopplar in den direkt i datorn som resulterar i att windows gränssnitt ändrar sig (!!) men jag kan kommer åt disken. Testar att kopiera lite filmer och det går hypppeeeerrrrr sakta.. :-( Sätter tillbaks disken i TviXen och kopplar in den via USB igen och då syns inga av de filer jag just kopierat över och jag kan inte skriva till disken! :-(
Min spontana tanke är att disken är trasig men samtidigt så hittar både TviXen och datorn den utan problem :\
Tacksam för alla förslag till hjälp
Jag skulle trots allt tro att det är något knas med disken. Jag kommer inte ihåg alla detaljer men det fanns något knas i XP. Jag har visserligen bara upplevt det med IDE-diskar men det är möjligt att det också kan drabba SATA-diskar. Om XP fick ett visst antal läs-fel i rad (jag tror det var fem) så drog den ner hastigheten i IDE-interfacet. Sedan glömde XP att sätta tillbaka denna inställning. Om det är samma fel som du drabbats av så kan du se det i Advamced settings för IDE-interfacet i Device Settings. Om det är samma fel så har du fel DMA-läge. /Göran
Postad 30 July 2008 - 21:42
Webban
-
Webban
-
Användare
-
-
116 inlägg
Jag skulle trots allt tro att det är något knas med disken.
Jag kommer inte ihåg alla detaljer men det fanns något knas i XP. Jag har visserligen bara upplevt det med IDE-diskar men det är möjligt att det också kan drabba SATA-diskar. Om XP fick ett visst antal läs-fel i rad (jag tror det var fem) så drog den ner hastigheten i IDE-interfacet. Sedan glömde XP att sätta tillbaka denna inställning.
Om det är samma fel som du drabbats av så kan du se det i Advamced settings för IDE-interfacet i Device Settings. Om det är samma fel så har du fel DMA-läge.
/Göran
Hej Göran, Tack för input och har letat runt men kan inte hitta några ändringsbara inställningar likt de du beskriver... Letar vidare och har kontaktat leverantören så får vi se vad dom säger. Tack än en gång. /Johan
Postad 31 July 2008 - 12:24
Mr Ma9oo
-
Mr Ma9oo
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Jag har problem med att öppna mappar med ÅÄÖ i namnet på min nätverksdisk. Lägger jag en mapp eller fil lokalt i TViXen är det inga probelm men om jag har en mapp på min NAS med ÅÄÖ så kan den inte öppna mappen utan hoppar tillbaka till rooten på den lokala disken. Oerhört irriterande när man letar runt i mapparna och måste browsa sig tillbaka till det stället man var tidigare.
Finns det någon lösning på detta eller måste man döpa om allt utan ÅÄÖ?
Redigerat av Mr Ma9oo, 31 July 2008 - 12:24.
Postad 31 July 2008 - 13:06
Unregistered2431065f
-
Unregistered2431065f
-
Lärjunge
-
-
473 inlägg
Hjälp!!!
Har bytt ut min seagate disk till en 1Tb WD disk (WD10EACS) men får det inte att fungera med TviXen och undrar om någon har liknande problem?
Har gjort följande:
Monterat disken -> startat TviXen -> formaterat enligt instruktion på skärmen -> startat om tvixen då hårddisk symbolen ej tändes i gränssnittet. Vid uppstart hänger den sig i "loading" läge. Efter flera omstarter så bootar den slutligen upp till menyn men beter sig märkligt. Kopplar in den till PC via USB och den kommer upp som en enhet men det går inte att skriva till disken. Testar att plocka ut disken och kopplar in den direkt i datorn som resulterar i att windows gränssnitt ändrar sig (!!) men jag kan kommer åt disken. Testar att kopiera lite filmer och det går hypppeeeerrrrr sakta.. :-( Sätter tillbaks disken i TviXen och kopplar in den via USB igen och då syns inga av de filer jag just kopierat över och jag kan inte skriva till disken! :-(
*EDIT* Efter andra försök med Tvixen kopplad som USB så ser jag filerna som tidigare kopierats men kan varken läsa eller skriva till disken 
Min spontana tanke är att disken är trasig men samtidigt så hittar både TviXen och datorn den utan problem :\
Tacksam för alla förslag till hjälp
Låter som att disken är koko. TViX C2000 har inte stöd för just WD-diskar så det kanske är något lurt med WD's styrchip. Testa att göra en ny partitionering och formatering i en dator och se om det ger något annat resultat. //BC
Postad 31 July 2008 - 15:35
MasterMas
-
MasterMas
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Jag har problem med att öppna mappar med ÅÄÖ i namnet på min nätverksdisk. Lägger jag en mapp eller fil lokalt i TViXen är det inga probelm men om jag har en mapp på min NAS med ÅÄÖ så kan den inte öppna mappen utan hoppar tillbaka till rooten på den lokala disken. Oerhört irriterande när man letar runt i mapparna och måste browsa sig tillbaka till det stället man var tidigare.
Finns det någon lösning på detta eller måste man döpa om allt utan ÅÄÖ?
Jag har samma problem med min NAS(en QNAP). Jag tror att problemet är begränsat till om man kör samba mot sin NAS. Om du kan köra NFS mot den, så tror jag att du slipper problemet. (Jag kan tyvärr inte testa detta, men minns att jag har läst det någonstans) Det är i alla fall kanske en lösning för dig. I annat fall får du nog döpa om filer/mappar eller vänta på att Dvico fixar problemet i kommande firmware, och hantering av svenska specialtecken ligger kanske inte högst upp på den internationella önskelistan.
Postad 31 July 2008 - 17:08
da.king
-
da.king
-
Lärjunge
-
-
317 inlägg
Angående ÅÄÖ problem.
Jag skapade en mapp med Ä i när den var kopplad med usb och det funkade fint.
Sen när jag accessade den via samba så var Ä bytt till ett konstigt tecken.
När jag då döpte den korrekt med Ä över samba så försvann sen mappen både via samba och när man browsade tvixen lokalt.
Kopplade tillbaka den till usb och såg då mappen med korrupt namn och kunde döpa tillbaka den.
Det är uppenbarligen ett problem, så nu undviker jag ÅÄÖ.
/N
Postad 31 July 2008 - 17:24
Mr Ma9oo
-
Mr Ma9oo
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Jag har samma problem med min NAS(en QNAP). Jag tror att problemet är begränsat till om man kör samba mot sin NAS. Om du kan köra NFS mot den, så tror jag att du slipper problemet. (Jag kan tyvärr inte testa detta, men minns att jag har läst det någonstans)
Det är i alla fall kanske en lösning för dig. I annat fall får du nog döpa om filer/mappar eller vänta på att Dvico fixar problemet i kommande firmware, och hantering av svenska specialtecken ligger kanske inte högst upp på den internationella önskelistan.
Nu kör jag en Lacie Ethernet Bigdisk och då är det SAMBA som gäller. Jag har faktist en QNAP Turbo TS-209 Pro liggande och den har stöd för NFS. Då kanske man skall köpa diskar til den och köra den istället. Jag har inga problem att skapa mappar med ÅÄÖ och det går bra att läsa både mappar och filer lokalt på den interna disken men via nätverket går det inte. Jag ser dock alla filer och mappar men det går inte att starta eller öppna dem. Så det ligger sägert något i att SAMBA är problemet.
Redigerat av Mr Ma9oo, 31 July 2008 - 17:24.
Postad 31 July 2008 - 17:33
lappen71
-
lappen71
-
Veteran
-
-
2053 inlägg
Jag tror jag blir galen
Får inte till det med att dela ut mina mappar på den stationära datorn till Tvixen.
Har läst alla tips och trix men det fungerar inte.
Har öppnat Secpol.msc och ändrat där som vissa tipsar om men inte till nån hjälp.
Det verkar som Tvixen får åtkomst till mappen men den ser inga filer eller undermappar.
Nån som har någon idé?
Redigerat av lappen71, 31 July 2008 - 17:33.
Postad 31 July 2008 - 19:34
Packetloss
-
Packetloss
-
Veteran
-
-
1886 inlägg
Jag tror jag blir galen Får inte till det med att dela ut mina mappar på den stationära datorn till Tvixen. Har läst alla tips och trix men det fungerar inte. Har öppnat Secpol.msc och ändrat där som vissa tipsar om men inte till nån hjälp. Det verkar som Tvixen får åtkomst till mappen men den ser inga filer eller undermappar.
Nån som har någon idé?
Det är en bugg i firmwaren, namnge dina delade katalog med samma namn som i Tvixens setup, dvs tvixhd1, tvixhd2 Jag höll på i två dagar innan jag fattade att det var något galet.
Postad 31 July 2008 - 20:20
Peter_sm
-
Peter_sm
-
Användare
-
-
193 inlägg
Det är en bugg i firmwaren, namnge dina delade katalog med samma namn som i Tvixens setup, dvs tvixhd1, tvixhd2
Jag höll på i två dagar innan jag fattade att det var något galet.
Nej Nej.. Det behövs inte ! Du kan kalla dom vad du vill i datorn( jag kör med TviX Netshare 2.1.0.1) och har FW 1.2.52 :-) Jag har XP som operativ
Redigerat av Peter_sm, 31 July 2008 - 20:23.
Postad 31 July 2008 - 21:23
lappen71
-
lappen71
-
Veteran
-
-
2053 inlägg
Okej jag kanske var lite oklar för jag kör med Vista.
Men jag la in Netshare och nu verkar det fungera så jag skiter att köra med samba.
Men tackar för tipsen
Postad 31 July 2008 - 21:32
birbjo
-
birbjo
-
Användare
-
-
111 inlägg
Nu blir jag ju lite orolig.....hämtade hem min 6500a idag, och hade tänkt använda min QNAP TS201a till att lagra alla mina DVD-iso-filer(inte BD), skall detta inte fungera ? Är det någon som kör en sådan uppsättning, som kan lugna mig?
Skulle inte Samba fungera för detta?
Björn
Postad 31 July 2008 - 22:02
Mr Ma9oo
-
Mr Ma9oo
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Nu blir jag ju lite orolig.....hämtade hem min 6500a idag, och hade tänkt använda min QNAP TS201a till att lagra alla mina DVD-iso-filer(inte BD), skall detta inte fungera ? Är det någon som kör en sådan uppsättning, som kan lugna mig? Skulle inte Samba fungera för detta? Björn
Jag kör TViXen mot en NAS med SAMBA och jag har inte stött på några problem förutom att den strular lite med filer som har ÅÄÖ i filnamnet. I övrigt har jag inte haft problem. Jag har kört ISO, AVI, MKV, JPG, MP3, PLS (webradio) mm utan problem över nätverket. Så var inte orolig du.
Postad 31 July 2008 - 22:07
birbjo
-
birbjo
-
Användare
-
-
111 inlägg
Jag kör TViXen mot en NAS med SAMBA och jag har inte stött på några problem förutom att den strular lite med filer som har ÅÄÖ i filnamnet. I övrigt har jag inte haft problem. Jag har kört ISO, AVI, MKV, JPG, MP3, PLS (webradio) mm utan problem över nätverket. Så var inte orolig du.
Tack!!! självplågare är man som utsätter sig för detta.....:-)
Postad 31 July 2008 - 23:24
Unregisteredd03b0983
-
Unregisteredd03b0983
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Hm ännu en irriterande bugg.
Kontrasten och Ljusstyrkan ändras automatiskt av tvixen när jag byter mellan filmer, det är ju helt sjukt!
Här har man en kalibrerad bild och ändå får man sitta och nollställa tvixen manuellt för plötsligt är allt alldeles för mörkt eller för ljust.
Hur svårt kan det vara att bara låsa värdena!
Obs, jag kör inte någon Beta firmware heller utan 1.12.52
Redigerat av Unregisteredd03b0983, 31 July 2008 - 23:26.
Postad 01 August 2008 - 09:48
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Hm ännu en irriterande bugg.
Kontrasten och Ljusstyrkan ändras automatiskt av tvixen när jag byter mellan filmer, det är ju helt sjukt! Här har man en kalibrerad bild och ändå får man sitta och nollställa tvixen manuellt för plötsligt är allt alldeles för mörkt eller för ljust. Hur svårt kan det vara att bara låsa värdena!
Obs, jag kör inte någon Beta firmware heller utan 1.12.52
Vill du vara snäll mot alla Tvix-ägare så går du in på Dvico's hemsida och anmäler dig (sign up). Ge dem en beskrivning på vad du tycker ska ändras och nämn gärna att problemet finns även på de tidigare modellerna 4100/5100. Idealet är ifall man kan slå av/på deras autoljus/kontrast funktion i settings, så får alla som de vill. För min del får de gärna ta bort idiotfunktionen.
Postad 01 August 2008 - 13:58
JoyToyBoy
-
JoyToyBoy
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Hej all Tvix-kunniga här på forumet!
Är nybliven 6500-ägare & har läst en hel del i denna långa tråd & fått många bra tips, tackar alla för dessa!
Dock har jag några frågor som jag skulle bli grmt glad om nån kunnig har lust att hjälpa mig med:
1. Hur använder man Icon-view för att se ikoner av mapparna i GUIt istf själva mapparna?
2. Jag har hört att man kan ändra utseendet på sina ikoner i GUIt genom att i själva mappen (som korresponderar till en viss ikon) placera en bild med upplösningen 1280*720 så ska denna bild visas som själva ikonen.
Är ovan korrekt? Dvs funkar detta & är det så man går tillväga?
Var kan man isf få tag på några trevliga Ikon-bilder denna upplösning? Nån som har en länk att tipsa om eller kanske kan ladda upp några bilder?
Vore grymt tacksam för hjälp med detta lyxproblem...
Mvh
JTB
Postad 01 August 2008 - 14:30
Unregisteredd03b0983
-
Unregisteredd03b0983
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Gabbe,
Menar du verkligen att detta är en funktion som dom tyckt var en bra ide?
Skrattretande minst sagt, istället för att dom sitter och kodar in spärrar för språk i firmwaren kunde dom göra litet nytta ist!
Just ja, mp4 filer funkar inte heller i min 1.2.5.3.
Vissa m2ts ville inte heller visas, plus massa annat som undertexter i mkv filer som fortf inte stöds fullt ut.
Ska se om jag orkar med att registrera mig på Dvico, men jag tvivlar på att dom inte känner till problemen, dom har förmodligen inte tid/kunskap att fixa dom bara.
EDIT:
Har lagt in 3 felanmälningar hos Dvico nu ang Tvixen, om 3 veckor kommer jag få ett svar där dom skriver att dom skall undersöka detta så småningom men att just nu prioriterar dom annat "Viktigt".
Redigerat av Unregisteredd03b0983, 01 August 2008 - 14:49.
Postad 01 August 2008 - 16:05
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Gabbe,
Menar du verkligen att detta är en funktion som dom tyckt var en bra ide? Skrattretande minst sagt, istället för att dom sitter och kodar in spärrar för språk i firmwaren kunde dom göra litet nytta ist!
Kanske de har upptäckt något på vissa typer av TV som de använder vid testerna. Ljus/kontrast-problemet har diskuterats ganska mycket mellan mig och wolfy framför allt i Tvix M-4100/5100-tråden, men det är inte många som har hakat på våra åsikter. Okunnighet eller bara att folk inte reagerar över när bilden blir några procent sämre? På dessa nyare modeller så verkar det kunna slå snett ordentligt så man måste göra en fabriksåterställning. Spärrar för språk? Jag förstår inte vad du menar? Har ju själv en 5100 som kanske är annorlunda.. Just ja, mp4 filer funkar inte heller i min 1.2.5.3. Vissa m2ts ville inte heller visas, plus massa annat som undertexter i mkv filer som fortf inte stöds fullt ut.
Just MP4 har ofta visat sig vara kodade av okunnigt folk, speciellt inom sportgenren som t.ex. NFL, NHL och NBA. Vad är det för typ av filmer som du har problem med? Filmtyp (fotboll el. liknande) och hur ser profilen ut i Mediainfo? Ska se om jag orkar med att registrera mig på Dvico, men jag tvivlar på att dom inte känner till problemen, dom har förmodligen inte tid/kunskap att fixa dom bara.
EDIT:
Har lagt in 3 felanmälningar hos Dvico nu ang Tvixen, om 3 veckor kommer jag få ett svar där dom skriver att dom skall undersöka detta så småningom men att just nu prioriterar dom annat "Viktigt".
Jag har inte fått den uppfattningen att Dvico struntar i något man skriver till dem, men ofta har de inte träffat på felen själv och vill ha saken styrkt innan någon åtgärd kan göras. Tänk själv om du får in några hundra felrapporter om dagen och mer än hälften beror på att användarna inte riktigt själv vet vad de pysslar med.
Postad 01 August 2008 - 18:43
da.king
-
da.king
-
Lärjunge
-
-
317 inlägg
Kontrasten och Ljusstyrkan ändras automatiskt av tvixen när jag byter mellan filmer, det är ju helt sjukt! Här har man en kalibrerad bild och ändå får man sitta och nollställa tvixen manuellt för plötsligt är allt alldeles för mörkt eller för ljust.
Låter som samma problem som jag beskrivit, dvs att min bild blir för ljus ibland, och får då göra en factory reset. Ska försöka rapportera in problemet. /N
Postad 01 August 2008 - 19:54
Unregisteredd03b0983
-
Unregisteredd03b0983
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Ja, jag tycker det är svårt att missa att se att ljusstyrkan har gått upp 11 steg eller kontrasten ner 11 ( och vice versa! allt beror på vad den känner för just då) Men en factory reset är ju meningslös, man får ju sänka manuellt igen efter den iaf. Ang. att dom låser firmwaren till ursprungsspråket kan ni läsa om här: http://www.mpcclub.c...o...pic&t=17291Jag förstår att Dvico inte är ett "megastort" företag som kan ge 24 timmars support till alla användare, men litet större buggar som den ovan samt att den är rätt kass på att spela upp undertexter är ju viktigare än att lådan klarar att skicka ut DTS-MASTER HD eller DOLBY TRUE HD eller vad dom nu heter. Jag har skickat med länkar till media filer som dom kan prova på i mina "felanmälningar" så det är bara för dom att testa. Jag ser mycket på anime, och visst där är det viktigt att få se undertexter då dom flesta är på japanska  Och just på detta område sviker den litet, men jag gillar den ändå
Postad 01 August 2008 - 20:38
zyntax81
-
zyntax81
-
Lärjunge
-
-
251 inlägg
Känns rätt meningslöst att rapportera några problem direkt till Dvico.
Jag har kontaktat dom 3ggr och 2ggr har jag fått korta svar att de vet om problemet och jobbar på det men ingen feedback alls. Standard "Glocalnet" svar ungefär, de har kunnat använda autoreply istället så hade man fått svaret snabbare än 3 veckor iaf.
3:e klagomålet/önskemålet har jag inte fått svar på.
24hz sideshift buggen skriver de bara att dom fixat fast det fungerar inte för någon alls som haft problemet, verkar helt enkelt som att de skiter i att fixa det. Står inte med i någon lista att de jobbar med det heller och som sagt något svar på frågan får man inte heller.
Problemen stackas upp, jag kör deras senaste officiella firmware. Att spola med den firmwaren är verkligen en plåga.
8ggr spolnings hastighet är tydligen vad man ska förvänta sig om man trycker på spola.
Men kanske om 2-3år fungerar den som den ska. Att man ska köpa produkter som aldrig kommer förbi beta stadie, suck.
Enligt Seans utsago ska de jobba hårt på att fixa bättre gränssnitt för musik och bilder men där har man inte hört ett knyst heller. Bara hoppas på att Popcorn släpper någon av sina nya produkter snart så man kan skrota den här maskinen.
Postad 01 August 2008 - 21:43
Packetloss
-
Packetloss
-
Veteran
-
-
1886 inlägg
Nej Nej.. Det behövs inte !
Du kan kalla dom vad du vill i datorn( jag kör med TviX Netshare 2.1.0.1) och har FW 1.2.52 :-)
Jag har XP som operativ
Ok då har dom fixat det för det var den buggen i 1.1.44 Jag förstår att Dvico inte är ett "megastort" företag som kan ge 24 timmars support till alla användare, men litet större buggar som den ovan samt att den är rätt kass på att spela upp undertexter är ju viktigare än att lådan klarar att skicka ut DTS-MASTER HD eller DOLBY TRUE HD eller vad dom nu heter.
Med tanke på det höga priset man får betala för en Tvix tycker man att de borde erbjuda "suverän" service och feedback men jag tycker Dvico ligger bland dom sämsta av alla företag jag haft med att göra. Att de inte har resurser fixa problem snart är inte användarnas sak. Vi har betalat ett högt pris och vill också få snabb feedback på att de fixar de problem som finns och inte tystnad som det är nu från deras sida.
Postad 01 August 2008 - 22:39
PontiacMan
-
PontiacMan
-
Lärjunge
-
-
348 inlägg
Hej alla Tvix lovers och ni andra gnäll rövar.
Det är för mycket gnäll nu tycker jag.
Jag köpte tvixen för att jag ville se högupplösta filmer och tv-serier, det är ju det den är till för.
Jag kollar därför mest på mkv filer, stora filer på 13 gig och serier på 1.5gig per avsnitt.
Blandar mellan 720p och 1080p, min tv klarar ju av det mesta(px70).
Det här med att få covers i mappar och annat, e inte det överkurs, vad skall man med det till. titta på skiten och släng möget sen.
Varför klydda med saker som inte funkar 100%, använd apparaten till det den är till för.
Jag läser en del om att många kör med iso filer, varför???
Vanlig dvd funkar inte speciellt bra på tvixen tycker jag, min dvd som är en pio dv600 spelar dvd med 1080p mycket bättre.
Nä kör högupplöst på tvixen och låt andra apparater köra det andra :-)
Lycka till.
/PontiacMan
Postad 01 August 2008 - 22:42
Unregisteredd03b0983
-
Unregisteredd03b0983
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Om inte annat borde dom ha en offentlig bug tracker så man ser vad som redan rapporterats och vilket stadie lösningen är på.
Det hade dessutom gett dom mindre mail eftersom folk kunnat se om deras problem är rapporterat i klartext.
Hade man vart ett programmerar geni kunde man lekt med open Tvix projektet som moddar/lägger till funktioner i firmwaren själva
Postad 01 August 2008 - 22:45
Spirit_Within
-
Spirit_Within
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Det är för mycket gnäll nu tycker jag. Jag köpte tvixen för att jag ville se högupplösta filmer och tv-serier, det är ju det den är till för. Jag kollar därför mest på mkv filer, stora filer på 13 gig och serier på 1.5gig per avsnitt. Blandar mellan 720p och 1080p, min tv klarar ju av det mesta(px70).
Det här med att få covers i mappar och annat, e inte det överkurs, vad skall man med det till. titta på skiten och släng möget sen.
Varför klydda med saker som inte funkar 100%, använd apparaten till det den är till för.
Jag läser en del om att många kör med iso filer, varför??? Vanlig dvd funkar inte speciellt bra på tvixen tycker jag, min dvd som är en pio dv600 spelar dvd med 1080p mycket bättre. Nä kör högupplöst på tvixen och låt andra apparater köra det andra :-)
Lycka till.
/PontiacMan
Word!! \o/
Postad 02 August 2008 - 00:33
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
--- snip ---
Jag läser en del om att många kör med iso filer, varför??? Vanlig dvd funkar inte speciellt bra på tvixen tycker jag, min dvd som är en pio dv600 spelar dvd med 1080p mycket bättre. Nä kör högupplöst på tvixen och låt andra apparater köra det andra :-)
Lycka till.
/PontiacMan
Hahaha... det ligger lite i det faktiskt. Det pinsamma är att 4100/5100 är en mer komplett och lika användbar burk som dessa nya. För en gångs skull så är jag glad att jag inte hoppade på "nya-modellen-tåget".
Postad 02 August 2008 - 08:25
sekeos
-
sekeos
-
Amatör
-
-
63 inlägg
är det någon som har mätt temp på burken på ovansidan ,har vid standby ca 30 grader,när den är på ca 42-47 grader?
har kollat med en infra termometer.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|