Panasonic Plasma 2013
4746 svar till detta ämne
Postad 16 januari 2014 - 15:48
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 316 inlägg
Elgiganten i Luleå, resten har jag ingen aning om förutom att de skulle göras med en typ av kalibreringskamera. Så det jag borde göra nu är att skita i kalibreringen, och om jag nu ska göra en sådan så återkomma då den gått i ca 300h?
Törs inte ge bu eller bä utan att veta vad de faktiskt gör. Hade du och din el-gigant hållit hus i Stockholmsområdet hade jag banne mig åkt hem och mätt upp och kalibrerat din VT60 av ren nyfikenhet över vad de hade gjort med maskinen.
Postad 16 januari 2014 - 15:50
Gullberg_89
-
Gullberg_89
-
Användare
-
-
138 inlägg
Jag avskyr verligen Elgiganten på alla sätt och vis, fifan vad det tog emot att köpa denna pjäs där...
Men iallfall, hur dum var man som körde hem plasman liggandes? Han som kom ut med den sa åt mig att det inte var några problem, jag var sjuuuuukt försiktig när jag körde hem och allt fungerar ju som det ska, så då bör allt vara lugnt eller?
Sen har jag en annan fråga med, har ju inte hunnit testa så mycket än, men går det att ha flera inställningar, alltså att man har en inställning på hdmi1, en på hdmi2 och en på vanlig analog tv tex, eller är det en inställning som gäller rakt av oavsett?
Hoppas ni förstår vad jag menar, hinner förhoppningsvis leka lite idag men ni har säkert koll på den frågan.
Låter mer kunniga svara på exakt vad som händer när den ligger ner men tumregeln är väl att inte lägga en Plasma ner? Jag skulle i alla fall aldrig våga göra det för något som är värt 15k och kanske är det som gör att du upplever den som vattnig, den kanske helt enkelt förstördes under transporten liggandes...
Postad 16 januari 2014 - 16:20
Unregistered95f71e28
-
Unregistered95f71e28
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Törs inte ge bu eller bä utan att veta vad de faktiskt gör.
Hade du och din el-gigant hållit hus i Stockholmsområdet hade jag banne mig åkt hem och mätt upp och kalibrerat din VT60 av ren nyfikenhet över vad de hade gjort med maskinen. 
Men det känns väl lite som att oavsett om det görs proffsigt eller inte så ska det ändå inte göras förrän TVn är inkörd på dessa 200-300h? Så i vilket fall som helst så borde jag avvakta?
Postad 16 januari 2014 - 16:35
amuZed
-
amuZed
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Köpte en Sony KDL55W905 LCD under mellandagsrean som jag tyvärr inte är riktigt nöjd med. Alldels för ojämn ljusgenomsläpp /clouding som jag stör mig oerhört på. Elgiganten har nu tittat på den och säger att de exemplar som de har i butik och har jämfört med beter sig på exakt samma sätt. Eftersom de nu säljer Panasonic TX-P55VT60 för 14990 funderar jag på att byta till den istället.
Var riktigt nöjd med bilden på Sonyn förutom detta men har aldrig ägt en plasma innan och funderar vilka nackdelar den har. Har hört att en del klagar om buzzing, på vilken nivå är detta? Har redan en HTPC i tv-bänken som låter litegrann men det är inte alls mycket och jag är smått allergisk mot fläktljud, så vad kan jag förvänta mig. Andra för- och nackdelar. Hur enkelt är det att kalibrera en plasma?
Tacksam för snabba svar. Måste bestämma mig ganska snart eftersom erbjudandet bara gällde denna vecka.
Redigerat av amuZed, 16 januari 2014 - 17:29.
Postad 16 januari 2014 - 16:38
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3 696 inlägg
Gullberg89: vore kul att höra lite mer i detalj på vilket sätt du tycker din zt60 är bättre än vt60 (baserat på vad du skrev i ditt omdöme) och vad som fick dig att byta från vt60 till zt60
Postad 16 januari 2014 - 18:34
Almighty
-
Almighty
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Köpte en Sony KDL55W905 LCD under mellandagsrean som jag tyvärr inte är riktigt nöjd med. Alldels för ojämn ljusgenomsläpp /clouding som jag stör mig oerhört på. Elgiganten har nu tittat på den och säger att de exemplar som de har i butik och har jämfört med beter sig på exakt samma sätt. Eftersom de nu säljer Panasonic TX-P55VT60 för 14990 funderar jag på att byta till den istället.
Var riktigt nöjd med bilden på Sonyn förutom detta men har aldrig ägt en plasma innan och funderar vilka nackdelar den har. Har hört att en del klagar om buzzing, på vilken nivå är detta? Har redan en HTPC i tv-bänken som låter litegrann men det är inte alls mycket och jag är smått allergisk mot fläktljud, så vad kan jag förvänta mig. Andra för- och nackdelar. Hur enkelt är det att kalibrera en plasma?
Tacksam för snabba svar. Måste bestämma mig ganska snart eftersom erbjudandet bara gällde denna vecka.
Jag skulle inte ta VT60 om jag vore du om du inte har ägt plasma innan samt brukar inte ha dämpad belysning vid Tv tittande. Jag är själv en plasma kille och har aldrig gillat LCD/LED så för mig är det en no brainer att köpa plasma. Jag äger ingen konsoll och spelar aldrig spel eller kopplar datorn till TV utan kör bara HD/bluray filmer och vanlig digital TV så för mig passar plasma bilden perfekt. Jag är väldig sugen på att åka till närmaste El Giganten och köpa en VT då de tar slut när som helst. Tvekar endast för att jag är inte får den där wow känslan av den när jag jämför med min Pioneer Kuro så jag kan inte fatta beslut. Jobbigt med beslutsångest.
Postad 16 januari 2014 - 18:53
Gullberg_89
-
Gullberg_89
-
Användare
-
-
138 inlägg
Gullberg89: vore kul att höra lite mer i detalj på vilket sätt du tycker din zt60 är bättre än vt60 (baserat på vad du skrev i ditt omdöme) och vad som fick dig att byta från vt60 till zt60
Varför jag först satsade på en vt60 var dels att det för tillfället passade min plånbok mer och att jag inte var i behov av 55" och uppåt utan nöjde mig ganska så bra med 50vt60  Dock så flyttade vi till nytt boende ca 3 månader efter och den ekonomiska utsikten passade mig bättre, jag blev sugen på en större tv och därav kollade jag på 55vt60 alt. 60zt60 då jag ansåg (efter mycket mätningar osv) att 65vt60 skulle bli för stor och inte passa i vardagsrummet. I nya vardagsrummet så hade jag annan möblering, hade hela fönsterpartiet bakom mig och således reflekterade det enormt mycket i tvn och då framträdde vt60 svaghet väldigt mycket mer än vad jag trodde vilket egentligen blev en fördel för mig, jag visste hur en vt60 presterade med mycket ljus i rummet och vid dagsljustittande och det passade inte mig. Visste sedan innan att fördelen med zt60 var just reflektionerna, bättre filter/tillverkningsprocess och kände att det vill jag testa innan jag går på annat märke (Samsung plasma) och beställde en till extra pris vid tillfället (30000kr, Hembiobutiken) och blev bara såld. Skillnaden mellan vt60/zt60 kanske inte är försumbar för vissa och i mörkt rum tycker jag ändå dom nästintill presterar likvärdigt (zt60 har lite mer naturtrogen färgåtergivning, "skönare" skärpa och lite svartare enligt min egen uppfattning) men för min del och mina förutsättningar så passar zt60 mig mycket bättre än vad vt60 gör. Kan även vara värt att tillägga att ingen av ovanstående blev kaliberarde (THX Cinema har använts på båda) samt att det enda minus jag anser med zt60 är att ljudet är verkligen skit om jag jämför med vt60. Nu spelar det ingen roll för min del då jag alltid använder mitt hembiosystem för ljud men kan vara värt att nämna för andra som kanske undrar över det. Hoppas det gav svar på dina frågor, är det något som är oklart eller följdfrågor så är det bara hojta till.
Postad 16 januari 2014 - 20:03
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3 696 inlägg
Varför jag först satsade på en vt60 var dels att det för tillfället passade min plånbok mer och att jag inte var i behov av 55" och uppåt utan nöjde mig ganska så bra med 50vt60 Dock så flyttade vi till nytt boende ca 3 månader efter och den ekonomiska utsikten passade mig bättre, jag blev sugen på en större tv och därav kollade jag på 55vt60 alt. 60zt60 då jag ansåg (efter mycket mätningar osv) att 65vt60 skulle bli för stor och inte passa i vardagsrummet. I nya vardagsrummet så hade jag annan möblering, hade hela fönsterpartiet bakom mig och således reflekterade det enormt mycket i tvn och då framträdde vt60 svaghet väldigt mycket mer än vad jag trodde vilket egentligen blev en fördel för mig, jag visste hur en vt60 presterade med mycket ljus i rummet och vid dagsljustittande och det passade inte mig.
Visste sedan innan att fördelen med zt60 var just reflektionerna, bättre filter/tillverkningsprocess och kände att det vill jag testa innan jag går på annat märke (Samsung plasma) och beställde en till extra pris vid tillfället (30000kr, Hembiobutiken) och blev bara såld. Skillnaden mellan vt60/zt60 kanske inte är försumbar för vissa och i mörkt rum tycker jag ändå dom nästintill presterar likvärdigt (zt60 har lite mer naturtrogen färgåtergivning, "skönare" skärpa och lite svartare enligt min egen uppfattning) men för min del och mina förutsättningar så passar zt60 mig mycket bättre än vad vt60 gör.
Kan även vara värt att tillägga att ingen av ovanstående blev kaliberarde (THX Cinema har använts på båda) samt att det enda minus jag anser med zt60 är att ljudet är verkligen skit om jag jämför med vt60. Nu spelar det ingen roll för min del då jag alltid använder mitt hembiosystem för ljud men kan vara värt att nämna för andra som kanske undrar över det.
Hoppas det gav svar på dina frågor, är det något som är oklart eller följdfrågor så är det bara hojta till.
Tack för ett utförligt svar! Även om jag inte äger någon Panasonic-plasma så ligger dina observationer väl i linje med mina egna utifrån att ha sett båda i flera olika miljöer - ZT60 har ett grymt bra filter och i ett ljusare rum blir skillnaden mot VT60 uppenbar. Tvekade länge mellan ZT60 och F8505 och till slut blev det den senare, mkt beroende på att man då fick en större TV för ett lägre pris. Men visst händer det att jag av och till funderar på om jag skulle köpa en ZT60 också
Postad 16 januari 2014 - 20:13
lazloO9
-
lazloO9
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Jag blir väl hatad, jag har visserligen inte haft tvn längre än 2 dagar, men jag är inte så imponerad ännu, med tanke på priset, jag gick från en 5 år gammal LGplasma, fullhd och när jag spelar på min vt60 känns det som det är sjukt mycket sämre än min gamla tv, känns ju inte alls kul!
Provade lite nhl på Ps3 och det var suddigt och mörkt och inte skarpt någonstans, vet inte om det har med inställningar att göra men på min gamla LG såg det bra ut oavsett hur man ställde in tyckte jag =/
En annan grej som jag saknar om det inte finns är att kunna ha olika inställningar/ingång det går säkert men bara att jag inte vet hur, jag vill alltså ha en inställning när jag kollar på vanlig tv tex och en på Ps4 utan att byta varjenda gång! Går det?
Men som sagt, man har ju 30dagars öppet köp vilket är bra, nu har jag dessvärre redan sålt min gamla LG, just nu känns det mer och mer som jag ångrar mig att jag inte hann och hugga en w905 på rean för 12990, men men det kanske kommer kännas bättre när jag hinner använda den mer, men just nu förstår jag inte hypen alls och alla fina utmärkelser och lovord som tvn fått.
Jag har en 50" ST60 och har sett samma sak. Gick från en Andersson 42" LCD och bilden var skarpare och bättre där. Till viss del har det ju med grafiken/upplösningen att göra. Varken XBOX360 som i mitt fall, eller PS3 som i ditt fall, har ju särskilt bra och högupplöst grafik. Ju större tv desto sämre grafik och skärpa. Sedan tycker jag ändå att det ser lite väl mörkt å trist ut, men det går säkert att ställa in bättre. Å något helt annat; Det var väldans vad det var känsligt med nerladdade filmer här! Jag skrev tydligt att material som spelades upp följsamt och fint på min gamla Andersson LCD helt plötsligt är ryckigt å jäkligt på ST60. Så det har inte med källan att göra. Men jag tackar speciellt SIBBE som kunde undvika att gå offtopic för att gnälla och istället ge konkreta tips som nu löst mitt problem genom XBMC.
Postad 16 januari 2014 - 20:18
Gullberg_89
-
Gullberg_89
-
Användare
-
-
138 inlägg
Tack för ett utförligt svar! Även om jag inte äger någon Panasonic-plasma så ligger dina observationer väl i linje med mina egna utifrån att ha sett båda i flera olika miljöer - ZT60 har ett grymt bra filter och i ett ljusare rum blir skillnaden mot VT60 uppenbar. Tvekade länge mellan ZT60 och F8505 och till slut blev det den senare, mkt beroende på att man då fick en större TV för ett lägre pris. Men visst händer det att jag av och till funderar på om jag skulle köpa en ZT60 också 
Jo då, kommer ihåg att du tvekade då jag följde tråden rätt så flitigt innan köpet av vt60 i somras  Vill du ha två bra tvs, slå till på en zt60, du kommer absolut INTE bli missnöjd!! Jag skulle dock ha viljat sett en F8505 i action innan jag köpte zt60, man blir ju dock bara besviken när man åker till el-ladorna men är lite besviken på mig sjäv att jag inte tog mig tid och gjorde det.
Postad 16 januari 2014 - 21:35
amuZed
-
amuZed
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Jag skulle inte ta VT60 om jag vore du om du inte har ägt plasma innan samt brukar inte ha dämpad belysning vid Tv tittande. Jag är själv en plasma kille och har aldrig gillat LCD/LED så för mig är det en no brainer att köpa plasma. J
Okej, skulle du kunna ge en lite bättre motivering till varför du inte tycker det? Någon gång måste ju vara den första, och eftersom Panasonic lägger ner tillverkningen nu är det väl hög tid . Jag har bara ägt en platt-tv tidigare vilket är anledningen till att jag aldrig ägt en plasma. Det var en Sony KDL 40w4000 som jag har varit väldigt nöjd med. Svärtan var inte fantastisk men ljusgenomsläppet var i alla fall jämnt så det var något jag vande mig vid, det var liksom jämngrått över hela tv:n. Tv:n är ungefär 6år gammal och har känt ett tag att det var dags att byta upp sig. Funderade aldrig ens på en plasma utan började direkt kolla på diverse LCD:er. Fastnade för Sony 55w905 men upptäckte väldigt snart att det där med kant-led medför vissa brister. Svärtan är förvisso väldigt bra men ljusgenomsläppet är extremt ojämnt vilket gör att jag upplever det väldigt störande när man ser på en film i ett rum med dämpad belysning. Värre än på min gamla tv trots att djupet i svärtan är bättre.
Men det är väl det här med plasmans begränsade ljusstyrka som gör mig osäker på att köpa en plasma. Jag kommer ju ha tv:n i vardagsrummet där det är väldigt svårt att få det helt kolsvart. Jag släcker förvisso alltid ner när jag ser på film men sambon kommer ju även vilja se på tv när det dagsljus och frågan är då om det är rätt tv. Och på sommarhalvåret blir det ju extra svårt att få det helt mörkt. Blir dagens plasmor så dåliga om man inte alltid har helt mörklagt när man tittar på dem?
Personligen vill jag främst ha tv:n för filmtittande och kommer att mata tv:n med HD-material från datorn och blu-ray filmer. Har ett xbox 360 och PS3 men spelar väldigt sällan nuförtiden men det kommer säkert ske då och då. Sambon ser en del på tv också så den kommer ju inte enbart användas till filmtittande. Så är det rätt tv för mig? Det kan jag tyvärr inte svara på vilket gör mig så osäker. Det jag vet är att jag ogillar w905:ans ojämna ljus /bleeding / clouding så mycket att jag inte vet om jag vill behålla den. Väldigt synd då jag är väldigt nöjd med bilden på den i övrigt. Så min fundering är väl om jag ska byta till en plasma, bita ihop och stå ut med de problem som jag upplever med w905 eller lämna tillbaka den helt och vänta på något nytt.
För frågan är ju vad jag ska titta efter annars, riktigt bakgrundsbelyst LED finns väl knappt på dagens LED-LCD. Allt är väl kant-belyst skräp nu för tiden?
Redigerat av amuZed, 16 januari 2014 - 21:59.
Postad 16 januari 2014 - 22:12
EVOVII
-
EVOVII
-
Veteran
-
-
1 892 inlägg
Okej, skulle du kunna ge en lite bättre motivering till varför du inte tycker det? Någon gång måste ju vara den första, och eftersom Panasonic lägger ner tillverkningen nu är det väl hög tid . Jag har bara ägt en platt-tv tidigare vilket är anledningen till att jag aldrig ägt en plasma. Det var en Sony KDL 40w4000 som jag har varit väldigt nöjd med. Svärtan var inte fantastisk men ljusgenomsläppet var i alla fall jämnt så det var något jag vande mig vid, det var liksom jämngrått över hela tv:n. Tv:n är ungefär 6år gammal och har känt ett tag att det var dags att byta upp sig. Funderade aldrig ens på en plasma utan började direkt kolla på diverse LCD:er. Fastnade för Sony 55w905 men upptäckte väldigt snart att det där med kant-led medför vissa brister. Svärtan är förvisso väldigt bra men ljusgenomsläppet är extremt ojämnt vilket gör att jag upplever det väldigt störande när man ser på en film i ett rum med dämpad belysning. Värre än på min gamla tv trots att djupet i svärtan är bättre.
Men det är väl det här med plasmans begränsade ljusstyrka som gör mig osäker på att köpa en plasma. Jag kommer ju ha tv:n i vardagsrummet där det är väldigt svårt att få det helt kolsvart. Jag släcker förvisso alltid ner när jag ser på film men sambon kommer ju även vilja se på tv när det dagsljus och frågan är då om det är rätt tv. Och på sommarhalvåret blir det ju extra svårt att få det helt mörkt. Blir dagens plasmor så dåliga om man inte alltid har helt mörklagt när man tittar på dem?
Personligen vill jag främst ha tv:n för filmtittande och kommer att mata tv:n med HD-material från datorn och blu-ray filmer. Har ett xbox 360 och PS3 men spelar väldigt sällan nuförtiden men det kommer säkert ske då och då. Sambon ser en del på tv också så den kommer ju inte enbart användas till filmtittande. Så är det rätt tv för mig? Det kan jag tyvärr inte svara på vilket gör mig så osäker. Det jag vet är att jag ogillar w905:ans ojämna ljus /bleeding / clouding så mycket att jag inte vet om jag vill behålla den. Väldigt synd då jag är väldigt nöjd med bilden på den i övrigt. Så min fundering är väl om jag ska byta till en plasma, bita ihop och stå ut med de problem som jag upplever med w905 eller lämna tillbaka den helt och vänta på något nytt.
För frågan är ju vad jag ska titta efter annars, riktigt bakgrundsbelyst LED finns väl knappt på dagens LED-LCD. Allt är väl kant-belyst skräp nu för tiden?
Köp en på öppet köp (t ex. på Elgiganten) ta hem och testa ett tag och se om du tycker den funkar för dig. Jag ser ofta på tv i normalt dagsljus och känner inget behov att ens dra upp ljusstyrkan till max. Jag har en VT60 som har ett dugligt panelfilter men om det och ljusstyrkan inte räcker så kan en Samsung F8505 vara ett bättre alternativ.
Postad 16 januari 2014 - 22:50
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3 696 inlägg
Alla apparater som säljs fungerar i ett ljust rum, därmed inte sagt att de fungerar lika bra. Personligen anser jag att det bara är Panasonic ZT60 och Samsung F8505 som fungerar nog bra för regelbunden användning i ljusare rum beroende på en kombination av bra filter och ljusstyrka. Ja, och så ett gäng LCD:er då förstås. Kollar här på förslag på vad som funkar i ett ljust rum: http://www.hdtvtest....ews/bright-room
Redigerat av improwise, 16 januari 2014 - 22:54.
Postad 17 januari 2014 - 08:07
MIIKE888
-
MIIKE888
-
Forumräv
-
-
807 inlägg
Hej! Köp en Samsung F8505 då får du det bästa ifrån två världar och behöver inte oroa dig för dålig/begränsad ljusstyrka. Mvh/micke
Postad 17 januari 2014 - 08:34
henkson
-
henkson
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Nu är man GLAD!
Slog till igår och köpte en Panna 65" VT60! Köpte på elgiganten för 23890kr med leverans och uppsättning på väggen (1490kr). Köpte även ett väggfäste som skulle vara slim för 700kr.
Kommer på onsdag! Kan knappt vänta!
När man ska köra TV'n 300h för att få den inkörd.
Ska man köra 300h i sträck eller kan vänta lite?
Har inte gått igenom alla 72 sidor men har någon nån länk för material man kan köra från USB för inkörning?
Tack på förhand,
/Henkson
Postad 17 januari 2014 - 09:05
Libell
-
Libell
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Ni som kan höra buzzing, hur upplever ni era ST60? Jag tyckte min var riktigt tyst och fint från början, men nu börjar jag på riktigt fundera över att reklamera den p.g.a. det. Sitter jag i andra änden av rummet, dvs 7 meter från TVn kan jag höra buzzing tydligt vid ljusare scener eller när jag under korta perioder kör Windows från HTPCn på den. I soffan 3m från TVn där jag vanligtvis använder den är det olidligt hög buzzing även vid vanligt filmtittande, och vid TV-tittande (typ hockey, nyheter etc) funkar det helt enkelt inte.
Frågan är då; är jag extra känslig, eller har jag fått ett ******** måndags-ex tror ni? Jag hör bra, och har ganska lätt för att uppfatta störande ljud. Jag har även ganska svårt för att bortse från störande ljud, så jag vet inte om buzzandet kanske delvis sitter i skallen på mig, dvs att jag upplever det en aning mer störande än vad det kanske egentligen är, just för att jag betalat 18K för aset och vill ha den någorlunda tyst iaf.
Får lite lätt panik när jag tänker på att det inom en mycket snar framtid inte längre kommer gå att få tag på ett utbytes-ex, om det nu skulle bli reklamation av ärendet. Vad tycker ni?
Postad 17 januari 2014 - 09:53
amuZed
-
amuZed
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Hej!
Köp en Samsung F8505 då får du det bästa ifrån två världar och behöver inte oroa dig för dålig/begränsad ljusstyrka.
Mvh/micke
Jo fast då måste jag hosta upp 5000kr extra eftersom den kostar 20000kr. Inte jättesugen på det då jag ska ut och resa massor i år och måste spara pengar till det. Edit: Finns den ens som 55". Va visst LCD som kostade 20000kr. Hittar bara plasman i 64"
Redigerat av amuZed, 17 januari 2014 - 10:34.
Postad 17 januari 2014 - 10:02
ESAFESA
-
ESAFESA
-
Forumräv
-
-
750 inlägg
Denna TV kommer snart försvinna! Ska ni köpa Panasonic plasma så ska ni passa på nu! De kommer inte gå ner i pris mer osv, utan snart i Sverige kommer dem inte finnas någonstans.
Har god insikt i Elgiganten, de är de enda som har tillgång ordentligt på denna fortfarande av de stora kedjorna.
Blir några år innan OLED slår genom så köp denna TV och ha i 3-4 år
Postad 17 januari 2014 - 11:17
lazloO9
-
lazloO9
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
En annan grej som jag saknar om det inte finns är att kunna ha olika inställningar/ingång det går säkert men bara att jag inte vet hur, jag vill alltså ha en inställning när jag kollar på vanlig tv tex och en på Ps4 utan att byta varjenda gång! Går det?
Jag glömde kommentera detta, men ja det ska gå! Man skall kunna sätta vissa inställningar på tex hdmi 1, andra för hdmi 2, och ytterligare andra för tex själva antennuttaget osv.
Postad 17 januari 2014 - 11:21
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3 696 inlägg
Denna TV kommer snart försvinna! Ska ni köpa Panasonic plasma så ska ni passa på nu! De kommer inte gå ner i pris mer osv, utan snart i Sverige kommer dem inte finnas någonstans.
Har god insikt i Elgiganten, de är de enda som har tillgång ordentligt på denna fortfarande av de stora kedjorna.
God morgon!
Postad 17 januari 2014 - 11:21
EVOVII
-
EVOVII
-
Veteran
-
-
1 892 inlägg
Jo fast då måste jag hosta upp 5000kr extra eftersom den kostar 20000kr. Inte jättesugen på det då jag ska ut och resa massor i år och måste spara pengar till det.
Edit: Finns den ens som 55". Va visst LCD som kostade 20000kr. Hittar bara plasman i 64"
F8505 finns bara i 50" och 64"
Postad 17 januari 2014 - 11:26
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3 696 inlägg
51" tom om man ska vara exakt
Postad 17 januari 2014 - 12:45
amuZed
-
amuZed
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Okej, det är ett problem för mig. Vill ha minst 55", skulle gärna köpt en 64" (ju större desto bättre) men just nu är det inte ekonomiskt försvarbart att lägga ut ytterligare 10000 för en tv.
Postad 17 januari 2014 - 12:49
amuZed
-
amuZed
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Frågan är då; är jag extra känslig, eller har jag fått ett ******** måndags-ex tror ni? Jag hör bra, och har ganska lätt för att uppfatta störande ljud. Jag har även ganska svårt för att bortse från störande ljud, så jag vet inte om buzzandet kanske delvis sitter i skallen på mig, dvs att jag upplever det en aning mer störande än vad det kanske egentligen är, just för att jag betalat 18K för aset och vill ha den någorlunda tyst iaf.
Jag är exakt likadan, har jag upptäckt något så kommer jag störa mig på det. Det är säkert en stor anledning till att jag vill byta min w905 pga av clouding, men även en oro jag har gällande buzzing om jag byter till VT60. Men jag får väl helt enkelt höra om jag får 30dagars öppet köp även på den.
Postad 17 januari 2014 - 14:05
MIIKE888
-
MIIKE888
-
Forumräv
-
-
807 inlägg
Jo fast då måste jag hosta upp 5000kr extra eftersom den kostar 20000kr. Inte jättesugen på det då jag ska ut och resa massor i år och måste spara pengar till det.
Edit: Finns den ens som 55". Va visst LCD som kostade 20000kr. Hittar bara plasman i 64"
Hej! Finns i 51tum och 64tum. så frågan är om du vill ner till 51tum fast då bli sjukt nöjd med bilden.
Postad 17 januari 2014 - 14:21
Unregisteredc3031afe
-
Unregisteredc3031afe
-
Användare
-
-
193 inlägg
Nu är man GLAD!
Slog till igår och köpte en Panna 65" VT60! Köpte på elgiganten för 23890kr med leverans och uppsättning på väggen (1490kr). Köpte även ett väggfäste som skulle vara slim för 700kr.
När man ska köra TV'n 300h för att få den inkörd. Ska man köra 300h i sträck eller kan vänta lite? 
Har inte gått igenom alla 72 sidor men har någon nån länk för material man kan köra från USB för inkörning?
Tack på förhand, /Henkson
Jag använde de här break-in bilderna och all info om inställningar från tråden: http://www.avsforum....s-issues-threadDet står att bilderna bara är för Nordamerikanska modeller, det skiljer något i menyerna, men bilderna funkar lika bra på europeiska Panasonic plasmor. Jag körde 100 timmar non-stop med slideshow bilderna. Efter det körde jag 200 timmar nonstop av färgmättade fullskärms blu-ray filmer utan textremsor, tex Pixar animerade och Avatar. Jag lät sex, sju olika filmer rulla dygnet runt från en USB sticka. Bilden på TV:n är helt suverän! Just nu använder jag läget Cinema THX, färgtemp normal, som funkar bäst tycker jag. Så småningom gör jag en hårdvarukalibrering och då kanske bilden lyfter ytterligare något. Jag kollade en del på junior-VM i ishockey på TV10 och den kanalen har en riktigt elak logga som dröjde sig kvar länge!!! Nu har den nästan helt bleknat bort, men pass upp för statiska bilder och kanalloggor, även fast TV:n gått många timmar så fastnar dom lätt.
Redigerat av Unregisteredc3031afe, 17 januari 2014 - 14:52.
Postad 17 januari 2014 - 15:11
Unregisteredec18f665
-
Unregisteredec18f665
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Nu är man GLAD!
När man ska köra TV'n 300h för att få den inkörd. Ska man köra 300h i sträck eller kan vänta lite? 
Tack på förhand, /Henkson
Tänk på att den inte sitter allt för nära väggen då rekommendationen säger minst 7 cm, min sitter 5 ifrån och blir jäkligt varm. Vet inte hur skadligt det är med värmen men bara ett tips  När det gäller inkörning så körde jag med slideshow med RGB bilder när jag inte tittade på den, och overscan på vanligt tv tittande förutom film.
Postad 17 januari 2014 - 17:46
Unregisterede2b4eaab
-
Unregisterede2b4eaab
-
Lärjunge
-
-
372 inlägg
Jag måste erkänna att jag allt mer börjar förstå och se tvns briljans!
Postad 17 januari 2014 - 18:38
MiWa
-
MiWa
-
Lärjunge
-
-
399 inlägg
Hur ser man när en 55VT60 är tillverkad?
Någon? Har ju sett att folk snackar om vilket datum tv'n är tillverkad, men har själv inte hittat var den infon finns..
Postad 17 januari 2014 - 18:39
Almighty
-
Almighty
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Jag slog äntligen till på 55VT60 hos Elgiganten. Den blir levererad om några dagar så jag får njuta av min Pioneer Kuro i några dagar till. Hoppas jag gjorde ett klokt val.  Jag nämnde att Panasonic slutar tillverka Plasma nu till Elgiganten försäljaren och han sa att jag har fel. Han sa att de slutar endast tillverka ST modellen och de andra billiga serierna men däremot fortsätter de tillverka highend modellerna som VT och ZT serien ett tag till. Jag frågade om han var helt säker på detta och det var han. Hans kollega höll med honom. Undrar var de fått sin info från? Jag såg att deras demo ex av VT60n hade en svag inbränning från menyerna, man såg konturerna av texten "bildinställingar". Det gjorde mig orolig då min Pioneer aldrig haft det mnsta problemet med sånt även när jag tittat på samma kanal med en stor logga i timmar. Kan inte fatta hur Pioneer íngenjörerna lyckades med en sån fantastisk apparat för så många år sen och att konkurrenterna år 2014 fortfarande har såna enkla problem i sina highend modeller. Helt jäv*la otroligt! Får se hur mitt exemplar är, orkar bara inte lämna tillbaka en sån stor apparat på öppet köp då det är ett hel*vete att transportera en sån bjässe. Om jag inte är nöjd så får nån här köpa min TV.
Postad 17 januari 2014 - 18:50
porch123
-
porch123
-
Veteran
-
-
1 954 inlägg
Någon? Har ju sett att folk snackar om vilket datum tv'n är tillverkad, men har själv inte hittat var den infon finns..
Varför vill man veta vilket datum tvn är tillverkad? /Fredrik
Postad 17 januari 2014 - 18:57
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3 696 inlägg
Varför vill man veta vilket datum tvn är tillverkad?
/Fredrik
Är övertygad om att båda dessa frågor besvaras genom att använda sökfunktionen
Postad 17 januari 2014 - 18:58
MiWa
-
MiWa
-
Lärjunge
-
-
399 inlägg
Varför vill man veta vilket datum tvn är tillverkad?
/Fredrik
För å se om den har fläkt-fixen. Nu tror jag ju inte att den är så gammal att den inte hunnit få det fixat, men det skadar ju inte å kolla. Och vad jag läst är det svårt att rent optiskt se om den är fixad eller ej, men mha av datumet kan man se om fixats redan i fabriks.
Postad 17 januari 2014 - 19:02
porch123
-
porch123
-
Veteran
-
-
1 954 inlägg
För å se om den har fläkt-fixen.
Jaha, då är jag med. /Fredrik
Postad 17 januari 2014 - 19:24
mrdollar
-
mrdollar
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
December 2013 var sista tillverkningsmånaden för Panasonic Plasma och försäljningen slutar 31 mars 2014 http://panasonic.net.../en131031-1.pdf
Postad 17 januari 2014 - 20:50
Libell
-
Libell
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Jag nämnde att Panasonic slutar tillverka Plasma nu till Elgiganten försäljaren och han sa att jag har fel. Han sa att de slutar endast tillverka ST modellen och de andra billiga serierna men däremot fortsätter de tillverka highend modellerna som VT och ZT serien ett tag till. Jag frågade om han var helt säker på detta och det var han. Hans kollega höll med honom. Undrar var de fått sin info från?
Haha, usel koll eller bara skitsnack från deras sida.
Postad 17 januari 2014 - 22:36
amuZed
-
amuZed
-
Amatör
-
-
61 inlägg
För å se om den har fläkt-fixen. Nu tror jag ju inte att den är så gammal att den inte hunnit få det fixat, men det skadar ju inte å kolla. Och vad jag läst är det svårt att rent optiskt se om den är fixad eller ej, men mha av datumet kan man se om fixats redan i fabriks.
Efter vilket datum ska den vara tillverkad för att ha "fläkt-fixen" då? Bytte min 55w905 idag mot en 55VT60 med leverans om några dagar, hoppas att jag blir nöjd med denna nu. Stod inte ut med det ojämna ljusgenomsläppet på Sonyn och jag fick inte byta till en annan likadan då säljaren menade på att det inte var fel på min tv eftersom deras visningsexemplar visade samma fenomen. Sjukt att de tycker att det är okej att ha en ljus fläck som till och med syns igenom de svarta kanterna när man ser på film.
Redigerat av amuZed, 17 januari 2014 - 22:36.
Postad 17 januari 2014 - 22:45
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3 696 inlägg
Haha, usel koll eller bara skitsnack från deras sida.
En säljare? På ElGiganten? Som inte har full koll? Kan inte vara möjligt!
Postad 17 januari 2014 - 23:21
MiWa
-
MiWa
-
Lärjunge
-
-
399 inlägg
Efter vilket datum ska den vara tillverkad för att ha "fläkt-fixen" då? Bytte min 55w905 idag mot en 55VT60 med leverans om några dagar, hoppas att jag blir nöjd med denna nu. Stod inte ut med det ojämna ljusgenomsläppet på Sonyn och jag fick inte byta till en annan likadan då säljaren menade på att det inte var fel på min tv eftersom deras visningsexemplar visade samma fenomen. Sjukt att de tycker att det är okej att ha en ljus fläck som till och med syns igenom de svarta kanterna när man ser på film.
Enligt denna sida ( http://www.avsforum....duction-numbers) så är enheter som är tillverkade efter juli fixade på fabriken, så det "borde" ju inte finnas några icke-fixade till försäljning nu längre, utan endast nyare och därmed fixade enheter.
Postad 18 januari 2014 - 10:00
sohe
-
sohe
-
Användare
-
-
175 inlägg
Enligt denna sida (http://www.avsforum....duction-numbers) så är enheter som är tillverkade efter juli fixade på fabriken, så det "borde" ju inte finnas några icke-fixade till försäljning nu längre, utan endast nyare och därmed fixade enheter.
Enligt dokument som är postade på AVForums http://www.avforums....1775475/page-40 är det enheter med serienummer lägre än **-343**** som inte har fixen från fabrik. Jag fick i förra veckan fläktfixen gjord av tekniker på min 60ZT60 med serienummer **-335****. Den var inköpt så sent som för tre veckor sedan. Fläktfixen gjorde i alla fall ganska stor skillnad på min TV. Den är inte knäpptyst, men ljudet från fläktarna är nu lägre och jämnare, tidigare var det ett outhärdligt pulserande ljud.
Postad 18 januari 2014 - 11:50
MiWa
-
MiWa
-
Lärjunge
-
-
399 inlägg
Enligt dokument som är postade på AVForums http://www.avforums....1775475/page-40 är det enheter med serienummer lägre än **-343**** som inte har fixen från fabrik.
Jag fick i förra veckan fläktfixen gjord av tekniker på min 60ZT60 med serienummer **-335****. Den var inköpt så sent som för tre veckor sedan.
Fläktfixen gjorde i alla fall ganska stor skillnad på min TV. Den är inte knäpptyst, men ljudet från fläktarna är nu lägre och jämnare, tidigare var det ett outhärdligt pulserande ljud.
Jamen då så! Då var den saken utredd, kanon! En annan fundering, går det att göra nåt åt buzzing? Läste nåt om att justera spänningen, men det låter lite väl att ha en massa extraprylar för å få bukt med det. Men det kanske inte finns nåt annat sätt?
Postad 18 januari 2014 - 18:02
Unregisterede2b4eaab
-
Unregisterede2b4eaab
-
Lärjunge
-
-
372 inlägg
Jag var ju lite skeptisk först och tyckte min 5 år gamla plasma som jag bytte ut hade fruktansvärt bra bild, det hade den, men det går ändå inte jämföra med denna, en helt annat typ av bild, jag har hunnit testa lite mer nu, mestadels ps4 och blueray och dessutom pillat lite med lite inställningar och på riktigt så tror jag att jag är kär i tvn, herregud vilken bild, och ljudet är dessutom bland det bättre jag någonsin hört från en plattv. Jag är ointresserad av allt som har med smarttv att göra, men är man intresserad av sådant finns det ju en del att hämta här. Värt att poängtera hur bra appen fungerar så man kan styra tvn med tfn eller surfplatta, sjukt smidigt.
Jag ville mest kika in såhär på lördagseftermiddagen och säga; om du har minsta sug efter denna tv och funderar på att slå till så gör det, senast imorgon för då går ju elgigs erbjudande ut, sen vet vi ju inte alls vad som sker, i måndags hade de +100 i lager nu står det +50.
Jag tror mao inte vi har så många kvar till salu i detta avlånga rike.
Postad 18 januari 2014 - 18:27
Almighty
-
Almighty
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Jag var ju lite skeptisk först och tyckte min 5 år gamla plasma som jag bytte ut hade fruktansvärt bra bild, det hade den, men det går ändå inte jämföra med denna, en helt annat typ av bild, jag har hunnit testa lite mer nu, mestadels ps4 och blueray och dessutom pillat lite med lite inställningar och på riktigt så tror jag att jag är kär i tvn, herregud vilken bild, och ljudet är dessutom bland det bättre jag någonsin hört från en plattv. Jag är ointresserad av allt som har med smarttv att göra, men är man intresserad av sådant finns det ju en del att hämta här. Värt att poängtera hur bra appen fungerar så man kan styra tvn med tfn eller surfplatta, sjukt smidigt.
Jag ville mest kika in såhär på lördagseftermiddagen och säga; om du har minsta sug efter denna tv och funderar på att slå till så gör det, senast imorgon för då går ju elgigs erbjudande ut, sen vet vi ju inte alls vad som sker, i måndags hade de +100 i lager nu står det +50.
Enligt el gigantens säljare så ska VT och ZT serierna fortsätta tillverkas ett tag till. De var helt säkra på sin sak dessutom.
Postad 18 januari 2014 - 19:13
amuZed
-
amuZed
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Enligt säljaren i min butik så finns det inga VT60 kvar i Elgigantens centrallager utan det finns bara kvar i butikernas egna lager. Så snart skulle den inte gå att gå få tag på längre eftersom det är en utgående modell. Så vill man ha ett exemplar så är det nog hög tid nu.
Postad 18 januari 2014 - 19:24
Almighty
-
Almighty
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Enligt säljaren i min butik så finns det inga VT60 kvar i Elgigantens centrallager utan det finns bara kvar i butikernas egna lager. Så snart skulle den inte gå att gå få tag på längre eftersom det är en utgående modell. Så vill man ha ett exemplar så är det nog hög tid nu.
Ja det var exakt det jag trodde tills säljaren i en sthlms butik sa att det kommer komma fler leveranser av VT60 eftersom Pana fortsätter tillverka dem ett tag till. Men jag tvivlar starkt på att han vet vad han snackar om. Tyckte jag såg nånstans att Pana stänger sista fabriken den 31:a mars. Sen är frågan när sista exemplaret tillverkas.
Postad 18 januari 2014 - 19:30
Unregistered95f71e28
-
Unregistered95f71e28
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Sådär! Hämtade hem min sprojlarns nya 55VT60 idag, kopplade i den och njöt...... i 20 min sen dog TVn och startade inte längre, 7 röda blinkningar, paus för att sedan blinka 7 ggr igen. Gick inte att starta upp igen trots många försök.
Så det var bara att koppla i min gamle trotjänare G10 igen.. Får se hur detta ska lösa sig .
Postad 18 januari 2014 - 19:42
Almighty
-
Almighty
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Sådär! Hämtade hem min sprojlarns nya 55VT60 idag, kopplade i den och njöt...... i 20 min sen dog TVn och startade inte längre, 7 röda blinkningar, paus för att sedan blinka 7 ggr igen. Gick inte att starta upp igen trots många försök.
Så det var bara att koppla i min gamle trotjänare G10 igen.. Får se hur detta ska lösa sig .
Oj din stackare. Fyfan vilken taskig kvalite på Pana plasma. Snacka om att döda ens lycka och entusiasm när sånt händer. Du borde bli kompenserad för det.
Postad 18 januari 2014 - 21:53
ESAFESA
-
ESAFESA
-
Forumräv
-
-
750 inlägg
Säljare kan säga vad dem vill  jag har rätt!
Jag vet själv att man oftast väntar tills en TV blir så billig som möjligt, därför ville jag varna alla att väntan är över
55 VT60 15000
65 VT60 24000
60 ZT60 30000
så kommer det se ut
sedan kan någon liten firma som hembiobutiken eller så ha någon kvar och sänka priset sedan,,, men dessa priser ovan är de som kommer gälla.
Postad 18 januari 2014 - 22:35
Unregistered95f71e28
-
Unregistered95f71e28
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Jag citerar min egen text för har lite funderingar nu efter det här. Jag vill fortfarande ha en ny TV, känner mig väldigt opeppad på en ny Panasonic efter det som hände, efter lite googlande så är det tydligen ett rätt vanligt fel.. Nu hade jag ju tur i oturen att det hände direkt, säg att det skulle hända efter 1 år då garantin gått ut? Men å andra sidan så måndagsexemplar finns väl alltid oavsett märke och apparaterna kan alltid gå sönder. Så frågan är nu om jag ska ge Panasonic en chans till eller gå över till ett annat märke? Nu skriver jag ju iofs en tråd fylld av Panasonic fanboys så kanske inte är rätt ställe att fråga på.
Redigerat av Unregistered95f71e28, 18 januari 2014 - 22:37.
Postad 18 januari 2014 - 23:02
Unregistered8f84b172
-
Unregistered8f84b172
-
Användare
-
-
173 inlägg
Har läst på något forum att man bör ge TV:n ett antal timmar för att uppnå rumstemperatur efter transport innan man drar igång den. Något om att det bildas kondens efter kall bil, varmt rum. Om påståendet har relevans vet jag inte...
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Vy från dörr med ny soffa
DPC
2025-05-07 10:19:58
-
Rad 1 och 2
DPC
2025-05-07 10:17:56
-
Soffa till salongens andra rad
DPC
2025-05-07 10:03:29
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|