* Officiell Tråd - Ino Audio piP, pi60 *
5759 svar till detta ämne
Postad 28 August 2010 - 11:05
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Ett sånt rum är drömmen! Där skulle jag få plats att stapla vintageprylar.
Snygga högtalare också.
Fram tills dess är det en kompromiss mellan inredning att trivas i när
stereon är avslagen och någorlunda välljud när den är igång.
När rummet finns söker jag kunskapen om det så är på faktiskt.se
eller andra forum. Bortkastat innan dess. Teflonhjärna här.
Redigerat av Bongo_Mongo, 28 August 2010 - 11:09.
Postad 28 August 2010 - 19:03
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Fast det är ju ganska generalliserat sagt. Det beror helt på hur rummet ser ut. Öhman har ju gjort många rum av varierande slag. 
Ett exempel:
Har fått lite svar utav han på Component nu, det är mera gjort med rummet än man först tror på bilden man ser. Basabsorbenter finns, diffusorer i taket osv. Men det typiska man annars ser ihop med ino´s saker är den där gråa toppiga skumgummi liknade sakerna.
Postad 28 August 2010 - 19:15
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Mmm jo, var precis därför jag länkade till den där bion.
Det går att göra på många sätt. Men om man vill ha de allra bästa förutsättningarna även för bild. Ja då ska det ju vara svart som ett sotararsle på golv väggar och tak
Postad 28 August 2010 - 19:27
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Har fått lite svar utav han på Component nu, det är mera gjort med rummet än man först tror på bilden man ser. Basabsorbenter finns, diffusorer i taket osv.
Men det typiska man annars ser ihop med ino´s saker är den där gråa toppiga skumgummi liknade sakerna.
beror ju på om man lägger vikt vid utsendet också Jag vill inte ha någon "Ino grotta" hemma hos mig sedan, men det ska vara i stil med ett "vanligt" vardagsrum med MYCKET dålda åtgärder snyggt och stilrent ska det vara annars går det inte för sig... anledningen till att det ser ut som det gör nu hemma hos mig är att jag inte ska bo här för evigt och inte ha ett rum som tillåter något som helst fixande av akustiken. Så oavsett vad man försöker göra så är det bara provisoriskt... Men så fort jag får något vettigare och när jag känner att "här kan jag bo" då hjäflar blir det fixi fixi ! Mmm jo, var precis därför jag länkade till den där bion.
Det går att göra på många sätt. Men om man vill ha de allra bästa förutsättningarna även för bild. Ja då ska det ju vara svart som ett sotararsle på golv väggar och tak 
jepp om man ska ha ett dedikerat biorum
Postad 28 August 2010 - 19:35
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
om man ska ha ett dedikerat biorum 
OM!!!  Det är ett ett krav man godkänner när man registrerar sig här att det är det slutgiltiga målet
Postad 28 August 2010 - 20:03
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Du är en man med vett och sans, Dvd-ai. Respekt!
Postad 29 August 2010 - 00:37
micke n
-
micke n
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Håller INTE med. Men tanke på att det finns mängder av felmonterande högtalare så ser jag stora fördelar att köpa dom klara med. Då är dom rätt ihopsatta och uppmätta. Det är inte fel i filter, dämpningen sitter fel, inte täta runt elementen mm. Såklart kan man sätta ihop det själv på bra och korrekt sätt men JAG skulle ge mycket mindre för ett par beg Ino om han själv satt ihop det. Jag vet om ett par i14 som varit hos flera ägare utan att någon visste om fel i filtret som skapa klart sämre ljud.
Det är faktiskt lite lustigt att Ingvar är så mån om att högtalarna ska låta så rätt och man ska förstå hur han tänkt osv. Men sen skickar han med en bygginstruktion som är så svår att förstå att många gör fel. Rimmar lite illa tycker jag.
Postad 29 August 2010 - 20:52
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
OM!!!

Det är ett ett krav man godkänner när man registrerar sig här att det är det slutgiltiga målet 
Oj, viste inte det va på det viset... Men då är dtet bäst jag genast säger upp mig då ! Du är en man med vett och sans, Dvd-ai. Respekt!
Danke, och som ser fram mot att titta över ute på Ingarö vid tillfälle Det är faktiskt lite lustigt att Ingvar är så mån om att högtalarna ska låta så rätt och man ska förstå hur han tänkt osv. Men sen skickar han med en bygginstruktion som är så svår att förstå att många gör fel. Rimmar lite illa tycker jag.
Jo, men beskrivningarna är inte "svåra", en del detaljer är inte helt klockrent formulerade/beskrivna, men allt som allt tycker jag det är glasklart vad som gäller eller inte utifrån dom beskrivningar men får med. Det gäller ju också att man som "montör" har vissa förkunskaper så att man kan tolka beskrivningen rätt och sedan också montera rätt. Menar, det är ju lite tanken att om man köper dom i byggsats så förutsätts att man har kompetens att montera ihop dom, alternativt ta hjälp med monteringen. den vanligast är att det blir problem vid monteringen av filter... förstår din åsikt, men den är ju samtidigt lite missriktad också tycker jag jag skulle vilja dela upp den på lika mycket båda köpare som säljare (Ingvar i det här fallet) sedan så är det ju så att han vill att alla ska förstå vad han tycker/tänker och hur han tagit fram sina konstruktioner m.m. och han vill ju naturligtvis att alla hans högtalare ska ges förutsättningarna att prestera sitt bästa. Men problemet är ju det att han omöjligt kan kontrollera alla som köper om dom har kompetens nog att montera ihop högtalaren. Han vet om detta problem, men att några misslyckas med att montera ihop rätt, det är dock (som jag fattat av det han skrivit) inget han tycker är skäl nog för att alla andra (klart överlägsen majoritet) inte ska ges möjligheten att köpa hans högtalare. alternativet är att han bara säljer färdiga och då till det betydligt högre priset, men han verkar inte tycka det vore en "bra" lösning på problemet. Jag tycker att om man vet med sig att man inte har helt koll på monteringen så ska man inte göra den själv, det är den lättaste och bästa lösningen
Postad 30 August 2010 - 10:02
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Nu blire profundusX-4 i hemmet till helgen. Har ett cr80es på långlån hemma nu också och det undanröjde alla tvivel om att filter är onödigt när man ändå delar i receivern. Sen är en till sak på gång, men det dröjer lite och därför suger jag lite på den karamellen.
Postad 30 August 2010 - 10:11
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Postad 31 August 2010 - 15:56
Purre
-
Purre
-
Forumräv
-
-
609 inlägg
 Så där ja
Postad 31 August 2010 - 16:27
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Postad 31 August 2010 - 16:47
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Postad 31 August 2010 - 16:54
Purre
-
Purre
-
Forumräv
-
-
609 inlägg
Purre: Då ses vi då.
Så trevligt  Lämnade ledighetsansökan idag på jobbet också för den 7 samt 8 dec. Så då får man se vad som händer i övrigt. Jag tog förövrigt den sista platsen också utav de 8 som finns tillgängliga.
Redigerat av Purre, 31 August 2010 - 17:46.
Postad 01 September 2010 - 07:25
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg

Så där ja 
Så trevligt Lämnade ledighetsansökan idag på jobbet också för den 7 samt 8 dec. Så då får man se vad som händer i övrigt. Jag tog förövrigt den sista platsen också utav de 8 som finns tillgängliga.
Ahhaa! tippar på att du ska ner i en källare
Postad 01 September 2010 - 15:39
Purre
-
Purre
-
Forumräv
-
-
609 inlägg
Jupp ska jag  Såg den då jag hämtade mina piPs i början på Juli men det var dåligt med ljud då men ja det lär det bli mer utav då i december 
Sen återstår det att se vad man får för dumma idéer efter det besöket också... Kan man aldrig veta
Postad 02 September 2010 - 07:51
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
 pi60s...
Postad 02 September 2010 - 07:59
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Och ett gäng A2,or
Postad 02 September 2010 - 08:31
Purre
-
Purre
-
Forumräv
-
-
609 inlägg
Tankarna i dagläget går iaf mot pi60. Signatur eller inte okänt, är en hel del pengar i skillnad på priset iaf.
A2:or är inget jag har i tankarna utan tänkte börja med stereo som jag kör i dagsläget  Ska jag börja med surround så blir det en del merkostnader förutom högtalare. Saknar förstärkare till det och sen akustisktsätt blir det en del pengar då. Sen lär det isf också bli färdiglackade då IÖ inte tar något överpris för det enligt mig. Visst mina piPs blev lackade gratis men vet inte om dom blir så glada då man kommer med golvhögtalare samt osäker på att dom får plats i ugnen.
Delat system är jag inte så inne på i dagsläget då jag inte kan möblera med basmoduler så som jag bor samt att mina grannar kanske inte vill att jag ska äga basmoduler  Redan nu med mina piPs så låter det en del ut i trapphuset allt som oftast då jag är hemma
Men ja man får se hur det blir helt enkelt.
Redigerat av Purre, 02 September 2010 - 08:33.
Postad 02 September 2010 - 09:18
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Får man fråga var i landet du är placerad Purre?
Postad 02 September 2010 - 09:29
Purre
-
Purre
-
Forumräv
-
-
609 inlägg
Klart du får  Katrineholm så tidigare bodde jag 6 mil ifrån dig
Postad 05 September 2010 - 20:54
Unregistered2ef9a1b1
-
Unregistered2ef9a1b1
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
pi 60 har naturligtvis en rejält större prislapp men här börjar vi snacka om fullregisterhögtalare. Priset ligger runt 12000kr i obehandlad låda. Tyvärr tar det ett tag innan man får dem levererade men de kan det vara värt. Du kan välja om du vill ha dem i olika träslag eller helt råa. Dvs ingen behandling alls = ren mdf. Sen kan du t.e.x. själv måla eller fanera dem. Priset blir betydligt billigare om du kan själv kan färdigställa dem. Visst det är lite pyssel men om du är duktig med penslen så kan det bli riktigt bra.
Högtalarna går bara att köpa i Stockholm och du är tvungen att åka dit för en provlyssning. Han säljer inga högtalare utan att du först har lyssnat på dem. Detta är dock bra för ingen vill sälja eller köpa något ohört eller osett.
mvh Leif B
Ligger priserna fortfarande på denna nivån eller ligger priset på 20-40k numera?
Postad 05 September 2010 - 23:38
spuj
-
spuj
-
Forumräv
-
-
547 inlägg
Är det någon som har en idé om vad minimi-måtten är på en prof x-låda när man ser till bredd och djup? Alltså, hur bred behöver lådan vara för att man ska kunna fräsa ur för/montera elementet samt hur djup behöver lådan vara för att elementet/dämpning skall få plats.
Postad 06 September 2010 - 04:31
Unregistered1728
-
Unregistered1728
-
Mästare
-
-
2761 inlägg
Ligger priserna fortfarande på denna nivån eller ligger priset på 20-40k numera?
22600kr i rå mdf montera får man göra själv
Postad 06 September 2010 - 06:44
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Ungefär 30k för pi60 om du vill ha dem färdiga i något snyggt fanér.
Postad 06 September 2010 - 07:13
Sisko
-
Sisko
-
Lärjunge
-
-
297 inlägg
Den stora anledningen till skillnaden i pris ovan är den uppgradering som gjordes av pi60 2006. Och för att förtydliga prisbilden så gissar jag att hassesolo:s pris är fanerad låda men fortfarande i monteringssats. För per prislista 2010-1 så kostar färdigmonterade pi60 34400kr i industrilack. För faner så får man lägga till lite till.
Postad 06 September 2010 - 07:44
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Den stora anledningen till skillnaden i pris ovan är den uppgradering som gjordes av pi60 2006. Och för att förtydliga prisbilden så gissar jag att hassesolo:s pris är fanerad låda men fortfarande i monteringssats. För per prislista 2010-1 så kostar färdigmonterade pi60 34400kr i industrilack. För faner så får man lägga till lite till.
+1
Postad 06 September 2010 - 20:15
Unregistered2ef9a1b1
-
Unregistered2ef9a1b1
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Är där någon Ino-ägare som bor runt Göteborg, Skåne, Halland som kan tänka sig låta en annan provlyssna?
Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 07 September 2010 - 18:26.
Postad 06 September 2010 - 21:27
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Har du vägarna förbi karlstad så är du välkommen.
Postad 07 September 2010 - 07:57
pgm_johansson
-
pgm_johansson
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Tankarna i dagläget går iaf mot pi60. Signatur eller inte okänt, är en hel del pengar i skillnad på priset iaf. A2:or är inget jag har i tankarna utan tänkte börja med stereo som jag kör i dagsläget Ska jag börja med surround så blir det en del merkostnader förutom högtalare. Saknar förstärkare till det och sen akustisktsätt blir det en del pengar då. Sen lär det isf också bli färdiglackade då IÖ inte tar något överpris för det enligt mig. Visst mina piPs blev lackade gratis men vet inte om dom blir så glada då man kommer med golvhögtalare samt osäker på att dom får plats i ugnen. Delat system är jag inte så inne på i dagsläget då jag inte kan möblera med basmoduler så som jag bor samt att mina grannar kanske inte vill att jag ska äga basmoduler Redan nu med mina piPs så låter det en del ut i trapphuset allt som oftast då jag är hemma 
Men ja man får se hur det blir helt enkelt.
Du får räkna med en hel del extra leveranstid för lackningen, även om det förhoppningsvis inte är lika illa som fanér (minst 6 månader). Ingvars snickare jobbar visst långt ifrån heltid, och tämligen sporadiskt, fick jag intryck av. Apropå surround så fungerar det utmärkt med ett gäng a1 till pi60, om man inte ska använda extrema ljudnivåer. Jag är oerhört imponerad över hur trevligt 5.1-musik (SACD) är med pi60+6st a1. Har iofs bara en skiva med sådant material (Sara K. - Made in the shade), men jag blev klart intresserad av att kolla upp mer dylikt. Träligt att börja hantera skivor igen, dock...
Postad 07 September 2010 - 11:26
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Det blir till att spara Är det någon Ino-ägare som bor runt Göteborg, Skåne, Halland som kan tänka sig låta en annan provlyssna? (Eller i alla fall inom 3 timmars restid) Behöver den motivationen som endast kommer genom att lyssna live. Själv är jag Halmstadbo.
Kör du #### fort till Stockholm så kanske det tar 3 timmar .. .. . Då är du såklart välkommen att lyssna hos mig med....
Postad 07 September 2010 - 12:03
Nahaz
-
Nahaz
-
Beroende
-
-
1349 inlägg
Det blir till att spara Är det någon Ino-ägare som bor runt Göteborg, Skåne, Halland som kan tänka sig låta en annan provlyssna? (Eller i alla fall inom 3 timmars restid) Behöver den motivationen som endast kommer genom att lyssna live. Själv är jag Halmstadbo.
Du kan provlyssna hos mig i Malmö med och utan moduler, men jag har precis flyttat så det tar ett tag till innan rummet är redo.
Postad 07 September 2010 - 16:16
Purre
-
Purre
-
Forumräv
-
-
609 inlägg
Du får räkna med en hel del extra leveranstid för lackningen, även om det förhoppningsvis inte är lika illa som fanér (minst 6 månader). Ingvars snickare jobbar visst långt ifrån heltid, och tämligen sporadiskt, fick jag intryck av.
Apropå surround så fungerar det utmärkt med ett gäng a1 till pi60, om man inte ska använda extrema ljudnivåer. Jag är oerhört imponerad över hur trevligt 5.1-musik (SACD) är med pi60+6st a1. Har iofs bara en skiva med sådant material (Sara K. - Made in the shade), men jag blev klart intresserad av att kolla upp mer dylikt. Träligt att börja hantera skivor igen, dock...
Jo vet att det drar ut på tiden om man vill ha lackat dock så är det smidigaste sättet att få dom lackade. Osäker på om jag kan lämna till samma ställe som jag lämnade mina piPs. Hmm A1 fungerar säkerligen utmärkt men mycket vill ha mer heter det samtidigt. Men iaf så får jag ta och börja med ett par pi60 iaf. Surround är jag inte säker på om det kommer bli av överhuvudtaget.
Postad 08 September 2010 - 19:45
jontah
-
jontah
-
Rookie
-
9 inlägg
Hej!
Jag är på jakt efter ett par studiomonitors.
Har hört mycket gott om ADAM A7 och INO AUDIO PIP.
Är det någon som säljer så återkom gärna med uppgifter + pris till mig. Är EXTREMT intresserad av dem!
Ser gärna att du bor i Stockholm.
Får jag dem för runt 5000kr så klipper jag till direkt.
Fräscha och inga skador på dem är ett krav.
Kontakta mig på tel: 0707124454
eller [email protected] (mail eller MSN)
Vänliga hälsningar,
Jonatan Brager Sidén
0707124454
[email protected]
Tack!
Postad 09 September 2010 - 08:17
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Ha det bra, avreggar mig från forat på grund av en kombination av att jag är totalt utleee på snacket om Ino, och samtidigt så lägger jag ner för mycket tid av mitt liv/ för mycket ennergi av mig själv den skiten. Jag säger här med att MHB är inte av intresse för mig, känner inte att jag får ut något av att hänga här alls, så nu lämnar jag detat helt.
Profilen på Faktiskt är kvar tills vidare så man kan kontakta mig där, eller på Tele/Mail för dom som har den.
mvh//David
Postad 09 September 2010 - 08:45
gsson
-
gsson
-
Beroende
-
-
1271 inlägg
Varför är det vissa som tycker att den stora skillnaden mellan exvis pi60/i14 o pi60s/i16s är diskanten?
Enligt manifestet så är det ju SAMMA diskant?  eller har jag missat något i ett nyare manifest?
Postad 09 September 2010 - 09:15
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Varför är det vissa som tycker att den stora skillnaden mellan exvis pi60/i14 o pi60s/i16s är diskanten? Enligt manifestet så är det ju SAMMA diskant? eller har jag missat något i ett nyare manifest?
Är, vad jag läst/hört (ur dubbel bemärkelse..  ), inte samma diskant.
Postad 09 September 2010 - 10:21
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Det är inte samma diskant.pi60-diskanten heter Ino-T11m och kostar 3895 kr/st. pi60s-diskanten heter Ino-T11mx och kostar 4900 kr/st.
Postad 09 September 2010 - 10:51
gsson
-
gsson
-
Beroende
-
-
1271 inlägg
ok, gyt
läste i mitt gamla manifest att det var samma diskant.
Det är inte bara selekteringen som skiljer då?
Får väl läsa i det nya manifestet som ska komma nu snart, eller har det redan blivit utskickat?
Postad 09 September 2010 - 10:53
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
ok, gyt läste i mitt gamla manifest att det var samma diskant. Det är inte bara selekteringen som skiljer då? Får väl läsa i det nya manifestet som ska komma nu snart, eller har det redan blivit utskickat?
Finns det i digital form och hur får en icke-Ino-it tag i det?
Postad 09 September 2010 - 11:00
Unregistered9d9405bb
-
Unregistered9d9405bb
-
Forumräv
-
-
663 inlägg
Finns det i digital form och hur får en icke-Ino-it tag i det? 
+1
Postad 09 September 2010 - 11:18
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
ok, gyt läste i mitt gamla manifest att det var samma diskant. Det är inte bara selekteringen som skiljer då? Får väl läsa i det nya manifestet som ska komma nu snart, eller har det redan blivit utskickat?
Nej, då skulle inte modellbeteckningen skilja. Edit: Eller vänta, nu känner jag mig inte lika säker längre. Jag var säker på att det var en något annorlunda modell, men det kanske bara är selekteringen? Å andra sidan känns det konstigt att köpa diskanterna styckvis om de är selekterade, för det lär ju ske parvis. Finns det i digital form och hur får en icke-Ino-it tag i det? 
För att få tag i manifestet skickar man ett e-brev till [email protected] och väntar tålmodigt.
Redigerat av shifts, 09 September 2010 - 11:53.
Postad 09 September 2010 - 13:57
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
För att få tag i manifestet skickar man ett e-brev till [email protected] och väntar tålmodigt.
Tackar!  Jag hörde av mig dit tidigare i sommar, men inte fått något svar. Men då vet jag att det är rätt adress i alla fall.
Postad 09 September 2010 - 15:07
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Tackar! 
Jag hörde av mig dit tidigare i sommar, men inte fått något svar. Men då vet jag att det är rätt adress i alla fall.
Är man genuint intresserad av att köpa något, och är snäll och trevlig mot andra forummedlemmar, så får man det mailat till sej...
Postad 15 September 2010 - 15:27
Unregistered84990341
-
Unregistered84990341
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Vilka baslådor rekommenderas till PIP?
Jag är endast intresserad av musik ... inget surround!
Postad 15 September 2010 - 15:31
Unregistered9d9405bb
-
Unregistered9d9405bb
-
Forumräv
-
-
663 inlägg
Vilka baslådor rekommenderas till PIP?
Jag är endast intresserad av musik ... inget surround!
profundusP-2 är väll tänkta att passa dessa?
Postad 15 September 2010 - 15:53
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Är man genuint intresserad av att köpa något, och är snäll och trevlig mot andra forummedlemmar, så får man det mailat till sej... 
Visste inte att forumet hade någon koppling med Ino?
Postad 15 September 2010 - 16:05
Purre
-
Purre
-
Forumräv
-
-
609 inlägg
P-2 eller X-2 är rekommenderat.
Postad 15 September 2010 - 16:08
Blixten_no1
-
Blixten_no1
-
Lärjunge
-
-
408 inlägg
om man står ut med prof x storleken och har pengar till dom så tycker jag man ska välja dom före prof p.
prof x går ju bra mycke djupare i frekvens, så om man lyssnar på bastung musik så är prof x bra grej.
Postad 16 September 2010 - 02:07
Criill
-
Criill
-
Användare
-
-
107 inlägg
Ja, du säger ju att jag inte kommer undan ett utlåtande av den nya placeringen av i32s så här kommer den. 
Jag tar det från början för dom som inte har varit hemma hos brorsan. Han har ett bio/musikrum ritat av Ingvar. Tidigare i somras så fick han hem sina i32s i en vacker mahognyfanér. Eftersom både Tobias (brorsan) och jag är helt körda när det gäller lödning så bjöd vi upp den mycket trevliga och sympatiska DVD-ai för att ge oss en hjälpande hand med monteringen. Efter en varm bilresa, några kalla och lite sömn så var högtalarna färdiga och stod och spelade för fullt inne i rummet.
Det första som spelades var Rage Against The Machine - Take The Power Back. Jag var helt såld! Vilken dynamik! Jag hade aldrig hört något liknande. När jag lyssnat på den låten förut i andra anläggningar så har det låtit bra rent tonalt men jag har aldrig upplevt alla nyanser som nu plockades fram i låten. Baskagge och virvel hamrades in i bröstet. Jag kom på mig själv flera gånger under kvällen att sitta med ett fånigt flin från ena örat till det andra.
Jag blev ju genast sugen på att lyssna på massa musik som jag diggar. Men inget från Miles Davis till Adam Rogers lockade dom andra två grabbarna i rummet. Efter ett tag när jag var tvungen att gå på toaletten på andra våningen i huset så känner jag hur hela golvet börjar vibrera och skåpluckor och duschkabinen började få ett eget liv och leva om som bara den. Jag förstod rätt snabbt att det var annat än kontrabas och vispar som spelades nu. 
När jag kommer ner och in i rummet igen så möts jag av DVD-ai som sitter med samma flin som jag hade tidigare under kvällen. Med en öl i ena handen och volymkontrollen i andra. Jag är inte säker på vad som spelades men det kan ha varit nånting med Sabaton (du får rätta mig om jag är ute och cyklar David). Jag vänder mig till Tobbe och ska säga att det var så behagligt att lyssna på hårdrock nu. Jag har annars haft väldigt svårt att lyssna på hårdrock på högre volymer. Men här kunde man kräma på hur starkt som helst. Det lät faktiskt bara bättre och bättre ju starkare det blev. Men när jag öppnar munnen och försöker säga det till honom så hörs det ingenting. Jag får verkligen lov att skrika för full hals för att han ska kunna höra vad jag säger, och då satt han ändå bredvid mig.
Men iaf, för att komma till den nya placeringen så sa David att han trodde att man kunde få till scenen ytterligare lite bättre. Men det skulle bli lättare sagt än gjort. För när David var där så var duken en bit ut i rummet för att en center skulle få plats bakom clearpix2 duken, i och med placeringen av duken så kunde man inte flytta ihop i32s tillräckligt mycket för att få det mytomspunna 1.18 avståndet.
Jag hade svårt att tro att scenen kunde bli bättre än den var. Den var faktiskt så bra att Tobias beslutade sig för att inte använda en center överhuvudtaget. Fantomprojiceringen av centerkanalen som i32s presterade var helt överlägset alla andra centerhögtalare jag har hört. Men vetskapen om att det möjligtvis kan bli ytterligare lite bättre scen låg och gnagde i bakhuvudet på Tobias. Så han bjöd ner mig och det var bara att ta fram sågen och riva upphängningen till duken som vi hade gjort några veckor tidigare.
Till slut så hängde iaf duken där den skulle. Efter mycket mätande, invinklande och framför allt lyssnande så stod i32s där dom skulle. Och jag måste säga att Davis ska vara stolt över sitt kunnande och sina lyhörda öron. Det blev ett helt annat djup i ljudbilden med den här placeringen. Scenen tycks även ändra på sig mer än förut beroende på vilken inspelning du lyssnar på. Det kan vara från en enorm arena till ett litet jazzhak. i32s mejslar ut ljudbilen på ett, vad jag vill tro är nästan skrämmande exakt sätt. Plus att det nu knappt finns någon sweetspot längre, det låter bra på alla platser i rummet. Man ser/hör scenen från olika håll beroende på var i rummet man sitter bara. En sak som funkar otroligt bra nu är låtar som har Q-sound, alltså 3-d ljud i sig. Ett bra exempel på det är Yello - Planet Dada (flamboyant) där ljuden verkligen "snurrar" runt omkring i rummet, en helt otrolig upplevelse! En annan låt som har liknande effekt är Imogen Heap - Hide And Seek där reverbet på hennes sång upplevs "omsluka" dig. Väldigt häftigt och fantastiskt snyggt producerat!
Det ska bli otroligt kul att få höra anläggningen när dom nya Y-4 modulerna i matchande mahognyfanér anländer. För som jag upplever det nu så är det faktiskt dom dubbla SVS PB-13ultra basarna som är den svaga länken. Missförstå mig rätt, dom är superbra och låter helt fantastiskt. Men när man parar ihop dom med så pass kapabelt sidosystem så känns det ändå som att i32s "vill mer" än vad basmodulerna mäktar med.
Om man ska sammanfatta det hela så tycker jag att i32s är en fantastisk högtalare och jag har lärt mig, tack vare David, vad otroligt viktigt det är att få till placering ordentligt. 
/Christian
Nu har han äntligen lagt upp några bilder från rummet. Jag tycker inte att bilderna gör rummet riktigt rättvisa. Duken ser t.ex inte alls ut att vara nästan 2.5m bred och den "sticker inte ut" lika mycket som på bilderna där den nästan lyser. Men ni får ju iaf ett hum om hur rummet ser ut. Hmmpz bio/musikrum/Christian
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|