Men vad kan detta berå på??..Alltså tror inte på belysningen i affären...bägge tv apparaterna, var "kalibrerade" och ändå blir det någon svart grå svärta....lite märkligt..Kan det verkligen göra så mycket på dessa två modeller, så att den ena känns klockren, men den andra känns dassig. Det borde ju varit PZ70 som skulle varit den bättre av dessa?? Alltså nu snackar vi hd material.
Varken PX70 eller PZ70 har som sagt antireflexbehandlat glas. Anledningen till att svärtan är sämre på PZ70 beror därför på någonting annat, vad vet jag ej.
Panasonic Viera TH-42PX70
(TV)
|
1
|
(137)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-37PV70
(TV)
|
1
|
(2)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-42PV70
(TV)
|
1
|
(66)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-50PV70
(TV)
|
1
|
(2)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-37PX70
(TV)
|
1
|
(22)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-50PX70
(TV)
|
1
|
(11)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-50PX700
(TV)
Rapporterad
|
1
|
(4)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-42PX74
(TV)
|
1
|
(7)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-42PV7
(TV)
|
1
|
(2)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-37PX7E
(TV)
|
1
|
(1)
|
Inga priser |
Postad 27 October 2007 - 17:37
Postad 28 October 2007 - 22:57
Men vad kan detta berå på??..Alltså tror inte på belysningen i affären...bägge tv apparaterna, var "kalibrerade" och ändå blir det någon svart grå svärta....lite märkligt..Kan det verkligen göra så mycket på dessa två modeller, så att den ena känns klockren, men den andra känns dassig. Det borde ju varit PZ70 som skulle varit den bättre av dessa?? Alltså nu snackar vi hd material.
Varken PX70 eller PZ70 har som sagt antireflexbehandlat glas. Anledningen till att svärtan är sämre på PZ70 beror därför på någonting annat, vad vet jag ej.
Kan vara det att PZ-modellerna ligger efter PX-modellen i kontrast, 1:5000 kontra 1:10000. Sitter själv och funderar på om jag ska slå till på en PX70 eller vänta till PZ-serien kommer ikapp, tycker de borde lansera lite nya modeller snart
Postad 29 October 2007 - 08:50
Kan vara det att PZ-modellerna ligger efter PX-modellen i kontrast, 1:5000 kontra 1:10000. Sitter själv och funderar på om jag ska slå till på en PX70 eller vänta till PZ-serien kommer ikapp, tycker de borde lansera lite nya modeller snart
Vore jag dig, så skulle jag satsa på en px70, kanonbild med Blu- Ray, bra bild med Boxer ,tittade på en polares LCD Fullhd, och måste säga att man gjorde nog ett bra köp.
Postad 29 October 2007 - 10:54
Vore jag dig, så skulle jag satsa på en px70, kanonbild med Blu- Ray, bra bild med Boxer ,tittade på en polares LCD Fullhd, och måste säga att man gjorde nog ett bra köp.
Jo bilden är klart bra, tänker mer på hur tv:n står sig om 1-2 år, kanske man gjorde bort sig genom att köpa lågupplöst...Man ser ju mer och mer i 720p, skaffar man BR snart kanske man ångrar sig att man bara har 1024x768..
Kanske inte gör så mycket iofs när det gäller 42"...
Postad 29 October 2007 - 20:16
Om jag kopplar in min dator genom VGA på tvn... Kommer jag kunna att kolla på HD filmer genom den anslutningen?
Postad 29 October 2007 - 21:26
Postad 29 October 2007 - 21:44
Ja, givetvis! Någon får gärna slå hål på den myten och backa upp mig.En fråga:
Om jag kopplar in min dator genom VGA på tvn... Kommer jag kunna att kolla på HD filmer genom den anslutningen?
Jag har en fråga: Vad använder ni för väggstativ till er PX70?
Postad 30 October 2007 - 09:22
Du kan med lugnt samvete köpa px70, på en 42 tums plasma är det jäkligt svårt att se en skillnad, jag fixar det inte från "normalt" titt avstånd.Vore jag dig, så skulle jag satsa på en px70, kanonbild med Blu- Ray, bra bild med Boxer ,tittade på en polares LCD Fullhd, och måste säga att man gjorde nog ett bra köp.
Jo bilden är klart bra, tänker mer på hur tv:n står sig om 1-2 år, kanske man gjorde bort sig genom att köpa lågupplöst...Man ser ju mer och mer i 720p, skaffar man BR snart kanske man ångrar sig att man bara har 1024x768..
Kanske inte gör så mycket iofs när det gäller 42"...
Postad 30 October 2007 - 11:04
Hej!Hej tänkte bara uppdatera mig om hur den inbyggda boxen funkar har det blivit bättre på dom senare (års) modellerna.... har läst lite om problemen som varit och funderar på om dom e åtgärdade på nya skärmar...lr om de finns nån uppdatering som går o göra...nån som vet??
vill ha en px70, men de ju skit om boxen inte funkar som den ska... dela med er av era åsikter
Jodå, boxen funkar utmärkt i avseendet bild, hantering av krypterade kanaler mm. Dock är EPGn snudd på obefintlig, tyvärr. Man kan endast se vad det nuvarande samt nästkommande programmet just på den kanal du tittar på handlar om. Ingen översikt över samtliga kanaler, och du måste som sagt byta kanal om du vill veta nåt om just det programmet. Plus är också att bläddringen mellan kanaler är mycket snabb, inga andra konstigheter har jag upptäckt heller. Kommer inte ihåg vilken version jag har, men det är bara att gå till uppdateringsvalet i menyn och uppdatera, så fixar det sig.
/Per
Postad 30 October 2007 - 11:22
tacksam för svar
Postad 30 October 2007 - 11:38
Postad 30 October 2007 - 14:37
Men går ju att beställa hos dom flesta, dock lev tid på ca 14 dagar.
Och japp det kommer komma nya apparater till våren men förmodligen bara Full-HD apparater.
Bara hoppas att dessa blir mkt vassare än PZ70 och PZ700.
Men det var ju samma sak när HD Ready apparaterna kom ut på marknaden första gången.
Lite försäljningsknep kan jag tro. För potentialen att göra en lika vass panel i full-HD finns redan.
Men varför börja där! då får man ju inte sälja så många apparater nästkommande år och året efter det osv.
Postad 30 October 2007 - 15:28
har själv en px70 och ett ps3, jag tycker personligen att bilden (blueray via hdmi) inte är extremt bra, den är bra men inte så hypad som alla säger. men detta kanske beror på några inställningar. hur ska jag optimera mina inställningar vid ett sådant filmtittande? allt detta snack om 24p eller 1080p/60? vart kan jag ställa in detta?
tacksam för svar
PX70 klarar inte 1080p/24, du får uppgradera till en pioneer då
Men sådant ställer du in i din ps3:a, du måste uppdatera den för att få 1080p/24 via Blue ray.
Postad 30 October 2007 - 16:06
har själv en px70 och ett ps3, jag tycker personligen att bilden (blueray via hdmi) inte är extremt bra, den är bra men inte så hypad som alla säger. men detta kanske beror på några inställningar. hur ska jag optimera mina inställningar vid ett sådant filmtittande? allt detta snack om 24p eller 1080p/60? vart kan jag ställa in detta?
tacksam för svar
PX70 klarar inte 1080p/24, du får uppgradera till en pioneer då
Men sådant ställer du in i din ps3:a, du måste uppdatera den för att få 1080p/24 via Blue ray.
nej det vet jag. men vart ställer man 1080P/60 eller 50 och allt sådant? sen om det finns någon som "kalbrerat" sin skärm som skulle kunna dela med sig utav sina inställningar
Postad 30 October 2007 - 19:24
Kalastack för svaret....Hej!Hej tänkte bara uppdatera mig om hur den inbyggda boxen funkar har det blivit bättre på dom senare (års) modellerna.... har läst lite om problemen som varit och funderar på om dom e åtgärdade på nya skärmar...lr om de finns nån uppdatering som går o göra...nån som vet??
vill ha en px70, men de ju skit om boxen inte funkar som den ska... dela med er av era åsikter
Jodå, boxen funkar utmärkt i avseendet bild, hantering av krypterade kanaler mm. Dock är EPGn snudd på obefintlig, tyvärr. Man kan endast se vad det nuvarande samt nästkommande programmet just på den kanal du tittar på handlar om. Ingen översikt över samtliga kanaler, och du måste som sagt byta kanal om du vill veta nåt om just det programmet. Plus är också att bläddringen mellan kanaler är mycket snabb, inga andra konstigheter har jag upptäckt heller. Kommer inte ihåg vilken version jag har, men det är bara att gå till uppdateringsvalet i menyn och uppdatera, så fixar det sig.
/Per
Postad 31 October 2007 - 06:44
Vore tacksam för svar.
Postad 31 October 2007 - 09:20
Ja, givetvis! Någon får gärna slå hål på den myten och backa upp mig.En fråga:
Jag har en fråga: Vad använder ni för väggstativ till er PX70?
Kan bara rekommndera att göra som denna kille. Jag har själv gjort på samma sätt och det funkar kalasbra!
Postad 31 October 2007 - 09:27
Kan lika gärna vara störningar i ditt elnät som orsakar att TVns högspänningsdel låter, din kompis tv kan låta likadant om han skulle testa sin i din lägenhet. Testa att vända på strömkontakten, ta strömmen från ett jordat uttag t.ex. i köket eller från ett annat rum med hjälp av skarvsladdar. Jag har skrivit om detta problem tidigare i tråden eftersom jag också har brummande ljud ur min TV vid vissa tidpunkter. Det är inte tvn som är felande i mitt fall utan störningar i elnätet i huset och den tystnar om jag tar strömmen från ett eluttag som ligger på en annan fas än de uttag i vardagsrummet.Jag och en polare har just köpt var sin PX70. Riktigt nöjd med TV'n. Det enda är att min låter mer än hans. Ljudet kan beskrivas som ett högfrekvent surrande. Det hörs tydligt på flera meters håll, medans man måste hålla hörat mot min polares TV för att höra samma ljud. Detta ljud kan bli rätt irriterande när man tittar med låg volym eller vid tysta scener i filmer med mera. Ska jag ta tillbaka TV'n till Expert eller är det normalt att vissa exemplar låter på detta vis?
Vore tacksam för svar.
Postad 31 October 2007 - 09:33
Ger en px/pv 70 mer reflexer än en vanlig CRT??
Absolut inte! Inte för mig i alla fall, jag hade en panasonic 29 tum med platt bildrör (så platt som det nu var 1996...) och jag upplever mindre (färre) reflexer i PV70:an. Kan iofs kanske bero på att den sitter högre upp på väggen, men det tror jag inte. Slutsats i mitt fall: Färre reflexer med ny plasma från Panasonic!
Postad 31 October 2007 - 17:59
Ger en px/pv 70 mer reflexer än en vanlig CRT??
Absolut inte! Inte för mig i alla fall, jag hade en panasonic 29 tum med platt bildrör (så platt som det nu var 1996...) och jag upplever mindre (färre) reflexer i PV70:an. Kan iofs kanske bero på att den sitter högre upp på väggen, men det tror jag inte. Slutsats i mitt fall: Färre reflexer med ny plasma från Panasonic!
Låter bra, svårt att skaffa sig en uppfattning om detta i butik.
Postad 31 October 2007 - 19:50
Förmodligen stämmer detta gott, fast jag har själv upplevt att jag nu lägger märke till reflexerna mer än när vi hade en 28" CRT. Nu sitter man ju och njuter och skärskådar bilden och då ser man den där läslampan eller stearinljuset på bordet vilket jag kan störa mig på. Till detta hör ju också att själva skärmytan är rätt mycket större än gamla TV:n.Ger en px/pv 70 mer reflexer än en vanlig CRT??
Postad 01 November 2007 - 14:37
Inte hittat ngt i servicemenyerna där man kan inaktivera detta dynamiska läge.
Har inaktiverat dynamiskasvärtan på hdmi kontakten btw.
Postad 01 November 2007 - 15:40
Ingen som har en lösning på svärtan när man kör dvi-hdmi mellan tvn och datorn? Såg Band of Brothers igår och det var helt katastrofalt dåligt. Mörka scener som innehåller en ljuskälla av ngt slag brukar ha väldiga problem med att visa korrekt svärta. Det går från svart till grådassigt och tillbaka var 5-6 sekund.
Såg transformers igår. Samma issue. Scener som var mörka, men innehöll något som var ljust, fick bilden att gå från svart -> mörkgrått/ljusgrått precis som du säger. Jäkligt störigt.
Du skriver att du inaktiverat dynamisk svärta. Hur?
Postad 01 November 2007 - 15:44
Kan lika gärna vara störningar i ditt elnät som orsakar att TVns högspänningsdel låter, din kompis tv kan låta likadant om han skulle testa sin i din lägenhet. Testa att vända på strömkontakten, ta strömmen från ett jordat uttag t.ex. i köket eller från ett annat rum med hjälp av skarvsladdar. Jag har skrivit om detta problem tidigare i tråden eftersom jag också har brummande ljud ur min TV vid vissa tidpunkter. Det är inte tvn som är felande iH mitt fall utan störningar i elnätet i huset och den tystnar om jag tar strömmen från ett eluttag som ligger på en annan fas än de uttag i vardagsrummet.Jag och en polare har just köpt var sin PX70. Riktigt nöjd med TV'n. Det enda är att min låter mer än hans. Ljudet kan beskrivas som ett högfrekvent surrande. Det hörs tydligt på flera meters håll, medans man måste hålla hörat mot min polares TV för att höra samma ljud. Detta ljud kan bli rätt irriterande när man tittar med låg volym eller vid tysta scener i filmer med mera. Ska jag ta tillbaka TV'n till Expert eller är det normalt att vissa exemplar låter på detta vis?
Vore tacksam för svar.
Har nu prövat att testa andra eluttag. Har även kopplat bort alla enheter (dvd, digitalbox, Wii) för att se om det var det som störde. Men ovasett vad jag gör så är detta ljud kvar. Har pratat med Expert's tv-service och dom sa att olika aparater låter olika, men att jag kunde lämna in den för undersökning. Dock så tar dom 600 kr ifall "allting ligger inom gränsvärdena", dvs ifall dom inte hittar något fel.
Vad göra?
Postad 01 November 2007 - 15:50
Ingen som har en lösning på svärtan när man kör dvi-hdmi mellan tvn och datorn? Såg Band of Brothers igår och det var helt katastrofalt dåligt. Mörka scener som innehåller en ljuskälla av ngt slag brukar ha väldiga problem med att visa korrekt svärta. Det går från svart till grådassigt och tillbaka var 5-6 sekund.
Såg transformers igår. Samma issue. Scener som var mörka, men innehöll något som var ljust, fick bilden att gå från svart -> mörkgrått/ljusgrått precis som du säger. Jäkligt störigt.
Du skriver att du inaktiverat dynamisk svärta. Hur?
Menade givetvis dynamiska läget på hdmi ingången.
Postad 01 November 2007 - 15:56
Och då menar du; bio, dynamisk etc?
Postad 01 November 2007 - 15:59
Har nu prövat att testa andra eluttag. Har även kopplat bort alla enheter (dvd, digitalbox, Wii) för att se om det var det som störde. Men ovasett vad jag gör så är detta ljud kvar. Har pratat med Expert's tv-service och dom sa att olika aparater låter olika, men att jag kunde lämna in den för undersökning. Dock så tar dom 600 kr ifall "allting ligger inom gränsvärdena", dvs ifall dom inte hittar något fel.
Vad göra?
Var det längesedan du köpte den? Om inte, så kan du ju bara lämna tillbaka den. Affärer som giganten, siba och expert brukar väl vara rätt generösa när det gäller öppet köp? Jag lämnade tillbaka min första PX70 till giganten för att HDMI2-porten inte fungerade. Inga problem. Fick en ny. Som jag sedan, efter 30 dagar, fick prisgaranti på och fick tillbaka några tusenlappar.
Postad 01 November 2007 - 16:04
Och då menar du; bio, dynamisk etc?
Mm
AVS forumen är ju gigantiska, men får la regga mig där och kolla...
Postad 01 November 2007 - 16:31
Vad göra?
Var det längesedan du köpte den? Om inte, så kan du ju bara lämna tillbaka den. Affärer som giganten, siba och expert brukar väl vara rätt generösa när det gäller öppet köp? Jag lämnade tillbaka min första PX70 till giganten för att HDMI2-porten inte fungerade. Inga problem. Fick en ny. Som jag sedan, efter 30 dagar, fick prisgaranti på och fick tillbaka några tusenlappar.
Köpte den för 1 månad och 2 dagar sen. Fast det står inget om 30 dagars öppet köp på kvittot. Det jag har är 1 års garanti samt en 3 årig trygghetsförsäkring.
Postad 01 November 2007 - 22:09
Detta gäller inte bara HDMI utan även när man kör via komponent.Ingen som har en lösning på svärtan när man kör dvi-hdmi mellan tvn och datorn? Såg Band of Brothers igår och det var helt katastrofalt dåligt. Mörka scener som innehåller en ljuskälla av ngt slag brukar ha väldiga problem med att visa korrekt svärta. Det går från svart till grådassigt och tillbaka var 5-6 sekund.
Postad 01 November 2007 - 22:14
Detta gäller inte bara HDMI utan även när man kör via komponent.Ingen som har en lösning på svärtan när man kör dvi-hdmi mellan tvn och datorn? Såg Band of Brothers igår och det var helt katastrofalt dåligt. Mörka scener som innehåller en ljuskälla av ngt slag brukar ha väldiga problem med att visa korrekt svärta. Det går från svart till grådassigt och tillbaka var 5-6 sekund.
I vilket fall som helst, är det väldigt enerverande. Det syns speciellt i de svarta fälten som uppkommer när man ser något i widescreen som inte täcker hela rutan. Undrar om det är något panasonic vet om?
Postad 03 November 2007 - 17:05
Kommer det in några ex till Sverige, eller vad händer. Beställde genom On-Off för över sex veckor sedan. Finns det något hopp för att få sitt beställda ex innan Jul tro? Någon som hört något???
Postad 03 November 2007 - 18:17
skulle va kul å se hur bilden är i hemma miljö
har så svårt at bestämma mig.
Postad 04 November 2007 - 12:09
Postad 04 November 2007 - 19:07
Men hur lång tid tar det innan en "inbränning" skapas, tänker mest om man spelar tv-spel. 10minuter, 1timme eller en dag ????
Postad 05 November 2007 - 09:09
Du kanske kan få nån form av intyg från Panasonic att reläknäppandet ska klassas som fel? Eller att Panasonic själva kontaktar Inwarehouse.Vad gör man när det knäpper från relän helan tiden? Vill lämna tillbaka tv´n men inwarehouse vill inte ta tillbaka den då de inte anser att det är något fel på den. Tom Panasonic har bekräftat att det kan vara fel med knäppande relän.
Postad 05 November 2007 - 11:43
Redigerat av bt23, 05 November 2007 - 11:43.
Postad 05 November 2007 - 12:53
Men hur lång tid tar det innan en "inbränning" skapas, tänker mest om man spelar tv-spel. 10minuter, 1timme eller en dag ????
Det som brukar kallas för "spökbilder" är egentligen temperaturskillnader i plasmacellerna. Har du något på skärmen som lyser i starkt vitt så kommer de celler som visar denna ha en mycket högre temperatur än de övriga. Det är av den anledningen du kan se konturer eller "spökbilder" av dessa även när du byter kanal. Jag tror att det krävs en statisk bild i många, många timmar (förmodligen flera dygn) för att det ska bli så pass ojämnt slitage i fosforen att "spökbilden" blir permanent.
Postad 05 November 2007 - 19:28
Jag har precis fått hem min PX-70 och funderar på inställningarna.
Har jag förstått det rätt ska man ha speciella inställningar under inkörningen (hur länge?) och därefter gå över till andra. Hur ser inställningarna ut?
Är det någon fara att spela Wii och surfa på plasman under inkörningen? Finns det risk för inbränning?
Jag kommer använda TV:n till DVD-filmer, mycket filmer över datorn (DVI-HDMI) samt Wii-spelande.
Tacksam för hjälp!
Postad 05 November 2007 - 20:44
Har försökt ladda ner och krånglat i evighet för att hitta någonting om inställningar (finns det en sökfunktion INOM en tråd?). Har trots detta misslyckats...
Du har alltså inte läst det absolut första inlägget i tråden? Det står där.
Postad 05 November 2007 - 20:55
Har försökt ladda ner och krånglat i evighet för att hitta någonting om inställningar (finns det en sökfunktion INOM en tråd?). Har trots detta misslyckats...
Du har alltså inte läst det absolut första inlägget i tråden? Det står där.
Usch...pinsamt. Ber om ursäkt
Postad 09 November 2007 - 16:33
Är det nån skillnad?? Det står alltså på kartongen och inte bara i nåt annonsblad från olika butiker.
/Walker
Redigerat av Unregistered2a53b113, 09 November 2007 - 16:35.
Postad 09 November 2007 - 17:57
Det låter inte hela tiden, men kanske 50% av tiden som jag sitter där. Min sambo hör det inte.
Vad ska man göra?? E det jag som e känslig mot det ljudet bara, så att det kommer att höras på alla? Eller kan det va idé att ta hem en tredje o testa?
Jag e så ###### nöjd med allt annat ju, så de e synd att det hänger på ljudet. men tyvärr får jag en rejäl huvudvärk av det så det går inte i längden.
Tacksam för svar.
Zitzo
Postad 11 November 2007 - 19:13
Måste fråga detta nu eftersom jag stör mig mer och mer på det.
Köpte en pv70 50" för ett halvår sedan ungefär, har kört in den på låga inställningar dem första 500 timmarna och allt annat enligt boken. Har nu gått runt 750 timmar (kör fortfarande låg inställningar)
Problemet:
Tvn blixtrar till såfort det är "blixtar" på tven efter kameror eller ifall det är väldigt ljusa partier. Låter som ett sprakande ljud ifrån tvn samtidigt. Är detta normalt ? eller har jag något fel på min tv. Väldigt störande ifall det är mycket "explotioner" eller annat som blir väldigt "vit".
(detta är min första plasma)
Redigerat av Dennies, 11 November 2007 - 19:16.
Postad 12 November 2007 - 12:22
Skulle vara skönt om man kunde starta på HDMI-1 tex.
Hittar inget i manualen!
Postad 12 November 2007 - 14:53
För 2 veckor sen skaffade jag mig en Panasonic 42PX70. Jag har prob med "tinnitus"-pip från den. För en vecka sen så var jag inne o bytte den till en ny likadan, men det låter i stort sett likadant från denna.
Det låter inte hela tiden, men kanske 50% av tiden som jag sitter där. Min sambo hör det inte.
Vad ska man göra?? E det jag som e känslig mot det ljudet bara, så att det kommer att höras på alla? Eller kan det va idé att ta hem en tredje o testa?
Jag e så ###### nöjd med allt annat ju, så de e synd att det hänger på ljudet. men tyvärr får jag en rejäl huvudvärk av det så det går inte i längden.
Tacksam för svar.
Zitzo
Har inte upplevt detta på min PV70. Vet inte om detta kanske är ett problem med just PX70 kanske?
Postad 12 November 2007 - 16:53
För 2 veckor sen skaffade jag mig en Panasonic 42PX70. Jag har prob med "tinnitus"-pip från den. För en vecka sen så var jag inne o bytte den till en ny likadan, men det låter i stort sett likadant från denna.
Tacksam för svar.
Zitzo
Min PX70 låter lite om man står aldeles vid/bredvid/bakom TV`n, det brummar lite. Annars är den knäpptyst, jag sitter ca 2 meter frå tv´n & jag anser mig vara väldigt ljudkänsling. Se till att få detta fixat på garanti imo.
Postad 12 November 2007 - 21:21
Fick följande svar från HBB: "Ser dåligt ut för tillfället, vi får inte fram några besked."
Ser mörkt ut.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Alternativ till 37PX70?
10 filmer
6 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?