Jag har mjukvara 1.4.1, någon mer med 1.4.1a som inte kan reglera ljudet med fjärrkontrollen (kan det vara orsaken)?
<-- 1.4.1a
Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
Startad av
Unregistered5eeb5689
, okt 07 2007 20:49
12255 svar till detta ämne
11 relaterade trådar
Postad 13 november 2008 - 09:33
<-- 1.4.1a Postad 13 november 2008 - 20:19 En stillsam undran, har du dragit upp ljudvolymen på tv'n med dess ordinarie fjärrkontroll? Om jag själv skippar hemmabioreceivern och bara kör boxen mot min Sammy 32" via HDMI får jag inget ljud från tv'n om volymen står på noll på denna (som den normalt gör då jag alltid använder receivern som ljudkälla). Wasgo ![]() Postad 13 november 2008 - 22:12 Följde Quad:en med boxen ?? Har idag ett CD familepaket och tänkte beställa en PVR 101-ST. Någon som beställt boxen från CD som vet ?? Känns ju lite som att boxen och dess fördelar är "useless" utan minst ett dubbel-huvud iaf... mvh/ Ronis Postad 13 november 2008 - 22:21 Det följer med ett Quad-huvud, de flesta har också fått antennkabel (dock verkar det som att inte alla har fått detta av någon anledning). Man får nog kanske fortfarande med en installationcheck också skulle jag tro. HDMI kabel följer också med vilket kan var bra att veta.
När det gäller justering av ljud via fjärrkontrollen och som Wasgo mycket riktigt påpekar så kan man bara sänka med fjärren inte höja, man måste alltså ha ljud på TV'n eller receivern som man sänker ned med boxen fjärr. Postad 14 november 2008 - 06:51
Har alltid haft volymen på 60% på tv och sen reglerat med boxens volymkontroll. Funkade fint på comboboxen. Drar jag nu ner till 0% på HD-boxen så är volymen fortfarande oförändrad. Mute funkar dock.. Postad 14 november 2008 - 09:27 Om man inte redan har multiabb, för då har man redan fått ett quad-lnb. Dock fick jag inte ens kabel med trots att man behöver dra ytterligare en. Postad 14 november 2008 - 09:30 Det ser ut som en variant av vår, ja. De påstår att man kan exportera via USB, men det är säkert en missuppfattning. Det spelar väl ingen roll ur rättighetsskäl om det är Boxer eller CD? Är den verkligen godkänd av Boxer då? Postad 14 november 2008 - 10:32
Ja: http://www.boxer.se/...isplay=169:3374 Redigerat av Unregisteredb616f598, 14 november 2008 - 10:33. Postad 14 november 2008 - 11:38 Då är det bara att vänta tills det kommer upp en tråd om denna så vi får se vilka buggar denna har ![]() Postad 14 november 2008 - 13:27
Den måste ha delvis förändrad mjukvara iallafall den då använder Boxers egna TV-Navigator EPG (nu har jag ingen erfarenhet av den så jag vet inte om den är bättre eller sämre än CD boxens guide, men allt borde ju vara bättre än den tycker man...) Postad 14 november 2008 - 15:10 Det är tidpunkter och kanaler som varit inställda på inspelning tex på onsdagar 20-21 på TV4 länge. Innan spelade den in det, men nu har den bara slutat att spela in. Dvs återkommande inspelningar på kanaler, det har hänt flera gånger nu i veckan. Vad kan detta bero på? Postad 14 november 2008 - 15:34 https://www.minhembi...howtopic=213003 Postad 14 november 2008 - 15:38 Att favoritlistan har möblerats om pga nya markkanaler. Det brukar kunna leda till strul med förprogrammerade inspelningar. Postad 14 november 2008 - 15:46 Ok, den har också timeshift-buggen. Alltså programvaran är i grunden samma men skiljer sig förmodligen i gränsnittet. Sedan kan man ju undra vad man ska med en HD-box till när det bara finns SVT HD på vissa platser i marknätet? Det är och kommer förbli satellit som gäller om man ska få ett seriöst HD-utbud. ![]() Postad 14 november 2008 - 16:13 Jag hade uppe frågan om problemet med att justera ljudet med fjärrkontrollen (som några har rapporterat), CD menade att det skulle bero på kompabilitet med vissa TV och boxen. En handlare fick den inte att fungera på en nyare Samsung men testade då mot en äldre och då fungerade det. Men hur var det ni som har problem med att justera ljudet med fjärrkontrollen, är det så också för SPDIF interfacet, för då lär det inte bero på typ av TV? Postad 14 november 2008 - 22:32 Postad 14 november 2008 - 22:59 Det beror på. Om boxen är som den ska, så ska du inte höra något från boxen om fläkten går i sitt lägta läge och TV'n är på normal nivå. I detta läge så är nog ändå 50-50 mellan fläkt och HDD eller något övervikt på fläkt. När boxen kommer upp i en 45C tror jag det är så går fläkten upp i nästa läge och då hörs fläkten över TV-nivån (men fläkten går sällan i detta läge). Om din box låter värre än det jag beskriver som en normalbox, så testa och se om du hör någon skillnad om du tar lätt på locket, om den då ändrar ton och du kan få fram mer eller mindre ljudnivåer beroende på var du petar så är det fläkten som ligger an mot chassit och då ska boxen egentligen gå i retur Postad 14 november 2008 - 23:12 Ska jag begära en ny då? Redigerat av zitzo, 14 november 2008 - 23:13. Postad 14 november 2008 - 23:44 Beror på om den överröstar normalt TV-ljud, både fläkt och HDD har ju kopplingar till chassitet så en viss skillnad i "missljud" kan det alltid bli med beröring av locket. Är det bara en mindre förändring i frekvens, så kommer nog inte CD/Sagem att acceptera ett byte. Om det är så att missljudet ligger över normalt TV-ljud om boxen står vid sidan av TV'n så skulle jag prova ett utbyte, om du stör dig på det, och särskilt om det är från locket som det störande ljudet kommer. Om det är en äldre box så är det stor chans att den blir tystare då Sagem har modifierat locket samt fläktfastsättningen på de nya boxarna. Jag har haft flera boxar som haft problem med att locket går i riktig resonans, har haft kuddar mm över boxen för att tysta ner den. Rekordet på box är att den hördes 3 rum bort ung 10-15m. Postad 14 november 2008 - 23:46 jag öppnade dekoder, det var fläkten som låt- det räckte lägga lite gummi snuddar runt om fläkten( den satt lös där inne) nu hörs det nästan ingenting. ![]() Postad 15 november 2008 - 08:14 Det är du inte ensam om, har gjort det själv ![]() Postad 15 november 2008 - 09:08 Tack för svaret. Postad 15 november 2008 - 10:01 För att kunna använda två satellitkanaler oberoende av varandra så måste man ha två kablar. Det går att spela in det man tittar på med enbart en, men för att boxen ska fungera optimalt så är det bäst att dra två kablar. Postad 15 november 2008 - 10:46 Det borde gå, men det finns så många begränsningar så du kommer att märka att man inte kan lita på om det ska spela in eller inte. Jag hade det så i en dag innan jag fick dragit kabel två, och det var så många begräningar så man visste inte vad som hände. Dra en extra kabel. Om du statar en inspelning så har du tex inte någon möjlighet till uppdaterad EPG eftersom den länken är upptagen. Jag vet inte om boxen är så smart att den låser fast dig på den kanal som spelas in eller om du kan välja kanal (och då avbryts inspelningen)
Ni som hade problem med justera ljudet med boxens fjärr, kan ni dementera eller konfirmera att det är samma på problem via SPDIF interfacet Postad 15 november 2008 - 13:46 Konfirmerar. Om jag däremot byter mellan stereo och hemmabio kommer det inget ljud alls. Byter jag kanal "framåttillbaka" fattar boxen. Eller om jag försöker höja ljudet på fjärrkontrollen, då kommer ljudet. Men ljudnivån kan fortfarande inte regleras med fjärren. Som sagt, jag ser inte detta som en bugg; jag vill inte ha två seriekopplade volymkontroller. Redigerat av solhaga, 15 november 2008 - 14:04. Postad 15 november 2008 - 18:35 Har faktiskt skaffat boxen ifråga, och kör dem i läge Stereo, kopplat till en vanlig förstärkare. Har fungerat bra, tills igår, då började ljudet försvinna. zappade man till en annan kanal, och sen tillbaka, fungerade ljudet igen. Även om man väntar några minuter, så kommer ljudet igen. Problemet är kanaloberoende. Detta är väldigt irriterande, men jag vet inte om det är boxen eller utsändningen som strular. Någon som känner till detta?? Postad 15 november 2008 - 18:57
Du får väll ljud på SVT och nästan alla HDTV-kanalerna men inte på de andra eller vice versa? Ändra i ljudinställninga i Boxen. Postad 15 november 2008 - 19:08
Tror du missförstår mig. Ljudet finns där, för att plötsligt försvinna i allt från 15 sek. till över minuten. byter jag kanal fram och tillbaka, kommer ljudet igen. Lika så, om jag väntar bara. Och som jag sa, så är detta kanaloberoende. Hade detta på fyran under Idol. SVT1 senare, och så på femman, när jag tittade på Firewall. Vad gäller inställningen i boxen, ska den inte vara satt till stereo, när man har den kopplad tll vanlig stereoförstärkare?? Redigerat av Pentagon, 15 november 2008 - 19:11. Postad 15 november 2008 - 19:21 Postad 15 november 2008 - 19:49 Hur har du kopplat till en steroförstärkare är det analogutgångarna phono? har du ljud hela tiden via HDMI till TV'n? Har inte själv haft några sådana problem Postad 15 november 2008 - 20:02 Postad 15 november 2008 - 20:31 Om du har samma problem via SCART (vilket du borde ha om det är boxen) så skulle jag ringa till CD support, för det verkar inte normalt. Är det så att det är OK ljudet till TV'n så misstänker jag förstärkaren eller någon appassning där med boxen. Kom på en sak, om du inte kör HDMI eller komponent, så koppla bort HD funktionen i menyn, så att SCART'n blir RGB, har ingen aning om detta kan påverka ljudet, men det kanske blir störningar från "HD-interfacet" om det inte sitter någon anslutet där och lastar Redigerat av Unregistered124686ac, 15 november 2008 - 20:46. Postad 15 november 2008 - 23:11 Redigerat av dagen, 16 november 2008 - 01:39. Postad 16 november 2008 - 01:46 Postad 16 november 2008 - 16:46 Postad 16 november 2008 - 19:59 Jo, men ställer du in både språk 1 och språk 2 till svenska i inställningarna så blir det alltid DD 5.1 på C+. Postad 16 november 2008 - 21:04 Postad 16 november 2008 - 21:37 I menyn språkinställningar. Inte Settings för kanalen. Postad 16 november 2008 - 21:46 STORT TACK ps.tjejen på kundmottagningen kunde inte det. ds.tack Aghpath Postad 16 november 2008 - 21:51 Postad 17 november 2008 - 08:37 Gör en manuell sökning av markkanalerna. Det kanske är så att du har fått in en annan sändare som är svagare. Kolla hur det är med 6'an på en annan box eller TV i huset. Postad 17 november 2008 - 18:47 Postad 17 november 2008 - 18:56 Varje gång som man sätter på boxen så uppdateras kanallistan (huvudlistan) med satellitkanalerna, flyttar CD runt på några av dessa kanaler så påverkas favortlistan då kopplingen verkar var plats och inte kanal på satellitkanalerna, ändras satellitlistan så flyttas även marklistan. Det är något i den stilen. Tyvärr så ställer detta till det i inspelninglistan på satta inspelningar, jag har "tappat" några inspelningar pga detta. Så man kan tycka det är en bugg och det är med i lstan. Postad 18 november 2008 - 23:03 ![]() Upptäckte att BBC HD och de andra nya kanalerna från BBC redan finns i kanallistan, vilket förklarar varför favoritlistan var korrupt. Men den här gången verkar något mer ha gått snett vid uppstart av boxen. Funkade fint igår. Postad 19 november 2008 - 08:41 De brukar lägga upp nya kanaler i god tid även fast det inte sänds något ännu. Det förklarar att listan blivet korrupt. Det är ju en stor ommöblering som görs där gamla BBC-kanaler försvinner eller döps om och nya tillkommer. Det är mycket möjligt att allt detta inte görs på en gång så vi får nog räkna med en del liststrul tills det nya BBC-paketet är sjösatt. Kan vara värt det med tanke på att vi får BBC HD som jag verkligen ser fram mot. Äntligen en kanal som visar bra serier i HD och inte bara naturdokumentärer i det oändliga (även om det blir en del sånt också). Postad 19 november 2008 - 09:17
Hur vet ni vad BBC HD kommer visa i Sverige? Jag antar att godbitar som Engelsk landslagsfotboll, nya BBC producerade serier inte kommer sändas till oss i Svedala. Fotbollen lär dom bara ha rättigheter att sända i Storbritanien och serierna vill dom ju tjäna pengar på att sälja vidare...men vi får väl se vad som händer. Själv ger jag nog upp hela konceptet med favoritlistan eftersom det hela tiden blir strul. Postad 19 november 2008 - 12:55 Var har du varit de senaste månaderna? ![]() Detta har varit officiellt sedan september att CD ska distribuera BBC HD i Sverige från början av dec. Kolla kanalerna i Familjepaket såsom det senaste erbjudandet ser ut: http://www.canaldigi...-manader-fritt/ Poängen jag ser med favoritlistan är att få med TV6 på plats 6 samt en viss poäng med att kunna byta ut 1'an och 2'an med de lokala SVT1 och SVT2 istället för att behöva komma ihåg nr 25x någonting. (Om man bryr sig om lokala nyheter.) Redigerat av agpath, 19 november 2008 - 13:21. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |