Panasonic Plasma 2013
4746 svar till detta ämne
Postad 21 januari 2014 - 04:27
Unregistered95f71e28
-
Unregistered95f71e28
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Funderar på om Elgiganten har kört en rövare och sålt ett butiks-ex som ny till mig. Var nämligen och betalade för en P55VT60 den 13/1. Dock hade jag ingen möjlighet att få med den vid det tillfället, och resten av veckan var det fullt upp med annat. Bad dom istället att lägga undan mitt betalda exemplar åt mig på deras lager så att jag kunde återkomma nästkommande måndag för avhämtning ( 20/1 ). Värt att nämna är att Elgiganten i min stad sålde slut på alla P55or redan under de första dagarna av den vecka de körde erbjudandet, så det var väl bara mitt betalda ex kvar.
Dock uppstår följande tveksamheter vid uppackning och besiktning:
1. Stativet är aningen dammigt 2. Inga klisterdekaler på framsidan av TVn 2. Batterierna till ordinarie fjärrkontroll var redan isatta, dock satt skyddsfilmen kvar ovanpå fjärren. 3. Service-menyns tid samt on/off data visar på att apparaten sammanlagt har varit i gång 72 timmar och 30 minuter, samt att den har slagits på och av totalt 52 gånger.
Jag spar dock det bästa till sist.....
4. Ett paket med 4st PASSIVA 3D-glasögon, vet inte om jag skall skratta eller gråta, mig veterligen så skall det väl följa med 2 st Active shutter glasögon. Det är väl bara Panasonic's LCD apparater som kör med passiva glasögon?
Börjar undra om inte Elgiganten i min stad sålde slut på alla exemplar, inklusive mitt betalade ex för att sedan helt sonika ha packat ner sitt demoex och kört en rövare för att bli av med den, dock verkade dom ju onekligen ha haft bråttom när dom packade ner det hela med tanke på att dom verkade ha blandat ihop de olika butiksexemplarens 3D glasögon.
Att jag skall ha korreka glasögon till min TV är det ju inget snack om, frågan är dock om man kan begära ytterligare kompensation?
Verkar onekligen som att du har rätt, det är ungefär så det brukar gå till på Elgifjanten. Klisterdekaler var det däremot inte på min heller och den tror jag då var ny.
Postad 21 januari 2014 - 05:58
porch123
-
porch123
-
Veteran
-
-
1 954 inlägg
Jag förväntar mig åtminstone en jämn bild utan clouding, samt inte extremt dåliga betraktningsvinklar. Men jag hoppas Panasonicen funkar bra, för jag orkar verkligen inte packa ner en till tv igen 
Clouding och dåliga betraktningsvinklar slipper du med VT60 iaf. Att du sedan kommer få andra "problem" med en plasma är en annan sak. Men för din del kanske det är lättare att acceptera dessa. Hoppas du blir nöjd. /Fredrik
Redigerat av porch123, 21 januari 2014 - 05:59.
Postad 21 januari 2014 - 07:21
Unregisteredec18f665
-
Unregisteredec18f665
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Funderar på om Elgiganten har kört en rövare och sålt ett butiks-ex som ny till mig. Var nämligen och betalade för en P55VT60 den 13/1. Dock hade jag ingen möjlighet att få med den vid det tillfället, och resten av veckan var det fullt upp med annat. Bad dom istället att lägga undan mitt betalda exemplar åt mig på deras lager så att jag kunde återkomma nästkommande måndag för avhämtning ( 20/1 ). Värt att nämna är att Elgiganten i min stad sålde slut på alla P55or redan under de första dagarna av den vecka de körde erbjudandet, så det var väl bara mitt betalda ex kvar.
1. Stativet är aningen dammigt 2. Inga klisterdekaler på framsidan av TVn 2. Batterierna till ordinarie fjärrkontroll var redan isatta, dock satt skyddsfilmen kvar ovanpå fjärren. 3. Service-menyns tid samt on/off data visar på att apparaten sammanlagt har varit i gång 72 timmar och 30 minuter, samt att den har slagits på och av totalt 52 gånger.
4. Ett paket med 4st PASSIVA 3D-glasögon, vet inte om jag skall skratta eller gråta, mig veterligen så skall det väl följa med 2 st Active shutter glasögon. Det är väl bara Panasonic's LCD apparater som kör med passiva glasögon?
Börjar undra om inte Elgiganten i min stad sålde slut på alla exemplar, inklusive mitt betalade ex för att sedan helt sonika ha packat ner sitt demoex och kört en rövare för att bli av med den, dock verkade dom ju onekligen ha haft bråttom när dom packade ner det hela med tanke på att dom verkade ha blandat ihop de olika butiksexemplarens 3D glasögon.
Att jag skall ha korreka glasögon till min TV är det ju inget snack om, frågan är dock om man kan begära ytterligare kompensation?
Har för mig att om priserna på elgiganten slutar på en 7:a tex 9997kr så har den varit ute hos kund eller stått som demo-ex. Kan ha fel men om du nu köpte den med 7:an som slutsiffra kan det vara så, jävligt dåligt och det är därför jag ALDRIG handlar på elgiganten.
Postad 21 januari 2014 - 07:55
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
http://www.controlca...hread.php?t=939
Där är till alla 2013 Panasonic plasma, leta rätt på din modell, registrera dog och ladda hem zipen. Lycka till.
Kan ju bli rätt svårt att leta rätt på sin egen modell eftersom länken bara innehåller US-modeller... Med det sagt så kan man fortfarande få en "trevlig bild" om man norpar inställningarna men hur korrekta de är (vilket är huvudsyftet med DNices break-in+inställningar, även om inte ens det förstås garanterar helt korrekt resultat) står fortfarande skrivet i stjärnorna. Bara så man vet.
Redigerat av pacman, 21 januari 2014 - 07:59.
Postad 21 januari 2014 - 08:20
EVOVII
-
EVOVII
-
Veteran
-
-
1 892 inlägg
Helt uppenbart att de kört en rövare, har den gått 72h så är det ju inget snack samt att resten av det du beskriver säger samma sak. Jag skulle lämna tillbaka den direkt eller få ett kraftigt avdrag på priset efter att du har kontrollerat att den är helt ok. Det troligaste är att du fått ett returex för jag skulle nog tror att det borde vara betydligt mer timmar på den om den suttit som demo i butik. Den finns i lager i ett antal elgiganten-varuhus så de får väl se till att skicka över ett oöppnat exemplar om de inte har några där du handlat.
Redigerat av EVOVII, 21 januari 2014 - 08:22.
Postad 21 januari 2014 - 09:45
Gullberg_89
-
Gullberg_89
-
Användare
-
-
138 inlägg
Kan ju bli rätt svårt att leta rätt på sin egen modell eftersom länken bara innehåller US-modeller...
Med det sagt så kan man fortfarande få en "trevlig bild" om man norpar inställningarna men hur korrekta de är (vilket är huvudsyftet med DNices break-in+inställningar, även om inte ens det förstås garanterar helt korrekt resultat) står fortfarande skrivet i stjärnorna. Bara så man vet.
+1
Postad 21 januari 2014 - 10:22
Spiros
-
Spiros
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Har för mig att om priserna på elgiganten slutar på en 7:a tex 9997kr så har den varit ute hos kund eller stått som demo-ex. Kan ha fel men om du nu köpte den med 7:an som slutsiffra kan det vara så, jävligt dåligt och det är därför jag ALDRIG handlar på elgiganten.
Köpte den för 14990:- under förra veckans kampanj.Helt uppenbart att de kört en rövare, har den gått 72h så är det ju inget snack samt att resten av det du beskriver säger samma sak. Jag skulle lämna tillbaka den direkt eller få ett kraftigt avdrag på priset efter att du har kontrollerat att den är helt ok. Det troligaste är att du fått ett returex för jag skulle nog tror att det borde vara betydligt mer timmar på den om den suttit som demo i butik.
Den finns i lager i ett antal elgiganten-varuhus så de får väl se till att skicka över ett oöppnat exemplar om de inte har några där du handlat.
Tror du har rätt i att den borde ha gått längre än 72h om det varit ett demo-ex i butik, så returex eller i värsta fall servad tv är mera troligt med tanke på att plasten på fjärrkontrollen fortfarande satt på, sådant brukar ju rivas av ganska så omgående av kund.Helt uppenbart att de kört en rövare, har den gått 72h så är det ju inget snack samt att resten av det du beskriver säger samma sak. Jag skulle lämna tillbaka den direkt eller få ett kraftigt avdrag på priset efter att du har kontrollerat att den är helt ok. Det troligaste är att du fått ett returex för jag skulle nog tror att det borde vara betydligt mer timmar på den om den suttit som demo i butik.
Den finns i lager i ett antal elgiganten-varuhus så de får väl se till att skicka över ett oöppnat exemplar om de inte har några där du handlat.
Den verkar ju fungera som den skall, dock har jag ju bara testat den i ett par timmar, så man vet ju ännu inte om man fått ett dåligt exemplar, dock inga pixelfel eller andra skavanker. Bästa vore ju om man kunde få ett reducerat pris på det hela, har inte kartongen kvar eftersom jag inte hade plats nere i förrådet för den, och bilen får den inte plats i, hyrde nämligen skåpbil för att frakta hem TVn.En ytterligare sak jag undrar över är hur ni anser att den vertikala betrakningsvinkeln är på era exemplar? Har Tvn stående på ett lågt Tv bord som är 50cm i höjd. Tvns övre kan är då 137cm ovanför golvet. När jag sitter ner är allt frid och fröjd. Ställer jag mig upp så upplever jag en aningen försämrad bild (mörkare bild med försämrad färgåtergivning).
Vad jag minns hade min tidigare 42tums plasma inte detta problem, hur ser det ut för er?
Redigerat av Spiros, 21 januari 2014 - 12:39.
Postad 21 januari 2014 - 10:33
peppelito
-
peppelito
-
Veteran
-
-
2 261 inlägg
En ytterligare sak jag undrar över är hur ni anser att den vertikala betrakningsvinkeln är på era exemplar? Har Tvn stående på ett lågt Tv bord som är 50cm i höjd. Tvns övre kan är då 137cm ovanför golvet. När jag sitter ner är allt frid och fröjd. Ställer jag mig upp så upplever jag en aningen försämrad bild (mörkare bild med försämrad färgåtergivning).
Vad jag minns hade min tidigare 42tums plasma inte detta problem, hur ser det ut för er?
Det är nog helt normalt. Det är antireflexfiltret som ger en viss försämring i det läget du beskriver. Jag ser samma sak på vår ST50 (2012).
Postad 21 januari 2014 - 10:42
Spiros
-
Spiros
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Det är nog helt normalt. Det är antireflexfiltret som ger en viss försämring i det läget du beskriver. Jag ser samma sak på vår ST50 (2012).
Tackar för det, då kan jag vara lugn över den saken i alla fall.
Postad 21 januari 2014 - 11:05
Spiros
-
Spiros
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Hur upplever ni ägare av VT60 värmeutvecklingen på erat exemplar? Min Tv blir snabbt väldigt varm, speciellt på vänster baksida nedanför översta fläkten.
Postad 21 januari 2014 - 11:38
ESAFESA
-
ESAFESA
-
Forumräv
-
-
750 inlägg
du har ett guldläge att få väldigt bra rabatt på TVn nu =) så är den i bra skick pruta ner den och säg du inte har kartongen kvar, det vill dem inte ha tillbaka .
Postad 21 januari 2014 - 12:43
Spiros
-
Spiros
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
du har ett guldläge att få väldigt bra rabatt på TVn nu =) så är den i bra skick pruta ner den och säg du inte har kartongen kvar, det vill dem inte ha tillbaka .
Kartongen finns inte kvar, är redan kastad. Fanns varken plats för den i mitt eller familjemedlemmars förrådsutrymme. Har varit i kontakt med deras kundtjänst och han jag pratade med verkar ta hela saken på stort allvar, och menade att det definitivt måste utgå någon form av rabatt om jag väljer att behålla TVn. Han skulle dock vidareförmedla mitt ärende till berörd butik som i sin tur skall kontakta mig under dagen.
Postad 21 januari 2014 - 13:03
peppelito
-
peppelito
-
Veteran
-
-
2 261 inlägg
Tyvärr är nog den kastade kartongen till din nackdel. Du borde ju rimligen ha upptäckt de problem du beskriver ganska omgående och isf haft möjligheten att behålla kartongen för en eventuell retur. Missförstå mig inte, du har ju helt klart ett case, men jag tror nog att du haft större möjlighet att få en bättre kompensation om du hade kunnat förhandla om att lämna tillbaka teven i orginalemballaget. Nu kan du ju iofs bluffa och använda det som påtryckning ändå, men då blir det ju lite surt om de kör hårt mot hårt och ber dig komma tillbaka med teven i orginalkartongen. Nåväl...lycka till iaf!
Postad 21 januari 2014 - 15:13
lazloO9
-
lazloO9
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Tyvärr är nog den kastade kartongen till din nackdel. Du borde ju rimligen ha upptäckt de problem du beskriver ganska omgående och isf haft möjligheten att behålla kartongen för en eventuell retur. Missförstå mig inte, du har ju helt klart ett case, men jag tror nog att du haft större möjlighet att få en bättre kompensation om du hade kunnat förhandla om att lämna tillbaka teven i orginalemballaget. Nu kan du ju iofs bluffa och använda det som påtryckning ändå, men då blir det ju lite surt om de kör hårt mot hårt och ber dig komma tillbaka med teven i orginalkartongen. Nåväl...lycka till iaf!
Borde snarare bli bättre läga att förhandla då man kan hota med att lämna tillbaka utan kartong. Faktum är att han köpt och betalat för en ny tv och bevisligen fått en som gått över 70 timmar. Och man har ingen skyldighet att spara kartong etc såvida man ej avser utnyttja "öppet köp". I detta fallet har han blivit lurad då jag förmodar att han ej fått info om att tvn var/kan vara använd, och därför skall han få återlämna eller byta mot ny oavsett om han sparat emballage. Dessutom är emballagen till dessa apparater så stora så att alla kanske inte har plats till att spara dom. Att spara en enorm kartong i vardagsrummet i sin lilla etta eller tvåa för ev fel som är butikens eller tillverkarens är inte rätt.
Postad 21 januari 2014 - 15:30
peppelito
-
peppelito
-
Veteran
-
-
2 261 inlägg
Borde snarare bli bättre läga att förhandla då man kan hota med att lämna tillbaka utan kartong. Faktum är att han köpt och betalat för en ny tv och bevisligen fått en som gått över 70 timmar. Och man har ingen skyldighet att spara kartong etc såvida man ej avser utnyttja "öppet köp".
Nej ingen skyldighet, men personligen sparar jag alltid emballage ett par veckor för att vara säker på att jag inte ska lämna tillbaka varan. Så har jag alltid gjort (även på CRT-tiden...)oavsett hur stor bostad jag haft. Det är värt böket med en stor kartong som står i vägen om det i slutänden visar sig att man vill returnera. Fast du har ju helt klart en poäng gällande att läget kanske tom är bättre utan emballage iom att butiken verkar ha gjort fel i detta fall. Förhoppningsvis ser butiken på saken på samma sätt...
Postad 21 januari 2014 - 15:38
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3 696 inlägg
Nej ingen skyldighet, men personligen sparar jag alltid emballage ett par veckor för att vara säker på att jag inte ska lämna tillbaka varan. Så har jag alltid gjort (även på CRT-tiden...)oavsett hur stor bostad jag haft. Det är värt böket med en stor kartong som står i vägen om det i slutänden visar sig att man vill returnera. Fast du har ju helt klart en poäng gällande att läget kanske tom är bättre utan emballage iom att butiken verkar ha gjort fel i detta fall. Förhoppningsvis ser butiken på saken på samma sätt...
Precis, för affären vet så klart direkt om du påstår dig ha slängt kartongen men ändå har den kvar i smyg
Postad 21 januari 2014 - 15:54
Unregisterede2b4eaab
-
Unregisterede2b4eaab
-
Lärjunge
-
-
372 inlägg
Spara emballage så länge som går, det är mitt motto med.
Men oavsett, fur ****! Det är inte acceptabelt det som hänt dig, vidriga eldrabanten!
Postad 21 januari 2014 - 16:18
EVOVII
-
EVOVII
-
Veteran
-
-
1 892 inlägg
Kartongen finns inte kvar, är redan kastad. Fanns varken plats för den i mitt eller familjemedlemmars förrådsutrymme. Har varit i kontakt med deras kundtjänst och han jag pratade med verkar ta hela saken på stort allvar, och menade att det definitivt måste utgå någon form av rabatt om jag väljer att behålla TVn. Han skulle dock vidareförmedla mitt ärende till berörd butik som i sin tur skall kontakta mig under dagen.
Jag har fått för mig att man inte ens behöver ha kvar kartongen för att utnyttja öppet köp på elgiganten, någon som vet hur det är? Själv sparar jag också alltid embalaget men det har en tendens att bli stående alldeles för länge
Postad 21 januari 2014 - 16:20
ESAFESA
-
ESAFESA
-
Forumräv
-
-
750 inlägg
Rätt man ska alltid spara emballage! Under öppet köp tiden.
Men i ett ärende där elgiganten gjort fel, så måste de ta tillbaka produkten även om du slängt kartongen, du kostar mer om du gör en höna av de där än att de ger dig några laxar i rabatt. Att få en produkt som är använd med fel grejer utan att någon säger det! Är enormt dålig service..
De måste kontrollera produkten noggrannare när de tar retur på den.
Postad 21 januari 2014 - 18:00
amuZed
-
amuZed
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Själv brukar i regel spara den här typen av kartonger för att underlätta vid flytt. Nog för att det är jobbigt att de tar stor plats men själv vet jag att jag kommer flytta från min nuvarande bostad inom en tvåårsperiod och då är det skönt att ha något att frakta i. Speciellt när det det gäller sådana här stora pjäser.
Redigerat av amuZed, 21 januari 2014 - 18:01.
Postad 21 januari 2014 - 18:29
Skvall
-
Skvall
-
Lärjunge
-
-
385 inlägg
Ja Elgiganten säger väl i reklamen att man har öppet köp utan kartong.
Postad 21 januari 2014 - 18:41
Unregisterede8757e04
-
Unregisterede8757e04
-
Forumräv
-
-
577 inlägg
VT60 klarar inte mkv filer eller? De syns inte i tv:n när jag är inne på hemmanätverket i alla fall.
Postad 21 januari 2014 - 19:17
Spiros
-
Spiros
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Som jag tidigare nämnt så hyrde vi en skåpbil, eftersom ingen av oss har tillräckligt stor personbil att få plats med denna Tv. Hade tyvärr väldigt lite tid att inspektera P55:an eftersom vi var tvungna att åka vidare med min gamla plasma till anhörig som skulle ta över den. Därefter var det tänkt att bära vidare till avfallstation för dumpning av en gammal tjock-Tv, annat skräp,samt eventuell kartong om denna inte fick plats i någons förrådsutrymme. För att hinna med allt så gavs enbart tid att packa upp Tvn och montera den snabbt, för att sedan hiva in den tomma kartongen i skåpbilen. Tur i oturen så hann vi ej med avfallscentralen innan de stängt, så min anhörig lovade att åtgärda detta nästkommande dag innan skåpbilen skulle återlämnas. Tack och lov fick jag tag i dom idag innan de hunnit iväg till tippen, så kartongen är efter mycket knorrande från deras sida räddad. Dock kvarstår problemet med att kunna frakta tillbaka det hela vid ett eventuellt byte, eftersom intresset från min sida att hyra skåpbil ännu en gång för detta ändamål är milt sagt svalt under rådande omständigheter. Ingen har förövrigt hört av sig till mig ännu angående mitt ärende, och efter att ringt deras support så fick jag svaret att det kan ta upp till 48h innan någon från butiken kontaktar mig...
Postad 21 januari 2014 - 19:31
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2 129 inlägg
VT60 klarar inte mkv filer eller? De syns inte i tv:n när jag är inne på hemmanätverket i alla fall.
Jo det gör den !
Postad 21 januari 2014 - 19:52
ninjamission
-
ninjamission
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Inte med DTS ljud tror jag. Prova att byta till ac3, eller testa en mkv utan DTS. Men du måste hitta filen först förstås.
Redigerat av ninjamission, 21 januari 2014 - 19:57.
Postad 21 januari 2014 - 20:11
maximushenke
-
maximushenke
-
Rookie
-
7 inlägg
Om de inte informerade dig om att varan var använd innan så är detta det värsta jag hört på ett tag.. Om jag var du skulle jag gå direkt till butiken och prata med dem som sålde tv. Som sagts tidigare har du ju ett gyllene tillfälle att få nedsatt pris.. både pga tv är använd men också att de inte informerat dig om det. riktigt illa!
Redigerat av maximushenke, 21 januari 2014 - 20:12.
Postad 21 januari 2014 - 20:48
Unregisterede8757e04
-
Unregisterede8757e04
-
Forumräv
-
-
577 inlägg
OK, får testa det. Filerna ser jag ju i Laptopen men går inte spela upp via DLNA på TV:n, får se om DTS ljudspåret är boven eller inte
Postad 21 januari 2014 - 21:10
Prism
-
Prism
-
Forumräv
-
-
856 inlägg
Börjar bli lite orolig att tillgången på 65VT60 börjar att ta slut, det är allt färre butiker som listar den och dom som har den i sortimentet är oftast demoex. Den enda butiken som har den kvar i volym verkar vara Elgiganten.
Är det dags att slå till? Är lite sur för jag missade kampanjen förra veckan.
Postad 21 januari 2014 - 21:25
Unregistered40f5d30e
-
Unregistered40f5d30e
-
Användare
-
-
206 inlägg
Hej!
Är det några vänliga ägare av 55ST60 och 50ST60 som kan mäta storleken på foten på tv:n, alltså bredd, längd, djup? Bara så jag vet om jag kan använda nuvarande (lilla) tv-bänk vid köp
Postad 21 januari 2014 - 22:16
Unregistered95f71e28
-
Unregistered95f71e28
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Ang. d-nice kalibreringen.
Den här filen man laddar hem är knappt tydbar, man har ju fan ingen aning om vad som är vilket och jag kommer då ingen vart.
Eller har jag missat någonting nu? Har bara öppnat den i webbläsaren och försökt ställa in Tvn efter det jag lyckas tyda.
Använder ni nå spec program för att tyda skiten?
Redigerat av Unregistered95f71e28, 21 januari 2014 - 22:55.
Postad 21 januari 2014 - 23:33
Unregisteredec18f665
-
Unregisteredec18f665
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Ang. d-nice kalibreringen.
Den här filen man laddar hem är knappt tydbar, man har ju fan ingen aning om vad som är vilket och jag kommer då ingen vart. Eller har jag missat någonting nu? Har bara öppnat den i webbläsaren och försökt ställa in Tvn efter det jag lyckas tyda.
Använder ni nå spec program för att tyda skiten?
Vad jag fattat det som så ska man installera ControlCAL v2 på datorn och ladda hem xml filerna som ligger länkat i tråden. Xml filerna ska man kunna läsa in i controlCAL som ska kommunicera med tv:n över nätverket. Läste lite om det imorse, kan ha missat något men allt står i tråden...
Postad 22 januari 2014 - 00:56
Spiros
-
Spiros
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Om de inte informerade dig om att varan var använd innan så är detta det värsta jag hört på ett tag.. Om jag var du skulle jag gå direkt till butiken och prata med dem som sålde tv. Som sagts tidigare har du ju ett gyllene tillfälle att få nedsatt pris.. både pga tv är använd men också att de inte informerat dig om det. riktigt illa!
Det nämndes INGENTING om att den skulle vara använd på något sätt. Sätter mig heller inte och åker ut den långa sträcka som jag har till butiken i fråga, det här får Elgiganten reda ut så att jag blir nöjd utan att jag skall behöva anstränga mig nämnvärt. Att man sedan skall behöva sitta och vänta upp till 48 timmar innan någon behagar höra av sig är ju under all kritik, det är ju trots allt inget vanligt ärende det är frågan om. Hör jag ingenting ifrån dom så kör jag öppet gnäll på Fairshopping, prisjakt och Facebook, så får vi se om det börjar hända saker! Funkar inte det så blir det till att kontakta media för att posera uppgivet med mungiporna nere... Bilden jag tog på Servicemenyn i Måndagskväll ligger upplagd i mitt album för den som är intresserad!
Redigerat av Spiros, 22 januari 2014 - 01:16.
Postad 22 januari 2014 - 01:51
Unregistered95f71e28
-
Unregistered95f71e28
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Vad jag fattat det som så ska man installera ControlCAL v2 på datorn och ladda hem xml filerna som ligger länkat i tråden. Xml filerna ska man kunna läsa in i controlCAL som ska kommunicera med tv:n över nätverket.
Läste lite om det imorse, kan ha missat något men allt står i tråden...
Okej jag måste alltså köpa den här mjukvaran som heter ControlCAL.. Kan jag använda D-nice inställningarna utan att använda ControlCAL eller är det ett måste?
Postad 22 januari 2014 - 06:53
Unregisteredec18f665
-
Unregisteredec18f665
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Okej jag måste alltså köpa den här mjukvaran som heter ControlCAL.. Kan jag använda D-nice inställningarna utan att använda ControlCAL eller är det ett måste?
Somsagt, allt står i D-Nice tråd. Där är även en länk till controlCAL med instruktioner...
Postad 22 januari 2014 - 08:16
wesslan
-
wesslan
-
Beroende
-
-
1 438 inlägg
Att köpa en dyr mjukvara endast för att kunna lägga in "USA" inställningar på din europeiska modell är inget jag rekommenderar. Risken är att du får en rätt så felaktig bild jämfört mot att lägga in flatpanelhd, avforums eller bara fortsätta använda THX Cinema.
Postad 22 januari 2014 - 09:42
Vapo
-
Vapo
-
Lärjunge
-
-
446 inlägg
Att köpa en dyr mjukvara endast för att kunna lägga in "USA" inställningar på din europeiska modell är inget jag rekommenderar. Risken är att du får en rätt så felaktig bild jämfört mot att lägga in flatpanelhd, avforums eller bara fortsätta använda THX Cinema.
Att justera vibalans och gamma ger nog samma resultat oavsett (TC eller TX) vart man sig i världen vänder. Kanske dessa parametrar? Nog fördel om man använer PANASONIC TV REMOTE 2 på sin padda/androidplatta. http://reviews.plasm...e-settings.htmlSoftware used for calibration: Spectracal CalMAN Pro V4.6.3 Source Generator: Sencore VP403 Meter: Sencore OTC1000 Reference Metere: i1Pro (utrustningen kan vara uppdaterad till nyare) (han (Robert) som gjort kalibreringen är ISF intruktör) (om formateringen här nedan är jobbig, så är allt bättre uppstaplat på länken ovan) Panasonic TC-P55VT60 Calibration and Picture Settings (TC-P60VT60, TC-P65VT60) VT60 Calibration Notes: VT60 has a 10 point white balance and a 10 point Gamma setting adjustment to allow for Gain adjustment. These are to be expected on a plasma TV of this level and they work wonders for the color balancing. Colors are already fantastic on Panasonic plasmas, they are even better after dialing in these settings. Leave all the color detail adjustment set to zero. POST CALIBRATION PICTURE SETTINGS Picture Mode Custom Contrast 91 Brightness +2 Color 40 Tint -2 Sharpness 10 Color Temp Warm2 Vivid Color Off CATS Off Video NR Off MPEG NR Off Motion Smoother Off ADVANCED SETTINGS Panel Brightness Mid AGC 0 Black Extension 4 Color Gamut Native Game Mode Off 24p Direct n/a 3:2 Pulldownn/a 1080 Pixel Direct Off HDMI Content Type Auto HDMI/DVI RGB Range Standard (16-235) Black Level Light SCREEN SETTINGS Screen Format Full Overscan Off H Size Size 1 HDMI Black Level Low W/B ADJUSTMENT W/B High Red -3 W/B High Green 0 W/B High Blue 8 W/B Low Red 6 W/B Low Green 0 W/B Low Blue -2 MORE DETAIL ADJUSTMENT IRE Red Green Blue 10 -50 0 50 20 -3 0 25 30 0 1 3 40 6 -1 -8 50 11 2 -9 60 4 0 -9 70 6 0 -2 80 -3 -2 0 90 5 2 -6 100 20 2 -5 GAMMA (TARGET 2.2) 2.4 IRE Gain 10 -44 20 -22 30 -6 40 -8 50 -3 60 -3 70 -3 80 0 90 -1 100 0 (jag har inte provat dessa settings, kör fortfarande THX i väntan på att tid och ork ska infinna sig)
Postad 22 januari 2014 - 10:28
Unregisteredc3031afe
-
Unregisteredc3031afe
-
Användare
-
-
193 inlägg
$50,00 USD är väl inte dyrt? Finessen med ContralCal är att du kan labba med dina egna inställningar via ett grafiskt gränssnitt på din dator. Om man vill kan man så klart importera D-Nice inställningarna, eller någon annans kalibrering.
Postad 22 januari 2014 - 11:16
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
ControlCal är ju najs i sig men ska man lägga ut pengar så är säkerligen i första hand Calman Basic + C3 mätare för $250 en betydligt smartare väg att gå.
Det är rätt mkt bättre att veta vad man håller på med istället för att copy-pasta inställningar till höger och vänster... Värdet i det sistnämda är i längden tämligen tveksamt.
Postad 22 januari 2014 - 11:46
Unregisteredcab460d8
-
Unregisteredcab460d8
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
OK, får testa det. Filerna ser jag ju i Laptopen men går inte spela upp via DLNA på TV:n, får se om DTS ljudspåret är boven eller inte
Tror mkv uppspelning bara funkar med USB inte via nätverk.
Postad 22 januari 2014 - 12:03
ashran22
-
ashran22
-
Rookie
-
9 inlägg
Jodå mkv funkar för mig via nätverk använder plex server på min MacBook. DLNA på och tv ser alla mkv filer och spelar den.
Postad 22 januari 2014 - 12:52
Unregisteredc3031afe
-
Unregisteredc3031afe
-
Användare
-
-
193 inlägg
ControlCal är ju najs i sig men ska man lägga ut pengar så är säkerligen i första hand Calman Basic + C3 mätare för $250 en betydligt smartare väg att gå.
Det är rätt mkt bättre att veta vad man håller på med istället för att copy-pasta inställningar till höger och vänster... Värdet i det sistnämda är i längden tämligen tveksamt.
Javisst är det bättre med en colorimeter och Calman programvara, fast då sticker ju priset iväg med ett par hundra dollar. Med ControlCal importerar du en färdig "mall" och därifrån har du sen full kontroll på alla inställningar, du kan ändra efter tycke och smak, spara och göra om som du vill. Väldigt enkelt att jobba med. ControlCal ersätter naturligtvis inte en hårdvarukalibrering men är ett helt OK budgetalternativ.
Postad 22 januari 2014 - 12:54
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Komplement menar du, inte alternativ.
Postad 22 januari 2014 - 13:16
Unregisteredc3031afe
-
Unregisteredc3031afe
-
Användare
-
-
193 inlägg
Komplement menar du, inte alternativ. 
Komplement låter bra...
Postad 22 januari 2014 - 13:37
lazloO9
-
lazloO9
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Den kan spela upp .mkv via USB, men som du säger så synd inga mkv-filer i nätverket! Jag har en 50ST60 "kopplad" trådlöst via wifi med min dator. Men som sagt, alla videofiler jag har utom mkv syns och spelas upp fint, samt att mkv-filer både syns och spelas upp via USB. Detta är egentligen ganska märkligt då tvn bevisligen känner igen och spelar upp mkv via USB, men inte visa nätverket? Jodå mkv funkar för mig via nätverk använder plex server på min MacBook. DLNA på och tv ser alla mkv filer och spelar den.
Vad har du för tv? Jag har en Viera TX-P50ST60Y med wifi-anslutning till min dator som går på win7 x64. Kan det vara datorn eller datorns operativsystem som är boven? För om du på din tv ser mkv-filerna på din dator så kan du det som jag och Stålis inte kan.
Postad 22 januari 2014 - 13:50
ashran22
-
ashran22
-
Rookie
-
9 inlägg
Den kan spela upp .mkv via USB, men som du säger så synd inga mkv-filer i nätverket! Jag har en 50ST60 "kopplad" trådlöst via wifi med min dator. Men som sagt, alla videofiler jag har utom mkv syns och spelas upp fint, samt att mkv-filer både syns och spelas upp via USB.
Detta är egentligen ganska märkligt då tvn bevisligen känner igen och spelar upp mkv via USB, men inte visa nätverket?
Vad har du för tv? Jag har en Viera TX-P50ST60Y med wifi-anslutning till min dator som går på win7 x64. Kan det vara datorn eller datorns operativsystem som är boven? För om du på din tv ser mkv-filerna på din dator så kan du det som jag och Stålis inte kan.
Jag förstår inte varför eran TVn inte spelar MKV via nätverk eller är den funktion inte aktiverad på ST60y för de funkar prima på min 65VT60y streama mkv direkt till tv med DLNA server. Jag har 65VT60y och använder macbook pro med plex media server, tv är kopplad via wifi och de är datorn också. Spelar MKV filer utan problem.
Redigerat av ashran22, 22 januari 2014 - 13:51.
Postad 22 januari 2014 - 17:24
lazloO9
-
lazloO9
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Jag förstår inte varför eran TVn inte spelar MKV via nätverk eller är den funktion inte aktiverad på ST60y för de funkar prima på min 65VT60y streama mkv direkt till tv med DLNA server.
Jag har 65VT60y och använder macbook pro med plex media server, tv är kopplad via wifi och de är datorn också. Spelar MKV filer utan problem.
Jag har googlat runt och det snackas om olika mkv-filer med "header compression" eller att dom max får vara "4.1" för att tvn ska hitta dom. Men folk kör en massa olika datorer med olika operativsystem och skit så det är svårt att hitta anledningen till problemet. EDIT: Hittade mer info nu att tvn stödjer mkv MP1 eller MP2, men inte MP4 (Mpeg4?). Iaf så fungerar inga högupplösta .mkv-filer att streama för mig, dom syns inte ens i listan i tvn. Men det går fint att dra över mkv-filen på USB-minne och sedan spela upp i tvns USB-uttag...??
Redigerat av lazloO9, 22 januari 2014 - 17:38.
Postad 22 januari 2014 - 23:23
henkson
-
henkson
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Nu är äntligen TV'n installerad. Hann aldrig ge mig på dnice inkörningsfilerna dock utan bara lajjat runt i menyerna och kollat om HTPC'n och digitaltvn funkade!
Vad det gäller värme märkte jag inget.
Däremot ljud! Eller rättare sagt oljud.
Vid svart/mörk bild (läs vanlig tv) låter det inte nåt speciellt.
Däremot när det blir en ljus bild, tex utforskaren i Windows blir det en väldigt "buzzande"!
Har jag fått ett måndags-ex eller är livet med plasma så buzzigt?
Postad 23 januari 2014 - 15:46
Spiros
-
Spiros
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Nu är äntligen TV'n installerad. Hann aldrig ge mig på dnice inkörningsfilerna dock utan bara lajjat runt i menyerna och kollat om HTPC'n och digitaltvn funkade!
Vad det gäller värme märkte jag inget. Däremot ljud! Eller rättare sagt oljud. Vid svart/mörk bild (läs vanlig tv) låter det inte nåt speciellt. Däremot när det blir en ljus bild, tex utforskaren i Windows blir det en väldigt "buzzande"!
Har jag fått ett måndags-ex eller är livet med plasma så buzzigt? 
Ingen värme, säger du? Har du lust att efter Tvn stått på 1 timme lägga handen på vänster baksida av Tvn nedanför överste fläktgallret, och sedan flytta in handen cirka 10 centimeter mot mitten. För mig är det stekhett inom detta område.
Redigerat av Spiros, 23 januari 2014 - 15:47.
Postad 23 januari 2014 - 16:03
Locoloco
-
Locoloco
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Hej!
Lite info har 55VT60 och tidigare gjort FLäktfixen (innebär 2 foam bitar på vänstar fläkten bakifrån) ljudet blev lite lite mindre men blev inte helt nöjd.
Igår tog jag 1 1/2 timma av min fritid och skruvade isär TV'n själv och gjorde följande:
1. Tog bort baksidan med tv'n liggandes på fronten.
2. skruvade bort den högra fläkten sett från baksidan och la till en foam bit som är enligt instruktionerna för 65VT60 och 65ZT60 men notera detta är inte för 55 tummarna enligt instruktion. Anledning ville miska ljudet på den fäkten.
3. På båda fläktarna satte jag dit en liten gummi packning på fläktskruvarna för att få fläkten att sitta hårdare som som de satt innan satt det med ett litet glapp ungefär 1-2 mm glapp vilket jag förmodar säkert kunde göra att de vibrerade lite. Detta har de även nämt på AVS forumet.
4. Försiktigt drog åt lämpliga skruvar på elektronik korten för att möjligtvis dämpa buzzing som kan komma från vibration i korten. (detta bör göras riktigt försiktigt för att inga sprickor ska ske.
5. Satte tebax baksidan.
Resultat: Visst fläktljudet blev väsentligt mindre är nu möjligt att leva med uppfattar att även buzzing ljudet har blivit mindre dock var detta aldrig något problem för mig innan.
Vardför gjorde jag det: Tyckte det var spännande =) och att nog service firma vägrade göra något utanför instruktionerna från Panasonic och det jag har gjort uppfatar jag som minimal påverkan ifråga om extra värme problem etc etc.
Postad 23 januari 2014 - 19:43
avalancher
-
avalancher
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
Hejsan! Jag är troligen snart en ägare av en 42ST60 (om inte 50VT60 skulle prisdumpas snart, tror ni det?). Men, fick fria händer med en ST idag, fick testa Hobbit blurayfilm, och la märke till dåliga detaljer i mörka scener, väldigt blå ton och det vita på snöiga berg t.ex. var dåligt, dvs dålig kontrast. Jag får anta detta går att ställa in? Jag försökte, men det finns säkert avancerat nånstans, det borde andra ägare veta?
Annan fråga, trodde inte jag skulle bry mig om smart-funktioner, för jag har hela tiden tänkt "sätta till dator via hdmi och köra viaplay den vägen", men det kanske går direkt i tv'n, i så fall, hur upplever ni det och går det smärtfritt? Samt, hur funkar det att se film via usb-stickan?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|