![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 23 augusti 2007 - 22:39
Vilken nivå ligger era på när ni kör uppscalad DVD? Min hoppar upp till läge 4!
Som jeg tidligere har skrevet, gik min også op på niveau 4 ved opskalering af DVD. Min PS3 har nu været til reparation hos Nordisk Film en lille uges tid.
Redigerat av SaJe, 23 augusti 2007 - 22:39.
Postad 24 augusti 2007 - 08:35
min ps3a låter inte ett knäpp.. men det hörs något krispande/rasslande från fläkten efter ett tag.. vettefan vad det är.. vågar inte skruva upp och titta heller.
Det är nog hårddisken du hör.
Postad 24 augusti 2007 - 09:07
I så fall kanske det är en idé att skicka ett gemensamt brev till Sony?
Jag menar då att dem som har haft problem och skickat in och ändå har fortsatta problem ska skriva under.
T.ex. min är ju avhjälpt och jag är jättenöjd, så jag ska ju inte skriva under.
Bara man skriver ordentligt och inte otrevligt.
T.ex. tydligt och väl definierat vad som är problemet.
Kanske om hur en "läge 2" maskin och en "läge 3" maskin beter sig, i tom samma rum? Hur läge 3 maskinen aldrig varvar ner. Att läge 2-maskinen håller sig till läge 2 . Att det är ett mycket mer störande ljud i läge 3. Jag kan ju intyga att min första maskin var på läge 3 efter ca 30 min och sen aldrig gick ner, den nya har ännu inte gått till läge 3
Att detta fel kvarstår efter att maskinerna har varit på service (ibland flera gånger).
Att Sony har gått ut med att den ska vara si och så tyst. Men här behövs en källa!? Eller var det Nordisk film som gick ut med det? Jag har inte sett det själv..
Att man som konsument av en produkt för närmare 6000 sek (eller vad som har betalats) vill ha likvärdigt fläktljud på samtliga enheter, i alla fall efter en service.
Och en frågeställning om Sony tycker det är acceptabelt att det skiljer sig så mycket mellan enheterna, även efter service.
Och som slutkläm att ni (konsumenterna) inte accepeterar att köpa en produkt som skiljer sig så mycket i fråga om kvalitet (fläkten) och att det inte blir korrigerat när det lämnas in på service.
Men som sagt, det är nog viktigt att det är ett hyfsat stort antal personer som har fortsatta problem efter service.
Redigerat av m_hult, 24 augusti 2007 - 09:18.
Postad 24 augusti 2007 - 10:36
Att Sony har gått ut med att den ska vara si och så tyst. Men här behövs en källa!? Eller var det Nordisk film som gick ut med det? Jag har inte sett det själv..
En pressrelease funkar väl aldeles utmärkt som källa?
"For use in living rooms, maximum heat and noise reduction has been achieved with a noise level equivalent to that of the current slim-line PlayStation 2."
http://www.us.playst...essReleases/341
...min låter i alla fall betydligt mer än en ps2 slim...
Redigerat av nexuz6, 24 augusti 2007 - 10:37.
Postad 24 augusti 2007 - 20:32
Postad 24 augusti 2007 - 20:41
Nexuz: Ja det låter som en bra källa. Man kan ju spara ner den hemsidan så att man har en kopia på uttalandet.
Finns flera uttalanden från Sony och Nordisk Film men vad hjälper det när det inte står från vilket avstånd den låter som en PS2 Slim eller som Nordisk Film säger, låter inte mer än 22 dB. Normalt mäter man väl dB 1 meter ifrån och jag kan säga att ingen PS3 kommer låta 22 dB från 1 meters håll, snarare 10.

Postad 24 augusti 2007 - 21:09
Postad 24 augusti 2007 - 21:21
Walken: Jo, men det är ju ett argument i alla fall i en ev. skrivelse.
"For use in living rooms, maximum heat and noise reduction has been achieved with a noise level equivalent to that of the current slim-line PlayStation 2."
Redigerat av Walken, 24 augusti 2007 - 21:23.
Postad 24 augusti 2007 - 21:57
Hm, det måste vara fler än jag som resonerar på detta sätt? Det skulle kanske finnas en rösta-tråd e.d. för att visa hur många som är intresserade köpare men som ser detta som en absolut dealbreaker?
Nåväl, är tacksam att ni som inte kunnat hålla er (

/Gargantua
Redigerat av Gargantua, 24 augusti 2007 - 21:58.
Postad 24 augusti 2007 - 22:12
Postad 24 augusti 2007 - 22:20
Har själv en maskin som hoppar upp i läge tre efter ett tag. Men inte ens när jag sitter och spelar sena kvällar med knappt hörbar volym så stör jag mig på ljudnivån från ps3-an. Är dundernöjd med min maskin. Alla som tvekar tycker jag ska försöka lyssna på en enhet med egna öron för det här "problemet" tycker jag är gigantiskt överdrivet.
Stör du dig inte på en läge 3-maskin så har du med största sannolikhet nedsatt hörsel.

Postad 24 augusti 2007 - 22:22

Postad 25 augusti 2007 - 00:46
Postad 25 augusti 2007 - 02:38
Postad 25 augusti 2007 - 08:39
Postad 25 augusti 2007 - 09:28
Följer den här tråden med stort intresse. Problemet med ljudnivån är det enda som hindrar mig från att trycka på köpknappen och kommer så vara tills detta är löst.
Hm, det måste vara fler än jag som resonerar på detta sätt? Det skulle kanske finnas en rösta-tråd e.d. för att visa hur många som är intresserade köpare men som ser detta som en absolut dealbreaker?
Nåväl, är tacksam att ni som inte kunnat hålla er () fortsätter att pressa Sony och generalagenten.
/Gargantua
Så länge detta problem finns kommer jag att avvakta, har lämnat tillbaka två konsoler där fläkten stannat på läge 3.
Postad 25 augusti 2007 - 09:48
Har följt tråden från start och hoppats att Sony/NF skulle ta ansvar för fläktproblemet. Jag är kräsen vad gäller oljud, stördes av fläkten i Xbox1 jag hade som mediacenter. Ville ersätta den med en PS3 när boxen dog men orkar inte med samma/värre oväsen för mina primära ändamål (speciellt när jag vet att det finns tysta maskiner).Följer den här tråden med stort intresse. Problemet med ljudnivån är det enda som hindrar mig från att trycka på köpknappen och kommer så vara tills detta är löst.
Nåväl, är tacksam att ni som inte kunnat hålla er () fortsätter att pressa Sony och generalagenten.
/Gargantua
Som spelmaskin är det nog acceptabelt men inte som Blu-ray/mediacenter.
Postad 25 augusti 2007 - 10:34
Fick hem en ps3:a igår och startade upp den och jag blev så förvånad över att den inte lät alls(trodde knappt den var på) sen efter 10min så går den till läge 2(antar jag) och då hör man bara ett litet sus, inte alls farligt. Efter ytterligare 5-10min går den till läge 3 och nu hör man den klart och tydligt från köket(ca 5-6meter ifrån) och där stannar aset! Då har jag alltså inte spelat/kollat film/foldat utan bara haft den i XMB. Ska ha på den några timmar nu i helgen och se om den kanske går ner till läge2 igen men annars åker den tillbaka nästa vecka. Förbannelse!
Redigerat av Muukie, 25 augusti 2007 - 10:36.
Postad 25 augusti 2007 - 11:33

Kunde inte hålla mig utan köpte ett starterkit häromdagen, och än så länge har den inte knatat över läge 2. Oavsett vad jag gör med den. Så de tysta maskinerna finns ju iaf...
Postad 25 augusti 2007 - 11:54

Postad 25 augusti 2007 - 12:28
Har iofs lite svalare i rummet nu men å andra sidan har jag stoppat in den i tv-bänken igen och där är det ju betydligt varmare än ovanpå.
Hur som helst är jag riktigt nöjd med min maskin nu.
Redigerat av Unregistered3ece8f6f, 25 augusti 2007 - 15:19.
Postad 25 augusti 2007 - 12:32
Följer den här tråden med stort intresse. Problemet med ljudnivån är det enda som hindrar mig från att trycka på köpknappen och kommer så vara tills detta är löst.
Hm, det måste vara fler än jag som resonerar på detta sätt?
Jag väntar också på besked om att det är nya maskiner i starterpacket, sen köper jag.
Postad 25 augusti 2007 - 13:44
Enligt NF så kan de inte ansvara för hur varmt man har i huset eller runt PS3 vilket påverkar fläkten och de menar att fläktljudet kommer att gå ner i samband med att hösten kommer och det blir allmänt kyligare......
Vet i tusan om jag litar på detta......
Postad 25 augusti 2007 - 14:21
Jag var i kontakt med NF igår då min 2 maskin är lika dan som den första och ville få det förtydligat om detta var vad jag hade att vänta mig och således lämna PS3 åter....
Enligt NF så kan de inte ansvara för hur varmt man har i huset eller runt PS3 vilket påverkar fläkten och de menar att fläktljudet kommer att gå ner i samband med att hösten kommer och det blir allmänt kyligare......
Vet i tusan om jag litar på detta......
Bullshit, de försöker bara med bortförklaringar..
Postad 25 augusti 2007 - 14:31
de menar att fläktljudet kommer att gå ner i samband med att hösten kommer och det blir allmänt kyligare......
Och till sommaren nästa år kommer den gå upp igen med andra ord.

Postad 25 augusti 2007 - 15:19
Om jag sedan avbryter min Folding och går tillbaka ut i xmb så tar det mellan 30-min och en timme innan den går ner i läge två igen.
I somras när jag hade det riktigt varmt runt 27-28 grader vid tv-bänken gick den upp i läge tre ganska snabbt och stannade där. Att Ps3:an är känslig för luften omkring den är kanske inte så konstigt då, om jag fattat rätt, Ps3 främst använder sig av passiv kylning.
Lasseman
Postad 25 augusti 2007 - 15:27
Postad 25 augusti 2007 - 15:43
1. Start packets aren't new, they are just old units in a new wrapping.
I base this on the fact, that I have bought one at El-giganten that had scratches in the bottom, and the HDD had clearly been taken out at some point (the screw was sligthly damaged after been being removed). One of the controllers had small bruises on it, and the "inner" box also had damage to it from it's formed owner. I returned this today and the one I got also had some small scratches in the bottom and when I got home I can see that there are small marks at the SD card slots too.
Both these units came in the "original" start packet box with pictures on it showing the 2 games etc.. Inside this box is the "normal" box, that normally is used with the older units.
2. I have version 1.7 firmware on the units bought at El-giganten, and the fan goes into mode 3 before it is updated - so problem isn't with the 1.90 firmware. If the problem is firmware related, then it is at 1.7 or older.
3. I've tried to have the PS3 out in the room with doors open to ventilate with no result. The unit I have now went into mode 5, and went back to mode 4 when I stopped folding on it. Otherwise the PS3 never goes back from mode 3 even though it's doing nothing.
4. Both units bought at El-giganten is from a batch called 27430423-739 and made in China (so I wouldn't buy from this batch if I were you as both of mine were faulty.)
Someone mentioned, that there are some units with 15 blades on it others with 19 - can this be confirmed? Also the people who have been lucky enough to get a good unit, can you say where it was bought from, and what the batch number is? Would love to end this eternal search for a non-faulty unit

Postad 25 augusti 2007 - 16:04
Someone mentioned, that there are some units with 15 blades on it others with 19 - can this be confirmed? Also the people who have been lucky enough to get a good unit, can you say where it was bought from, and what the batch number is? Would love to end this eternal search for a non-faulty unit
I don't have the source right now but the PS3 made in China will have the louder fan with 15 blades and PS3 made in Japan will have the more quiet one with 19 blades.
Postad 25 augusti 2007 - 16:24
You can write Swedish though, I just write in English, so you dont have to bother with Danish or my really poor Swedish writing =)
So, where can units made in Japan be bought?
Postad 25 augusti 2007 - 16:45
Thanks for the answer Walken.
You can write Swedish though, I just write in English, so you dont have to bother with Danish or my really poor Swedish writing =)
Japan
Postad 25 augusti 2007 - 17:04
De som säljs på Siba, Elgiganten, OnOff verkar alla vara tillverkade i Kina. Japantillverkade enheter verkar vara svåra att få tag på tyvärr. Bara att läsa på kartongerna tills man hittar en och hoppas på det bästa.
Edit: Se bara till att köpa från en butik med öppet köp.

Redigerat av Walken, 25 augusti 2007 - 17:05.
Postad 25 augusti 2007 - 18:11
Postad 25 augusti 2007 - 18:19
Hmm märkligt som ni vet är min en tyst maskin, dvs läge 2 och på kartongen står det Made in China.
Som du säkert vet så använder inte Sony bara en fabrik, en komponenttillverkare eller inköpare när det gäller delar så du kan mycket väl ha fått en 19-bladig fläkt då de som levererar den 15-bladiga kanske hade ett produktionsproblem eller liknande!? Då tar Sony in andra fläktar från de som kan leverera. Detta sker oavsett om maskinen tillverkas i Kina eller Japan. Gäller för övrigt alla företag idag. Inget konstigt med det.

Kollade på kartongen nu, och läste: Made In Japan
Var köpte du din?
Redigerat av Walken, 25 augusti 2007 - 18:21.
Postad 26 augusti 2007 - 00:32
Postad 26 augusti 2007 - 11:12
Har haft igång PS3:an runt 5-6timmar nu i helgen och har väl haft runt 22-23grader inne och den beter sig fortfarande likadant. Vid start, helt ljudlös, låter inte som fläkten ens är igång. Efter 5min läge 2(fläkten drar igång). ytterligare 5-10min läge 3. Det är så man räknar lägena eller? Med tanke på att läge 1 isåfall inte ens verkar vara ett läge på fläkten för jag tror inte ens den är igång...
Testade lite GT HD och uppskalad DVD = fortfarande läge 3. Testade Folding nu på morgonen = Läge 4 inom 5min. Efter en timme i XMB så har den fortfarande inte ens gått ner till läge 3.
Enda positiva är att jag har läst att många har PS3:or som blir riktigt riktigt varma och min blir inte ens lite ljummen. Men va fan. Man kan ju inte ha det här surret när man kollar film. När man spelar så är det väl "ok" med läge 3.
Nä nu har jag bestämt mig till 100%. Den åker tillbaka.
En sak till. Ni som har maskiner gjorda i Japan.. Är de tysta eller är det någon som fått en högljudd?
Postad 26 augusti 2007 - 13:19
De gånger den går upp till läge tre vilket även min gör ibland går den efteråt ner till läge två bara insugsluften är tillräckligt kall, under 23 grader. Även jag tillhör alltså de som har fått en helt fungerande maskin och jag tyker inte att ni med "felaktiga" maskiner ska nöja er utan ligg på och klaga högljutt så länge ni bara orkar. Det är ju trots allt en rätt dyr leksak vi valt att lägga veckopengen på ;-)
Jag tycker du ska be att nf undersöker din maskin ordentligt.
Postad 26 augusti 2007 - 14:57
Postad 26 augusti 2007 - 15:16
Det verkar inte vara någon anknytning mellan tillverkningsland eller fläktnivå. Detta diskuterades för ca 100 sidor sedan och det visade sig att det fanns högljuda från både Japan och Kina. Vi hittade heller inget direkt samband med serienumren.
Skönt att du skrev det... så jag slapp

Postad 26 augusti 2007 - 15:25
Detta har blivit ett så utdraget problem så teorier har en tendens att återkomma.Skönt att du skrev det... så jag slapp

Postad 26 augusti 2007 - 20:15
Postad 26 augusti 2007 - 20:36
Min är egentligen tvärtemot vad jag önskar. Har haft den igång sedan 11:00 i förmiddags och spelat fight night mer eller mindre non stop. Vid paus har den stått på och laddat kontrollen etc. Inte för ett ögonblick har den gått över läge 2 och hade det inte varit för den gröna dioden hade jag inte trott att den var igång. Satte in 300 och körde 1080p och efter 5 minuter ylar den som en hårfön.......
Menar du uppskalad DVD eller Blu-Ray? Är det det senare så lider jag med dig =/
För det är verkligen som då man behöver den tyst, i filmläget.
Postad 26 augusti 2007 - 22:39
Motin - 522
Vroksjab - 190
Cragganmorax - 177
ESAFESA - 164
Hämähäkki - 121
_green_ - 111

Postad 27 augusti 2007 - 06:13
Postad 27 augusti 2007 - 08:55
Vad skulle ni göra i mitt läge? Skicka tillbaka den i ren protest bara för att dom säger att den ska vara tyst eller bara gilla läget och låta den vara som den är?
Thomas
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar