Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-6500A *

7525 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TViX HD M-6500A (Mediaspelare) 4 9.071004 (168) Inga priser
TViX HD M-7000 (Mediaspelare) 5 8.970588 (33) Inga priser
54 relaterade trådar
TViX N1 (1086 inlägg) 10 år sedan
* Officiell tråd - TViX HD M-7000 * (454 inlägg) 11 år sedan
TViX UI Filmomslag för TVIX 6500 och 7000 (86 inlägg) 12 år sedan
Vilka spelare klarar av att spela upp .rar format ? (6 inlägg) 14 år sedan
Problem med stora MKV-filer i 1080 (5 inlägg) 14 år sedan
OpenTvix (0 inlägg) 15 år sedan
Nybörjare som behöver hjälp med val av mediaspelare. (17 inlägg) 15 år sedan
Vilken media extender för att spela upp DVD iso-filer? (15 inlägg) 16 år sedan
Media Extender, vilken är frågan? (34 inlägg) 16 år sedan
Nas server till mediaextenders! (35 inlägg) 16 år sedan
Tvix eller någogn annan M-E? (3 inlägg) 16 år sedan
DVD menyer och bläddra media med omslagsbild. (4 inlägg) 16 år sedan
Hjälp mig välja en media spelare (11 inlägg) 16 år sedan
Xtreamer eller Tvix HD6500A? (6 inlägg) 16 år sedan
Bästa media extender för film? (7 inlägg) 16 år sedan
Vilken mediaextender klarar allt (iaf film och bild smidigt)? (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 DTS HD och Dolby HD (6 inlägg) 16 år sedan
Installera tvix hd6500a till nätverk (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix HD M-6500 eller Popcorn Hour A-110 (74 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500a som tv-inspelning? (8 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av HTPC eller mediabox (16 inlägg) 17 år sedan
Vilket IPnr ska jag skriva in när jag ska ansluta tvixen till nätverket? (5 inlägg) 17 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 17 år sedan
Media Extender Noll-Koll (13 inlägg) 17 år sedan
Lite frågor om TViX HD M-7000A (8 inlägg) 17 år sedan
Popcorn hour eller tvix (1 inlägg) 17 år sedan
Vilken är den BÄSTA Media Extendern? (22 inlägg) 17 år sedan
tvix 6500 problem (7 inlägg) 17 år sedan
TViX M-6500A (9 inlägg) 17 år sedan
Freecom Network Mediaplayer-450WLAN 1TB (7 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att välja?!?! (5 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att hita lösning/produkt (6 inlägg) 17 år sedan
Funkar inte att LAN-ansluta Twiwen (14 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 med scart (5 inlägg) 17 år sedan
Val för nybörjare (8 inlägg) 17 år sedan
Spela MKV-filer (10 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 vs, HTPC (10 inlägg) 17 år sedan
TViX Dvico M-6500 (7 inlägg) 17 år sedan
Dvico Tvix M6500-A (19 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 GUI video (3 inlägg) 17 år sedan
Tvix, PCH , MB-801S (24 inlägg) 17 år sedan
mediaspelare för 4000 med minst buggar (7 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500a, får det inte att funka (2 inlägg) 17 år sedan
HTPC ersätta Tvix (18 inlägg) 17 år sedan
Samsung SE-S224Q (External DVD Writer) (5 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A - Hårddiskar - Kablar - Tillbehör (21 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A med analogstöd (9 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 nätverks-problem. (13 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 18 år sedan
Popcorn Hour eller TViX? (2 inlägg) 18 år sedan
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg) 18 år sedan
MP3 eller annan audio på denna box (10 inlägg) 18 år sedan
Tvix 6500 tappar bilden (9 inlägg) 18 år sedan

Postad 13 August 2008 - 22:38

kalle_22
  • kalle_22
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

har du kollat övrig utrustning, andra kablar, andra inställningar?
det är viktigt att ge bra info runt problem om man vill få svar :unsure:

allså när jag kollar på film så funkar ljudet men när jag spelar musik på hdmi kabel så kommer det praslande ljud.När jag spelar musik på analog kabel så funkar det då kommer det inget praslande ljud

Postad 13 August 2008 - 22:49

Unregisteredca15b0a9
  • Unregisteredca15b0a9
  • Forumräv

• 703 inlägg
  • 0
Halloj kära tvixare =)!!!
NU har ja fått fingrarna ur baken och beställt en tvix 6500 med en WD Gp 750 gb...!! Får alltihopa imorgon.
Men nu till mina frågor.

Ang Firmware kan man tanka ner den på sin dator sen överföra via usbsticka?? Lr kanske ännu lättare med en usb rakt in i datorn? Hur går man tillväga? Har sökt ett par sidor bakåt samt sökfunktion men hittar inget vettigt av det där.

Hårddisken har ja förståt att den formateras direkt när ja sätter i den i tvixen men sen då?
Finns de mappar i den redan som man skall lägga i filer lr skall man göra det själv? Gör man det från datorn lr från tvixen?
Ja vet ja är en riktig newbie på de här med datorer och mediaspelare men kändes som att detta var ett lättare val att se film på än en htpc..

Sen ang img filerna.. Sökte i sökfunktionen men fatta ingenting där heller :unsure:. Hur gör man om dem till iso filer? Ja har tankat hem deamontools och försökt mej på det där men icke sa nicke.

Sista frågan men dock den allra viktigaste ;). När man skall streama musik från den och vill ha en särskild ordning kan man göra såna här pls filer och lägga in i den som en låtlista typ? Antar att man lär använda sin dator rätt mkt ändå när man håller på med sånt här ^_^

Tacksam för positiva svar ;)

//Voldoo

Postad 13 August 2008 - 23:03

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

En modest liten fråga:

Vilken inställning för ljud i tvixen ger bästa kvalitet, Analog/PCM eller Digital? Jag har tvixen kopplad till en Onkyo TX-SR606 via hdmi. Om jag väljer Digital så får jag färre ljudformat i Onkyon att välja på (Dolby PL II, DTS, Neo 6.1, Stereo, Mono, etc) än om jag väljer Analog/PCM i tvixen. Trodde det skulle vara tvärtom? Jag tar tacksamt emot hjälp och tips på hur jag ställer in min tvix för att få ut max i ljud och bild av den! TV:n är en Pioneer PDP-LX5090 och som ljudsystem har jag Mordaunt Short Alumni 5.1.

Hej
Jag kör hdmi genom en onkyo 805 och jag har satt det till digital.
Jag skulle gissa att när tvixen kan strömma dts hd-ma så kanske man får sätta den till pcm, jag har inte testat det ännu för där är ingen färdig firmware ännu.

Lycka till
/P

Postad 13 August 2008 - 23:09

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

Halloj kära tvixare =)!!!
NU har ja fått fingrarna ur baken och beställt en tvix 6500 med en WD Gp 750 gb...!! Får alltihopa imorgon.
Men nu till mina frågor.

Ang Firmware kan man tanka ner den på sin dator sen överföra via usbsticka?? Lr kanske ännu lättare med en usb rakt in i datorn? Hur går man tillväga? Har sökt ett par sidor bakåt samt sökfunktion men hittar inget vettigt av det där.

Hårddisken har ja förståt att den formateras direkt när ja sätter i den i tvixen men sen då?
Finns de mappar i den redan som man skall lägga i filer lr skall man göra det själv? Gör man det från datorn lr från tvixen?
Ja vet ja är en riktig newbie på de här med datorer och mediaspelare men kändes som att detta var ett lättare val att se film på än en htpc..

Sen ang img filerna.. Sökte i sökfunktionen men fatta ingenting där heller ;). Hur gör man om dem till iso filer? Ja har tankat hem deamontools och försökt mej på det där men icke sa nicke.

Sista frågan men dock den allra viktigaste :P. När man skall streama musik från den och vill ha en särskild ordning kan man göra såna här pls filer och lägga in i den som en låtlista typ? Antar att man lär använda sin dator rätt mkt ändå när man håller på med sånt här :P

Tacksam för positiva svar B)

//Voldoo

Hej och välkommen :-)
Firmware för jag över mellan dator och tvix genom att koppla den till usb, lättast så.
Ja hårddisken formateras direkt när du sätter igång tvixen, då blir där färdiga mappar på disken.
img filer kan man göra på 2 sätt, det ena som inte alltid funkar är att bara byta ut ändelsen till .iso, det andra sättet är med ett program som jag tror heter iso buster eller nåt. sorry kör inte såna filer, kör mest mkv filer.
Sen musiken det har jag ingen aning om, spelar inte musik i tvixen. sorry.

Lycka till
/P

Postad 13 August 2008 - 23:35

Unregistered31c970fc
  • Unregistered31c970fc
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Tänkte bara inflika en liten sak... Alla skriver att det är "lättats att föra över via usb" jag har för över allt via en 10m nätverkskabel. Allt med åäö har funkat jag har ändrat namn o jag har tagit bort saker... Anslutningen finns alltid där o har aldrig krånglat för mig. Många pratar om att det kan krångla men det har aldrig hänt mig, och så jätte långsamt går det inte häller... vill bara säga detta för jag tycker många avskräcker nya användare från att nyttja denna funktionen...

Hade hej... ;)

Postad 14 August 2008 - 02:01

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

• 1112 inlägg
  • 0

Få fram rätt textfil kan jag.
Byta färg på texten kan jag.

Flytta texten upp eller ner kan jag inte!
Hur gör man det? Går det öht?

Jag besvarar min egen fråga dårå. ;)

Tryck på subtitlesknappen till det står "Subtitle mode" i högra hörnet på bilden
När den är framme kan du flytta texten upp- och ner med upp- och nerpil på fjärrkontrollen.
Med höger- och vänsterpil ställer man sedan typsnittets storlek.
Smidigt. :P

Postad 14 August 2008 - 08:27

Mr Ma9oo
  • Mr Ma9oo
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Tänkte bara inflika en liten sak... Alla skriver att det är "lättats att föra över via usb" jag har för över allt via en 10m nätverkskabel. Allt med åäö har funkat jag har ändrat namn o jag har tagit bort saker... Anslutningen finns alltid där o har aldrig krånglat för mig. Många pratar om att det kan krångla men det har aldrig hänt mig, och så jätte långsamt går det inte häller... vill bara säga detta för jag tycker många avskräcker nya användare från att nyttja denna funktionen...

Hade hej... ;)

Jag kör både med intern hårddisk och via nätverket och jag har inte heller några problem att föra över filnamn med ÅÄÖ till den interna hårdisken. Men det fungerar inte via nätverksdisken. Verkar som om det är SAMBA som är problemet.

Ny firmware lägger jag på den interna disken i en mapp och startar den där ifrån. Jag ansluter till den interna disken via nätverket för att kopiera filer till den. Orkar inte flytta in den till datorn varje gång man skall lägga något på den.

Ang. img filer så går det oftast bra att ändra filändelsen till .ISO istället för .IMG. Jag har gjort detta på alla de filmer jag har och det var säkert 150 av dem som hade filändelsen .IMG. Inte en enda av de jag testat har strulat. Annars kan du öppna IMG-filen med Deamon tool och sedan kopiera över filerna till hårdisken.

Postad 14 August 2008 - 10:33

kalle_22
  • kalle_22
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Som ingen väkar kuna hjälpa mig, vet nån tvix tel.

Postad 14 August 2008 - 11:06

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Du får regga dig på tvix Q&A-sida, och skicka frågan därifrån. Men det tar nog typ tre veckor att få svar..
http://www.tvix.co.k...oards/MyQA.aspx

Redigerat av distortion2, 14 August 2008 - 11:07.

Postad 14 August 2008 - 11:14

kalle_22
  • kalle_22
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

Du får regga dig på tvix Q&A-sida, och skicka frågan därifrån. Men det tar nog typ tre veckor att få svar..
http://www.tvix.co.k...oards/MyQA.aspx

Men hur gör man om tvixen har gått i sänder och den butiken man har handlat tvixen har gå i konkurs.

Postad 14 August 2008 - 11:15

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Du borde räkna ut att det är Canman som står för supporten i Sverige på dessa produkter.
Tvix är ett varumärke och det är Dvico som utvecklar dem, men om du inte är extremt duktig på Koreansk-engelska så är det väl detta som gäller:

Canman Distribution AB
Telefon: 08-7125334
Gävlegatan 10 B
113 30 STOCKHOLM

Eller att gå in på deras forum och ställa frågorna där alt. skriva till dem i kontaktformuläret.
http://www.canman.se/

Postad 14 August 2008 - 12:27

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Men hur gör man om tvixen har gått i sänder och den butiken man har handlat tvixen har gå i konkurs.

Vilken butik är det som har gått i konkurs?

Postad 14 August 2008 - 21:31

maseman
  • maseman
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Hej,

Har länge stått i valet i kvalet på att köpa en pocorn hour, men börjar nu tveka lite. Det ser ut som att tvixen har allt plus lite till, dock lite dyrare...

Ett par frågor dock som jag hoppas någon/vill kan svara på.

1. Vilken HDD bör man välja, ja jag kommer köra en intern.
2. Är det wifi stöd och i så fall, hur fungerar det?
3. Hur är bildvisningen av jpg filer på ca: 2,5MB, hörde att det var otroligt långsamt. Stämmer det, hur lång tid får man vänta mellan varje bild?
4. Finns det on/off knapp?

/maseman

Postad 14 August 2008 - 22:22

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

• 879 inlägg
  • 0

Hej,

Har länge stått i valet i kvalet på att köpa en pocorn hour, men börjar nu tveka lite. Det ser ut som att tvixen har allt plus lite till, dock lite dyrare...

Ett par frågor dock som jag hoppas någon/vill kan svara på.

1. Vilken HDD bör man välja, ja jag kommer köra en intern.
2. Är det wifi stöd och i så fall, hur fungerar det?
3. Hur är bildvisningen av jpg filer på ca: 2,5MB, hörde att det var otroligt långsamt. Stämmer det, hur lång tid får man vänta mellan varje bild?
4. Finns det on/off knapp?

/maseman

Här kommer lite svar.

1. Western digital (gärna Green Power serien..) alternativt samsung. EJ Seagate !!! tvixen är väldigt temperaturkänslig så det gäller att ha en så kall hårddisk som möjligt för att undvika hack o hängningar..

2. Ja det finns, du kan köpa USB-wifi dong, ej att rekommendera om du tänkt streama hd-material.

3. Den finns, men är primitiv. Långsam ja. Detta är en videouppspelare, ingen bildvisare. Se det mer som en bonusfiness.

4. Inte helt o hållet. Så vitt jag vet.

/H

Postad 14 August 2008 - 23:14

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Har läst att det är en jädra massa problem med spolning i filmer, musik med m-6500a. Är det någon förbättring i M7000a eller är det lika dålig spolningsfunktion i den?

Redigerat av suffix, 14 August 2008 - 23:15.

Postad 15 August 2008 - 06:44

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Har läst att det är en jädra massa problem med spolning i filmer, musik med m-6500a. Är det någon förbättring i M7000a eller är det lika dålig spolningsfunktion i den?

Jag upplever en hel del problem med spolning och GOTO-funktionen i 6500.
- Spolningen går ofta betydligt långsammare än vad som står på skärmen
- Ofta när man går från spolning till play så börjar play vid en annan tidpunkt än den där man avslutade spolning
- Ibland när man går från spolning till play så börjar play där man började spolningen
- GOTO-funktionen går nästan alltid till en annan tidpunkt än den man skrivit in. Det kan diffa på flera minuter.

Eftersom både hårdvara och firmware är identisk (så när som på utseende och guldpläterade kontakter) mellan 6500 och 7000 så utgår jag från att det är samma problem i 7000.

/Göran

Redigerat av Goeran, 15 August 2008 - 06:45.

Postad 15 August 2008 - 07:01

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Om du använder vanliga jpeg-filer direkt från kameran kommer skärmen att vara svart flera sekunder mellan varje bild. Det är faktiskt rätt enerverande.

Hur lång tiden mellan bilderna är är mer beroende av antalet bildpunkter än storleken på filen. När jag testat bilder från min kompaktkamera med 3 megapixels så är det cirka 5 sekunder svart mellan bilderna. Jag testade också med en skannad bild från en Hasselbladare (omkring 30 megapixels) och jag har för mig att det tog nästan en minut innan den visades.

Jag brukar nu för tiden använda batch-funktionen i photoshop för att ändra upplösningen vertikalt till 1080 och då brukar bildvisningen flyta på riktigt bra.

/Göran

Postad 15 August 2008 - 17:01

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

4. Inte helt o hållet. Så vitt jag vet.

/H

Är jag dum i huvudet eller har jag missförstått ditt svar till maseman? Det är klart det finns en on/off-knapp? Det är ju den du trycker på när du ska starta eller stänga av TViX:en. Det står ju till och med "On/Off" ovanför den... :)

Postad 15 August 2008 - 17:15

Mahti
  • Mahti
  • Beroende

• 1363 inlägg
  • 0

Är jag dum i huvudet eller har jag missförstått ditt svar till maseman? Det är klart det finns en on/off-knapp? Det är ju den du trycker på när du ska starta eller stänga av TViX:en. Det står ju till och med "On/Off" ovanför den... :)

Om man kan starta något med fjärrkontrollen så betyder det att apparaten inte är helt avstängd. Något måste ju stå i standby och vänta på signalen. Tror det är detta som menas,,

Postad 16 August 2008 - 11:06

Unregisteredf94fc478
  • Unregisteredf94fc478
  • Lärjunge

• 410 inlägg
  • 0
Hej!

Får ni "bookmark" att funka?
Ser ofta högupplöst, mkv, men måste ju ibland avbryta filmen. Lita halvdrygt att spola fram varje gång man ska fortsätta se från där man var...
Jag trycker på bookmark iaf men, det händer inget...

//Marc

Postad 16 August 2008 - 11:21

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Får ni "bookmark" att funka?
Ser ofta högupplöst, mkv, men måste ju ibland avbryta filmen. Lita halvdrygt att spola fram varje gång man ska fortsätta se från där man var...
Jag trycker på bookmark iaf men, det händer inget...

Jag har för mig att bookmarks bara fungerar i ISOs..

Postad 16 August 2008 - 14:10

Kapten Zoom
  • Kapten Zoom
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Alla filmer som spelas upp får ju automatiskt ett bokmärke när man stänger av dem. Klicka på bokmärkesknappen när du inte spelar upp någon film så visas en lista på de senaste filmerna med tillhörande bookmarks.

Postad 16 August 2008 - 15:39

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Alla filmer som spelas upp får ju automatiskt ett bokmärke när man stänger av dem. Klicka på bokmärkesknappen när du inte spelar upp någon film så visas en lista på de senaste filmerna med tillhörande bookmarks.

Står det något i manualen om den funktionen?
Jag testade det du skriver (på min 5100) och det stämmer som du säger.
Är det så att de flesta inte har koll på hur det fungerar? Antingen p.g.a. SBS eller dåligt skriven manual?

Postad 16 August 2008 - 16:35

serbaut
  • serbaut
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Jag har för mig att bookmarks bara fungerar i ISOs..

Funkar i .mkv och alla andra filtyper jag testat.

Postad 16 August 2008 - 22:52

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
Det är väl möjligen så att det enbart fungerar på interna disken?

Postad 17 August 2008 - 04:30

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0

Det är väl möjligen så att det enbart fungerar på interna disken?

Fasen vad många svarar utan att ta reda på fakta...naturligtvis så fungerar det oberoende från vilken källa du spelar :(

Postad 17 August 2008 - 11:04

Kapten Zoom
  • Kapten Zoom
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Står det något i manualen om den funktionen?
Jag testade det du skriver (på min 5100) och det stämmer som du säger.
Är det så att de flesta inte har koll på hur det fungerar? Antingen p.g.a. SBS eller dåligt skriven manual?

Manual? Vilken manual?

Nåväl, det finns en manual men man skulle nog kunna önska lite mer. Varför inte ha en levande manual som man lätt kan ladda ner från nätet, eller möjligtvis en twiki-sida som användarna själva kan hålla up-to-date?

Postad 17 August 2008 - 14:20

Mr Ma9oo
  • Mr Ma9oo
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Om du använder vanliga jpeg-filer direkt från kameran kommer skärmen att vara svart flera sekunder mellan varje bild. Det är faktiskt rätt enerverande.

Hur lång tiden mellan bilderna är är mer beroende av antalet bildpunkter än storleken på filen. När jag testat bilder från min kompaktkamera med 3 megapixels så är det cirka 5 sekunder svart mellan bilderna. Jag testade också med en skannad bild från en Hasselbladare (omkring 30 megapixels) och jag har för mig att det tog nästan en minut innan den visades.

Jag brukar nu för tiden använda batch-funktionen i photoshop för att ändra upplösningen vertikalt till 1080 och då brukar bildvisningen flyta på riktigt bra.

/Göran

Jag tittar på mina bilde i jpeg direkt från kameran. Jag har min TViX inställd på 5 sekunder och det håller den. Det blir inga svarta pauser mellan och jag tycker inte det går att klaga på bildvisaren. Detta kan säkert bero på vilka upplösningar man tagit sina bilder i. Jag ahr inga problem med mina iaf.

Bilderna är tagna med Canon Ixus 40 med 4 mega pixlar. Bilderna ligger runt 2 MB och 2272x1704 bildpunkter.

Postad 17 August 2008 - 19:00

Plug_n_play
  • Plug_n_play
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej är det någon som vet om det finns ett NAS som gör att man kan streama direkt till TVIXen utan att ha programvara körande, läste någonstans att ev Qnap 109/209 kunde lösa detta. Skulle vara sjysst om 6500:an kunde fungera som en "riktig" nätverksenhet så att man kan överföra filer fram/tillbaka till nas på ett enkelt sätt samt att kunna streama direkt ifrån nas utan att PC:n behöver vara på.

Gärna då ett nas som har de funktioner som krävs för snabb/effektiv överföring av vanligaste filtyperna, om det nu är nfs som krävs eller vad det kan vara över ett gbit nät

Någon som provat och kan bekräfta/dementera?

Postad 17 August 2008 - 19:42

No_Jah
  • No_Jah
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

Hej är det någon som vet om det finns ett NAS som gör att man kan streama direkt till TVIXen utan att ha programvara körande, läste någonstans att ev Qnap 109/209 kunde lösa detta. Skulle vara sjysst om 6500:an kunde fungera som en "riktig" nätverksenhet så att man kan överföra filer fram/tillbaka till nas på ett enkelt sätt samt att kunna streama direkt ifrån nas utan att PC:n behöver vara på.

Gärna då ett nas som har de funktioner som krävs för snabb/effektiv överföring av vanligaste filtyperna, om det nu är nfs som krävs eller vad det kan vara över ett gbit nät

Jag har Netgear ReadyNAS Duo, den funkar kanon.

Postad 17 August 2008 - 19:58

Mr Ma9oo
  • Mr Ma9oo
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Jag kör Lacie Ethernet Bigdisk och det går kanon att streama alla filer över SAMBA. Annars kan du kör bla. Qnap TS-209 med NFS. Du behöver alltså inte ha datorn igån för att ansluta till dessa. Jag kör gbit och allt trådbundet.

Du kan slänga i en disk i TViXen och mappa upp den. Då blir den en nätverksdisk, du kan alltså föra över filer till den och kopiera tillbaka.

Postad 17 August 2008 - 20:58

SirLinkan
  • SirLinkan
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Har en fråga om ljudet. Har letat runt men inte kunnat hitta något svar. Har en 6500 som jag kopplat via HDMI till min Denon 3808 stärkare. Jag får inte ut något ljud i bakhögtalarna hur jag än bär mig åt! På stärkaren ser det ut som om alla högtalarna är med men inget ljud kommer ur dom bakre. Har provat både med digital och PCM. Om jag tar "samma" fil från TViXen, bränner den på en DVD och kör ut den via min DVD -> HDMI -> Denon då kommer ljud ur alla högtalare! Hmmmm, har för mig att jag sett i någon tråd att det är problem med ljudet vua HDMI och att det kommer att ordnas i nästa firmware release. Någon som kan bekräfta detta alternativt bekräfta att ni inte har problem med t ex DD 5.1 ljud via HDMI?

Postad 17 August 2008 - 21:28

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

Har en fråga om ljudet. Har letat runt men inte kunnat hitta något svar. Har en 6500 som jag kopplat via HDMI till min Denon 3808 stärkare. Jag får inte ut något ljud i bakhögtalarna hur jag än bär mig åt! På stärkaren ser det ut som om alla högtalarna är med men inget ljud kommer ur dom bakre. Har provat både med digital och PCM. Om jag tar "samma" fil från TViXen, bränner den på en DVD och kör ut den via min DVD -> HDMI -> Denon då kommer ljud ur alla högtalare! Hmmmm, har för mig att jag sett i någon tråd att det är problem med ljudet vua HDMI och att det kommer att ordnas i nästa firmware release. Någon som kan bekräfta detta alternativt bekräfta att ni inte har problem med t ex DD 5.1 ljud via HDMI?

Hej
Jag kör med hdmi genom min onkyo 805 och här funkar ljudet utan problem.

Lycka till
/P

Postad 17 August 2008 - 21:36

Plug_n_play
  • Plug_n_play
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Tack - så då kanske såväl Synology 207, Qnap 209 och Netgear Duo Nas funkar likvärdigt till 6500:an då dem alla har NFS och är ganska nya/moderna maskiner och det mer blir en prisfråga? Eller är det något annat av praktisk/funktionell karaktär som skiljer just vi användandet av 6500:a över gigabitnät? Vad är det som gör att andra behöver använda en programvara i datorn som måste stå på för att hämta film till TVIXen men inte vid (dessa) NAS:ar?

Slipper ni också FTP:a över filer och kan använda TVIXen som vilken nätverksenhet som helst åt båda hållen och bara "drag n droppa" filer via tex utforskare i windows (jag kör XP)? Tycker mig ha läst lite olika meningar om detta i tråden och officiellt hos DIVCO och i tråden anges enbart FTP som överföringsmöjlighet...inte att 6500:an faktiskt agerar som "nas"/nätverksenhet på riktigt?!

Känns ego att bara drälla iväg med frågor men återkommer egen input när jag väl köpt & provat själv...så så länge tackar jag för bidrag som leder till köpbeslut av RÄTT

Postad 18 August 2008 - 05:45

Unregisteredca15b0a9
  • Unregisteredca15b0a9
  • Forumräv

• 703 inlägg
  • 0
Halloj!
HAr nu haft min tvix i drygt en vecka men ja har problem med att få ut något ljud av mp3filer??
När man går in på videos så funkar ljudet perfekt men om man går in på audio så får man inget ljud på filerna.. Vad gör ja för fel? Tacksam för hjälp.

Postad 18 August 2008 - 09:17

SirLinkan
  • SirLinkan
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Hej
Jag kör med hdmi genom min onkyo 805 och här funkar ljudet utan problem.

Lycka till
/P

Hej och tack för bekräftelsen, P!
Skulle du kunna tala om för mig vilken konfig du har satt på TViXen och Onkyon för att få det att fungera? Jag kör digital ljudinställning på TViXen och "Direct" mode på Denon ingången men det vill sig inte. Har motsvarande inställning på DVD och PS3 ingången till Denonen och där fungerar det. Jag har till och med provat med DVEs testmönster för ljud men när det är dags för testsignal till bakhögtalare och sub så blir det heltyst. Skumt ... Ska prova att flytta HDMI kabeln från DVD spelaren till TViXen och se om det gör någon skillnad ...

Postad 18 August 2008 - 09:22

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Halloj!
HAr nu haft min tvix i drygt en vecka men ja har problem med att få ut något ljud av mp3filer??
När man går in på videos så funkar ljudet perfekt men om man går in på audio så får man inget ljud på filerna.. Vad gör ja för fel? Tacksam för hjälp.

Vet inte om det är relevant i ditt fall, men se till att volymen står på 25 i Tvixen.
Innan dess har man inte rätt förutsättningar om signalen ska skickas digitalt.

Postad 18 August 2008 - 14:49

Mike T
  • Mike T
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Någon som har några snygga mappikoner för "Film", "Tv-serier", Musikfilmer"

vet att jag har sett det någonstans, men jag har glömt totalt bort vart jag såg dem. Vet inte ens om det var på ett forum

Postad 18 August 2008 - 15:19

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

Hej och tack för bekräftelsen, P!
Skulle du kunna tala om för mig vilken konfig du har satt på TViXen och Onkyon för att få det att fungera? Jag kör digital ljudinställning på TViXen och "Direct" mode på Denon ingången men det vill sig inte. Har motsvarande inställning på DVD och PS3 ingången till Denonen och där fungerar det. Jag har till och med provat med DVEs testmönster för ljud men när det är dags för testsignal till bakhögtalare och sub så blir det heltyst. Skumt ... Ska prova att flytta HDMI kabeln från DVD spelaren till TViXen och se om det gör någon skillnad ...

Hej
Jag kör digital ljud ut från tvixen och även valt hdmi ljud ut.
I onkyon tror jag inte jag har gjort nåt speciellt mer än att välja ingång.
Men direct mode är inte det till för att köra musik i 2 kanaler???

Lycka till.

/P

Postad 18 August 2008 - 19:38

Unregisteredca15b0a9
  • Unregisteredca15b0a9
  • Forumräv

• 703 inlägg
  • 0
Nej men problemet kommer ju bara när ja skall köra mp3 filer i audiofoldern m.m..
fimerna får ja ut klockrent ljud.. Ja Har bara koppat hdmi kabel till min onkyo 605 och ställt inställningarna på digital..!! Lite drygt de här.. anars funkar tvixen mer än ja förväntat mej va den =)

Redigerat av Unregisteredca15b0a9, 19 August 2008 - 01:38.

Postad 18 August 2008 - 20:07

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Nej men problemet kommer ju bara när ja skall köra mp3 filer i audiofoldern m.m..
fimerna får ja ut klockrent ljud.. Ja Har bara koppat hdmi kabel till min onkyo 605 och ställt inställningarna på digital..!! Lite drygt de här.. anars funkar tvixen mer än ja förväntat mej va den =)

Känns som att du svarat på fel inlägg??
Hur som helst så måste volymen stå på 25 om du använder digitalt ljud ut.
Kanske är det känsligare med MPG än andra format.

Postad 18 August 2008 - 22:38

Dudemeister
  • Dudemeister
  • Forumräv

• 501 inlägg
  • 0
Quote: Men direct mode är inte det till för att köra musik i 2 kanaler???

Sitter själv med en Denon 2106, och Direct mode på den har jag oxå för mig är bara 2 kanaler. Så kör du det läget stänger väl förstärkaren av alla kaneler utom Höger och Vänster ?

Postad 19 August 2008 - 00:24

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Hur är musikstreamingen i m7000? Vi säger att jag delar ut en mapp med många låter via nätverket till tvixen, kommer det upp en lista på alla låtar, album, artist med mera eller kommer det bara upp en lista med låtnamn? Kan man göra spellistor och favoriter med mera eller fungerar inte tvixen som en riktig musiksqueezer?

Postad 19 August 2008 - 00:29

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0
Det ser precis ut som det gör i utforskaren i datorn.
Tvixen kan spela musik mer är det inte...du kan inte göra spellistor eller ha favoriter.
Den är mer utvecklad för filmtittande men det gör den riktigt bra

Postad 19 August 2008 - 07:31

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Det ser precis ut som det gör i utforskaren i datorn.
Tvixen kan spela musik mer är det inte...du kan inte göra spellistor eller ha favoriter.
Den är mer utvecklad för filmtittande men det gör den riktigt bra

Nja, rätt ska vara rätt. Det går visst att göra spellistor precis som man önskar. Du gör dem enkelt med Winamp på datorn och sparar dem som en .pls- eller m3u-fil. Det går utmärkt. :D

Däremot håller jag med om att den är gjord för filmtittande.

Postad 19 August 2008 - 07:47

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0

Nja, rätt ska vara rätt. Det går visst att göra spellistor precis som man önskar. Du gör dem enkelt med Winamp på datorn och sparar dem som en .pls- eller m3u-fil. Det går utmärkt. :D

Däremot håller jag med om att den är gjord för filmtittande.

Som jag tolkar frågan var det om man kunde göra spellistor MED Tvixen oxh det kan man inte.
Hur smidigt är det om ,man ska sitta först på datorn och göra sina spellistor.
Då kan man lika gärna spela musiken på datorn

Postad 19 August 2008 - 07:58

SirLinkan
  • SirLinkan
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Hej
Jag kör digital ljud ut från tvixen och även valt hdmi ljud ut.
I onkyon tror jag inte jag har gjort nåt speciellt mer än att välja ingång.
Men direct mode är inte det till för att köra musik i 2 kanaler???

Lycka till.

/P

Hej och återigen tack för informationen!
Jag gjorde en "mega test" igår och kom tyvärr fram till att problem troligen ligger i Denonen och hanteringen av HDMI portarna ;) För er som är intresserad så gjorde jag följande:

1) Jag flyttade runt DVD, PS3 och min TViX och på HDMI port 1 och 2 fungerade samtliga OK.

2) På HDMI port 3 fungerade DVDn och PS3an men inte TViXen!

3) Samtliga portar är konfigurerade på "samma" sätt

4) Det jag noterade som blev skillnaden var att när TViXen kopplades till HDMI port 1 och 2 så ställdes surround mode automatiskt om till Dolby Digital medans det på HDMI port 3 blev Direct (input signal var Dolby Digital på samtliga portar).

5) DVDn och PS3an fick Surround Mode Multi Channel Direct och input signal PCM

Så, med andra ord, det fungerar som det ska på HDMI port 1 och 2 men på HDMI port 3 blir resultatet annorlunda. Visst, jag kan flytta runt utrustningen och "hoppas" på att jag inte springer in i samma problem igen men jag vill gärna veta vad problemet beror på (har varit i kontakt med HiFi klubben). Har sett på nätet att andra också har haft motsvarande problem med utrustning ansluten till HDMI 3. Så, detta är inget problem med TViXen utan verkar var ett problem med Denonen. Så ni TViXare är säkert inte intresserade av detta utan informationen borde ligga i Denon tråden :D

Postad 19 August 2008 - 10:09

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Som jag tolkar frågan var det om man kunde göra spellistor MED Tvixen oxh det kan man inte.
Hur smidigt är det om ,man ska sitta först på datorn och göra sina spellistor.
Då kan man lika gärna spela musiken på datorn

Men i såna fall kan man inte göra något med Tvixen.
Inte titta film, lyssna på radio, lyssna på musik eller kolla bilder... utan att förbereda på datorn först alltså.
Däremot finns det alltid en möjlighet att mjukvaran kan bli omskriven för att stödja dessa funktioner.

Postad 19 August 2008 - 10:55

GreenGiant
  • GreenGiant
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Hej alla!
Jag har haft min tvix i ca. 1vecka nu & är mkt nöjd med den.
Tänkte kolla med er vilken FW ni kör med?
Där fanns en länk till en beta FW några sidor tillbaka men har inte testat den.

Jag har testat min tvix lite grann nu under veckan.
Jag har inte haft några problem med att visa bilder på tvix & alla bilder är tagna med min Canon PowerShot S3 IS högsta upplösningen.
Satt & kollade på ca.200bilder i söndags, det var bilder på vårt hus innan vi började renoverade det. & det flöt på mkt bra.
Sen musik mp3 har inte varit några problem än,har dock bara testat 2 album än så länge.
En sak som jag har upptäckte är att när jag spolar på mkv filer så har den låst sig 2-3ggr så att jag har fått stänga av den.
Är det någon som vet om man kan hoppa fram i kapitel som man gör när man tittar på dvd?
Jag har testat att spela upp avi,iso,mkv,mp3 filer & den har spelat upp allt.
Utöver det har den funkar över mina förväntningar.

Om någon undrar hur jag har det kopplat så kör jag med WD 500Gb intern & en My book2 1TB extern kopplat till tvix, inget nätverk än håller på att renover & bygga in kablarna i väggar & tak.

Lite frågor från en nybörjar med mediaspelare

//GG

Postad 19 August 2008 - 11:05

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0

Men i såna fall kan man inte göra något med Tvixen.
Inte titta film, lyssna på radio, lyssna på musik eller kolla bilder... utan att förbereda på datorn först alltså.
Däremot finns det alltid en möjlighet att mjukvaran kan bli omskriven för att stödja dessa funktioner.

Men herregud...frågan är lite luddigt ställd men man kan inte göra spellistor MED Tvixen utan måste göra dom på datorn.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.