Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Panasonic Plasma 2013

4746 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Panasonic Viera TX-P50ST60Y (TV) 6 8,71 (30) Inga priser
Panasonic Viera TX-P42ST60Y (TV) 6 8,6 (4) Inga priser
Panasonic Viera TX-P42X60E (TV) 3 7,5 (1) Inga priser
Panasonic Viera TX-P50X60E (TV) 3 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P55ST60Y (TV) 6 9,13 (15) Inga priser
Panasonic Viera TX-P65ST60Y (TV) 6 8,35 (22) Inga priser
Panasonic Viera TX-P65VT60Y (TV) 7 9,15 (19) Inga priser
Panasonic Viera TX-P55VT60Y (TV) 7 8,74 (18) Inga priser
Panasonic Viera TX-P50VT60Y (TV) 7 9 (14) Inga priser
Panasonic Viera TX-P50ST60E (TV) 1 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P55ST60E (TV) 1 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P50GT60Y (TV) 4 7,5 (1) Inga priser
Panasonic Viera TX-P42GT60Y (TV) 2 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P60ZT60E (TV) 7 8,56 (8) Inga priser
Panasonic Viera TX-P55STW60 (TV) 1 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P65STW60 (TV) 1 (0) Inga priser
36 relaterade trådar
Panasonic TX-55HZ980E (28 inlägg) 4 år sedan
OLED och Plasma? (34 inlägg) 6 år sedan
Fantastisk TV, som är fantastiskt trasig :/ (8 inlägg) 8 år sedan
Köpt TV (13 inlägg) 8 år sedan
3D-glasögon (4 inlägg) 9 år sedan
Är LG 55EA880W enda alternativet om man vill köpa till våren? (16 inlägg) 10 år sedan
Projektor vs TV till vardagsrum (123 inlägg) 10 år sedan
köpa stor tv nu (12 inlägg) 10 år sedan
Hur stor bild har du? (174 inlägg) 10 år sedan
Köpa ny plasma! (43 inlägg) 10 år sedan
panasonic st60 hdmi signal (3 inlägg) 10 år sedan
Sony Bravia KDL-55W905A eller Panasonic Viera TX-P55VT60Y (6 inlägg) 10 år sedan
Ny tv 55"-65" Max 25.000:-, Väldigt ljust rum.. (5 inlägg) 10 år sedan
Hjälp med TV-köp, bråttom! (3 inlägg) 11 år sedan
SONY KDL55W905 eller Panasonic TX-P60ZT60E. Ska beställa idag! (15 inlägg) 11 år sedan
P55VT60Y vs UE55F8005 (5 inlägg) 11 år sedan
Bästa valet? P65ST60Y. (18 inlägg) 11 år sedan
Vilken Tv ska jag välja? ST60 eller 8005 (16 inlägg) 11 år sedan
För stor TV? (finns väl inte!) (22 inlägg) 11 år sedan
TX-P50ST60Y kanallista med både analoga och digitala kanaler. (1 inlägg) 11 år sedan
Mellandagsrea 2013 (197 inlägg) 11 år sedan
Bakgrundsbelyst eller kantbelyst LED? (4 inlägg) 11 år sedan
Tv till 5 meter, hjälp! (30 inlägg) 11 år sedan
Letar "dum" prisvärd LED 7-10k (2 inlägg) 11 år sedan
Samsung UE55F6655 eller Panasonic TX-P55ST60Y (30 inlägg) 11 år sedan
PS51F8505 vs. TX-P50VT60Y (3 inlägg) 11 år sedan
Hur bra är Samsung ps64f5005 (10 inlägg) 11 år sedan
Ännu en "vilken ska jag välja"-tråd – PS50ST60Y / 46F8005 / KDL-W80 (6 inlägg) 11 år sedan
Behöver råd ang tv-köp. Lite panik.. (19 inlägg) 11 år sedan
Ersätta Pioneer TV, varför så svårt (17 inlägg) 11 år sedan
Bildfråga panasonic st60y (19 inlägg) 11 år sedan
Hjääälp! Jag blir galen av alla dessa val! (21 inlägg) 11 år sedan
NAS-lösning (3 inlägg) 11 år sedan
Ny plasma - hjälp med val (9 inlägg) 11 år sedan
Panasonic P50GT60, CI+ modul upptäckt, vid varje uppstart (7 inlägg) 11 år sedan
Spela på en TX-P55ST60Y, byta ut en 40A656A1 (0 inlägg) 11 år sedan

Postad 25 januari 2014 - 17:17

FlatOskar
  • FlatOskar
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
Vilket guldläge Panasonic har på sina plasma just nu - ångestfyllda kunder, som oroar sig för om varorna skall ta slut, innan dom hunnit köpa.

Lite som köerna utanför affärerna i vissa gamla öststater.

Eller, som att köpa bil i Sverige åren efter andra världskriget.

Men, dom lägger ju ned, när dom står på topp - bara det.

Se bara på prisjakt, inte ofta utgående modeller ligger högt på listorna.

Skulle varit smart av Panasonic, om dom skulle kunnat lansera någon bättre teknologi, som efterföljare.

Typ OLED eller CRYSTAL LED.

Men, nej - en gång i världen var japanerna världsledande teknologiskt, men det är histora sedan länge.

Är någon sorts företagsvariant av harakiri, för någon speciell profil har inte deras LCD TV.
Så detta blir nog slutet för Panasonic´s TV tillverkning.

Redigerat av FlatOskar, 25 januari 2014 - 17:22.

Postad 25 januari 2014 - 18:22

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0
Dom har väl ung samma "guldläge" som Ericsson hade på sina mobiler för ett gäng år sen och SAAB för ett par år sen. Förlust på varje såld Enhet beroende på allt för höga fasta kostnader. Håller dock helt med om din oro för att Panasonic ska dra sig ur TV braschen, tror dom är borta inom 5 år som det ser ut nu :(

Postad 25 januari 2014 - 18:26

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

Vad har du för bildinställning?
Buzzing kan vara ganska varierande mellan apparaterna men brukar kunna dämpas ganska bra med rätt inställningar.
Min låter knappt någonting och sitter också på ca 3 m.

Återigen värt att påpeka att rummet och placeringen har rätt stor inverkan på hur mkt buzzingen hörs. Måste dock säga att jag själv faktiskt hörde en hel del buzzing när jag drog upp "homescreen" på vt60/zt60 trots att det var i en ellada modell större, vilket förvånade mig.

Postad 25 januari 2014 - 18:36

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1 954 inlägg
  • 0

Måste dock säga att jag själv faktiskt hörde en hel del buzzing när jag drog upp "homescreen" på vt60/zt60 trots att det var i en ellada modell större, vilket förvånade mig.

Fascinerande hur man kan höra buzzing i en ellada. Men du tryckte kanske örat mot tvn?

Är ju inte direkt tyst i en butik. Men du var kanske där själv vid öppningsdags?

/Fredrik

Postad 25 januari 2014 - 19:40

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

Fascinerande hur man kan höra buzzing i en ellada. Men du tryckte kanske örat mot tvn?

Är ju inte direkt tyst i en butik. Men du var kanske där själv vid öppningsdags?

/Fredrik

Nä, men jag stod rätt nära. Är också rätt förvånad men faktum kvarstår. Vid närmare eftertanke var det nog dock bara en ZT60 jag hörde det från. Men, det ska inte tolkas som mer än det är, tror inte Panasonics plasmor buzzar mer än t.ex. Samsungs annat än enstaka exemplar då.

Postad 25 januari 2014 - 20:11

avalancher
  • avalancher
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Om Panasonic drar sig ur helt från tv branschen blir man ju lite oroad över eventuell garanti om säg 2-3 år, för har de inte reservdelar brukar man få "motsvarande", vilket inte går då. Å andra sidan var det samma läge när Pioneer la av, så inte mycket att göra åt. Varför följde det förresten med schema (eller vad det nu heter) med Pio's tv, till för reparatörer då? Det görs inte längre till nån tv vad jag förstått.

Jo buzzing problem, finns det på St också? Jag hörde inget sådant på den jag såg (och ljudet var av!), och det var rejält tyst i affären. Kanske bara vissa ex?

Postad 25 januari 2014 - 21:52

FlatOskar
  • FlatOskar
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0

Dom har väl ung samma "guldläge" som Ericsson hade på sina mobiler för ett gäng år sen och SAAB för ett par år sen. Förlust på varje såld Enhet beroende på allt för höga fasta kostnader. Håller dock helt med om din oro för att Panasonic ska dra sig ur TV braschen, tror dom är borta inom 5 år som det ser ut nu :(

Jo, väldigt konstigt problem - kunderna står i kö för att få köpa deras apparater - men själva tjänar dom inget på att sälja dom.

Om Panasonic drar sig ur helt från tv branschen blir man ju lite oroad över eventuell garanti om säg 2-3 år, för har de inte reservdelar brukar man få "motsvarande", vilket inte går då. Å andra sidan var det samma läge när Pioneer la av, så inte mycket att göra åt. Varför följde det förresten med schema (eller vad det nu heter) med Pio's tv, till för reparatörer då? Det görs inte längre till nån tv vad jag förstått.

Ingen reparerar väl TV apparater nuförtiden, möjligen byter ut enstaka kort.

I stället slänger man apparaten, och du får en ny på garantin.

Man slipper dyra lager med reservdelar, dyr utbildad personal med mera - bara ge en ny från lagret.

Postad 25 januari 2014 - 22:00

avalancher
  • avalancher
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Folk håller fast vid sina Pio's, har träffat på en hel rad nu som fortfarande har sina Pio's, och aldrig i livet kommer släppa dem, tills dem pajar. Vi är redan förbi garantin för länge sen, kanske finns idé som privatperson då att lämna in för reparation? ; )

Postad 25 januari 2014 - 23:34

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

Jo, väldigt konstigt problem - kunderna står i kö för att få köpa deras apparater - men själva tjänar dom inget på att sälja dom.

Ingen reparerar väl TV apparater nuförtiden, möjligen byter ut enstaka kort.

I stället slänger man apparaten, och du får en ny på garantin.

Man slipper dyra lager med reservdelar, dyr utbildad personal med mera - bara ge en ny från lagret.

Fast nu är det väl knappast så att kunderna står i kö för att köpa dem, mig veterligen har dom aldrig varit slut i lager tills Panasonic slutade tillverka dom. TV apparater lagas definitivt fortfarande men knappast genom nån faktiskt lagning utan snarare genom komponentbyten, har tex själv fått en trasig panel bytt. Men det du säger stämmer säkert för billigare modeller.

Postad 26 januari 2014 - 01:48

Wowbagger IP
  • Wowbagger IP
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Angående buzzing på 65vt60 så buzzar min endel vid användande av homescreen hörs på 2.5 meters avstånd och allt ljud av och tyst i rummet. Har jag låg volym på samtidigt så hörs det knappt, kan säga att min ps3 som jag spelar upp film från låter fläktarna minst 3 gånger så högt. Spelar jag upp en film eller sätter på tv så kan buzzet höras om jag stänger av ljudet och det är en scen med väldigt mycket vitt i men om jag drar upp ljudet märker jag inte av det. Den buzzar dock mer än min 5 år gamla samsung.

Vet man med sig att man kommer titta på något med mycket vitt i sig samt väldigt låg volym (typ mycket webbläsare eller nått på tv:n) så kanske tv:n inte är rätt. för mig som använder tv:n till film så känns det inte som att det kommer vara ett problem, som sagt ps3 låter 3 gånger så högt och konstant.

Positivt är att jag inte märkt av någon ir alls än så länge, gamla samsungen hade väldigt mycket ir som förvisso gick bort men kunde räcka med en textremsa för att det skulle bli ir som märkts när man såg på filmen.

Postad 26 januari 2014 - 15:34

Bengtsan
  • Bengtsan
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Jag har en VT50 (50tum) är nöjd med den, förutom rörelsepanoreringar i sid/höjdled vid närbilder, då dessa blir skuggiga o suddiga.
Sonen skall köpa en TV o vill inte lägga så mycket, då funderar jag att köpa en VT60 (50 tum) o han tar över min.

Är det något med bilden som är bättre på VT60 jämfört med VT50? I så fall vad? Ser man någon skillnad på dem?
Har läst här att en del klagar på fläktar som låter på VT60 o jag hör inget av det på min VT50 (den kanske inte har fläktar?)
Är det värt att köpa VT60 o sälja bort min VT50?
Tacksam för svar av ni som har erfarenhet eller kan hjälpa en?

Postad 27 januari 2014 - 08:36

Unregistered09ecb201
  • Unregistered09ecb201
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Hur noga är det att köra "break in" på en ny Panasonic plasma?

Postad 27 januari 2014 - 09:50

Vapo
  • Vapo
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 4

Extremt noga är det. Kompisgänget kommer skratta åt din o-breakade TV!
Som all annan NY elektronik skall den köras minst ett halvår innan du kan titta på TV'n.

Precis som att man tvättar 50 tvättar med nya tvättmaskinen, utan kläder i....
Precis som man kör micron på timer i två veckor med bara en tallrik vatten i....
Precis som man inte ringer i telefonen förrän den har laddat och laddat ur 50 gånger....

Äh, förlåt. Har inte fått andra koppen kaffe ännu.

Postad 27 januari 2014 - 10:02

Unregistered09ecb201
  • Unregistered09ecb201
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Som all annan NY elektronik skall den köras minst ett halvår innan du kan titta på TV'n.

Precis som man kör micron på timer i två veckor med bara en tallrik vatten i....
Precis som man inte ringer i telefonen förrän den har laddat och laddat ur 50 gånger....

Extremt moget inlägg! Drick ditt j*vla kaffe och återkom om du har något vettigt att skriva!

Postad 27 januari 2014 - 10:04

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

Extremt moget inlägg! Drick ditt j*vla kaffe och återkom om du har något vettigt att skriva!

Jag tyckte det var riktigt roligt :)

Det slog dig aldrig att någon kanske ställt den frågan tidigare och att sökfunktionen kunde vara värd att testa?

Redigerat av improwise, 27 januari 2014 - 10:13.

Postad 27 januari 2014 - 10:59

Gullberg_89
  • Gullberg_89
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0

+1

Postad 27 januari 2014 - 13:10

Vapo
  • Vapo
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0

Glömde smileyn...fast kanske du som behöver kaffe? Vilket morgonhumör. Usch!
Plus det Improvise skrev om sökfunktionen.

<_<

Postad 27 januari 2014 - 13:36

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
När humorn ändå är på topp...

Du menar såhär?
Postad bild

Huga, den va dålig....men det var iaf inte jag som började. :rolleyes:

Postad 27 januari 2014 - 13:43

Unregisterede2b4eaab
  • Unregisterede2b4eaab
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Hahaha fyfan va bra, ungefär så jag känner med, dä ä bar o kör!

+25 i lager på 65an nu hos elgig, nog köpläge om man vill ha en...

Haft min i 3 veckor snart, ren kärlek.

Redigerat av Unregisterede2b4eaab, 27 januari 2014 - 13:45.

Postad 27 januari 2014 - 13:54

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0
Vore rätt snyggt om allt bara var ett PR trick från Panasonic och att dom snart lanserade att dom ska fortsätta plasmaproduktionen :)

Postad 27 januari 2014 - 15:13

Unregisteredc3031afe
  • Unregisteredc3031afe
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

To each his own... ;)

http://reviews.cnet....risons-mailbag/

The truth is, unless you plan on doing something abnormal with your TV right as you get it, you don't need to do anything special to break in a plasma.
Just watch the thing. That's it. Watching regular content will age the TV perfectly well, and after 100 or 200 hours,
the TV should be "broken in" plenty enough that you shouldn't have to think anything else about other than how awesome it is.

What constitutes "abnormal?" Well, only watching 2.35:1 movies, only 4:3 TV shows, or only playing one video game would do it.
In each of these cases, you're not using the entire screen equally.
The black bars on 2.35:1 movies (top and bottom) and 4:3 TV shows (sides) aren't using those black phosphors.
So the center image will burn in at a different rate, i.e. it will become slightly dimmer than where the black bars were.
The trick? Don't watch only one aspect ratio. Yep, that simple. Watch some full-screen HD. Watch a DVD.
Worst case, stretch out that TV or movie so it fills the screen (oh, the horror, I know).
And again, this is just for the first month or so.

Read all about it... ;)
http://www.avsforum....s-issues-thread

Postad 27 januari 2014 - 23:07

avalancher
  • avalancher
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Ooh ser ut som leveransen går snabbt, kan komma imorgon redan : ) Jag som inte hunnit skaffa spelaren än!

För den som undrar: Hbb's svar är att 1) som någon sa, det går troligen över 20kg med emballaget och 2) En plasma tv är så känslig så DSV's hämtservice måste ta hand om alla leveranser, posten får absolut inte får hantera det. Det får mig lätt att undra hur vissa vågar skicka sina begagnade med Schenker eller bussgods...

Apropå break in tänker jag strunta i det blankt. Behövdes inte på min Pioneer så jag förmodar det är likadant med Panna'n. Däremot ska jag hitta bra inställnings-tips, finns ju några att välja på.

Postad 28 januari 2014 - 08:06

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1 438 inlägg
  • 0
Nu vet jag inte hur många som kalibrerat sina plasmor här men är det bara jag och min sambo som tycker 80cd är rätt mycket i ett hyffsat mörklagt rum? Har en 65tums VT60. Har märkt att man blir rätt trött i ögonen och sambon påpekade att hon kom på sig själv att hon kisade lite. Har i dagsläget två ljuskällor 2-3m ut på sidorna men har även ikea led lampor liggandes som jag hade uppsatt bakom gamla tvn. Kanske är bättre för ögonen om ljuset är bakom tvn? Vore tråkigt att behöva sänka till 60cd som jag förvisso också har en inställning för men det blir ju mindre "tryck" ;)

Och att köra 3D med fullt blås då orkar man knappt en hel film. Sjukt hur ansträngda ögonen blir av aktiva tekniken. Den passiva på bio är mycket skönare om än mindre bra 3D effekt. Sen gillar min näsa inte tunga glasögon heller som också spelar in.

Redigerat av wesslan, 28 januari 2014 - 08:06.

Postad 28 januari 2014 - 10:15

avalancher
  • avalancher
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Där håller jag helt med, fick möjlighet att pröva både aktivt och passivt hos en släkting. Aktivt var sjukt jobbigt, och jag har dessutom glasögon så man får hänga glasen utanpå, det blev ofta dubbelkonturer. Passivt gick däremot perfekt! Så det är synd PST60 (och alla andra Pannor förmodar jag) har aktivt... knappast idé att prova ens, inte för att jag bryr mig mycket om 3D, men om man nu skulle vilja prova.

Postad 28 januari 2014 - 10:47

daddydj
  • daddydj
  • Lärjunge

• 483 inlägg
  • 0
Min mor (60+) har köpt en Panasonicplasma vid namn TX-P50X60E. Jag ska hjälpa henne att montera upp den ikväll. Blir det ok att ställa in på Cinemaläget och 16:9-format? Hon är inte kräsen och även om jag lägger timmar på att ställa in TV:n kan hon ändå ha ändrat till normal eller dynamisk nästa gång jag kommer dit. Det finns True Cinema också men jag misstänker att det blir lite mörkt vid vardagligt tittande?

Postad 28 januari 2014 - 11:51

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

Nu vet jag inte hur många som kalibrerat sina plasmor här men är det bara jag och min sambo som tycker 80cd är rätt mycket i ett hyffsat mörklagt rum? Har en 65tums VT60. Har märkt att man blir rätt trött i ögonen och sambon påpekade att hon kom på sig själv att hon kisade lite. Har i dagsläget två ljuskällor 2-3m ut på sidorna men har även ikea led lampor liggandes som jag hade uppsatt bakom gamla tvn. Kanske är bättre för ögonen om ljuset är bakom tvn? Vore tråkigt att behöva sänka till 60cd som jag förvisso också har en inställning för men det blir ju mindre "tryck" ;)

Och att köra 3D med fullt blås då orkar man knappt en hel film. Sjukt hur ansträngda ögonen blir av aktiva tekniken. Den passiva på bio är mycket skönare om än mindre bra 3D effekt. Sen gillar min näsa inte tunga glasögon heller som också spelar in.

Som jag förstått det är det väl snarare kontrasten mot omgivningen än ljusstyrkan i sig som skapar problemet med trötta ögon. Har man då ett rum som är helt mörkt (gärna då inte bara inga övriga ljuskällor utan även väggfärg som fångar in övrigt ljus från TV:n) så borde effekten blir att man blir trött i ögonen. För egen del har jag inga större problem att kolla på en F8505 i ett mörkt rum även i rätt uppställt läge, men jag föredrar att ha lite annat ljus i rummet samtidigt så det är rätt sällan i praktiken jag kollar så (då använder jag projektorn).

Postad 28 januari 2014 - 12:10

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

• 1 892 inlägg
  • 0

Min mor (60+) har köpt en Panasonicplasma vid namn TX-P50X60E. Jag ska hjälpa henne att montera upp den ikväll. Blir det ok att ställa in på Cinemaläget och 16:9-format? Hon är inte kräsen och även om jag lägger timmar på att ställa in TV:n kan hon ändå ha ändrat till normal eller dynamisk nästa gång jag kommer dit. Det finns True Cinema också men jag misstänker att det blir lite mörkt vid vardagligt tittande?

True Cinema är mer korrekt, ställ upp kontrasten lite om det upplevs för mörkt. har X60 IFC? I så fall ställ ner den på min om hon mest tittar på vanlig 50Hz TV och kanske skärpan till 0.

Redigerat av EVOVII, 28 januari 2014 - 12:12.

Postad 28 januari 2014 - 12:52

daddydj
  • daddydj
  • Lärjunge

• 483 inlägg
  • 0

True Cinema är mer korrekt, ställ upp kontrasten lite om det upplevs för mörkt. har X60 IFC? I så fall ställ ner den på min om hon mest tittar på vanlig 50Hz TV och kanske skärpan till 0.

Tackar för tipsen, jag packar upp den och gör lite grundläggande inställningar ikväll och så får jag åka dit och pilla lite mer någon annan dag.

Postad 28 januari 2014 - 13:40

Bengtsan
  • Bengtsan
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Ingen som har några tips om det jag skrev tidigare?
Jag har en VT50 (50tum) är nöjd med den, förutom rörelsepanoreringar i sid/höjdled vid närbilder, då dessa blir skuggiga o suddiga.
Sonen skall köpa en TV o vill inte lägga så mycket, då funderar jag att köpa en VT60 (50 tum) o han tar över min.

Är det något med bilden som är bättre på VT60 jämfört med VT50? I så fall vad? Ser man någon skillnad på dem?
Har läst här att en del klagar på fläktar som låter på VT60 o jag hör inget av det på min VT50 (den kanske inte har fläktar?)
Tacksam för svar av några som har erfarenhet?

Postad 28 januari 2014 - 14:00

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

• 910 inlägg
  • 0

Jag skulle rekommendera att du/ni har en lämplig ljuskälla bakom tvn.

Postad 28 januari 2014 - 14:15

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2 261 inlägg
  • 0

Ingen som har några tips om det jag skrev tidigare?

Tacksam för svar av några som har erfarenhet?

Det jag tror att du upplever i panoreringar på din VT50 är DFC (Dynamic False Contouring), vilket ger bla dubbla konturer och generell oskärpa på 50hz mtrl. Jag ser samma sak på min ST50. Vad jag har hört så ska dock detta vara förbättrat 2013 års modeller, dvs bla VT60. Om det stämmer har du en bildmässigt vinst att göra på att byta från VT50 till VT60. Frågan gällande fläktarna får någon annan svara på, men jag tror nog allt att din VT50 har fläktar.

Redigerat av peppelito, 28 januari 2014 - 14:21.

Postad 28 januari 2014 - 14:52

avalancher
  • avalancher
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Woohoo-den kommer om en halvtimme! SJUKT snabbt leverans från HBB måste jag säga! Nu gäller det bara att få in den i snöovädret också :P Har samtidigt beställt en blurayspelare mot bättre vetande då min plånbok skriker, tänkte ta en superbudget men fastnade för Pioneer bdp-160, så då kommer nåt pio finnas i huset, det blir en kär återkomst. Med mitt presentkort på discshop blev priset 1039kr. Jag kommer få ett väggfäste (passande 42st60) över då hbb lämnar det som bonus just nu, någon som behöver det kan ju pm:a så kan vi diskutera...

Postad 28 januari 2014 - 15:19

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 315 inlägg
  • 0
Skillnaderna i DFC mellan de olika VT-modellerna är inte stor, så stör man sig på fenomenet hos VT50 skulle istället rekommendera en Samsung F8505. I grunden har alla plasma och pulsviddmodulerande+dithering-baserade-tekniker (som exempelvis DLP) samma problem med DFC men olika tillverkare löser det på olika sätt. Hos Samsung blir det mer som ett mjukt ludd, så även här är det mest en fråga om att välja vilket gift som smakar minst bittert.

Postad 28 januari 2014 - 15:30

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 315 inlägg
  • 0

Sambon har för unga och friska ögon. :)

Vad det ofta handlar om är pupillens förmåga att vidga sig vilket avtar med åldern och även är olika från person till person. För mig är steget ned från 80 till 60 främst en upplevd förlust i kontrast och det lär väl inte bli bättre när man passerar nästa decennium och kanske suktar efter 100 cd.

Så lösningen är som flera föreslagit ett svagt ljus bakifrån TV:n, allra helst D65-ljus, för annars kommer hjärnan att att uppfatta det som komplementfärgskiftning från TV:ns kalibrerade ljus. Är det till exempel kvicksilverbaserade ljuskällor med spikar i gröna delen av spektrat är det stor risk att man upplever TV:ns kalibrerade ljus som något magenta med belysningen igång. Glödlampsljus kommer att få TV-bilden att framstå som mer blå-cyan och det kalla "vita" ljuset från ofiltrerade lysdioder kommer att få TV:n att framstå som för gul.

Postad 28 januari 2014 - 16:01

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Så lösningen är som flera föreslagit ett svagt ljus bakifrån TV:n, allra helst D65-ljus, för annars kommer hjärnan att att uppfatta det som komplementfärgskiftning från TV:ns kalibrerade ljus.

Fick mig att tänka på den här klassikern:
Postad bild

Mer om bakgrundsljus och rummets inverkan här:
http://www.cinemaquestinc.com/ive.htm

Postad 28 januari 2014 - 16:17

avalancher
  • avalancher
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
De har kört fast (bilen) med min tv! Ärligt talat vet jag inte hur lämpligt det är att leverera saker i detta snöoväder...

Postad 28 januari 2014 - 16:26

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

Fick mig att tänka på den här klassikern:
Postad bild

Mer om bakgrundsljus och rummets inverkan här:
http://www.cinemaquestinc.com/ive.htm

Och här:

http://www.scienceda...60425015643.htm

Postad 28 januari 2014 - 17:13

avalancher
  • avalancher
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Behöver snabbt råd av någon bättre vetande, ska bort om 40 minuter: Har tagit emot tv'n, men upptäckt jag inte har rätt kryssmejsel och jag vill givetvis kunna dra åt stativet hårt. Tv'n är ändå absolut iskall efter flera timmars kajkande, så min instinkt säger mig den knappast bör slås på ikväll ändå. KAN jag lägga tv'n ner, typ tills imorgon? Just nu står den svagt lutande mot en fåtölj. Om jag kan lägga den ner, åt vilket håll i så fall?

(Stå kvar i kartongen är inget val då kartongen är ganska blöt)

Redigerat av avalancher, 28 januari 2014 - 17:17.

Postad 28 januari 2014 - 17:21

Unregistered25174fcf
  • Unregistered25174fcf
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
ha den stående och palla upp runt om så den inte kan välta.. Bara dumt att chansa att lägga den ner.. Det brukar gå bra men inte alltid.. Det som kan hända om man lägger en plasma ner är att glaset spräcks då det är ganska tungt..

Det är iaf så jag fattat det :)

Postad 28 januari 2014 - 17:23

avalancher
  • avalancher
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Okej, torkade just av kartongen, så kan ju ställa ner den där men är rädd för att det inte är bra med fukt, den är verkligen genomblöt i botten (det blev den på trappen). Jag tar och ställer den mellan två fåtöljer då, så rakt jag kan!

Ps. Lite surt är det, hade velat hinna hem och pröva Everton-Liverpool på viaplay-appen, men den som väntar på nåt gott : )

Ps2. Har lyft i den i frigolitfötterna och satt den mellan bord och stol. Men nej den vågar jag inte lägga ner, kommer man åt bakplåten säger den "bong", dvs det räcker att peta bakpå så är plåten böjlig... vet inte om den ska vara det.

Redigerat av avalancher, 28 januari 2014 - 17:40.

Postad 28 januari 2014 - 21:35

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

• 1 892 inlägg
  • 0

Behöver snabbt råd av någon bättre vetande, ska bort om 40 minuter: Har tagit emot tv'n, men upptäckt jag inte har rätt kryssmejsel och jag vill givetvis kunna dra åt stativet hårt. Tv'n är ändå absolut iskall efter flera timmars kajkande, så min instinkt säger mig den knappast bör slås på ikväll ändå. KAN jag lägga tv'n ner, typ tills imorgon? Just nu står den svagt lutande mot en fåtölj. Om jag kan lägga den ner, åt vilket håll i så fall?

(Stå kvar i kartongen är inget val då kartongen är ganska blöt)

Absolut ingen fara att lägga den ner på ett mjukt plant underlag med glaset neråt.

Redigerat av EVOVII, 28 januari 2014 - 21:37.

Postad 28 januari 2014 - 21:39

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

• 1 892 inlägg
  • 0

ha den stående och palla upp runt om så den inte kan välta.. Bara dumt att chansa att lägga den ner.. Det brukar gå bra men inte alltid.. Det som kan hända om man lägger en plasma ner är att glaset spräcks då det är ganska tungt..

Det är iaf så jag fattat det :)

Nej, en plasma går absolut inte sönder om man lägger den ner, så gör serviceteknikerna när de arbetar på en plasma, inte ens en 65" är någon fara att lägga ner om man gör det försiktigt.

Postad 28 januari 2014 - 23:18

avalancher
  • avalancher
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Ja nu är jag hemma igen och har fått en skruvmejsel så håller på och pillar med stativet. Det är ju en enkel konstruktion, men jag har ändå två frågetecken: för det första är det inte rakt, det behöver jag inget vattenpass till, det syns för blotta ögat. Men det kanske mest är kosmetiskt. För det andra - har läst i recensioner det har ett "swivelling stand", dvs det ska gå att röra, och det ser ut så i manualen också att man kan röra tv'n 15 grader, men det sitter ju stenfast. Vad har jag missuppfattat??

Jag funderar på om den stora bulten i mitten är för hårt åtskruvad och därmed hindrar sväng-effekten.

Redigerat av avalancher, 28 januari 2014 - 23:39.

Postad 28 januari 2014 - 23:49

Unregisteredd21a8587
  • Unregisteredd21a8587
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Kanske överlåta det där till ngn tekniskt mer kunnande person. Filosofin "kan allt själv", kan vara lurigt nu :D

Ska bli spännande att höra vad du tycker om TV´n, är själv mkt nära ett köp! Det enda som stoppar nu är avsaknaden av Ambilight. Varken jag eller sambovet hur vi ska kunna acceptera e TV utan det. Alternativet nu är isf Philips 4K 65´

Postad 29 januari 2014 - 00:04

avalancher
  • avalancher
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Nevermind! Nu rör den sig äntligen, efter ett tredje försök med hoppskruvning, ingen skillnad i förfarande men kanske något satt för hårt : ) Jag inbillar mig med tummstocken att det skiljer en millimeter mellan höger och vänster sida, dvs den lutar en aning. Det syntes som sagt på en gång att stativet var lite lite snett så det vore inte konstigt. Får mäta mer imorgon, men om det gör det, gör det något? Nu står den på stativet på golvet, men min rygg pallar inte mer, så testing imorgon! Ska bli spännande.

Vad sa du förresten, alternativet är en 4k? En viss prisskillnad? I så fall ska du köpa Panasoniz Z modellen om du har de pengarna.

Postad 29 januari 2014 - 02:30

Hamilton
  • Hamilton
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Så lyckades man då äntligen uppgradera sin TV efter att ha missat sista Kuro-tåget för ett par år sen och nu till sist fick tag på en som ligger på samma eller snäppet högre nivå.
En st ZT60 på väg från Lars Bengtsson med leverans på torsdag eller fredag! :)

Postad 29 januari 2014 - 07:40

Gullberg_89
  • Gullberg_89
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0

Så lyckades man då äntligen uppgradera sin TV efter att ha missat sista Kuro-tåget för ett par år sen och nu till sist fick tag på en som ligger på samma eller snäppet högre nivå.
En st ZT60 på väg från Lars Bengtsson med leverans på torsdag eller fredag! :)

Grattis till köpet av denna magnifika TV, har haft min nu under dryga månaden och man blir förvånad varje gång en film startas över hur denna TV presterar, det är verkligen toppklass. :)

Kan dock rekommendera dig att kolla upp serienr på din TV om du ska fixa fläktoljudet. Min första med serienr FZ-3350xxx hade inte det åtgärdat från fabrik så hade ute Assist för att installera fläktfixet men dom tabbade sig och förstörde mitt första exemplar så dom fick leverera en ny med serienr FZ-3520xxx och denna var åtgärdad i fabrik och nästintill knäpptyst. :)

Som sagt, grattis till ett ypperligt köp!!!

Postad 29 januari 2014 - 08:03

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1 438 inlägg
  • 0

Grattis till köpet av denna magnifika TV, har haft min nu under dryga månaden och man blir förvånad varje gång en film startas över hur denna TV presterar, det är verkligen toppklass. :)

Kan dock rekommendera dig att kolla upp serienr på din TV om du ska fixa fläktoljudet. Min första med serienr FZ-3350xxx hade inte det åtgärdat från fabrik så hade ute Assist för att installera fläktfixet men dom tabbade sig och förstörde mitt första exemplar så dom fick leverera en ny med serienr FZ-3520xxx och denna var åtgärdad i fabrik och nästintill knäpptyst. :)

Som sagt, grattis till ett ypperligt köp!!!

Ouch! Har också Assist här som serviceverkstad. Får en att tveka lite om det är värt att chansa att få en trasig tv för lite ytterligare tystnad?

Postad 29 januari 2014 - 08:36

Gullberg_89
  • Gullberg_89
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0

Ouch! Har också Assist här som serviceverkstad. Får en att tveka lite om det är värt att chansa att få en trasig tv för lite ytterligare tystnad?

Om du påpekar att det är av yttersta vikt att teknikern inför besöket för att åtgärda fläktfixet kollar Panasonics server för tillgängliga service instruktioner på just denna modell så gör förhoppningsvis teknikern det och då vet han/hon exakt vad som ska göras och framförallt INTE ska göras. Det var just det den teknikern som var ute hos mig INTE gjorde och monterade bakplåten fel och panelen började krackelera. Nog sagt om det, Assist tog på sig felet och åtgärdade det och efter lite påtryckningar fick jag en ny TV så jag blev nöjd och belåten, TVn kom direkt från Panasonics lager i Tyskland och den är även en aning tystare vad gäller buzzing så för mig blev det en bra utgång på det hela.

Med det sagt, du kan lugnt anlita dom men påpeka bara att dom ska kolla Panasonics server för instruktioner så är det lugnt :)

Postad 29 januari 2014 - 09:51

ForsenKD
  • ForsenKD
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Monterade upp VT60'n igår (50 tum). Den är otroligt snygg o bilden är ju bara grym. Var rätt orolig över att fläktljudet skulle vara högt efter att ha läst på forumet. Dock hörs inte fläkten så mycket, fullt acceptabelt. Däremot har jag buzzing/surr som är otroligt störande :( Märkte av det direkt när setupwizarden kördes. Det blev inte mindre av vanligt TV-tittande, tycker det är konstant hur bilden än ser ut (ljus/mörk). Har inte testat så mycket inställningar, flippade lite mellan de förinställda bildlägena bara o lät den vara på ett av THX-lägena.

Ska beställa en soundbar då ljudet var lite tunt, dock bättre än väntat.

[EDIT]
Har efter två kvällar insett att det inte är TVn som buzzar utan något annat i huset :blush: Kanske hör ett förhöjt buzzljud vid vissa ljusare bilder. Men i övrigt buzzar TVn inte alls. Slår av TVn o drar ur kontakten ur väggen o buzzet är kvar...misstänker kyl och frys. Fläkten hör jag som tidigare nämnt inte alls, hör den bara spinna upp precis då jag slår på TVn.

Är otroligt nöjd med TVn på alla sätt! Slog till på SIBAs erbjudande om JBL-soundbar till halva priset vid TV-köp så får väl den i nästa vecka.

Redigerat av ForsenKD, 31 januari 2014 - 10:59.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

Bing (1)
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.