* Officiell Tråd - Ino Audio piP, pi60 *
Ino Audio piP
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(48)
|
Inga priser | |
Ino Audio Ambiens 1
(Surroundhögtalare)
|
0
|
(7)
|
Inga priser | |
Ino Audio Profundus X, basmodul
(Subwoofers)
|
0
|
(9)
|
Inga priser | |
Ino Audio piPcrt
(Surroundhögtalare)
|
0
|
(2)
|
Inga priser | |
Ino Audio cr8
(Övrigt)
|
0
|
(2)
|
Inga priser | |
Ino Audio pi60 signatur
(Golvhögtalare)
|
0
|
(9)
|
Inga priser | |
Ino Audio pi60
(Golvhögtalare)
|
0
|
(23)
|
Inga priser | |
Ino Audio bs60
(Subwoofers)
|
0
|
(4)
|
Inga priser | |
Ino Audio Profundus P,basmodul
(Subwoofers)
|
0
|
(6)
|
Inga priser | |
Ino Audio Ambiens 2
(Surroundhögtalare)
|
0
|
(4)
|
Inga priser | |
Ino Audio A2
(Surroundhögtalare)
|
0
|
(9)
|
Inga priser | |
Ino Audio D1
(Centerhögtalare)
|
0
|
(1)
|
Inga priser | |
Ino Audio i28
(Golvhögtalare)
|
0
|
(3)
|
Inga priser | |
Ino Audio piPs
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(14)
|
Inga priser | |
Ino Audio i14
(Surroundhögtalare)
|
0
|
(5)
|
Inga priser | |
Ino Audio Aco akustikpanel
(Övrigt)
|
0
|
(4)
|
Inga priser | |
Ino Audio cr80s
(Studio Outboard & Signalförädlare)
|
0
|
(7)
|
Inga priser | |
Ino Audio D1s
(Centerhögtalare)
|
0
|
(2)
|
Inga priser | |
Ino Audio i 56, py-4, a3
(Högtalarpaket för hembio)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Ino Audio profundus Y-2
(Subwoofers)
|
0
|
(5)
|
Inga priser | |
Ino Audio piM
(Surroundhögtalare)
|
0
|
(2)
|
Inga priser | |
Ino Audio infolink75signatur (il75s)
(Ljud- och videokablar)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Ino Audio dialog 2
(Centerhögtalare)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Ino Audio cc-pc2 (st)
(Inbyggnadshögtalare)
|
0
|
(1)
|
Inga priser | |
Ino Audio Dialog 1
(Centerhögtalare)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Ino Audio profundus Y-4
(Subwoofers)
|
0
|
(1)
|
Inga priser | |
Ino Audio piX
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
Ino Audio i16s
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(3)
|
Inga priser | |
Ino Audio i32s
(Golvhögtalare)
|
0
|
(2)
|
Inga priser | |
Ino Audio pi60s-s
(Golvhögtalare)
|
0
|
(1)
|
Inga priser | |
Ino Audio i6
(Surroundhögtalare)
|
0
|
(2)
|
Inga priser | |
Ino Audio InfraZ-6
(Subwoofers)
|
0
|
(1)
|
Inga priser | |
Ino Audio Profundus X version 2012
(Subwoofers)
|
0
|
(1)
|
Inga priser |
Ino Audio basmoduler (338 inlägg)
|
8 mån sedan |
Köpråd - Högtalare för stereo från 30000 (105 inlägg)
|
3 år sedan |
Högtalare med rejält TRYCK! (244 inlägg)
|
16 år sedan |
Hjälp med val av Högtalare. (33 inlägg)
|
16 år sedan |
Gästbok för Molle M - nyheter i första inlägget (44 inlägg)
|
16 år sedan |
Lyssningsintryck: Golvare mellan 8000 och 200000 sek (130 inlägg)
|
16 år sedan |
Välja subwoofer kring 9000:- (19 inlägg)
|
16 år sedan |
Ny HI-FI anläggning (9 inlägg)
|
17 år sedan |
Min Ljudresa (121 inlägg)
|
17 år sedan |
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlägg)
|
17 år sedan |
Förstärkare till piP (28 inlägg)
|
18 år sedan |
Bästa ljud (56 inlägg)
|
19 år sedan |
Bästa frontarna för 20000,- (31 inlägg)
|
19 år sedan |
Bästa högtalare för hifi för max 50 000:- (84 inlägg)
|
19 år sedan |
Postad 03 June 2011 - 21:40
Postad 03 June 2011 - 22:15
Skicket är ok på alla sidor förutom under. De har nog kasats fram och tillbaka på ett inte allt för rent golv tidigare utan tassar eller fötter, det mycket repor undertill. De var så slitna där att jag lade en tidning under för att jag inte ville att de skulle repa golvet.I övrigt är det inget alls att klaga på alls, alla övriga sidor är u.a.Kul att de äntligen verkar kunna bli sålda. Vad jag har förstått har intresset varit stort, väldigt mytomspunna högtalare som "äntligen" funnits tillgängliga för allmänheten, och många har varit och lyssnat. Är dom i bra skick så är priset ok då du slipper ordna finish och montering. Kollade inte finishen när jag var där och lyssnade..
Tack för att du säger det! För att vara ärlig tycker jag så här långt att skillnaderna är väldigt små mot mina Focal, och jag har trott att det var något fel på mina öron (alternativ rum eller kringutrustning) när pi60 har blivit så hyllade överallt. Jag hade trott att det skulle bli en väldig skillnad. I mitt rum och med min utrustning hade jag inte klarat ett blindtest idag. Dock har jag inte pressat på med en ordentlig actionfilm än, vi får se om det blir större skillnad då. Nu kör jag inga källor analogt alls, allt är kopplat med HDMI eller nätverkskabeln till förstärkaren, så allt går genom DA-omvandlarna på min Pioneer LX71, något som kanske påverkar?Focal 836 eller Pi60.. ja du..ljudmässigt en "uppgradering" i sidleds så lyssna länge och noga för att ta reda på vilka du gillar bäst.
Men det får allt bli lite större skillnad framöver om jag ska tycka att det är värt 11 500 i mellanskillnad. Vi får se vad den kommande veckans provlyssningar ger.
+1 på denUtseendemässigt/finish en rejäl nedgradering, träslöjden på mellanstadiet vs designhögskolan
Jag tog bilden innan jag hade ställt in där där de skulle stå. Det blev så trångt där att det hade blivit svårt att få en isolerad bild på bara pi60. De står bredvid 836orna nu, typ 15 cm från väggen. Inte ska de väl stå kloss intill väggen? Banankontakterna tvingar ut dem ett par centimeter som kortast.Jag ser ju direkt att de måste helt in till väggen. Allt annat är poänglöst, så länge de körs odelade.
Redigerat av Sigma78, 03 June 2011 - 22:17.
Postad 04 June 2011 - 01:28
Postad 04 June 2011 - 11:04
Är specen fortfarande densamma för pi60 efter diskantbytet 2006, eller har den ändrats? Är det någon som har färska specar att tillgå?
Dom färskaste.
Modell pi60
Baselement: 1 st 17,3 cm
Diskantelement: 1 st 2,8 cm
Impedans: 7Ω (när försedd med konjugatlänk: 10 Ω +/-1 Ω, 500–500k Hz)
Placering: Golv (Bäst nära (1-3 dm) en väldämpad vägg. En odämpad vägg renderar större avstånd.)
Kontinuerlig effekt: 100 W
Max effekt: >5 kW (över 400 Hz)
Känslighet: 88 dB-2,83 V
Tonkurva -3dB/typ. linjäritet: 25 - 22 000 Hz / ±1 dB
Rek.först.effekt: 15-300 W
Deln.fre./Branthet: 3 kHz faslinjärt och fashomogent. Kontakta
oss för närmare information
Högsta ljudtryck: 114 dB/par, 100 Hz (100 W)
Dimension(b*h*d)/Vikt: 30*94*32 (90,2/60,7 lit)/22,8 kg
Finish: Valfritt (diverse fanér & lacker)
Postad 04 June 2011 - 12:04
Nja, man kan ställa dom mot väggen om man har dämpning bakom. Utan dämpning så skapar det mer problem än fördelar.
Well, jo, utan dämpning är det kanske sant. Men då får man inte heller fram många av de fördelar pi60 har över andra högtalare, i mitt tycke. Iofs är det mycket mer kritiskt med småpluttarna piP, men även pi60 är ju tänkt att stå kloss mot vägg.
Den där "avslappnade" stilen tilltalar mig något alldeles enormt. Det kändes som allting bara föll på plats första gången jag hörde piP hemma hos mig själv. Innan körde jag ett par Focal Chorus 806V och de var precis som du säger, rakt upp i ansiktet. Otroligt påfrestande i längden. Och alltid i ansiktet, oavsett hur inspelningen lät. Där tycker jag Ino Audio är sjukt mycket bättre på att vara mitt i ansiktet om inspelningen är sådant, men också kunna öppna det där stora djupet bakom högtalarväggen.
Postad 04 June 2011 - 14:14
Well, jo, utan dämpning är det kanske sant. Men då får man inte heller fram många av de fördelar pi60 har över andra högtalare, i mitt tycke. Iofs är det mycket mer kritiskt med småpluttarna piP, men även pi60 är ju tänkt att stå kloss mot vägg.
Absolut, och jag rek verkligen till alla som har pi60(s) att fixa någon form av dämpning bakom så man kan ställa dom mot väggen. Då får man även mer "space" på golvet framför.
Postad 08 June 2011 - 16:44
Efter att ha hårdkört dem lite mer under långhelgen, framförallt med film, kunde jag konstatera att skillnaderna kom fram mer och mer till pi60's fördel just mer jag lyssnade. Även på TV-serier som ofta har ett ganska dåligt ljudspår när de är inspelade från digital-TV lät snäppet bättre med pi60. Det rörde sig inte om några natt och dag-skillnader, utan småskillnader här och var. Skillnaderna blev ändå så pass stora att jag är ganska säker att jag hade klarat ett blindtest på dem.
Min slutsats blev ändå att de skillnaderna, i mitt rum, inte var tillräckligt för att motivera prisskillnaden mot mina 836or. Möjligt att skillnaden hade blivit större om rummet hade fixats eller med annan elektronik. Jag provade lite enklel dämpning med kuddarna till våra utemöbler bakom högtalarna, men inte mer än så.
Till nackdel för pi60 är det dels designen, betydligt lägre WAF samt att pianolacken var lite besvärlig för projektorn. Jag fick lägga dukar ovanpå som också gick ner längs sidorna så att pianolacken inte skulle ge störande reflexer av projektorljuset.
Sammantaget en trevlig bekantskap, men jag tror att de kommer att prestera betydligt bättre hemma hos någon annan och då blir det säkerligen mer prisvärt också.
Redigerat av Sigma78, 08 June 2011 - 16:44.
Postad 08 June 2011 - 18:59
Nu är de tillbaka på ReHifi.
Efter att ha hårdkört dem lite mer under långhelgen, framförallt med film, kunde jag konstatera att skillnaderna kom fram mer och mer till pi60's fördel just mer jag lyssnade. Även på TV-serier som ofta har ett ganska dåligt ljudspår när de är inspelade från digital-TV lät snäppet bättre med pi60. Det rörde sig inte om några natt och dag-skillnader, utan småskillnader här och var. Skillnaderna blev ändå så pass stora att jag är ganska säker att jag hade klarat ett blindtest på dem.
Min slutsats blev ändå att de skillnaderna, i mitt rum, inte var tillräckligt för att motivera prisskillnaden mot mina 836or. Möjligt att skillnaden hade blivit större om rummet hade fixats eller med annan elektronik. Jag provade lite enklel dämpning med kuddarna till våra utemöbler bakom högtalarna, men inte mer än så.
Till nackdel för pi60 är det dels designen, betydligt lägre WAF samt att pianolacken var lite besvärlig för projektorn. Jag fick lägga dukar ovanpå som också gick ner längs sidorna så att pianolacken inte skulle ge störande reflexer av projektorljuset.
Sammantaget en trevlig bekantskap, men jag tror att de kommer att prestera betydligt bättre hemma hos någon annan och då blir det säkerligen mer prisvärt också.
Tror du tog helt rätt beslut. Lägg nu en liten del av de pengar du "sparade" på akustikfix, då snackar vi uppgradering till det bättre.
Postad 09 June 2011 - 07:18
Tack. Det var rätt för mig just nu iallafall.Tror du tog helt rätt beslut. Lägg nu en liten del av de pengar du "sparade" på akustikfix, då snackar vi uppgradering till det bättre.
Akustikfix kommer jag nog inte att göra något i den här lägenheten. Vi planerar att flytta till något större inom ett år eller två, och med lite tur blir det något där jag får en källare att inreda helt som jag vill. DÅ ska det fixas så det står härliga till.
Postad 09 June 2011 - 08:08
pi60 har jag hört rätt många ggr,mkt bra högtalare men även hört andra modeller jag tycker är lika bra faktiskt så nåt haksläpp blev det inte här.
Såna här uttalanden brukar reta folk, men man får väl tycka som man vill hoppas jag
Postad 09 June 2011 - 08:58
Jag är inte ute efter att starta någon pajkastningsdiskussion, men skulle du kunna räkna upp lite andra modeller som du tycker är likvärdiga med pi60?pi60 har jag hört rätt många ggr,mkt bra högtalare men även hört andra modeller jag tycker är lika bra faktiskt så nåt haksläpp blev det inte här.
Jag brukar alltid ha ett getöga på begagnatmarknaden för att se om det dyker upp något klipp, och då är det alltid bra att ha flera alternativ att titta på. Om prisskillnaden hade varit mindre för att byta till pi60 hade de nog blivit kvar hemma hos mig.
Postad 09 June 2011 - 09:08
Jag är inte ute efter att starta någon pajkastningsdiskussion, men skulle du kunna räkna upp lite andra modeller som du tycker är likvärdiga med pi60?
Jag brukar alltid ha ett getöga på begagnatmarknaden för att se om det dyker upp något klipp, och då är det alltid bra att ha flera alternativ att titta på. Om prisskillnaden hade varit mindre för att byta till pi60 hade de nog blivit kvar hemma hos mig.
Hej,vill inte ge mig in i nån sån diskution iom att jag inte lyssnat på pi60 härhemma,man vet ju hur uppställning/acustik påverkar ett par högtalare.
Har ju en kompis som har ett par pi60,själv har jag ett par qrs500 och när jag lyssnat hos honom och sen åker hem och lyssnar på samma musik så tycker jag det låter lika bra här.
Men här blir det ju lite ovisst iom att mitt rum kanske är bättre än hans,så det kan ju hända att ett par pi60 låtit jättebra här hos mig.
Sen är ju den personliga smaken väldigt olika ochså,pi60 ska ju va en väldigt neutral högtalare och det finns folk som gillar en lätt färgning på ljudet (I den kategorin ingår nog jag) Mvh....
Redigerat av sollerön, 09 June 2011 - 12:37.
Postad 17 June 2011 - 09:11
Någon som vet om herr Öhman fortfarande säljer egna högtalare och inte "bara" genom Guru?
Någon som kan PM:a mig hans mail så man kan få tag på en aktuell prislista i sådana fall?
Någon som vill avyttra ett par Pi60?
Mvh
Elvisp
Postad 17 June 2011 - 12:26
Postad 17 June 2011 - 12:42
Postad 20 June 2011 - 10:07
Rehifi borde ha kvar de som jag lämnade in, såvida det inte var någon annan som var snabb som attan och köpte dem. De har inte kommit upp på hemsidan igen vad jag har sett, men det kanske är taktik?Någon som vill avyttra ett par Pi60?
Trevligt! Inte alls omöjligt att jag hör av mig längre fram, det skulle vara intressant!Sigma78, jag har i14 som center om du vill provlyssna en komplett INO surround lösning.
Postad 20 June 2011 - 13:40
Detta kräver dock (IMHO) uppställning "by the book" och väldigt noga invinkling, centimeterprecision typ.
Postad 20 June 2011 - 14:20
Tja, jag vet inte. Det var inget jag reagerade på. Jag lyssnade på helhetsintrycket, mest till film, eftersom det är nästan bara det jag använder min hemmabio till, sen skrev jag ner det jag tänkte på spontant.Fick du till ljudbilden där hemma? Tycker mest jag läste kommentarer om klangen. Det som pi60 och i ännu högre grad pi60s gör allra bäst är en fantastisk väldefinierad och när inspelningen tillåter det i princip tredimensionell ljudbild.
Detta kräver dock (IMHO) uppställning "by the book" och väldigt noga invinkling, centimeterprecision typ.
Ljudbilden är inte på något sätt platt med mina Focal och jag upplevde ingen större skillnad vad gäller den.
Jag har inga möjligheter att göra den typen av precisionsuppställning permanent, och då ser jag inte heller någon poäng med att göra det temporärt för att se hur bra de kan låta under bästa förutsättningarna. Det viktiga är helt enkelt hur de låter i mitt rum med den placeringen de kommer att ha framöver. Invinkling provade jag lite olika, men skillnaderna mellan olika vinklar tyckte jag var väldigt små, om ens hörbara. Så noga som med måttband och centimetrar gjorde jag inte däremot. Det hade jag nog gjort inför en permanent placering däremot om de hade varit ett större lyft generellt och jag hade bestämt mig för att köpa dem.
Vad gäller inspelningens kvalité så kör jag på högsta kvalitén som finns på film, DTS 1,5Mbit alternativt TrueHD/DTS MA. Jag körde hyfsat nya filmer i de genres som jag gillar, action, fantasy, Sci-fi, och jag gissar att inspelningskvalitén på kommande filmer kommer att ligga i nivå med de jag testade. Testade lite med serier också, och det var faktiskt där jag fick den största skillnaden, på väldigt mediokra ljudspår.
Postad 20 June 2011 - 14:41
Att inte använda ett par pi60 till 2-kanalig musiklyssning om man har ett par vore också synd, tycker jag.
Postad 20 June 2011 - 14:51
Jag provade med lite musik också, men eftersom jag inte lyssnar speciellt mycket på musik mer än i bakgrunden var det ingen viktig del i beslutet.
När/om jag får mitt dedikerade biorum där jag kan placera precis hur jag vill och göra vad jag vill med rummet ligger de högt på listan däremot.
Postad 20 June 2011 - 15:00
När/om jag får mitt dedikerade biorum där jag kan placera precis hur jag vill och göra vad jag vill med rummet ligger de högt på listan däremot.
Då ringer man hem Ingvar på konsultation och så går man på hans in-wall högtalare samtidigt som man bygger om rummet efter hans ritningar.
(Själv har jag bara ett litet rum, så det är piP frontar, iP center, 6 stycken a2 i surround och 2 stycken a2 i surround back... skall in 4 stycken prof-X när jag byggt lådor också. )
Postad 05 July 2011 - 09:42
Är det någon vänlig själ som har möjlighet och lust att skicka det senaste manifestet? Gärna via PM.
Tack på förhand!
Hälsningar
Postad 06 July 2011 - 17:02
Skulle också jätte gärna vilja se detta!Hej,
Är det någon vänlig själ som har möjlighet och lust att skicka det senaste manifestet? Gärna via PM.
Tack på förhand!
Hälsningar
Postad 07 August 2011 - 17:10
Det är bara att ringa till honom och be om det.
Postad 08 August 2011 - 17:34
Postad 09 August 2011 - 13:33
MVH demigod
Postad 09 August 2011 - 15:22
Postad 09 August 2011 - 15:41
Postad 09 August 2011 - 22:38
men annars, 50 mm är bättre än ingenting antar jag? och bättre än 30 mm?
mvh D
Postad 10 August 2011 - 08:43
Postad 10 August 2011 - 13:02
Postad 12 August 2011 - 19:59
Postad 29 August 2011 - 14:32
Redigerat av Erick, 29 August 2011 - 14:33.
Postad 29 August 2011 - 14:43
Vägghängt med näst intill osynliga hängare röstar jag på!Jag ska köpa ett par begagnade ino pip till helgen, finns placeringsinstruktionerna att tillgå på nätet någonstans? Bör jag ställa dem på stativ eller sätta upp hyllor på väggen?
Har ingen bänk eller liknande, tvn är vägghängd nämligen och all elektronik står i rummet brevid
stativ e fult!
Shifts: Varför inte markskiva bakom pIP? Är den för klen vid 200Hz så att det dämpar för mycket då?
Redigerat av gsson, 29 August 2011 - 14:44.
Postad 29 August 2011 - 16:06
Vägghängt med näst intill osynliga hängare röstar jag på!
stativ e fult!
Shifts: Varför inte markskiva bakom pIP? Är den för klen vid 200Hz så att det dämpar för mycket då?
Precis gsson är det så att piP är lite klena just där så dom behöver Inos aco skiva som är typ 7cm.
Postad 29 August 2011 - 18:53
Frugan röstar också på vägghängt, mest pga att hunden skulle riva ner ett par stativ, om dom inte är väldigt stadiga då.Vägghängt med näst intill osynliga hängare röstar jag på!
stativ e fult!
Har ni några förslag på grymt snygga/diskreta "väggstativ"?
Postad 30 August 2011 - 08:27
Väggstativ från Hifiklubben
Postad 30 August 2011 - 12:24
Postad 06 September 2011 - 10:56
Så undrar vilken storlek det är som gäller för rum på 15-30kvm, man vill ju inte gå och köppa sig för små direkt..
Postad 06 September 2011 - 11:07
Vars i landet finns du?
Postad 06 September 2011 - 11:50
Det absolut enklaste för dig är att åka runt och lyssna lite. Då kan du först avgöra om Ino är någonting för dig. Sedan kan du börja fundera på vilken modell som passar dig bäst.
Vars i landet finns du?
Sant, det är precis vad jag velat, men verkar vara få som äger dom här i söder, bor i Blekinge...
Postad 06 September 2011 - 14:13
Postad 06 September 2011 - 14:16
Sant, det är precis vad jag velat, men verkar vara få som äger dom här i söder, bor i Blekinge...
Pröva att starta en tråd här om att du söker provlyssning i Blekinge så kommer du garanterat få svar
Postad 06 September 2011 - 22:43
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Ino Audio basmoduler
5 bilder
57 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?