Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-6500A *

7525 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TViX HD M-6500A (Mediaspelare) 4 9.071004 (168) Inga priser
TViX HD M-7000 (Mediaspelare) 5 8.970588 (33) Inga priser
54 relaterade trådar
TViX N1 (1086 inlägg) 10 år sedan
* Officiell tråd - TViX HD M-7000 * (454 inlägg) 11 år sedan
TViX UI Filmomslag för TVIX 6500 och 7000 (86 inlägg) 12 år sedan
Vilka spelare klarar av att spela upp .rar format ? (6 inlägg) 14 år sedan
Problem med stora MKV-filer i 1080 (5 inlägg) 14 år sedan
OpenTvix (0 inlägg) 15 år sedan
Nybörjare som behöver hjälp med val av mediaspelare. (17 inlägg) 15 år sedan
Vilken media extender för att spela upp DVD iso-filer? (15 inlägg) 16 år sedan
Media Extender, vilken är frågan? (34 inlägg) 16 år sedan
Nas server till mediaextenders! (35 inlägg) 16 år sedan
Tvix eller någogn annan M-E? (3 inlägg) 16 år sedan
DVD menyer och bläddra media med omslagsbild. (4 inlägg) 16 år sedan
Hjälp mig välja en media spelare (11 inlägg) 16 år sedan
Xtreamer eller Tvix HD6500A? (6 inlägg) 16 år sedan
Bästa media extender för film? (7 inlägg) 16 år sedan
Vilken mediaextender klarar allt (iaf film och bild smidigt)? (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 DTS HD och Dolby HD (6 inlägg) 16 år sedan
Installera tvix hd6500a till nätverk (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix HD M-6500 eller Popcorn Hour A-110 (74 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500a som tv-inspelning? (8 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av HTPC eller mediabox (16 inlägg) 17 år sedan
Vilket IPnr ska jag skriva in när jag ska ansluta tvixen till nätverket? (5 inlägg) 17 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 17 år sedan
Media Extender Noll-Koll (13 inlägg) 17 år sedan
Lite frågor om TViX HD M-7000A (8 inlägg) 17 år sedan
Popcorn hour eller tvix (1 inlägg) 17 år sedan
Vilken är den BÄSTA Media Extendern? (22 inlägg) 17 år sedan
tvix 6500 problem (7 inlägg) 17 år sedan
TViX M-6500A (9 inlägg) 17 år sedan
Freecom Network Mediaplayer-450WLAN 1TB (7 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att välja?!?! (5 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att hita lösning/produkt (6 inlägg) 17 år sedan
Funkar inte att LAN-ansluta Twiwen (14 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 med scart (5 inlägg) 17 år sedan
Val för nybörjare (8 inlägg) 17 år sedan
Spela MKV-filer (10 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 vs, HTPC (10 inlägg) 17 år sedan
TViX Dvico M-6500 (7 inlägg) 17 år sedan
Dvico Tvix M6500-A (19 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 GUI video (3 inlägg) 17 år sedan
Tvix, PCH , MB-801S (24 inlägg) 17 år sedan
mediaspelare för 4000 med minst buggar (7 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500a, får det inte att funka (2 inlägg) 17 år sedan
HTPC ersätta Tvix (18 inlägg) 17 år sedan
Samsung SE-S224Q (External DVD Writer) (5 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A - Hårddiskar - Kablar - Tillbehör (21 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A med analogstöd (9 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 nätverks-problem. (13 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 18 år sedan
Popcorn Hour eller TViX? (2 inlägg) 18 år sedan
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg) 18 år sedan
MP3 eller annan audio på denna box (10 inlägg) 18 år sedan
Tvix 6500 tappar bilden (9 inlägg) 18 år sedan

Postad 19 August 2008 - 11:17

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Men herregud...frågan är lite luddigt ställd men man kan inte göra spellistor MED Tvixen utan måste göra dom på datorn.

Tycker bara att det är irrelevant var jag sitter och gör en spellista till en stationär spelare.
Hade det gällt en iPod (eller vilken bärbar som helst) så är man i ett annat läge.

Postad 19 August 2008 - 11:29

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Finns det någon sökfunktion av något slag eller måste man bläddra genom alla tusentals låtar för att möjligen hitta sin önskade låt ?

Postad 19 August 2008 - 12:04

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0

Tycker bara att det är irrelevant var jag sitter och gör en spellista till en stationär spelare.
Hade det gällt en iPod (eller vilken bärbar som helst) så är man i ett annat läge.

Kanske för dig ja men om jag har en mediaspelare föredrar jag att kunna fixa dom sakerna på Tvixen.
Ta t.ex XboxMedicenter där behöver man inte göra nån spellista på nån anna dator utan det fixar den själv.
Lika klarar den av att läsa Rar arkiv så man slipper packa upp filmerna.

Vitsen med en mediaspelare är ju att den ska vara enkel att använda och inte behöva krångla till det.
Så jag hoppas verkligen att dom fixar till i framtida firmwares en förbättring på musikuppspelningen

Finns det någon sökfunktion av något slag eller måste man bläddra genom alla tusentals låtar för att möjligen hitta sin önskade låt ?

Finns ingen sökfunktion

Postad 19 August 2008 - 12:09

SirLinkan
  • SirLinkan
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Detta med "media" enheter upprör verkligen människor :) Det är nog, tyvärr, så att det i dagsläge inte finns EN enhet som är bra på allt (vem vet, nya popcorn kanske är lösningen?). Hur som helst, jag har i min värld kommit fram till följande "dyra" lösning:

1) TViXen är fantastiskt bra på hantering och uppspelning av filmer. Klarar väldigt många film format gå ett galant sätt.

2) Musik kör jag via Logitech Duet. Går bra att söka med, ger ett bra gränssnitt och har dessutom elektronik för att förbättra ljudkvaliteten på komprimera filer. Det är t ex mycket "enkelt" att bara klicka på +-knappen för att lägga till låtar i spellistan.

3) För foton, DVD/BD filmer så använder jag PS3. Funkar bra på alla sätt och vis.

4) Och för att hantera all data och streama den till de olika enheterna så använder jag en Qnap NAS server.

Det optimala vore om det kom en enhet som är bra på allt (eller åtmindstonde "hyffsad" på allt) men i dagsläge finns, enligt min mening, ingen sådan enhet. TViXen kommer säkert att förbättra sin hantering av musik (rykten säger att det redan är på gång), PS3an kommer säkert att stödja fler filmformat osv. men vi är inte där idag.

Om jag blev tvungen att bara välja en enhet så skulle nog valet bli PS3an. Men hanteringen av musik "suger fett" i PS3an. Som tur är behöver jag inte göra det valet ;)

Så, acceptera verkligheten eller öppna plånboken :P

Postad 19 August 2008 - 12:16

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0

Detta med "media" enheter upprör verkligen människor :) Det är nog, tyvärr, så att det i dagsläge inte finns EN enhet som är bra på allt (vem vet, nya popcorn kanske är lösningen?). Hur som helst, jag har i min värld kommit fram till följande "dyra" lösning:

1) TViXen är fantastiskt bra på hantering och uppspelning av filmer. Klarar väldigt många film format gå ett galant sätt.

2) Musik kör jag via Logitech Duet. Går bra att söka med, ger ett bra gränssnitt och har dessutom elektronik för att förbättra ljudkvaliteten på komprimera filer. Det är t ex mycket "enkelt" att bara klicka på +-knappen för att lägga till låtar i spellistan.

3) För foton, DVD/BD filmer så använder jag PS3. Funkar bra på alla sätt och vis.

4) Och för att hantera all data och streama den till de olika enheterna så använder jag en Qnap NAS server.

Det optimala vore om det kom en enhet som är bra på allt (eller åtmindstonde "hyffsad" på allt) men i dagsläge finns, enligt min mening, ingen sådan enhet. TViXen kommer säkert att förbättra sin hantering av musik (rykten säger att det redan är på gång), PS3an kommer säkert att stödja fler filmformat osv. men vi är inte där idag.

Om jag blev tvungen att bara välja en enhet så skulle nog valet bli PS3an. Men hanteringen av musik "suger fett" i PS3an. Som tur är behöver jag inte göra det valet ;)

Så, acceptera verkligheten eller öppna plånboken :P

En bra sammafattning :P

Hade gamla Xboxen med XBMC klarat av HD material hade den varit ypperlig men nu är den för klen

Postad 19 August 2008 - 12:35

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

En bra sammafattning ;)

Hade gamla Xboxen med XBMC klarat av HD material hade den varit ypperlig men nu är den för klen

En helt OT fråga... funkar inte XBMC med nya XBox? (Bevisligen inte, men varför?)
I såna fall borde det fungera fullt ut.

Så klart att det hade varit bäst om allt gick att göra från Tvixen och att den oklanderligt tar alla format som finns.
Jag är inte ute för att försvara våra burkar, men anser att det går fortare på datorn att göra listorna än vad det hade varit på Tvixen. Åtminstone så länge det inte finns möjlighet att använda mus eller tangentbord till Tvix.
Inte funkar väl USB-tangentbord till dem...
:)

Postad 19 August 2008 - 12:56

SirLinkan
  • SirLinkan
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

En bra sammafattning :P

Har tyvärr aldrig haft möjlighet att testa en Xbox för "på den tiden" satt jag fast i "Windows Media Center" träsket. Media center var/är förövrigt en ypperlig tanke:

1) Bra hantering av musik
2) Bra/enkelt gränssnitt som dom flesta känner igen
3) Går att få att fungera hyffsat med filmer
4) Hanterar foton på ett bra sätt
5) Bäst av allt, har en elektronik programguide som det går att söka i på ett bra sätt! (t ex ge mig en lista på alla action filmer som kommer att visas den närmaste veckan på de kanaler som jag har). Sitter idag i en ComHem lägenhet med en Samsung PVR box som i och för sig är hyffsad men har mycket kvar att önska...

Bara ett problem: Windows media center fungerar inte! Så fort det kommer en uppdatering till Windows (händer ju rätt ofta :) så slutar det mesta att fungera. Och sedan behövs ett par hörselkåpor för att stänga ute allt ljud av fläktar och diskar när eländet blir för varmt.

Glömde att tillägga till min lista över "bra att ha grejer" att man även behöver en bärbar PC så att man trådlöst kan koppla upp sig till alla sina leksaker så att man kan skapa sina spellistor att lägga på TViXen, ett schysst bildredigeringsprogram så att man enkelt kan fixa sina foton (och sortera dom) till PS3an, en bra ID3tag editor så att musiken sorteras rätt på Logitechen osv. Sedan behövs en multifjärr (förslagsvis Logitech Harmony 1000) och en stor portion av tålamod!

Är inte det elektroniska hemmet fantastikt ;)

Innan jag blir utskälld så vill jag bara tala om varför jag skriver detta: det finns ingen universal lösning idag! Om du är ägare till en TViX så hoppas jag att du främst har köpt den för att du vill kunna titta på film i diverse olika format på ett enkelt sätt. Om ditt huvudanvändningsområde för TViXen är något annat så har du enligt min mening gjort ett felköp.

Postad 19 August 2008 - 19:53

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0

En helt OT fråga... funkar inte XBMC med nya XBox? (Bevisligen inte, men varför?)
I såna fall borde det fungera fullt ut.

Så klart att det hade varit bäst om allt gick att göra från Tvixen och att den oklanderligt tar alla format som finns.
Jag är inte ute för att försvara våra burkar, men anser att det går fortare på datorn att göra listorna än vad det hade varit på Tvixen. Åtminstone så länge det inte finns möjlighet att använda mus eller tangentbord till Tvix.
Inte funkar väl USB-tangentbord till dem...
:P

Nä det XBMC fungera inte med Xbox360 och det är synd för då hade det varit en perfekt maskin.

Naturligtvis så går det snabbare att ska spellistor på datorn med tanke på att det inte går nu med Tvixen :P
Vi får helt enkelt hoppas på att det blir nån uppdatering så den blir bättre på den punkten.

Har tyvärr aldrig haft möjlighet att testa en Xbox för "på den tiden" satt jag fast i "Windows Media Center" träsket. Media center var/är förövrigt en ypperlig tanke:

1) Bra hantering av musik
2) Bra/enkelt gränssnitt som dom flesta känner igen
3) Går att få att fungera hyffsat med filmer
4) Hanterar foton på ett bra sätt
5) Bäst av allt, har en elektronik programguide som det går att söka i på ett bra sätt! (t ex ge mig en lista på alla action filmer som kommer att visas den närmaste veckan på de kanaler som jag har). Sitter idag i en ComHem lägenhet med en Samsung PVR box som i och för sig är hyffsad men har mycket kvar att önska...

Bara ett problem: Windows media center fungerar inte! Så fort det kommer en uppdatering till Windows (händer ju rätt ofta :) så slutar det mesta att fungera. Och sedan behövs ett par hörselkåpor för att stänga ute allt ljud av fläktar och diskar när eländet blir för varmt.

Glömde att tillägga till min lista över "bra att ha grejer" att man även behöver en bärbar PC så att man trådlöst kan koppla upp sig till alla sina leksaker så att man kan skapa sina spellistor att lägga på TViXen, ett schysst bildredigeringsprogram så att man enkelt kan fixa sina foton (och sortera dom) till PS3an, en bra ID3tag editor så att musiken sorteras rätt på Logitechen osv. Sedan behövs en multifjärr (förslagsvis Logitech Harmony 1000) och en stor portion av tålamod!

Är inte det elektroniska hemmet fantastikt ;)

Innan jag blir utskälld så vill jag bara tala om varför jag skriver detta: det finns ingen universal lösning idag! Om du är ägare till en TViX så hoppas jag att du främst har köpt den för att du vill kunna titta på film i diverse olika format på ett enkelt sätt. Om ditt huvudanvändningsområde för TViXen är något annat så har du enligt min mening gjort ett felköp.

Jag har köpt den till stor del för filmtittande men visst spelar jag musik med den också.
Är absolut inte missnöjd med den för jag hade inte förväntat mig någon större succe.
Men har man höga förväntningar så förstår jag att folk kan bli lite besvikna

Postad 19 August 2008 - 20:18

kalle_22
  • kalle_22
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Nu ficks jag ljud problemet, det va fel på den nya Firmware 1.2.52. Men jag har fortfarande problem med filmer som är inspelade med 2 språk.

Postad 19 August 2008 - 23:00

Jakkal
  • Jakkal
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
En fråga angående TViX M-6500A (funderar på att köpa en).
Låt säga att jag kopplar TViX:en till min HDTV via HDMI och sedan drar en optisk kabel mellan TViX:en och hemmabiosystemet SONY HT-SS1300 ( https://www.prisjakt...kt.php?p=305698 ).
Sedan spelar jag upp en .MKV som har ett AC3-ljud i 5.1, får jag då ut 5.1 ljudet korrekt? Jag vet inte om hemmabiosystemet har stöd för just AC3 (om den nu ens behöver det). Eller kodar TViX:en av ljudet och skickar ut signalerna över högtalarna via hemmabion?

Postad 20 August 2008 - 06:57

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

En fråga angående TViX M-6500A (funderar på att köpa en).
Låt säga att jag kopplar TViX:en till min HDTV via HDMI och sedan drar en optisk kabel mellan TViX:en och hemmabiosystemet SONY HT-SS1300 ( https://www.prisjakt...kt.php?p=305698 ).
Sedan spelar jag upp en .MKV som har ett AC3-ljud i 5.1, får jag då ut 5.1 ljudet korrekt? Jag vet inte om hemmabiosystemet har stöd för just AC3 (om den nu ens behöver det). Eller kodar TViX:en av ljudet och skickar ut signalerna över högtalarna via hemmabion?

Det kommer att fungera så som du skriver.
Din förstärkare klarar av att koda av Dolby Digital och AC3 är ljudkodningsformatet som används för det.

Om du väljer att låta Tvixen koda av ljudet så blir det bara stereoljud.
Låt din förstärkare göra jobbet.

EDIT: Du kan ju även dra HDMI från Tvixen in i förstärkaren och vidare med HDMI in i TV'n. /EDIT.

Redigerat av Unregistered2b81a10f, 20 August 2008 - 07:00.

Postad 20 August 2008 - 08:44

r_mattsson
  • r_mattsson
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Går det att mappa Tvixens interna hårddisk som en nätverksdisk i Vista?

Postad 20 August 2008 - 09:15

SirLinkan
  • SirLinkan
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Går det att mappa Tvixens interna hårddisk som en nätverksdisk i Vista?

Ja, det går (jag har min uppmappad som T: )

Postad 20 August 2008 - 10:30

r_mattsson
  • r_mattsson
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Går det att mappa i äldre versioner än 6500/7000?

Postad 20 August 2008 - 11:34

starmasen
  • starmasen
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej,

Har en tvix men funderar nu på att köpa en NAS.

synology DS407e eller Qnap Turbo Station TS-409

Om man vill komma åt filmer på sin NAS från tvixen (utan att ha en dator igång) måste man då köra NSF på sin NAS?

Funkar det eller kan man köra SAMBA? (kanske att båda teknikerna funkar)?

Såg att senaste beta versionen till synology DS407e innehöll NSF så stödet finns där iaf.

Har försökt söka i forumet men det är ju så många inlägg att man tröttnar snabbt.

/Starmasen

Postad 20 August 2008 - 11:59

firefreak
  • firefreak
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Jag kör en D-Link 313 via trådlöst nätverk (802.11n) till min router och därifrån med kabel till Tvixen. Kör utan problem 1080p mkv filer med DTS med SAMBA.

Så nej, du behöver inte köra NFS.

Postad 20 August 2008 - 12:35

Unregistered071ed45b
  • Unregistered071ed45b
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Hej,

Har en tvix men funderar nu på att köpa en NAS.

synology DS407e eller Qnap Turbo Station TS-409

Om man vill komma åt filmer på sin NAS från tvixen (utan att ha en dator igång) måste man då köra NSF på sin NAS?

Funkar det eller kan man köra SAMBA? (kanske att båda teknikerna funkar)?

Såg att senaste beta versionen till synology DS407e innehöll NSF så stödet finns där iaf.

Har försökt söka i forumet men det är ju så många inlägg att man tröttnar snabbt.

/Starmasen

Jodå både samba och nfs funkar. Dock är nfs att föredra om du ska köra hd filmer.
NFS har funnits att använda på även tidigare vertioner av synologys mjukvara, även om man måste in och slå på det själv i linux. (Var iallafall så på min 207+)

Postad 20 August 2008 - 14:22

Unregisteredd8860d4b
  • Unregisteredd8860d4b
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Hejsan alla M-6500A-ägare.
Går i tankarna på att sälja min 4100:a och investera i en M6500 istället. Är det lönt att göra detta?
Personligen så är jag ganska irriterad på att iso-filer fortfarande fryser på min 4100:a oavsett fw-version (kör med intern hdd). När jag köpte 4100:an precis när den kom så tog det bara några månader så släppte dem 6500:n, kändes jäkligt surt. Kommer det komma någon ny modell inom kort eller kan man med trygghet köpa 6500 och äntligen komma undan alla frysningar?

Postad 20 August 2008 - 17:37

casualty80
  • casualty80
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Undra om nån kan hjälpa mig här..Undra bara om man kan få upp skrivbordet(datorskärmen) på tvn med hjälp av tvixen??...allså vill kunna surfa å hela den biten på tvn..

tack på förhand Morgan
et dtår säkert nånstans redan i tråden men 128 sidor är ganska mastigt att gå igenom...;-)

Postad 20 August 2008 - 17:40

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Undra om nån kan hjälpa mig här..Undra bara om man kan få upp skrivbordet(datorskärmen) på tvn med hjälp av tvixen??...allså vill kunna surfa å hela den biten på tvn..

Svar nej, då är det en htpc du ska skaffa :)

Postad 21 August 2008 - 08:56

Haen
  • Haen
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Jag kör en D-Link 313 via trådlöst nätverk (802.11n) till min router och därifrån med kabel till Tvixen. Kör utan problem 1080p mkv filer med DTS med SAMBA.

Så nej, du behöver inte köra NFS.

Hej,
Jag har försökt att få min Tvix att komunicera med just en D-link 313. Jag har mappat ip-adressen i tvixen och det verkar som tvixen "ser" den (inget felmedelande), men däremot visasar den inte några filer och mappar?
Vilka gjorde du för att få det att funka?

Undrar
Haen

Postad 21 August 2008 - 13:11

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0

Hej,
Jag har försökt att få min Tvix att komunicera med just en D-link 313. Jag har mappat ip-adressen i tvixen och det verkar som tvixen "ser" den (inget felmedelande), men däremot visasar den inte några filer och mappar?
Vilka gjorde du för att få det att funka?

Undrar
Haen

Har du skrivit i Tvixen vad mapparna heter?

Postad 21 August 2008 - 13:35

Haen
  • Haen
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Har du skrivit i Tvixen vad mapparna heter?

Du menar t.ex. så här: "192.168.x.x/video", och det för varje mapp jag vill komma åt?

/Haen

Postad 21 August 2008 - 13:56

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0
Ja men du skriver inte IP-numret på samma rad.
Default så står det väl Tvixhd1 och det ska du ändra till mappnamnet

Postad 21 August 2008 - 13:58

Haen
  • Haen
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Ja men du skriver inte IP-numret på samma rad.
Default så står det väl Tvixhd1 och det ska du ändra till mappnamnet

Tack för hjälpen, ska prova i kväll

/Haen

Nu har jag provat och får ändå inte till det. IP-adressen kan ju bara bli rätt. Det andra jag måste skriva in är servernamn. Hur gör jag här? om servern heter "NAS" och mappen "musik", blir det då NAS/musik? Har provat olika varianter men ser forfarande inga filer och mappar.

/Haen

Redigerat av Haen, 21 August 2008 - 18:32.

Postad 21 August 2008 - 21:57

Unregistered31c970fc
  • Unregistered31c970fc
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
För att dela ut med hjälp av netshare så ska du bara fylla i ip nr i tvixen, O i netshare så väljer du bara vilken mapp du ska dela ut... Inga konstigheter...

Du ska inte skriva nån mapp i tvixen, Bara ip!

Edit: Du ska låta det stå Tvixhd1, Tvixhd2 osv.. Bara fylla i ip

Redigerat av Unregistered31c970fc, 21 August 2008 - 22:00.

Postad 22 August 2008 - 01:18

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0

För att dela ut med hjälp av netshare så ska du bara fylla i ip nr i tvixen, O i netshare så väljer du bara vilken mapp du ska dela ut... Inga konstigheter...

Du ska inte skriva nån mapp i tvixen, Bara ip!

Edit: Du ska låta det stå Tvixhd1, Tvixhd2 osv.. Bara fylla i ip

Ja om han använder NEtshare ja men använder han samba så måste han skriva in vad mapparna heter

Postad 22 August 2008 - 08:36

Haen
  • Haen
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Ja om han använder NEtshare ja men använder han samba så måste han skriva in vad mapparna heter

Jag menar att jag använder en NAS-burk och inte Netshare, men somsagt på något sätt så ser jag varken mappar eller filler hur jag än gör, förmodligen snubblar jag på något enkelt eftersom "Firefreak" också använder en D-link 313 och har fått det att fungera.

/haen

Postad 22 August 2008 - 09:12

firefreak
  • firefreak
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Jag menar att jag använder en NAS-burk och inte Netshare, men somsagt på något sätt så ser jag varken mappar eller filler hur jag än gör, förmodligen snubblar jag på något enkelt eftersom "Firefreak" också använder en D-link 313 och har fått det att fungera.

/haen

Min 313 har en förinställd grundmapp som heter "Volume_1" så i mitt fall mappade jag upp ip-adressen och sen "Volume_1". Sen kommer jag åt alla mapparna som ligger där. Så jag tror du går en nivå för långt bara.

Gnagde lite i skallen på mig innan jag kom på att det var det som var fel.

Postad 22 August 2008 - 11:41

Haen
  • Haen
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Min 313 har en förinställd grundmapp som heter "Volume_1" så i mitt fall mappade jag upp ip-adressen och sen "Volume_1". Sen kommer jag åt alla mapparna som ligger där. Så jag tror du går en nivå för långt bara.

Gnagde lite i skallen på mig innan jag kom på att det var det som var fel.

Tack för förslaget, då testa i kväll igen. Lite utanför den här tråden, men det finns en ny firmware (1.2) till 313 ute som löser en del problem t.ex standby, men du kanske redan har sett det. Om inte så finns info om det i en tråd på det här forumet.(datorer allmänt)

/Haen

Postad 22 August 2008 - 12:43

Unregisteredd8860d4b
  • Unregisteredd8860d4b
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Hejsan alla M-6500A-ägare.
Går i tankarna på att sälja min 4100:a och investera i en M6500 istället. Är det lönt att göra detta?
Personligen så är jag ganska irriterad på att iso-filer fortfarande fryser på min 4100:a oavsett fw-version (kör med intern hdd). När jag köpte 4100:an precis när den kom så tog det bara några månader så släppte dem 6500:n, kändes jäkligt surt. Kommer det komma någon ny modell inom kort eller kan man med trygghet köpa 6500 och äntligen komma undan alla frysningar?

Ingen som har några åsikter, vore väldigt tacksam för all hjälp :)

Postad 22 August 2008 - 15:34

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Har läst lite överallt att det ska vara mycket problem med senast FW. Vilken version ska man köra för att m7000 ska fungera bäst?

Postad 22 August 2008 - 16:38

Ormbett
  • Ormbett
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Ingen som har några åsikter, vore väldigt tacksam för all hjälp :P

Inte så lätt att ge goda råd kanske. Själv har jag en 6500 som jag är mycket nöjd med. Nästan allt jag kastar på den fungerar bra, både DVD-ISO och MKV-filer. Någon enstaka gång råkar man dock på något som inte funkar eller att Tvixen startar om, men för mig är det väldigt sällan. Jag kör med senaste officiella fw (52:an, nånting). Om det snart kommer någon ny burk? Mja, det kommer väl alltid något nytt runt hörnet. Det ligger väl i tillverkarnas intresse att inte annonsera det i förväg eftersom man då lätt dödar marknaden för nuvarande produktlinjen. Enligt rykten och diskussioner på andra forum så verkar det vara på gång en hel del spännande uppdateringar till 6500/7000 under hösten. Sen så finns det ju en del som är missnöjda med 6500 och menar att den inte levererar enligt vad som utlovats, och det har de kanske delvis rätt i. Men den har i alla fall infriat mina förväntningar med råge! :)

Postad 22 August 2008 - 18:11

Chriz
  • Chriz
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Hej

Har dykt på ett problem. Har sorterat in filerna i olika mappar. Dock så är det vissa som inte går att varken flytta, kopiera eller ta bort. Den säger att filerna är skadade. Saken är den att filerna i fråga visst funkar, har testat..

Nån som har en lösning på detta?

Postad 23 August 2008 - 10:58

ferran
  • ferran
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

Hej alla!
Jag har haft min tvix i ca. 1vecka nu & är mkt nöjd med den.
Tänkte kolla med er vilken FW ni kör med?
Där fanns en länk till en beta FW några sidor tillbaka men har inte testat den.

http://dvdnews.free.fr/TViX/M-6500/

Kanske finns någon bättre än denna iofs.

Postad 23 August 2008 - 14:56

pki
  • pki
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Jag får inte fart på Tvixen över nätverket. Ändrade så att den ska använda trådadanslutning. Men när jag väljer LAN info. så är det tomt. DHCP är inställt på routern.

Vad är det för fel?

Postad 23 August 2008 - 19:05

jackrabbit
  • jackrabbit
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Jag har hört att TViXen stödjer GIgaibt portar.. är det värt att köpa en sådan router för den sakens skulle eller räcker det att köra på 100mbit?

Postad 23 August 2008 - 19:37

EuroMartin
  • EuroMartin
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Jag har hört att TViXen stödjer GIgaibt portar.. är det värt att köpa en sådan router för den sakens skulle eller räcker det att köra på 100mbit?

Enligt vad jag läst så är det en mycket marginell vinst med att köra Gigabit. Men kommer kanske upp i strax över 100 Mbit/s som bäst.
Kör man vanlig 100 så är det aldrig någon flaskhals i alla fall.
Någon som har testat och tycker det är värt de extra kronorna för denna förbättring?

Själv kör jag med en ethernetkabel till en D-link accesspunkt och sedan trådlöst till resten av nätet.
Det har hittills funkat bra att köra även 1080p från min hemmaserver men jag har inte hunnit testa fullt ut.
Nöjd hittills i alla fall. Särskilt med tanke på att jag sluppit mycket jobb att dra fram nätverkskabel till mitt vardagsrum. :)

Mvh
Martin

Postad 23 August 2008 - 20:39

kalle_22
  • kalle_22
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
HEj!
jag har en tvix... någon som vet hur man lägger in film covers , så man får fram de på twixen? tacksam för svar

Postad 23 August 2008 - 20:57

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

HEj!
jag har en tvix... någon som vet hur man lägger in film covers , så man får fram de på twixen? tacksam för svar

Hej!

Titta i följande tråd. Först och främst första inlägget men sedan även de resterande sidorna:
https://www.minhembi...howtopic=202026

Postad 25 August 2008 - 09:47

andreas30
  • andreas30
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Om man ska koppla in Tvixen till en router, ska man då ha en rak eller korsad nätverkskabel?
Spelar det någon roll om det är en cat5 eller cat6-kabel?

Redigerat av andreas30, 25 August 2008 - 09:49.

Postad 25 August 2008 - 10:08

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Om man ska koppla in Tvixen till en router, ska man då ha en rak eller korsad nätverkskabel?

Du ska ha en rak (även om vissa routrar klarar korsad också).
Det bör inte ha någon betydelse vilken av de klassningarna du väljer.
Cat5 klarar upp till 100Mbit och Cat5e 1000Mbit.
Tvixen kommer aldrig upp till 100Mbit ändå.

Postad 25 August 2008 - 15:35

Mahti
  • Mahti
  • Beroende

• 1363 inlägg
  • 0
Jag hade först tänkt mig köpa en till extern hårddisk (en WD på 1TB) för att utöka lagringsplatsen då man antagligen kommer rippa en del 50gb filmer till i framtiden.

Fast nu har jag kanske blivit lite smartare om jag tänker på en NAS med utbyggbar plats istället?

Kan man koppla en NAS enkelt med USB till tvixen, och kolla på full HD material?

Tänkte isf börja med att fylla på med en sånhär i NAS´en först: Seagata Barracuda 1.5TB

Fast jag har egentligen ingen erfarenhet av vad en NAS är eller om det är en bra lösning, så jag rådfråar er ännu en gång :blink: Vilka NAS´ar är på tapeten så jag har något hörn att börja läsa i?

Postad 25 August 2008 - 15:47

pki
  • pki
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Får fasiken inte till det med Tvixen i nätverket.
Jag kan pinga Tvixen och får "svar". Men jag hittar den inte i routern, eller skriva in \\192.168.1.6 (i FF fungerar inte heller).

Hur tusan? Hjälp tack :blink:

Edit: löste sig. Kommer iaf åt den via ftpn nu.

Redigerat av pki, 25 August 2008 - 18:19.

Postad 25 August 2008 - 16:49

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

Hej
Du skall ha en rak nätverkssladd.
Spelar ingen roll med tanke på vilken hastighet tvixen har, men kör med en cat6...

Postad 25 August 2008 - 17:40

Kjelleman
  • Kjelleman
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0

Undrar om någon har kopplat in en extern hdd till sin tvix.

Har själv en ny M-6500A men kan inte hitta den externa hdd i menyn.

Sitter med samma strul med min nya 6500a , har satt i intern o det funkar klockrent , men den externa dyker inte upp. Har en Wd160 utan egen strömförsörjning , om det kan vara det som strular. Nån som lyckats lösa det problemet???

Mvh Kjelleman

Postad 25 August 2008 - 20:23

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

Sitter med samma strul med min nya 6500a , har satt i intern o det funkar klockrent , men den externa dyker inte upp. Har en Wd160 utan egen strömförsörjning , om det kan vara det som strular. Nån som lyckats lösa det problemet???

Mvh Kjelleman

Hej
Jag tror du behöver en hd med strömförsörjning.

Lycka till

/P

Postad 25 August 2008 - 21:04

Slim Shady
  • Slim Shady
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

Hej
Jag tror du behöver en hd med strömförsörjning.

Lycka till

/P

Jag kör en WD passport utan extern ström i en 5100.

Postad 25 August 2008 - 21:06

blodchoklad
  • blodchoklad
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Ja, det går (jag har min uppmappad som T: )

Hur gör du? Jag försöker mappa den hela tiden, men den frågar om lösen och användarid som jag inte har en aning om. Har provat ftpinställningarna, mitt inlogg till vista, skapat nya konton mm mm, men lyckas fan inte komma in. Vad har jag missat?

Postad 25 August 2008 - 22:17

Unregistered47746e95
  • Unregistered47746e95
  • Beroende

• 1082 inlägg
  • 0
En fråga till er kunniga..

Jag kör i dagsläget en 4100 som en vän nu vill köpa av mig, så frågan är om det är värt det för mig att uppgradera?
Vad exakt är det som är bättre på 6500 än min 4100, kommer jag märka nån skillnad?
Är det måhända nån ny förbättrad modell runt hörnet som isf är värd att vänta på?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.