Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Panasonic Plasma 2013

4746 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Panasonic Viera TX-P50ST60Y (TV) 6 8,71 (30) Inga priser
Panasonic Viera TX-P42ST60Y (TV) 6 8,6 (4) Inga priser
Panasonic Viera TX-P42X60E (TV) 3 7,5 (1) Inga priser
Panasonic Viera TX-P50X60E (TV) 3 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P55ST60Y (TV) 6 9,13 (15) Inga priser
Panasonic Viera TX-P65ST60Y (TV) 6 8,35 (22) Inga priser
Panasonic Viera TX-P65VT60Y (TV) 7 9,15 (19) Inga priser
Panasonic Viera TX-P55VT60Y (TV) 7 8,74 (18) Inga priser
Panasonic Viera TX-P50VT60Y (TV) 7 9 (14) Inga priser
Panasonic Viera TX-P50ST60E (TV) 1 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P55ST60E (TV) 1 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P50GT60Y (TV) 4 7,5 (1) Inga priser
Panasonic Viera TX-P42GT60Y (TV) 2 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P60ZT60E (TV) 7 8,56 (8) Inga priser
Panasonic Viera TX-P55STW60 (TV) 1 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P65STW60 (TV) 1 (0) Inga priser
36 relaterade trådar
Panasonic TX-55HZ980E (28 inlägg) 4 år sedan
OLED och Plasma? (34 inlägg) 6 år sedan
Fantastisk TV, som är fantastiskt trasig :/ (8 inlägg) 8 år sedan
Köpt TV (13 inlägg) 8 år sedan
3D-glasögon (4 inlägg) 9 år sedan
Är LG 55EA880W enda alternativet om man vill köpa till våren? (16 inlägg) 10 år sedan
Projektor vs TV till vardagsrum (123 inlägg) 10 år sedan
köpa stor tv nu (12 inlägg) 10 år sedan
Hur stor bild har du? (174 inlägg) 10 år sedan
Köpa ny plasma! (43 inlägg) 10 år sedan
panasonic st60 hdmi signal (3 inlägg) 10 år sedan
Sony Bravia KDL-55W905A eller Panasonic Viera TX-P55VT60Y (6 inlägg) 10 år sedan
Ny tv 55"-65" Max 25.000:-, Väldigt ljust rum.. (5 inlägg) 10 år sedan
Hjälp med TV-köp, bråttom! (3 inlägg) 11 år sedan
SONY KDL55W905 eller Panasonic TX-P60ZT60E. Ska beställa idag! (15 inlägg) 11 år sedan
P55VT60Y vs UE55F8005 (5 inlägg) 11 år sedan
Bästa valet? P65ST60Y. (18 inlägg) 11 år sedan
Vilken Tv ska jag välja? ST60 eller 8005 (16 inlägg) 11 år sedan
För stor TV? (finns väl inte!) (22 inlägg) 11 år sedan
TX-P50ST60Y kanallista med både analoga och digitala kanaler. (1 inlägg) 11 år sedan
Mellandagsrea 2013 (197 inlägg) 11 år sedan
Bakgrundsbelyst eller kantbelyst LED? (4 inlägg) 11 år sedan
Tv till 5 meter, hjälp! (30 inlägg) 11 år sedan
Letar "dum" prisvärd LED 7-10k (2 inlägg) 11 år sedan
Samsung UE55F6655 eller Panasonic TX-P55ST60Y (30 inlägg) 11 år sedan
PS51F8505 vs. TX-P50VT60Y (3 inlägg) 11 år sedan
Hur bra är Samsung ps64f5005 (10 inlägg) 11 år sedan
Ännu en "vilken ska jag välja"-tråd – PS50ST60Y / 46F8005 / KDL-W80 (6 inlägg) 11 år sedan
Behöver råd ang tv-köp. Lite panik.. (19 inlägg) 11 år sedan
Ersätta Pioneer TV, varför så svårt (17 inlägg) 11 år sedan
Bildfråga panasonic st60y (19 inlägg) 11 år sedan
Hjääälp! Jag blir galen av alla dessa val! (21 inlägg) 11 år sedan
NAS-lösning (3 inlägg) 11 år sedan
Ny plasma - hjälp med val (9 inlägg) 11 år sedan
Panasonic P50GT60, CI+ modul upptäckt, vid varje uppstart (7 inlägg) 11 år sedan
Spela på en TX-P55ST60Y, byta ut en 40A656A1 (0 inlägg) 11 år sedan

Postad 29 januari 2014 - 10:04

daddydj
  • daddydj
  • Lärjunge

• 483 inlägg
  • 0
Liten uppdatering. Skulle igår hjälpa mor att montera hennes nya 50" plasma, köpt för 4 000 kr (rea) på Elgiganten. Lådan såg väldigt stor ut och det visade sig att de levererat en 60" LED istället. Nämligen en Panasonic TX-L60DT60Y som kostar 20 000 kr. Hmm, plasma för 4 k eller LED för 20 k? Valet var enkelt så nu har de varit och bytt TV och plasman och väntar i hennes hall! :)

Postad 29 januari 2014 - 13:07

Unregistered09ecb201
  • Unregistered09ecb201
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Är det någon som kan förklara en sak för mig. När jag har en Hdmi-sladd mellan min tv och min Yamaha RX-V673 så känns det som om det går en svag ström i chassit på tvn, typ vibrerar i fingret. Vad beror det på och kan det störa eller skada tvn eller förstärkaren?

Allt är kopplat till ett grenuttag som är kopplat till ett ojordat väggutag.

Redigerat av Unregistered09ecb201, 29 januari 2014 - 13:16.

Postad 29 januari 2014 - 13:25

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0

Liten uppdatering. Skulle igår hjälpa mor att montera hennes nya 50" plasma, köpt för 4 000 kr (rea) på Elgiganten. Lådan såg väldigt stor ut och det visade sig att de levererat en 60" LED istället. Nämligen en Panasonic TX-L60DT60Y som kostar 20 000 kr. Hmm, plasma för 4 k eller LED för 20 k? Valet var enkelt så nu har de varit och bytt TV och plasman och väntar i hennes hall! :)

Hade det inte varit smartare att sälja lcd:n på blocket och köpa ytterligare en plasma för 4k ? :)

Är det någon som kan förklara en sak för mig. När jag har en Hdmi-sladd mellan min tv och min Yamaha RX-V673 så känns det som om det går en svag ström i chassit på tvn, typ vibrerar i fingret. Vad beror det på och kan det störa eller skada tvn eller förstärkaren?

Allt är kopplat till ett grenuttag som är kopplat till ett ojordat väggutag.

Felaktig jordpotential på endera apparaten.
Skillnaden försvinner/elimineras möjligtvis om du kopplar bägge till samma jordade grendosa.
Har du något instrument och kan mäta skillnaden?

Postad 29 januari 2014 - 13:26

Simon_L
  • Simon_L
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Använd ett jordat vu ;)

Postad 29 januari 2014 - 13:29

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0
I hus med ojordade uttag brukar det bara finnas jordade dito i kök, tvättstuga osv, så det kan bli svårt.

Man kan givetvis fuska genom att koppla jorden på grenuttaget till närmsta element, men då bör man mäta och ev snacka med en elektriker först...

Postad 29 januari 2014 - 13:37

Unregistered09ecb201
  • Unregistered09ecb201
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Hade det inte varit smartare att sälja lcd:n på blocket och köpa ytterligare en plasma för 4k ? :)

Felaktig jordpotential på endera apparaten.
Skillnaden försvinner/elimineras möjligtvis om du kopplar bägge till samma jordade grendosa.
Har du något instrument och kan mäta skillnaden?

Dom är kopplade till samma jordade grendosa nu men har inga jordade vägguttag i vardagsrummet, finns bara i köket i min lägenhet. Har endast en simpel spänningsprovare http://www.kjell.com...sprovare-p48158 kanske går mäta med den?

Postad 29 januari 2014 - 13:38

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1 438 inlägg
  • 0

I hus med ojordade uttag brukar det bara finnas jordade dito i kök, tvättstuga osv, så det kan bli svårt.

Man kan givetvis fuska genom att koppla jorden på grenuttaget till närmsta element, men då bör man mäta och ev snacka med en elektriker först...

Svårt men inte omöjligt beroende på tvn placering såklart. Själv fick jag koppla en lång sladd från köket till grendosan i vardagsrummet där tvn står. Kanske inte det snyggaste men jordat :)

Postad 29 januari 2014 - 13:41

daddydj
  • daddydj
  • Lärjunge

• 483 inlägg
  • 0

Jo, det hade såklart varit smart. Hade det landat en 65-tums plasma hade den åkt hem till mig! :)

Någon som kan förklara varför alla Panasonics apparater har så snarlika namn? Jag förstår att det är lätt att göra fel. Kolla exempelvis på alla apparater kopplade till den här tråden. Alla heter 60Y eller 60E på slutet. Oavsett om de är 42", 50", 55", 60" ELLER 65". Storleken styrs tidigare i namnet men det hade väl varit bättre att inte ha 60 på slutet som lätt kan förväxlas med att man tror den är 60". Även den LED morsan fick heter 60Y på slutet.

Postad 29 januari 2014 - 13:53

Unregistered40f5d30e
  • Unregistered40f5d30e
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Blev en 50ST60 igår, lika bra att passa på nu när de snart försvinner. Bra bild så klart. Ska jag gnälla på nåt så är det väl att jag upfattar viss rainbow-effekt, men det avtar antagligen så småningom.

Läser på ett annat forum att man kan ändra uppdateringsfrekvens mellan 48, 60 och 96 hz, hittar dock ingen sådan inställning, någon som vet mer? Specifikt för nordamerikanska versionen av ST60?

Postad 29 januari 2014 - 14:24

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1 438 inlägg
  • 0

Blev en 50ST60 igår, lika bra att passa på nu när de snart försvinner. Bra bild så klart. Ska jag gnälla på nåt så är det väl att jag upfattar viss rainbow-effekt, men det avtar antagligen så småningom.

Läser på ett annat forum att man kan ändra uppdateringsfrekvens mellan 48, 60 och 96 hz, hittar dock ingen sådan inställning, någon som vet mer? Specifikt för nordamerikanska versionen av ST60?

Vad jag vet så är det bara icke EU modeller som kan växla mellan 60 och 96. Våra är låsta så att om den får en 24p signal så kör den i 96hz läget. En annan nackdel för våra i mitt tycke då jag hellre skulle vilja testa själv vad som ser bäst ut då jag sett att många gillar 60 framför 96. Vet inte varför detta behov att kappa funktioner mellan länder. Måste vara billigare att ha så lika som möjligt.

Postad 29 januari 2014 - 15:33

Hamilton
  • Hamilton
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

Grattis till köpet av denna magnifika TV, har haft min nu under dryga månaden och man blir förvånad varje gång en film startas över hur denna TV presterar, det är verkligen toppklass. :)

Kan dock rekommendera dig att kolla upp serienr på din TV om du ska fixa fläktoljudet. Min första med serienr FZ-3350xxx hade inte det åtgärdat från fabrik så hade ute Assist för att installera fläktfixet men dom tabbade sig och förstörde mitt första exemplar så dom fick leverera en ny med serienr FZ-3520xxx och denna var åtgärdad i fabrik och nästintill knäpptyst. :)

Som sagt, grattis till ett ypperligt köp!!!

Tack för info! Ska kolla det så fort jag packat upp den. :)
Fick just besked från Schenker att de kör ut den imorgon förmiddag så det blir till att pallra sig hem direkt efter nattskiftet.

Nåt att tänka på när man lyfter den ur lådan och sen till bänken den ska stå på?
När jag kollade på en 65VT60 så hade den en genomskinlig plastlist i nederkant och jag funderade då på hur man skulle lyfta den för att inte bryta sönder listen. Har ZT60 en likadan list?

Redigerat av Hamilton, 29 januari 2014 - 15:35.

Postad 29 januari 2014 - 15:55

Gullberg_89
  • Gullberg_89
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0

Tack för info! Ska kolla det så fort jag packat upp den. :)
Fick just besked från Schenker att de kör ut den imorgon förmiddag så det blir till att pallra sig hem direkt efter nattskiftet.

Nåt att tänka på när man lyfter den ur lådan och sen till bänken den ska stå på?
När jag kollade på en 65VT60 så hade den en genomskinlig plastlist i nederkant och jag funderade då på hur man skulle lyfta den för att inte bryta sönder listen. Har ZT60 en likadan list?

Härligt, ska bli kul att höra vad du tycker om den sen :)

Inget särskilt att tänka, kan vara bra att vara två, vilket du kanske förstått och sen sitter glasögonen tejpade på baksidan av TVn, lätt att missa om man inte vet om det. Skillnaden mot VT60 är att ZT60 ej har en sådan list, den snygga aluminiumramen fortsätter runt om (mm, mycket snyggare enligt min mening).

Det kan ju vara värt att kolla så bakstycket är rätt monterat också från fabrik, det var så problemet jag fick uppkom tydligen. Det levererades ZT60 med totalt förstörda paneler där bakplåten varit felmonterad direkt ifrån fabrik, Panasonic själva lokaliserade problemet snabbt och hittade en lösning som sedan skickades ut i form av det service dokument jag nämnde förut till auktoriserade verkstäder. Detta var ju dock ett fel som uppmärksammades bland de första x antal levererade enheterna så sannolikheten är nog 0.00001% chans att du skulle råka ut för just precis det men jag skulle i vart fall slå ett getöga på det :)

Redigerat av Gullberg_89, 29 januari 2014 - 16:07.

Postad 29 januari 2014 - 16:20

Hamilton
  • Hamilton
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Ja, ska kolla panelen noga för eventuella skador när jag har packat upp den. Visste inte att vissa ex kom direkt från Panasonic med bakplåten felmonterad. Trodde bara det hände efter fläktfix eller annan service där teknikern inte visste exakt hur den skulle monteras.

Haha, nej känns inte som jag vill ge mig på att lyfta den själv. :) En kompis kommer hit och hjälper till med det.

Postad 29 januari 2014 - 16:48

Gullberg_89
  • Gullberg_89
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0

Ja, ska kolla panelen noga för eventuella skador när jag har packat upp den. Visste inte att vissa ex kom direkt från Panasonic med bakplåten felmonterad. Trodde bara det hände efter fläktfix eller annan service där teknikern inte visste exakt hur den skulle monteras.

Haha, nej känns inte som jag vill ge mig på att lyfta den själv. :) En kompis kommer hit och hjälper till med det.

Trodde inte jag heller men när jag började undersöka det hela så stötte jag på denna tråd, http://www.avsforum....t#post_23878397 och den TVn var så när han packade upp ur kartongen... :/

Postad 29 januari 2014 - 16:52

Unregisteredb0000a31
  • Unregisteredb0000a31
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Fick min 55vt60y på onsdag i förra veckan efter att först köpt en panasonic 55et60y.
Är mkt nöjd med bytet då betraktningsvinkeln och svärta är så mkt bättre på plasman. Har min tv i ett alltid mörkt rum i källaren och bilden på lcd blev alldeles urvattnad så fort man inte satt mitt framför den.
Nu till det tråkiga upptäckte precis en dödpixel på min vt60, blir så trött!
Man ser den ju inte helt lätt om man inte vet att den finns, men känns ändå som om det inte borde vara så på en produkt av denna kaliber!
Är också lite osäker på om det verkligen är en pixel eller om det ligger nått skräp i mellan glas och skärm.
Skulle ni reklamera?
Tacksam för svar..

Postad 29 januari 2014 - 17:05

avalancher
  • avalancher
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Har äntligen fått den på plats, slår på, och får inte in kanaler. Men detta är givetvis nåt fel nån annanstans än på tv'n. Antennkabeln har tidigare gått in i en Dilog digitalbox, som sen via scart gått in i den mossiga antika tv'n som stod här förut. Nu drog jag ur digitalbox, scart osv, och satte antennkabeln direkt i Panna tv'n. Hittar inga kanaler på autosök. Antennkabeln vet jag inget om, den går in i ett litet hål i väggen bredvid bredbandet, och troligen in i hyresvärdens hus. (Det är bara vanliga kanaler, ettan, tvåan osv). Fattar ingenting. Och hyresvärden är en fullständigt okunnig klåpare så jag tvivlar på det hjälper att fråga. Ska jag skaffa inomhusantenn?

Postad 29 januari 2014 - 17:09

Gullberg_89
  • Gullberg_89
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0

Fick min 55vt60y på onsdag i förra veckan efter att först köpt en panasonic 55et60y.
Är mkt nöjd med bytet då betraktningsvinkeln och svärta är så mkt bättre på plasman. Har min tv i ett alltid mörkt rum i källaren och bilden på lcd blev alldeles urvattnad så fort man inte satt mitt framför den.
Nu till det tråkiga upptäckte precis en dödpixel på min vt60, blir så trött!
Man ser den ju inte helt lätt om man inte vet att den finns, men känns ändå som om det inte borde vara så på en produkt av denna kaliber!
Är också lite osäker på om det verkligen är en pixel eller om det ligger nått skräp i mellan glas och skärm.
Skulle ni reklamera?
Tacksam för svar..

Alla gånger i veckan att jag skulle reklamera, jag köpte mig en 50VT60 och råkade ut för en död pixel till vänster i bild. Dock upptäcktes det 2 dagar efter köp, jag lämnade tillbaka min på öppet köp och köpte/bytte till en ny där vi kontrollerade och konstaterade i butik att den nya TVn var felfri. Helt sjukt att Panasonic inte har mer kvalités kontroller på sin näst dyraste TV, tycker det är helt oacceptabelt.

Bifogar en bild där du ser hur min döda pixel såg ut, den syntes mest i vitt sken för mig.

Bifogad fil(er)

Postad 29 januari 2014 - 17:13

Gullberg_89
  • Gullberg_89
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0

Har äntligen fått den på plats, slår på, och får inte in kanaler. Men detta är givetvis nåt fel nån annanstans än på tv'n. Antennkabeln har tidigare gått in i en Dilog digitalbox, som sen via scart gått in i den mossiga antika tv'n som stod här förut. Nu drog jag ur digitalbox, scart osv, och satte antennkabeln direkt i Panna tv'n. Hittar inga kanaler på autosök. Antennkabeln vet jag inget om, den går in i ett litet hål i väggen bredvid bredbandet, och troligen in i hyresvärdens hus. (Det är bara vanliga kanaler, ettan, tvåan osv). Fattar ingenting. Och hyresvärden är en fullständigt okunnig klåpare så jag tvivlar på det hjälper att fråga. Ska jag skaffa inomhusantenn?

Har du valt DVB-T som källa eller är det gammal marksänd analog TV? Första gången du startar TVn så får du välja vilka kanaler TVn ska söka (Analog, DVB-C -S etc etc.) men har ändå för att alla dom är förbokade så om du inte rörde något borde det fungera.

Postad 29 januari 2014 - 17:36

avalancher
  • avalancher
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Den gör en DVB-T sökning. Det står "kontrollera att antenn eller lokalsignal finns", hur gör jag det? Okej ska jag ändra till analog, nu hittar jag inte hur man gör det, och manualen är... fattig.

Postad 29 januari 2014 - 17:42

Unregisteredb0000a31
  • Unregisteredb0000a31
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Tack för snabbt svar.
Så här ser det ut på min. Är uppe i vänster sida ca 20 cm in och 5 cm uppifrån mätt.

se/DBKFL/1image]Postad bild[/URL]

Vet att jag kommer störa mig på det.
Återkommer....

Postad 29 januari 2014 - 17:55

Gullberg_89
  • Gullberg_89
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0

Den gör en DVB-T sökning. Det står "kontrollera att antenn eller lokalsignal finns", hur gör jag det? Okej ska jag ändra till analog, nu hittar jag inte hur man gör det, och manualen är... fattig.

Du bör ha den installd på Analog, låter som du har det i huset eller har du Com Hem? Om det är fallet så ska den ställas in på DVB-C. Det är riktigt luddigt att i efterhand ändra det där, har nämligen gjort samma fel men har för i någon sub meny under "Inställningar".

Tack för snabbt svar.
Så här ser det ut på min. Är uppe i vänster sida ca 20 cm in och 5 cm uppifrån mätt.

se/DBKFL/1image]Postad bild[/URL]

Vet att jag kommer störa mig på det.
Återkommer....

Absolut ska du inte nöja dig med det där, var har du köpt den? Åberopa öppet köp och kolla om butiken har den i lager och byt rakt av, den är ju ändå bara 1 vecka gammal. Smidigast för dig och troligtvis för butiken med.

Postad 29 januari 2014 - 17:57

avalancher
  • avalancher
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Alright, det här är direkt underligt. Kopplar jag i scart mellan Panna tv och till Dilog-boxen, antennkabeln till Dilog-boxen, och vips så har jag tv kanaler. Självklart vill jag inte ha via den jäkla Dilog-boxen. Så... antenn finns. Men inte om jag tar antenn-kabeln direkt till tv'n, den säger signalstyrkan är noll procent. Argh!

Postad 29 januari 2014 - 18:01

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0

Alright, det här är direkt underligt. Kopplar jag i scart mellan Panna tv och till Dilog-boxen, antennkabeln till Dilog-boxen, och vips så har jag tv kanaler. Självklart vill jag inte ha via den jäkla Dilog-boxen. Så... antenn finns. Men inte om jag tar antenn-kabeln direkt till tv'n, den säger signalstyrkan är noll procent. Argh!

Kolla vad dilog-burken heter och se sen efter på t ex prisjakt om det är dvb-t eller dvb-c.
Blir signalstyrkan noll i din tv så är det antingen fel band/standard eller en kass tuner...

Postad 29 januari 2014 - 18:09

avalancher
  • avalancher
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Dilogen är en... dvb-t.

Vilken dumt skitproblem, det måste gå att lösa, eller menar du nånting i tv'n är kass? Jag väljer dvb-t, måste ju vara rätt val.

Håller på och bli skogstokig av detta. Har gjort om autosökning på alla val (dvb-c, dvb-t, analog), inget. Försöker mig på manuell, och när man bläddrar frekvensen då så blinkar det till uppåt 20% signalstyrka runt frekvensen 140mhz. 0% signalkvalitet. Är digitalboxen inuti tv'n så här usel?? Kan inte komma på nåt mer att göra, utom möjligen köpa en inomhusantenn att testa med. Ska jag dock inte behöva lägga pengar på.

Redigerat av avalancher, 29 januari 2014 - 19:36.

Postad 29 januari 2014 - 19:49

Gullberg_89
  • Gullberg_89
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0

Dilogen är en... dvb-t.

Vilken dumt skitproblem, det måste gå att lösa, eller menar du nånting i tv'n är kass? Jag väljer dvb-t, måste ju vara rätt val.

Håller på och bli skogstokig av detta. Har gjort om autosökning på alla val (dvb-c, dvb-t, analog), inget. Försöker mig på manuell, och när man bläddrar frekvensen då så blinkar det till uppåt 20% signalstyrka runt frekvensen 140mhz. 0% signalkvalitet. Är digitalboxen inuti tv'n så här usel?? Kan inte komma på nåt mer att göra, utom möjligen köpa en inomhusantenn att testa med. Ska jag dock inte behöva lägga pengar på.

Jag har en inomhusantenn liggandes men vi kanske inte bor nära, bor i Örebro...

Postad 29 januari 2014 - 20:00

avalancher
  • avalancher
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Karlstad är ganska nära, men inte sååå nära. Vad kostar det att skicka?

Kollade just in på Dilog-boxens meny, det är channel 21, 474mhz, signalstyrkan 80%, signalkvalitén 3%. På tv'n, med samma frekvens som den själv automatiskt snappat upp tydligen, 0% på bägge.

Jag får göra så här, få tag på en inomhusantenn att testa med. Låt oss låtsas möjligheten att antennkabeln leder till en riktigt pissig antenn, och att Panasonic tv'n har en väldigt känslig "dålig" digitalbox, det kan ju skilja sig åt faktiskt. Då kanske en inomhusantenn löser det hela. Jag kan hursomhelst inte häva något fel innan jag testat det.

Redigerat av avalancher, 29 januari 2014 - 20:13.

Postad 29 januari 2014 - 20:30

avalancher
  • avalancher
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
På den positiva sidan har jag nu installerat trådlöst nätverk, fått igång viaplay appen och tänker njuta av tottenham matchen, alltid något : )

För er som funderar förresten: Ja, det är ett buzz, förvånande nog. Trodde alla överdrev. Lite lysrörs-ljus över det, väldigt irriterande, speciellt när en ljus bakgrund är igång så ökar ljudet. Ser man på något med normalt ljud tror jag dock inte man störs, bara om man har lågt ljud och ett tyst hus. Men jag har uppenbarligen inte hunnit testa mycket än.

Edit: Kan nog säga man inte störs alls, jag har lagom högt på ljudet nu och det hörs inte alls. Kanske om det är en väldigt tyst film då, eller om man smyger med ljudet i ett sovrum...

Redigerat av avalancher, 29 januari 2014 - 20:42.

Postad 29 januari 2014 - 21:28

segafreaktwo
  • segafreaktwo
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Tänker nog beställa en ST60 65" nu direkt på http://www.hembiobutiken.se

Har velat mellan VT60 eller ST60 men tror jag köper en ST60 då jag inte har någon nyare konsol hemma!

Ska jag slå till?

http://www.hembiobut...p?pgrpnr=183270

Postad 29 januari 2014 - 21:48

segafreaktwo
  • segafreaktwo
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Sedan denna bänk är jag sugen på! Passar den?:D

http://www.tvmobel.s...ra-tv-768p.html

Postad 29 januari 2014 - 22:23

Unregistered40f5d30e
  • Unregistered40f5d30e
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0

Vad jag vet så är det bara icke EU modeller som kan växla mellan 60 och 96. Våra är låsta så att om den får en 24p signal så kör den i 96hz läget. En annan nackdel för våra i mitt tycke då jag hellre skulle vilja testa själv vad som ser bäst ut då jag sett att många gillar 60 framför 96. Vet inte varför detta behov att kappa funktioner mellan länder. Måste vara billigare att ha så lika som möjligt.

Ok, som jag misstänkte alltså. Trist, skulle också vilja testa de andra lägena. Vet inte om det går att "flasha" tv:n men det är oavsett inget jag ger mig in på så här efter två dagar.

Stundtals så ser jag en hel del "rainbow effect" så här andra kvällen framför tv:n, inte i samma grad som en DLP-projektor men det finns ofta där i svartvita scener eller när det är mkt kontrast. Fler som ser detta? Något som lugnar sig med tiden (när tv:n är inkörd), går att lindra med inställningar eller får man helt enkelt vänja sig...? Förutom det är tv:n annars perfekt, men någon kompromiss får man kanske vara beredd på för dessa pengar (?)

Postad 29 januari 2014 - 22:54

avalancher
  • avalancher
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Nöjd med viaplay, bättre bild än på datorn. Däremot tappade den nätet oftare än datorn (hade alltså uppe på bägge samtidigt och jämförde), samt ibland blev bilden helt svart ett par sekunder. Kanske sämre nätverk i tv'n, vad vet jag. Det var i alla fall trevligt, och jag märkte inte ett dugg av buzzet med ljudet på, så jag tror inte potentiella köpare behöver bekymra sig! Tv'n blir ganska varm förresten och luktar en del (nåt att tänka på för överkänsliga). Nu ska jag införskaffa en antenn imorgon, helst på öppet köp, och håller tummarna detta löser problemet.

Postad 29 januari 2014 - 23:04

daddydj
  • daddydj
  • Lärjunge

• 483 inlägg
  • 0

Låt oss låtsas möjligheten att antennkabeln leder till en riktigt pissig antenn, och att Panasonic tv'n har en väldigt känslig "dålig" digitalbox, det kan ju skilja sig åt faktiskt. Då kanske en inomhusantenn löser det hela. Jag kan hursomhelst inte häva något fel innan jag testat det.

Jag installerade en Panasonic idag utan problem. Efter att man startat TV:n första gången fick man göra några enkla inställningar. Jag valde land "Sverige" och kom sedan till en sida där det står:

DVB-T
DVB-C
Analog

Alla tre är förbockade och sedan är det bara att trycka på "starta autosökning" så ska den hitta kanalerna. Tror inte alls på att det är en dålig mottagare i TV:n i ditt fall utan att det är något annat knas. Om du har Comhem i huset funkar DVB-C och troligtvis också analog. Om du kör marksänt funkar DVB-T. Kan det vara DVB-S i huset, alltså Satelit? Dilog har en väldig massa boxar av alla möjliga olika typer så trippelkolla först att det verkligen är DVB-T på den. Kan vara snarlika namn där bara någon bokstav styr om det är DVB-T, C eller S. Har du något programkort i din box. Med en Ci-modul kan du då få in kanalerna i din TV.

Postad 29 januari 2014 - 23:04

amuZed
  • amuZed
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Skulle ni reklamera?

Många tillverkare har väl inte ens pixelgaranti längre om det inte är ett visst antal döda pixlar inom ett visst tillräckligt litet område, vet inte hur det är med Panasonic dock. Men har du öppet köp är det väl bara att lämna tillbaka den och säga att du inte är nöjd med bilden. Hade hur som helst 8 döda pixlar på min w905 som inte täcktes av pixelgarantin eftersom det inte var tillräckligt många och inte tillräckligt nära varandra. Nu åkte den tillbaka ändå av andra anledningar. För att byta till samma modell måste det nog ske snarast efter köp, jag fick inte byta till samma modell (på elgiganten) när jag lämnade tillbaka den efter 15 dagar.

Fick upp min 55VT60 i måndags och måste säga att jag är sjukt nöjd med bilden. Min hade serienummer FZ-345**** som enligt tidigare post ska ha "fläkt-fixen" monterad från fabrik. Har inte stört mig nämnvärt på fläktljudet så det stämmer säkert. Visst jag hör att den finns där och man hör skillnaden när man stänger av tv:n, men det är inget jag stör mig på vid vanlig tv-tittande. Dessutom låter både mitt PS3 som används för Blu-ray uppspelning samt min HTPC mer. Buzzingen hör man dock (som många sagt tidigare) bra mycket mer än fläktljudet. Jag har dock bara stört mig på det vid väldigt ljusa bilder (vita, ljusgråa) och då man inte har något ljud på. Sätter man örat bakom tv:n hör man det dock väldigt tydligt oavsett bild men hur ofta gör man det? Så fort ljudet kommer på, så hör jag det inte alls. Sen har jag i och för sig tinnitus så det susar lite grann i öronen hela tiden :P. Ska dock se om det går att göra något för att minska ljudet lite, skulle tippa på att det kan förbättras något med några enkla medel.

Överlag, väldigt nöjd. Mycket bättre bild än den 55w905 som jag skickade tillbaka, och vilken svärta alltså. Förstår varför folk här gillar plasmor. Det enda som är sämre med Pannan är menyerna, som känns röriga (säkert en vanesak dock) samt smartfunktionerna. Eftersom jag har en HTPC kommer det dock knappt användas. Vi de fåtal tillfällen jag har och kommer att använda dem blir det förmodligen inte någon annan app än Netflix, vilken är väldigt, väldigt mycket segare än appen till Sonyn, menyerna laggar konstant trots uppdatering. Sedan förstår jag inte riktigt grejen med hemskärmen, har ställt om så att jag kommer direkt till fullskärm när jag startar men det finns säkert de som gillar det.

Redigerat av amuZed, 29 januari 2014 - 23:07.

Postad 29 januari 2014 - 23:19

avalancher
  • avalancher
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Håller med att apparna är sega, men det visste man ju i förväg av recensioner. Buzzet, mitt ställe är stentyst och så isolerat man nästan lever i en bubbla, så minsta oljud hörs verkligen, och trots det så störs jag inte av buzzet vid normalhögt ljud. Kanske om man ser på en film med tysta partier att man kommer störas, det får tiden utvisa. Men som sagt, tvivlar på man behöver bry sig mycket.

Angående kanalsök, japp, precis som du säger och jag har gjort precis som du. Hmm, det där med dvb-s tål att undersökas, fast jag tror inte det. Finns inget programkort. Det är en asgammal box och det fanns en asgammal tjock-tv här till den, och tror det aldrig funnits annat än vanliga standardkanaler. Det har bott en äldre kvinna här innan. Edit: Efter dubbekoll, nej, boxen är dvb-t. Vad tror vi på det här tipset som jag inte ens begriper?

" Is it perhaps an indoor antenna that is power from receiver via the very antenna coaxial cable...? I think, but not sure that (the) TV can't power such an antenna..."

Redigerat av avalancher, 29 januari 2014 - 23:23.

Postad 29 januari 2014 - 23:28

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1 322 inlägg
  • 0
@avalancher: Ta reda på vad det är för antenn som antennsladden går till, har du otur är det en aktiv med en förstärkare osm kräver drivspänning och det matar inte TV:n ut, då måste du ha en Power inserter typ den här: http://www.kjell.com...inserter-p30050

På sidan 62 i manualen börjar informationen om TV-sökningar m.m.

Edit: utan att veta det så svarade jag med det som ditt engelska tips avser.

Redigerat av qahwa, 29 januari 2014 - 23:30.

Postad 30 januari 2014 - 08:53

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

• 1 892 inlägg
  • 0

Kollade just in på Dilog-boxens meny, det är channel 21, 474mhz, signalstyrkan 80%, signalkvalitén 3%. På tv'n, med samma frekvens som den själv automatiskt snappat upp tydligen, 0% på bägge.

Jag får göra så här, få tag på en inomhusantenn att testa med. Låt oss låtsas möjligheten att antennkabeln leder till en riktigt pissig antenn, och att Panasonic tv'n har en väldigt känslig "dålig" digitalbox, det kan ju skilja sig åt faktiskt. Då kanske en inomhusantenn löser det hela. Jag kan hursomhelst inte häva något fel innan jag testat det.

Om signalkvalitén är 3% så känns det som att det kan vara där problemet ligger, boxen kanske har lite bättre mottagare än den inbyggda och klarar sig med så dålig signal. Har du testat nått så enkelt som att byta antennsladd?

Jag har Comhem och hade problem med pixlig och hackig bild på SVT1 HD, då det enbart var den kanalen så var jag övertygad om att det var nått fel hos Comhem och ringer deras support och påpekar detta. Han säger då att det med största sannolikhet är min antennsladd som är dålig, knappast säger jag eftersom alla andra kanaler fungerar och då ber han mig kolla en annan kanal som jag inte tittar på så ofta och ser då att det är samma problem där. Det är tydligen så att flera kanaler delar på samma MUX och alla kanaler på den MUX'en var dåliga, köpte ny antennsladd och problemet var borta. Inte sagt att det är något problem med din sladd men det var bara en tanke.

Postad 30 januari 2014 - 09:45

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

En annan nackdel för våra i mitt tycke då jag hellre skulle vilja testa själv vad som ser bäst ut då jag sett att många gillar 60 framför 96.

Om man nu av nån märklig anledning(*) vill addera judder till bilden så är det ju bara att ställa BD-spelaren på 60Hz output så att de kapat den funktionen i tv:n känns inte som nått större problem...

(*)ja det finns förvisso andra bildmässiga vinster med att skärmen bara behöver jobba i 60Hz istället för 96Hz men att hantera insignaler med rätt frekvens känns som grundkurs 1A...

Redigerat av pacman, 30 januari 2014 - 09:47.

Postad 30 januari 2014 - 10:15

avalancher
  • avalancher
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Byta antennsladd kan vi stryka, den går ju ut genom väggen, och att be hyresvärden om något är som att banka huvudet mot en vägg. Sex vecker och jag har fortfarande inte fått köksfläkt eller taklampan fixad. Kan ju behövas den där power inserter, fast då kan jag lika gärna pröva med en inomhusantenn först... Ah nu har jag smugit runt deras hus, de har en liten parabol som sitter lågt på en vägg. Så antennkabeln går till en parabol. Hjälper den infon? Troligen inte, suck.

Postad 30 januari 2014 - 10:33

Gullberg_89
  • Gullberg_89
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0

Byta antennsladd kan vi stryka, den går ju ut genom väggen, och att be hyresvärden om något är som att banka huvudet mot en vägg. Sex vecker och jag har fortfarande inte fått köksfläkt eller taklampan fixad. Kan ju behövas den där power inserter, fast då kan jag lika gärna pröva med en inomhusantenn först... Ah nu har jag smugit runt deras hus, de har en liten parabol som sitter lågt på en vägg. Så antennkabeln går till en parabol. Hjälper den infon? Troligen inte, suck.

Men parabol är ju satellit mottagning, alltså kanske du ska ställa den på DVB-S, kan ha fel men parabol klingar satellit i mina öron!

Postad 30 januari 2014 - 10:37

daddydj
  • daddydj
  • Lärjunge

• 483 inlägg
  • 0

Så antennkabeln går till en parabol. Hjälper den infon? Troligen inte, suck.

Det låter onekligen som att hyresvärden tar ner kanalerna med satellit, DVB-S. Sedan omvandlar han signalen och skickar ut den till hushållen som DVB-T? Med en egen antenn kommer allt att lösa sig. Då kopplar du bara en sladd mellan antennen och TV:n , söker på DVB-T och får de fria kanalerna. Om du bor knepigt till kan det behövas en dyrare antenn. Bor du bra till funkar det med en billig enkel.

Postad 30 januari 2014 - 10:56

guineapig
  • guineapig
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
I lager igen hos Siba ser det ut som så slut var de inte...

http://www.siba.se/p...asma-tv-med-3d-

Postad 30 januari 2014 - 11:34

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

Nu har jag inte hängt med i alla turer fram och tillbaks men vore det inte en bra början att ta reda på EXAKT vilken box du har och sedan kolla upp i detalj vad det är för typ av box osv? Det lär rimligtvis framgå dels av nån "sticker" och dels gissningsvis i själva boxens gränssnitt om du går in på kanalsökning eller liknande. Nu vet jag inte om du har några betalkanaler och därmed ett programkort, men skulle det vara så kan det också vara en idé att titta vad som står på det :)

Postad 30 januari 2014 - 14:02

lazloO9
  • lazloO9
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Kan någon hjälpa mig med en fråga?

Jag har en Viera ST60 (tx-p50st60y) och digital kabeltv via antennuttaget, DVB-C. Därför har jag enbart gjort en DVB-C-sökning och har endast dom kanalerna som finns där.
Men där finns inga HD-kanaler alls, och i min oändliga dumhet så insåg jag nyss att det faktiskt finns fria HD-kanaler genom det fria marksända nätet DVB-T2. Om jag fattat rätt så finns iaf SVT-1 HD och SVT-2 HD, kanske fler? (tv4hd?)

Dels undrar jag om in tv har inbyggd dekoder för DVB-T2, alltså med stöd för HDTV så att jag kan ta emot dessa kanaler?
Sedan undrar jag också om jag kan redigera min kanallista i tvn så att jag tex har SVT-1HD och SVT-2HD (via DVB-T2) på kanalplats 1 och 2, och sedan alla andra kanaler( som är via DVB-C) på dom andra kanalplatserna?
Jag vill alltså kunna zappa fritt mellan alla kanaler utan att behöva ändra eller växla mottagare (DVB-T2/DVB-C) eller något annat krångel.

Eller måste jag i så fall växla mellan olika profiler eller något sådant för att kunna se dom fria HD-kanalerna via DVB-T2 och alla andra kabeltv-kanaler via DVB-C?

Jag är EXTREMT tacksam för hjälp för jag fick ingen bruksanvisning med tvn och hittar inte heller svaret på min fråga via inbyggda e-hjälpen eller via google.

Postad 30 januari 2014 - 14:15

lazloO9
  • lazloO9
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Vet ej om detta hjälper, men jag hade stora problem med att få in alla kanaler via DVB-C, dvs digital kabeltv via antennuttaget. Först störde den medföljande scartkablen ut antennsignalen så att vissa kanaler försvann ibland. Fick placera om antenn å scartkablen sedan löste det sig.

Sedan för 3 dagar sedan fösvann helt plötsligt alla kanaler under en av dom tre frekvenserna, finns 418, 426, 434 och 442Mhz, och alla kanaler under 418Mhz försvann nästan helt. Tvn berättade att signalstyrkan var 86% som dom andra kanalerna men signalkvaliten pendlade mellan Ca 20-35% medan alla andra kanaler låg på ca 100%.
Jag tänkte att det måste vara leverantören som har något fel, annars borde alla mina kanaler störas lika mycket. Efter många samtal till supporten hos kabeltv-leverantören så idiotförklarade jag honom när han föreslog ny kanalsökning och byte av antennkabel. Ny kanalsökning resulterade i att alla kanaler under 418Mhz som hade så dålig signalkvalitet så att skärmen blev svart försvann, dom stod alltså inte längre med i listan.

Då bytade jag till slut ut den nya antennkablen som fungerade i en annan tv mot en äldre jag hade liggandes, och gjorde om kanalsökningen. Och vips så kom alla kanaler igen med nästan 100% i både styrka och kvalitet. Men om jag fingrade på kablarna så kunde bilden försvinna igen.

Så tydligen är denna tv väldigt känslig för småfel/småstörningar och något så simplet som att en antennkabel som ligger emot, runt eller brevid tex en scartkabel kan orsaka väldiga störningar.

Den utbytta antennkablen var alltså hel och inte trasig, den fungerade fint i andra tvn som också tar emot via DVB-C. Men min Panasonic gillade inte den kablen! Detta var alltså antennsladden mellan antennuttaget och tvn.

Redigerat av lazloO9, 30 januari 2014 - 14:18.

Postad 30 januari 2014 - 15:15

avalancher
  • avalancher
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Herr Qahwa hade rätt och vinner en kram från mig : )! Gick till clas ohlson och grep tag i en både stark inomhusantenn och dvb-t powerinserter, eftersom de har öppet köp. Prövade powerinserter först, och vips, kanaler! Signalstyrka 100%, signalkvalitet mellan 90-95%. Det är dock lite irriterande, dels extra kostnad men framförallt extra sladdar och trams, inte vackert precis. Nåja, detta är ju inte Panasonics fel utan parabolens antar jag. Den är då "aktiv" eller vad du sa? Jag vet inte ens vad en powerinserter gör, ger det extra ström? Jag minns nån inställning på Pioneer:en där det fanns "ström till antennen", hade det hjälpt om St60 hade haft det?

Blurayspelaren har också anlänt på posten så nu ska jag hämta den. Men jag känner på mig att ingen hdmi-kabel finns i, så test lär väl inte bli idag... jag längtar efter att smacka i Riddick!

Postad 30 januari 2014 - 15:32

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5 366 inlägg
  • 0
20 K för en gammal St65 any takers?!

Postad 30 januari 2014 - 15:56

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0
Ska du sälja en st60 i 65 tum för 20000???

Postad 30 januari 2014 - 16:01

Vapo
  • Vapo
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0

20 K för en gammal St65 any takers?!

Blir nog svårsåld...

Postad 30 januari 2014 - 16:05

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0
Haha ja det blir väldigt svårt.. Man får även med väggfäste för det priset.

Postad 30 januari 2014 - 18:21

segafreaktwo
  • segafreaktwo
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Aha dom har höjt priset på teven :/

kostade igår 18990kr på hbb

Jag som skulle beställa idag och så höjer dom priset :(

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.