Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-6500A *

7525 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TViX HD M-6500A (Mediaspelare) 4 9.071004 (168) Inga priser
TViX HD M-7000 (Mediaspelare) 5 8.970588 (33) Inga priser
54 relaterade trådar
TViX N1 (1086 inlägg) 10 år sedan
* Officiell tråd - TViX HD M-7000 * (454 inlägg) 11 år sedan
TViX UI Filmomslag för TVIX 6500 och 7000 (86 inlägg) 12 år sedan
Vilka spelare klarar av att spela upp .rar format ? (6 inlägg) 14 år sedan
Problem med stora MKV-filer i 1080 (5 inlägg) 14 år sedan
OpenTvix (0 inlägg) 15 år sedan
Nybörjare som behöver hjälp med val av mediaspelare. (17 inlägg) 15 år sedan
Vilken media extender för att spela upp DVD iso-filer? (15 inlägg) 16 år sedan
Media Extender, vilken är frågan? (34 inlägg) 16 år sedan
Nas server till mediaextenders! (35 inlägg) 16 år sedan
Tvix eller någogn annan M-E? (3 inlägg) 16 år sedan
DVD menyer och bläddra media med omslagsbild. (4 inlägg) 16 år sedan
Hjälp mig välja en media spelare (11 inlägg) 16 år sedan
Xtreamer eller Tvix HD6500A? (6 inlägg) 16 år sedan
Bästa media extender för film? (7 inlägg) 16 år sedan
Vilken mediaextender klarar allt (iaf film och bild smidigt)? (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 DTS HD och Dolby HD (6 inlägg) 16 år sedan
Installera tvix hd6500a till nätverk (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix HD M-6500 eller Popcorn Hour A-110 (74 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500a som tv-inspelning? (8 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av HTPC eller mediabox (16 inlägg) 17 år sedan
Vilket IPnr ska jag skriva in när jag ska ansluta tvixen till nätverket? (5 inlägg) 17 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 17 år sedan
Media Extender Noll-Koll (13 inlägg) 17 år sedan
Lite frågor om TViX HD M-7000A (8 inlägg) 17 år sedan
Popcorn hour eller tvix (1 inlägg) 17 år sedan
Vilken är den BÄSTA Media Extendern? (22 inlägg) 17 år sedan
tvix 6500 problem (7 inlägg) 17 år sedan
TViX M-6500A (9 inlägg) 17 år sedan
Freecom Network Mediaplayer-450WLAN 1TB (7 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att välja?!?! (5 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att hita lösning/produkt (6 inlägg) 17 år sedan
Funkar inte att LAN-ansluta Twiwen (14 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 med scart (5 inlägg) 17 år sedan
Val för nybörjare (8 inlägg) 17 år sedan
Spela MKV-filer (10 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 vs, HTPC (10 inlägg) 17 år sedan
TViX Dvico M-6500 (7 inlägg) 17 år sedan
Dvico Tvix M6500-A (19 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 GUI video (3 inlägg) 17 år sedan
Tvix, PCH , MB-801S (24 inlägg) 17 år sedan
mediaspelare för 4000 med minst buggar (7 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500a, får det inte att funka (2 inlägg) 17 år sedan
HTPC ersätta Tvix (18 inlägg) 17 år sedan
Samsung SE-S224Q (External DVD Writer) (5 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A - Hårddiskar - Kablar - Tillbehör (21 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A med analogstöd (9 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 nätverks-problem. (13 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 18 år sedan
Popcorn Hour eller TViX? (2 inlägg) 18 år sedan
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg) 18 år sedan
MP3 eller annan audio på denna box (10 inlägg) 18 år sedan
Tvix 6500 tappar bilden (9 inlägg) 18 år sedan

Postad 26 August 2008 - 00:37

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Hur gör du? Jag försöker mappa den hela tiden, men den frågar om lösen och användarid som jag inte har en aning om. Har provat ftpinställningarna, mitt inlogg till vista, skapat nya konton mm mm, men lyckas fan inte komma in. Vad har jag missat?

Har du provat det som står i manualen sid. 44 under rubriken "Using SAMBA Server"?

User Name: tvixhd1
Password: tvixhd1

"If everything else fails - read the fucking manual." :blink:

/Göran

Postad 26 August 2008 - 13:22

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

En fråga till er kunniga..

Jag kör i dagsläget en 4100 som en vän nu vill köpa av mig, så frågan är om det är värt det för mig att uppgradera?
Vad exakt är det som är bättre på 6500 än min 4100, kommer jag märka nån skillnad?
Är det måhända nån ny förbättrad modell runt hörnet som isf är värd att vänta på?

Frågan har ju avhandlats i denna och 41/5100-tråden några gånger.
HD-filmer fungerar lika bra på båda burkarna, iso-filer är jag osäker på vad det gäller dessa nya, men det går ju att komma runt problemen med att streama över nätet m.m.
Snyggare texter i HD-film (mest synbart om man kör projektor så klart) och bättre nätverksfunktioner.
Mer funktionellt med tunern om man har en sån och snyggare menyer.

Visst märker du skillnad även om jag inte tycker det finns någon större vits med att byta.
Kostnaden för bytet är ju en avgörande fråga i detta fallet.

Postad 26 August 2008 - 14:42

pki
  • pki
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0

Hur gör du? Jag försöker mappa den hela tiden, men den frågar om lösen och användarid som jag inte har en aning om. Har provat ftpinställningarna, mitt inlogg till vista, skapat nya konton mm mm, men lyckas fan inte komma in. Vad har jag missat?

Jag lyckades precis åstakomma detta. Fick det inte att fungera i Vista till en början heller.

Lösning

Få Samba att fungera i Vista

Microsoft Vista’s standard säkerhetspolicy är att använda endast NTLMv2 authentication, något som Samba inte stödjer.
Detta gäller inte enbart TViX utan allt som inte är Vista (Linux, Mac etc)

För att få vista att fungera med Samba följer du dessa enkla steg:
1. Öppna Kör... och skriv "secpol.msc".
2. Tryck "Continue" vid Vista Administratör autenciering.
3. Klicka på "Local Policies" --> "Security Options"
4. Navigera till "Network Security: LAN Manager authentication level" och öppna den.
5. Som standard använder Windows Vista policy "NTVLM2 responses only". Ändra till "LM and NTLM – use NTLMV2 session security if negotiated".

Starta om datorn

När detta är klart skall Vista fungera med Samba
Om inte lösningen ovan fungerade, testa nästa.

Vissa versioner av Vista har inte kontrollpanelen SecPol, du kan då göra följande:
http://forums.micros.......25&SiteID=1

Using Vista Home Premium I was unable to locate secpol.msc, even though the Windows Help system tells me it should be there. A friend looked at an Ultimate install and didn't find it either, making me believe it's not at all standard with the released version.

The solution, however, is pretty easy using the registry (regedit).

The key:

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\Lsa\LMCompatibilityLevel

controls the security level mandated or allowed for logins. In Vista it defaults to 0x3, which means "NTLMv2 only". This is not supported by Samba, or at least not supported by any of the Samba servers I use (Mac OS X, Debian Sarge, or Buffalo TeraStation). This is despite the fact that the Samba documentation implies that it should work.

The fix is to change it to 0x1, which means "use NTLMv2 if available, or older versions if not." Reboot. Samba shares will work just fine.

Hope that helps people out. It made me happy, now I can get at my backup server again.

Hoppas detta löser problemet för er med Vista.

Redigerat av pki, 26 August 2008 - 14:42.

Postad 26 August 2008 - 16:28

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0

Du ska använda det användar id och password som du finner under under Setup.
Uppgifterna är lite svåra att se för dom lyser inte lika starks som all annan text

Postad 26 August 2008 - 20:01

blodchoklad
  • blodchoklad
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Jag lyckades precis åstakomma detta. Fick det inte att fungera i Vista till en början heller.

Lösning

Få Samba att fungera i Vista

Microsoft Vista’s standard säkerhetspolicy är att använda endast NTLMv2 authentication, något som Samba inte stödjer.
Detta gäller inte enbart TViX utan allt som inte är Vista (Linux, Mac etc)

För att få vista att fungera med Samba följer du dessa enkla steg:
1. Öppna Kör... och skriv "secpol.msc".
2. Tryck "Continue" vid Vista Administratör autenciering.
3. Klicka på "Local Policies" --> "Security Options"
4. Navigera till "Network Security: LAN Manager authentication level" och öppna den.
5. Som standard använder Windows Vista policy "NTVLM2 responses only". Ändra till "LM and NTLM – use NTLMV2 session security if negotiated".

Starta om datorn

När detta är klart skall Vista fungera med Samba
Om inte lösningen ovan fungerade, testa nästa.

Vissa versioner av Vista har inte kontrollpanelen SecPol, du kan då göra följande:
http://forums.micros.......25&SiteID=1

Using Vista Home Premium I was unable to locate secpol.msc, even though the Windows Help system tells me it should be there. A friend looked at an Ultimate install and didn't find it either, making me believe it's not at all standard with the released version.

The solution, however, is pretty easy using the registry (regedit).

The key:

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\Lsa\LMCompatibilityLevel

controls the security level mandated or allowed for logins. In Vista it defaults to 0x3, which means "NTLMv2 only". This is not supported by Samba, or at least not supported by any of the Samba servers I use (Mac OS X, Debian Sarge, or Buffalo TeraStation). This is despite the fact that the Samba documentation implies that it should work.

The fix is to change it to 0x1, which means "use NTLMv2 if available, or older versions if not." Reboot. Samba shares will work just fine.

Hope that helps people out. It made me happy, now I can get at my backup server again.

Hoppas detta löser problemet för er med Vista.

Kanon! Tack som f-n :) ska provas genast!

Du ska använda det användar id och password som du finner under under Setup.
Uppgifterna är lite svåra att se för dom lyser inte lika starks som all annan text

Jag testade det innan med, men det funka inte, tack iaf

Postad 26 August 2008 - 20:21

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0
Hmmm...ja det är då dom uppgifterna du ska använda alla fall....funkar för mig

Postad 27 August 2008 - 12:20

tuppen
  • tuppen
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Hej!

Jag kör vista. Använder FileZilla för överföring till min 6500 som sitter trådat på mitt nätverk.
Under network ser jag min TViX6500 som (NONE)
Tittar man på den ser man
Categories: Computer
Workgroup: TVIX (är inte den workgroup som jag använder i mitt nätverk är detta default eller kan man ändra?)
Network Location: <Min workgroup>

Klickar man på den kommer "Connect to" login ruta.
Provar med mitt userid och password som är på tvix'n (samma som jag använder utan problem i filezilla)

Skulle vara smutt att ha den "monterad" direkt typ \\192.168.###.###........!
Några tips?

PS. Jag har provat det mesta ovan inkl registerändringen.........

/Tuppen

Redigerat av tuppen, 27 August 2008 - 12:22.

Postad 27 August 2008 - 13:32

SirLinkan
  • SirLinkan
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Hej!

Jag kör vista. Använder FileZilla för överföring till min 6500 som sitter trådat på mitt nätverk.
Under network ser jag min TViX6500 som (NONE)
Tittar man på den ser man
Categories: Computer
Workgroup: TVIX (är inte den workgroup som jag använder i mitt nätverk är detta default eller kan man ändra?)
Network Location: <Min workgroup>

Klickar man på den kommer "Connect to" login ruta.
Provar med mitt userid och password som är på tvix'n (samma som jag använder utan problem i filezilla)

Skulle vara smutt att ha den "monterad" direkt typ \\192.168.###.###........!
Några tips?

PS. Jag har provat det mesta ovan inkl registerändringen.........

/Tuppen

Vet inte om jag missförstår dig men jag har min TViX monterad i Vista som T: och det fungerar utan problem. Nu sitter jag inte "framför min dator" men vad jag minns så höger-klickade jag bara på nätverk och monterade den som vilken annan nätverksenhet som helst.

Postad 27 August 2008 - 13:38

SirLinkan
  • SirLinkan
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Vet inte om jag missförstår dig men jag har min TViX monterad i Vista som T: och det fungerar utan problem. Nu sitter jag inte "framför min dator" men vad jag minns så höger-klickade jag bara på nätverk och monterade den som vilken annan nätverksenhet som helst.

Bara ett litet förtydligande:

1) Jag var tvungen att köra regedit alternativet (den andra möjligheten finns inte i den version av vista som jag har)

Så , efter att det var gjort fick jag upp den some NONE på nätverket, klickade på inloggningsrutan och loggade på med användarid och lösenord (tvixhd1 i båda fallen). Därefter monterade jag upp den som T:

Varje gång som datorn eller TViXen startas om så måste jag logga på igen (nej, det verkar inte fungera med "montera automatiskt med annat användarid och lösenord") men det tar jag.

Postad 27 August 2008 - 15:05

tuppen
  • tuppen
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Bara ett litet förtydligande:

1) Jag var tvungen att köra regedit alternativet (den andra möjligheten finns inte i den version av vista som jag har)

Så , efter att det var gjort fick jag upp den some NONE på nätverket, klickade på inloggningsrutan och loggade på med användarid och lösenord (tvixhd1 i båda fallen). Därefter monterade jag upp den som T:

Varje gång som datorn eller TViXen startas om så måste jag logga på igen (nej, det verkar inte fungera med "montera automatiskt med annat användarid och lösenord") men det tar jag.

Tack för infon:-)
Samma för mig och vista så jag körde regedit!
Tyvärr så fungerar det inte hos mig:-(
Hade och har provat med tvixhd1+tvixhd1 samt ftp-login+password. Var framkommer det att tvixhd1 är id+pw?

Postad 27 August 2008 - 16:16

pki
  • pki
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0

Tack för infon:-)
Samma för mig och vista så jag körde regedit!
Tyvärr så fungerar det inte hos mig:-(
Hade och har provat med tvixhd1+tvixhd1 samt ftp-login+password. Var framkommer det att tvixhd1 är id+pw?

det framkommer i den engelska manualen. (Jag såg det iaf inte i den svenska)

Postad 27 August 2008 - 16:30

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

• 2053 inlägg
  • 0
Sorry sorry....läste lite snabbt och svarade ändå snabbare :)
Naturligtvis så ska ID och Password vara tvixhd1

Postad 27 August 2008 - 22:00

offndr
  • offndr
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
om man tittar på popcorn hours nya Firmware som släpptes i förgår så börjar det mer luta åt att göra det köpet istället.
En otroligt omfattande lista på förbättringar.

Postad 27 August 2008 - 22:20

Colonel
  • Colonel
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0

om man tittar på popcorn hours nya Firmware som släpptes i förgår så börjar det mer luta åt att göra det köpet istället.
En otroligt omfattande lista på förbättringar.

Börjar känna likadant som föregående talare och står o väljer mellan Tvix 6500 och PCH. Jag har därför lite frågor som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.

Kan någon/några i tråden ge sina synpunkter på om det i dagsläget är värt prisskillnaden mellan Tvix 6500 och Popcorn hour A 100 (och för den delen även jämfört med kommande Popcornhour A110 som även den har ett lägre pris).

Jag kommer mest se på mkv 720p och 1080p från min server (via trådbundet nätverk).
Hur är prestandan på tvixen till detta? Funkar de flesta filmerna eller är det mycket krångel?
Fungerar även 1080p utan hack i bilden via nätverk?
Hur är den att spela upp musik med om man ser till ljudkvalitet jämfört med en gammal xbox med fina XBMC och ljudet överfört till förstärkare via optisk kabel?
Hur är musikgränssnittet? Själv har jag inte så fasligt stort behov av playlists utan lyssnar mest på hela album i mappar.
Funkar det att navigera i sin musiksamling via Tvixens display eller är det omständigt?

Om ni som har en Tvix hade köpt en spelare idag med de senaste firmwares som finns till respektive maskin, vilken hade ni då köpt om film (mkv) hade varit prio 1.

Hoppas att ni kan ge mig lite råd så att ett köp blir av snart... lagom till höst, regn och rusk ;)

Tack på förhand
Mvh Colonel

Postad 28 August 2008 - 10:34

jailbird
  • jailbird
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Nån som vet om det är nån ny Firmware på gång ? var ju ett tag sedan de släppte en

Postad 28 August 2008 - 15:06

offndr
  • offndr
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Colonel

Enligt många i popcorn tråden så flyter det galant i den nya firmwaren hos poppen.
Fågelscenen om du känner till den.

Postad 28 August 2008 - 17:10

Unregistered7ad2a59b
  • Unregistered7ad2a59b
  • Användare

• 236 inlägg
  • 0

Om ni som har en Tvix hade köpt en spelare idag med de senaste firmwares som finns till respektive maskin, vilken hade ni då köpt om film (mkv) hade varit prio 1.

Till att börja med, frågan är samma som att fråga om du ska ha en Volvo eller Saab.
Själv föredrar jag TViX, har 4st olika modeller av dessa.

Av mina hundratals mkv filer fungerar samtliga i 1080p utanproblem både via nätverk och usb-disk.

I dagsläget kör jag enbart rippade okomprimerade m2ts filer med dts hd ma samt true hd ljud, fungerar klockrent.

Postad 28 August 2008 - 18:08

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Börjar känna likadant som föregående talare och står o väljer mellan Tvix 6500 och PCH. Jag har därför lite frågor som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.

Kan någon/några i tråden ge sina synpunkter på om det i dagsläget är värt prisskillnaden mellan Tvix 6500 och Popcorn hour A 100 (och för den delen även jämfört med kommande Popcornhour A110 som även den har ett lägre pris).

Jag kommer mest se på mkv 720p och 1080p från min server (via trådbundet nätverk).
Hur är prestandan på tvixen till detta? Funkar de flesta filmerna eller är det mycket krångel?
Fungerar även 1080p utan hack i bilden via nätverk?
Hur är den att spela upp musik med om man ser till ljudkvalitet jämfört med en gammal xbox med fina XBMC och ljudet överfört till förstärkare via optisk kabel?
Hur är musikgränssnittet? Själv har jag inte så fasligt stort behov av playlists utan lyssnar mest på hela album i mappar.
Funkar det att navigera i sin musiksamling via Tvixens display eller är det omständigt?

Hoppas att ni kan ge mig lite råd så att ett köp blir av snart... lagom till höst, regn och rusk ;)

Tack på förhand
Mvh Colonel

Hade jag varit dig hade jag direkt köpt en Popcorn 110 (jag har själv en Tvix 6500).
Jag köpte en Tvix 6500 och har förgäves väntat på att de ska fixa en del buggar. Popcorn verkar ligga många steg före i att (vilja?) förbättra sina firmware.
24hz sideshift buggen i Tvix väntar och väntar man på men inget händer.
Sen lämnas ingen update hur det går med eventuella fixar och de beta firmware de släpper fungerar aldrig bra, oftast mycket sämre än de tidigare släppta officiella.
Klagar någon här på forumet sedan när nyaste betan inte fungerar bra så får man "skylla sig själv" som kör beta och det är inget man ska klaga på om det inte fungerar.
Nu kan jag mest yttra mig om Tvix då jag äger den, äger ingen Popcorn så kan bara gå på vad andra säger om den.
Men visst den spelar upp det mesta du kastar på den, jag har ingen 1080p film den har hackat på. Jag kör nfs över nätverket från min server.
Ljudkvalitets mässigt tror jag inte Tvixen är sämre än XBMC men du kommer inte gilla gränssnittet om du är van ypperliga XBMC. Lyssnar du mest på album så kommer du nog inte ha några problem att lyssna på musik med Tvixen, men via bara displayen är inget jag skulle orka med iaf.

Summa summarum, för mig som tycker fungerande 24hz är viktigt så hade ja direkt köpt en Popcorn Hour då det inte fungerar i Tvix. Och Popcorn får man iaf update på när och om de fixar de buggar som finns.
Båda två fixar ju att lira upp .mkv filer rent prestanda mässigt så annars är det hugget som stucket.
Och buggar det har båda maskinerna men Popcorn verkar helt klart jobba hårdare på förbättringarna! plus att den är billigare och fläktlös.

Postad 28 August 2008 - 18:09

Colonel
  • Colonel
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0

Till att börja med, frågan är samma som att fråga om du ska ha en Volvo eller Saab.
Själv föredrar jag TViX, har 4st olika modeller av dessa.

Av mina hundratals mkv filer fungerar samtliga i 1080p utanproblem både via nätverk och usb-disk.

I dagsläget kör jag enbart rippade okomprimerade m2ts filer med dts hd ma samt true hd ljud, fungerar klockrent.

Tack för svaret!

Jag vet inte riktigt om jag håller med om jämförelsen med SAAB/VOLVO men strunt samma ;)

Tänkte passa på att ställa en fråga som rör kodningen av mkv-filer. Läste nämligen följande i PCH-tråden: "Precis som så många "problemfilmer" så är den här felaktigt rippad. L5.1 är ENBART för proffs och redigeringsändamål, egentligen borde den inte funka alls på PCH:n som är specad för L4.1 eller lägre."

Hur funkar en film som är kodad på detta sätt (L5.1) på Tvixen?

Den film ovanstående gäller är "The.Matrix.Revolutions.2003.1080p.HDDVD.x264-hV"

Redigerat av Colonel, 28 August 2008 - 19:29.

Postad 28 August 2008 - 18:39

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Och buggar det har båda maskinerna men Popcorn verkar helt klart jobba hårdare på förbättringarna! plus att den är billigare och fläktlös.

För drygt två månader sedan var det någon som i sin recension skrev följande:

"Ni som inte har någon HDTV med HDMI: Köp nåt annat. Efter 6 månader av påpekandet på produktens forum att den inte alls stödjer 16:9 på PAL-TV så har ingenting hänt. Ingenting skalas rätt."
Så, allt går ju inte jättefort med Popcorn heller. Är det där löst förresten? Om inte, så har det gått 8 månader för en minst lika "enkel" sak att programmera (gissningsvis). Precis lika långsamt som dess menyer som känns som att kravla omkring i seg kola i jämförelse (om du nu inte har någon själv utan bara jämför pris och tror att allt är guld och gröna skogar på Popcornsidan). ;)

Colonel; Båda produkterna är bra och Popcorn Hour ger dig lite mer "bang for a buck" och ett par andra funktioner, men samtidigt föreslår jag att du läser lite omdömen och recensioner på till exempel Prisjakt som samlar bra många av dem alla för de båda och jämför - för du får en betydligt stabilare och snabbare spelare med TViX:en. Sedan är de två olika i hur du kan använda dem också men det verkar du ha lite koll på.

Lycka till i ditt val!

Postad 28 August 2008 - 19:40

Colonel
  • Colonel
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
Tack för svaren!

Blir till att avvakta o följa trådarna ett tag till innan jag bestämmer mig ;)

Förhoppningsvis blir jag nöjd oavsett vilken av spelarna jag väljer

Postad 28 August 2008 - 21:18

tomishu
  • tomishu
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Hej ni! Är fortfarande mycket nöjd ägare till min tvix, inne på 3:e månaden och den har funkat klockrent!

Dock har jag en liten fundering på ett mini-problem jag inte lyckats lösa. Jag har hela tiden haft en lista med alla filer som gjort det jättelätt att få en överblick på alla mp3-låtar och filmer o.s.v. Men helt plötsligt när jag slog på tvixen idag och bläddrade till min mp3-singelmapp så var allting uppradat i stoooora ikoner!! Det blir lite drygt att bläddra i en mapp med 500 singellåtar när man får upp 6 ikoner/låtar per sida..:S Jag har prövat och prövat, men inte lyckats få tillbaka den till listvy igen.

Är det någon som har nåt tips hur jag kan återställa detta igen? Jag kör allting via nätverket, och det är bara så här i en enda mapp.

Postad 29 August 2008 - 01:07

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Hur funkar en film som är kodad på detta sätt (L5.1) på Tvixen?

Samma processor i Tvix och samma problem med den profilen.
Vissa kan funka medan andra inte ens startar.

Postad 29 August 2008 - 05:39

Peter_sm
  • Peter_sm
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

Samma processor i Tvix och samma problem med den profilen.
Vissa kan funka medan andra inte ens startar.

Hej .... Jag har kört många L.51 kodade mkv filer både på 4100 och 6500 och det har fungerat till 100%, kanske är skilnad hur man encodar en film ( tar alla mina från hdbits :-) )

Postad 29 August 2008 - 06:27

undelete
  • undelete
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Jag har precis köpt Tvix 6500 med 500 Gb Hdd, upplever bilden som väldigt pixlig i jämförelse med när jag körde filmerna direkt från datorn ;) Det är så pass mycket att jag stör mig på det! Jag la in den nyaste firmwaren från tvix hemsida, men det är samma sak. Finns det någon som vet hur jag ska göra? Eller är det såhär det ska vara? ;) Jag kör 1080p upplösning på tvixen på hdmi-utgång. Har inte hittat något som tar upp problemet att det ser pixligt ut i denna massiva tråd.

Postad 29 August 2008 - 08:10

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Jag har precis köpt Tvix 6500 med 500 Gb Hdd, upplever bilden som väldigt pixlig i jämförelse med när jag körde filmerna direkt från datorn ;) Det är så pass mycket att jag stör mig på det! Jag la in den nyaste firmwaren från tvix hemsida, men det är samma sak. Finns det någon som vet hur jag ska göra? Eller är det såhär det ska vara? ;) Jag kör 1080p upplösning på tvixen på hdmi-utgång. Har inte hittat något som tar upp problemet att det ser pixligt ut i denna massiva tråd.

Pixlig bild på en tvix har jag inte varit med om. Låter ju som att du skickar bilden i lägre upplösning, men du säger ju att du inte gör det. Jag antar att du har provat lite olika filmer/filer så att du vet att det inte var problem bara med den?

Postad 29 August 2008 - 08:43

SirLinkan
  • SirLinkan
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Hej ni! Är fortfarande mycket nöjd ägare till min tvix, inne på 3:e månaden och den har funkat klockrent!

Dock har jag en liten fundering på ett mini-problem jag inte lyckats lösa. Jag har hela tiden haft en lista med alla filer som gjort det jättelätt att få en överblick på alla mp3-låtar och filmer o.s.v. Men helt plötsligt när jag slog på tvixen idag och bläddrade till min mp3-singelmapp så var allting uppradat i stoooora ikoner!! Det blir lite drygt att bläddra i en mapp med 500 singellåtar när man får upp 6 ikoner/låtar per sida..:S Jag har prövat och prövat, men inte lyckats få tillbaka den till listvy igen.

Är det någon som har nåt tips hur jag kan återställa detta igen? Jag kör allting via nätverket, och det är bara så här i en enda mapp.

Sitter inte med fjärren framför mig men jag tror att knappen heter "toggle". Tryck på den och välj sedan att ändra från "Icon View" till vanlig listning.

Postad 29 August 2008 - 11:21

Kapten Zoom
  • Kapten Zoom
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Har en liten fråga: Har satt upp ett trådlöst nätverk hemma men Tvixens support för trådlöst är lika med noll. Tyvärr är routern för långt ifrån Tvixen så det är inte möjligt att köra med kabel mellan router och Tvix. Men visst fan måste det finnas hårdvara som löser detta problem? Jag tänker mig någon slags trådlös brygga/repeater/AP som kommunicerar med routern och som kopplas till Tvixen via kabel. Alltså placeras denna brygga/repeater/AP i närheten av Tvixen. Apparaten måste stödja WPA-kryptering eftersom Tvixen inte gör det. Apparaten ska heller inte agera DHCP-server eftersom detta fixar "min vanliga" router. Någon som har ett bra tips på vad jag söker?

Postad 29 August 2008 - 11:27

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Hej .... Jag har kört många L.51 kodade mkv filer både på 4100 och 6500 och det har fungerat till 100%, kanske är skilnad hur man encodar en film ( tar alla mina från hdbits :-) )

Jag har absolut inte kollat kodningen på alla filmer som har fungerat (varför skulle man om de funkar?).
Men av dem jag har kollat så har jag inte hittat många med @5.1-profil.
Däremot av de få filmer som har strulat så är de alltid med den profilen, som t.ex. sport (NBA, NHL, NFL m.m.)
Dessa är kodade av sportfantaster som har noll eller liten koll på hur filmer ska kodas.

Jag roade mig med att kolla 10 st slumpmässigt som jag har liggande och så här såg det ut:
6 st @4.1
3 st @3.1
1 st @5.1

Antalet ReFrames är också avgörande som jag har förstått det.
Dvico är benhårda när de har svarat på frågor angående detta och säger att SigmaDesign-chippen inte är konstruerade för att stödja 5.1-profilen. Men så jättemånga med felaktig profil tror jag nog inte det finns som du vill göra sken av? Det är ganska välkänt vid detta laget att man ska hålla sig ifrån den profilen.
Den jag hade är ifrån en hel serie filmer och de har fungerat allihop i alla fall.

Postad 29 August 2008 - 12:28

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Har en liten fråga: Har satt upp ett trådlöst nätverk hemma men Tvixens support för trådlöst är lika med noll. Tyvärr är routern för långt ifrån Tvixen så det är inte möjligt att köra med kabel mellan router och Tvix. Men visst fan måste det finnas hårdvara som löser detta problem? Jag tänker mig någon slags trådlös brygga/repeater/AP som kommunicerar med routern och som kopplas till Tvixen via kabel. Alltså placeras denna brygga/repeater/AP i närheten av Tvixen. Apparaten måste stödja WPA-kryptering eftersom Tvixen inte gör det. Apparaten ska heller inte agera DHCP-server eftersom detta fixar "min vanliga" router. Någon som har ett bra tips på vad jag söker?

De här två pinnarna stöds:
i. D-Link DWL-G122 (HW ver. C1)
ii. Linksys WUSB54GC
men tyvärr - WPA stöds inte av TVIX - bara WEP.

/Göran

Postad 29 August 2008 - 12:35

Kapten Zoom
  • Kapten Zoom
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

De här två pinnarna stöds:
i. D-Link DWL-G122 (HW ver. C1)
ii. Linksys WUSB54GC
men tyvärr - WPA stöds inte av TVIX - bara WEP.

/Göran

Tack för svaret Göran men det är just dessa WiFi-usb-stickor som jag INTE eftersöker. Just för att de inte stödjer WPA (och endast 64-bitars WEP). Men det måste finnas någon annan AP/brygga som stödjer WPA och som man kan koppla till Tvixen via vanlig Ethernet-kabel. Apparaten kommunicerar sedan med routern utan att agera DHCP.

Redigerat av Kapten Zoom, 29 August 2008 - 12:36.

Postad 29 August 2008 - 12:51

undelete
  • undelete
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Pixlig bild på en tvix har jag inte varit med om. Låter ju som att du skickar bilden i lägre upplösning, men du säger ju att du inte gör det. Jag antar att du har provat lite olika filmer/filer så att du vet att det inte var problem bara med den?

Det blir grynigt och hemskt, inte alls lent och fint som när jag kör datorn mot TVn. Typ som när jag kör Killer_Sample, då blir allt skitfult o hemskt och hackar sönder, ska det vara så genom hela den filmen? Det är lite så det blir på de andra filmerna.

Postad 29 August 2008 - 12:58

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0

Tack för svaret Göran men det är just dessa WiFi-usb-stickor som jag INTE eftersöker. Just för att de inte stödjer WPA (och endast 64-bitars WEP). Men det måste finnas någon annan AP/brygga som stödjer WPA och som man kan koppla till Tvixen via vanlig Ethernet-kabel. Apparaten kommunicerar sedan med routern utan att agera DHCP.

Jag använde en sån här till en gammal xbox

Redigerat av PsychoCheF, 29 August 2008 - 12:59.

Postad 29 August 2008 - 16:16

Unregisteredefd85ed3
  • Unregisteredefd85ed3
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0
Hur kan man ändra mappikonerna? Har försökt söka upp det men jag är en usel googlare.

Tacksam för svar!

edit: Fixade det. För er som inte vet och är lika dåliga som mig på att leta:

Bara att lägga bilden i mappen och döpa den till folder.png

Redigerat av Unregisteredefd85ed3, 29 August 2008 - 16:57.

Postad 29 August 2008 - 17:00

DevilGod
  • DevilGod
  • Veteran

• 1517 inlägg
  • 0
Upptäckte precis att alla filer (mkv) i en mapp försvunnit. Tänkte först att jag kanske tagit bort dem för att få rum med något annat, men när jag skulle föra över de filerna igen, så fråga ftp-programmet om jag vill skriva över den redan befintliga filen :(

De syns inte på något sätt och jag kan inte heller deleta mappen - nån som varit med om det här? Eller nån annan som kanske har en potentiell lösning?

EDIT: Testade att föra över en fil och skriva över den som redan tydligen låg där, men den vart också osynlig, eller hur man nu ska se det...

Redigerat av DevilGod, 29 August 2008 - 17:07.

Postad 29 August 2008 - 17:15

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Upptäckte precis att alla filer (mkv) i en mapp försvunnit. Tänkte först att jag kanske tagit bort dem för att få rum med något annat, men när jag skulle föra över de filerna igen, så fråga ftp-programmet om jag vill skriva över den redan befintliga filen :(

De syns inte på något sätt och jag kan inte heller deleta mappen - nån som varit med om det här? Eller nån annan som kanske har en potentiell lösning?

EDIT: Testade att föra över en fil och skriva över den som redan tydligen låg där, men den vart också osynlig, eller hur man nu ska se det...

Koppla tvixen till datorn via usb och kör en scandisk/felkontroll av hårddisken. Antagligen har filsystemet blivit lite trasigt.

Postad 29 August 2008 - 17:17

Mahti
  • Mahti
  • Beroende

• 1363 inlägg
  • 0

Hur kan man ändra mappikonerna? Har försökt söka upp det men jag är en usel googlare.

Tacksam för svar!

edit: Fixade det. För er som inte vet och är lika dåliga som mig på att leta:

Bara att lägga bilden i mappen och döpa den till folder.png

Problemet för mig är nu istället, hur gör man för att få folder.jpg filen att fungera om man har undermappar på samma katalog? vill inte fungera för mig, varesig på huvudmappen eller underliggande mappar.

Postad 31 August 2008 - 10:42

DevilGod
  • DevilGod
  • Veteran

• 1517 inlägg
  • 0

Koppla tvixen till datorn via usb och kör en scandisk/felkontroll av hårddisken. Antagligen har filsystemet blivit lite trasigt.

Funkade superbra - they're baaack! Tack för tipset! :)

Postad 31 August 2008 - 13:03

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Funkade superbra - they're baaack! Tack för tipset! :)

Skönt att det funkade

Postad 31 August 2008 - 21:13

EuroMartin
  • EuroMartin
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Se mitt tidigare inlägg #3838 i denna tråden.
Jag tror det är en sådan här du söker. :)

Mvh
Martin

Postad 01 September 2008 - 06:32

Kapten Zoom
  • Kapten Zoom
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Se mitt tidigare inlägg #3838 i denna tråden.
Jag tror det är en sådan här du söker. :P

Mvh
Martin

Ja! Tamejfan.

Edit: Eller kanske inte. Ser inte någonstans ifall den har LAN-portar. Har den det?

Redigerat av Kapten Zoom, 01 September 2008 - 07:56.

Postad 01 September 2008 - 17:49

Unregistered89171dce
  • Unregistered89171dce
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Längre än 100 meter?
Om inte.. då går det att koppla med kabel. (om du vill)

Postad 01 September 2008 - 21:32

EuroMartin
  • EuroMartin
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Ja! Tamejfan.

Edit: Eller kanske inte. Ser inte någonstans ifall den har LAN-portar. Har den det?

Bara en port tyvärr. Hade gärna sett en inbyggd fyraportars switch men den har nog funktionen du söker i alla fall.
Jag kommer eventuellt köpa en liten switch att koppla in i den så jag kan ha alla hemmabioprylar uppkopplade. :)

Mvh
Martin

Postad 02 September 2008 - 00:09

talisman
  • talisman
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Tror att det är en sådan HÄR du skall ha , kör med en sådan själv till min Tvix och den funkar kanon . Även med att streama Full Hd film i 1080P 24.

Postad 02 September 2008 - 09:12

jackrabbit
  • jackrabbit
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Kopplade upp min 6500 igår och testade lite snabbt. Blev förvånad över hur lång starttid tvixen har.. tar nästan 1 minut att starta apparaten... annars är jag glatt överaskad, alla filmer utom 1 (the love guru) gick igång efter bara några sekunder, inklusive MKV. Spolningen gick jättesnabbt och strömmningen över NFS och 10/100 nätverk (trådburet) funkade utan problem. Prövade TViXie också, vilket jätteprogram! gör ju allt skitsnyggt... Skitnöjd ännu så länge

ursäkta om inlägget är ostrukturerat...

Postad 02 September 2008 - 09:42

HemoWest
  • HemoWest
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0

Kopplade upp min 6500 igår och testade lite snabbt. Blev förvånad över hur lång starttid tvixen har.. tar nästan 1 minut att starta apparaten...

Jag håller med om att 1 minut känns som en lång tid då man vill börja kika film på direkten men med tanke på att Tvixen ändå är en dator så finner jag 1 minut inte alls lång tid för en kallstart.

Postad 02 September 2008 - 13:28

Unregistered52d00d79
  • Unregistered52d00d79
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
Har nu släppt en ny version av TViXiE (0.8) som ni kan ladda ned på http://www.tvixie.com/

TViXiE är ett program som automatiskt laddar hem filminformation och omslagsbild och bygger en bakgrundsbild till TViX'en samt lägger omslagsbilden som katalog bild.

Det kommer snart en ny version igen, där man individuellt kan ladda ned cover, plot samt rating. Har lite kvar att göra med det, men under tiden får ni njuta av alla andra ändringar jag gjort. I och med version 0.8 så kollar programmet automatiskt efter uppdateringar.

Nytt är:
version 0.8
- Added: Proxy server support
- Changed: New and improved Options dialog
- Added: Automatically checks for program updates at program start up, if new version is available a window will pop up
- Added: New menu item "Help -> Check for Updates" - Checks for program updates
- Added: Program version is now written to log (tvixie.log) at start up
- Changed: IMovieInfo interface has been updated to support having cover, plot and rating independantly downloaded
- Changed: All Movie Info providers have been updated to comply with the new IMovieInfo interface
- Changed: "Tools -> Movie Provider Info" now shows the different types each Movie Info provider supports
- Changed: "Standard" template has now english as default language
- Added: New template "Standard (Swedish)" with swedish language
- Changed: TViXiE.xml have been updated with new movie title clean up strings
- Changed: "Tools -> Movie Provider Info..." window is resizable

Redigerat av Unregistered52d00d79, 02 September 2008 - 14:01.

Postad 02 September 2008 - 15:28

Mahti
  • Mahti
  • Beroende

• 1363 inlägg
  • 0
Jag är väldigt sugen på att fixa TViXiE, verkar vara grymt skönt att omslag fixas automatiskt.

Behöver man bara tillgång till internet med tvixen (koppla in i router) eller måste man ha datorn ihopkopplad med tvixen på något vis?

Postad 02 September 2008 - 15:34

No_Jah
  • No_Jah
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

Jag är väldigt sugen på att fixa TViXiE, verkar vara grymt skönt att omslag fixas automatiskt.

Behöver man bara tillgång till internet med tvixen (koppla in i router) eller måste man ha datorn ihopkopplad med tvixen på något vis?

Det är datorn som gör hela jobbet med hjälp av tvixie.

Postad 02 September 2008 - 16:24

Unregisteredf0010975
  • Unregisteredf0010975
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
6500 vs 7000 ???

Jag ska köpa mig en tvix tänkte jag, men va fasen är det för skillnad på 6500 och 7000.
Enda skillnaden jag kan se är den fysiska burken samt prislappen... Allt annat verkar vara detsamma.

Någon som vet något man borde känna till ?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.