mvh
Officiell Tråd - Pioneer VSX - AX4ASI
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
9 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
Postad 12 juni 2008 - 17:45
mvh
Postad 12 juni 2008 - 23:05
Jag har ett Wii anslutet till första Component ingången, ljudet är kopplat till Video1/Game. Ljud har jag men får ingen bild, Wiin är inställd på att köra med Componet och ger bra bild om jag pluggar den direkt i projjen.
Hilfe bitte!!
Postad 16 juni 2008 - 12:39
Är det någon som fått detta att fungera som kan hjälpa mig? Jag har vänt och vridit på manualen och testat alla tänkbara funktioner och börjar bli lite desperat!

Postad 16 juni 2008 - 13:03
Jag har inga problem att få detta att funka, men det finns några grejer att tänka på:Jag gav upp och testade med att köra med komposit istället men fick ingen bild där heller samma sak med S-video??
Är det någon som fått detta att fungera som kan hjälpa mig? Jag har vänt och vridit på manualen och testat alla tänkbara funktioner och börjar bli lite desperat!
- Rätt komponentingång måste vara kopplad med rätt ljudingång (jag gjorde tvärtom, hade bild, men inget ljud och fick byta ingång).
- Receivern måste vara inställd på att skicka även komponentsignalen till HDMI-utgången.
- Wiin måste förmodligen vara inställd på att skicka ut 480p (inte 576i)
Kan tyvärr inte ge exakta instruktioner eftersom jag inte är hemma och kan dubbelkolla...
Lycka till!
Postad 16 juni 2008 - 13:32
Jag har inga problem att få detta att funka, men det finns några grejer att tänka på:
- Rätt komponentingång måste vara kopplad med rätt ljudingång (jag gjorde tvärtom, hade bild, men inget ljud och fick byta ingång).
- Receivern måste vara inställd på att skicka även komponentsignalen till HDMI-utgången.
- Wiin måste förmodligen vara inställd på att skicka ut 480p (inte 576i)
Kan tyvärr inte ge exakta instruktioner eftersom jag inte är hemma och kan dubbelkolla...
Lycka till!
*Jo jag har ju hittat att man kan ställa ljudingångarna mot vilken bildingång, det har jag nog fått kläm på.
*Jag har inte hittat någon inställning för att bestämma var bilden ska ta vägen, det är väl detta som är det största frågetecknet i mitt liv just nu.
*Wiin står på 480p och gav bra bild när jag matande den rak in i projjen.
Postad 19 juni 2008 - 08:08

Lite desperat så resetade jag hela Recievern och började om från början, fungerade direkt!!

Postad 06 augusti 2008 - 03:16
Postad 06 augusti 2008 - 04:19
Har gått igenom tråden nu och har inte riktigt fått klart om man får både ljud och bild via ax3as med HDMI vid t.ex ps3an?
Ja det är klart du får, det är ju det HDMI är till för.. Eller förstår jag inte frågan?
Jag kör min AX4 som bildväxel och jag har enbart HDMI kopplat för både ljud och bild.
Postad 06 augusti 2008 - 10:47
Ja det är klart du får, det är ju det HDMI är till för.. Eller förstår jag inte frågan?
Jag kör min AX4 som bildväxel och jag har enbart HDMI kopplat för både ljud och bild.
Precis men det är ju så att tidigare hdmi versioner inte har klarat av detta. Då jag var inne på en marantz
förut så diskuterades det flitigt, sen vet jag inte vilken av versionerna som klarade skicka både ljud och bild.
Tack iaf då fick jag svar på det!!
Postad 28 augusti 2008 - 11:37
Precis men det är ju så att tidigare hdmi versioner inte har klarat av detta. Då jag var inne på en marantz
förut så diskuterades det flitigt, sen vet jag inte vilken av versionerna som klarade skicka både ljud och bild.
Tack iaf då fick jag svar på det!!
Alla versioner av HDMI klarar av att skicka både bild och ljud. Men vissa förstärkare kan däremot bara ta emot bild via HDMI, ej ljud. Alla versioner av HDMI kan överföra HD-ljud. Men alla förstärkare kan inte ta emot PCM (som krävs för att få HD-ljud om förstärkaren inte har dekoder för HD-ljud men blu-rayn/HD dvdn har det).
Den egentliga skillnaden på HDMI 1.1 och 1.3 är att v1.3 kan överföra deep colour och x.v. colour.
Dock finns det inga skivor än med varken deep colour eller x.v. colour
Redigerat av fitnessrx, 28 augusti 2008 - 11:38.
Postad 11 december 2008 - 02:17
Dessa ska INTE förväxlas då de nyare (AX2/4AS) modellerna klarar av och hanterar en massa ljud och bild-finesser som de tidigare modellerna bara kan drömma om. (nåja...

Dessutom så låter de nyare modellerna bättre, faktum är att slutstegen är likadana i 4 och 2 modellen, men att 2 modellen låter bättre än det större syskonet. Enligt A-B test och högst subjektiva reportrar då...
Förutom i-link så får man ju en USB, men det är ju precis (eller iaf snudd på) den fuktionen man har med HDMI till datorn, mig veterligen, så varför betala mer för mindre?
Nu är ju detta (Dec 2008) också gamla nyheter, men för den som kan komma över en billig demo-produkt eller beggat så kan det vara av mycket stort värde (bokstavligen) då åtminstone AX2AS låter klart bättre än de nyare modellerna enligt mig, som testat en aning.
Det är mycket märkligt att AS-modellen inte fått mer uppmärksamhet!!!

Byggkvalitén har, enligt mig, märkbart förskjutits nedåt på skalan iom de nya (LX) modellerna, alla modeller verkar ha flyttats ett steg nedåt i hiearkin pris/prestanda också. Märkligt men sant.

Det man isf försakar med ett köp av AX2/4AS jämtemot LX-seriens motsvarande - är sagda dekodning av de nya HD-formaten, vilket inte gör speciellt mycket då PCM via HDMI fungerar utmärkt med formaten om man har en HD-spelare/avkodare typ PS3 eller liknande.

Obs! 2 - Viktigt är också att veta att just tidiga modeller av AX2 hade problem med HD-ljuden och PCM, speciellt då LFE/bas så man kan få den gratis servad med firmware och då får man korrekt bas och en del annat på köpet. PM:a för instruktion i hur du kollar version på din maskin.
Enligt en användare med "koll" och viss erfarenhet så gav han sin o-uppdaterade ett mycket förnöjt ljud-betyg på 6 av 10, men efter att ha skickat maskinen på update ett rungande 9 av 10(!), visserligen i efterhand av "servicen" men så pass stor skillnad kan det tydligen vara och det kan mycket väl förklara varför vissa inte känner igen sig i beskrivningar av "klen bas", "tunt ljud" eller liknande. Denna person var formligen lyrisk över de ljudmässiga skillnaderna.
Jag har personligen den nyaste firmwaren och min respekt för AS-maskinen har ärligt talat bara växt (trots sina få minus) sedan den dag jag inhandlade den. Den låter sagolikt bra och mer eller mindre bättre än alla andra produkter jag har haft eller har lyssnat på. I flerkanalslägret och inom halv-sansad budget då.
Det är uppriktigt sagt ett mysterium, för mig, hur dom kan ha lyckats göra midbasen så dynamisk och kraftfull, hur transienter spritter ut och detaljer fortfarande bevaras längre upp, hur mjukt och sprudlande ljudet tycks i all sin detaljerade, skarpa återgivning, men också att basen fortfarande har tyngd och djup, och en snabb och dynamisk respons som enligt mig är svår att hitta överallt. (Tills det här priset!)
Man brukar få kompromissa!, det brukar vara en balansering som antingen ger mer eller mindre av något register och kompromissar på andra punkter, men denna maskin har enligt mig en helt perfekt balans.
Obs! 3 - Injustering är ett måste, användarfel läser man om titt som tätt, PM:a för ett potentiellt ljudlyft om ni har "problem" med ljudet - jag kan ge ett par tips och råd när det gäller inställningar och handhavande.
Korrekt inställd SKA du ha ruskigt bra ljud...
(och alla bildkällor av idag ska passera och konverteras, eller switchas hur bra som helst)
För er som i slutet av 2008 har en budget som inte tillåter vad som helst, men med brinnande begär efter så bra som möjligt, kolla demo-ex eller beggade AX2AS:or!
Det är möjligt att det är för sent för demo-ex, men beg är ju ett hett tips inför julen (min är inte till salu)...
Jag vet att jag sade det om min Marantz SR7500 också, men den här gången är det allvar, den här släpper jag inte förän den har lagt av

God Jul i förskott!
Redigerat av Unregisteredb38af287, 11 december 2008 - 02:36.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar