Du körde inte HDMI utan bara komponent även med pioneer?
* Officiell Tråd - Epson EMP-TW700 *
![]() |
![]() |
![]() |
9 890:- |
Postad 02 december 2006 - 18:07
SamAlone
Dom körde enbart Component till alla Projjar i stora rummet, såg faktiskt inte
vilken dvd dom körde mot projjarna, var som så mörkt i rummet, men det var iaf samma källa.
Då vi lyssna på ljud, så var det i ett eget rum, vad dom matades med har jag ingen aning om.
Jo en till sak, jag blev faktiskt förvånad över hur stor TW-700 var hehe , såg ju verkligen
ut som en bulldozer av allt på hyllan haha
Redigerat av Unregisteredfe29246a, 02 december 2006 - 20:16.
Postad 02 december 2006 - 18:54
vilken dvd dom körde mot projjarna, var som så mörkt i rummet, men det var iaf samma källa.
Då vi lyssna på ljud, så var det i ett eget rum, vad dom matades med har jag ingen aning om.
Jo en till sak, jag blev faktiskt förvånad över hur stor den var TW-700 hehe , såg ju verkligen
ut som en värsting av allt på hyllan haha
Var också med och såg dessa projektorer.
Värt att notera kan vara att ingen av projektorerna (Epson TW-700, Infocus IN76 och Optoma H72) var kalibrerade med mätinstrument.
Tyckte TW700 klarade sig bra mot dessa kombatanter. Sämsta intrycket gav faktiskt Infocusen då den uppvisade förvåndansvärt mycket RBE. Men man kanske inte ska dra alltför höga slutsatser från denna visning då ingen av projjarna var D65-kalibrerade.
Men bäst av allt var att min gamla Sharp XV-Z201 ännu står sig bra

Tyckte också det var kul vad killen svarade när vi frågade om dom kunde dema hd-matrial
"Det är så dåligt ljud på Hd-matrial"
Han kanske glömt att den var projektorer han demade

Redigerat av Unregisteredbd8730fe, 02 december 2006 - 18:57.
Postad 02 december 2006 - 20:04

Men för övrigt är dina iaktagelser rätt bra, TW700 står sig bra

Postad 02 december 2006 - 20:18
SamAlone
Jo en till sak, jag blev faktiskt förvånad över hur stor TW-700 var hehe , såg ju verkligen
ut som en bulldozer av allt på hyllan haha
Som jag misstänkte du missade bilden via HDMI från en bra spelare mot TW700.
Men om du tycker det var bra det du såg så kan det bli ännu bättre.
Postad 02 december 2006 - 20:27
Fråga sen vilken de körde med och det var Sanyo Z5 kan säga att den var grym så det blir den för mig när det är dags.....
Postad 02 december 2006 - 22:23
Var inne på att köpa en 300a, men för det priset så blir det en epson
Hur är det med ofset på dena skönhet, panasonicen verkar vara helt värdelös om den
skall monteras i tak.
Postad 02 december 2006 - 23:07
Kan man verkligen köpa 700an till det priset i sverige?
Var inne på att köpa en 300a, men för det priset så blir det en epson
Hur är det med ofset på dena skönhet, panasonicen verkar vara helt värdelös om den
skall monteras i tak.
Skiljer ju ändå 2500kr om du beställer från tyskland, garantin var då epsons
om man köper den på takt & ton, nu vet jag inte om det där andra stället har
andra garantier med.
men epson garantin är 3 år på projjen och 3 mån på lampan.
Redigerat av Unregisteredfe29246a, 03 december 2006 - 09:46.
Postad 03 december 2006 - 01:31

garanti för epson är 3år. 500h/3mån på lampan
väntar fortfarande ivrigt på att den ska anlända

Postad 03 december 2006 - 09:49
samalone. dom kanske vill betala 2500kr mer för att köpa den i sverige
hehe tack för du korrigerade mig, visst det är 3 år, hade bråttom när ja skrev.
Postad 03 december 2006 - 10:35
Bla. hemmabiocenter och ett par andra butiker har den garatin
Kanske värt de extra slantarna för en svensksåld?
Postad 03 december 2006 - 19:29
Kan ju vara handlarna som själva står för den utökade garantin då dom känner av konkurensen från billiga projjar i tyskland. Och visst är en rejält utökad lampgaranti ett bra försäljningsargument.
Fråga till er som redan har projjen. Går det att köra nån av theater lägena fast ha fläkten på max för att skona LCD panelerna? Börjar bli lite nojjig när jag nu läser om friterade paneler. Men om nu lampan håller i 3000 timmar och jag ser i snitt 3 filmer i veckan så räcker det ju nästan 10 år.
Redigerat av Unregistered38661, 03 december 2006 - 19:40.
Postad 03 december 2006 - 23:11

kan någon vara så vänlig att berätta hur jag lägger in så bilden kan visas direkt i inläggsrutan?
Redigerat av tazzi, 03 december 2006 - 23:17.
Postad 04 december 2006 - 11:44
MVH//Truckis
Postad 04 december 2006 - 12:03

I väntan på att biorummet blir färdigrenoverat, håller jag på och testkör projektorn med olika kablar och bildkällor, bl a komponentvideo från en Pioneer DV-585 samt DVI-HDMI från PC med Radeon X600.
Bilden från PC:n (kör rippade DVD:er i WinDVD) är MYCKET bättre än från DVD:n ifråga om svärta och "flimmer". Bilden från DVD är grådaskig i jämförelse. PC-bildens svaghet är dock att återge hudnyanser och mörka partier (blir inga jämna färgskiftningar utan ett "lapptäcke" av närliggande nyanser, om ni fattar...)
Härav några frågor från en nybörjare:
- Hur får jag ut "renast" bild från projektorn? Är det en bra DVD-spelare med HDMI? Isåfall, hur ska den ställas in i förhållande till projektorn ifråga om progressive scan etc (är projektorn bättre på detta än DVD:n?) Kort och gott, vad vill TW700 matas med för att ge bästa möjliga bild? Tar gärna emot tips på DVD-spelare som passar till TW700!
- Hur står sig en PC som bildkälla, ansluten med DVI/HDMI? Vad påverkar bilden (grafikkort, processor, DVD-programvara etc?
Ett par andra funderingar:
- Angående kalibrering: Finns det i kalibreringsvärlden någon form av "färdiga recept" för inställningar av olika projektorer i olika typer av rum/förhållanden? Ser framför mig en databas av olika inställningsvärden för projektorer baserat på olika ljusförhållanden i rummet, storlek, glans på väggar etc... eller är det bara en utopi???

-HDMI - digital överföring, dvs ettor och nollor som skickas i paket, med kodning och avkodning? Hur viktig är egentligen kabelns kvalitet för bilden?? Kan förstå störningspåverkan i analoga kablar, men ej detta.
Tack för mig.
Postad 04 december 2006 - 12:03
I TB 1 o 2 är den mycket tyst, man tänker knappt på den även i scener med lågt ljud. I övriga lägen varvar den upp och blir betydligt högre man inte mer än att man snabbt vänjer sig vid ljudet som är mer av "behagligt susande".Ni som sitter med en TW700, hur uppfattar ni ljudet från den? Skillnad när den är takhängd? Har ni haft någon annan projje ni kan jämföra ljudnivån med?
MVH//Truckis
Skillnad på takhängd eller rättvänd finns men är så liten att man får anstränga sig för att uppfatte den IMO.
Postad 04 december 2006 - 12:09
samalone. dom kanske vill betala 2500kr mer för att köpa den i sverige
hehe tack för du korrigerade mig, visst det är 3 år, hade bråttom när ja skrev.
Den kostar fortfarande 19.000 kr där, då kan ja tänka mig att dom erbjuder den garantin,
eftersom den går att få för 15.900kr i sverige hos andra ÅF.
Dom har förmodligen valt att höja garantin på lampan istället för att pris sänka.
Redigerat av Unregisteredfe29246a, 04 december 2006 - 12:11.
Postad 04 december 2006 - 13:47
Postad 04 december 2006 - 14:25
Vad det gäller lampgarantin kommer den från er eller från Epson?
Skulle ju kunna komma från Epson då de lovat liknande lampgarantier för TW1000,
och eftersom lampan är identisk så låter det inte helt otroligt att de lovar samma för TW700

Om lampgarantin kommer från Epson spelar det då någon roll när man köpt den?
Gäller den t.ex. projektorer köpta av er i november?
Redigerat av Unregistered94c655a8, 04 december 2006 - 14:26.
Postad 04 december 2006 - 18:14
havosci:
Vad det gäller lampgarantin kommer den från er eller från Epson?
Skulle ju kunna komma från Epson då de lovat liknande lampgarantier för TW1000,
och eftersom lampan är identisk så låter det inte helt otroligt att de lovar samma för TW700![]()
Om lampgarantin kommer från Epson spelar det då någon roll när man köpt den?
Gäller den t.ex. projektorer köpta av er i november?
mm intressant, har epson dragit på garantin så låter det ju underbart

Postad 04 december 2006 - 18:54
Postad 04 december 2006 - 22:48

tror inte garantin är av epson men är den det så borde vi som beställt men inte fått hem den få ta del av den tycker jag.
Postad 04 december 2006 - 22:54
kan ingen ringa och tjata på david på digitalo och kolla om våra projektorer är på väg?
tror inte garantin är av epson men är den det så borde vi som beställt men inte fått hem den få ta del av den tycker jag.
hehe vi kommer inte få dom innan jul ;(
Postad 04 december 2006 - 23:47

Postad 04 december 2006 - 23:56
Postad 05 december 2006 - 00:24

jag förväntade mig få den andra veckan i dec vilket det är nu. han kan ju inte menat att de får in dem "andra" veckan så syftar han på nästa vecka eftersom förra veckan inte var full i dec.
truckmuck. köpa z5an bara för tw700 är seg lev.?
Postad 05 december 2006 - 07:17
Han ville ju självklart inte lova något men Dom skulle få in en batch av tw700 andra veckan i dec. med det tolkar jag det som 2 veckor in på december. Frågan är väl bara hur stor den batchen är och hur många den räcker till. Han sa att jag skulle ha den innan jul.
Angående köpa Z5 för att få den snabbare. När jag jämförde Z5, HS60, TX300,ax100 och TW700 så tyckte jag att Z5 var sämst av dom alla.
Man måste ju köpa proj baserat på bildkvalitet och självklart ska andra saker väga in oxå som tex fläktljud, leveranstid och extra lampa. Men jag tror att det primära måste vara att känna att när man tittar på den så ska det vara den projjen man vill ha.
Jag tror det blir bäst i längden
My 2 cents....

safe diving!
Markus
Postad 05 december 2006 - 08:01
Börjar bli liite trött på att vänta. Överväger att köpa i sverige om jag kan få den för 15900 inkl bättre garantier.
Jaja får fundera lite till.
Postad 05 december 2006 - 08:44
Läste nånstans i tråden att nån på Tyska sidan av digitalo sagt att dom skulle få in en sändning den 8e dec och skicka iväg direkt. Så vi lär nog inte ha dom förens tidigast nästa vecka.
Börjar bli liite trött på att vänta. Överväger att köpa i sverige om jag kan få den för 15900 inkl bättre garantier.
Jaja får fundera lite till.
Hmm, tror inte de bättre garantierna ingick för det priset, inte helt säker men vad jag läst så är det endast hemmabiocenter som kör med den extra lampgarantin. Rätt mig om jag har fel

Mjo, men både Hitachin TX300 å Z5an tyckte jag om, samt att lamppriserna är ju ca hälften. Och om det skulle vara leverans efter jul dammit, det e ju en månad.

Postad 05 december 2006 - 09:30
även hembioconsult kör med 3år eller 1700h på lampgarantin på Epson
Har mejlat Epson sverige anngående garantierna, det hade ju varit skoj om man fick det bekräftat, för går den köpa för 15900kr i sverige med dom garantierna på lampan så kommer jag överväga det, med tanke på en ny lampa kostar 4500kr.
Sen så var det inget skämt om leverans innan jul, det är bara vad jag tror dock, visst dom sa 2:a veckan i december, men man får inte tro på allt dom säger

Postad 05 december 2006 - 11:21
Se Perra1 på components post:
http://www.component...?showtopic=5965
Ska nog slå en signal till min lokala handlare och se om dom kan fixa till nån deal på proj o 12m supra hdmi kabel med tanke på att jag köpte duk där i förra veckan.
Känns lite osäkert med digitalos lev förmåga. Skulle jag veta att jag fick den på mån eller tis så kan jag vänta men f.n om det tar längre tid...
Redigerat av Unregistered38661, 05 december 2006 - 11:35.
Postad 05 december 2006 - 11:57
Bekräftat att lampgarantin är utökad av Epson samt att riktpriset är sänkt.
Se Perra1 på components post:
http://www.component...?showtopic=5965
Ska nog slå en signal till min lokala handlare och se om dom kan fixa till nån deal på proj o 12m supra hdmi kabel med tanke på att jag köpte duk där i förra veckan.
Känns lite osäkert med digitalos lev förmåga. Skulle jag veta att jag fick den på mån eller tis så kan jag vänta men f.n om det tar längre tid...
Yeah !!!

Postad 05 december 2006 - 13:22

Tack Perra1 för den informationen,
chattade med Epson igår och det var värsta farsen,
snubben insisterade på att det var 3 månader som gäller,
han kunde heller inte hålla med om att en ändring kanske är på väg,
vidare hade han ingen koll på att TW1000 överhuvudtaget skulle komma,
så än en gång visar component och perra1 var kunskapen finns och var man ska vända sig.

Postad 05 december 2006 - 13:32
Redigerat av Truckmuck, 05 december 2006 - 13:33.
Postad 05 december 2006 - 13:40
Gäller detta då även Tysklandköpta projjor?
Det borde det ju göra då dom har europa garanti.
Tror den utökade lampgarantin + prissäkningen kommer vara mycket bra för försäljningen av Epson projjar.
Ja och tack till Perra1 mycket glädjande nyhet för oss blivande och befintliga TW700 ägare.
Postad 05 december 2006 - 14:12
Sitter å chattar precis med Epson E-talk-support-bla-bla, och länkade precis till http://www.component...?showtopic=5965 där följande skrivs: "Chattade därför med Epson och de hade verkligen noll koll,
återigen så står det klart vem man kan lita på
perra1 och component.se förstås "

Postad 05 december 2006 - 14:23
*fniss*
Sitter å chattar precis med Epson E-talk-support-bla-bla, och länkade precis till http://www.component...?showtopic=5965 där följande skrivs: "Chattade därför med Epson och de hade verkligen noll koll,
återigen så står det klart vem man kan lita på
perra1 och component.se förstås "
Dom verkar ju ta tid på sig att svara nu, jag hade ju mejlat epson igår och även idag anngående detta, man vill ju kunna få det bekräftat från tillverkaren också, dom verkar lite kluvna dock, kanske därför svaret dröjjer hehe
Postad 05 december 2006 - 14:28
killarna på supporten verkar yra i mössan och påstår dessutom
att det beror på olika hemmabioforum såsom detta
hembiobutiken, som är seriösa, kör t.ex. redan nu
både med sänkt riktpris och nya garantier

Postad 05 december 2006 - 14:45
14:07:28 System Initial Question/Comment: Hej Jag har hört att ni har utökat garantin på lampan för Emp-tw700. Stämmer detta? Och isf gäller det även projektorer köpta i Tyskland
14:07:28 System Välkommen Truckis till EPSON e-talk. Medan du väntar på att kopplas till en
14:07:28 System http://www.epson.se
14:07:32 System supporttekniker, var god och se på följande webbsidor.
14:07:33 System Jacob Warg has joined this session!
14:08:42 Jacob Warg Var har du fått den källan ifrån?
14:09:21 You Ett forum.
14:09:44 Jacob Warg De6t stämmer inte!
14:10:00 Jacob Warg 500h 90dagar gäller lamp garantin
14:10:05 You http://www.component...?showtopic=5965
14:12:56 Jacob Warg Jag vet men det stämmer inte. Jag har inte fått nån info som tyder på det. Du har läst på ett forum, och det är ju ett ryckte...Vi har en massa som tror det nu
14:13:35 Jacob Warg Nu har vi en massa kunder som tror att det är 1700h 3 år. På grund av ett forum
14:15:15 You Japp. Dessvärre antar jag!
14:16:09 You Men du e helt säker på att denna garanti inte har utökats?
14:16:18 Jacob Warg det är inte konstaterat än så du får vänta tills vi får info om det...Det kan ta lång tid
14:16:44 Jacob Warg det är inte konstaterat än så du får vänta tills vi får info om det...Det kan ta lång tid
14:18:16 You jaha. Någon anledning till du tror att det kan ta lång tid

14:20:45 Jacob Warg Nä man vet aldrig
14:22:07 You Ok, men låt säga att det nu skulle finns en sådan garanti, skulle den då gälla hela Europa då ni har europagaranti eller kan den komma å endast gälla svenska marknaden?
14:23:55 Jacob Warg Har inte nån info på det. Men idag gäller det över hela europa. Men jag tror att det är nån ny lampa alla snackar om
14:39:24 You Jaha, en ny lampa som eventuellt denna garanti skulle gälla?
14:39:43 Jacob Warg Kanske
14:41:09 You ok, aja, då vet jag
14:41:12 You tack
14:41:58 Jacob Warg BRA
14:42:09 Jacob Warg SÅ LITE SÅ
14:42:11 You btw, en sak
14:42:27 You det finns ju redan nu butiker som kör med denna garanti
14:42:32 You är det någon de då själva står för?
14:42:39 Jacob Warg JA
14:43:07 You jaha, ok, tack igen da.
14:43:31 Jacob Warg BRA GOD JUL
Postad 05 december 2006 - 15:03

100 % säkert att inga nya garantier gäller,
ingen koll på nya modellen EMP- TW1000
ingen koll på att de har samma lampa

Trots att jag hänvisade till olika svenska, franska och tyska sidor,
ville man inte veta av att ev. nya garantier var på gång,
istället blev jag förlöjligad genom att man skrev
3 ÅRS GARANTI PÅ PROJEKTORN: 4 gånger

Blev därför riktigt glad när jag läste Perra1 och hans inlägg på component.
och är nästintill hundra procent säker på att detta verkligen kommer att gälla alla TW700,
det skulle vara konstigt annars om man begränsar det till vissa länder och efter ett visst datum,
och eftersom samma rykten och påståenden finns på flera tyska, franska, italienska och svenska sidor
vore det väldigt konstigt om det inte är en ny europagaranti om inte världsgaranti som Epson bestämt sig för.

Så nu är det nog bara att ha lite is i magen så kommer det snart upp på Epsons hemsida

Postad 05 december 2006 - 15:04
Man tycker ju IDG.se borde snappat upp detta, dom brukar ju annars vara riktigt snabba på sprida sånt här, ibland lite väll snabba

Bifogar mitt svar också från Epson:
Hej Robert,
Tack för att du kontaktat EPSON e-post-support.
Enligt de uppgifter vi har har sa ar lampgarantin den samma som tidigare, 90 dagar eller 500 timmar inom 90 dagar.
Med vänliga hälsningar,
Jacob Warg
e-Service Supporttekniker
EPSON Customer Inter@ction Centre
Redigerat av Unregisteredfe29246a, 05 december 2006 - 16:06.
Postad 05 december 2006 - 16:11

Ska vi kanske maila å fråga lite fler ggr?

Postad 05 december 2006 - 17:26

Funderar fortfarande på att maila och fråga dem hur de kan motivera den prisskillnaden.
Postad 05 december 2006 - 17:28
Prissänkningen i Sverige är ju nödvändig. Surfade lite innan och kom in på komplett.de där de sålde TW700 för 12600. Där hänvisade de svenska kunder till komplett.se där samma projektor kostar 19500.... Någon som går dit ?!?
![]()
Funderar fortfarande på att maila och fråga dem hur de kan motivera den prisskillnaden.
Jag tror .de inte skickar till sverige, så därför gör dom så.
Postad 05 december 2006 - 17:34
Postad 05 december 2006 - 17:58
Postad 05 december 2006 - 19:49
Är det för struligt med den extra lampgarantin vid tyskimport så lutar det nog att jag avbeställer och köper i Sverige istället. Vill ju egentligen stödja svenska handlare men det får ju inte vara grisigt stora prisskillnader.
Postad 05 december 2006 - 22:37

tror det kommer funka som smort och tyvärr är jag inte motiverad att betala 2500kr för att få en i sverige bara digitalo kan ta och rappa på lite :/
någon som spammat david idag kanske och kollat hur det går?

om jag vill kunna koppla tvn till projjen vad behöver jag för kabel då? (kopplas via tele2 digitalbox)
/Robin
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar