Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bildkalibrering

3789 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Calibrator - Deluxe edition (3-disc Box + blåfilterglasögon) (Övrigt) 0 (0) Inga priser
Samsung LE37S86BD (TV) 1 9,15 (12) Inga priser
Digital Video Essentials (US) (Blu-ray) (Blu-ray-filmer) 2 8,39 (43) Inga priser
Calibrite i1Display 2 (Hårdvarukalibratorer) 1 7 (4) Inga priser
Spears & Munsil HD Benchmark - 2nd Edition (US) (Blu-ray) (Blu-ray-filmer) 2 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P55VT50Y (TV) 9 9,2 (34) Inga priser
LG 47LS560T (TV) 7 7,38 (12) Inga priser
Andersson LED6581FDC PVR (TV) 3 (0) Inga priser
LG 55LA965W (TV) 9 9,25 (19) Inga priser
Samsung UE40J6275 (TV) 1 7 (1) Inga priser
Samsung QLED QE65Q60R 65" 4K Ultra HD (3840x2160) Smart TV (TV) 4 7,33 (5) Inga priser
Samsung 65" The Frame 4K QLED TV TQ65LS03DAUXXC (TV) 9 6,75 (3) 12 990:-
41 relaterade trådar
Samsung PS50B551 (613 inlägg) 4 år sedan
En "OK" 65"-75" för 10k? (6 inlägg) 4 år sedan
Köpråd Philips 65PUS7354/12 Eller Samsung QE65Q60RATXXC (2 inlägg) 5 år sedan
Panasonic Plasma 2012 (5449 inlägg) 5 år sedan
QE65Q60R eller QE65Q6FN (9 inlägg) 6 år sedan
LG 55LA965W erfarenheter? (58 inlägg) 7 år sedan
Koppa in en Samsung UBD-K8500 i min LG 55LA965W och få 4K (4 inlägg) 7 år sedan
Nyheter 2015 (202 inlägg) 8 år sedan
* Officiell Tråd - Panasonic PT-AE4000 * (811 inlägg) 9 år sedan
Har inte LG 55LA965W ARC?? (10 inlägg) 9 år sedan
Digital Video Essentials HD Basics ? (43 inlägg) 9 år sedan
CCFL eller LED (1 inlägg) 9 år sedan
Ljudkvaliten i filmmusiken & konsärerna på Ultra HD Blu-ray skivor? (6 inlägg) 9 år sedan
Spears & Munsil High Definition Benchmark 2nd Edition (11 inlägg) 9 år sedan
Inställningar för LG 55LA965W? (8 inlägg) 9 år sedan
Vilken inställning för sport? (27 inlägg) 10 år sedan
Bättre TV än tx-p55vt50? (1 inlägg) 10 år sedan
Epson lanserar nya projektorer (1011 inlägg) 10 år sedan
Faktatråd (193 inlägg) 10 år sedan
Input lag - varning, LG 4K (9 inlägg) 10 år sedan
LG 55LB671V eller 55LA860w ? (5 inlägg) 10 år sedan
Mellandagsrea 2013 (197 inlägg) 11 år sedan
Panasonic PT-AT5000E (163 inlägg) 11 år sedan
Andersson LED6581FDC (7 inlägg) 12 år sedan
LG 47LS560T Ljusläckage. (3 inlägg) 12 år sedan
HDMI in i TV, Optisk ut, surround? (4 inlägg) 12 år sedan
LG 47LS560T - Billig men ej så populär "led" tv? (25 inlägg) 12 år sedan
Ni som har en PS64E8005 är ni nöjda? (22 inlägg) 12 år sedan
Vad är skillnaden mellan LG 47LS560T VS LG 47LS5600? (4 inlägg) 12 år sedan
Optoma HD23 & HD230X (17 inlägg) 12 år sedan
LG LED-TV 47LS5600 är den bra? (6 inlägg) 12 år sedan
Kalibreringsvideo ? (19 inlägg) 12 år sedan
Kalibrera bilden - klarar man detta som glad amatör? (2 inlägg) 13 år sedan
Hur kalibrerar man på bästa sätt? (5 inlägg) 14 år sedan
Hur svårt ska det vara.. tusan.. (32 inlägg) 14 år sedan
Inställningar för LG 50" Plasma 50PK350N (5 inlägg) 14 år sedan
DVE (Digital Video Essentials) på blueray eller dvd ? (41 inlägg) 15 år sedan
Samsungs nya lcd-serier, S8, R8 och M8 (1960 inlägg) 15 år sedan
Samsung LE-37S86BDX (10 inlägg) 16 år sedan
Vilken tv < 10000 kr (32 inlägg) 17 år sedan
problem: x264 från dator till tv (3 inlägg) 17 år sedan

Postad 06 juli 2008 - 08:37

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Hej!
...
Brightness
När man skall ställa in brightness så höjer man den tills man ser dom yttersta linjerna (raderana).
Som jag har ringat in med rött på bilden nedan.
Sedan så sänker man brigthness tills dom yttersta linjerna "raderna" blir en jämn färg med bakgrunden.
Har jag förstått det rätt?

Det är 8-bitars video, dvs 0-255 nivåer (2^8 = 256), där det faktiska innehållet i datan ligger mellan nivåerna 16-235. 1-15 kallas svartare än svart = blacker than black (BTB) och indikeras till viss del av de yttre staplarna i din första bild ovan. Bakgrunden är nivå video 16, dvs video svart. Ställer du de yttre staplarna att de just blandas med bakgrunden så har du din svartnivå för högt ställd så jag skulle rekommendera ytterliggare minst ett snäpp ner på din brightness justering.

Contrast:
Man höjer kontrasten tills det är ljust fram till dom prickade linjerna på sidorna som jag har ringat in på bilden nedan eller?
Och man skall även se till att den svarta sidan är svart fram tills prickarna eller?
Sedan när kontrasten är vit fram tills dom prickade linjerna så är det bra va?

Prickarna indikerar nivån referensvitt, dvs nivå video 235. Det vita fältet efter prickarna är del av vitare än vitt = whiter than white (WTW) och ska helst också kunna urskiljas från de vita fälten med prickarna så att man behåller all dynamik i bilden. Öka kontrasten till dess att de vita fälten börjar att smälta samman och minska därefter tills dess att du kan urskilja samtliga fält samt att du inte har någon färgskift i det vita, i så fall minskar du kontrast ytterliggare tills dess att färgskiftningen försvinner och sedan ett eller ett par snäpp till så att det dynamiska området ovanför referensvitt inte heller har färgskift.

Om du har en LCD TV kan detta vara knepigt att se ö h t, då det finns LCD TV som aldrig får färgskift eller där de vita fälten aldrig flyter samman. Du kan behöva justera både bakgrundbelysningen (backlight) och kontrastreglaget och helt enkelt finna en nivå som känns behaglig att titta på beroende på omgivande miljö. Irriteras dina ögon, sänk ytterliggare.

Jag skulle göra inställningar med max bakgrundsbelysning i TV:ns inställningar och sedan sänka bakgrundbelysningen tills dess att bilden blir behaglig att se på.

Varför nivåerna 1-15 (BTB) och 236-254 (WTW), sk dynamiska områden, finns är för att hantera att data under masteringprocessen kan hamna utanför "giltiga värden" pga beräkningar eller misstag eller medvetet, för beräkningar vid bildbehandling, för eventuella fel - avrundning, eller andra, den dynamisk svartnivån hos CRT studiomonitorer, etc...

Visst skall man kalibrera TVN från soffan dvs på sittavstånd.
Eller skall man gå nära tvn och kalibrera den så nära som möjligt?

Japp, du ska kalibrera från den positionen där du sitter. Reservation för vissa inställningar, t ex av skärpa, vilket kan kräva att du går lite närmare för att se vad som händer.

Skall man kalibrera tvn i ett mörkt rum eller i ett ljust rum?
Jag antar att man skall kalibrera den i sånt mörkt rum som man har när man kollar på film.
Men vill vara säker.

Helt riktigt så ska man kalibrera med avseende på den miljö som man vanligen tittar i. Beroende på tillgången av minnen så blir det kanske en kompromiss och då är, i min mening, kalibreringen för den mörkare miljön viktigare då det är mer otrevligt med en för högt inställd svartnivå i en mörk miljö.

Redigerat av Wolfy, 06 juli 2008 - 08:39.

Postad 06 juli 2008 - 13:24

johanssonrobin
  • johanssonrobin
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0

Det är 8-bitars video, dvs 0-255 nivåer (2^8 = 256), där det faktiska innehållet i datan ligger mellan nivåerna 16-235. 1-15 kallas svartare än svart = blacker than black (BTB) och indikeras till viss del av de yttre staplarna i din första bild ovan. Bakgrunden är nivå video 16, dvs video svart. Ställer du de yttre staplarna att de just blandas med bakgrunden så har du din svartnivå för högt ställd så jag skulle rekommendera ytterliggare minst ett snäpp ner på din brightness justering.

Prickarna indikerar nivån referensvitt, dvs nivå video 235. Det vita fältet efter prickarna är del av vitare än vitt = whiter than white (WTW) och ska helst också kunna urskiljas från de vita fälten med prickarna så att man behåller all dynamik i bilden. Öka kontrasten till dess att de vita fälten börjar att smälta samman och minska därefter tills dess att du kan urskilja samtliga fält samt att du inte har någon färgskift i det vita, i så fall minskar du kontrast ytterliggare tills dess att färgskiftningen försvinner och sedan ett eller ett par snäpp till så att det dynamiska området ovanför referensvitt inte heller har färgskift.

Om du har en LCD TV kan detta vara knepigt att se ö h t, då det finns LCD TV som aldrig får färgskift eller där de vita fälten aldrig flyter samman. Du kan behöva justera både bakgrundbelysningen (backlight) och kontrastreglaget och helt enkelt finna en nivå som känns behaglig att titta på beroende på omgivande miljö. Irriteras dina ögon, sänk ytterliggare.

Jag skulle göra inställningar med max bakgrundsbelysning i TV:ns inställningar och sedan sänka bakgrundbelysningen tills dess att bilden blir behaglig att se på.

Varför nivåerna 1-15 (BTB) och 236-254 (WTW), sk dynamiska områden, finns är för att hantera att data under masteringprocessen kan hamna utanför "giltiga värden" pga beräkningar eller misstag eller medvetet, för beräkningar vid bildbehandling, för eventuella fel - avrundning, eller andra, den dynamisk svartnivån hos CRT studiomonitorer, etc...

Okej, tack.

Så brightness skall jag sänka (göra mörkare) så att dom yttre "raderna" (Dom som är längst ut på varje sida av den andra gråskale stapeln tror jag att det är.) exakt försvinner in i bakgrunden och sedan sänka (göra mörkare) brightness ett snepp till?

Eller ska jag göra brigthness ett snapp ljusare när staplarna exakt har smält in i bakgrunden?

Men fattade inte det är med kontrasten.
Ska jag höja kontrasten tills det vita flyter ut utanför prickarna och sedan sänka den igen så att man ser dom små fälten bakom prickarna?
Ska man exakt kunna se alla dom små fälten bakom prickarna och då är det bra eller?

Redigerat av johanssonrobin, 06 juli 2008 - 16:35.

Postad 06 juli 2008 - 16:30

johanssonrobin
  • johanssonrobin
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0
En till fråga kunde inte redigera inlägget ovan därför jag postar ett till svar i tråden.

Jag har kopplat så här:
Blu-ray (HDMI)
Comhems humax HD box (HDMI)
DVD (HDMI)

Jag har köpt DVE till bluray spelaren & till DVD spelaren, men vilka inställningar skall jag kopiera av till HUmax boxen?
Blir det Bluray inställningarna som att det är närmast HDTV eller?

Postad 06 juli 2008 - 16:43

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Okej, tack.

Så brightness skall jag sänka så att dom yttre "raderna" försvinner helt in i bakgrunden sedan höja brightness ett snepp till?

Nej, du bör nog sänka brightness ett snäpp till. De yttre staplarna är 4% under svartnivån, eller m a o, bakgrunden är 0%, yttre staplarna är -4%. Sen kommer de alltid att försvinna in i bakgrunden så det kan vara lite kinkigt att avgöra. Du får kolla av med riktigt material och se om du förlorar detaljer i det mörka med den lägre inställningen, i så fall öka brightness tillbaka till när yttre staplarna just försvinner i bakgrunden.

Ett bättre ord för brightnessreglaget är svartnivå.

Men fattade inte det är med Contrassten.
Skall man göra så att det är vitt fram till linjerna som jag har ringat in i bilderna ovan?
Det är en LCD TV jag har Samsung LE40M86BD.

Inte i den meningen att fälten ska blandas ihop. Det är 2 horisontella delar i varje gråskala i testbilden, dels en kontinuerlig del överst och underst i bilden (där prickarna ligger), dels en stegad del i mitten där du helst ska se alla stegen var för sig.

Det är den stegade delen som du tittar på när du justerar kontrastreglaget.

Ett bättre ord för kontrastreglaget är vitnivå.

Exempel steg för steg:

• Utgångsläge:
    Postad bild
  • Öka kontrastreglaget för att hitta max vitnivå:
    Bifogad fil  contr1.png   11,98K   1 Antal nerladdningar
    Stegen flyter ihop och det är färgskift i gråskalan => kontrast är för högt ställd =>
  • => Sänker kontrast:
    Bifogad fil  contr2.png   17,96K   2 Antal nerladdningar
    Stegen syns separerade, men där är fortfarande en färgskiftning i gråskalan => kontrast är för högt ställd =>
  • => Sänker kontrast ytterliggare:
    Postad bild
    Neutral gråskala där man ser alla steg och där är ingen färgskift. Korrekt inställning av kontrastreglaget, dvs korrekt vitnivå.
Nu är bilderna ovan mycket överdrivna och som sagt, det är inte säkert att du noterar dessa händelser med en LCD TV, så vad som då återstår är att ställa bakgrundsbelysning (backlight) och kontrastreglaget så att det är bekvämt att titta på bilden.

En till fråga kunde inte redigera inlägget ovan därför jag postar ett till svar i tråden.

Jag har kopplat så här:
Blu-ray (HDMI)
Comhems humax HD box (HDMI)
DVD (HDMI)

Jag har köpt DVE till bluray spelaren & till DVD spelaren, men vilka inställningar skall jag kopiera av till HUmax boxen?
Blir det Bluray inställningarna som att det är närmast HDTV eller?

Prova båda två och välj den som passar bäst. Det skiljer sig så mycket mellan program att någon ultimat inställning för en TV box är svår att uppnå. Det enda du egentligen kan göra är att använda det du lärt dig och sedan undersöka när en testbild visas.

Redigerat av Wolfy, 06 juli 2008 - 16:45.

Postad 06 juli 2008 - 16:52

johanssonrobin
  • johanssonrobin
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0

massa text

Tack så mycket, nu är jag förberedd tills imorgon när DVE skivorna kommer.
Tack för din hjälp :D

Postad 06 juli 2008 - 17:00

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0
Lycka till! :D

Postad 06 juli 2008 - 18:49

lacunaz
  • lacunaz
  • Användare

• 247 inlägg
  • 0
Hej.

Skall jag låta min px80 stå i 200 timmar med låga inställningar innna jag kalibrerar den?

Så man "kör in" den innan man kalibrerar eller hur ligger det till?

Postad 06 juli 2008 - 20:04

Paavonen
  • Paavonen
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Programmet som används för profilering av LCD-monitorer funkar inte med en TV. Du behöver ett speciellt program, t ex ColorHCFR (gratis). Finns bättre alternativ än HCFR, men de kostar pengar så det är enklast att börja med HCFR och om du sedan blir biten så finns andra alternativ. Fågan är bara om din mätare stöds av mjukvaran, vilken hårdvara ingår i paketet från ditt jobb, x-rite EyeOne Pro?'

Sen får man ta det där med dE med en nypa salt, allt beror på vilken dE som redovisas och i vilken del av spektrat som man befinner sig, mm. :(

Det är en EFI ES-1000, vilket i princip är en Gretag Eye-One Strip fast med tillägget UV-filter. Jo, jag vet att det inte funkar med programvara (i detta fallet EFI ColorProfiler) eftersom det bara skapar ICC-profiler, tänkte mest om det finns nån workaround. Får ladda hem ColorHCFR och kolla om det är någe att ha. Tack för tipset :D

Postad 07 juli 2008 - 09:05

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Hej.

Skall jag låta min px80 stå i 200 timmar med låga inställningar innna jag kalibrerar den?

Så man "kör in" den innan man kalibrerar eller hur ligger det till?

Innan du anlitar någon som du betalar för att kalibrera all din utrustning, dvs TV samt källor och kanske även ljudet så är det en idé att "köra in" TV:n för att vara försäkrad om att plasmacellernas ljusstyrka har normaliserats.

För att själv göra en kalibrering m h a DVE så ska du inte vänta utan bör istället göra en sådan kalibrering från dag 1. Personligen tycker jag det är ett mycket bättre alternativ även om du sedan ska göra en fullvärdig kalibrering, dvs det är bättre att se till att köra en bra gundinställning m h a DVE under inkörningsperioden än att godtyckligt dra ner kontrast, köra på max strömspar, etc... åtgärder som oftast bara ger en usel bildkvalité.

Det är en EFI ES-1000, vilket i princip är en Gretag Eye-One Strip fast med tillägget UV-filter. Jo, jag vet att det inte funkar med programvara (i detta fallet EFI ColorProfiler) eftersom det bara skapar ICC-profiler, tänkte mest om det finns nån workaround. Får ladda hem ColorHCFR och kolla om det är någe att ha. Tack för tipset :D

OK, ingen aning om den stöds specifikt, men om inte hoppas jag att du kan välja t ex EyeOne Pro (vet inte vad EyeOne Strip är för variant). Lycka till! :(

Postad 07 juli 2008 - 09:43

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Okej, tack.

Så brightness skall jag sänka (göra mörkare) så att dom yttre "raderna" (Dom som är längst ut på varje sida av den andra gråskale stapeln tror jag att det är.) exakt försvinner in i bakgrunden och sedan sänka (göra mörkare) brightness ett snepp till?

Eller ska jag göra brigthness ett snapp ljusare när staplarna exakt har smält in i bakgrunden?

Lite mer input gällande denna inställning...

Yttersta staplarna - blacker than black (-4% enligt wolfy)
Mellersta staplarna - +4% ljusstyrka
Innersta staplarna - +2% ljusstyrka

Enligt DVE ska man göra såhär när du ställer in svartnivå (a.k.a. ljusstyrka):
* Öka styrkan så att de yttersta staplarna syns (för att bekräfta att din utrustning inte klipper bort Blacker than black)
*Minska styrkan så att de innersta staplarna (2%) försvinner. Nu kommer de yttersta staplarna samt de svagaste staplarna smälta in i bakgrunden, medans de lite starkare (4%) fortfarande syns. Detta betyder alltså att skärmen i detta läge klipper bort både BTB, bakgrunden och 2%, dvs den klipper lite för mycket - du har för låg ljusstyrka.
*Öka ljusstyrkan exakt så mycket att de innersta staplarna kommer tillbaka. Nu har du ställt in så att objekt med 2% av total ljusstyrka syns, medans objekt med 0% (bakgrunden) och under (BTB) klipps bort. Noggrannare än så blir det inte med DVE... Färdigt!

Postad 07 juli 2008 - 21:02

Crusher
  • Crusher
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Hej hallå!

har en snabb fråga, någon som gjort kalibrering på sin plasma/lcd från hemmabiobutiken.se? va säger ni? stor skillnad? värt det?

Postad 10 juli 2008 - 20:47

johanssonrobin
  • johanssonrobin
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0
Har kalibrerat med DVE nu, har dock lite problem med färgerna.

När jag har färgerna på 49 så är grön samt blå perfekt men röd är för mörk.

Kan man ändra röd's ljushet på något sätt?
dvs ändra den separat?

Röd är perfekt vid 58 på färginställnignarna men då är blå och grön skit.

Så vilken skall jag välja?
Ha grön och blå bra medans röd är för mörk.

Eller skall jag ha röd bra oc hblå och grön dåligt?

Skulle vilja helst vilja få alla 3 bra.
Men verkar inte gå via Color inställnignen.

Kan tint göra någon skillnad?
Dvs göra så att den är lite mer röd än grön?
Eller spelar det ingen roll?

Postad 11 juli 2008 - 08:25

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Grejjen är att färgfilter inte är en särskillt exakt metod och dessutom funkar de bäst på CRT - på platt-tv som ofta har en del övrig färg-processing för att få till deras ofta skeva "native" gamut/färgomfång vilket kan ställa till det (det kan få effekten att det behöver inte vara så dåligt som färgfiltrena vill få oss att tro).

Med det sagt så är de oftast bättre än att göra inställningarna "by eye" och rådet är att sikta på att få blå att se rätt ut och ev därefter en mindre justering utifall nått ser uppenbart fel ut.

Har du fått blå att se ok ut så ska du i regel INTE pilla på Tint. Tint använder du på sin höjd för att via blåfiltret få rätt balans mellan cyan och magenta. Man ska oxå innan man börjar pilla på Color och Tint valt en så bra/korrekt vitbalans("färgtemp") som möjligt (tycker själv Reverse Grayramp funkar utmärkt för det)

För att få full kontroll på sånt här krävs det att man mäter färgintensitet eller kanske faktiskt ännu hellre, att man har en display som kan visa blå, grön och röd färgkanal helt separat. Samsung tex har börjat med ett "Blue only"-läge vilket är värt applåder en masse.

Redigerat av pacman, 11 juli 2008 - 08:27.

Postad 11 juli 2008 - 11:34

Unregistered0eb5766f
  • Unregistered0eb5766f
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Grejjen är att färgfilter inte är en särskillt exakt metod och dessutom funkar de bäst på CRT - på platt-tv som ofta har en del övrig färg-processing för att få till deras ofta skeva "native" gamut/färgomfång vilket kan ställa till det (det kan få effekten att det behöver inte vara så dåligt som färgfiltrena vill få oss att tro).

Med det sagt så är de oftast bättre än att göra inställningarna "by eye" och rådet är att sikta på att få blå att se rätt ut och ev därefter en mindre justering utifall nått ser uppenbart fel ut.

Har du fått blå att se ok ut så ska du i regel INTE pilla på Tint. Tint använder du på sin höjd för att via blåfiltret få rätt balans mellan cyan och magenta. Man ska oxå innan man börjar pilla på Color och Tint valt en så bra/korrekt vitbalans("färgtemp") som möjligt (tycker själv Reverse Grayramp funkar utmärkt för det)

För att få full kontroll på sånt här krävs det att man mäter färgintensitet eller kanske faktiskt ännu hellre, att man har en display som kan visa blå, grön och röd färgkanal helt separat. Samsung tex har börjat med ett "Blue only"-läge vilket är värt applåder en masse.

På min Panasonic PZ70 så blir färgerna extremt övermättade när jag justerar med DVE och medföljande färgfilter i bioläge (kontrast 50% och brightness 4 snäpp till vänster av mitten). Jag utgår enbart från att få blått så bra som möjligt, men upplever färgerna i framförallt hudtoner som mkt rödtonade efter justering (reglaget hamnar på c:a 70-75%). Justerar jag med rött färgfilter krävs det ännu mer mättnad vilket ser uppenbart förjävligt ut.

Borde jag lita på mig själv eller det plastiga färgfiltret? Jag har dessutom trott att man vanligtvis brukar uppleva mer korrekta färger som mindre intensiva???

I mitt fall om jag använder förvalet "normal" så stämmer färgerna hyfsat vid DVE-kalibrering, men då är det också övermättade färger så som det oftast ser ut i butik.

Vad tror ni om det hela? Kan det vara den matta ytbehandligen på skärmen som ställer till det med färgfiltret?

Kan också tillägga att jag har en kvalitetsmonitor (Eizo med IPS-panel) som jag använder för fotoredigering. Denna monitor är kalibrerad med verktyget "Monaco EZ Color" av en kunnig person och där upplever jag inte färgerna som övermättade.

Tacksam för alla råd jag kan få då detta förstör hela min hembioupplevelse för tillfället.

Mvh
Mattias

Postad 11 juli 2008 - 12:15

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Borde jag lita på mig själv eller det plastiga färgfiltret?

Du borde lita på dig själv, tveklöst. Är det nått jag lärt mig så är det att om man tycker att nått känns fel så är det det - i 100 fall av 100.
Som sagt färgfilter har sina fallgroppar, hur allvarliga beror på displayen.

Har inte rattat PZ70 men vill minnas att "Color" ska vara runt mitten i Panna (olika Panna brukar bete sig något sånär lika vill jag minnas), så 75% eller mer låter mkt.

Märk väl att färgfiltret syftar till att undersöka displayens färgdekodning. Med olika grader av exakthet.
Total färgåtergivning är dock beroende av fler saker än färgdekodning. Vitbalans, färgrymd, gamma och ev annan processing är oxå i högsta grad inblandat. Dvs bara för att man upplever fel färger så behöver det inte bero på att man ställt Color fel (även om den ofta är iaf en av orsakerna).

Kan det vara den matta ytbehandligen på skärmen som ställer till det med färgfiltret?

Njae, tror inte det iaf, snarare att skärmens bildprocessing gör att färgfiltret tappar sitt syfte.

Redigerat av pacman, 11 juli 2008 - 12:17.

Postad 11 juli 2008 - 12:43

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

På min Panasonic PZ70 så blir färgerna extremt övermättade när jag justerar med DVE och medföljande färgfilter i bioläge (kontrast 50% och brightness 4 snäpp till vänster av mitten). Jag utgår enbart från att få blått så bra som möjligt, men upplever färgerna i framförallt hudtoner som mkt rödtonade efter justering (reglaget hamnar på c:a 70-75%). Justerar jag med rött färgfilter krävs det ännu mer mättnad vilket ser uppenbart förjävligt ut.

Borde jag lita på mig själv eller det plastiga färgfiltret? Jag har dessutom trott att man vanligtvis brukar uppleva mer korrekta färger som mindre intensiva???

I mitt fall om jag använder förvalet "normal" så stämmer färgerna hyfsat vid DVE-kalibrering, men då är det också övermättade färger så som det oftast ser ut i butik.

Vad tror ni om det hela? Kan det vara den matta ytbehandligen på skärmen som ställer till det med färgfiltret?

Kan också tillägga att jag har en kvalitetsmonitor (Eizo med IPS-panel) som jag använder för fotoredigering. Denna monitor är kalibrerad med verktyget "Monaco EZ Color" av en kunnig person och där upplever jag inte färgerna som övermättade.

Tacksam för alla råd jag kan få då detta förstör hela min hembioupplevelse för tillfället.

Mvh
Mattias

På min PX80 så råkade jag ut för ungefär samma sak. Man ska ju utgå från färgtemp "varm" och bio. Men jag misslyckades med att kalibrera kontrasten så den hamnade för högt, vilket ledde till att färgerna från varm upplevdes alldeles för gula. På grund av detta kalibrerade jag för färgtemp normal istället, vilket gjorde att jag hamnade väldigt långt till höger på Färgmättnadsskalan.
Färgfiltret sa då att färgerna var (någorlunda) rätt, men jag upplevde ansiktstoner m.m. som rödaktiga, alla mäniskor såg ut som om de hade varit ute i solen för mycket eller något =)

Efter att jag kommit på att kontrasten varit för högt satt (jag satte den nu något snäpp under 50%) så kunde jag byta till färgtemp varm utan att uppleva att det vita såg gult ut i gråskalan. Kalibrerade om efter färgfiltret, nu hamnade färgmättnaden fortfarande en bit höger om mitten, men inte alls lika långt som innan.
Och färgerna kändes riktigt bra, i restaurangscenen i DVE kändes det riktigt snyggt, med alla olika färger. De kändes inte skrikiga eller övermättade på något sätt, de bara hade rätt färg liksom. Och efter detta har det fungerat i allt jag har kollat på...

Så checka - kör du på bio, färgtemp: varm samt kontrast vid 50%, kanske 1-2 snäpp mindre? ? Om inte så prova att ställa in så och kalibrera om...
Kan tillägga att när jag kalibrerade färgmättnad så gick det inte att få grön att blir korrekt, så vad jag gjorde var att utgå från mitten, öka så att blå och röd ser bra ut. Vissa av de gröna fälten stämde då också, men några stämde inte. Men det är allmänt känt att px80 har en lätt förskjutning på just grönt. Kanske är det inte exakt samma på PZ70.

Redigerat av schjak, 11 juli 2008 - 12:49.

Postad 11 juli 2008 - 14:33

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
schjak>> Precis, det blir lite tokigt när man blandar ihop vitbalans/färgtemp-inställningar med matrisdekoder-inställningar ("Color" mao).

Det är två helt olika saker och rent krasst så är en vitbalans spot on D65 (iaf väldigt nära) en förutsättning för att man ska kunna avgöra om matrisdekodern är korrekt eller inte. Då inser man att det blir galet att välja en helt annan färgtemp och sen ställa in sin matrisdekoder efter det.

Eller ja, galet och galet, totalbilden går kanske åt tillsynes rätt håll men det är en felaktig väg att gå på lixom. Nu löste det sig med "Varm" ändå iofs men jag ville bara påpeka detta. :) Bra den där biten om att sätta Contrast rätt, bla därför man ska göra det ibörjan av kalibreringen.

Vissa av de gröna fälten stämde då också, men några stämde inte. Men det är allmänt känt att px80 har en lätt förskjutning på just grönt.

Den förskjutningen har nog inget att göra med vad du ser med färgfiltret, skulle jag tro.

Färgfiltret syftar till kontrollera hur färg-signalerna (chroma) förhåller sig till svart/vits-signal (luma). Rätt matrisdekodning är mao då chroma förhåller sig exakt rätt till luma. Detta kan med ögat bara göras om man ser på en RGB-kanal (en bild slutar alltid i R,G och B, RGB är förstås en kombination av luma+chroma) åt gången, därav filtrenas tillkomst.

Nu vet jag inte om Panna har en speciell boost av grön chroma ("green-push") men det skulle överraska lite. Det finns som sagt mkt mer än så som kan skrewa upp den "totala" färgåtergivningen.

Postad 11 juli 2008 - 17:11

Unregistered0eb5766f
  • Unregistered0eb5766f
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

På min PX80 så råkade jag ut för ungefär samma sak. Man ska ju utgå från färgtemp "varm" och bio. Men jag misslyckades med att kalibrera kontrasten så den hamnade för högt, vilket ledde till att färgerna från varm upplevdes alldeles för gula. På grund av detta kalibrerade jag för färgtemp normal istället, vilket gjorde att jag hamnade väldigt långt till höger på Färgmättnadsskalan.
Färgfiltret sa då att färgerna var (någorlunda) rätt, men jag upplevde ansiktstoner m.m. som rödaktiga, alla mäniskor såg ut som om de hade varit ute i solen för mycket eller något =)

Efter att jag kommit på att kontrasten varit för högt satt (jag satte den nu något snäpp under 50%) så kunde jag byta till färgtemp varm utan att uppleva att det vita såg gult ut i gråskalan. Kalibrerade om efter färgfiltret, nu hamnade färgmättnaden fortfarande en bit höger om mitten, men inte alls lika långt som innan.
Och färgerna kändes riktigt bra, i restaurangscenen i DVE kändes det riktigt snyggt, med alla olika färger. De kändes inte skrikiga eller övermättade på något sätt, de bara hade rätt färg liksom. Och efter detta har det fungerat i allt jag har kollat på...

Så checka - kör du på bio, färgtemp: varm samt kontrast vid 50%, kanske 1-2 snäpp mindre? ? Om inte så prova att ställa in så och kalibrera om...
Kan tillägga att när jag kalibrerade färgmättnad så gick det inte att få grön att blir korrekt, så vad jag gjorde var att utgå från mitten, öka så att blå och röd ser bra ut. Vissa av de gröna fälten stämde då också, men några stämde inte. Men det är allmänt känt att px80 har en lätt förskjutning på just grönt. Kanske är det inte exakt samma på PZ70.

Tack för infon, Schjak!

Dock har jag faktiskt testat det du säger då jag följt tråden en lägre tid och läst om din problematik. För mig påverkas inte färgerna särskilt mycket via kontrastjusteringar, har dock inte labbat med några extrema inställningar. Sänker jag kontasten väsentligt under mitten så blir det vita gult och höjer jag väsentligt blir ljusstyrkan för intensiv och obehaglig att titta på, så för mig är det runt mitten som gäller.

Postad 11 juli 2008 - 17:21

Unregistered0eb5766f
  • Unregistered0eb5766f
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Du borde lita på dig själv, tveklöst. Är det nått jag lärt mig så är det att om man tycker att nått känns fel så är det det - i 100 fall av 100.
Som sagt färgfilter har sina fallgroppar, hur allvarliga beror på displayen.

Har inte rattat PZ70 men vill minnas att "Color" ska vara runt mitten i Panna (olika Panna brukar bete sig något sånär lika vill jag minnas), så 75% eller mer låter mkt.

Märk väl att färgfiltret syftar till att undersöka displayens färgdekodning. Med olika grader av exakthet.
Total färgåtergivning är dock beroende av fler saker än färgdekodning. Vitbalans, färgrymd, gamma och ev annan processing är oxå i högsta grad inblandat. Dvs bara för att man upplever fel färger så behöver det inte bero på att man ställt Color fel (även om den ofta är iaf en av orsakerna).

Njae, tror inte det iaf, snarare att skärmens bildprocessing gör att färgfiltret tappar sitt syfte.

Tack för dina tips, Pacman!

Själv är bäste dräng, men som du själv uttryckt flera gånger i tråden är det så skönt att känna bekräftelse på att inställningarna man gjort är korrekta, vilket inte blir fallet här. Men, men, det får jag antagligen leva med :)

Mvh
Mattias

Postad 12 juli 2008 - 23:13

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1 743 inlägg
  • 0
Är det bara jag som tycker att just "color" är relativt lätt att ställa in enbart med ögonen? Tar men t.ex. restaurangscenen i DVE och ställer in så att allt ser normalt ut så brukar det ju bli bra :D Tycker att så fort man kommer ett snäpp för högt så börjar saker se konstiga ut. Kanske bara är min erfarenhet men brukar inte just det här reglaget vara relativt korrekt vid "default" och orsakerna till att färgerna är lite crazy beror på felaktigt inställd kontrast, färgtemperatur, gamma osv? Kanske bara är mina erfarenheter av tv-apparater.

Däremot så brukar ju färgerna bli övermättade på plasma och lcd helt enkelt för att de är övermättade neonfärger som tv:n producerar. På en Sony kan man ju avaktivera Live color etc, men på en del tv-apparater är det väl bara att gilla läget? Eller har jag missförstått? Alltså color påverkar väl bara avkodningen av färg och är den fel så ser det "fel" ut på ett mycket karakteristiskt "fel-color"-sätt som jag (inbillar mig i alla fall) ser på tio meters håll ;).

obs! Menar inte att det brukar vara rätt i dynamisk-läge eller så utan i typ Bio-läge så brukar det bli rätt om man får det andra rätt.

edit: Kan ju vara värt att tillägga att jag inte bråkar så mycket med detta så jag nästan uteslutande tittar från HTPC med RGB. D.vs. Color/tint m.m. har jag inget bruk för, utan det blir bara på "andras" tv-apparater jag rattar det främst :D Så det kanske bara är att jag är oinsatt :)

Redigerat av Grimmy, 12 juli 2008 - 23:15.

Postad 13 juli 2008 - 09:13

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Är det bara jag som tycker att just "color" är relativt lätt att ställa in enbart med ögonen? Tar men t.ex. restaurangscenen i DVE och ställer in så att allt ser normalt ut så brukar det ju bli bra ;) Tycker att så fort man kommer ett snäpp för högt så börjar saker se konstiga ut. Kanske bara är min erfarenhet men brukar inte just det här reglaget vara relativt korrekt vid "default" och orsakerna till att färgerna är lite crazy beror på felaktigt inställd kontrast, färgtemperatur, gamma osv? Kanske bara är mina erfarenheter av tv-apparater.

Du tar upp en mycket viktig poäng. Oavsett hur dyra instrument man har eller hur man går tillväga när man kalibrerar sin display så är det väldigt viktigt att hela tiden kolla av mot riktigt källmaterial och inte bara kolla testmönster. Däremot är såklart mätinstrument en stor hjälp för att hitta en bra referens att utgå från och i bästa fall hitta rätt på en gång.

På DVE tycker jag att "Montage of images", speciellt scenen med två killar, två tjejer och ballonger är utmärkt för att avgöra att färgerna ligger rätt. Dels har skådisarna olika hudfärg och ballongerna mer pastell. Ballongerna ska ha starka färger utan att hudfärgerna bli fel, man behöver pausa för att undersöka bilden.

Som jag uppfattat det så borde Color inte behövas för digitala displayer utan var mest nödvändig för den Analoga världen. Tyvärr lägger tillverkare dit kontroller av gammal hävd, inte för att de behövs och som ursäkt för att inte korrekt designa displayen.

Color är ännu ett dåligt val av namn. Saturation eller färgmättnad är bättre. Den fungerar som en gain-kontroll av Chroma-komponenterna, Cb & Cr, i signalen.

Däremot så brukar ju färgerna bli övermättade på plasma och lcd helt enkelt för att de är övermättade neonfärger som tv:n producerar. På en Sony kan man ju avaktivera Live color etc, men på en del tv-apparater är det väl bara att gilla läget? Eller har jag missförstått? Alltså color påverkar väl bara avkodningen av färg och är den fel så ser det "fel" ut på ett mycket karakteristiskt "fel-color"-sätt som jag (inbillar mig i alla fall) ser på tio meters håll ;)...

Live Color, Color Space Wide, etc har att göra med displayens gamut, dvs hur stor del av den definierade CIE gamut som används av en display:

Bifogad fil  cie.png   8,59K   0 Antal nerladdningar
De lägen som annonseras som mer livfulla färger, etc har en gamut som större än standarden som används när materialet mastras, dvs när det överförs till ett media, t ex DVD, BluRay. Detta medför övermättade färger.

Reglaget Color påverkar oftast luminansen hos färgerna, dvs likt ett kontrastreglage för gråskalan. Problemet är att den påverkar alla färgerna samtidigt vilket oftast betyder att du bara delvis kan ställa in den korrekt (= korrekt för en eller ett par färger, fel för den eller de övriga) samt att den inte sällan också påverkar färgmättnad, vilket den inte borde göra.

Edit: tog bort ett malplacerat ord.

Redigerat av Wolfy, 14 juli 2008 - 13:18.

Postad 13 juli 2008 - 15:32

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1 743 inlägg
  • 0
Bra svarat där. Således är min poäng att color-reglaget är inte så meningsfullt att lägga så mycket energi på en platt-tv, utan tycker man färgerna är lite knepiga så kan man komma längre med att slå av live color och annat otyg.

En sak som jag tror många missar, bland de som har HTPC, är att man felaktigt arbetar med BT 601 trots att källan är bt 709 och tvärtom. De flesta är helt oförstående när man påpekar detta, men jag vet att det är mycket vanligt. Till exempe utgår alltid ett Radeon-kort från att det är bt 601 om materialet har mindre än 720 linjer. Jag skulle våga påstå att merparten av det bt 709-material som folk faktiskt tittar på via sina HTPC faktiskt har färre än 720 linjer (utan att gå in på VAD de tittar på för det är tveksam diskussion). Detta ger kraftigt övermättat rött bland annat.

Än värre problem är att många skalar upp sin DVD-bild till t.ex. 720p eller 1080p. Ett radeonkort kommer då alltid göra rgb-omvandlingen enligt bt.709. Detta ser, om jag ska vara uppriktig, rent gräsligt ut då bland annat rött blir orange.

Själv använder jag mig av ett manuellt reglaget för att ändra detta i mitt uppspelningsprogram. Det är inte uppskattat av sambon när jag glömt ändra till rätt innan jag startat och kommer på det (vilket man onekligen gör då det ser helt crazy ut) några minuter in i filmen/programmet.

Nu till min fråga. Hur ofta gör TV-apparater fel på detta sätt? HTPC gör det tokofta, men jag kan enkelt föreställa mig att en TV som får 720p över komponent antar att detta är BT.709 trots att det är uppskalad DVD!

En tips för er som tvekar: Amerikanska flaggan i DVE till exempel är ett bra test att undersöka om man har rätt eller fel med dettta. Är flaggan orange när ni tittar på DVD-versionen så har ni nog detta fel ;)

Min poäng är att har man detta fel så kommer man kanske kontra det med att sänka eller höja color, eller färgtemperatur. Om man t.ex. ska klara av att titta på bt 709 avkodad med bt 601 får man ha color riktigt lågt för att rött inte ska dominera jättemycket. Men det är ju ingen bra lösning.

Postad 14 juli 2008 - 07:47

Unregistered0eb5766f
  • Unregistered0eb5766f
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Bra svarat där. Således är min poäng att color-reglaget är inte så meningsfullt att lägga så mycket energi på en platt-tv, utan tycker man färgerna är lite knepiga så kan man komma längre med att slå av live color och annat otyg.

En sak som jag tror många missar, bland de som har HTPC, är att man felaktigt arbetar med BT 601 trots att källan är bt 709 och tvärtom. De flesta är helt oförstående när man påpekar detta, men jag vet att det är mycket vanligt. Till exempe utgår alltid ett Radeon-kort från att det är bt 601 om materialet har mindre än 720 linjer. Jag skulle våga påstå att merparten av det bt 709-material som folk faktiskt tittar på via sina HTPC faktiskt har färre än 720 linjer (utan att gå in på VAD de tittar på för det är tveksam diskussion). Detta ger kraftigt övermättat rött bland annat.

Än värre problem är att många skalar upp sin DVD-bild till t.ex. 720p eller 1080p. Ett radeonkort kommer då alltid göra rgb-omvandlingen enligt bt.709. Detta ser, om jag ska vara uppriktig, rent gräsligt ut då bland annat rött blir orange.

Själv använder jag mig av ett manuellt reglaget för att ändra detta i mitt uppspelningsprogram. Det är inte uppskattat av sambon när jag glömt ändra till rätt innan jag startat och kommer på det (vilket man onekligen gör då det ser helt crazy ut) några minuter in i filmen/programmet.

Nu till min fråga. Hur ofta gör TV-apparater fel på detta sätt? HTPC gör det tokofta, men jag kan enkelt föreställa mig att en TV som får 720p över komponent antar att detta är BT.709 trots att det är uppskalad DVD!

En tips för er som tvekar: Amerikanska flaggan i DVE till exempel är ett bra test att undersöka om man har rätt eller fel med dettta. Är flaggan orange när ni tittar på DVD-versionen så har ni nog detta fel :)

Min poäng är att har man detta fel så kommer man kanske kontra det med att sänka eller höja color, eller färgtemperatur. Om man t.ex. ska klara av att titta på bt 709 avkodad med bt 601 får man ha color riktigt lågt för att rött inte ska dominera jättemycket. Men det är ju ingen bra lösning.

Oj, nu börjar det bli avancerat. Jag använder en PS3 för både Blue-ray, uppskalad DVD, Fotovisning och streamat HD-material m.m.

Hur vet jag om alla dessa varianter kodar färgerna rätt?
Gäller problemet enbart HTPC?
Går det att styra/kontrollera på PS3?

Du har berört en mkt viktig sak här Grimmy, hoppas nu vi kan få lite klarhet i hur vi skall hantera detta på bästa sätt.

Mvh
Mattias

Postad 14 juli 2008 - 09:23

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Det finns säkert tv-apparater som blandar ihop 601 och 709 men vad en tv ska göra är att den hanterar SD-signaler som 601 och HD-signaler som 709. Det ska räcka. Det är källans uppgift att göra rätt och i fallet med till HD uppskalad SD så ska källan konvertera från 601 till 709 för att undvika att det blir fel i displayen.

Vissa displayer är dock snälla nog att låta användaren välja mellan 601/709 i de fall de har en felaktig källa (eller om materialet i sig är felkodat - finns säkert exempel på det med).

...men jag kan enkelt föreställa mig att en TV som får 720p över komponent antar att detta är BT.709 trots att det är uppskalad DVD!

...vilket alltså är helt korrekt av en tv att göra.

matlen>> Vad jag vet så gör PS3 rätt med uppskalad SD. Icke-uppskalat så blir det dock väldigt galet...ta fram DVE och kolla vettja. ;)

Wolfy>>

Color är ännu ett dåligt val av namn. Saturation eller färgmättnad är bättre. Den fungerar som en gain-kontroll av Chroma-komponenterna, Cb & Cr, i signalen.

Personligen hade jag hellre sett "Chroma-intensity" alt, som du säger, "Chroma-gain" eller "Chroma-level". Det sistnämda är rätt snyggt eftersom Brightness/Contrast är banlyst till förmån för Black- resp White-level.
Ska vi sätta en TBD där i specen för Wolfpac tv:n? :)

Postad 14 juli 2008 - 09:49

Unregistered0eb5766f
  • Unregistered0eb5766f
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

matlen>> Vad jag vet så gör PS3 rätt med uppskalad SD. Icke-uppskalat så blir det dock väldigt galet...ta fram DVE och kolla vettja. ;)

Skönt att höra, men för tillfället har jag enbart Blue-ray-versionen av DVE att använda mig av :) Får la ta och införskaffa även DVD-versionen för att få klarhet i alla problem. Sen skulle jag gärna vilja ha "DVE - streaming edition" också så att jag kan se över de filer jag streamar från min dator via Tversity :D

Mvh
Mattias

Redigerat av Unregistered0eb5766f, 14 juli 2008 - 09:50.

Postad 14 juli 2008 - 13:13

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Wolfy>>
Personligen hade jag hellre sett "Chroma-intensity" alt, som du säger, "Chroma-gain" eller "Chroma-level". Det sistnämda är rätt snyggt eftersom Brightness/Contrast är banlyst till förmån för Black- resp White-level.
Ska vi sätta en TBD där i specen för Wolfpac tv:n? :)

Absolut och för våran TV kommer det inte att behövas någon sådan kontroll. Wolfpac gör det korrekt från start och medger såklart att man kan ratta in 100% korrekt intensitet för varje färg. ;)

Jag var lite klumpig i hur jag skrev nedan. Menade att ibland anges kontrollen som Saturation eller Färgmättnad, vilket i alla fall är bättre då man inte misstar den för att ha att göra med färgen på färgen. :D

@ Alla intresserade: Skrolla ner till slutet av denna sida så får ni några exempel på hur det blir när gamla NTSC färger och Rec. 709 färger behandlas fel. Numera är det iofs SMPTE-C som gäller, vilken har samma vitpunkt som PAL (EBU) samt Rec. 709 och då är nog skillnaden mindre. Standarderna anges ovanför bilden.

Postad 15 juli 2008 - 06:33

Unregistered0eb5766f
  • Unregistered0eb5766f
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

@ Alla intresserade: Skrolla ner till slutet av denna sida så får ni några exempel på hur det blir när gamla NTSC färger och Rec. 709 färger behandlas fel. Numera är det iofs SMPTE-C som gäller, vilken har samma vitpunkt som PAL (EBU) samt Rec. 709 och då är nog skillnaden mindre. Standarderna anges ovanför bilden.

Tack för länken!

Det flesta bildexemplen har enligt mina ögon relativt subtila förändringar (relativt små förskjutningar i nyans av grönt och rött), men på vissa bilder blir det mkt tydligt:

Picture 5 - BT.709 Encoding BT.601 Decoding (Tydligt "persikafärgade" ansikten).

Jag tror jag hade kunnat förlika mig och förmodligen inte märka av dessa fel om det inte hade varit för hudtoner, och då enbart när det går från 709 till 601, för 601 till 709 minskar det röda i ansikterna vilket inte besvärar mig.

Mvh
Mattias

Postad 15 juli 2008 - 09:09

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Det här med 601 och 709 gås förövrigt igenom i DVE HD Basics, med filmexempel och allt. Utifall nån missat det. :)

Postad 16 juli 2008 - 22:19

johanssonrobin
  • johanssonrobin
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0
Hej!
Jag hade tänkt att kalibrera min LCD TV, och tänkte köpa denna kalibrator:
Pantone X-Rite/GretagMacbeth Eye-One Display LT
https://www.prisjakt...kt.php?p=242830

Fungerar den bra att kalibrera lcd tvn med?
Får man med dvd skiva med olika färgnyanser osv till den?
Är mjukvaran bra som följer med?
Vilken mjukvara rekommenderar ni?

Är detta en bra multimeter?
Jag har användt DVE nu och lärt mig den, skulle vilja gå över till en liten mer avancerand nivå.
Duger denna som första multimeter?
Jag hade ne spyder-TV förut som var skit totalt värdelöst, nrä man kalibrerade rätt enligt den så blev röd alldeles för ljus.

Vill inte ha någon spyder skit i gen, så tänkte om denna var bättre?

Postad 17 juli 2008 - 01:46

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Hej!
Jag hade tänkt att kalibrera min LCD TV, och tänkte köpa denna kalibrator:
Pantone X-Rite/GretagMacbeth Eye-One Display LT
https://www.prisjakt...kt.php?p=242830

Fungerar den bra att kalibrera lcd tvn med?
Får man med dvd skiva med olika färgnyanser osv till den?
Är mjukvaran bra som följer med?
Vilken mjukvara rekommenderar ni?...

Nej, det följer inte med någon kalibreringsskiva. Mjukvaran som är med är endast för profilering av datormonitorer.

Eye-One Display LT är en bra instegsmätare, men jag skulle inte kalla det en riktig kvalitétsprodukt.

Har tyvärr ingen erfarenhet med att använda den på LCD TV. Den funkar med min plasma TV, men ger lite väl fluktuerande resultat från en dag till en annan, mest beroende på att den är så känslig för skillnader i temperatur. Bra för att lära sig grunderna dock och min är i alla fall inte ute och cyklar utan är ett bra hjälpmedel för ett bra kalibreringsresultat.

Jag skulle rekommendera mjukvaran ColorHCFR eftersom den är gratis. De erbjuder även en gratis ISO-fil för nedladdning som ger dig de mönster du behöver för kalibrering. Är väl OK, men ett bättre alternativ är GetGray PAL eller NTSC DVD ($25/st) för SD och AVS HD 709 testdiskar (gratis) för HD.

Om du sedan blir biten och vill ta nästa steg så skulle jag, om jag var du, allvarligt fundera på kombinationen CalMAN Standard och en x-rite EyeOne Pro.

Lycka till! :D

Postad 18 juli 2008 - 12:27

johanssonrobin
  • johanssonrobin
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0

Nej, det följer inte med någon kalibreringsskiva. Mjukvaran som är med är endast för profilering av datormonitorer.

Eye-One Display LT är en bra instegsmätare, men jag skulle inte kalla det en riktig kvalitétsprodukt.

Har tyvärr ingen erfarenhet med att använda den på LCD TV. Den funkar med min plasma TV, men ger lite väl fluktuerande resultat från en dag till en annan, mest beroende på att den är så känslig för skillnader i temperatur. Bra för att lära sig grunderna dock och min är i alla fall inte ute och cyklar utan är ett bra hjälpmedel för ett bra kalibreringsresultat.

Jag skulle rekommendera mjukvaran ColorHCFR eftersom den är gratis. De erbjuder även en gratis ISO-fil för nedladdning som ger dig de mönster du behöver för kalibrering. Är väl OK, men ett bättre alternativ är GetGray PAL eller NTSC DVD ($25/st) för SD och AVS HD 709 testdiskar (gratis) för HD.

Om du sedan blir biten och vill ta nästa steg så skulle jag, om jag var du, allvarligt fundera på kombinationen CalMAN Standard och en x-rite EyeOne Pro.

Lycka till! ;)

Okej, får bli en sådan den 25de när lönen kommer, laddade ner mjukvaran du rekommenderade och färgskivan för dvd.
Har även laddat ner till min samsung bluray spelare.
Snart får man se hur rätt man har gjort med dve. kommer bli roligt att se.

Postad 18 juli 2008 - 12:38

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0
Have fun! ;)

Postad 18 juli 2008 - 14:11

johanssonrobin
  • johanssonrobin
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0

Have fun! ;)

Finns det ingen guide till den där mjukvaran du länkade till mig? (HCFR) eller vad den hette.
Helst en svensk guide men engelsk guide går också bra.

Kollade lite på den nu utan multimeter, och det verkar lite svårt att självlära sig den.

Postad 18 juli 2008 - 17:02

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Finns det ingen guide till den där mjukvaran du länkade till mig? (HCFR) eller vad den hette.
Helst en svensk guide men engelsk guide går också bra.

Kollade lite på den nu utan multimeter, och det verkar lite svårt att självlära sig den.

Här är en guide som många gillar. Har inte haft tid att nogrannt läsa igenom hela själv, men efter att bara skummat igenom så verkar den riktigt bra.

Sen är kalibrering inget man lär sig på 5 minuter. Visst kan man vara uppe och mäta på 5 minuter, men graferna, etc förtäljer bara en del av historien. Kalibrering är delvis vetenskap, delvis konst så du får räkna med att det tar ett tag även efter det att du har koll på mjukvaran och hårdvaran. ;)

Postad 18 juli 2008 - 18:20

johanssonrobin
  • johanssonrobin
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0
Sitter och lummar lite bland olika kalibratorer nu innan löning, och den jag har fastnat lite för är Spyder 3 TV.
http://www.cyberphot...icle=spyder3pro
Denna jag pratar om, är det något att ha?

jag hade spyder 2 TV förut och den gav fel resultat på röd färg vilket inte var så bra, men 3an lär dom ju ha fixat denna "bugg" i eller?

Så som jag har förstått det så är ända skillnaden mellan dom olika spyder i 3 serien mjukvaran eller?

Postad 21 juli 2008 - 14:06

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Vad jag förstår så ska EyeOne LT vara bättre. Men jag kan inte dra mig tillminnes några mätresultat som bekräftar det så det kan vara en skröna (i min hjärna :)).

Postad 22 juli 2008 - 05:01

nidas99
  • nidas99
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
EyeOne LT var den jag fick rekommenderad när jag letade colorimeter för något halvår sedan. På AVSforum. Enligt tyckarna där, som verkar ha en hel del erfarenhet, är Spyder ojämnare i sin kvalitet än EyeOne. D.v.s. man kan få en riktigt bra eller en rätt dålig lite beroende på vilken tur man har. EyeOne ska tydligen vara mer pålitlig. Vet inte hur mycket sanning det ligger i det, men jag beställde en EyeOne iaf. Använder den med ColorHCFR.

Gav bra resultat på min Sanyo Z4 som fick en mycket behagligare och mer balanserad bild efter kalibrering. Hur korrekt den är kan jag dock inte svara på, eftersom jag inte har någon professionell utrustning att jämföra mot.

Postad 23 juli 2008 - 08:26

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

• 626 inlägg
  • 0
Hmm, kan denna tråd användas som nybörjartråd med (känns som diskussionen är på lite fel nivå för mig nu)? HUR funkar detta... man sitter och pillar på inställningarna tills färgerna stämmer överens, men med vad?? Jag är färgblind ska tilläggas...

Postad 23 juli 2008 - 14:02

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0
Om du är färgblind borde väl gråskalekalibreringen och gammahanteringen vara viktigast. Kolla in länken jag gav i inlägg #384 ovan, då får du bra hum om vad det handlar om, men det handlar inte om att godtyckligt pilla lite här och där utan det är bäst att plugga lite så man kan grunderna om hur det fungerar och teorin bakom. Sen skadar det inte att pilla med en TV medans man observerar vad som händer med bilden (helst m h a en referensbild från någon testskiva, t ex DVE), då lär man sig hur just sin display fungerar.

Redigerat av Wolfy, 23 juli 2008 - 14:02.

Postad 23 juli 2008 - 21:44

Noodle
  • Noodle
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Är det absolut nödvändigt att även köpa en mätare? Jag kommer inte ha ett öre mer att lägga ut efter att jag köpt min TV.

Om det är nödvändigt, finns det någon i Skellefteå med kunskap om kalibrering? :)

Postad 23 juli 2008 - 21:52

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Är det absolut nödvändigt att även köpa en mätare? Jag kommer inte ha ett öre mer att lägga ut efter att jag köpt min TV...

För en fullfjädrad kalibrering så behövs en mätare, ja. För att justera in en bra grundinställning behöver du inte en mätare utan du kommer långt med DVE och/eller DVE HD Basics och förslagsvis denna guide.

Postad 24 juli 2008 - 06:19

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

• 626 inlägg
  • 0

Om du är färgblind borde väl gråskalekalibreringen och gammahanteringen vara viktigast. Kolla in länken jag gav i inlägg #384 ovan, då får du bra hum om vad det handlar om, men det handlar inte om att godtyckligt pilla lite här och där utan det är bäst att plugga lite så man kan grunderna om hur det fungerar och teorin bakom. Sen skadar det inte att pilla med en TV medans man observerar vad som händer med bilden (helst m h a en referensbild från någon testskiva, t ex DVE), då lär man sig hur just sin display fungerar.

Man tackar! Ska ta mig en titt.

Postad 24 juli 2008 - 07:01

Noodle
  • Noodle
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
tack Wolfy. Jag hoppas jag lär känna någon med mätare där uppe.

Postad 31 juli 2008 - 00:16

MrBurn
  • MrBurn
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0
Kan ha varit uppe tidigare men jag har sökt i tråden och kan inte hitta något svar.

Det är så att jag har kalibrerat min TV genom min Samsung BluRay spelare.

Och till mitt TV tittande har jag en Humax C1000 HDTV box från comhem.
Jag kan välja mellan 3st color space på boxen.

HDMI: Limited RGB Space
HDMI: Full RGB Space
HDMI: YPBPR Color.

Vilken av dessa 3 ska jag välja när jag tänkte ta min kalibrering från samsung bluray spelaren över till min humax box, dvs använda samma värden.

Har fipplat lite mellan dom men ända skillnaden jag kan se är att bilden blir mörkare om jag väljer "Full RGB Space".
Mellan dom andra 2 så kan jag inte se någon skillnad.

Edit:
Som jag har förstått det så är YPBPR Color analoga singaler.
Jag vill ju självklart åt digitala signaler för det ger väll bättre bild eller?
Så ska man ha Limited RGB Space om man vill ha digital singaler eller hur skall man göra?
Vilken skall jag ha för att få ut bäst bild osv om man säger så?

Redigerat av MrBurn, 31 juli 2008 - 00:19.

Postad 31 juli 2008 - 13:53

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0
Må vara felmärkt i mjukvaran, borde vara HDMI: YCbCr, dvs digital komponent.

Ser du ingen skillnad så är det bara att välja antingen eller av YCbCr eller RGB Limited. Allt blir RGB så småningom.

Postad 31 juli 2008 - 21:03

MrBurn
  • MrBurn
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0

Må vara felmärkt i mjukvaran, borde vara HDMI: YCbCr, dvs digital komponent.

Ser du ingen skillnad så är det bara att välja antingen eller av YCbCr eller RGB Limited. Allt blir RGB så småningom.

Tackar :( Har kaliberat min TV så bra det går via DVE, kollade på SVT2 test skärm i dag.
Och enligt den så är TVN rätt kalibrerad också ;)

Enormt bra gjort av mig själv tycker jag :)

Ska köpa en colormeter inom kort så att jag kan få det ännu bättre, men bättre än vad jag har nu kan man inte göra med ögat.

Blev ett enormt lyft för bilden.

Postad 31 juli 2008 - 22:41

MrBurn
  • MrBurn
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0
Finns det någon proffs kalibrerare som åker runt i landet?
Jag bor i Gävle och hade tänkt att bygga ett bio rum.
När detta rum är klart så vill jag självklart få min 52" lcd tv kaliberard som jag skall köpa när rummet börjar bli klart.
Jag kommer att ha en bluray spelare till den, en digitalbox och en dvd spelare som konverterar upp vanliga dvd filmer.
Kommer även ha ett PS3.

Vad är priserna på detta?
Jag är beredd att betala det som krävs bara det att priset är ärligt och rimligt för tjänsten.
Bensin pengar osv kan kalibreraren räkna in i priset då jag självklart kommer att stå för det.

Rummet beräknas att bli klart om ca 1år då jag ska flytta till nya huset osv först.
Är 6.000kr ett rimligt pris eller skall man gå högre?

Det kommer alltså bli en 52" LCD TV med 4st källor som kommer behövas bli kallibrerad.
Självklart kommer jag skicka över halvabeloppet av den summa som ni tar innan ni kommer till mig så ni vet att jag är seriös.
Dock ska ni vara kända på detta forum eller ha en butik eller vara egen företagar om jag skall skicka över beloppet så att jag vet att ni inte blåser mig.

Kaffe och fika kan jag bjuda på också, skulle uppskatta om du som kalibrerar skulle kunna förklarar lite vad du gör då jag är väldigt intresserad inom det området.

Redigerat av MrBurn, 31 juli 2008 - 23:12.

Postad 02 augusti 2008 - 23:29

Unregistered4ec7cf2f
  • Unregistered4ec7cf2f
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Undrar också lite om hur långt dessa eftertraktade ISF-kalibrerare åker för en kalibrering... Bor i Nyköping, 10 mil från Stockholm (där jag tror den närmaste finns). Vad tror ni? Någon måste väl kunna pallra sig hit eller?

Postad 04 augusti 2008 - 10:37

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Undrar också lite om hur långt dessa eftertraktade ISF-kalibrerare åker för en kalibrering... Bor i Nyköping, 10 mil från Stockholm (där jag tror den närmaste finns). Vad tror ni? Någon måste väl kunna pallra sig hit eller?

Ring och hör med Hemmabiocenter, vill iaf minnas att de gjort längre resor än så.

Postad 04 augusti 2008 - 14:00

Unregisteredc9734b6c
  • Unregisteredc9734b6c
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Ska kalibrera min Panasonic TH-42PX80. Då jag inte orkar lägga ut så mycket så tänkte jag bara införskaffa ett program som kalibrerar och har då spanat in DVE. Det jag undrar är ifall jag behöver det här nya DVE HD Basics som är till för HD-skärmar eller om det räcker med vanliga Digital Video Essentials? Det blir såklart säkert bättre med det nyare programmet men det äldre kan jag nog få tag i gratis så vore ju perfekt om man kan köra det även på en ny HD-skärm, vad tror ni?
Sen undrar jag också lite hur programmet fungerar. Går det att köra det på min dator som är kopplad till TVn via HDMI eller måste man köra det på en DVD-spelare eller något annat?

Redigerat av Unregisteredc9734b6c, 04 augusti 2008 - 14:06.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.