Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsungs nya lcd-serier, F96 & F86 (EU)

1466 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Samsung LE46F86BD (TV) 1 8,75 (27) Inga priser
Samsung LE40F86BD (TV) 1 8,82 (43) Inga priser
Samsung LE52F96BD (TV) 1 9 (5) Inga priser
Samsung LE70F96BD (TV) 1 6,5 (1) Inga priser
28 relaterade trådar
Störningar i bilden vid uppstart av tv som försvinner efter en stund. (4 inlägg) 9 år sedan
Problem med Samsung LE40F86B (0 inlägg) 10 år sedan
1080p/24 (575 inlägg) 11 år sedan
Reparationstips TV (9 inlägg) 11 år sedan
Samsung F86 eller Toshiba Z3030 (28 inlägg) 14 år sedan
Comhemhus och en Samsung LE-40F86 (9 inlägg) 15 år sedan
Tips på en LCD-TV som fungerar bra ihop med dator (18 inlägg) 16 år sedan
Ej nöjd med kvaliten på bilden! (35 inlägg) 16 år sedan
Samsung LE-46F86BD (52 inlägg) 16 år sedan
Playstation 3 & Wii surround? (2 inlägg) 16 år sedan
Lite olika frågor TV/Ljud/Dator/PS3 (0 inlägg) 16 år sedan
Bild till Samsung LE 40F86 från dator via HDMI (19 inlägg) 16 år sedan
Köpa ny platt-TV, 40-42" - Giganternas kamp (31 inlägg) 16 år sedan
Samsung F86 linjestörning (10 inlägg) 16 år sedan
Fick hem min Le40f86BD idag.. (7 inlägg) 16 år sedan
TH-42PZ85 vs Samsung F86 (7 inlägg) 16 år sedan
Fixa egen hemmabio anläggning med Playstation3 (10 inlägg) 17 år sedan
PZ70 eller 40f86? (8 inlägg) 17 år sedan
Plasma Pioneer PDP-4280XD eller Lcd Samsung LE-46F86BD? (17 inlägg) 17 år sedan
samsung eller sony? (23 inlägg) 17 år sedan
Samsung LE-46F86 eller Samsung PS-50P96 (25 inlägg) 17 år sedan
Hjälp mig i LCD-djungeln (7 inlägg) 17 år sedan
Inställningar till Samsung LE-40F86 (14 inlägg) 17 år sedan
Väggfäste för 46" f86 Samsung (LE-46F86BD) (5 inlägg) 17 år sedan
Vilken 46-47" (52 inlägg) 17 år sedan
Vilken Upplösning? HTPC > LCD (2 inlägg) 17 år sedan
TV för ca 15-20000 (13 inlägg) 17 år sedan
LCD : Sharp HD1 & XL2 vs Samsung F96 & F86 (9 inlägg) 17 år sedan

Postad 06 oktober 2007 - 18:54

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0
Det var en 52" :)

Postad 06 oktober 2007 - 19:22

King D
  • King D
  • Forumräv

• 855 inlägg
  • 0

va på onoff sisjön och tittade på f86an idag jäklar vilken bild asså svärtan e kannon och flytet i filmen va otroligt bra vet inte vilken singnal det var dom matade med men det borde vart blu ray eller hddvd 
för dom flesta andra skärmarna hackade i bilden hela tiden men inte f86an den va som en dröm att titta på  jämförde med alla plasmor och lcd maskiner med denna va best asså dom svarta ränderna uppe och nere va lika svarta som ramen på tvn och det hade ingen annan skärm på den väggen

den här maskinen ska jag bara ha

<{POST_SNAPBACK}>

>Ok, förstår att du blev imponerad! Du kanske inte blir riktigt lika imponerad om du ser den trippel-effekt som det rapporteras om på AVS Forum, där t.ex fotbollar, basebollar och andra snabbt rörliga objekt ser ut som om de är tre stycken när de far förbi på skärmen. Förmodligen pga av Samsungs interpolariseringsteknik de använder (Auto Motion Plus (100 hz)).

Är inte den teknologin (Auto Motion Plus) till för att minska blur och göra att snabba rörelser följer mjukt? Hur kan det då vara tvärtom? Går det att stänga av den funktionen då?

Postad 06 oktober 2007 - 19:46

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

va på onoff sisjön och tittade på f86an idag jäklar vilken bild asså svärtan e kannon och flytet i filmen va otroligt bra vet inte vilken singnal det var dom matade med men det borde vart blu ray eller hddvd 
för dom flesta andra skärmarna hackade i bilden hela tiden men inte f86an den va som en dröm att titta på  jämförde med alla plasmor och lcd maskiner med denna va best asså dom svarta ränderna uppe och nere va lika svarta som ramen på tvn och det hade ingen annan skärm på den väggen

<{POST_SNAPBACK}>

>Ok, förstår att du blev imponerad! Du kanske inte blir riktigt lika imponerad om du ser den trippel-effekt som det rapporteras om på AVS Forum, där t.ex fotbollar, basebollar och andra snabbt rörliga objekt ser ut som om de är tre stycken när de far förbi på skärmen. Förmodligen pga av Samsungs interpolariseringsteknik de använder (Auto Motion Plus (100 hz)).

Är inte den teknologin (Auto Motion Plus) till för att minska blur och göra att snabba rörelser följer mjukt? Hur kan det då vara tvärtom? Går det att stänga av den funktionen då?

<{POST_SNAPBACK}>

Auto Motion Plus är till för precis det du säger och när du använder den så är bilden av vad jag förstått både judder- och blur-fri. Den här trippel-effekten är någon sorts "atifacts" som blir på grund av Interpolarisering där tv:n liksom upprepar varje bild flera gånger (tror det är 5 eller nåt) för att uppnå 120 alt 100 hz och då uppstår det här problemet. Mer än så vet jag inte. Funktionen går att stänga av, men då faller ju lite av poängen med F86...som ju främst konkurrerar i 100 hz segmentet. F96 använder en annan teknik där en svart ruta förs in mellan varje bild, vilket minskar blur. Nackdelen är att med denna funktion på blir tv:n lite mörkare. Med LED i bakgrundsbelysningen möjliggörs att få dioderna att blinka med en viss frekvens vilket motverkar judder och blur, vilket inte F86:ans CCFL bakgrundsbelysning gör (lyser hela tiden). Så tekniken i sig är bättre lämpad att hantera judder och blur än den gamla CCFL-tekniken. F96 är således bara på 50 resp 60 hz, mer behövs inte för att komma till rätta med judder och blur-problemet.

Postad 06 oktober 2007 - 20:05

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0
Problemet med F96:ans sätt att reducera blur och judder, dvs att släcka dioderna och föra in en svart ruta mellan varje bild, sk. LED Motion Plus (motsvarade Auto Motion Plus på F86) är att den funktionen funkar skitbra i NTSC (60 hz) men när funktionen skulle anpassas efter PAL (50 hz) som uppstod problem iform av judder. Samsung bestämde sig då för att inaktivera funktionen tills lösning tagits fram, förmodligen via firmware. Har inte hört något efter det.

Postad 06 oktober 2007 - 22:41

King D
  • King D
  • Forumräv

• 855 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Auto Motion Plus är till för precis det du säger och när du använder den så är bilden av vad jag förstått både judder- och blur-fri. Den här trippel-effekten är någon sorts "atifacts" som blir på grund av Interpolarisering där tv:n liksom upprepar varje bild flera gånger (tror det är 5 eller nåt) för att uppnå 120 alt 100 hz och då uppstår det här problemet. Mer än så vet jag inte.

<{POST_SNAPBACK}>

Så detta är tillfälligt vid vissa bilder? För om det inte vore tillfälligt, så är det ju ändå ingen poäng med Auto Motion Plus pga. att det finns en "artifact" som motverkar Auto Motion Plus, eller hur?
Om det hela tiden bildas trippel-effekten så är ju Auto Motion Plus meningslös, varför skulle Samsung sätta in en sån funktion som inte funkar eller som har väsentliga motverkningar? :)

Postad 06 oktober 2007 - 23:15

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Auto Motion Plus är till för precis det du säger och när du använder den så är bilden av vad jag förstått både judder- och blur-fri. Den här trippel-effekten är någon sorts "atifacts" som blir på grund av Interpolarisering där tv:n liksom upprepar varje bild flera gånger (tror det är 5 eller nåt) för att uppnå 120 alt 100 hz och då uppstår det här problemet. Mer än så vet jag inte.

<{POST_SNAPBACK}>

Så detta är tillfälligt vid vissa bilder? För om det inte vore tillfälligt, så är det ju ändå ingen poäng med Auto Motion Plus pga. att det finns en "artifact" som motverkar Auto Motion Plus, eller hur?
Om det hela tiden bildas trippel-effekten så är ju Auto Motion Plus meningslös, varför skulle Samsung sätta in en sån funktion som inte funkar eller som har väsentliga motverkningar? :)

<{POST_SNAPBACK}>

Jepp, den är tillfällig eller i alla fall ovanligt förekommande om man inte tittar mycket på sport. De som sett detta har kollat på Baseboll, Amerikansk fotboll och Golf...där
bollen rör sig väldigt snabbt. Så det är långt ifrån ett jätteproblem. Vissa är känsliga för sånt andra inte. Min poäng var bara att få folk uppmärksamma att det finns problem med F86 oxå...inte bara Kanon. F96 har självklart sina problem dessutom. Det viktiga är ju att Auto Motion Plus fungerar och det gör det om än med vissa problem...förmodligen en barnsjukdom som man kanske kan lösa
i nästa modell om det beror på "processing-problem" eller via "firmware" direkt.

Postad 07 oktober 2007 - 01:37

tbaumbach
  • tbaumbach
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Nu är min TV på väg :D Köpte en F86 från dustinhome. Gick fort, bestälde runt lunch i fredags o den var på väg till posten innan jag gick hem från jobbet :P

Men det blev dyrt, kom ju på att man var tvungen att skaffa något att kolla på, så det blev en PS3a + en HDMI kabel (Höll på att beställa en som inte fanns i lager o hade jag gjort det så hade jag nog fått vänta tills kabeln dök upp, hade varit surt). Nu skall jag beställa lite Canel+ kanaler + HD-Box från Comhem (tyvärr har inte boxen hårddisk inspelar också <_< )

Men nu när jag har en bra TV + kanaler + något att titta på (blue-ray + spel) så måste man ju ställa allt någon stans = en TV-bänk. Så klart vill man ju kunna bjuda in lite folk o kolla på fotboll + en spelkväll, vilket jag inte kan med en lite tvåsits-soffa. Så då blev det en ny soffa också :)

Kanske kanske dyker TVn upp imorgon eller så blir det på måndag... Oj vad jag måste städa o möblera om i lägenheten imorgon... Jobbigt att skaffa TV :(

En lite fråga om firmware: Hur får man redan på om det har kommit en ny version o kan man då ladda ner den och installera? Någon som vet hur det går till?

/ Killen som är minst 40 000:- fattigare... (vilka biefekter det blir när man köper en TV)

Postad 07 oktober 2007 - 05:42

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

Nu är min TV på väg  :D Köpte en F86 från dustinhome. Gick fort, bestälde runt lunch i fredags o den var på väg till posten innan jag gick hem från jobbet  :P

Men det blev dyrt, kom ju på att man var tvungen att skaffa något att kolla på, så det blev en PS3a + en HDMI kabel (Höll på att beställa en som inte fanns i lager o hade jag gjort det så hade jag nog fått vänta tills kabeln dök upp, hade varit surt).  Nu skall jag beställa lite Canel+ kanaler + HD-Box från Comhem (tyvärr har inte boxen hårddisk inspelar också  <_< )

Men nu när jag har en bra TV + kanaler + något att titta på (blue-ray + spel) så måste man ju ställa allt någon stans = en TV-bänk.  Så klart vill man ju  kunna bjuda in lite folk o kolla på fotboll + en spelkväll, vilket jag inte kan med en lite tvåsits-soffa.  Så då blev det en ny soffa också :)

Kanske kanske dyker TVn upp imorgon eller så blir det på måndag...  Oj vad jag måste städa o möblera om i lägenheten imorgon...  Jobbigt att skaffa TV :(

En lite fråga om firmware:  Hur får man redan på om det har kommit en ny version o kan man då ladda ner den och installera?  Någon som vet hur det går till?

/  Killen som är minst 40 000:- fattigare... (vilka biefekter det blir när man köper en TV)

<{POST_SNAPBACK}>

hehe kul att du köpte den du får fixa lite bilder senare när du fått dina grejor

Postad 07 oktober 2007 - 05:51

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

Den va dyyyyyr...rena skämtet faktiskt...46500 nånting! Man kan få den billigare på nätet dock...billigaste just nu 37495 kr om jag inte minns fel. Har följt hela 81-seriediskussionen (F96) på AVS Forum ifrån början och nu när det finns ganska många ägare av F96 i USA så är det påfallande lite kritik den får. Alla verkar toknöjda förutom att den är VÄLDIGT svår att kalibrera in, men tack vara kalibreringstråden på AVS Forum har alla ägare nu KANON-bild. En sån vill jag bara ha helt enkelt :-)

<{POST_SNAPBACK}>

kanske e värt att isf kallibrera denna då hemmabiobutiken åker ju ut på plats och kalibrerar den till perfektion

Postad 07 oktober 2007 - 08:39

PNorth6
  • PNorth6
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
"Master_blom" kul att du hittat en tv. Du vet väl dock att det släpps nya ps3 om några dagar för 4000 kr men med mindre hårddisk och färre usb portar. Den ska dock vara tystare. n

Men har man pengar så har man... lycka till med nya tv:n o lägg gärna upp lite ps3 bilder sen. :)

Postad 07 oktober 2007 - 08:54

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

"Master_blom" kul att du hittat en tv. Du vet väl dock att det släpps nya ps3 om några dagar för 4000 kr men med mindre hårddisk och färre usb portar. Den ska dock vara tystare. n

Men har man pengar så har man... lycka till med nya tv:n o lägg gärna upp lite ps3 bilder sen. :)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har redan ps3an. Dock ska jag nog vänta ett tag innan jag klipper till på en ny tv tills alla höst modeller e sedda plus att priserna lagt sig lite fast f86 an e min favorit så här långt tillochmed min tjej som e halvblind och totalt ointresserad av bild tyckte att den nya sammyn hade grymbild sa hon

Postad 07 oktober 2007 - 10:01

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Den va dyyyyyr...rena skämtet faktiskt...46500 nånting! Man kan få den billigare på nätet dock...billigaste just nu 37495 kr om jag inte minns fel. Har följt hela 81-seriediskussionen (F96) på AVS Forum ifrån början och nu när det finns ganska många ägare av F96 i USA så är det påfallande lite kritik den får. Alla verkar toknöjda förutom att den är VÄLDIGT svår att kalibrera in, men tack vara kalibreringstråden på AVS Forum har alla ägare nu KANON-bild. En sån vill jag bara ha helt enkelt :-)

<{POST_SNAPBACK}>

kanske e värt att isf kallibrera denna då hemmabiobutiken åker ju ut på plats och kalibrerar den till perfektion

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, men jag vet inte vad de tar för en kalibrering! Bild-Gurus på AVS Forum har iof redan gjort det svåra och tidsödande jobbet när det gäller kalibrering av F96. Alla inställningar finns på http://www.avsforum.....=899465&page=4 (av en kille som heter davidjschenk)
Det är bara att knappa in dem själv i de olika menyerna, vilket varken är svårt eller tar särskilt lång tid alls. Man behöver INTE göra några ändringar i TV:ns servicemeny, vilket kan leda till om man fuckar upp något där att garantin inte längre gäller. Frågade Media Markt personalen efter fjärrkan men de vägrade låta mig leka med inställningarna :)

Postad 07 oktober 2007 - 10:17

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, men jag vet inte vad de tar för en kalibrering! Bild-Gurus på AVS Forum har iof redan gjort det svåra och tidsödande jobbet när det gäller kalibrering av F96. Alla inställningar finns på http://www.avsforum.....=899465&page=4 (av en kille som heter davidjschenk)
Det är bara att knappa in dem själv i de olika menyerna, vilket varken är svårt eller tar särskilt lång tid alls. Man behöver INTE göra några ändringar i TV:ns servicemeny, vilket kan leda till om man fuckar upp något där att garantin inte längre gäller. Frågade Media Markt personalen efter fjärrkan men de vägrade låta mig leka med inställningarna :)

<{POST_SNAPBACK}>

hehe synd vore kul och se om det blev så perfekt med dom inställningarna då blir man snart fattig

Postad 07 oktober 2007 - 10:18

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

hehe synd vore kul och se om det blev så perfekt med dom inställningarna då blir man snart fattig

<{POST_SNAPBACK}>

din länk funkar inte

Postad 07 oktober 2007 - 10:33

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Det är bara att knappa in dem själv i de olika menyerna, vilket varken är svårt eller tar särskilt lång tid alls. Man behöver INTE göra några ändringar i TV:ns servicemeny, vilket kan leda till om man fuckar upp något där att garantin inte längre gäller. Frågade Media Markt personalen efter fjärrkan men de vägrade låta mig leka med inställningarna :(

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

din länk funkar inte

<{POST_SNAPBACK}>

hmm...slarvigt av mig <_< Här kommer hela länken...hoppas det funkar nu :) http://www.avsforum....t=899465&page=4
Haha...ja för mig blir det nog vatten å bröd här framöver om jag ska ha råd med den tv:n...kommer nog avvakta lite. Under 30 är ett bra pris för mig.

Postad 07 oktober 2007 - 10:34

tbaumbach
  • tbaumbach
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
finns det någon sida med kalibrerings inställningar till F86?.

Såg att det skulle komma en ny PS3a men orkade inte vänta längre.. men missade helt att den skulle var tystare... för en tyst blue-ray spelar vill man ju ha.

Kul att HD-spelarna har kommit med en rimlig prisnivå :)

Ja bilder får man nog lägga upp några när allt är uppe :(

Men man kommer nog att bli tvungen att köpa nya högtalare så att de passar TVn <_<

O så vill jag passa på att tacka alla som har skrivit i forumet o givit en lite info att gå på.

Postad 07 oktober 2007 - 10:42

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Det är bara att knappa in dem själv i de olika menyerna, vilket varken är svårt eller tar särskilt lång tid alls. Man behöver INTE göra några ändringar i TV:ns servicemeny, vilket kan leda till om man fuckar upp något där att garantin inte längre gäller. Frågade Media Markt personalen efter fjärrkan men de vägrade låta mig leka med inställningarna :(

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

din länk funkar inte

<{POST_SNAPBACK}>

hmm...slarvigt av mig <_< Här kommer hela länken...hoppas det funkar nu :) http://www.avsforum....t=899465&page=4
Haha...ja för mig blir det nog vatten å bröd här framöver om jag ska ha råd med den tv:n...kommer nog avvakta lite. Under 30 är ett bra pris för mig.

<{POST_SNAPBACK}>

tackar

Postad 07 oktober 2007 - 10:48

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
Kan alla sluta citera 15 inlägg när de svarar, annars kommer vi ha 2 inlägg per sida snart - tack.

Postad 07 oktober 2007 - 11:00

Nicopia
  • Nicopia
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Har nu kört med min F86:a 40" hemma, iofs bara en film på en uppskalad 1080p DVD-spelare.
Bilden är löjligt bra, nästan för bra när man slår på 100hz.
Det blir nästan för verkligt så man tappar filmkänslan lite. Flyter på så verkligt att det nästan ser lite lustigt ut att se Bruce willis som om det vore i nån svensk såpa typ tre kronor.

Som avhandlats tidigare så kan man se lite judder vid väldigt snabba rörelser men när man har på full effekt på motion plus samt Har inställningar för film så märks det inte förutom vid något enstaka tillfälle.
Ska föröska läsa mig till vad man kan göra för att förbättra detta. Men jag är inte missnöjd någonstans.

Kan bara tänka mig hur det blir med xbox:en och Halo 3 när detta innhandlas.

Redigerat av Nicopia, 07 oktober 2007 - 11:08.

Postad 07 oktober 2007 - 11:10

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

En lite fråga om firmware:  Hur får man redan på om det har kommit en ny version o kan man då ladda ner den och installera?  Någon som vet hur det går till?

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Angående din Firmware-fråga så är USB-porten på din TV till för just uppdatering av firmware. Samsung har firmware-uppdateringar nånstans på sin sajt för nedladdning, så det gäller väl att hålla utkik där om du har något problem med din TV som du inte kan leva med.

Jepp, visst finns det en kalibreringstråd för F86 oxå. Här kommer den:
http://www.avsforum...... Calibration'
Lycka till :)

Postad 07 oktober 2007 - 12:40

Zulan
  • Zulan
  • Lärjunge

• 499 inlägg
  • 0

Såg att det skulle komma en ny PS3a men orkade inte vänta längre.. men missade helt att den skulle var tystare...  för en tyst blue-ray spelar vill man ju ha.

Kul att HD-spelarna har kommit med en rimlig prisnivå :)

Ja bilder får man nog lägga upp några när allt är uppe :(

Men man kommer nog att bli tvungen att köpa nya högtalare så att de passar TVn <_<

O så vill jag passa på att tacka alla som har skrivit i forumet o givit en lite info att gå på.

<{POST_SNAPBACK}>

Många säger att dom gamla inställningarna för m86 fungerar bra till f86.

Postad 07 oktober 2007 - 12:41

King D
  • King D
  • Forumräv

• 855 inlägg
  • 0
[/quote] Majstang skrev:
Jepp, den är tillfällig eller i alla fall ovanligt förekommande om man inte tittar mycket på sport. De som sett detta har kollat på Baseboll, Amerikansk fotboll och Golf...där
bollen rör sig väldigt snabbt. Så det är långt ifrån ett jätteproblem. Vissa är känsliga för sånt andra inte. Min poäng var bara att få folk uppmärksamma att det finns problem med F86 oxå...inte bara Kanon. F96 har självklart sina problem dessutom. Det viktiga är ju att Auto Motion Plus fungerar och det gör det om än med vissa problem...förmodligen en barnsjukdom som man kanske kan lösa
i nästa modell om det beror på "processing-problem" eller via "firmware" direkt.

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Ok, bra att det endast är tillfälligt, blev lite orolig där för en stund. Men vad är det för barnsjukdom det talas om?

Redigerat av King D, 07 oktober 2007 - 12:44.

Postad 07 oktober 2007 - 12:57

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

Har nu kört med min F86:a 40" hemma, iofs bara en film på en uppskalad 1080p DVD-spelare.
Bilden är löjligt bra, nästan för bra när man slår på 100hz.
Det blir nästan för verkligt så man tappar filmkänslan lite. Flyter på så verkligt att det nästan ser lite lustigt ut att se Bruce willis som om det vore i nån svensk såpa typ tre kronor.

Som avhandlats tidigare så kan man se lite judder vid väldigt snabba rörelser men när man har på full effekt på motion plus samt Har inställningar för film så märks det inte förutom vid något enstaka tillfälle.
Ska föröska läsa mig till vad man kan göra för att förbättra detta. Men jag är inte missnöjd någonstans.

Kan bara tänka mig hur det blir med xbox:en och Halo 3 när detta innhandlas.

<{POST_SNAPBACK}>

Håller med dig lite va lite som att allt gick fortare . Typ som att titta lite på hemfilmat men det e nog en vanesak ett jäkla flyt iallafall

Postad 07 oktober 2007 - 13:00

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0
Nu ska jag strax sticka iväg till media markt och kika på 96an ska bli intessant att se återkommer med info

Postad 07 oktober 2007 - 13:14

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Många säger att dom gamla inställningarna för m86 fungerar bra till f86.

<{POST_SNAPBACK}>

Många säger att F96 = M86 + LED backlighting. Synd att det är inte en F86 + LED backlighting.

Postad 07 oktober 2007 - 14:22

tbaumbach
  • tbaumbach
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Tack för svaren! nu är det bara en lååååång väntan tills måndag eftermiddag :)

Postad 07 oktober 2007 - 15:27

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0
[/quote]Många säger att F96 = M86 + LED backlighting. Synd att det är inte en F86 + LED backlighting.

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Vet inte exakt vad du menar? Kanske att panelen är samma generation på F96 och M86 och F86:an är en senare generation, eller vad? Om så är fallet vilka vinster skulle man uppnått med F86+LED Backlighting?
Ja, men det intressanta är att de lyckats få Local Dimming funktionen att fungera utan speciellt uttalade artifacts som följd. No more glowing haze med andra ord, utan svart är numera pitch black (lika bra som på CRT om inte bättre). Har själv sett detta med egna ögon. Om sedan LED backlighting kan få färgerna att poppa lika bra som på M86:an (ska gå att få färgerna ännu bättre LED=105% NTSC på F96) så vore jag toknöjd. Har inte sett nån bra kalibrerad F96 ännu live, som får fram färgerna ordentligt (den såg ganska urtvättad ut jämfört med M86). Ska bli intressant att få se en riktigt inställd F96 sen.

Postad 07 oktober 2007 - 16:40

pejback
  • pejback
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Är det någon lycklig ägare som hunnit testa F86 med en xbox 360 via vga. Funkar 1080p?

Såg precis tvn på onoff idag, tyvärr inte igång, men jag är redan såld på bara skalet :ph34r:

Postad 07 oktober 2007 - 16:41

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0
Va på media markt göteborg nyss men dom hade fan ingen f96a ingen 86a heller skitställe tycker dom verkar dyra på allt fast dom har ett jäkla utbud

Postad 07 oktober 2007 - 16:47

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Va på media markt göteborg nyss men dom hade fan ingen f96a ingen 86a heller skitställe tycker dom verkar dyra på allt fast dom har ett jäkla utbud

<{POST_SNAPBACK}>

Förlåt mig! Jag glömde nämna förut att F96:an står i Kungens Kurva i Stockholm. Såg att du skulle åka till MM men då var det försent att upplysa dig om det :ph34r:

Postad 07 oktober 2007 - 18:05

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Förlåt mig! Jag glömde nämna förut att F96:an står i Kungens Kurva i Stockholm. Såg att du skulle åka till MM men då var det försent att upplysa dig om det :ph34r:

<{POST_SNAPBACK}>

det e lungt den kommer nog snart

Postad 07 oktober 2007 - 19:32

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Vet inte exakt vad du menar? Kanske att panelen är samma generation på F96 och M86 och F86:an är en senare generation, eller vad? Om så är fallet vilka vinster skulle man uppnått med F86+LED Backlighting?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, många på AVS (inte Samsung själva) säger att F96 och M86 har samma panel. F86 är definitivt ett senare panel, med framförallt bättre kontrast. Min tanke var att en F97 (F86+LED) skulle har mindre "floating blacks" än F96:an, eftersom svartan är så mycket bättre (= mindre "leakage") på F86:an i jämförelse till M86:an. Nu var det månge modellnummer, hoppas att du förstår vad jag menar, och jag kan ha fel, förstås :ph34r:.

Postad 07 oktober 2007 - 20:05

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Ja, många på AVS (inte Samsung själva) säger att F96 och M86 har samma panel.  F86 är definitivt ett senare panel, med framförallt bättre kontrast.  Min tanke var att en F97 (F86+LED) skulle har mindre "floating blacks" än F96:an, eftersom svartan är så mycket bättre (= mindre "leakage") på F86:an i jämförelse till M86:an.  Nu var det månge modellnummer, hoppas att du förstår vad jag menar, och jag kan ha fel, förstås :ph34r:.

<{POST_SNAPBACK}>

Jodå, jag förstår precis vad du menar! Jag tror att Samsung har resonerat så (om nu F96 är samma panelgeneration som M86) att det inte spelar så stor roll vilken kontrast panelen har från början om man ändå förser den med LD (Local Dimming) som ju spottar upp kontrasten till 500 000:1. Då tog de säkert en äldre panel för att kapa tillverkningskostnad och på så sätt hålla nere priset. F96:an är inte alls så dyr som många trodde från början att den skulle bli (tror folk gissade på typ 10 000 dollar/enhet förut och det blev ca 5000 dollar för en 52", vilket är ganska överkomligt med tanke på att det är rykande färsk teknik i den). Är dock inte så säker på att johnnybrulez problem med "floating blacks" beror på själva panelen i sig utan troligen mer på funktionen LD. Är ingen expert och jag kan oxå ha fel förstås ;) Andra ägare av F96 har inte rapporterat samma problem som Johnnybrulez, utan har hittat inställningar som gör att "floating blacks"-problemet är obefintligt. Jag tror "davidjschenk" har lyckats återskapa problemet men då var kaliberingen "way off".

Postad 07 oktober 2007 - 20:41

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Ja, många på AVS (inte Samsung själva) säger att F96 och M86 har samma panel.  F86 är definitivt ett senare panel, med framförallt bättre kontrast.  Min tanke var att en F97 (F86+LED) skulle har mindre "floating blacks" än F96:an, eftersom svartan är så mycket bättre (= mindre "leakage") på F86:an i jämförelse till M86:an.  Nu var det månge modellnummer, hoppas att du förstår vad jag menar, och jag kan ha fel, förstås :ph34r:.

<{POST_SNAPBACK}>

Glömde säga att LD-tekniken oxå tar hand om all "leakage" genom att släcka dioderna för områden som ska vara svarta, därav den bästa svärtan på marknaden. Så då tror jag att Samsung ansett att det inte spelar någon större roll vilken förmåga panelen ursprungligen har för att hantera "leakage". Allt för prisets skull. Tyvärr har Samsung ingen som helst konkurrens just nu på liknande apparater med samma teknik, så priset kommer nog inte sjunka särskilt mycket på F96.

Postad 07 oktober 2007 - 21:32

Markus20
  • Markus20
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Ja! Då har man beställt en F86 från Dustin. Äntligen HD!!!

Postad 07 oktober 2007 - 22:08

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1 429 inlägg
  • 0
fixar F86 50, 60 och framför allt 24hz från datorn pixelmappat via hdmi?

Postad 07 oktober 2007 - 22:35

Mattiasgbg
  • Mattiasgbg
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Jag var på OnOff backaplan i torsdags. Där hade de en LE-40F86 uppkopplad till en bluerayspelare. HERREGUD säger jag bara. Där och då bestämde jag mig för att köpa en, nu måste jag bara få sålt lägenheten först, hehe.

Kan tänka mig att den TV'n med en PS 3a och hemmabion är ett vinnande koncept.

Postad 07 oktober 2007 - 22:36

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Definitivt inte 24 hz eftersom inga datorgrafikkort (som jag har hört talas om) stödjer den uppdateringsfrekvensen. 50 och 60 hz borde inte vara några problem (du får kolla i Samsungs manual. http://www.samsung.c...ht/rmenu_tv.sec
Kör du tv:n med inställningen Just Scan så ska du få pixelmappat via hdmi och även via andra gränssnitt.

Postad 08 oktober 2007 - 00:31

DrHD
  • DrHD
  • Användare

• 166 inlägg
  • 0
Har läst runt i veckor nu och är verkligen glad jag inte skaffade nåt annat skit för just F86'an är den enda för mig och en PS3'a till den lär bli helt perfekt :ph34r:

Postad 08 oktober 2007 - 06:28

Daemonicus
  • Daemonicus
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Är det någon lycklig ägare som hunnit testa F86 med en xbox 360 via vga. Funkar 1080p?

Såg precis tvn på onoff idag, tyvärr inte igång, men jag är redan såld på bara skalet  :ph34r:

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har en F86 men har bara lirat via komponentkabel hittills, är det bättre med VGA? har en VGA kabel liggandes hemma =)

Postad 08 oktober 2007 - 07:23

Zulan
  • Zulan
  • Lärjunge

• 499 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

50 och 60 är inga problem. Mitt grafikkort kan skicka ut 24hz interlaced och det fungerar med.

Postad 08 oktober 2007 - 18:34

Twarken
  • Twarken
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Er F96 verd de pengene den koster mer enn F86?

Ved LED på, vil en se masse artefacts når en ser film?

Postad 08 oktober 2007 - 18:39

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0
Ni som har köpt 86 eller 96an kan ni inte spotta upp lite bilder ifrån olika källor hade vart sååå kul att se det håller väl alla med om :)

Postad 08 oktober 2007 - 19:23

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Jag har en F86 men har bara lirat via komponentkabel hittills, är det bättre med VGA? har en VGA kabel liggandes hemma =)

<{POST_SNAPBACK}>

Det finns inget större skillnad mellan komponent och VGA. Om du vill ha ett bättre bild bör du byta till HDMI (fast det betyder kanske mycket större kostnader).

Postad 08 oktober 2007 - 20:10

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Er F96 verd de pengene den koster mer enn F86?

Ved LED på, vil en se masse artefacts når en ser film?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, F96 är värd de pengar den kostar mer än F86, i alla fall enligt de ägare som finns i Amerika (finns ingen ägare av F96 i Sverige ännu mig veterligen. Den släpps först senare i Oktober här. Den finns förvisso på Media Markt i Stockholm, men vem köper den för 10 000 spänn mer än du kan få den på nätet sen?). Jag vet inte hur mycket de kommer skilja i pris. Det är svårt att jämföra eftersom F86 säljs enbart i 40" resp 46" och F96:an i 52" resp 70" inom EU. Jag kommer köpa en F96 enbart pga av det som retat mig och merparten av alla LCD-ägare mest av allt genom alla år, nämligen svärtan (eller avsaknad av svärta...grå JÄVLA dimma). Äntligen en TV som levererar. F86 är visserligen det absolut bästa du kan köpa, när det gäller svärta, med gamla lysrörstekniken (CCFL). Den är riktigt bra och de andra tillverkarna kommer inte ens i närheten. Men lika grym som F96 är, är den inte. Det är ett svårt val mellan de båda apparaterna. Den kontrast som F96 levererar är helt oslagbar i jämförelse med F86. En film som t.ex. "300" med många kontrastrika scener ska va helt otrolig. Gillar inte riktigt implementeringen av F86:ans sätt att hantera motion blur (100hz) där man som många rapporterat tappar den där filmkänslan och det är mer som att kolla på nån såpa. Vill ha den gamla vanliga 50-60hz-filmkänslan som man får med en F96 (som har ett annat sätt att reducera motion blur.
Det finns lite bilder ute på F96:an och F86:an på AVS Forum, men att bedömma en TV:s bildkvalitet via fotografier är mindre lyckat. Fotot avspeglar mer själva kamerans begränsningar (och fotografens okunskap hur man fotar en TV)...människans ögon är långt mer känsliga och därför måste en TV upplevas live. Ja, artifacts pga av Local Dimming-tekniken kan vara ett problem på F96, men kan reduceras till ett absolut minimum med rätt kalibrering.

Postad 08 oktober 2007 - 20:47

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Igår fick man äntligen hem F86:an och det första jag gjorde var att slänga i King Kong på HD-DVD och efter lite inställnings pillande var det bara att njuta! Vilken bild!
Testande även Xbox 360 i 1080p via HDMI och lite HD sändningar från Discovery via boxen allt var frid och fröjd med riktigt bra tryck i färgerna och fin fin svärta men sen i en mörk scen så tyckte jag att jag upptäckte nåt. Slänger i en Star Wars och kollar första scenen med intro texten och kan bara konstatera - Clouding! :(
Ska dock säga att det inte alls var så mycket som en del andra råkat utför men tillräckligt för att störa mig, det var endast i helmörka scener man såg detta. Satt och fipplade lite till men var tvungen att sova men det gick ju sådär, låg bara och tänkte på "problemet"...

Nu på morgonen var jag tvungen att slå på Teven igen för att kika och nu är alla moln i princip helt borta!!! Detta är min första LCD (förutom lilla sovrums teven) så jag vet inte om det är så att cloudingen lägger sig efter ett tag, trodde det bara var så på Plasmor?
Hann inte kika jättemycket men tillräckligt för att konstatera att det såg väldigt mycket bättre ut. Återkommer efter jobbet med en ny rapport och lite bilder om nån är intresserad. :)

Ps. Fy F*N vad snygg den är  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Oroande det här med clouding på F86:an. Hur har det gått med det, har det försvunnit? "Zulan" hade samma problem. Om det är ett utbrett problem...F96 HERE I COME :angry:

Postad 08 oktober 2007 - 21:20

Twarken
  • Twarken
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
majstang, tusen takk for svaret. I Norge koster F96 bare ca. 30 000 hos den norske delen av det danske shg.dk, nemlig shg.no. Ikke så ille.

Blir enten F96 eller X3500 i 52'', ikke lett å velge.

Postad 08 oktober 2007 - 21:52

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

majstang, tusen takk for svaret. I Norge koster F96 bare ca. 30 000 hos den norske delen av det danske shg.dk, nemlig shg.no. Ikke så ille.

Blir enten F96 eller X3500 i 52'', ikke lett å velge.

<{POST_SNAPBACK}>

För min del så är valet mellan F96 och X3500 väldigt lätt. Stod och jämförde en X3500 och en F96:a i helgen. Milsvid skillnad tycker jag. X3500 har:
- Dålig svärta (grå glödande dimma)
- Sämre vita färger (den e liksom mindre ljus på något sätt och färgen vit är inte hundra procent vit)
- På AVS Forum påpekar de att "Slow response changing b/n SD and HD channels". Inget som jag själv testade pga att att de inte lånar ut fjärkontroller där jag var).
- Ful jämfört med F86-F96.
- Sen såg jag några fula artifacts på X3500 när TV:n växlade scener. Man såg liksom nåt som påminde om frågetecken formade steck (pixlar har tydligen den formen numera på vissa LCD-apparater. Såg hemskt ut.
- Till X3500:s fördel kan sägas att jag upplevde den som lite skarpare (bättre skärpa) än F96:an.

Nä, då är valet svårare mellan F86 och F96. Finns ingen annan som kan konkurrera med Samsung just nu. Om du inte väljer Plasma (Pioneer Kuro) förstås. Men en plasma är helt otänkbart eftersom jag vill ha tv:n mest som datormonitor. Sån skit som burn-in är för stor risk med plasma.

Postad 08 oktober 2007 - 23:25

Sgt T West
  • Sgt T West
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Intressant... Funderar på 40" F86 men är osäker på om det räcker i storlek. Jag sitter ca 3 meter från TVn. Ska man köpa 46" istället?

46" är förövrigt slut, orkar man vänta...

Postad 08 oktober 2007 - 23:26

mzr
  • mzr
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Den där 46" F86'an låter ju onekligen intressant. Ett par frågor bara till er som kanske hunnit testa lite...

Lyser den där lampan på foten hela tiden när man ser på tv och är inte det störande i så fall?? =P

Vad menar ni med att filmer ser ut "som en såpa", alltså B-filmkänsla med billiga kameror eller vaddå?
Låter ju inte så kul i så fall. Tycker ni F86 är sämre på detta än andra LCD i samma prisklass eller jämför ni bara med F96 eller CRT.

Klarar den 1080p 1:1 pixelmappat utan svarta kanter och upplever ni bilden som skarp och bra i detta läge? (tex dator dvi->hdmi)

Clouding verkar oroväckande, är det nåt som verkligen irriterar om man är lite kräsen?
Har aldrig sett hur clouding ser ut.. Beskriv gärna närmare.
Är det något som bara drabbar vissa skärmar som typ pixelfel?

Hur funkar det med judder och pulldown och allt vad ni kallar det när man spelar film från datorn via hdmi. Spelar det någon roll om filmen är inspelad i 24,50 eller 60hz eller fixar datorn problemen på något vis, jag menar man kan ju ställa vilken hz man vill i datorn oberoende av vad filmen spelades in i...hur funkar det?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.