* Officiell tråd - Panasonic's PT-AE2000U *
480 svar till detta ämne
Postad 07 June 2008 - 23:39
Apocalypse Dude
-
Apocalypse Dude
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Har du exakt lika hög bild på båda sidorna? Och exakt lika bred bild uppe och nere? Annars har du inte projektorn i en rät vinkel mot duken. Kan också bero på att du har använt mycket lensshift åt något håll. Jag antar också att det endast syns ifall du går nära duken?
Jag kan se det ganska tydligt på text då det var så jag upptäckte det(signal texten som visar vilken källa man valt). projektorn måste stå något snett för att få bilden att passa duken(konstigt nog då hyllan och duken är spikraka). Hur som helst så har jag lyckats få bilden att fylla ut duken ganska perfekt men det nya problemet kvarstår. Så typiskt när man lyckas lösa ett problem så uppstår ett annat  . Det konstiga är att jag har provat att flytta runt projektorn på olika höjd och vända den åt olika håll men ser fortfarande att det är "ghosting" på ena sidan av bilden. Syns ju inte jätte tydligt när man ser på film men det är fortfarande lika irriterande att veta att det finns där.
Postad 08 June 2008 - 11:46
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Jag kan se det ganska tydligt på text då det var så jag upptäckte det(signal texten som visar vilken källa man valt). projektorn måste stå något snett för att få bilden att passa duken(konstigt nog då hyllan och duken är spikraka). Hur som helst så har jag lyckats få bilden att fylla ut duken ganska perfekt men det nya problemet kvarstår. Så typiskt när man lyckas lösa ett problem så uppstår ett annat . Det konstiga är att jag har provat att flytta runt projektorn på olika höjd och vända den åt olika håll men ser fortfarande att det är "ghosting" på ena sidan av bilden. Syns ju inte jätte tydligt när man ser på film men det är fortfarande lika irriterande att veta att det finns där.
Låter konstigt. Om den fyller ut duken så bör det vara rakt i alla fall. Prova att köra skärpeinställningen i max på båda hållen för att se så det fungerar, men även ifall något kan ha hängt sig. Att du skulle ha "stött till" den utan att själv veta när det hände, det är knappast troligt. Visst kan något ha hänt i den också. Har du köpt den på ett lokalt ställe så kan du ta den dit för kontroll.
Postad 14 July 2008 - 21:24
Johan78
-
Johan78
-
Beroende
-
-
1419 inlägg
Är det någon av er som vågat blåsa rent lcd-panelerna i projjen? Märkte en ful dammblob idag som jag vill få bort. Min gamla PT-AE700 blåste jag ren emellanåt men lite mer rädd är man ju för denna pjäs.
Postad 14 July 2008 - 21:44
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Är det någon av er som vågat blåsa rent lcd-panelerna i projjen? Märkte en ful dammblob idag som jag vill få bort. Min gamla PT-AE700 blåste jag ren emellanåt men lite mer rädd är man ju för denna pjäs.
Du behöver inte vara rädd för en projje. Var rädd om den istället. Vad skriver de i manualen? Tror inte att det skulle vara så mycket känsligare med denna. Tänk på att inte blåsa direkt på paneler eller lampan med komprimerad luft p.g.a. risken för att flytande träffar dem. Hur gjorde du med din förra? Jag har ett dammkorn som endast syns när jag kör skärpeinställningen helt ur läge. Den bryr jag mig inte om eftersom den ändå inte syns vid normal användning.
Postad 14 July 2008 - 21:52
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Har förresten en kompis som också har en AE2000 som mest smygläser forumet.
Han råkade ut för att det blev en röd "balk" på några decimeter i nedankant av bilden.
Jag har inte sett det själv, men han sa att det var riktigt illa i alla fall.
Tog några dagar att få den hämtad, skickad till England, bli justerad och skickad hem igen.
Ingen annan som har råkat ut för något liknande?
Kommer ihåg vilket negativt snack det var i tråden i slutet av 2007, men det gällde i stort sett bara folk från
AVSForum som hade haft problem.
Postad 15 July 2008 - 08:03
Unregisteredec19889e
-
Unregisteredec19889e
-
Mästare
-
-
2891 inlägg
Finns det några dammfilter man ska ta ut och göra rent eller kanske byta på den här? Har ca 300 timmar på min nu och det kanske börjar bli dags för en enklare service så det inte letar sig in damm... Hur har ni andra gjort?
Postad 15 July 2008 - 08:34
Johan78
-
Johan78
-
Beroende
-
-
1419 inlägg
Finns det några dammfilter man ska ta ut och göra rent eller kanske byta på den här? Har ca 300 timmar på min nu och det kanske börjar bli dags för en enklare service så det inte letar sig in damm... Hur har ni andra gjort?
Du bör dammsuga dammfiltret var 100:e timme. Det står i manualen också hur man ska göra. Det är svinenkelt. Du drar bara ut filtret från ena sidan och dammsuger. Själv har jag en dammblob på en LCD-panel som skapar en blåaktig punkt när det är svart bakgrund. Då får man öppna upp och blåsa med tryckluft.
Postad 06 August 2008 - 14:36
Andi_One
-
Andi_One
-
Mästare
-
-
3008 inlägg
La en beställning på en idag från MediaMarkt
Postad 06 August 2008 - 17:32
Lothar
-
Lothar
-
Veteran
-
-
1776 inlägg
Gratulerar! Tror inte du blir besviken.
Postad 06 August 2008 - 18:35
Andi_One
-
Andi_One
-
Mästare
-
-
3008 inlägg
Tack =)
Nääe tror inte ja heller faktiskt. Blir min 3e proj.
Postad 23 August 2008 - 12:53
kotten33
-
kotten33
-
Beroende
-
-
1039 inlägg
Har precis fått min proj, men det var inte med någon svensk bruks. Finns det någon svensk bruksanvisning till denna proj?
Postad 23 August 2008 - 13:40
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Har precis fått min proj, men det var inte med någon svensk bruks. Finns det någon svensk bruksanvisning till denna proj?
Jag ska kolla när jag får tillfälle, men jag är ganska säker på att det finns. Om du köper via ställen som Pixmania och Webhallen (som ägs av Pixmania), så är risken större att grejorna kommer från t.ex. Frankrikes marknad. Var köpte du den?
Postad 23 August 2008 - 21:50
kotten33
-
kotten33
-
Beroende
-
-
1039 inlägg
Jag ska kolla när jag får tillfälle, men jag är ganska säker på att det finns. Om du köper via ställen som Pixmania och Webhallen (som ägs av Pixmania), så är risken större att grejorna kommer från t.ex. Frankrikes marknad. Var köpte du den?
Den är köpt via en Svensk firma som sysslar med videoutrustning. Om man tittar på kartongen så står det panasonic tyskland. Ikväll har jag tittat på min första film med min nya proj. Visst är det skillnad mot min gamla Sanyo Z2. Svärtan är så pass mycket bättre. Däremot finns den en sak som den är sämre på an Z2 och det är ljudnivån. Den låter ganska mycket eller går det kanske att sänka ljusstyrkan så att fläkten går ner i varv.
Postad 24 August 2008 - 15:26
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Den är köpt via en Svensk firma som sysslar med videoutrustning. Om man tittar på kartongen så står det panasonic tyskland.
Ikväll har jag tittat på min första film med min nya proj. Visst är det skillnad mot min gamla Sanyo Z2. Svärtan är så pass mycket bättre.
Däremot finns den en sak som den är sämre på an Z2 och det är ljudnivån. Den låter ganska mycket eller går det kanske att sänka ljusstyrkan så att fläkten går ner i varv.
Hmmm... jag hittar inte någon svensk manual, men det beror kanske på att jag var en av de första som fick sitt exemplar. De tidigare modellerna har jag haft svenska manualer till. Du har eco-mode i settings och då ska den låta runt ca. 22 db mot Z2 som låg på ca. 27 db. 5 db är rätt rejäl skillnad ska sägas, men det beror också på vilken typ av ljud den producerar. Själv tycker jag inte att man hör den vid användning och jag har den ungefär 2,5 meter bakom mig. Engelsk manual finns här om du inte har det redan.
Postad 24 August 2008 - 20:02
Andi_One
-
Andi_One
-
Mästare
-
-
3008 inlägg
Ja köpte min på MediaMarkt för 1 vecka sedan.
Ja fick inte heller någon svensk manual.
Postad 24 August 2008 - 21:10
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Ja köpte min på MediaMarkt för 1 vecka sedan. Ja fick inte heller någon svensk manual.
Jag kan så klart ha fel i att de ska komma med svensk manual, men Mediamarkt's projjar kan mycket väl vara från tyska marknaden också. Lite konstigt att de har slutat med svenska när det fanns på äldre modeller.
Postad 25 August 2008 - 12:54
kotten33
-
kotten33
-
Beroende
-
-
1039 inlägg
Hmmm... jag hittar inte någon svensk manual, men det beror kanske på att jag var en av de första som fick sitt exemplar. De tidigare modellerna har jag haft svenska manualer till.
Du har eco-mode i settings och då ska den låta runt ca. 22 db mot Z2 som låg på ca. 27 db. 5 db är rätt rejäl skillnad ska sägas, men det beror också på vilken typ av ljud den producerar. Själv tycker jag inte att man hör den vid användning och jag har den ungefär 2,5 meter bakom mig.
Engelsk manual finns här om du inte har det redan.
Tackar för info
Postad 25 August 2008 - 13:03
kotten33
-
kotten33
-
Beroende
-
-
1039 inlägg
Jag har en Dreambox 600C som jag skulle vilja koppla till min proj, men den saknar ju scart. Kan man ta ut komponent från scarten eller måste man ta in scart på VGA kontakten på projektorn?
Postad 25 August 2008 - 13:10
Unregisteredec19889e
-
Unregisteredec19889e
-
Mästare
-
-
2891 inlägg
Du kan ta komponent från Dreamboxen till komponent på projjen, så kör jag med min 500C till AE2000.
Postad 28 August 2008 - 09:54
SWiiT
-
SWiiT
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Någon som kan svara på hur bildkvalliten är om man vill använda denna projektor som ett presentationsverktyg.
Visa dokument, bilder och surfa lite med.
Blir bilden suddig så att det blir svårt att läsa vad som står eller blir den bra?
Postad 28 August 2008 - 17:42
Andi_One
-
Andi_One
-
Mästare
-
-
3008 inlägg
Bilden blir såklart kanon. Beror ju på va du kör för upplösning på den.
Men så länge du kopplar via DVI lr åtminstonde VGA så blir de klockrent,
Postad 28 August 2008 - 21:04
kotten33
-
kotten33
-
Beroende
-
-
1039 inlägg
Du kan ta komponent från Dreamboxen till komponent på projjen, så kör jag med min 500C till AE2000.
jättebra, blir det bra bild med komponent från scart utgången? Vilken upplösning blir det? Vad har du för kabel?
Postad 21 September 2008 - 12:54
Unregistered133b7964
-
Unregistered133b7964
-
Lärjunge
-
-
379 inlägg
Tjena!
Jag försöker precis att få igång min AE2000 på HDMI-ingång.
HTPC:n känner av att det finns en AE2000 i andra ändan av DVI-HDMI-kopplingen, men projektorn visar ingen bild.
jag kör på 1920x1080 24p
...måste man ställa in projektorn på något vis så den vet vilken signal som kommer in i HDMI:n?
Postad 21 September 2008 - 12:56
THXcht
-
THXcht
-
Veteran
-
-
2340 inlägg
Har du provat någon annan upplösning, kan vara att dvi sladden inte klarar av 1080P/24!?
Postad 21 September 2008 - 13:00
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Tjena! Jag försöker precis att få igång min AE2000 på HDMI-ingång. HTPC:n känner av att det finns en AE2000 i andra ändan av DVI-HDMI-kopplingen, men projektorn visar ingen bild. jag kör på 1920x1080 24p ...måste man ställa in projektorn på något vis så den vet vilken signal som kommer in i HDMI:n?
Den ska sköta det själv. Jag har märkt att den ibland inte själv hittar vilken ingång signalen kommer på och då får man växla ingång manuellt på fjärren tills den rätta ingången är aktiv. Kan bero på att man kör DVI>HDMI kanske... Har du provat någon annan upplösning, kan vara att dvi sladden inte klarar av 1080P/24!?
Är helt klart en felkälla värd att kolla upp. Ibland måste man tänka enkelt.
Postad 21 September 2008 - 13:12
Unregistered133b7964
-
Unregistered133b7964
-
Lärjunge
-
-
379 inlägg
Tack för snabb hjälp!
Jag har provat att byta "input" fram och tillbaka på projjen och jag märker på datorn att bilden på monitorn blinkar till direkt jag kommer tillbaka till HDMI1 på projjen.
Jag provade också att köra lägre upplösning och även med annan uppdateringsfrekvens (60Hz) men det blev ingen skillnad. Kabeln är en Supra HF100 som jag köpte samtidigt som projjen på rekomendation av försäljaren ifråga.
Några andra tips?
Postad 21 September 2008 - 14:36
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Jag har provat att byta "input" fram och tillbaka på projjen och jag märker på datorn att bilden på monitorn blinkar till direkt jag kommer tillbaka till HDMI1 på projjen. Jag provade också att köra lägre upplösning och även med annan uppdateringsfrekvens (60Hz) men det blev ingen skillnad. Kabeln är en Supra HF100 som jag köpte samtidigt som projjen på rekomendation av försäljaren ifråga.
Några andra tips? 
Det fanns två lägen på de äldre Panasonicmodellerna. Ett för dator-input och ett för video-input... kommer inte ihåg vad de hette och har inte tid just nu att forska i det. Har för mig att de hette EDID1 och EDID2, men kolla i manualen också.
Postad 22 September 2008 - 10:17
kotten33
-
kotten33
-
Beroende
-
-
1039 inlägg
har nu ägt min proj någon månad och tycker än så länge att den presterar, men har ett prblem. Jag tycker den låter lite mycket faktiskt, jag hade en Sanyo Z2 tidigare som jag inte hörde något ifrån.
Jag har ställt ner lampan i styrka.
Postad 22 September 2008 - 13:04
Unregisteredec19889e
-
Unregisteredec19889e
-
Mästare
-
-
2891 inlägg
jättebra, blir det bra bild med komponent från scart utgången? Vilken upplösning blir det?
Vad har du för kabel?
Såg inte detta förräns nu. Det blir inte speciellt bra bild från Dreamboxen, 720x576 är upplösningen på själva sändningen. Sen om man kollar på Eurosport som jag ofta gör så är det inte sällan de sänder i ännu sämre upplösning.
Postad 22 September 2008 - 14:06
kotten33
-
kotten33
-
Beroende
-
-
1039 inlägg
Såg inte detta förräns nu. Det blir inte speciellt bra bild från Dreamboxen, 720x576 är upplösningen på själva sändningen. Sen om man kollar på Eurosport som jag ofta gör så är det inte sällan de sänder i ännu sämre upplösning.
tråkigt och synd
Postad 23 September 2008 - 10:26
Unregistered188597bf
-
Unregistered188597bf
-
Användare
-
-
158 inlägg
Själv har jag kört på låg lampeffekt hela tiden och hör bara fläkten när allt annat är avstängt, och knappt då.
Däremot ser jag ingen skillnad när jag kör normal lampeffekt. Dröjer det några minter innan det blir skillnad eller är skillnaden så liten att jag inte märker den?
Postad 23 September 2008 - 10:53
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Själv har jag kört på låg lampeffekt hela tiden och hör bara fläkten när allt annat är avstängt, och knappt då.
Däremot ser jag ingen skillnad när jag kör normal lampeffekt. Dröjer det några minter innan det blir skillnad eller är skillnaden så liten att jag inte märker den?
Det är med all sannolikhet så att skillnaden är liten eftersom mina samtliga Panasonic har upplevts på samma sätt när man jämför normal-läget med ekonomi-läget. Vad det gäller kotten33's problem så finns det några eventuella förklaringar: 1. Din fläkt är inte helt 100%. 2. Fläkten låter mindre, men ligger och snurrar i en hastighet som dina öron är känsligare för. (Hade en tredje som var som bortblåst när jag började skriva) På pappret är Z2 5db högre vilket är ganska mycket för våra öron och därför tror jag mer på förklaring #1. Tycker själv aldrig att jag har hört projektorn under en film, men jag har kanske sämre hörsel och har också placerat den 3 meter bakom soffan.
Postad 24 September 2008 - 00:10
kotten33
-
kotten33
-
Beroende
-
-
1039 inlägg
Det är med all sannolikhet så att skillnaden är liten eftersom mina samtliga Panasonic har upplevts på samma sätt när man jämför normal-läget med ekonomi-läget.
Vad det gäller kotten33's problem så finns det några eventuella förklaringar:
1. Din fläkt är inte helt 100%. 2. Fläkten låter mindre, men ligger och snurrar i en hastighet som dina öron är känsligare för. (Hade en tredje som var som bortblåst när jag började skriva)
På pappret är Z2 5db högre vilket är ganska mycket för våra öron och därför tror jag mer på förklaring #1. Tycker själv aldrig att jag har hört projektorn under en film, men jag har kanske sämre hörsel och har också placerat den 3 meter bakom soffan.
Tror inte mina öron är så känsliga, utan det kan mycket väl vara något problem.
Postad 24 September 2008 - 21:32
Unregistered133b7964
-
Unregistered133b7964
-
Lärjunge
-
-
379 inlägg
Det fanns två lägen på de äldre Panasonicmodellerna. Ett för dator-input och ett för video-input... kommer inte ihåg vad de hette och har inte tid just nu att forska i det. Har för mig att de hette EDID1 och EDID2, men kolla i manualen också.
Hittade inga sådana "lägen" i menyn, men jag ser att det finns något man ska kunna ändra i menyn som gäller HDMI, men det är inte "upplyst" så jag kan välja det. Provade idag att koppla in den enda andra källan jag har, som ger HDMI, nämligen HD-boxen från Viasat, och den ger bild på min TV via HDMI men inte på projektorn. Så det känns ju som att det är nått fel på projjen. Det som talar emot att projektorrn skulle vara trasig i HDMI-ingångarna är att det var demoprojjen från affären jag köpte, och där kördes den på HDMI. ...är det någon inställning jag har missat eller ska detta bara funka om man kopplar in HDMI-kabeln i båda ändar och startar om projje och HD-boxen eller HTPC:n?
Postad 24 September 2008 - 22:22
RedEnzo
-
RedEnzo
-
Användare
-
-
218 inlägg
Har min enbart kopplad till min HTPC och om datorn är på och jag sätter på projjen kommer bilden automagist. Tyvärr låter ju detta som att det skulle vara något fel på projjen.
Hoppas det löser sig!
Postad 25 September 2008 - 18:04
Unregistered8386e6b4
-
Unregistered8386e6b4
-
Lärjunge
-
-
495 inlägg
Hittade inga sådana "lägen" i menyn, men jag ser att det finns något man ska kunna ändra i menyn som gäller HDMI, men det är inte "upplyst" så jag kan välja det.
Provade idag att koppla in den enda andra källan jag har, som ger HDMI, nämligen HD-boxen från Viasat, och den ger bild på min TV via HDMI men inte på projektorn.
Så det känns ju som att det är nått fel på projjen. Det som talar emot att projektorrn skulle vara trasig i HDMI-ingångarna är att det var demoprojjen från affären jag köpte, och där kördes den på HDMI. ...är det någon inställning jag har missat eller ska detta bara funka om man kopplar in HDMI-kabeln i båda ändar och startar om projje och HD-boxen eller HTPC:n?
Eller så är det så att just HD-boxen fr Viasat och denna projektor ej funkar tillsammans. Det är ju tyvärr så att vissa apparater inte "vill" funka tillsammans över HDMI. HDMI är en standard med många brister. Dessa problem var väl iofs vanligare förr men kan säkert förekomma fortfarande. Har du inte möjlighet att låna en dvd eller liknande från ngn polare eller släkting (men HDMI-utg) och testa om det funkar med den?
Postad 26 September 2008 - 13:32
Unregistereda3cb9c9a
-
Unregistereda3cb9c9a
-
Forumräv
-
-
628 inlägg
Hej i tråden!
Då har man åter givit sig in i projektorträsket :-)
Har just köpt mig en PT2000 och En Euroscreen One Autolink 120".
Har läst genom tråden, men hittar inte svar på mina frågor...
#1.
Jag upplever bilden som ganska "suddig". Kör som sagt en 120" bild på ca. 4 meters avstånd
5% H-lensshift
75% V-lensshift
0% keystone
När jag står framme vid duken och ställer skärpan med fjärren så får jag helt enkelt inte till den, När den är skärp vertikat så är den suddig på andra leden, och tvärt om.
Jag får inte bilden att ställa med duken, när den fyller på höjden så fattas det på bredden. Då det fattas lika mycket över hela bilden så drar jag slutsatsen att det inte är projen som är fel vinklad.
En annan sak som kanske skulle kunna ställa till med problem är att duken inte verkar rulla ner rakt, när den är helt upprullad så ser jag att den slår på ca. 5 mm från höger till vänster. Vet inte om det är något som man kan rätta till själv, eller om jag ska ringa till Bjurab.
#3.
Kanske fel tråd, men när jag nu ändå skriver här :-)
Jag har köpt en HDMI-splitter på Kejll & Co så att jag kan köra bild till min proj och Plasma samtidigt. Men när jag har den inkopplad kan jag inte köra 1080p från min Xbox 360, fungerar dock från min PS3. Kopplar jag direkt till projen så fungerar 1080p fin-fint på min 360 också. Dock inte min Pioneer 507 som uppenbarligen klarar 1080p då PS3an går att köra i läget.
/TIM
Postad 27 September 2008 - 00:03
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Hej i tråden!
Då har man åter givit sig in i projektorträsket :-)
Har just köpt mig en PT2000 och En Euroscreen One Autolink 120".
Har läst genom tråden, men hittar inte svar på mina frågor...
#1. Jag upplever bilden som ganska "suddig". Kör som sagt en 120" bild på ca. 4 meters avstånd 5% H-lensshift 75% V-lensshift 0% keystone När jag står framme vid duken och ställer skärpan med fjärren så får jag helt enkelt inte till den, När den är skärp vertikat så är den suddig på andra leden, och tvärt om.
#2 Jag får inte bilden att ställa med duken, när den fyller på höjden så fattas det på bredden. Då det fattas lika mycket över hela bilden så drar jag slutsatsen att det inte är projen som är fel vinklad. En annan sak som kanske skulle kunna ställa till med problem är att duken inte verkar rulla ner rakt, när den är helt upprullad så ser jag att den slår på ca. 5 mm från höger till vänster. Vet inte om det är något som man kan rätta till själv, eller om jag ska ringa till Bjurab.
#3.
Kanske fel tråd, men när jag nu ändå skriver här :-)
Jag har köpt en HDMI-splitter på Kejll & Co så att jag kan köra bild till min proj och Plasma samtidigt. Men när jag har den inkopplad kan jag inte köra 1080p från min Xbox 360, fungerar dock från min PS3. Kopplar jag direkt till projen så fungerar 1080p fin-fint på min 360 också. Dock inte min Pioneer 507 som uppenbarligen klarar 1080p då PS3an går att köra i läget.
/TIM
Jag svarar med viss reservation. #1. Jag får känslan av att skärpan inte blir helt 100% när man använder lensshift och tror att det beror på detta i ditt fall. Inget konstigt om man tänker på vad som händer optiskt när bilden flyttas till ytterkanterna av linserna. #2. Jag antar att du har mätt och räknat på duken så det stämmer där? Sen är tipset att låta den blå bilden efter start lysa upp duken, så det inte är något annat som utlöser problemet. #3. Svårt att veta hur en splitter jobbar under skalet, men min gissning är att signalen är svagare från XBoxen och förstärks inte i splittern (snarare försvagas) och räcker inte till. Vid långa kabellängder är det extra känsligt.
Postad 27 September 2008 - 09:42
Unregistereda3cb9c9a
-
Unregistereda3cb9c9a
-
Forumräv
-
-
628 inlägg
Jag svarar med viss reservation.
#1. Jag får känslan av att skärpan inte blir helt 100% när man använder lensshift och tror att det beror på detta i ditt fall. Inget konstigt om man tänker på vad som händer optiskt när bilden flyttas till ytterkanterna av linserna.
#2. Jag antar att du har mätt och räknat på duken så det stämmer där? Sen är tipset att låta den blå bilden efter start lysa upp duken, så det inte är något annat som utlöser problemet.
#3. Svårt att veta hur en splitter jobbar under skalet, men min gissning är att signalen är svagare från XBoxen och förstärks inte i splittern (snarare försvagas) och räcker inte till. Vid långa kabellängder är det extra känsligt.
#1. Men borde inte skärpan vara bra längst uppe, och bli sämre ju längre ner man kommer då? #2. Nej, jag har inte mätt duken, man räknar ju kallt med att en duk från Euroscreen ska stämma. #3. Det ligger nog en he del i det du säger tyvärr! /TIM
Postad 27 September 2008 - 11:47
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
#1. Men borde inte skärpan vara bra längst uppe, och bli sämre ju längre ner man kommer då?
Jag har i stort sett samma problem som du har, men upplever det som ganska oviktigt. Skärpan är ändå så bra så det räcker. Kör visserligen 200 cm brett från 3,5 meter. Däremot har jag full lensshift på båda hållen vilket inte kan vara någon fördel. Har dock inte testat helt utan lensshift... #2. Nej, jag har inte mätt duken, man räknar ju kallt med att en duk från Euroscreen ska stämma.
Har bara för mig att man har läst om detta nån gång tidigare. Nej, det borde ju inte vara så. #3. Det ligger nog en hel del i det du säger tyvärr!
Jag hittade bara en hos K & co. för 799:- Den låter aningen billig för att göra ett riktigt bra jobb. Jag har spånat själv på den här ett tag... om man inte köper ny förstärkare istället. EDIT: Ändrade lite så man ser vad som är fråga och svar... /EDIT.
Redigerat av Unregistered2b81a10f, 27 September 2008 - 13:41.
Postad 30 September 2008 - 19:22
Unregistereda3cb9c9a
-
Unregistereda3cb9c9a
-
Forumräv
-
-
628 inlägg
Här har ni en bild på mitt fokusproblem!
120" bild
80% H-lensshift
Postad 30 September 2008 - 20:18
Walkhome
-
Walkhome
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
var i stockholms området kan man kolla in denna projektorn? är det någon som har den uppe för demo? eller kanske finns det någon här som bor i stockholmsområdet som kan bjuda in till en snabbfika i en halvtimme för en kolla hur bilden ser ut. sen så får ni gärna titta in i tråden nedan, så kan ni argumentera för panasonicen! https://www.minhembi...howtopic=210727
Postad 01 October 2008 - 09:18
Unregisteredec19889e
-
Unregisteredec19889e
-
Mästare
-
-
2891 inlägg
Du ska åka till Lidingö - http://www.hemmabiocenter.se/ Mycket bra affär med kunnig personal, de har utmärkta demo-möjligheter och du kan jämföra med en massa andra projektorer/dukar osv. Helt klart värt ett besök!
Postad 02 October 2008 - 00:23
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Här har ni en bild på mitt fokusproblem!
120" bild 80% H-lensshift
Ja... det ser nog sämre ut än hos mig och du har rätt i att det inte ska påverka endast vertikalt, men inte horisontellt. Vet inte om man kan skicka en bild till någon för granskning eller om det kan vara värt att reklamera den direkt.
Postad 02 October 2008 - 11:11
Unregistereda3cb9c9a
-
Unregistereda3cb9c9a
-
Forumräv
-
-
628 inlägg
Ja... det ser nog sämre ut än hos mig och du har rätt i att det inte ska påverka endast vertikalt, men inte horisontellt. Vet inte om man kan skicka en bild till någon för granskning eller om det kan vara värt att reklamera den direkt.
Jag har skickat bilden till Hembiobutiken, som i sin tur har skickat vidare den till Panasonic. Resultatet blev att dom hämtar den nästa vecka! Jag vet inte vad felet är, men tydigen så tar panasonic det på sig i alla fall.
Postad 02 October 2008 - 16:36
RedEnzo
-
RedEnzo
-
Användare
-
-
218 inlägg
var i stockholms området kan man kolla in denna projektorn? är det någon som har den uppe för demo?
Köpte min i början av sommaren på Hembiobutiken i Stockholm, där jag även fick en demo. Mitt tips är att åka dit, trevlig och kunnig personal. Adress: Ynglingagatan 15 Ska även tillägga att jag är väldigt nöjd med min tyvärr blev jag tvungen att skicka tillbaka min duk till Kingpin igår så nu får jag klara mig utan film ett tag Lycka till!
Postad 06 October 2008 - 12:04
Johan78
-
Johan78
-
Beroende
-
-
1419 inlägg
I helgen upptäckte jag en grön dammblobb på min projektor, har varit förskonad från sådant sen jag köpte den för ett år sen. Hade grymma problem med det på min PT-AE500 och 700 och trodde att de löst det problemet med nyare projektorer men icke.
Så det var bara att öppna lådan och blåsa lite med tryckluft, voilá!
Postad 06 October 2008 - 12:26
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
I helgen upptäckte jag en grön dammblobb på min projektor, har varit förskonad från sådant sen jag köpte den för ett år sen. Hade grymma problem med det på min PT-AE500 och 700 och trodde att de löst det problemet med nyare projektorer men icke.
Svårt att lösa till 100% eftersom det måste finnas luftflöde för kylningen. Bra filter och noga/täta rengöringar av dem är nog enda sättet. Vet inte om ultraljud kan fungera som på vissa kamera-CCD, men det kunde varit en lösning i framtiden.
Postad 17 November 2008 - 16:44
Unregistered188597bf
-
Unregistered188597bf
-
Användare
-
-
158 inlägg
Kan även jag med tummen mitt i handen utföra detta utan att jag riskerar att sabba projjen? Har en 5-6 blobbar som syns svagt när bilden är helsvart. Lite grinig då jag håller rummet väl dammsuget och kanske har kört projjen 200 timmar.
Redigerat av Unregistered188597bf, 17 November 2008 - 16:44.
Postad 18 November 2008 - 12:19
RedEnzo
-
RedEnzo
-
Användare
-
-
218 inlägg
Morsning, efter att ha haft denna projektor i några månader och ca: 180 timmars tittande tänkte jag höra vad ni andra kör för inställningar. Jag använder allt som oftast läget Bio1 (orört). Hur gör ni, använder ni alltid samma inställning oberonde källa SD, DVD, HDTV, Blu-ray mm? Dela gärna med er, någon har som har gjort en riktig kallebrering? Hur vart resultatet jämfört med innan? Skriv gärna ner inställningarna efter en kallebrering.
Tack på förhand!
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|