LG:s PG6000 plasma
2138 svar till detta ämne
Postad 01 mars 2008 - 21:07
Zuprdude
-
Zuprdude
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
quote]
japp! var där å kolla idag, å visst fan e den snygg! å tunn!
Kan inte säga något om bildkvaliten, matades med helt värdelös källa, och den var säkert inte alls kalibrerad.
[/quote]
Dert låter lite obra om man får säga så med tanke på att den ska vara ISF-kalibrerad från fabrik... Den borde väl mäta sig med grannskärmarna oavsett bildkälla om alla skärmarna matades med samma signal..
Postad 01 mars 2008 - 21:38
Unregistered5480a0bb
-
Unregistered5480a0bb
-
Forumräv
-
-
886 inlägg
ISF-kalibreringen från fabrik gäller endast cinema/thx-läget. Förutsätter att den inte presenterades med detta läge aktiverat då liknande lägen brukar uppfattas som för mörka och färgfattiga i butiksmiljöer. Hoppas verkligen att så var fallet iaf....
Postad 02 mars 2008 - 12:59
jvip
-
jvip
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Hur sjutton kan det skilja över 4600kr mellan Netsuperstore's priser (på 50") ner till den näst billigaste på prisjakt!? Är det en fingervisning på vilka marginaler det verkligen finns på dessa tv-apparater? Nära 25%..! Känns nästan som kartellbildning om man ser till vilka priser så gott som alla andra lagt sig på. Som jag förstod det så är 19.000kr ett Rekommenderat utpris satt av LG själva (Med tanke på vad Joakim fr. LG skrivit här tidigare).
Det kan ju knappast vara så att netsuper sätter ut priser som är under inköpspris, eller!? Att sälja till 0-marginal är ju en sak men minusmarginal säljer väl knappast någon en helt ny produkt för!? Sen att dom aldrig kan leverera är ju en annan sak.
Edit: felstavning!
Redigerat av jvip, 02 mars 2008 - 13:07.
Postad 02 mars 2008 - 13:02
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2 709 inlägg
Men när ska folk fatta att man inte tar netsuperstore seriöst ??
Det bästa vore om prisjakt tog bort dom helt från denna site !
Postad 02 mars 2008 - 13:03
Unregistered5480a0bb
-
Unregistered5480a0bb
-
Forumräv
-
-
886 inlägg
Ett litet problem är väl att netsuperstore inte ärdirekt kändaför att faktiskt HA produkterna till det priset. Enligt ett tidigare inlägg är ju butikspriset på flertalet produkter 20-30% över nätpriset de lockar med. Jag ska vara tydlig med att jag inte själv har handlat av dem och således inte VET att de strular med det mesta, men om du orkar läsa butikens omdömen inser du säkert att det inte är problemfritt att göra affärer med dem...... to say the least.
Postad 02 mars 2008 - 13:21
jvip
-
jvip
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Men när ska folk fatta att man inte tar netsuperstore seriöst ??
Det bästa vore om prisjakt tog bort dom helt från denna site !
Men seriöst, om du läste och förstod vad jag skrev så kanske du skulle vara lite mindre nedlåtande!? Ett litet problem är väl att netsuperstore inte ärdirekt kändaför att faktiskt HA produkterna till det priset. Enligt ett tidigare inlägg är ju butikspriset på flertalet produkter 20-30% över nätpriset de lockar med. Jag ska vara tydlig med att jag inte själv har handlat av dem och således inte VET att de strular med det mesta, men om du orkar läsa butikens omdömen inser du säkert att det inte är problemfritt att göra affärer med dem...... to say the least.
Jo jag förstår att dom är ökända (har läst omdomena som finns om den butiken) Är det som du säger att dom tar upp till 30% mer när dom väl ska ha betalt så är det ju extremt konstigt att dom ens får finnas på en så seriös site som prisjakt! Men fortfarande så känns det ju som att de flesta lagt sig på det rekommenderade åf-priset som satts av LG. LG vill givetvis att butikerna ska tjäna mycket pengar så dom köper in mer LG produkter. När ska vi se lite seriöst priskrig på denna produkt!? För marginaler lär det ju finnas!
Postad 02 mars 2008 - 13:23
Unregistered5480a0bb
-
Unregistered5480a0bb
-
Forumräv
-
-
886 inlägg
OT:
Så länge det inte är fler handlare som har den i lager/butik finns det ingen anledning för dem att priskriga...
Postad 02 mars 2008 - 14:34
Zuprdude
-
Zuprdude
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Nu har även jag varit på MM i gbg och tittat lite på 50PG6000 och den visades liksom alla andra TV-apparater där med Canal Digitals "HD-Testslinga" som en säljare sa.. Bilden var grynig och inte direkt tilltalande på nån av skärmarna, svart var inte svart inte ens på Pioneer 428. På 50PG6000 såg jag när det var en sekvens på slingan där bilden blev "svart" men på LGn blev det.... Grått?! eller iallafall inte lika svart som på Tex Panasonic TH-50PZ70 vilket var lite kusligt, bilden blev lite bättre när jag fipplade med bilden och de olika färdigställda inställningingarna..
Jag är inte övertygad om ett inköp, får nog dra med mig en BL eller HDDVD dit vid nästa besök..
Men snygg är den.!
Postad 02 mars 2008 - 14:44
Unregistered5480a0bb
-
Unregistered5480a0bb
-
Forumräv
-
-
886 inlägg
Lite mer OT
Är det svärta man är ute efter (vem är inte det...) kan nog PX80 vara ett bättre 42"-köp. Om man kan klara sig utan allt lull-lull vill säga. Gamman ligger tydligen väldigt bra i cinema-läget även om grön sticker i väg lite. Mäter dock 6600 kelvin vilket får anses bra out-of-the-box. Finns dock inga direkta möjligheter att påverka detta vilket suger snabel.
Tillbaka till PG6000
Postad 02 mars 2008 - 15:36
Hinken74
-
Hinken74
-
Veteran
-
-
2 346 inlägg
Så vitt jag vet så är inte marginalerna i närheten av den marginal man kan få på hifi som ex.
Har du agenturen på något så visst men inte annars.
Postad 02 mars 2008 - 17:26
Unregisteredab349fae
-
Unregisteredab349fae
-
Användare
-
-
244 inlägg
Jag säger bara Dustinhome med studentrabatt, yeha! Dock inte i lager förräns den 27:e....
42" 11442kr
50" 16577kr
Detta är inkl. frakten, som är gratis.
Postad 02 mars 2008 - 17:50
hellacopters
-
hellacopters
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Ja eller hur semlan! Riktigt bra pris där! Tänkte precis köpa en samsung 42c96 när jag såg denna LGn och är helt såld på den, det blir denna när den har kommit ut i butikerna! Eller finns det någon härinne som kan övertala mig att samsung 42c96 är ett bättre köp än 42pg6000? Det som får mig att tveka lite är att jag vara inne i en audio video butik i helgen där jag pillade lite på en q96a (nästan samma som c96 ju). När jag frågade försäljaren om/ när dom får in LGn sa han att LGs apparater har en ganska hög felprocent, att deras serviceverkstäder får ta hand om många LG etc och att jag borde köra på en samsung istället. Känndes som att han sa det för att han helst vill sälja en dyrare samsung eller panasonic, eller kan någon med bra insyn i branschen bekräfta detta?
Mr Örnstig skrev i denna tråden :"Vi har enligt service verkstäderna (som servar alla fabrikat) med marginal lägst felfrekvens på våra tv." Vore kul att se siffror/bevis på detta men det kanske inte går Joakim?
Upplever att de flesta säger att LG inte håller lika hög kvalitet som konkurrenterna, men dom som säger detta kan väl lika mycket om tv-apparater som jag kan om reglerna i cricket antar jag?
Postad 02 mars 2008 - 17:58
rodman45
-
rodman45
-
Lärjunge
-
-
431 inlägg
Well, av 3 LG plasmor, så har 3 varit trasiga...
2 st LG 50PC51 och en PT85. alla 50 tum.
Så jag tror benhårt på att dom borde ha fett större felprocent på sina plasmor än andra tillverkare.
Postad 02 mars 2008 - 18:14
hellacopters
-
hellacopters
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Upplever att de flesta säger att LG inte håller lika hög kvalitet som konkurrenterna, men dom som säger detta kan väl lika mycket om tv-apparater som jag kan om reglerna i cricket antar jag?
De flesta i min umgängeskrets kanske jag ska tillägga, så ingen här inne tar det personligt
Postad 02 mars 2008 - 19:58
Zuprdude
-
Zuprdude
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Lite mer OT
Är det svärta man är ute efter (vem är inte det...) kan nog PX80 vara ett bättre 42"-köp. Om man kan klara sig utan allt lull-lull vill säga. Gamman ligger tydligen väldigt bra i cinema-läget även om grön sticker i väg lite. Mäter dock 6600 kelvin vilket får anses bra out-of-the-box. Finns dock inga direkta möjligheter att påverka detta vilket suger snabel.
Tillbaka till PG6000 
Det var 50" som jag tittade på och svärtan vid det partiet var inte helt hundra, jag blädrade bland alla inställningar och är inte övertygad.. men som sagt, signalen var ganska så "skitkass" kan man säga. Sen vet jag inte hur 42PG6000 står sig.
Postad 02 mars 2008 - 20:44
Hybe
-
Hybe
-
Beroende
-
-
1 429 inlägg
man tycker ju att de borde dyka upp en recension av tvn i de mer ansedda hembio-tidningarna snart...
Postad 02 mars 2008 - 22:08
joslse
-
joslse
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Nu menade jag mer att ghosting troligen kommer att synas när TV'n är väldigt ny, och att ett sådant test därför inte säger så mycket om TV'ns prestanda om man börjar kolla efter sådant alldeles i början. Vad gäller bestående problem så finns det flera här på forumet som kört på "fullt" på sina PV/PX 60/70 från första dagen utan att få problem. Så jag tror inte att inkörning 100-200 timmar gäller i samma utsträckning för nya plasma.
Jo man kan ju tro det men på min px4 så är det lika mycket ghostning nu som från början, men då är det ju en gammal modell också. Man kan ju få ett litet hum hur mycket problem tv kommer att ha med ghostningar om man kan läsa en meny som varit uppe i 10sek från 2m håll....som jag kan på min Lg px4. Hoppas att den inte e så känslig, ghostningen är det jag stör mig mest på min lg och jag har kompisar med lg plasmas o alla har samma problem (pc1r o pc5 någonting har problemet också) Mvh Jonas
Postad 02 mars 2008 - 22:14
Unregistered5480a0bb
-
Unregistered5480a0bb
-
Forumräv
-
-
886 inlägg
Just ghosting har ju varit LG's stora akilleshäl, förutom risig svärta vill säga. Enligt chatten med Joakim ska ju problemet med ghosting ha minskats med den nya panelen. Med hur mycket vill man ju gärna veta innan köpså man inte sitter där med ljusa partier där texten från det 20min långa tvavsnittet varit. Så var det på min gamla LG PM1MA och den ångest som det genererade hos mig önskar jag ingen nybliven tv-ägare...
Postad 03 mars 2008 - 09:53
Unregisteredfe92bc66
-
Unregisteredfe92bc66
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Vore kanon om ni som har fått hem tv:n kan skicka in lite mer info här. Hur klarar den SDTV och då både vanliga program och sportsändningar. Hur Upplever ni DVD material osv.. Mata oss också gärna med info om ljudnivå och dylikt på tv:n
Postad 03 mars 2008 - 16:53
Arion
-
Arion
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Är det någon av er som fått den som också har sett Panasonic PX80? Detta verkar ju vara en populär modell, men vad är det igentligen som talar för den mot LGs?
Postad 03 mars 2008 - 19:11
Unregisterede8ec823a
-
Unregisterede8ec823a
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Är det någon av er som fått den som också har sett Panasonic PX80? Detta verkar ju vara en populär modell, men vad är det igentligen som talar för den mot LGs?
Det enda jag kan komma på är priset
Postad 03 mars 2008 - 19:53
Fredrik HL
-
Fredrik HL
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Fick precis svar ifrån Elgiganten support, de får in TV:n till butik (iaf i Stockholm) i slutet av nästa vecka.
Postad 03 mars 2008 - 20:09
Unregistered5480a0bb
-
Unregistered5480a0bb
-
Forumräv
-
-
886 inlägg
Hmmmm
Dustin har precis flyttat preliminära leveransdatumet till 2008-04-11.
Postad 03 mars 2008 - 20:22
Unregisteredfe92bc66
-
Unregisteredfe92bc66
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Jag fick svar från Bra Ljud & Bild att leveransen av 42" var ändrad till 25/4. Illa..
Postad 03 mars 2008 - 20:30
Unregistered5480a0bb
-
Unregistered5480a0bb
-
Forumräv
-
-
886 inlägg
LG klantar sig som vanligt
Undrar hur många som orkar vänta? PX80 lär gå åt som smör i solsken nu!
Postad 03 mars 2008 - 20:39
Fredrik HL
-
Fredrik HL
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Hmmmm

Blä, tveksamt om jag orkar vänta så länge, trots att det blir billigare med studentrabatt... Ska nog ta en sväng förbi Elgiganten imorn och prata med dem..
Postad 03 mars 2008 - 21:12
Unregistered5480a0bb
-
Unregistered5480a0bb
-
Forumräv
-
-
886 inlägg
Panasonics 50PX8 ska tydligen komma i mars/april med 17000 som riktpris. Intressant alternativ!
Postad 03 mars 2008 - 21:31
hellacopters
-
hellacopters
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Hmmmm

Om man köper paketet med 2m Supra HDMI kabel är det beräknad leverans 27/3 :-D fast det är nog bara en miss av dustin, tyvärr :-( fortfarande ingen som har ngt intressant att säga om kvaliten på LGs plasmor? eller det kanske är för OT?
Postad 03 mars 2008 - 22:12
PM_1975
-
PM_1975
-
Användare
-
-
117 inlägg
Har fått mejlsvar om att dom nu har flyttat upp demoexet till övervåningen på MM kungens kurva. Man kan tydligen se den med antingen vanlig digital tv eller HD-tv.
Postad 03 mars 2008 - 22:19
emilstaahl
-
emilstaahl
-
Rookie
-
3 inlägg
Angående svärtan så har jag inget att klaga på. Dock har jag inget direkt att gämför med. Kanterna på tv är helt piano svarta och riktigt så svart blir det aldrig, men inte långt där ifrån med rätt instälningar.
¨
Vanlig SDTV sändningar är väldigt bra. Har tittat boxer sändning hos en kompis som har en äldre LG plasma model 50"(kan e namnet) och det var enorm skillnad. Jag sitter iofs på comhem digital tv men där ska väl inte skilja så mycket, eller har jag fel? Då jag aldrig tittar på sport kan kan inte säga något om det men snabba action sener flyter bra.
Till sist kan ju nämnas att den är jävligt snygg i mina ögon, även kvaliten känns bra inte det minsta plastig som äldre modeller.
Postad 03 mars 2008 - 22:43
rojoh
-
rojoh
-
Rookie
-
1 inlägg
För mig är det faktum att PX80 saknar en digital ljudutgången det som talar emot Panasonic:en. Visserligen kan man använda en extern Tuner som har en sådan men det känns synd. Vill kunna slänga en fjärr.
Postad 04 mars 2008 - 09:34
Pudd_ols
-
Pudd_ols
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Så man måste vänta 2 månader innan 42-tummaren släpps i någon affär???
Postad 04 mars 2008 - 09:39
Fredrik HL
-
Fredrik HL
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
MM i kungens kurva borde få in den till försäljning denna vecka, Elgiganten i slutet av nästa vecka.
Postad 04 mars 2008 - 10:06
Unregistered5480a0bb
-
Unregistered5480a0bb
-
Forumräv
-
-
886 inlägg
Angående svärtan så har jag inget att klaga på. Dock har jag inget direkt att gämför med. Kanterna på tv är helt piano svarta och riktigt så svart blir det aldrig, men inte långt där ifrån med rätt instälningar. ¨ Vanlig SDTV sändningar är väldigt bra. Har tittat boxer sändning hos en kompis som har en äldre LG plasma model 50"(kan e namnet) och det var enorm skillnad. Jag sitter iofs på comhem digital tv men där ska väl inte skilja så mycket, eller har jag fel? Då jag aldrig tittar på sport kan kan inte säga något om det men snabba action sener flyter bra.
Till sist kan ju nämnas att den är jävligt snygg i mina ögon, även kvaliten känns bra inte det minsta plastig som äldre modeller.
Uppskattar verkligen att du tar dig tid att skriva om dina intryck! Har du tid/möjlighet att lägga upp några bilder på skönheten skulle det uppskattas än mer!! Gällande svärta låter det ju hoppfullt det du beskriver. Hur är det med rörelsehantering och uppskalning från exempelvis DVD? Är det 50" du har? Påvilket avstånd sitter du ifrån tv*n? Mycket frågor.....
Postad 04 mars 2008 - 10:07
gud_69
-
gud_69
-
Rookie
-
9 inlägg
Jag var och tittade på PG6000 på MM i Lund i helgen. De hade dock inte fått in 42 tummaren utan det var 50 tummaren som fanns till beskådning. Får säga att den såg riktigt läcker ut i designen. Grymmt många inställningsmöjligheter fanns det oxå på den. Men jag tittar rätt mycket på sport så jag bad dem slå på en sportkanal. Har för mej att dom sa att dom kör med Canal digital där. Det var en fotbollsmatch just när jag var där vilket var rätt bra för det är mycket rörelse i bilden i fotboll. Jag kan nog säga att jag blev rätt besviken på bilden. Det var en massa konstiga spökbilder runt spelarna och när det panorerades snabbt så blev det massa vertikala sträck i bilden. Bilden tyckte jag påminde väldigt mycket om bilden på en LCD skärm. Jag bad dem att slå på samma källa på samtliga skärmar så att jag kunde jämföra bilden på alla apparater. Och jag får nog säga att PG6000 var nog en av dem som uppvisade sämst bild på denna sportsändning. Till PG6000:s försvar ska jag nog oxå nämna att det var faktiskt inte en enda skärm som det såg riktigt bra ut på, men om man jämförde PG6000 med en Pio skärm som stod sidan om så var det väldigt stor skillnad. Pioneer skärmens bild såg ut ungefär som det gör på min tjocktv hemma med analog signal, inte knivskarp precis men helt klart godkänt. Ska dit och testa den lite mer nån annan dag, vill tex se hur det ser ut när man kör en hd signal. Jag antar att det var kanske inte den bästa signalkälla jag tittade på, men det fanns definitivt skärmar som klarade av denna signal bättre än PG6000. Lite synd för att TV:n i sig ser riktigt snygg ut. Eftersom jag bara sätt denna tv 1 gång så ska jag inte dömma ut den helt, men är det fler som kan tänkas åka o kolla på den så be personalen sätta på en sportkanal som visar fotboll eller hockey, nått med mycket panoreringar i alla fall. Dela sen gärna med er av er åsikt om bilden.
Mvh Danne
Postad 04 mars 2008 - 10:30
Fredrik HL
-
Fredrik HL
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
LG 42PG6000 kommer att kosta 12990:- hos MM enligt ett mail jag precis fick ifrån de, och utav vad man har läst så verkar det som de kommer få in TV:n först, kanske blir en tur dit i helgen igen
Postad 04 mars 2008 - 10:44
gud_69
-
gud_69
-
Rookie
-
9 inlägg
12990 :- var det priset jag fick på MM i Lund också för 42 tummaren, men den ska nog inte komma in förräns om ett par veckor.
//Danne
Postad 04 mars 2008 - 11:08
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1 319 inlägg
Är det någon som vet om det finns någon användarmanual till denna TV (42-50PG6000) att ladda ner?
Hittar ingen på LG's sida.
Postad 04 mars 2008 - 11:50
Unregisterede8ec823a
-
Unregisterede8ec823a
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Hur är ljudet på denna tv? Är ju någon ny slags teknik högtalarelementen bygger på vad jag förstått?
Postad 04 mars 2008 - 12:39
Henry VIII
-
Henry VIII
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Jag var och tittade på PG6000 på MM i Lund i helgen. De hade dock inte fått in 42 tummaren utan det var 50 tummaren som fanns till beskådning. Får säga att den såg riktigt läcker ut i designen. Grymmt många inställningsmöjligheter fanns det oxå på den. Men jag tittar rätt mycket på sport så jag bad dem slå på en sportkanal. Har för mej att dom sa att dom kör med Canal digital där. Det var en fotbollsmatch just när jag var där vilket var rätt bra för det är mycket rörelse i bilden i fotboll. Jag kan nog säga att jag blev rätt besviken på bilden. Det var en massa konstiga spökbilder runt spelarna och när det panorerades snabbt så blev det massa vertikala sträck i bilden. Bilden tyckte jag påminde väldigt mycket om bilden på en LCD skärm. Jag bad dem att slå på samma källa på samtliga skärmar så att jag kunde jämföra bilden på alla apparater. Och jag får nog säga att PG6000 var nog en av dem som uppvisade sämst bild på denna sportsändning. Till PG6000:s försvar ska jag nog oxå nämna att det var faktiskt inte en enda skärm som det såg riktigt bra ut på, men om man jämförde PG6000 med en Pio skärm som stod sidan om så var det väldigt stor skillnad. Pioneer skärmens bild såg ut ungefär som det gör på min tjocktv hemma med analog signal, inte knivskarp precis men helt klart godkänt. Ska dit och testa den lite mer nån annan dag, vill tex se hur det ser ut när man kör en hd signal. Jag antar att det var kanske inte den bästa signalkälla jag tittade på, men det fanns definitivt skärmar som klarade av denna signal bättre än PG6000. Lite synd för att TV:n i sig ser riktigt snygg ut. Eftersom jag bara sätt denna tv 1 gång så ska jag inte dömma ut den helt, men är det fler som kan tänkas åka o kolla på den så be personalen sätta på en sportkanal som visar fotboll eller hockey, nått med mycket panoreringar i alla fall. Dela sen gärna med er av er åsikt om bilden.
Mvh Danne
Tack för dina intryck! Intressant att läsa. Har en liten fråga, om det går bra. Vet du vad det var för inställningar på LG:n vid tillfället du tittade på sport-sändningen? Kan det ha varit så att allt var maxat; dynamiskt läge, eller var det THX/ISF? Vet nämligen själv att jag upplever bilden på min Philips-plasma som sämre vid exempelvis fotboll och hockey om jag skruvar upp kontrast, färg, bildförbättringsfunktioner (Pixel-plus), Active Control, Dynamisk kontrast osv. Kör numera med så cinema-liknande inställningar jag kan och tycker bilden blir bättre då. Stänger allt som oftast av allt vad heter bildförbättring just för att de oftast "gissar fel" eller liknande när de ska förbättra bilden. Är själv mycket nyfiken på TV:n... - Henric
Postad 04 mars 2008 - 12:48
gud_69
-
gud_69
-
Rookie
-
9 inlägg
Jag körde med läge sport, tänkte att det skulle vara det mest lämpade läget. Men jag provade alla andra oxå för den delen, drog upp/ner kontrasten. Men faktum är att bilden var så dålig så att de små förbättringar som man kunde göra gjorde inte att den ens kom i närheten av godkänt. Inte enligt min mening i alla fall. Men som sagt jag ska dit och testa den lite mer när jag får tid. Framför allt vill jag testa 42 tummaren som är lite mer lagom i min lägenhet. Men jag blev lite besviken över att det såg så mycket bättre ut på pioneeren som för övrigt var en 60 tummare. Kan oxå tillägga att jag stod på ungefär 2,5 meters avstånd, vilket är en aning för nära egentligen, men framför allt borde det sett ännu sämre ut på pioneeren som var på 60 tum. Men det såg tyvärr mycket bättre ut på den. Framför allt så fanns det ingen spökbild runt spelarna på pioneeren.
//Danne
Postad 04 mars 2008 - 12:52
Marcus B.
-
Marcus B.
-
Forumräv
-
-
829 inlägg
Förlåt att jag säger detta, men för att kunna dra någon större slutsats av en tv, så måste man ändå veta hur den är inställd!
..och jämför man den med andra apparater måste man eta hur dessa är inställda. Det fins tyvärr funktioner och inställningar som kan förstöra en bild väldigt effektivt.
/Hoppas att vi snart kan få se vettiga tester...så vi slipper gissa hur pass bra den är, för det är väl det man gör i en butik om man inte har fjärrkontrollen..
EDIT:skrev så långsamt på jobbet så jag såg försent att du tydligen haft fjärren tillhands..
Redigerat av Marcus B., 04 mars 2008 - 12:54.
Postad 04 mars 2008 - 13:39
Unregistered47efd78c
-
Unregistered47efd78c
-
Veteran
-
-
1 554 inlägg
50 tummaren finns numera att tillgå, kommer så fort som möjligt ställa upp den kalibrerad brevid bland annat Pioneer hos oss. Dvs inga dynamiska tramsgrejjer utan helt inställd så man verkligen kan utvärdera den. Återkommer med resultat så fort vi hinner.
42" verkar däremot aningen försenad som redan nämnts i denna tråd.
Redigerat av Unregistered47efd78c, 04 mars 2008 - 13:40.
Postad 04 mars 2008 - 13:58
Marcus B.
-
Marcus B.
-
Forumräv
-
-
829 inlägg
YES!
Det har vi väntat på!
Skall bli spännande.
Postad 04 mars 2008 - 14:29
Pudd_ols
-
Pudd_ols
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Är det någon som kan säga något om "Oljudet" på tv:n?l lg apparater har ju en tendens att låta mycket. Tack hej
Postad 04 mars 2008 - 17:12
emilstaahl
-
emilstaahl
-
Rookie
-
3 inlägg
Uppskattar verkligen att du tar dig tid att skriva om dina intryck! Har du tid/möjlighet att lägga upp några bilder på skönheten skulle det uppskattas än mer!!
Gällande svärta låter det ju hoppfullt det du beskriver. Hur är det med rörelsehantering och uppskalning från exempelvis DVD? Är det 50" du har? Påvilket avstånd sitter du ifrån tv*n?
Mycket frågor.....
[/quote]
Har tyvärr ingen kamera för tillfället. I mina ögon e rörelse hanteringen bra men min förra tv va LCD av äldre modell.
Måste även säga att den är ingen höjdare i ljusa miljöer...kanske plasma överlag?? vad jag förstått men jag kunde inte med den lite overkliga bilden man får från en LCD även om det ser lite fräckare ut.(Sticker ut)
Tittar dock oftast på kvällen.
Velar ni att köpa den så ska ni nog vänta tills någon mer erfaren inom området har gämfört med andra.
Hade jag haft 5 andra att gämföra med hemma i vardags rummet kan jag inte garantera att det blivigt denna. Men för tillfället är jag nöjd
Postad 04 mars 2008 - 17:23
hellacopters
-
hellacopters
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
42tummaren finns hos elgiganten i Lund, kanske på några andra orter oxå. Dom hade ~10st på lager sa dom så den som vill ha en "snabbt" får skynda sig då nästa leverans skulle dröja ett tag.
Va där idag och kollade bl.a. på fotboll (canal+) på den och är verkligen inte imponerad. Jag är en amatör jämfört me de flesta härinne så jag kanske inte kan beskriva fenomenen tillräckligt bra men det var "pixligt" runt spelarna och reklamskyltarna när det gick snabbt, panoreringar osv. Planen/gräset såg mossigt och sörjigt ut (bokstavligt talat!)
Säljaren stod en bra stund med fjärren o pillade med inställningarna, han hade 5min tidigare höjt tvn över skyarna så han ville väl bevisa hur bra den är  men det gick inte bra... Ingen av oss såg någon förbättring.
Stämmer säkert som ngn skrivit innan att inställningar är A och O men när jag tittade på alla andra apparater dom hade där inne (från pioneer till Elfunk) var det ingen som visade upp samma fenomen.
Dessutom såg jag vid de rullande eftertexterna till en film att texten hoppade/laggade lite, det flöt inte särskilt bra, är som sagt en amatör men det såg inte roligt ut från nära håll.
Kan man hoppas på att detta bara är barnsjukdomar, att dom slänger ut ngn förserie/batch som snabbt ska ut till de stora kedjorna, och att apparaterna som kommer i april/maj är bättre? Annars känns det väldigt konstigt att denna fick 5/5 av prylportalen. Väldigt synd, får nog hitta någon annan plasma att köpa om det inte blir bättre än såhär.
Postad 04 mars 2008 - 18:54
Hybe
-
Hybe
-
Beroende
-
-
1 429 inlägg
50 tummaren finns numera att tillgå, kommer så fort som möjligt ställa upp den kalibrerad brevid bland annat Pioneer hos oss. Dvs inga dynamiska tramsgrejjer utan helt inställd så man verkligen kan utvärdera den. Återkommer med resultat så fort vi hinner.
42" verkar däremot aningen försenad som redan nämnts i denna tråd.
låter bra det! ser verkligen fram emot din bedömning av denna tv.
Postad 04 mars 2008 - 19:45
crilleman
-
crilleman
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Tjena! Jag har varit sugen på 50" ett bra tag och jag fick möjligheten att kolla på 42 tummaren idag på elgiganten Löddeköpinge. 3 säljare stod och jämförde med pioneers 428 som var uppsatt brevid. Första intrycket blev en stor besvikelse då bilden såg extremt gryning och pixlig ut samt kass svärta. Efter en pratstund med säljarna så kom det fram att ingenting var inställt än så efter en stund så fick jag en helt annan upplevelse. Jag fick se den i ISF läge, sportläge och expertläge. Här kommer liten kort summering tillsammans med Pioneers 428. Kalibrerat i "Expert läge" Blueray med pioneers testslinga i 720p:Det skulle vara svärtan som skiljde men i övrigt svårt att se någon större skillnad SDTV med debatt i 4:an. (Tråkigt men skitsamma)Pio hade en lugnare bildåtergivning, PG6000 var helt klart godkänd. Summa PG6000: + Ljusstarkare än Pio + Mer skärpa (på gott & ont) + Betydligt mer prisvärd + Snygg design och tunn + Många inställningar - Sämre svärta trots hänsyn till belysningen i butiken. Det var lagom ljust vid skärmarna... Men i jämförelse med tidigare generationer och andra märken så har jag inte sett något bättre. Sen är en jämförelse mellan LG och Pioneer rätt orättvis men LG visar helt klart att man traskat flera steg framåt Nu återstår bara en koll på 50 tummaren!
Postad 04 mars 2008 - 20:29
Unregistered5480a0bb
-
Unregistered5480a0bb
-
Forumräv
-
-
886 inlägg
Jo det skiljer ju fortfarande en Tvix 6500 + en Popcorn Hour (=6000) mellan dem.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|